57 תשובות
לזכר נס פח השמן, ניצחון המכבים מול היוונים.
ואיפה נס פך השמן מוזכר?
אין שום אזכרה לנס פך השמן בספר המכבים
יש בהלכות, אחרי שהם ניצחו את היוונים הם הלכו לבית המקדש למצוא את כד השמן למנורה מאחר שהיוונים היו שם והרסו את המקום חשבו שלא היה ואז מצאו כד קטן שהיה בו מספיק שמן לשמונה ימים
גם בגמרא זה נכתב
אבל למה יוסיפוס פלבוס לא מזכיר את זה?
למה רק 500 שנה אחר כך כתבו שזה מה שקרה?
שוב שמונה ימים
בספר המכבים כתוב שעלינו להר הבית כדי לחגוג את חג הסוכות באיחור
לא נכתב כלום על פך שמן
זה נכתב. אולי אתה צריך ללמוד על חנוכנה קצת יותר, זה כתוב בהלכות חג חנוכה, זה יותר ממה שכתוב בספר המכבים.
בגלל נס פח הזמן שהספיק לשמונה ימים
לאורה ושמחה
את יודעת כמה זמן אחרי מה שהתרחש
נכתבו ההלכות האלו?
ייתכן שלא אבל ענו לך על השאלה
זו לא התשובה
זו כן, זו חלק מהתשובה הרחבה.
טוב בסדר
אז עוד חמש מאות שנה מישהו יכתוב שאת הלכת על מים
וכולם יאמינו
אתה מוכן לא לזלזל בזה? אמרנו לך מה שאנו יודעים בעיקר.
אתם לא אמרתם את מה שאתם יודעים
אתם אמרתם את מה שאמרו לכם
כן אמרו לך מה שאנו יודעים ולמדנו והבנו..
אתם לא יודעים את זה
חינכו אתכם להאמין בזה
טוב יודע מה, תמשיך לחשוב ולזלזל בזה, בעיה שלך. אנו כן יודעים את זה, וזה לא רק מחינוך, אלא לימוד לעומק והעמקה אבל אתה אינך רוצה להבין ורק חושב שזה מחינוך וכל זה. זה הרבה מזה בכלל. אנו כן יודעים, אנו למדנו על זה והעמקנו והרגשנו את זה בלב. זה יותר מחינוך.. אתה בכלל שואל בשביל להבין למה חוגגים או שאתה בכלל לא מנסה להבין למה? הסיפור על זה יותר מורחב מאשר בספר המכבים. נסה להבין את זה באמת, זה לא מתוך חינוך. לנו עשו מלא דברים שמסבירים את זה, פעילות או הרצאות וכל זה. לימוד על הלכות
ראיתי שהתייחסת לגמרא אז אני אנסה לענות לפי מה שלמדתי.
למה לכל חג יש מסכת משלו, כולל חגים דרבנן כמו פורים ומסכת מגילה, אבל לחנוכה יש רק סוגייה קטנה במסכת שבת? התנאים לא כל כך חיבבו את החשמונאים בגלל כל מיני סיבות פוליטיות שקצרה תשובה בסטיפס מלהכיל, וכתוצאה מכך גם האמוראים התייחסו כך לחנוכה. לא הכל היה בסדר בתקופת בית חשמונאי. לכן ממעטים לכתוב על חנוכה בתלמוד. לגבי נס פך השמן אני לא יודע
לא נלחמנו ביוונים אלא בהלניסטים
מנורת ביהמק מנתה 7 קנים + השמש.
בזמן שהיווניך הרסו את ביהמק הם לקחו הרבה רכוש, זהב, כדים (פעם זה היה נדיר) והם שכחו כד אחד עם כמות מועטה של שמן שלכאורה לא הייתה צריכה להספיק להדליק את כל הקנים, אך היא הספיקה.
הסיפור הזה הוא באמת אגדה שמקורה בתלמוד הבבלי וכמו שאמרת בשני המקורות הראשוניים הדי יחידים לתולדות התקופה שבה התרחש הנס לכאורה - מקבים א ומקבים ב - הנס לא מוזכר ולו ברמז.

במקבים ב אגב יש סיבה אחרת לגמרי לשמונת ימי החנוכה - שמונת ימי סוכות שלא נחגגו במועדם בשל השלטון היווני ונחגגו לאחר שיהודה ואנשיו כבשו את המקדש:

"ורוח ה' צלחה על יהודה המכבי ועל אנשיו, וילכדו את העיר ואת המקדש. ויהרסו את המזבחות ואת בתי הגילולים אשר הקימו הגויים בחוצות העיר. ויהי אחרי טהרם את הבית, ויעשו מזבח חדש, ויוציאו אש מן האבנים אשר ליקטו, ויקריבו את קורבנם לה' מקץ שנתיים ימים. ויקטירו ויערכו את הנרות, ויתנו את לחם הפנים על שולחן ה'. וככלות כל אלה נפלו על פניהם ויתחננו אל ה' אלוהים לאמור: אנא ה' שומרנו לנצח מצרה כזאת אשר באתנו. ואם חטאנו לך, יסרנו כחסדך, ואל תתננו עוד בידי זרים המחרפים את שם קודשך.
ומאת ה' הייתה זאת לחטא את הבית בעצם היום ההוא אשר טימאו אתו הגויים, והוא יום העשרים וחמשה לירח כסלו. ויחוגו חג לה' שמונת ימים כימי חג הסוכות, ויזכרו את הימים מקדם בחגגם את חג הסוכות בהרים ובמערות, ויתעו בישימון כבהמות שדה. ויקחו ערבי נחל וכפות תמרים וישירו שיר שבח והודיה לה', אשר נתן להם עוז ותשועה לטהר את בית מקדשו. ויעבירו קול בכל ערי יהודה לחוג את החג הזה מדי שנה בשנה." (מקבים ב, פרק י, פסוקים א - יא, תרגום יצחק זעקיל פרענקיל)

גם במקור המשני "קדמוניות היהודים" של יוסף בן מתתיהו (שפרקיו המדברים על התקופה הנ''ל מתבססים בעיקר על שני המקבים) הנס לא מוזכר ולא ברמז.

האזכור הראשון הוא בתלמוד הבבלי, יותר משש מאות שנים מאוחר יותר
אה ועוד משהו:

ה'"ניצחון" של יהודה המכבי היה זמני והושג רק בגלל אירועים אחרים שהתרגשו על הסלווקים (ה"יוונים") ומנעו מהם להדביר את מרד המכבים.
יהודה המכבי השתלט על בית המקדש כאשר הסלווקים היו נצורים בירושלים ולא היו חיילים סלווקים אחרים באזור משום שהם היו עסוקים במלחמת האזרחים שהתרחשה לאחר מות אנטיוכוס אפיפנס. (וגם אז המכבים לא הצליחו להשתלט על מבצר החקרא הסלווקי שעמד כקוץ באליה של ירושלים היהודית עד לימי שמעון התרסי)

לאחר שהמלחמות הללו הסתיימו הסלווקים כבשו את כל ארץ יהודה חזרה במהרה והמכבים שהו בירושלים תחת מצור סלווקי, בית המקדש עמד להיחרב.
בינתיים הייתה הפיכה (האימפריה הסלווקית הייתה בפרפורי הגסיסה שלה באותם הימים) והסלווקים שוב נסגו.
אכן ניצחון יהודי מפואר...


לבסוף אגב מרד המכבים הודבר, היו שבע שנות שקט יחסי ביהודה עד שהכהן הגדול שמונה ע"י הסלווקים נפטר ולמחליפו מונה על ידי השלטון הנוכרי מנהיג של קבוצה בת חמש מאות לוחמים שהסתתרה במדבר יהודה מהשלטון הסלווקי מאז כישלון המרד ומדי פעם נתקלה בו - יהונתן הוופסי, אחי יהודה המכבי.

הממלכה החשמונאית לא הוקמה במלחמה ניסית של מעטים מול רבים (מה גם שהיהודים היו רבים יותר ובעלי ידע צבאי גדול יותר) אלא באמצעים דיפלומטיים ותוך הסתייעות במצב הפוליטי הנפיץ באימפריה הקורסת.

רק בן מתתיהו השלישי - שמעון התרסי - היה זה שהצליח להשיג עצמאות יהודית מלאה בארץ.
גם במקרה שלו, כמו אצל אחיו יהונתן, זה היה באמצעות דיפלומטיה ופוליטיקה - שמעון כרת ברית עם רומא וספרטה, השתמש בהשפעה היהודית העצומה על בית תלמי והימר על הסלווקים הנכונים במלחמות התכופות ביניהם.

זה הסיפור החשמונאי ההרואי האמיתי - סיפורו של שמעון התרסי, ממליץ למי שמתעניין בנושא לקרוא עליו, כי הוא גדול החשמונאים.
נו מה אתה רציני? זה ידע בסיסי ביהדות, אחרי שהיוונים טימאו את בית המקדש כליל, היהודים חיפשו שמן טהור, ונמצא פך שמן קטן, השמן הספיק ל-8 ימים אף על פי שהכמות הייתה מספיקה ליום אחד.
טוב אז נניח, יש יותר בהרחבה על זה..
טוב, נניח שאתה צודק, זה נכון גם לזה וזה.
למה נניח
אורה ושמחה:

דיברת אליי?
גם. נניח שאתה צודק, אבל זה יכול להיות הרבה יותר. תכלס זה יכול להיות גם על הניצחון והסיפור הגבורה כמו שאתה אמרת וגם כמו מה שאני אמרתי, למה לא שזה יהיה גם שניהם בעיקר?
כי הסיפור על פך השמן הוא לא אמיתי, הוא נוצר מאות שנים לאחר האירוע
ואם כן אמיתי. גם זה קרה אחרי הניצחון, יכולים למצוא הוכחות לזה אם כבר מצאו הוכחות דרך ארכילוגיה למה שקרה. שקלת את האפשרות הזו?
איך בדיוק אפשר למצוא לנס הוכחה ארכאולוגית?
מדובר בכד שמן זית, יש מיליונים כאלו בתוך אדמת הר הבית, איך בדיוק ידעו שזה הכד החשמואני מהאגדה התלמודית?


ועוד למצוא משהו בבית המקדש - מקום שהפלסטינים הורסים כבר למעלה משישה עשורים וקרוב לוודאי השמידו בו כבר אינספור עתיקות?
בהר הבית כיום יש תהליך השמדה של כל ממצא ארכאולוגי אפשרי, גם אם היו בו הוכחות לכל מיני דברים או תגליות חשובות (וכנראה היו) לא ימצאו בו כבר כלום
הבעיה עם הנס הזה
הוא שאפילו אלה שאתם טוענים שהנס קרה להם לא מזכירים אותו אפילו פעם אחת
שמע זה כן היה אמתי, אדוני הספקן, פשוט השמיטו את זה, הסיפור שהבאת נכתב תחת ממשל הצדוקים חשמאונים והמשטר שלו אסר על דיני חז"ל והטיל עונש, העם כולו הדליק נרות חנוכה, ניסו לדחיק את תהילת המנורה וקיום המצווה, אז חז"ל ניסו כמה שהם יכולים לפרסם את הנס שהיה ומנהג העם היה להדליק נרות,, ובקיצור, הנס אכן קרה, בדקתי את זה וזה מוכח. ימצאו עוד ימצאו, כבר מצאו המון דברים שמוכיחים דברים בתורה.. מזכירים, פשוט ניסו להשמיט ולהדחיק אותו
הסיפור שהבאת נכתב תחת ממשל הצדוקים חשמאונים והמשטר שלו אסר על דיני חז"ל והטיל עונש,

משפט דל היגיון
בן אדם אני ניסית להסביר לך בקצרה, אם אתה לא מאמין זו בעיה שלך, הנה הסבר בארכה: אחר שלש שנות מלחמה, בא היום בו נכנסו מחדש לירושלים העזובה. הם קרעו את בגדיהם ושמו אדמה על ראשיהם בקינה מרה בגין מקדש ה' המחולל. תקעו בשופר ונפלו על פניהם, ובכי חרטתם בקע לשמים. אבני מזבח ה' המחולל הושמו בצד להמתין לזמן בו יקום נביא להורות להם כיצד להתנהג. בכ"ה בכסליו ערכו את חנוכת המזבח, באותו יום בו חולל לראשונה בידי אויביהם (ככל עניני עם ישראל המרכזיים שיש סמליות רבה במועד המאורע).

עכשיו התרחש דבר שהיווה את שיא שאיפותיהם.

זמן לא רב חלף מתקופת הנבואה, והעם היה קרוב מאוד ברוחו לימים גדולים אלו. הם ערגו עדיין לנוכחות ה' אשר נראתה בצורה גלוייה בימים הקדומים. ודבר זה היה עדיין רצון העם היקר ביותר. "ישקני מנשיקות פיהו!... על משכבי בלילות בקשתי את שאהבה נפשי (שיר השירים), אמת. הם ידעו היטב כי ה' נחה את דרכם ומעשי גבורתם המופלאים בשדה הקרב מול צבא אנטיוכוס וקלגסיו, וכל הגבורות לא היו רק תוצאות כח הנשק, אך הם כמהו לסימן כלשהו, כפי שאירע זמן לא רב לפני כן, לראות כי השכינה מצויה ביניהם.

תנאי לראיית ניסים, היא מסירת הנפש על קדושת השם, כמו שאמרו חז"ל במסכת ברכות (כ א), מכיון שאש תורת ה' בערה בחום כה רב בלבותיהם, הראתה השכינה עתה את נוכחותה בישראל.

במשך שלוש שנים נכנסו רק המתיוונים והיוונים לתוך בית המקדש השומם. כל חפצי בית המקדש נבזזו, והמעט שנותר נטמא ולא היה ראוי לשימוש. אך מכיון שהחשמונאים מצאו עתה כלי חתום ובו שמן זית אשר עדיין נשא את חותם פקידי המקדש הקודם ללא מגע יד, הזדרזו על כן להדליק את המנורה אשר היתה כבויה זמן כה רב. מנורת הזהב נבזזה יחד עם כל אוצרות המקדש, עכשיו הציבו מנורת תחליף ארעית, כדי לא להשתהות בביצוע המצוה. הם מיהרו להכין עוד מן השמן הדורש תהליכי יצור מיוחדים (מנחות פו א), כי הכד החתום הכיל שמן שהספיק ליום אחד בלבד. עם תום היום הראשון נותר השמן מבלי שאוכל. לתדהמת ועונג העם, המשיכו הלהבות לבעור עד סוף שמונת הימים של חנוכת המזבח. יכולים אנו לשער כיצד פשטה כאש ההתרגשות לשמע בשורות אלו, בקרב יהודים בכל מקום, וכיצד היה מאורע זה נושא שיחתם העיקרי, העם הצדיק מעודן ומזוכך על ידי הסבל הנוראי למען תורת ה', ערג לחסד ה' יותר מאשר שאפו לחירות ושלום. עתה ראו כיצד קיבל ה' במידת מה את תשובתם על חטאי אחיהם הרשעים, אשר גרמו למורת רוח ה' כלפיהם.

העם הושחת על ידי השפעת המוכסים הרעה, ורבים מבני המעמד הנחות התדרדרו תחת ממשלם שארך 40 שנים. באם אי אפשר היה לזכות מחדש בגדולת תקופת הנבואה, הנה ניתנה להם עתה לפחות סיבה לשמוח על שובם של ימי שמעון הצדיק, לפני שהחל יוסף בן טוביה לדרדר מוסרית את העם. בימי שמעון הצדיק ניתן היה לחזות בנס דומה, כאשר הנר המערבי דלק תמיד מעבר לזמן הטבעי (יומא לט א), ודבר זה שירת כעדות היא לבאי עולם שהשכינה שורה בישראל (שבת כב ב), עתה, במשך שמונה ימים דלקו כל הנרות. ללא נוכחות השכינה היה המקדש עבורם כגוף ללא חיים, כי תכליתו היחידה של בית זה הושמעה כבר מראשיתו 'ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם' (שמות כה ח).

הם תיקנו, בשנה הבאה, כי שמונת ימי החנוכה יישמרו מידי שנה כזמן של הודאה והלל לה', כאשר המאפיין הבולט ביותר לימים אלו היה נרות החנוכה.

המסורת המקורית של ישראל, שהשתמרה בתורה שבעל פה, מסבירה את האופי האמיתי של חג החנוכה. מאי חנוכה (רש"י: בגלל איזה נס קבעוה?) דתנו רבנן... נעשה בו נס והדליקו (את המנורה) ממנו (מפך השמן) שמונה ימים (שבת כא ב). נס הנרות היה הסיבה העיקרית לחג, כי המלחמות היו רחוקות מלהסתיים, כי מיד אחר כך עברה השליטה לחלוטין לידי המתיוונים, לאחר מות יהודה המכבי הצדיק, והחל השמד הגרוע ביותר, ובעבותיו באו 25 שנות מלחמה. ברור איפוא כי חג החנוכה לא היה בגלל ניצחון כלשהו אלא בגלל שמחתם על ראיית השכינה בקרבם.

מאורעות חנוכה, לא ניתנו לכתוב (לא ניתנה רשות לכתוב אותן) (יומא כט א). וודאי כי אף אחד מחז"ל לא הזכיר מעולם את ספר חשמונאים (ספר מכבים), וספר זה לא היה ביד עמינו במהלך אלפיים השנים האחרונות, לא הותר ליהודים להחזיק שום כתובים הנוגעים לציבור מלבד כתבי הקודש. כל הסיפורים החילוניים נאסרו כספרים חיצוניים (סנהדרין צ א), ולא הותרו שום כתבי קודש למעט 24 ספרי התנ"ך. היה אסור לכתוב אפילו ספרי תפילה (שבת קטו ב), ואין שום איזכור למשנה או תלמוד כתובים עד לימי רבנן סבוראי, לאחר אחרון האמוראים. כל דברי ימי עמינו מצויים במסורת שבעל פה, בצורת הברייתות שאותן דאגו לזכור טוב מאוד, עד כדי דיוק של אותיות, וכידוע לכל הלומד תלמוד. חלקן של הברייתות נכללו בתלמוד ואחרות נאספור בחיבורים אחרים כמו סדר עולם וספרי מדרשי חז"ל. אבל כמו המסורת שבעל פה כולה היה אסור להעתיק אותם בכתב. אפילו יוסיפוס כותב 'אין לנו מספר בלתי מוגבל של ספרים, אלא רק את כתבי הקודש' (נגד אפיון א ח). והוא כותב 'לא מתירים לכל אחד החפץ בכך להיות סופר' (שם א ז). יוסיפוס כתב את ספריו שלו לא עבור היהודים. ספר חשמונאים (כולל חשמונאים ב) בוודאי לא חובר בידי מישהו מחז"ל או מתלמידיהם, אשר היוו את מרבית העם כפי שמעיד יוסיפוס (קדמוניות יג, י ה).

זה משפט עם הגיון, נסה לפתוח את הלב שלך קצת ולהבין את זה, הנה המשך "סיפור המעשה של ספר החשמונאים מסתיים מיד לאחרי תקופת יוחנן הורקנוס (חשמונאים א, יז כה), מאחר והוא מסתיים שם, ברור כי הוא חובר באותו זמן, (ואילו היה רוצה רק לספר על מלחמות הסוריות היה מסיים את תיאורו לפני יוחנן הורקנוס), הדבר מוכיח כי הוא נכתב תחת ממשל הצדוקים-חשמונאים אשר יוחנן הורקנוס היה הראשון להם, והכותב היה נתון לשליטתם. מאחר והמשטר הצדוקי של יוחנן הורקנוס אסר על קיום דיני חז"ל כלשהם, והטיל עונש (בכמה מקרים, מוות) על אלו שקיימו הלכות אלו (קדמוניות יג י ו), נזהר הכותב להשמיט כל איזכור של תקנת חז"ל על מצוות הדלקת נר חנוכה. על כן לא היה יכול להזכיר בצורה כל שהיא את נס המנורה עליו ידע העם כולו כסיבה לתקנת חז"ל זו. לא אסרו בתקופתו של יוחנן הורקונוס על שמירת חנוכה, חרף היותו תקנת חז"ל, כי היא היתה המזכרת לתהילת משפחת החשמונאים, וההצדקה היחידה לסמכותם. יוסיפוס, אשר כל ספריו הונחו מן הכתוב בדברי ימי הצדוקים, השמיט אף הוא את נס המנורה, אך לא היה באפשרותו להדחיק את העובדה כי העם כולו הדליק את נרות החנוכה, ועל כן הזכיר את החג הקרוי 'נרות' (קדמוניות יב, ז ז), הוא מספק הסבר צולע, 'אני משער כי הסיבה (לשם זה של נרות) היא אותה חירות שלא קיווינו לה וזכינו בה' (שם)."

חרף נסיונות הצדוקים להדחיק את תהילת נס המנורה וקיום המצוה, עשו חז"ל והעם כמיטב יכולתם לפרסם את נהס, ומנהג העם כולו היה להדליק את נרות החנוכה בפתחי בתיהם, ברחובות, (שבת כב א, בבא קמא סב ב). וזה היה הסבר באריכה, מה שהבאתי לך היה בקצרה. זה לא היה הסבר דל. כבר מצאו הוכחות ארכילוגיות לדברים אחרים בתורה, ושאני אומרת מצאו, אני מתכוונת שבאמת מצאו הוכחות כאלה.. לא משקרת לך על זה ואני כנה, אז תחשוב מה שאתה רוצה.
את לא חושבת שהחשמונאים היו מהללים את עצמם עם סיפור הנס שקרה להם?
בייחוד כותבי ספרי מכבים שניסו להאדיר כמה שיותר את החשמונאים, אם הייתה אגדה עממית על נס כזה הם היו מכניסים אותה, אבל לא הייתה לא אגדה כזו ולא עדות מהמלכים החשמונאים (שהם בוודאי היו בקשר איתם, כותב מכבים א לדעת המחקר היה סופר מטעם משפחת המלוכה) עצמם על אחת.

עזבי אבל, אפילו לא ענית לתשובה שלי אלא התנהגת כאילו היא לא קיימת, אין לי סיבה לענות למי שלא עונה לי.

ואגב, שלומציון הייתה פרושית לפי חזל שלך, ומאוד תמכה בהם, ככה שאפילו המקורות שלך סותרים את עצמם!
לא בדיוק, אמרתי שנניח, הם היו לומדי תורה לא גיבורי מלחמה. אולי הם לא רצו להלל את עצמם והיו צנועים? הכניסו.. הם לא סותרים את עצמם. הבאתי לך את הסבר הארוך מאדם שיודע משהו על זה.
טוב זה הקש האחרון, את לא עונה לטענות שלי ואני מדבר לקיר, שכחתי עד כמה רמת הדיון נמוכה באתר הזה...
אני יכולה לנסות להבין ולדון, זה תלוי אם אתה הבנת שזה לא סותר. ואני לא מדברת לקיר? אמרתי שנניח שאתה צודק והסיפור הזה מסביר מה שאמרת, אבל למה שזה לא יהיה גם וגם. אמרתי גם שאולי הם היו צנועים ולא רצו להלל את עצמם על זה? אמרו שם שאסרו על דיני חזל אולי היא הייתה פרושית חזל בסתר.. ובאותה מידה אני יכולה לדון פה עם מישהו, זה תלוי.
גף,
אתה מתנשא על כולם!
אתה מצטט משפטים של רוצחי העם היהודי בארץ ישראל - חמאס, חיזבאללה, נאסראללה, אבו מאזן, עראפת ועוד ועוד.
ועכשיו זה לא מספיק לך, ואתה נמשך לטיעונים של גוים כנגד העם היהודי?
תגיד אתה הייתה חי שם שאתה יודע את זה?
כל הסיפורים על חנוכה עברו מפה לאוזן במשך שנים מאנשים שהיו *שם*.
אתה לעומת זאת לוקח דברים שאמרו גדולי המתייונים של המאה ה- 21 הנוצרים!
ואני לא מאמין איך משהו שאומר משפטים של גדולי המרצחים מעז בכלל לשכתב את ההיסטוריה היהודית..
הנוצרים הם גדולי המתיוונים ^
מדהים
אני ראיתי שאלה שאתה וגף עניתם בה, אתם רציניים שאמרתם שם תשרפו, בשאלה על זו שאימא שלה לא הדליקה נרות כי הם חילונים? באמת גף וחברו, ממכם הייתי מצפה ליותר מזה, ממך ואבדולף אי אפשר גם לצפות מכלום, נכנסתי לשאלה שהייתה אתמול על זו שאמא שלה לא הדליקה נרות וזה ואני בהלם מהתגובות שלך, תגידו לי, מה קרה לדרך ארץ שאתם נוהגים להטיף פה לדתיים שיכבדו אתכם ויתנהגו אליכם בכבוד? מה התגובות האלו.. אני בשוק מזה שאתם אמרתם לה תשרפו ופלוס גף אמר אמן, אני מקווה שזה לא היה רציני וגם אם זה בצחוק, זה לא מצחיק.
זה אברדולף וחברו
אני באמת רוצה לדעת למה אתה והוא אמרתם לה בשאלה את זה? מה גרם לכם להגיב לה ככה? שאני אתן לך את השאלה שבה תראה איך אתה מתנהג שם? ומדבר על רמת דיון, מה עם רמת בגרות? מה קטע לומר למישהי בשאלה שהייתה, תשרפו? רוצה להסביר לי את זה? יש לך הסבר או סיבה טובה? אין לך הסברים? רוצה לומר לי למה אתה והוא אמרתם לה שם תשרפו? כאילו היא אמרה שאמא שלה לא הדליקה נרות כי הם חילונים וכל זה, היא רק רצתה שירגיעו אותה קצת, ואתה וחבר שלך שם, פתאום אמרתם לה תשרפו.. וגף עוד אמר אמן, מה נסגר אתכם? מכל האתאיסטים פה, חשבתי שלפחות אתם תדעו להפגין קצת התחשבות ותרגיעו אותה קצת.. זאת אומרת, אמרתם שיש לכם דרך ארץ ואתם בני אדם בלי תורה ויהדות, לא יכולתם להראות את זה שם? להביע איזו תגובה תומכת או מעודדת לה? מה עם להיות קצת בני אדם ולעודד? ברצינות, ממכם הכי ציפתי ליותר מכל זה.
קוראים לזה טרולינג
ולא דיברתי על רמת דיון או בגרות
ובשביל מה לעשות לה טרלוניג אם היא הייתה בלחץ וחששה? היא הייתה צריכה שירגיעו אותה, שלא יגידו לה להישרף. תהיה רציני שמדובר במישהי חילונית שמודאגת לגבי הדלקת נרות, תביע קצת יותר אמפתיה וסימפמיה, לא יזיק לך. אדם בלחץ ומודאג לא צריך שיגידו לו להישרף, מילא תביעו קצת תמיכה שם. זה הכול.
תהיה רציני, היא הייתה בלחץ, יכולתם לפחות לעודד או להרגיע אותה, במקום טרולינג..
אמרתי אמן להוא שאמר שאני אשרף בגיהנום ושהיטלר יתעלל בי (משהו כזה, לא ציטוט מדויק) ואפילו עשיתי ^^^ אחרי התגובה שלי כדי לסמן שזה למי שענה שלוש תגובות מעליי.

בכל מקרה אם היא חילונית והאל היהודי קיים היא לא תגיע למקום טוב לאחר מותה, אי אפשר לדעת אם גיהנום או לא (שהרי יש דעות שונות על המקום שאליו מגיעים לבסוף ביהדות, מי כמוך יודעת?) אבל אלוהים לא יעריך את הזלזול שלה במצוות ואת הצביעות שלה.


חילונים לא שומרים שבת נכון? ובתורה כתוב ברור מאוד מה עונשו של מחלל שבת בסיפורו של מקושש העצים.

את ואני שנינו יודעים מה זה עונש כרת ושאם היא תמשיך לא לקיים מצוות, כולל הדלקת נרות חנוכה, אחריתה עפ"י היהדות תהיה מרה.
זה תלוי. מה גורם לך להיות יותר טוב ממנה?
היא חילונית, כמוך. אז תגיד שזה לאנונימי שאמר. וגם לא יעריך את הזלזול של מיעוט. זה היה כי המקושש עשה את זה בכוונה. אם כבר קיום מצוות, מה באמת גורם לך לחשוב שאתה יותר טוב ממנה? אולי היא כן רצתה להדליק נרות?
בתורה כתוב באופן כללי שמחלל שבת דינו מוות (לא זוכר פסוק מדויק אבל את בטח מכירה) וכך גם בנוגע לעוד כמה עבירות על הדת.

אם אין עונש על חילול מצוות אז למה בכלל לקיים אותן?


ואני לא חילוני, אני אתאיסט.
אני לא מקיים מצוות כי אני לא מאמין שיש אל, ולכן אין לי סיבה לקיימן.
היא לעומת זאת מאמינה שיש אל שנתן לה הוראות מדויקות מה לעשות בחייה, ידאג שיהיה לה טוב אם היא תקיימן ורע אם היא לא ובכל זאת, בעזות מצח, טיפשות וצביעות שאין מילים לתאר בחרה שלא לקיים את מצוותיו, בידיעה שהן נכונות ואם היא לא תקיימן היא תקבל עונש נוראי.
יש לי שכל, אני לא חילוני.
אולי אימא שלה שכחה? אולי היא שכחה? ומאיפה לך שזה נכון?
לא ענית לי
יש עונש אבל גם זה תיקון לנשמה. מקיימים את זה לא בשביל העונש או שכר. מה גורם לך לחושב שאתה יותר טוב ממנה בכלל? אתה אומר שהיא יודעת ומאמינה על זה אבל בגלל טיפשות ועזות מצח היא לא מקיימת מצוות ותקבל עונש, אבל מה אתך? מילא היא אבל אתה לא גם מאה אחוזים וגם אני לא. ובכלל גם אתה יכול לבחור לחקור לעומק ולדעת בוודאות שיש אלוקים וכל זה אבל גם אתה כמוה לא רצית לעשות את זה ובחרת להיות אתאיסט, מה הופך אותך לשונה ממנה? אם היא לא מושלמת בגלל זה אז גם אתה לא, בדיוק כמוני. אתה אומר שיש לך שכל אז בוא נראה, אתה מאשים אותה שהיא לא מקיימת מצוות כי חילונית והיא מאמינה ויודעת שיש אלוקים ושהיא צריכה לעשות שיהיה לה טוב בחיים שלה גם בעולם הבא, ואמרת שבכל זאת היא בחרה לא לעשות את זה מרוב עזות מוח וטיפשות וצביעות, יופי לך, אבל מה אתך? גם אתה לא מקיים מצות ולא מאמין באלוקים ולא אוכל כשר או מפריד בין בשר וחלב וכל זה, ואתה חושב שאתה יכול לדבר עליה ככה שאתה בעצמך גם כמוה? היא בחרה לא לעשות את זה, מילא אבל גם אתה בחרת לא לקיים מצוות, לנסוע בשבת וזה, מה שכל אתאיסט חילוני שלא מאמין פה עושה. אז מה הגיון בזה? אתה מדבר עליה ושופטת אותה על זה שהיא לא בחרה לקיים מצוות הדלקת נרות או דברי דת, אבל אתה בעצמך כזה כמוה, לא מאמין, לא שומר שבת או כשרות וכל זה, אתה חי חיים של חילונים אתאיסטים, ולא מקיים מצוות או מאמין לזה כמו הרוב, אז מה הופך אותך לשונה ממנה או טוב יותר ממנה? אמרת שיש לך שכל, אבל אתה לא רואה שהיא ואתה כמעט אותו דבר, היא בחרה שלא לעשות מצוות הדלקת נרות ואתה בחרת לא להאמין ולצאת בשאלה, אין פה שום הבדל בינה ובינך. היא בחרה את זה ואתה בחרת את זה. הפוסל במומו פוסל..