40 תשובות
כי קיצוניות פוגעת.
כי אנשים לא מבינים ומה שהם לא מבינים אז מגנים את זה
אנונימי
שואל השאלה:
"שם שהפשטות והאמת הם שמות נרדפות, כן הקיצוניות והגדלות שמות נרדפות. הקיצוניות היא ההשתלמות של הנושא. הדוגל בהבינוניות ומואס בקיצוניות חלקו עם הזיפנים או עם חדלי תבונה. אם אין קיצוניות אין שלמות, ואם אין שלמות אין התחלה. ההתחלה היא בקושיות ופרכות מתמידות, והתמימות היא התרצן החריף המכונן דבר דבור על אפנו ועל אמתתו. רגילים אנחנו לשמוע בחוגים ידועים כמכריזים על עצמם שאין חלקם בין הקיצונים, ומשאירים בכל זה לעצמם זכות ישראלי נאמן באמונה מספקת לתורה וד"ת, ומרשים אנחנו לעצמנו להגיד מנקודת משפטי, כמו שאין באוהבי חכמה אהבה למיעוטה ושנאה לרב חכמתה, כן אין באוהבי תורה ומצוה אהבה לאמצעיות ושנאה לקיצוניות. כל יסודי האמונה י"ג העיקרים והמסתעפים המה תמיד בסתירה נמרצת על המושכלות הקלות ושטף החיים המפותחות תחת השמש, והכרתם הבהירה והמתורצת והמושיטה דוקנות יתירה באמונתם היא נועם הקיצוניות, ואלה שמעידים על עצמם שלא טעמו מתק קיצוניות מעידים יחד עם זה שהם חדלי אמונה בעיקרי הדת לפי כח עיוני ורגש נפשי, רק בחבלי יחוס - מה הם מתיחסים אליה, והקיצונים לעמק נפשם בכל רצון היותר כביר לחמלה על חדלי הקצה, לא ירחשו כבוד ויקר לאלה מתנגדיהם, והתהום המפסיק ביניהם כאשר נפגש במעשים ממשיים המחוללת בהכרח טבען מריבות וקטטות, יוסיף את הקרע לאין מרפא. הבינוניות שיש לה זכות הקיום היא מדת הבינונים האוהבים את הקיצוניות ושואפים אליה בכל משאת נפשם ומחנכים את צאצאיהם לפסגת הקיצונות, אבל מה עלובה הבינוניות הסואנת בוז לקיצונות. חובת חינוכנו לקיצונות! הזיון של החינוך הוא לטעת בוז וגיעול נפש להמתעוללים בקיצונות. אמנם, לרוח הרותח בלב הנוער, לא יבצר להוציא משפט מרותח על האישים בפרטיים של המתעוללים, ובמדת ההפרזה. אך התפתחות הנוער לאהבת תורה באמת, הדרושה להתפעלות נפשי ונעימות שמימי, לא יתן לתת מעצורים על דרך החיים המוליכים ליושבים בעטרות ונהנים מזיו. אלה המכוננים בתי חינוך ממוצעים לא הצליחו בשביל הזיוף שיש באמצעות, ולב משכיל הולך ומזניח את הזיוף, החינוך שלהם נותן את הצדק להחניך לפנות עורף להחוקים המושלכים עליו שלא לרצונו, ולהאמונות המעיקות לבו נגד זרם החיים, ואת סוד הקיצונות גזלו ממנו בהתעולל בה גם הוריו ומוריו."
(קובץ אגרות חזו"א-חלק ג'-אגרת ס"א)
"שם שהפשטות והאמת הם שמות נרדפות, כן הקיצוניות והגדלות שמות נרדפות. הקיצוניות היא ההשתלמות של הנושא. הדוגל בהבינוניות ומואס בקיצוניות חלקו עם הזיפנים או עם חדלי תבונה. אם אין קיצוניות אין שלמות, ואם אין שלמות אין התחלה. ההתחלה היא בקושיות ופרכות מתמידות, והתמימות היא התרצן החריף המכונן דבר דבור על אפנו ועל אמתתו. רגילים אנחנו לשמוע בחוגים ידועים כמכריזים על עצמם שאין חלקם בין הקיצונים, ומשאירים בכל זה לעצמם זכות ישראלי נאמן באמונה מספקת לתורה וד"ת, ומרשים אנחנו לעצמנו להגיד מנקודת משפטי, כמו שאין באוהבי חכמה אהבה למיעוטה ושנאה לרב חכמתה, כן אין באוהבי תורה ומצוה אהבה לאמצעיות ושנאה לקיצוניות. כל יסודי האמונה י"ג העיקרים והמסתעפים המה תמיד בסתירה נמרצת על המושכלות הקלות ושטף החיים המפותחות תחת השמש, והכרתם הבהירה והמתורצת והמושיטה דוקנות יתירה באמונתם היא נועם הקיצוניות, ואלה שמעידים על עצמם שלא טעמו מתק קיצוניות מעידים יחד עם זה שהם חדלי אמונה בעיקרי הדת לפי כח עיוני ורגש נפשי, רק בחבלי יחוס - מה הם מתיחסים אליה, והקיצונים לעמק נפשם בכל רצון היותר כביר לחמלה על חדלי הקצה, לא ירחשו כבוד ויקר לאלה מתנגדיהם, והתהום המפסיק ביניהם כאשר נפגש במעשים ממשיים המחוללת בהכרח טבען מריבות וקטטות, יוסיף את הקרע לאין מרפא. הבינוניות שיש לה זכות הקיום היא מדת הבינונים האוהבים את הקיצוניות ושואפים אליה בכל משאת נפשם ומחנכים את צאצאיהם לפסגת הקיצונות, אבל מה עלובה הבינוניות הסואנת בוז לקיצונות. חובת חינוכנו לקיצונות! הזיון של החינוך הוא לטעת בוז וגיעול נפש להמתעוללים בקיצונות. אמנם, לרוח הרותח בלב הנוער, לא יבצר להוציא משפט מרותח על האישים בפרטיים של המתעוללים, ובמדת ההפרזה. אך התפתחות הנוער לאהבת תורה באמת, הדרושה להתפעלות נפשי ונעימות שמימי, לא יתן לתת מעצורים על דרך החיים המוליכים ליושבים בעטרות ונהנים מזיו. אלה המכוננים בתי חינוך ממוצעים לא הצליחו בשביל הזיוף שיש באמצעות, ולב משכיל הולך ומזניח את הזיוף, החינוך שלהם נותן את הצדק להחניך לפנות עורף להחוקים המושלכים עליו שלא לרצונו, ולהאמונות המעיקות לבו נגד זרם החיים, ואת סוד הקיצונות גזלו ממנו בהתעולל בה גם הוריו ומוריו."
(קובץ אגרות חזו"א-חלק ג'-אגרת ס"א)
קיצוניות זה לא טוב.
שואל השאלה:
תקראו טוב טוב דברי החזון איש זקוצ"ל לפני שאתם מגיבים. אתם לא יותא חכמים ממנו.
נ. ב. לא הבנתי, תורת השם היא לא שלימה, חס ושלום בשביל נלך אאיתה בקיצוניות? להיפך: "תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ, עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי" (תהלים יט, פסוק ח).
תקראו טוב טוב דברי החזון איש זקוצ"ל לפני שאתם מגיבים. אתם לא יותא חכמים ממנו.
נ. ב. לא הבנתי, תורת השם היא לא שלימה, חס ושלום בשביל נלך אאיתה בקיצוניות? להיפך: "תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ, עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי" (תהלים יט, פסוק ח).
חח סליחה?
אחי אתה רומז שאני טיפשה?
תירגע.
זה שהוא חושב משהו אחד ואני משהו אחר,
לא אומר שהוא צודק.
אחי אתה רומז שאני טיפשה?
תירגע.
זה שהוא חושב משהו אחד ואני משהו אחר,
לא אומר שהוא צודק.
אם אתה רוצה אתה מוזמן גם לסקול הומואים
שואל השאלה:
~ jolene ~, מה לעשות שהוא תלמיד חכם ובעל השקפה אמיתית ולא את. הוא היה מנהיג בדור הקודם (והתורה לא תשתנה בשום זמן, חס ושלום). אני כבר לא מדבר כל כך, שאין דבר יותר לא נורמלי מלהחליט על כך שלא צירחך להיות מבוטל לגמרי לתורה ולגדולי ישראל. מה, אנחנו יותר חכמים מהקב"ה והחכמים אשר ה' צוה לשמוע בקולם?
~ jolene ~, מה לעשות שהוא תלמיד חכם ובעל השקפה אמיתית ולא את. הוא היה מנהיג בדור הקודם (והתורה לא תשתנה בשום זמן, חס ושלום). אני כבר לא מדבר כל כך, שאין דבר יותר לא נורמלי מלהחליט על כך שלא צירחך להיות מבוטל לגמרי לתורה ולגדולי ישראל. מה, אנחנו יותר חכמים מהקב"ה והחכמים אשר ה' צוה לשמוע בקולם?
כן אנחנו כן
בכל זאת אנחנו המצאנו את הקב"ה
בכל זאת אנחנו המצאנו את הקב"ה
בראשית ברא האדם את אלוהים.
לא להפך.
לא להפך.
התורה נכתבה בתקופה אחרת לחלוטין ולא כל המצוות בה מתאימות גם כיום בזמן המודרני, כמו למשל שאם אחיך ימות אתה לא תתחתן עם אשתו ("כי ישבו אחים יחדו ומת אחד מהם ובן אין לו לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר יבמה יבא עליה ולקחה לו לאשה ויבמה") או שאם הילד שלך לא יהיה ילד כל כך טוב אתה לא תסקול אותו באבנים ("וּרְגָמֻהוּ כָּל אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ.") ועוד המון דוגמאות.
שואל השאלה:
eitanm, אכן אם היתה סנהדרין והיו מתראים בהם שני עדים כשרים והם היו מעשה את המעשה תוך כדי דיבור, דינם היה בסקילה. כיום שאין סנהדרין, אין לנו רשות לדון דיני נפשות.
eitanm, אכן אם היתה סנהדרין והיו מתראים בהם שני עדים כשרים והם היו מעשה את המעשה תוך כדי דיבור, דינם היה בסקילה. כיום שאין סנהדרין, אין לנו רשות לדון דיני נפשות.
יותר מדי איסורים יש שאי אפשר לחיות ככה, זה מתחיל להמאס, אתם לא חיים, אתם מושבתים.
אסור זה ואסור זה, ממתי שמענו את אלוהים אומר לא להדליק מנורה?
בחייאת, פעם לא היה חשמל ובאמת אכפת לו אם אתה מחמם אוכל במיקרו או מדליק נורה בשבת?
אסור זה ואסור זה, ממתי שמענו את אלוהים אומר לא להדליק מנורה?
בחייאת, פעם לא היה חשמל ובאמת אכפת לו אם אתה מחמם אוכל במיקרו או מדליק נורה בשבת?
אנונימי
שואל השאלה:
eitanm, ~ jolene, אז באמת הוכחתם שאתם כופרים ושקרנים. ממילא, השאלה הזאת היא לא בשבילכם. אם הייתם מבינים שהתורה היא של ה' יתברך, לא הייתם מתווכחים על כך שיש איתה עד הסוף. עכשיו אתם מבינים למה החזון איש אמר שמי שמואס בקיצויניות שחלקו עם הזייפנים?
eitanm, ~ jolene, אז באמת הוכחתם שאתם כופרים ושקרנים. ממילא, השאלה הזאת היא לא בשבילכם. אם הייתם מבינים שהתורה היא של ה' יתברך, לא הייתם מתווכחים על כך שיש איתה עד הסוף. עכשיו אתם מבינים למה החזון איש אמר שמי שמואס בקיצויניות שחלקו עם הזייפנים?
ואם אני אגיד שהרב שלך הוא שקרן?
דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.
במילא רוב הרבנים הוכיחו את עצמם כשקרנים ולא יעילים.
דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.
במילא רוב הרבנים הוכיחו את עצמם כשקרנים ולא יעילים.
אה אוקיי חכה אני אחזור בתשובה
יודע מה אין לי כוח לפתוח עכשיו דיון על אמונה באלוהים
יודע מה אין לי כוח לפתוח עכשיו דיון על אמונה באלוהים
שואל השאלה:
"ואם אני אגיד שהרב שלך הוא שקרן?" מי את שתגידי את זה? הוא מוכיח את עמדתו מן התורה שקיבלנו אותה מהר סיני והיא עברה אלינו מדור לדור ולא את.
"במילא רוב הרבנים הוכיחו את עצמם כשקרנים ולא יעילים." זה נכון שבדורנו זה רוב הרבנים יהיו מערב רב כמו שניבא הבעל שם וסימן על רב שהוא ערב רב - שהוא שקרן, כי צדיק אמיתי מתרחק מן השקר עד הקצה האחרון. מה שכן, וודאי שזה לא קשור לחזון איש ולמהנגים הדור המוסמכים שלא מצאו אצלם אפילו רבב, חס ושלום.
"ואם אני אגיד שהרב שלך הוא שקרן?" מי את שתגידי את זה? הוא מוכיח את עמדתו מן התורה שקיבלנו אותה מהר סיני והיא עברה אלינו מדור לדור ולא את.
"במילא רוב הרבנים הוכיחו את עצמם כשקרנים ולא יעילים." זה נכון שבדורנו זה רוב הרבנים יהיו מערב רב כמו שניבא הבעל שם וסימן על רב שהוא ערב רב - שהוא שקרן, כי צדיק אמיתי מתרחק מן השקר עד הקצה האחרון. מה שכן, וודאי שזה לא קשור לחזון איש ולמהנגים הדור המוסמכים שלא מצאו אצלם אפילו רבב, חס ושלום.
אני לא אתפלא אם אתה חרדי שלא נאה לו לראות שלטים עם פנים של נשים
אנונימי
לומר לך את האמת אני כבר ראיתי אותך שואל המון שאלות בסגנון הזה, אתה פשוט מחפש ריבים
אנונימית
שואל השאלה:
אנונימי, וודאי. כתוב בתורה מפורש "וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר-אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם" (במדבר טו, לט).
אנונימי, וודאי. כתוב בתורה מפורש "וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר-אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם" (במדבר טו, לט).
שואל השאלה:
אנונימית, מה לא נראה לך בסגנון השאלות שלי?
אנונימית, מה לא נראה לך בסגנון השאלות שלי?
שואל השאלה:
~goddessoffire, אכן הקיצוניות פוגעת ביצר הרע. מה רע בזה?
~goddessoffire, אכן הקיצוניות פוגעת ביצר הרע. מה רע בזה?
אחי...
למה שלא תמצא לך בחורה או תחביב נחמד במקום לפתוח פה כל יום שאלות כדי לפתוח ריבים?
מבטיחה שזה רק יעזור לך.
למה שלא תמצא לך בחורה או תחביב נחמד במקום לפתוח פה כל יום שאלות כדי לפתוח ריבים?
מבטיחה שזה רק יעזור לך.
חייבים לפתוח סטיפס מיוחד לדתיים כמוך קיצוניים תוצאה
אנונימי
שואל השאלה:
בחורה. את בסדר? חוץ ממטרת חתונה, לא שייך להיות בקשר עם בנות, חס ושלום, וגם אז יש הדרכה איך לתנהג ואיך להיזהר.
בחורה. את בסדר? חוץ ממטרת חתונה, לא שייך להיות בקשר עם בנות, חס ושלום, וגם אז יש הדרכה איך לתנהג ואיך להיזהר.
אתה פנאט טילים, אה?
אנונימי
להיזהר ממה?
אנחנו לא נושכות.
אל תדאג.
אנחנו לא נושכות.
אל תדאג.
שואל השאלה:
להיזהר מעבירה. אסור דיבור של חיבה וכדומה, אני כבר לא מדבר על דברים יותר...
להיזהר מעבירה. אסור דיבור של חיבה וכדומה, אני כבר לא מדבר על דברים יותר...
תקשיב, אני מאמינה מאוד.
אבל תדע שזה ממש לא האתר לשאול את זה.
יש פה המון אתאיסטים ולא מאמינים, אתה לא פונה לציבור הנכון.
יפה מאוד מה שכתבת אבל זה פשוט פה זה לא האנשים שזה יעניין אותם.
אשריך, חלקך בגן עדן.
תזכה למצוות
שבת שלום יהודי צדיק!
שהאמונה שלך רק תגדל וכל ישראל יחזרו בתשובה, אמן.
נייחל לביאת המשיח ובניית בית המקדש בימינו במהרה ובעהשי"ת יהיה רק טוב.
לשאלתך: הם מגנים את זה בגלל חוסר הבנה או לא מספיק אמונה
אבל תדע שזה ממש לא האתר לשאול את זה.
יש פה המון אתאיסטים ולא מאמינים, אתה לא פונה לציבור הנכון.
יפה מאוד מה שכתבת אבל זה פשוט פה זה לא האנשים שזה יעניין אותם.
אשריך, חלקך בגן עדן.
תזכה למצוות
שבת שלום יהודי צדיק!
שהאמונה שלך רק תגדל וכל ישראל יחזרו בתשובה, אמן.
נייחל לביאת המשיח ובניית בית המקדש בימינו במהרה ובעהשי"ת יהיה רק טוב.
לשאלתך: הם מגנים את זה בגלל חוסר הבנה או לא מספיק אמונה
כל ישראל יחזרו בתשובה?
חוץ ממני כמובן.
חוץ ממני כמובן.
אנונימי
תקשיב אתה חי בחתיכת קהילה פרימיטיבית.
אל תיעלב כן?
אבל אתה עושה מעצמך צחוק באתר הזה.
אל תיעלב כן?
אבל אתה עושה מעצמך צחוק באתר הזה.
אני מבינה את כל מה שאתה אומר וכן החזון איש הוא צדיק משכמו ומעלה- מנהיג.
אבל מה אתה כחרדי שומר מצוות בקיצוניות כזו ובחורה כפי שאתה אומר ואתה צודק זה למטרות חתונה, אז מה אתה מחפש באתר כזה?
אבל מה אתה כחרדי שומר מצוות בקיצוניות כזו ובחורה כפי שאתה אומר ואתה צודק זה למטרות חתונה, אז מה אתה מחפש באתר כזה?
אנונימית
"דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"
הלל
שואל השאלה:
הלל, מסכים, אבל הפסוק לא בא לבטל את החובה לציית לתורה בקיצוניות.
הלל, מסכים, אבל הפסוק לא בא לבטל את החובה לציית לתורה בקיצוניות.
תוצאה, אכן יש לשמור בקנאות קיצונית את ההלכה, אבל אם זה מביא לשנאת חינם וחילול ה' - יצא שכרך בהפסדך.
"מתי יודעים שפעולה מסוימת היא עניין של 'קנאות' כאשר רואים שכתוצאה מזה נותן הקב"ה שכר:"הנני נותן לו את בריתי שלום", כלומר, כאשר עניין זה מביא לידי שלום בין בני ישראל - אזי יודעים שפעולה זו היא בבחינת "בקנאו את קנאתי". מה שאין כן כאשר פעולה זו מביאה לידי היפך השלום, שנאת חינם - הרי זו הוכחה ש'קנאות' זו אינה מצד הקדושה, כי אם מצד ההיפך!"
הרבי מליובאוויטש, לקוטי שיחות.
וכפי שדרשו את הפסוק "צדק צדק תרדוף" - את הצדק יש לרדוף בדרך צודקת. המטרה לא מקדשת כל אמצעי.
"מתי יודעים שפעולה מסוימת היא עניין של 'קנאות' כאשר רואים שכתוצאה מזה נותן הקב"ה שכר:"הנני נותן לו את בריתי שלום", כלומר, כאשר עניין זה מביא לידי שלום בין בני ישראל - אזי יודעים שפעולה זו היא בבחינת "בקנאו את קנאתי". מה שאין כן כאשר פעולה זו מביאה לידי היפך השלום, שנאת חינם - הרי זו הוכחה ש'קנאות' זו אינה מצד הקדושה, כי אם מצד ההיפך!"
הרבי מליובאוויטש, לקוטי שיחות.
וכפי שדרשו את הפסוק "צדק צדק תרדוף" - את הצדק יש לרדוף בדרך צודקת. המטרה לא מקדשת כל אמצעי.
הלל
שואל השאלה:
ממתי שמירת ההלכה בקיצוניות - זה חילול ה'? ההפך הוא נכון. הבעיה היא, שדעת בעלי בתים הפוכה מדעת תורה.
נ. ב. איפה אתה רואה פה שנאת חינם?
ממתי שמירת ההלכה בקיצוניות - זה חילול ה'? ההפך הוא נכון. הבעיה היא, שדעת בעלי בתים הפוכה מדעת תורה.
נ. ב. איפה אתה רואה פה שנאת חינם?
קישורים מצורפים:
לא טענתי שקיצוניות הלכתית היא חילול ה'. חס ושלום. טענתי שהיא הנהגה מסוכנת שעלולה להביא לחילול ה' ושנאת חינם (נוסף לגאווה, התגודדות, ועוד).
חילול ה' לא שייך רק לעבירות מוגדרות, אלא גם למוסר אנושי בסיסי. כדברי הרמב"ם -
"דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם, ואע"פ שאינן עבירות - הרי זה חילל את השם".
גם דרכי שלום הם דרישה שמעבר לד' אמות של הלכה.
תלמידי ר' עקיבא נפטרו בימים אלו ממש (עד ל"ג בעומר...) "משום שלא נהגו כבוד זה בזה", וחורבן בית שני נגרם בשל שנאת חינם, שלדעת חז"ל שקולה כנגד שלושת העבירות החמורות שהחריבו את הבית הראשון.
אז כדברי הגמ' - "לעולם יהא אדם ענוותן כהלל ואל יהא קפדן כשמאי". וכדברי הלל עצמו - "הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".
נראה א"כ שקיצוניות בשמירת הלכה ראוי לאזן בקיצוניות באהבת ישראל וכבוד הבריות.
חילול ה' לא שייך רק לעבירות מוגדרות, אלא גם למוסר אנושי בסיסי. כדברי הרמב"ם -
"דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם, ואע"פ שאינן עבירות - הרי זה חילל את השם".
גם דרכי שלום הם דרישה שמעבר לד' אמות של הלכה.
תלמידי ר' עקיבא נפטרו בימים אלו ממש (עד ל"ג בעומר...) "משום שלא נהגו כבוד זה בזה", וחורבן בית שני נגרם בשל שנאת חינם, שלדעת חז"ל שקולה כנגד שלושת העבירות החמורות שהחריבו את הבית הראשון.
אז כדברי הגמ' - "לעולם יהא אדם ענוותן כהלל ואל יהא קפדן כשמאי". וכדברי הלל עצמו - "הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".
נראה א"כ שקיצוניות בשמירת הלכה ראוי לאזן בקיצוניות באהבת ישראל וכבוד הבריות.
שואל השאלה:
ומה עם זה ש"אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה"(בראשית רבה, וירא, פרשה נה, סימן ח)? זאת אחת הסיבות שהרחיקו מהשקפתו של הרב שאמרו עליו שהייתה אהבת ישראל מופרזת? אני מקווה שאתה מסכים אתי שאי אפשר לדגול בהאבת ישראל על חשבון שמים.
ומה עם זה ש"אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה"(בראשית רבה, וירא, פרשה נה, סימן ח)? זאת אחת הסיבות שהרחיקו מהשקפתו של הרב שאמרו עליו שהייתה אהבת ישראל מופרזת? אני מקווה שאתה מסכים אתי שאי אפשר לדגול בהאבת ישראל על חשבון שמים.
קישורים מצורפים:
אהבת ישראל היא מצווה מפורשת - "ואהבת לרעך כמוך".
לעומתה, שנאת ישראל אסורה, אלא אם מדובר בחוטא שלא קיבל תוכחה:
"כל השונא אחד מישראל בליבו, עובר בלא תעשה, שנאמר: לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ" (הלכות דעות לרמב"ם)
"אבל בשנאת הרשעים, אין בו אסור, אלא מצוה לשנאתם אחר שנוכיח אותם על חטאם הרבה פעמים ולא רצו לחזור בהם (ספר המצוות לרמב"ם).
היתר שנאה תלוי בתוכחה, וכבר בימי התנאים נחשבה התוכחה לדבר קשה במיוחד ("אמר רבי עקיבא: תמהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח") וקל וחומר בימינו. וכבר כתבו פוסקים שכיום צריך להוכיח רק אם יש סיכוי סביר שתתקבל התוכחה.
לכן, שנאה היא ודאי מצווה חשובה ומועילה, אבל יש להזהר בה מאוד מאוד, ודאי לאור חומרתה העצומה של שנאת חינם, שהביאה עלינו את הגלות האחרונה.
ואהבת ישראל לא באה על חשבון שמים. בדיוק להפך. דווקא מתוך אהבה ניתן לקרב אדם לתורה. חז"ל ניסחו כך את היחס הנכון לחוטאים - "לעולם תהיה שמאל דוחה וימין מקרבת".
לעומתה, שנאת ישראל אסורה, אלא אם מדובר בחוטא שלא קיבל תוכחה:
"כל השונא אחד מישראל בליבו, עובר בלא תעשה, שנאמר: לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ" (הלכות דעות לרמב"ם)
"אבל בשנאת הרשעים, אין בו אסור, אלא מצוה לשנאתם אחר שנוכיח אותם על חטאם הרבה פעמים ולא רצו לחזור בהם (ספר המצוות לרמב"ם).
היתר שנאה תלוי בתוכחה, וכבר בימי התנאים נחשבה התוכחה לדבר קשה במיוחד ("אמר רבי עקיבא: תמהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח") וקל וחומר בימינו. וכבר כתבו פוסקים שכיום צריך להוכיח רק אם יש סיכוי סביר שתתקבל התוכחה.
לכן, שנאה היא ודאי מצווה חשובה ומועילה, אבל יש להזהר בה מאוד מאוד, ודאי לאור חומרתה העצומה של שנאת חינם, שהביאה עלינו את הגלות האחרונה.
ואהבת ישראל לא באה על חשבון שמים. בדיוק להפך. דווקא מתוך אהבה ניתן לקרב אדם לתורה. חז"ל ניסחו כך את היחס הנכון לחוטאים - "לעולם תהיה שמאל דוחה וימין מקרבת".
עוד משהו...
קלקול האהבה מהשורה משמעו חריגה טובה מהנורמה, לפנים משורת הדין:
"וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו אר"ש בן יוחאי אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה אהבה מקלקלת את השורה דכתיב וישכם אברהם בבוקר וגו' ולא היה לו כמה עבדים? אלא אהבה מקלקלת את השורה..." (בראשית רבה, וירא).
קלקול האהבה מהשורה משמעו חריגה טובה מהנורמה, לפנים משורת הדין:
"וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו אר"ש בן יוחאי אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה אהבה מקלקלת את השורה דכתיב וישכם אברהם בבוקר וגו' ולא היה לו כמה עבדים? אלא אהבה מקלקלת את השורה..." (בראשית רבה, וירא).
באותו הנושא: