22 תשובות
"ושימלתך לא בלתה מעלייך" ספר דברים כמדומני

אל תגיד דברים שאתה לא יודע נשמה חח
"
א כָּל-הַמִּצְוָה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת: לְמַעַן תִּחְיוּן וּרְבִיתֶם, וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע יְהוָה, לַאֲבֹתֵיכֶם. ב וְזָכַרְתָּ אֶת-כָּל-הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר הוֹלִיכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה--בַּמִּדְבָּר: לְמַעַן עַנֹּתְךָ לְנַסֹּתְךָ, לָדַעַת אֶת-אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ הֲתִשְׁמֹר מִצְוֺתָו--אִם-לֹא. ג וַיְעַנְּךָ, וַיַּרְעִבֶךָ, וַיַּאֲכִלְךָ אֶת-הַמָּן אֲשֶׁר לֹא-יָדַעְתָּ, וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ: לְמַעַן הוֹדִיעֲךָ, כִּי לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם--כִּי עַל-כָּל-מוֹצָא פִי-יְהוָה, יִחְיֶה הָאָדָם. ד שִׂמְלָתְךָ לֹא בָלְתָה, מֵעָלֶיךָ, וְרַגְלְךָ, לֹא בָצֵקָה--זֶה, אַרְבָּעִים שָׁנָה. ה וְיָדַעְתָּ, עִם-לְבָבֶךָ: כִּי, כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת-בְּנוֹ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, מְיַסְּרֶךָּ. ו וְשָׁמַרְתָּ, אֶת-מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וּלְיִרְאָה אֹתוֹ. ז כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה: אֶרֶץ, נַחֲלֵי מָיִם--עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת, יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר. ח אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ. ט אֶרֶץ, אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל-בָּהּ לֶחֶם--לֹא-תֶחְסַר כֹּל, בָּהּ; אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל, וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת. י וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ--וּבֵרַכְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, עַל-הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן-לָךְ. יא הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֺתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם. יב פֶּן-תֹּאכַל, וְשָׂבָעְתָּ; וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה, וְיָשָׁבְתָּ. יג וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן, וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה-לָּךְ; וְכֹל אֲשֶׁר-לְךָ, יִרְבֶּה. יד וְרָם, לְבָבֶךָ; וְשָׁכַחְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים. טו הַמּוֹלִיכְךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא, נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב, וְצִמָּאוֹן, אֲשֶׁר אֵין-מָיִם; הַמּוֹצִיא לְךָ מַיִם, מִצּוּר הַחַלָּמִישׁ. טז הַמַּאֲכִלְךָ מָן בַּמִּדְבָּר, אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ: לְמַעַן עַנֹּתְךָ, וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ--לְהֵיטִבְךָ, בְּאַחֲרִיתֶךָ. יז וְאָמַרְתָּ, בִּלְבָבֶךָ: כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה. יח וְזָכַרְתָּ, אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל: לְמַעַן הָקִים אֶת-בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, כַּיּוֹם הַזֶּה. (פ)
יט וְהָיָה, אִם-שָׁכֹחַ תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְהָלַכְתָּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַעֲבַדְתָּם וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם--הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן. כ כַּגּוֹיִם, אֲשֶׁר יְהוָה מַאֲבִיד מִפְּנֵיכֶם--כֵּן, תֹּאבֵדוּן: עֵקֶב לֹא תִשְׁמְעוּן, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם. (פ)


שים לב להקשר. זה מדבר על היציאה ממצרים ושהשמלה (גברים ונשים לבשו, גברים לבשו גם "שמלות" רק של גבר) לא בלתה (זאת אומרת נהרסה) והרגליים לא קיבלו בצקת (zה אומרת התנפחו)

אין כאן דיבור על כיסוי ראש למשל ומרפק וכל השאר...
per
כשאדם שומר על העיניים ולא ראה מימיו דבר לא צנוע אז כן זה מושך ומעלה הרהורים, לא כמו הדור הפרוץ שלנו שכל שלט רחוב יש איזה דוגמנית
אנונימי
אנונימי נכון.
העניין שבדור של היום שהוא חשוף יותר ושכולם רואים את הדברים באינטרנט וברחוב זה לא גרם לאנשים לפתח חסינות נגיד או שליטה עצמית.
הדור של היום יותר נוטה להיכנע לתאוות ורגשות ויצרים ולא פחות
per
אני מסכים, אבל המשיכה שהייתה נוצרת פעם מדבר כזה לעומת היום זה כמו ההבדל בין האור לחושך
אנונימי
אחי אני לא אתווכח אייתך
תשאל רב יגיד לך, ושמלתך לא בלתה מעלייך הכוונה שצרייך לחסות את הרגליים ולא לגלותם נשים וגברים, זה פשוט לא צנוע גם לגברים, ולגבי כיסוי ראש, כתוב, "ופרע את ראש האישה" הייתה עם כיסוי ופרע לה את הכיסוי, כשאישה נחשדה שבגדה בבעלה היו לוקחים אותה לכהן והוא היה מסיר פורע את שערות ראשה (כיסוי ראש)
שמלתך לא בלתה זה הכוונה שכשהיו במדבר הבגדים לא השתפשפו ונהרסו אלא נשארו כמו חדשים וזה היה נס, לגבי הצניעות אני יודע שכל כבודה בת מלך פנימה, ו"ממשבצות זהב לבושה" (ר"ת מזל)
אנונימי
אני לא בטוח האמת...
כי גם היום המשיכה היא חזקה כי הורמונים ויצרים זה משהו שכל פעם עולה מחדש זה לא משהו שמשתנה.

בוא נגיד שאולי ברמה קטנה המשיכה לאדם שרגיל ללבוש צנוע ימשך יותר או שזה יהיה חדש לו זה כן אבל אני לא חושב שההבדל כזה גדול
per
ברגע שאדם שומר על העיניים תקופה של שנתיים נגיד המחשבה שלו טהורה כמו שלא נדמה לך ומראות קלים יחסית מושכים את העין כבר. למרות שנאמר אבר קטן באדם משביעו רעב ומרעיבו שבעה
אנונימי
par התורה זה לא ספר סיפורים, זאת אומרת, שאם כתוב ושמלתך לא בלתה מעלייך סימן שאבותנו הלכו כך וגם אנחנו צריכים ללכת כך, כמו שאימותינו הלכו עם כיסוי ראש, שנאמר ופרע את ראש האישה, יו אנרסטנד או ללה?
אנונימי
זה לא ויכוח אנחנו מדברים הכל בסדר
הפסוק ספציפית מדבר על "בלאי" וכשזה אומר "שמלך בלתה מעליך" זה מדבר כמו שאנונימי כתב על ה"בלאי של השמלה" ואחרי זה מדבר על רגליים שלא קיבלו בצקת מעייפות מרוב הליכה

הפסוק השני שאתה מביא של "פרע ראשה" מדבר על כך שפשוט ככה היו מתלבשות הנשים באותה התקופה.

הסיבה לפסקי הלכה של צניעות קשור אך ורק ל "מכשול בפני עיוור" ואז כשמישהו שואל "איפה כתוב שצריך להתלבש צנוע? " זה האמת פסוק טוב שאומר - הלבוש צריך להיות כזה שבו גבר לא מחטיא אישה ואישה לא מחטיא גבר.
אם זה יהיה בלי מחשוף לאישה ועם שרוולים עד המרפק גם לגבר וגם אישה אז זה מה שיהיה כל עוד זה לא יהפוך למכשול לשני המינים.
per
נכון אתה צודק אנונימי העניין שיש מחשבה טהורה שנובעת מ "שולט רוחו שולט נפשו" (זאת אומרת שליטה עצמית) ויש כזה שנובע מ"הימנעות". שאז במקרה הזה אני מסכים זה יכול להרעיב פי שבע
per
אנונימי אני ספציפית אליך יכתוב שוב - הפסוק שאומר "שמלתך לא בלתה מעליך" מדבר על "בלאי". זאת אומרת מדברת על כך שהשמלה לא נהרסה אחרי נדודים במדבר וחציית ים סוף וגם שהרגליים לא התעייפו (וגליך לא בצקו")

לגבי "פרע ראשה" תקרא פשוט את ההודעה שכתבתי עכשיו
per
אחי תקרא עווד פעם מה שרשמתי, ותנסה להבין.
הם לבשו שמלות כן או לא?
הנשים הנשואות היו מכסות את הראש כן או לא?

והתורה זה לא ספר סיפורים עוד פעם, תורה מלשון הוראה, להורות לנו כיצד להתנהג להתלבש וכו, וזה רמוז בצורה של סיפורים
הבנת אחי?
אנונימי
נכון אבל שוב אין הוראה לגבי עניין הלבוש מעבר ל "מכשול בפני עיוור" וכמובן ציצית.. אין..

הם לבשו שמלות וזה כולל גם הגברים - חרדים לובשים שמלה (חוץ מאמנון יצחק)? דתיים לאומיים?

gכשיו אני מסכים כיסוי ראש זה טוב אם זה עושה תועלת אותו דבר גם לבוש צנוע של גבר פשוט המידות לא מתוארות... אין תיאור שמדבר על מרפק נכון?

המצווה "אל תניח מכשול בפני עיוור" אומרת הכל
per
תגש לרב יסביר לך בצורה שתבין, אני כנראה לא מבין אותי.

וכן החרדים לובשים מכנס ומעל זה מעיל שמכסה את המכנס, לא חייב שזה יהיה שימלה העיקרון הוא שלא להתלבש בצורה שיבליט את האברים.
ודתיים לאומיים אממ למה הם קוראים לעצמם לאומיים? ולא חרדים?

חרדים הכוונה, "שנאמר "החרדים על דבר ה'"
אנונימי
סבבה אז ההסבר שאתה נותן לי עכשיו תואם ל "מכשול בפני עיוור"


ולמה הם קוראים לעצמם דתיים לאומיים? וואלה לא יודע...
per
^הם קוראים לעצמם לאומים כי 100% לאומים וציונים לעומת חרדים שלא.
אנונימית
נשמע באמת הגיוני זה באמת בין ההבדלים העיקריים ביניהם ^
per
אוקיי אז בוא תראה לי איפה בתנ"ך כתוב מצוות לבוש ואני אקבל את זה
per
par אתה מדבר שטויות אחי
תחשבי לבד מה לא ברור, את חושפת חצי מהרגל שלך, ולא מראה רק את הברך
זה לא בתורה. זה פסק של רבנים
בתורה האמת אין פסיקה על לבוש רק שתדעי... אבל יש מווה שאומרת "בפני עיוור לא תשים מכשול". שזה אומר שאני לא אמור לעשות דברים שיגרמו לך ליפול בחיים ואת לא לי אז רבנים - בהתאם לתקופה - פוסקים על צניעות שונה בזמנים שונים
למשל צניעות של חרדים שונה מצניעות של דתיים לאומיים ששונה משל חרדים ממגזר אחר
per