13 תשובות
לפי ההלכה צריך שיהיה לבהמה שלוש דברים כדי שתהיה כשרה לחזיר חסר אחד מתוך השלוש אבל זה בעיקר כי חזיר אוכל את הגופות של הילדים שלו ומתפלש בבוץ ובעיקר מה שהוא אוכל אז אנחנו אוכלים ושריפס זה כי ההלכה אומרת שדה כשר זה דג עם קשקשים ולשרימפס אין וזה בעיקר כי הוא סוג של מנקה ואוכל זבל הבנת תעיקרון?
התנאי לכשרות היא כזו
חיה שמעלה גירה ויש לה פרסה היא כשרה
כמו פרה, ג'ירפה (כן גירפה זה כשר, פשוט לא יודעים מאיפה לשחוט אותה ככה שאנחנו לא אוכלים אותה)
כל הנושא של חיות ימיות זה דגים שיש להם קשקשים וגם עוד תנאי שאני חושב שקשור לזימים (אני לא בדיוק יכול לפרט)
כמובן לשרימפס, לובסטר וחיות ימיות אחרות אין את זה
חיה שמעלה גירה ויש לה פרסה היא כשרה
כמו פרה, ג'ירפה (כן גירפה זה כשר, פשוט לא יודעים מאיפה לשחוט אותה ככה שאנחנו לא אוכלים אותה)
כל הנושא של חיות ימיות זה דגים שיש להם קשקשים וגם עוד תנאי שאני חושב שקשור לזימים (אני לא בדיוק יכול לפרט)
כמובן לשרימפס, לובסטר וחיות ימיות אחרות אין את זה
מה?! שרימפס זה דגים? רק אני חייתי באשליה שזה חלק של חזיר?
שרימפס זוהי חיית שנחשבת חלק מהגדרה של פירות ים
השרימפס הוא משרצי המים האסורים משום שרץ
ככתוב:
ויקרא יא
(מא) וְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל:
(מב) כֹּל הוֹלֵךְ עַל גָּחוֹן וְכֹל הוֹלֵךְ עַל אַרְבַּע עַד כָּל מַרְבֵּה רַגְלַיִם לְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ לֹא תֹאכְלוּם כִּי שֶׁקֶץ הֵם:
(מג) אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם:,
וכן אסור משום שרץ המים
ככתוב
(ט) אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל אֲשֶׁר בַּמָּיִם כֹּל אֲשֶׁר לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמַּיִם בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים אֹתָם תֹּאכֵלוּ:
(י) וְכֹל אֲשֶׁר אֵין לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים מִכֹּל שֶׁרֶץ הַמַּיִם וּמִכֹּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר בַּמָּיִם שֶׁקֶץ הֵם לָכֶם:
(יא) וְשֶׁקֶץ יִהְיוּ לָכֶם מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ וְאֶת נִבְלָתָם תְּשַׁקֵּצוּ:
(יב) כֹּל אֲשֶׁר אֵין לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמָּיִם שֶׁקֶץ הוּא לָכֶם
-------------------------------------------------------------------------------
לגבי החזיר...
מבחינה בריאותית, חכמי הרפואה דווקא מתנגדים לאכילת חזיר. רבים טוענים שרק בגלל שבשר החזיר הוא שמן, אזי שיעור ההשמנה, התחלואה והתקפי הלב במדינות ארצות הברית הוא מהגבוהים בעולם. תאי השומן שבחיה זו רבים על תאי השריר, ולכן גם מבחינה חיצונית הוא שמן ונפוח, ומשתמשים בדמותו כדי לתאר אנשים תאוותנים וזללנים. יתירה מזו, יש לזכור שהחזיר היא חיה מלוכלכת, ולעיתים קרובות גם מזוהמת. אף שבטבע אינה בהכרח מלוכלכת, הרי שבתנאי-שבי היא מתלכלכת מאוד ומתפלשת ברפש, ונוהגת לאכול מאכלים מזוהמים מכל סוג. לא במקרה החזיר מייצג בלשון בני האדם גם ריח רע ולכלוך.
במשך אלפי שנים זכו היהודים בגולה להינצל מתחלואה רבה שהיתה קשורה בגידול ואכילת חזירים באירופה - מהם היהודים התרחקו תמיד. כך כתב הרמב"ם על החזיר: "ויותר מכן מאסתו התורה מחמת ריבוי טינופו ושהוא ניזון מטינופים. וכבר ידעת הקפדת התורה על ראיית הלכלוכים אפילו במדבר במחנה, כל שכן בתוך הערים" (מורה נבוכים, חלק ג, פרק מח). יחד עם זאת, מובן שהתורה לא אסרה בעלי חיים באכילה רק בגלל הסיבות הטבעיות של הרפואה.
ישנן דעות רבות בנושא. מחקרים מרתקים הראו שבעלי החיים הכשרים אינם מרגישים כאב בהריגתם, כי מרכז העצבים עובר בגרון, בעוד אצל החזיר והבהמות הטמאות - העצבים עוברים דרך העורף, ואין אפשרות שלא יחושו כאב בהריגתם. בשחיטה הכשרה של הבהמות הטהורות, איבוד ההכרה מתרחש תוך 2 שניות ותחושת הכאב אינה קיימת. כך קובעת ד"ר טמפל גרנדין הנחשבת לאחת המומחיות הבכירות בעולם בנושא המתת בע"ח. מאמרה של ד"ר גרנדין התפרסם בג'רוזלם פוסט (12.17.04). בין היתר היא כותבת: "אני יודעת שהשחיטה הכשרה, כאשר היא נעשית כראוי, היא שיטת ההמתה ההומאנית ביותר...".
הרחמנות כלפי בעלי חיים נוגעת לא רק לרגע השחיטה, אלא גם לרמת האינטליגנציה של בעל החיים המובל להריגה. נראה שהתורה התירה לנו לאכול אך ורק את החיות הטיפשות והתמימות ביותר בטבע, כלומר את אלו שיחושו הכי מעט כאב והבנה בהריגתן. החזיר הינו החיה הרביעית הכי אינטליגנטית בעולם, ובאנגליה נוהגים לגדלו כחית מחמד. מדובר בחיה נבונה שמרגישה מאוד את השבי שלה, ומבינה כשבאים להורגה, והיא סובלת מכך לא פחות מכלב או חתול. נוכל לומר, שכפי שהתורה אסרה עלינו אכילת חיות אינטליגנטיות ככלבים וקופים, כך היא אסרה עלינו אכילת חיות אינטליגנטיות כחזירים. הרמב"ם מסביר במורה נבוכים שכוונת התורה האמיתית במצוות רבות הנוגעות לבעלי חיים, היא ללמד את היהודים מידת רחמים. פירוש הדבר שמבחינה פסיכולוגית ורוחנית, העובדה שאנו הורגים רק בעלי חיים תמימים וחסרי הבנה, מבטלת מעמנו מידה של אכזריות הנפוצה אצל הגויים.
אין זה צירוף מקרים שבעלי חיים כמו חתולים, כלבים וקופים, הינם חיות בעלות הבעה ומבט. החיות אותן אסרה התורה לאכילה - דווקא הן יתגלו כחיות בעלות עיניים חוקרות, מביטות, מסתכלות, סקרניות. שימו לב כיצד במחלקת החיות אסרה התורה את הכלבים, את החתולים, את הקופים, את הסוסים; במחלקת חיות-המים אסרה התורה את הדולפינים, את כלבי הים, את הלוויתנים; במחלקת העופות אסרה התורה את התוכים, את הנשרים, את ציפורי-השיר. מנגד זאת החיות המעטות אותן התירה התורה לאכילה, יתגלו כבעלי חיים בעלי עיניים בוהות, אדישות, חולמניות, בלתי ממוקדות, חסרי מחשבה. לעניות דעתי, אין זה צירוף מקרים שהתורה התירה לנו לאכילה אך ורק את החיות התמימות וחסרות-ההבנה ביותר: הכבשה, התרנגולת, הפרה, העז; בהמות אשר מטבען יושבות בעדרים, דוגרות באותו מקום בטבע במשך שבועות וחודשים מבלי לחוש כל שעמום. אף במחלקת הדגים התירה לנו התורה דווקא את הדגים הפרימיטיביים ביותר, בעלי הקשקשת, ולא התירה את כל מיני היונקים החיים בים.
יחד עם זאת, מאחורי כל טעם גשמי בתורה ישנו גם טעם רוחני. חז"ל לימדו אותנו שבאכילת שקצים ונבלות מחדיר האדם לרוחו זוהמה רוחנית, אשר תקשה עליו להתקרב לקב"ה ולדברים שבמצווה. יש פתגם נפוץ האומר: "האדם הוא מה שהוא אוכל". המדע אכן מלמד שטיב האוכל משפיע על הגוף, וגם על השכל. קיים קשר בין המאכלים לבין התכונות שהם משרים על שכלנו ורגשותינו, ואפשר, שאכילת בעלי חיים כחזיר מוסיפה לאדם תכונות חומריות המרחיקות אותו מרוחניות.
ככתוב:
ויקרא יא
(מא) וְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל:
(מב) כֹּל הוֹלֵךְ עַל גָּחוֹן וְכֹל הוֹלֵךְ עַל אַרְבַּע עַד כָּל מַרְבֵּה רַגְלַיִם לְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ לֹא תֹאכְלוּם כִּי שֶׁקֶץ הֵם:
(מג) אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם:,
וכן אסור משום שרץ המים
ככתוב
(ט) אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל אֲשֶׁר בַּמָּיִם כֹּל אֲשֶׁר לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמַּיִם בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים אֹתָם תֹּאכֵלוּ:
(י) וְכֹל אֲשֶׁר אֵין לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים מִכֹּל שֶׁרֶץ הַמַּיִם וּמִכֹּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר בַּמָּיִם שֶׁקֶץ הֵם לָכֶם:
(יא) וְשֶׁקֶץ יִהְיוּ לָכֶם מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ וְאֶת נִבְלָתָם תְּשַׁקֵּצוּ:
(יב) כֹּל אֲשֶׁר אֵין לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמָּיִם שֶׁקֶץ הוּא לָכֶם
-------------------------------------------------------------------------------
לגבי החזיר...
מבחינה בריאותית, חכמי הרפואה דווקא מתנגדים לאכילת חזיר. רבים טוענים שרק בגלל שבשר החזיר הוא שמן, אזי שיעור ההשמנה, התחלואה והתקפי הלב במדינות ארצות הברית הוא מהגבוהים בעולם. תאי השומן שבחיה זו רבים על תאי השריר, ולכן גם מבחינה חיצונית הוא שמן ונפוח, ומשתמשים בדמותו כדי לתאר אנשים תאוותנים וזללנים. יתירה מזו, יש לזכור שהחזיר היא חיה מלוכלכת, ולעיתים קרובות גם מזוהמת. אף שבטבע אינה בהכרח מלוכלכת, הרי שבתנאי-שבי היא מתלכלכת מאוד ומתפלשת ברפש, ונוהגת לאכול מאכלים מזוהמים מכל סוג. לא במקרה החזיר מייצג בלשון בני האדם גם ריח רע ולכלוך.
במשך אלפי שנים זכו היהודים בגולה להינצל מתחלואה רבה שהיתה קשורה בגידול ואכילת חזירים באירופה - מהם היהודים התרחקו תמיד. כך כתב הרמב"ם על החזיר: "ויותר מכן מאסתו התורה מחמת ריבוי טינופו ושהוא ניזון מטינופים. וכבר ידעת הקפדת התורה על ראיית הלכלוכים אפילו במדבר במחנה, כל שכן בתוך הערים" (מורה נבוכים, חלק ג, פרק מח). יחד עם זאת, מובן שהתורה לא אסרה בעלי חיים באכילה רק בגלל הסיבות הטבעיות של הרפואה.
ישנן דעות רבות בנושא. מחקרים מרתקים הראו שבעלי החיים הכשרים אינם מרגישים כאב בהריגתם, כי מרכז העצבים עובר בגרון, בעוד אצל החזיר והבהמות הטמאות - העצבים עוברים דרך העורף, ואין אפשרות שלא יחושו כאב בהריגתם. בשחיטה הכשרה של הבהמות הטהורות, איבוד ההכרה מתרחש תוך 2 שניות ותחושת הכאב אינה קיימת. כך קובעת ד"ר טמפל גרנדין הנחשבת לאחת המומחיות הבכירות בעולם בנושא המתת בע"ח. מאמרה של ד"ר גרנדין התפרסם בג'רוזלם פוסט (12.17.04). בין היתר היא כותבת: "אני יודעת שהשחיטה הכשרה, כאשר היא נעשית כראוי, היא שיטת ההמתה ההומאנית ביותר...".
הרחמנות כלפי בעלי חיים נוגעת לא רק לרגע השחיטה, אלא גם לרמת האינטליגנציה של בעל החיים המובל להריגה. נראה שהתורה התירה לנו לאכול אך ורק את החיות הטיפשות והתמימות ביותר בטבע, כלומר את אלו שיחושו הכי מעט כאב והבנה בהריגתן. החזיר הינו החיה הרביעית הכי אינטליגנטית בעולם, ובאנגליה נוהגים לגדלו כחית מחמד. מדובר בחיה נבונה שמרגישה מאוד את השבי שלה, ומבינה כשבאים להורגה, והיא סובלת מכך לא פחות מכלב או חתול. נוכל לומר, שכפי שהתורה אסרה עלינו אכילת חיות אינטליגנטיות ככלבים וקופים, כך היא אסרה עלינו אכילת חיות אינטליגנטיות כחזירים. הרמב"ם מסביר במורה נבוכים שכוונת התורה האמיתית במצוות רבות הנוגעות לבעלי חיים, היא ללמד את היהודים מידת רחמים. פירוש הדבר שמבחינה פסיכולוגית ורוחנית, העובדה שאנו הורגים רק בעלי חיים תמימים וחסרי הבנה, מבטלת מעמנו מידה של אכזריות הנפוצה אצל הגויים.
אין זה צירוף מקרים שבעלי חיים כמו חתולים, כלבים וקופים, הינם חיות בעלות הבעה ומבט. החיות אותן אסרה התורה לאכילה - דווקא הן יתגלו כחיות בעלות עיניים חוקרות, מביטות, מסתכלות, סקרניות. שימו לב כיצד במחלקת החיות אסרה התורה את הכלבים, את החתולים, את הקופים, את הסוסים; במחלקת חיות-המים אסרה התורה את הדולפינים, את כלבי הים, את הלוויתנים; במחלקת העופות אסרה התורה את התוכים, את הנשרים, את ציפורי-השיר. מנגד זאת החיות המעטות אותן התירה התורה לאכילה, יתגלו כבעלי חיים בעלי עיניים בוהות, אדישות, חולמניות, בלתי ממוקדות, חסרי מחשבה. לעניות דעתי, אין זה צירוף מקרים שהתורה התירה לנו לאכילה אך ורק את החיות התמימות וחסרות-ההבנה ביותר: הכבשה, התרנגולת, הפרה, העז; בהמות אשר מטבען יושבות בעדרים, דוגרות באותו מקום בטבע במשך שבועות וחודשים מבלי לחוש כל שעמום. אף במחלקת הדגים התירה לנו התורה דווקא את הדגים הפרימיטיביים ביותר, בעלי הקשקשת, ולא התירה את כל מיני היונקים החיים בים.
יחד עם זאת, מאחורי כל טעם גשמי בתורה ישנו גם טעם רוחני. חז"ל לימדו אותנו שבאכילת שקצים ונבלות מחדיר האדם לרוחו זוהמה רוחנית, אשר תקשה עליו להתקרב לקב"ה ולדברים שבמצווה. יש פתגם נפוץ האומר: "האדם הוא מה שהוא אוכל". המדע אכן מלמד שטיב האוכל משפיע על הגוף, וגם על השכל. קיים קשר בין המאכלים לבין התכונות שהם משרים על שכלנו ורגשותינו, ואפשר, שאכילת בעלי חיים כחזיר מוסיפה לאדם תכונות חומריות המרחיקות אותו מרוחניות.
כתוב, "כי נפש האדם בדם היא"
חזיר, שרימפס, וכל החיות הלא כשרות הן חיות עם אופי מאוס, ולאומת זאת החיות הכשרות הן חיות עדינות עם תכונות טובות וכו.. אז כאשר את אוכלת חזיר לצורך העניין,
שחזיר הוא חייה עם תכונות מגעלות יש לו אופי מגעיל הוא אוהב את הסירחון את הגועל הוא אוכל כל דבר שזז אפילו את הקקי שלו, אז כאשר את אוכלת חזיר זה משפיע על הנפש שלך לרעה, כי כל דבר שאת אוכלת נהפך לדם והנפש ממוקמת בדם.. שנאמר "נפש האדם בדם היא".. וכל שאר החיות שיש בהן תכונות רעות כמו אכזריות וכו אסורות למאכל מהסיבה הזו.. לכן בורא עולם אסר עלינו לאכול חיות עם אופי רע וכו.. הבנתוכה?
חזיר, שרימפס, וכל החיות הלא כשרות הן חיות עם אופי מאוס, ולאומת זאת החיות הכשרות הן חיות עדינות עם תכונות טובות וכו.. אז כאשר את אוכלת חזיר לצורך העניין,
שחזיר הוא חייה עם תכונות מגעלות יש לו אופי מגעיל הוא אוהב את הסירחון את הגועל הוא אוכל כל דבר שזז אפילו את הקקי שלו, אז כאשר את אוכלת חזיר זה משפיע על הנפש שלך לרעה, כי כל דבר שאת אוכלת נהפך לדם והנפש ממוקמת בדם.. שנאמר "נפש האדם בדם היא".. וכל שאר החיות שיש בהן תכונות רעות כמו אכזריות וכו אסורות למאכל מהסיבה הזו.. לכן בורא עולם אסר עלינו לאכול חיות עם אופי רע וכו.. הבנתוכה?
אנונימי
מצטערת רק עברתי בשאלה והמשפט הזה עניין אותי
"מחקרים מרתקים הראו שבעלי החיים הכשרים אינם מרגישים כאב בהריגתם" תוכל בבקשה לשלוח לי את אחד מהמחקרים המרתקים הללו שמראים שתרנגולות או פרות לא מרגישות כאב ברגע שהורגים אותן?
"מחקרים מרתקים הראו שבעלי החיים הכשרים אינם מרגישים כאב בהריגתם" תוכל בבקשה לשלוח לי את אחד מהמחקרים המרתקים הללו שמראים שתרנגולות או פרות לא מרגישות כאב ברגע שהורגים אותן?
אני גם ראיתי את זה זה מדהים
אבל רק חיות שהן כשרות ורק אם שוחטים אותן על פי ההלכה.. כל שאר החיות סובלות כמו חזיר וכו... בארצות הברית הגוים הרוגים אותם עם מכת חשמל חח.. אגב נאמר שאסור לצער בעלי חיים, אם כן מדוע מותר לשחוט אותה ולאכול.. תשובה היא לא סובלת בשחיטה וכמובן שאם ציערו אותה עד לשחיתה אסור לאכול זה לא כשר... מדהים!
אבל רק חיות שהן כשרות ורק אם שוחטים אותן על פי ההלכה.. כל שאר החיות סובלות כמו חזיר וכו... בארצות הברית הגוים הרוגים אותם עם מכת חשמל חח.. אגב נאמר שאסור לצער בעלי חיים, אם כן מדוע מותר לשחוט אותה ולאכול.. תשובה היא לא סובלת בשחיטה וכמובן שאם ציערו אותה עד לשחיתה אסור לאכול זה לא כשר... מדהים!
אנונימי
איך אי אפשר לסבול ברצח בדיוק?
אגב את רוצה שאשלח לך סירטונים ממקומות בארץ לאיך תעשיית הבשר והחלב מטפלת בחיות
אגב את רוצה שאשלח לך סירטונים ממקומות בארץ לאיך תעשיית הבשר והחלב מטפלת בחיות
אני ראיתי ואת צודקת זה ממש צער בעלי חיים וזה לא כשר!
הרב אמנון יצחק אמר שכל הבשר התעשייתי לא כשר ולא לאכול בכלל בשר מהסיבה הזו וגם בעיות בעניין השחיתה שלא על פיי ההלכה.. כנסי ליוטיוב תשמעי אותו.. זה ידוע אבל את אף אחד זה לא מענין
הרב אמנון יצחק אמר שכל הבשר התעשייתי לא כשר ולא לאכול בכלל בשר מהסיבה הזו וגם בעיות בעניין השחיתה שלא על פיי ההלכה.. כנסי ליוטיוב תשמעי אותו.. זה ידוע אבל את אף אחד זה לא מענין
אנונימי
השחיטה היא מיתה קלה ביותר. שכן העורק שמספק את מירב הדם למוח עובר דרך מקום השחיטה, וכך מיד לאחר השחיטה אין יותר אספקת דם למוח. לכן, בשעה שתחושת הכאב הייתה צריכה להגיע לקליפת המוח, ששם תחושת הכאב נקלטת, היא אינה נקלטת מחמת חוסר דם וחמצן. גם לפני שהעורק הראשי נשחט, אין הכאב כמעט מורגש, מפני שהשחיטה חייבת להיעשות בסכין חדה וחלקה, תוך תנועה מהירה, באופן כזה, תחושת הכאב אינה מורגשת כמעט. בנוסף לכך, נוהגים להשכיב את הבהמה לפני השחיטה, ועל ידי כך מפחיתים את צערה משום שתנוחה זו מסיחה את דעתה מפעולת השחיטה, וגם ניתוק אספקת הדם והחמצן למוח מתרחשת במהירות בתנוחה זו".
עד כאן ציטוט מ'פניני הלכה'
רק שתיהיה מודע ששחיטה יהודית בחיה שהיא טמאה, תגרום לצער גדול לחיה בגלל שיש שני עורקים שמהם זורם הדם למוח
אבל לעומת בזאת רק בחיות הכשרות לפני שהעורק השני מגיע למוח הוא מתחבר לעורק הראשי
כשמתבצע חיתוך לפי ההלכה במהירות עם סכין חד מאוד, החיה לא מרגישה שום כאב מיותר
עד כאן ציטוט מ'פניני הלכה'
רק שתיהיה מודע ששחיטה יהודית בחיה שהיא טמאה, תגרום לצער גדול לחיה בגלל שיש שני עורקים שמהם זורם הדם למוח
אבל לעומת בזאת רק בחיות הכשרות לפני שהעורק השני מגיע למוח הוא מתחבר לעורק הראשי
כשמתבצע חיתוך לפי ההלכה במהירות עם סכין חד מאוד, החיה לא מרגישה שום כאב מיותר
אנונימי
ועדיין, זה שטיחה = רצח
ועדיין רצח זה משהו שלא נעים במיוחד עד כמה שתנסה להסתיר את זה.
ועדיין רצח זה משהו שלא נעים במיוחד עד כמה שתנסה להסתיר את זה.
אגב אני עדיין מחכה למחקרים הללו