32 תשובות
שואל השאלה:
תודה... זה בדיוק מה שחשבתי
תודה... זה בדיוק מה שחשבתי
אני מאמינה באלוהים, פשוט לא מאמינה בהרבה דברים אחרים שמתקשרים לזה כמו בחירה חופשית, צניעות ובולשיט כזה.
אנונימית
אם היתה הוכחה ודאית לקיומו אז כל התכלית של העולם היתה בטלה.
אלוהים ברא עולם עם טוב ורע ונתן לאדם חופש בחירה ביניהם. וכדי לאפשר תנאים הוגנים לבחירה חופשית בין אמונה לכפירה הוא חייב להסתיר את נוכחותו בעולם.
ככה יוצא שאמונה באלוהים אינה עוד עובדה מדעית יבשה, אלא בחירה שהאדם נדרש לבחור מחדש בכל רגע מחייו.
אלוהים ברא עולם עם טוב ורע ונתן לאדם חופש בחירה ביניהם. וכדי לאפשר תנאים הוגנים לבחירה חופשית בין אמונה לכפירה הוא חייב להסתיר את נוכחותו בעולם.
ככה יוצא שאמונה באלוהים אינה עוד עובדה מדעית יבשה, אלא בחירה שהאדם נדרש לבחור מחדש בכל רגע מחייו.
אנונימי
משמעות המילה אמונה בתנ"ך אינה 'להחזיק בדעה לא ודאית' כמו שמקובל היום, אלא 'לתת אמון'.
על אברהם נאמר שהאמין בה' לאחר שהבטיח לו צאצאים. כנראה שלא מדובר בדעה לא ודאית אם בדיוק חזה בהתגלות ע"פ הסיפור, אלא במתן אמון באלוהים שההבטחה תתגשם.
וגם כיום זו לדעתי זו המשמעות הנכונה של אמונה דתית.
על אברהם נאמר שהאמין בה' לאחר שהבטיח לו צאצאים. כנראה שלא מדובר בדעה לא ודאית אם בדיוק חזה בהתגלות ע"פ הסיפור, אלא במתן אמון באלוהים שההבטחה תתגשם.
וגם כיום זו לדעתי זו המשמעות הנכונה של אמונה דתית.
שואל השאלה:
למה הוא מעניש אנשים בגלל הנטייה המינית שלהם?
למה הוא מעניש אנשים בגלל הנטייה המינית שלהם?
אף על פי שאין לי ספק דבר, אלא ידיעה שכלית, אדבר עם אחד כזה שיש לו ספק: אם אלוקים קיים - הכופרים יענשו. למה?
נ. ב. שכר ועונש זה באמת כבר יותר עניין של האמונה, אך אנו מאמינים במה שה' הבטיח (ולו אנחנו וודאי מאמינים) למרות שמי שזכה לחיים ארוכים, רואה חלק מהדברים איך נסגרים המעגלים עוד בעולם הזה חוץ מהרבה עדויות...
נ. ב. שכר ועונש זה באמת כבר יותר עניין של האמונה, אך אנו מאמינים במה שה' הבטיח (ולו אנחנו וודאי מאמינים) למרות שמי שזכה לחיים ארוכים, רואה חלק מהדברים איך נסגרים המעגלים עוד בעולם הזה חוץ מהרבה עדויות...
שואל השאלה:
אם אלוקים קיים הכופרים יענשו.. כן
למה? לא יודע
למה המאמינים עם נטייה מינית לבנים יענשו?
אם אלוקים קיים הכופרים יענשו.. כן
למה? לא יודע
למה המאמינים עם נטייה מינית לבנים יענשו?
שאלה שנייה: מה זה למה? בגלל הבחירה הרעה שלהם. זה לא דומה לאשת יפת תואר ששם התורה התירה, כי שם באמת אי אפשר לעמוד בזה. ה' שברא אותנו = הוא מכיר את היצרים שלנו. נטייה מינית לא נכונה - זה לא חטא טבעי - זה מרדנות.
שואל השאלה:
המדע מוכיח אחרת...
המדע מוכיח אחרת...
שואל השאלה:
באותה מידה אפשר לומר שאתאיזם זה מרדנות
באותה מידה אפשר לומר שאתאיזם זה מרדנות
התשובה פשוטה: צדק. ה' הוא טוב ולא חסר לו כלום והוא ברא אותנו רק כדי להיטיב לנו אז וודאי שעובד אלוקים יקבל את שכרו וממרה את פיו - ייענש. אין סיבה לחשוב שזה יהיה אחרת. אפילו בשר ודם ישר לא מאכזב את עובדיו, הקב"ה לא כל שכן?
שואל השאלה:
הוא ברא אותנו כדי להיטיב לנו או בשביל שנעשה מה שהוא אומר ובשביל הכרת הטוב? כי לי זה נראה יותר כאילו הוא יצר עולם כדי שהוא יוכל לנהל משהו
הוא ברא אותנו כדי להיטיב לנו או בשביל שנעשה מה שהוא אומר ובשביל הכרת הטוב? כי לי זה נראה יותר כאילו הוא יצר עולם כדי שהוא יוכל לנהל משהו
"באותה מידה אפשר לומר שאתאיזם זה מרדנות " אכן כן עיין ב"קובץ מאמרים" לרב אלחנן ווסרמן הי"ד" הסיבה היחידה שניתן לצוות על האמונה, כי היא פשוטה לכם אדם שאינו בגדר "שוטה".
לא חסר לו משרתים למעלה. המצוות הם בשביל שלא נתבייש לקבל את השכר בתורת "לחם של בושה".
שואל השאלה:
אם אנחנו מקיימים מצוות אז לא נתבייש לקבל שכר
אבל אם לא נקיים מצוות אז פשוט אנחנו לא אמורים לקבל כלום... למה לקבל עונש
אם אנחנו מקיימים מצוות אז לא נתבייש לקבל שכר
אבל אם לא נקיים מצוות אז פשוט אנחנו לא אמורים לקבל כלום... למה לקבל עונש
כי זה אמור להיות חמור מצידנו להמרות את פיו של מי שברא אותנו ועוד לטובתנו ועוד נותן לנו הכל כבר בעולם הזה. למה שכבודו של הקב"ה יהיה מזולזל יותר מכבודו של מלך בשר ודם?
לפי ההגדרה שלך, גם תורת האבולוציה היא אמונה, אם ככה.
שואל השאלה:
אז הוא דואג לכבודו... הוא כמו אבא שמוליד ילד בשביל לחנך לא בשביל טובתו של הילד כי אם האבא היה אוהב את הילד הוא היה תומך בו גם כשהוא מחליטמללכת בדרך שונה
אז הוא דואג לכבודו... הוא כמו אבא שמוליד ילד בשביל לחנך לא בשביל טובתו של הילד כי אם האבא היה אוהב את הילד הוא היה תומך בו גם כשהוא מחליטמללכת בדרך שונה
אכן כן. אם לא היו הוכחות, אז למה שה' יעניש את הכופרים על כך שלא האמינו במה ש"לא הייתה סיבה להאמין", חס ושלום? חופש הבחירה עדיין קיים: אם זה ע"י פיתוי יצר והסתר פנים ו"הרוצה לטעות - יטעה" (בראשית רבה ח, ח).
שואל השאלה:
זה חסר הגיון.. מילא הומואים אתה יכול לומר שהם יכולים לשכב עם אישה טכנית.. אבל ממזר? במה הוא חטא? זה לא הגיוני שזורקים אותו החוצה בגלל שההורים שלו עשו טעות
זה חסר הגיון.. מילא הומואים אתה יכול לומר שהם יכולים לשכב עם אישה טכנית.. אבל ממזר? במה הוא חטא? זה לא הגיוני שזורקים אותו החוצה בגלל שההורים שלו עשו טעות
שואל השאלה:
תוצאה אמר שאלוהים נותן בחירה... אני לא רואה את הבחירה של הממזר
תוצאה אמר שאלוהים נותן בחירה... אני לא רואה את הבחירה של הממזר
skyless,
המדע מאפשר לנו להבין את המציאות ואת החיים, אבל הוא לא אומר כלום בשאלה איך המציאות ראויה להיות ואיך ראוי לחיות. זה התחום של הערכים, אליו שייכת האמונה, ומבחינה זו המדע יבש מאוד.
במילים אחרות, מדע מדבר על אמת ושקר, ואין לו שום אמירה על טוב ורע.
ודאי שבתחומו שלו המדע חשוב ומעניין.
המדע מאפשר לנו להבין את המציאות ואת החיים, אבל הוא לא אומר כלום בשאלה איך המציאות ראויה להיות ואיך ראוי לחיות. זה התחום של הערכים, אליו שייכת האמונה, ומבחינה זו המדע יבש מאוד.
במילים אחרות, מדע מדבר על אמת ושקר, ואין לו שום אמירה על טוב ורע.
ודאי שבתחומו שלו המדע חשוב ומעניין.
אנונימוס
אין הגיון אנושי. מסכים. יש דברים שנשגבים מהבנתנו, וחז"ל באמת מדברים הרבה על הרגישות העצומה כלפי ממזרים ועל החשיבות למנוע מצב כזה - "וראיתי את דמעת העשוקים ואין להם מנחם זה ממזר".
אפשר להסביר שהממזרות יוצרת הרתעה כבדה שתמנע מעשים מיניים אסורים.
רק אבהיר - ממזר אינו ילד מחוץ לנישואין, אלא ילד כתוצאה מבגידה בין נשואים או מגילוי עריות במשפחה.
התורה גם לא מטילה קלון או אפליה חברתית על הממזר. הוא זכאי להגיע לשיא הסולם החברתי - "ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ".
אפשר להסביר שהממזרות יוצרת הרתעה כבדה שתמנע מעשים מיניים אסורים.
רק אבהיר - ממזר אינו ילד מחוץ לנישואין, אלא ילד כתוצאה מבגידה בין נשואים או מגילוי עריות במשפחה.
התורה גם לא מטילה קלון או אפליה חברתית על הממזר. הוא זכאי להגיע לשיא הסולם החברתי - "ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ".
אנונימוס
שואל השאלה:
ועדיין... הוא תמיד ירגיש סוג ב'
זה נראלך הגיוני לגזור על מישהו חיים שלמים כאלה כדי להרתיע? מה אתה מפגר?
ועדיין... הוא תמיד ירגיש סוג ב'
זה נראלך הגיוני לגזור על מישהו חיים שלמים כאלה כדי להרתיע? מה אתה מפגר?
כמו שאמרתי. לי זה לא הגיוני, ולכן לא הייתי עושה דבר כזה. מדובר בהגיון אלוקי שלא מובן לי, ולפעמים צריך להתבטל בפניו
אנונימוס
שואל השאלה:
ברור... תמיד התירוץ הזה
ברור... תמיד התירוץ הזה
מה העניין באלוקים אם אני מבין אותו תמיד? אלוקים אנושי הוא אליל פגאני.
כל עניינו של אלוקים מונותאיסטי לאדם הוא המפגש עם המעבר לאנושי, עם המסתורי והלא מובן. ויש לזה מחיר לפעמים.
כל עניינו של אלוקים מונותאיסטי לאדם הוא המפגש עם המעבר לאנושי, עם המסתורי והלא מובן. ויש לזה מחיר לפעמים.
אנונימוס
שואל השאלה:
זה העניין אתם טוענים שהוא מעניש את הכופרים.. אין הוכחות לזה
זה העניין אתם טוענים שהוא מעניש את הכופרים.. אין הוכחות לזה
לגבי הממזרים: מה לעשות הוא נולד פגום, כם אם הוא לא אשם בזה, כמו שיש אנשים עם פגמים פיזים, יש פגמים רוחינים.
נ. ב. היום שאנחנו יודעים שיש דבר כזה שנקרא גלגלות נשמות, זה בכלל מקל על התשובה, שכן בורא עולם ידע איזה נשמה מגיע לה להתייסר בתור ממזר.
נ. ב. היום שאנחנו יודעים שיש דבר כזה שנקרא גלגלות נשמות, זה בכלל מקל על התשובה, שכן בורא עולם ידע איזה נשמה מגיע לה להתייסר בתור ממזר.
אין חטא בעצם הנטייה המינית. יש חטא במעשה עצמו של משכב זכר.
זה באמת ניסיון קשה לכאלו שנולדו ככה, אבל אף אחד לא אמר שמצוות זה קל. על ממזר למשל אסור להינשא ליהודיה, למרות שברור שאינו אשם במצבו. כואב, אבל ככה זה.
זה באמת ניסיון קשה לכאלו שנולדו ככה, אבל אף אחד לא אמר שמצוות זה קל. על ממזר למשל אסור להינשא ליהודיה, למרות שברור שאינו אשם במצבו. כואב, אבל ככה זה.
אנונימוס
אני שאלתי שאלה בזמנו על העיוות שך מושג "אמונה בהיהדות". מי שרוצה - שיפתח את הקישור המצורף.
^טוב ורע הם מספיק אמיתיים בעיני האנושות גם אם לא ניתן להכניס אותם מתחת למיקרוסקופ..
ורק אמונה באלוהים נותנת להם תוקף אובייקטיבי ומחייב. הדברים ידועים...
ורק אמונה באלוהים נותנת להם תוקף אובייקטיבי ומחייב. הדברים ידועים...
אנונימוס
באותו הנושא: