7 תשובות
לא צריך לישון כל הכיפור, המטרה בכיפור זה להתענות ותוך כדי גם לבקש סליחה ורחמים מהקב"ה דרך התפילות בבית הכנסת, גם אם אתה לא בעניין של תפילות אז תפילת הנעילה היא חשובה מאוד, תשתדל להיות בה לפחות.
אנונימי
לפי מה שידוע לי להיפך, אין מקום שבו כתוב שביום כיפור אנו צריכים להתענות. זאת אומרת הכי חשוב זה להבין למה אנחנו צמים ומה מטרתו של היום הזה, תפילות וכ'ו..
אבל מעולם לא היה כתוב שאנו צריכים לחוות עינוי.. כמיטב ידעתי
אני זוכרת שגם אני שאלתי זאת וקיבלתי אותה תשובה שלא כתוב שזה מה שאנו אמורים לעדות.
לכן כן אני מניחה שזה בסדר גמור לישון וליהנות עם חברים או משפחה כשמשחקים במשחקים.
ולגבי תפילות אם אתה בעניין אז כדאי מאוד להיות בפתיחה וסגירה
אני אישית עושה ככה ואני חוה סיפוק מכל האווירה של יום כיפור.
צום קל!
תישן בבוקר שיעבור לך מהר
כי אי אפשר לישון הרבה
אנונימי
עיקרו של יום כיפור הוא בפסוק "ועיניתם את נפשותיכם"
ספר ויקרא פרק טז (כט) וְהָיְתָה לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכֲכֶם: (ל) כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי יְהֹוָה תִּטְהָרוּ:

ספר ויקרא פרק כג (כו) וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: (כז) אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַיהֹוָה: (כח) וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם:

שני פסוקים בספר ויקרא מדברים על יום הכיפורים, הציון אינו נקרא יום הכיפורים אלא בחודש השביעי בעשור לחוודש. תשרי הוא החודש השביעי מניסן והיום העשירי הוא יום כיפורים.
המצווה המיוחדת ליום הזה החלה על כל איש היא ועניתם את נפשותיכם. עינוי הנפש הוא הצום. שאר הדברים שנאמרים בפסוקים הללו נעשים בבית המקדש על ידי הכהנים והלוויים ןאים להם קשר לעם. מכאן שהעם בעיקר צם.
הצום מטרתו לרענן את נפשו של האדם, ואז הוא מסתכל יותר לעומק על עצמו ועל התנהגותו ויכול לתקן דרכיו. וזו המטרה המרכזית של יום הכיפורים להביא את האלוהים שיכפר לנו.
התפילות נוצרו בשלב ברבה יותר מאוחר לאחר חורבן הבית השני בעיקרו ובאו לתת לעם תחליף לקורבנות שכבר לא מוקרבות בבית המקדש.
ומכאן לשאלתך אם תישן כל יום הכיפורים אמנם צמת אבל לא קיימת את מצוות היום בכלל. כי מצוות היום אינה התפילה אלא המחשבה על דרכיך ועל התיקון שעליך לעשות. התפילות עוזרות לנו בכך שעל ידי המילים שלהן הן מכוונות אותנו לחשיבה. אז לבוא בהתחלה לכל נדרי ובסוף לנעילה זה יפה ונחמד אבל זה שום כלום אחד גדול.
תתעורר בבוקר וחל לתפילה התעמק במילים ותראה איך הצום עובר בלי שתרגיש
מה שכתבו קודם מדוייק פחות או יותר, אבל לשאלתך - אם אתה לא מצליח להחזיק ער או להתרכז ולהתפלל/לחשוב על המעשים, אם האפשרות היא לצום ולישון מול להיות ער ולאכול, ברור שעדיף לצום. אני מקווה שהבנתי נכון את השאלה
נחשב לגמרי.
אכן. נחשב שצמת