51 תשובות
את לא הראשונה שחשבה על זה.
אנונימית
אני באמת חושבת שזה יעזור, במיוחד אם גם המורה עצמו מעביר את החומר בצורה מעניינת
יש לי מורה, שהיא בגיל ה20+, ולא לומדים אצלה.
אז לא, זה לא יעזור.
אז לא, זה לא יעזור.
רעיון נחמד אבל יותר פשוט לעבור לבית ספר דמוקרטי וזהו זה כבר קיים ודבר מעולה
אני ממש מסכימה
לפעמים המורים בבית ספר נראים בדיכאון מהחיים
אבל צריך גם דרכים ייחודיות ומענינות.. כי מה זה שווה אם לא?! (:
לפעמים המורים בבית ספר נראים בדיכאון מהחיים
אבל צריך גם דרכים ייחודיות ומענינות.. כי מה זה שווה אם לא?! (:
שואל השאלה:
כי מה הקטע להביא אנשים עם חוסר סבלנות וחיבה לבני נוער בשל התקופה הארוכה שלהם.
הם לא רוצים ללמד ומרגישים את זה עם היחס שלהם
כי מה הקטע להביא אנשים עם חוסר סבלנות וחיבה לבני נוער בשל התקופה הארוכה שלהם.
הם לא רוצים ללמד ומרגישים את זה עם היחס שלהם
אנונימית
יש לי מורה שהיא צעירה ואף אחד לא לוקח אותה ברצינות ולא לומדים אצלה.
וואוו כל כך כן!
יש לי מורה לספרות כוסית רצח בת 26 לא מבינה מה היא עושה בבית ספר עם כל המורות הממורמרות והזקנות האלה כולם נכנסים לה לשיעורים אפילו הערסים..
יש לי מורה לספרות כוסית רצח בת 26 לא מבינה מה היא עושה בבית ספר עם כל המורות הממורמרות והזקנות האלה כולם נכנסים לה לשיעורים אפילו הערסים..
ומה נעשה עם המורים הצעירים כשהם יתבגרו? שימצאו עבודה חדשה? נזרוק אותם לכלבים? פנסיה בגיל 30?
מורים שאוהבים ללמד, ילדים ואת החומר- כן
צעירים- אין קשר
נראים טוב- ממש אין קשר
מורים שאוהבים ללמד, ילדים ואת החומר- כן
צעירים- אין קשר
נראים טוב- ממש אין קשר
מסכימה עם התגובה מעליי
לדעתי זה מאוד תלוי בבית ספר אני יכולה להגיד לך שמערכת השעות שלי מורכבת ברובה ממורים 40+ אבל כל כך אוהבים ללמד ואת הנושא שבם מלמדים וגם הבית ספר שלי מלא מדשאות ועושים לנו הרבה שיעורים בחוץ
אנונימית
זה באמת נכון.
המורה לאנגלית שלי בן29 והוא ממש זורם איתו בצחוקים, חוץ מזה שהוא מלמד מצוין.
המורה לאנגלית שלי בן29 והוא ממש זורם איתו בצחוקים, חוץ מזה שהוא מלמד מצוין.
מסכימה
יש לי מורה בן 20 הוא קורא הארי פוטר הוא ממש מעניין ויש לנו נושאי שיחה משותפים
זה הכי מגניב
יש לי מורה בן 20 הוא קורא הארי פוטר הוא ממש מעניין ויש לנו נושאי שיחה משותפים
זה הכי מגניב
לאו דווקא שיביאו כאלה שנראים טוב, אבל זה בהחלט יכול להיות טוב אם יביאו מורים זורמים וצעירים בני 20-30, שיותר קולטים את הראש שלנו וזה
לכי תמצאי מורים צעירים
זה נכון אבל מי רוצה להיות מורה היום
זה נכון אבל מי רוצה להיות מורה היום
^זה לא נכון, לא חסרים מורים צעירים.. פשוט לכל בית ספר יש את המורים הותיקים שלו שהוא סומך עליהם, כאילו תחשבו על זה שמלא מורים עובדים בבית ספר 20-30 שנה היה היה פעם והם גם היו צעירים חח
ואז מה? יפטרו את כל מי שמגיע לגיל 30?
זה לא ריאלי
זה לא ריאלי
יש רק בעיה קלה בזה.
מה קורה כשהמורה מתבגר קצת? אנשים לא נשארים בני עשרים לנצח. מה תעשי? תזרקי אותם לפח?
ודווקא יש מורים מבוגרים שמאוד אוהבים ללמד ואוהבים ללמוד אצלם, מניסיון
מה קורה כשהמורה מתבגר קצת? אנשים לא נשארים בני עשרים לנצח. מה תעשי? תזרקי אותם לפח?
ודווקא יש מורים מבוגרים שמאוד אוהבים ללמד ואוהבים ללמוד אצלם, מניסיון
חח לא תאמיני לי שזה לא ככה
יש אצלי בבית ספר 3 מורים צעירים וחוץ מאחד לא שמים על אף אחד מהם זה לא באמת משנה הגיל
יש אצלי בבית ספר 3 מורים צעירים וחוץ מאחד לא שמים על אף אחד מהם זה לא באמת משנה הגיל
זה לא כזה יעבוד.
הבעיה היא פחות בגיל המורה, הבעיה היא בחומר הנלמד. גם אם מורה בן 20 ילמד חומר משעמם עדיין יהיה קשה לילדים ללמוד.
הבעיה היא פחות בגיל המורה, הבעיה היא בחומר הנלמד. גם אם מורה בן 20 ילמד חומר משעמם עדיין יהיה קשה לילדים ללמוד.
שואל השאלה:
מורים צעירים מבינים את השפה שלנו, יוכלו לצחוק איתנו ולהעביר את השיעור בכיף. מורה מבוגר הוא יותר ריאלי אומנם מצעיר ויותר מנוסה, אבל אין לו דחקות, וגל אם יש לו זה כי הוא מתאמץ וסתם עושה מעצמו צחוק.
המורה שלי כל הזמן צועקת, לא יודעת כעס או לא, פשוט צועקת זה הקול שלה. אי אפשר ללמוד ככה, זה מחריש את האוזניים ואי אפשר להקשיב לה.
מורים צעירים מבינים את השפה שלנו, יוכלו לצחוק איתנו ולהעביר את השיעור בכיף. מורה מבוגר הוא יותר ריאלי אומנם מצעיר ויותר מנוסה, אבל אין לו דחקות, וגל אם יש לו זה כי הוא מתאמץ וסתם עושה מעצמו צחוק.
המורה שלי כל הזמן צועקת, לא יודעת כעס או לא, פשוט צועקת זה הקול שלה. אי אפשר ללמוד ככה, זה מחריש את האוזניים ואי אפשר להקשיב לה.
אנונימית
אני אגיד לך משהו אם השיעורים יהיו ענייניים למשל יעבערו אותם דרך משחק או דרך ביקור במוזיאון לא יודעת דברים כאלה הבעיה שאין תקציב
יש לי מורה לספרות בת 27. היא מנסה להיות חלק מאיתנו, קוראת לילדים בכינויים שלהם, צוחקת, לא ממש רצינית, משתמשת בסלנגים של נוער. כל הכיתה צוחקת עליה ולא לוקחת אותה ברצינות.
אנונימית
ברור אם מייקל לואיס ילמד אותי צרפתית זאת תהיה למידה משכילה
אנונימית
אני דווקא חושבת שזה מה שיהרוס את הלמידה אצלי לפחות.. לפעמים אני מקווה שהמורים רק יהיו נוקשים, הרי אם הם יהיו צעירים וזורמים, בטח יעשו פעילויות במקום שיעורים ויהיו קלילים עם הילדים שמפריעים - ואני לא מסוגלת ללמוד ככה..
לפעמים אני פשוט מקווה שיעיפו אותם מהכיתה ויתנו ללמוד בשקט, כי אין לי ריכוז כשיש רעש.
חוץ מזה, מורים שלימדו 20 שנה, יש להם יותר ניסיון והם יודעים איך לטפל יותר טוב בתלמידים מאשר מורה בן 20 שרק סיים צבא ואין לו מושג איזה כוח יש לו בידיים ואיך להתמודד עם קשיים כמו תלמידים.
שנה שעברה היה אמור להיות לנו מקצוע מנהיגות, ואותו היו אמורים ללמד שני מדריכים מהצופים בני 20 כזה, אפילו שיעור אחד לא הצליחו להעביר מתחילת השנה. כל הזמן צעקו צעקו צעקו, לא ידעו להעמיד אף אחד במקום, ובסוף התפטרו.
בנוסף לכך, יש אצלנו כמה מורים ממש צעירים, שהרבה מתים עלייהם, אבל.. לי לא מצליח להתחבר אליהם, ויש לי אפילו שנאה טהורה כלפיהם. לדוגמא- היה שיעור ערבית שאחד המורים האלה החליף את המורה, ונתנו עבודה לעשות, בדקתי שנייה מה השעה בטלפון והמורה זרק עלי חזק טוש. עכשיו, לא רק שזה כאב, זה גם השפיל, כי כולם מסתכלים.
לפעמים אני פשוט מקווה שיעיפו אותם מהכיתה ויתנו ללמוד בשקט, כי אין לי ריכוז כשיש רעש.
חוץ מזה, מורים שלימדו 20 שנה, יש להם יותר ניסיון והם יודעים איך לטפל יותר טוב בתלמידים מאשר מורה בן 20 שרק סיים צבא ואין לו מושג איזה כוח יש לו בידיים ואיך להתמודד עם קשיים כמו תלמידים.
שנה שעברה היה אמור להיות לנו מקצוע מנהיגות, ואותו היו אמורים ללמד שני מדריכים מהצופים בני 20 כזה, אפילו שיעור אחד לא הצליחו להעביר מתחילת השנה. כל הזמן צעקו צעקו צעקו, לא ידעו להעמיד אף אחד במקום, ובסוף התפטרו.
בנוסף לכך, יש אצלנו כמה מורים ממש צעירים, שהרבה מתים עלייהם, אבל.. לי לא מצליח להתחבר אליהם, ויש לי אפילו שנאה טהורה כלפיהם. לדוגמא- היה שיעור ערבית שאחד המורים האלה החליף את המורה, ונתנו עבודה לעשות, בדקתי שנייה מה השעה בטלפון והמורה זרק עלי חזק טוש. עכשיו, לא רק שזה כאב, זה גם השפיל, כי כולם מסתכלים.
לדעתי זה לא קשור זה תלוי באופי של המורים לא בגיל שלהם... יש לי מורות בנות 60 שאני מתה עליהן ומורה בת 26 שאני שונאת אותה
זה לא תמיד יעזור.
בדרך כלל, מורים מבוגרים עם הרבה יותר ניסיון בללמד, ובחינוך בכלליות.
חוץ מזה, מה תעשי? תפטרי את כל המורים שעברו את מה שהגדרת "צעיר"? ומה זה בכלל "נראים טוב"? בסופו של יום את באה ללמוד, לא להסתכל על איך המורה נראה.
ואפשר להוסיף על זה עוד דברים...
חוץ מזה, יש הרבהמורים בגילאי העשרים שלא יודעים ללמד ואין להם ניסיון בכלל.
מה שגם לא כולם רוצים לעסוק בחינוך בגלל המשכורת שלא תמיד משתלמת לכל מורה (אבל לא נראה לי שזו סיבה עיקרית).
ואפשר להאריך...
בדרך כלל, מורים מבוגרים עם הרבה יותר ניסיון בללמד, ובחינוך בכלליות.
חוץ מזה, מה תעשי? תפטרי את כל המורים שעברו את מה שהגדרת "צעיר"? ומה זה בכלל "נראים טוב"? בסופו של יום את באה ללמוד, לא להסתכל על איך המורה נראה.
ואפשר להוסיף על זה עוד דברים...
חוץ מזה, יש הרבהמורים בגילאי העשרים שלא יודעים ללמד ואין להם ניסיון בכלל.
מה שגם לא כולם רוצים לעסוק בחינוך בגלל המשכורת שלא תמיד משתלמת לכל מורה (אבל לא נראה לי שזו סיבה עיקרית).
ואפשר להאריך...
חחח לי יש מורה במתמטיקה שנראית ממש יפה והיא צעירה ואני לומד יופי טופי אצלה
אנונימי
זה לא קשוור זה לא ממש יעזור לדעתי יש שיטה יותר טובה משרד החינוך יתן לכל תלמיד שכר חודשי של 800 שקל כמו בשוודיה וככה הילדים יבואו לבית ספר וילמדו ויהנו ולא יבואו כי מכריחים אותם או שמשהו שיותר למצוינות על כל נקודה במבחן הם יקבלו שקל נגיד הם קיבלו 100 במבחן הם יקבלו 100 שקל ואם הם קיבלו מתחת ל60 הם לא יקבלו שקל וככה זה ירגיל אותם למצוינות
אני דווקא חושבת שזה לא יעזור.
למדתי עם כמה מורות צעירות, וזה סתם נראה לכם שיותר כיף ויותר זורם איתן בשיעור, ממש לא. לרובן פשוט לא היה ניסיון בלימוד.
לדעתי אין קשר בין הגיל של המורה ליכולת של התלמיד ללמוד, לפעמים טוב יותר עם מורה צעיר ולפעמים דווקא עם המבוגר.
למדתי עם כמה מורות צעירות, וזה סתם נראה לכם שיותר כיף ויותר זורם איתן בשיעור, ממש לא. לרובן פשוט לא היה ניסיון בלימוד.
לדעתי אין קשר בין הגיל של המורה ליכולת של התלמיד ללמוד, לפעמים טוב יותר עם מורה צעיר ולפעמים דווקא עם המבוגר.
את ממש לא המצאת את זה
משרד החינוך יודע זאת ממזמן
משרד החינוך יודע זאת ממזמן
אגב, אם כבר מדברים על מה יגרום לבני נוער ללמוד / מה יהפוך את בית הספר לאיכותי יותר, אז הפתרון הוא העלאת המשכורת למורים.
היום אנשים כבר לא רוצים להיות מורים, ולצערי בדרך כלל מי שלומד הוראה הוא לאו דווקא הכי "חכם". (למרות שיש המון שכן, אבל בשנים האחרונות פחות)
אם יעלו את השכר, אנשים איכותיים באמת הם אלה שיחנכו את הדור.
איך אומרים, אין ארוחות חינם :)
היום אנשים כבר לא רוצים להיות מורים, ולצערי בדרך כלל מי שלומד הוראה הוא לאו דווקא הכי "חכם". (למרות שיש המון שכן, אבל בשנים האחרונות פחות)
אם יעלו את השכר, אנשים איכותיים באמת הם אלה שיחנכו את הדור.
איך אומרים, אין ארוחות חינם :)
הפוך זה יותר גרוע ולמה? כי אין לאנשים בגיל כזה ניסיון עם תלמידים והתלמידים ינצלו את זה ולא ילמדו.
מניסיון זה לא עובד, למורים הצעירים בדרך כלל אין ניסיון הוראה והם הכי גרועים. כל מה שצריך זה מורים טובים שילמדו מעניין בלי בלבולי מוח
המורה שלי למתמטיקה בת 26 וממש כיף ללמוד איתה וכל השאר הרבה פחות
רעיון מצויין אבל הבעיה היא שהרוב היום לא רוצים להיות מורים. הדור של היום בדרך כלל הולך להייטק, עסקים או מדע ואין המון שבאמת מתעניינים בחינוך.
מהצד של התלמידים זה נשמע רעיון מדהים אבל לא בטוח שיהיו הרבה שירצו להיות מורים בעתיד.
מה שכן אפשר להעלות את המשכורות למורים ואת תנאי העבודה למורים וכך ההוראה תהפוך לתחום יותר נחשב ממה שהוא עכשיו נהיה.
מהצד של התלמידים זה נשמע רעיון מדהים אבל לא בטוח שיהיו הרבה שירצו להיות מורים בעתיד.
מה שכן אפשר להעלות את המשכורות למורים ואת תנאי העבודה למורים וכך ההוראה תהפוך לתחום יותר נחשב ממה שהוא עכשיו נהיה.
אנונימי
את לא יודעת כמה פעמים חשבתי על זה חח
המורה הכי טובה שהייתה לי בת 40 ומשהו..
כדי לגרום בני נוער אשכרה לרצות ללמוד צריכים לשנות את שיטת הלימוד לשיטה חדשנית ולא להישאר תקועים בעבר.
לקחת ברצינות את עניין החינוך ולא לתת לכל מפגר/ת להיות מורה
כדי לגרום בני נוער אשכרה לרצות ללמוד צריכים לשנות את שיטת הלימוד לשיטה חדשנית ולא להישאר תקועים בעבר.
לקחת ברצינות את עניין החינוך ולא לתת לכל מפגר/ת להיות מורה
לפי דעתי זו אפליה על רקע מראה. מה זה השטויות האלה?! להעסיק רק צעירים ויפים? תאמיני לי שגם זה לא יכול לגרום לילד שלא רוצה ללמוד, ללמוד. אם אנחנו לא לומדים זה נטו אשמתנו. די לתרץ תירוצים....
זה ממש לא ישנה אם יביאו מורים שקרובים יותר לגילאי התלמידים. אם כבר העלית רעיון של שינוי אז צריך לשנות את כל תפיסת החשיבה המעוותת של משרד החינוך. בואי נתחיל מזה שאחרי המסגרת הזאת של השתים עשרה שנים התלמידים יוצאים לעולם האמיתי בלי שאף אחד דיבר איתם על זה, אלה דברים חשובים שצריכים ללמד, לדבר על החיים על איך להתנהל בהם, להכין אותנו לעולם האמיתי אבל.. ספרות כנראה חשוב להם יותר ואין פה כל כך היגיון. תנ"ך, היסטוריה, ספרות ואפילו מתמטיקה אלה מקצועות שלא מתאימים לכל אחד ולא הכרחיים למה שהילדים צריכים לעתיד שלהם. אם יש ילד שהתחום שלו זה משחק הוא פשוט לא צריך את כל השיט הזה, אם מישהו מתעניין בעיצוב או אדריכלות או כל שבר אחר אני פשוט אומרת שהוא צריך לקבל מענה על הצרכים האלה שהוא באמת צריך. תשימי לב במשך המון שנים שהכל השתנה, הפלאפונים התקדמו, המכוניות, המון דברים חוץ מהבית ספר. איך זה שעדיין ילדים יושבים בכיתה ומרימים יד? ועדיין בגרויות ופשוט כל הדבר הזה? אני יכולה עוד לחפור על זה מלא, בעקרון מה שאני אומרת שהמורים זאת לא הבעיה כאן. שיטת הלימוד הזאת מיושנת מאוד והיא פשוט מיותרת. למה לחנוק שמינסטים למשל? למה לא לגרום לילדים להגיד שהם כן רוצים ללכת לבית ספר? פשוט אף אחד לא נהנה ללכת לבית ספר באמת חוץ מאחוזים באמת בודדים.. כופים על התלמידים כל מיני דברים למשל ההתנדבות חובה הזאת - תרומה לקהילה, אני לא רואה איך זה התנדבות אם זה חובה ופשוט הכל עקום, כל הדבר הזה שנקרא בית ספר הוא פשוט דבר לא נכון.
אם לא היו לי שאיפות אחרות בחיים כנראה שאני הייתי מאלה שיעשו שינוי כלשהו בעניין הזה.
אם לא היו לי שאיפות אחרות בחיים כנראה שאני הייתי מאלה שיעשו שינוי כלשהו בעניין הזה.
לא כולם חסרי סבלנות, למבוגרים יש ניסיון ואצלי כולם ממש נחמדים ואיפה תמצאי בן 20 עם תואר? כולם בצבא רק התחילו ללמוד, אז לא תודה לא באלימשאיזה פרחה קטנה תלמד אותי
אנונימית
לא מסכימה, היה לי בכיתה ח שני מורים אחד להיסטוריה בן איזה 40 והשניה לאנגלית גם בת 40 המורה להיסטוריה היה אחד המצחיקים ובגלל זה למרות ששנאתי היסטוריה עדיין קיבלתי 101 (!) בסוף השנה וקיבלתי גם תעודת הצטיינות. המורה לאנגלית שלי גם ראתה יומני הערפד ולפעמים נשארתי אחרי בית ספר ודיברתי איתה על יומני הערפד חחח
אנונימית
עלית על הבעיה, אבל הפתרון לא ככ פשוט. צריך לשנות גם את שיטת הלימוד לגמרי
זה גם לא עוזר ישלי מורה בת 22 בערך..ועדיין מפריעים לה (אפילו יותר מהמבוגרים..)
צריך להביא מורות צעירות ומהממות והבנים ישבו מרותקים ויסתמו את הפה ולבנות להביא מורים חתיכים והן ישבו בשקט ויסתמו את הפה התוצאה= יושבים מסתכלים על המורים כשהם מדברים אולי קצת מהחומר הלימודי יכנס לראש...
אנונימית
חחח בדיוק דיברנו על זה היום בשיעור היסטוריה
חחח חחח לא לא.
די זה לא מה שיגרום לילדים להקשיב.
אם כן תסבירי לי למה ביפן, קוריאה, פינלנד, גרמניה אין המון מורות ומורים צעירים?. אני מעדיף מורה בן 50 שיודע ללמד מאשר בן 24 שלא יודע.
די זה לא מה שיגרום לילדים להקשיב.
אם כן תסבירי לי למה ביפן, קוריאה, פינלנד, גרמניה אין המון מורות ומורים צעירים?. אני מעדיף מורה בן 50 שיודע ללמד מאשר בן 24 שלא יודע.
שואל השאלה:
the magic
אתה משווה חינוך של ישראל ויפן? באמת?
the magic
אתה משווה חינוך של ישראל ויפן? באמת?
אנונימית
מה שבאמת צריך זה מערכת חינוך חדשה.
זה לא רק המורים, זה כל המערכת.
אנחנו לומדים במערכת שמותאמת לתקופת המהפכה התעשייתית. אנחנו מנסים איכשהו לשנות אותה שתתאים לתקופה שלנו אבל זה פשוט לא עובד.
אני חשבתי על רעיון כזה:
בכיתות איה: להעצים את החלק היצירתי של הילד + לימוד דברים בסיסיים + להדליק בהם את הניצוץ. להכיר להם תחומים שונים של אומנות, תחומים שונים בחברה שיכולים לעניין אותם וללמד אותם את הדברים הבסיסיים והחשובים לידע כללי (כמו לקרוא ולכתוב כמובן, גיאוגרפיה בסיסית של המדינה והעולם(עד כיתה ו חשבתי שקיסריה זה בחול ושאנגליה מעל ארה"ב אז זה חשוב), מתמטיקה ברמה בסיסית+ כזה, אנגלית וכו'). ללמד אותם לעבוד תחת לחץ, לתת להם הרבה עבודות לדוגמא על דברים שהם יאהבו לעשות. לפתח את היצירתיות שלהם. והכי חשוב זה להדליק בהם את הניצוץ. לתת להם להתנסות בהמון תחומים, להעיר בהם את הרצון ללמוד. לא משנה אם זה תחום של אמנות, מדע או מחקר או לא יודעת מה. משהו שהם ישאפו אליו. גם מאוד חשוב ללמד אותם להיות מאורגנים, לעמוד בלוח זמנים ולנהל זמן נכון, לעבוד תחת לחץ ולעשות את מה שהם אוהבים. גם צריך להדגיש מאוד את הקטע החברתי, ללמד אותם לקבל זה את זה והכל, ללמד מוסר וערכים. והכי חשוב, לוודא שהם מתחברים עם ילדים. אם הם לא, לא פשוט להתעלם, לעשות משהו. גם צריך לבנות ביטחון עצמי, שהם יציגו דברים מול כולם ולא יתביישו.
כיתה ו: פה יתחילו עם הלימודים היותר משמעותיים. הם יתחילו בבסיס, בקצב לא הכי מהיר. יצמצמו בהרבה שיעורים של אומנות ויותר לימוד. חשוב שהמעבר יהיה בקצב איטי כדי שהם לא ירגישו שזה נופל עליהם. צריך לעודד אותם לרצות ללמוד, להלהיב אותם בנוגע ללמידה. פה צריך למידה מסוג שונה לגמרי ממה שיש לנו היום. לא כיתה עם כיסאות ומורה בראש הכיתה, זאת לא הרצאה. הם צריכים להיות בקבוצות של 10-12 תלמידים, שמשתנות מקצוע למקצוע. חייבים לוודא שלכולם יש לפחות חבר אחד בקבוצה שלו. הם ילמדו בחדרים קטנים יותר, עם לוח, מקרן, ספות ושולחנות כתיבה עם כיסאות(מרופדים כי כיסאות בית ספר זה סיוט לתחת), אבל הלמידה תעשה על הספות. כשהם יצטרכו לכתוב, יש את השולחנות. יש מקרן כדי להציג דברים, ויש לוח כי מורה בכל זאת צריך לכתוב. ברוב השיעורים יהיו דיונים על החומר, ובשיעורים כמו מתמטיקה יהיה פשוט שולחן ליד הספה (או נפתח מהספה או משהו, משהו אבל שיהיה בגובה נוח) כי מתמטיקה צריך לתרגל יותר עם תרגילים מאשר עם דיונים.
כיתות ז-ח: פה מתחילים להיכנס לקצב. הם מתחילים ללמוד בקצב מהיר אבל עדיין חוויתי. הם התרגלו לעומס מהיסודי, ולמרות שכיתה ו היתה קלילה יחסית, היא עדיין תהיה עמוסה מבחינה מסויימת. הם יצאו להרבה סיורים לימודיים, יעבדו גם בחוץ, יעשו הרבה עבודות להגשה ויציגו דברים מול הכיתה. ביטחון כבר נבנה היסודי ולכן זאת לא בעיה להציג, ויצירתיות התפתחה גם ביסודי אז אין בעיה גם בעבודות. אבל שיעורי אומנות כמובן ימשיכו.
כיתה ט: פה הם יוכלו לבחור כמה מקצועות להעמיק בהם. הם יוכלו להרחיב חזרה אומנות, או להרחיב מקצועות רגילים, כמו מתמטיקה, מדעים, הסטוריה, מחשבים וכו'. יהיו גם כמה אופציות לשיעורים באנגלית עם נושא מסויים.
עכשיו, רק דגש: בנוגע למבנים במשך כל השנים, אז ביסודי לדעתי לא יהיו. בכיתה ו יהיו רק בחני פתע בלי ציון כדי לאמוד את הרמה שבה החומר נקלט. בכיתות ז-ט אני חושבת שיהיו רק מבחנים מסכמים שלא יתנו להם חומר ללמוד, רק כדי לראות עד כמה הכיתה למדה.
עוד משהו שאני רוצה להוסיף זה שיהיו חוגים מטעם בית הספר. חוגים בספורט, באמנות ובנושאים ללמידה כמו מחשבים למשל. יהיו חוגים שפתוחים לכולם, בשביל כאלו שגם לא יכולים לשלם על חוגים, ויהיו כאלו בתשלום.
ויהיו גם שיעורי פרטני.
וקצב הלימוד יהיה מאוד מהיר, הם יוכלו להספיק את כל החומר ב4 שנים (כמובן שיקחו בחשבון ילדים שבאמת יש להם בעיות למידה וכאלו, אבל בכללי אפשר לרכז את כל החומר שלנו ל4 שנים).
כיתות י-י"ב: עכשיו מתחיל הכיף. בשלב הזה הם צריכים לבחור מקצוע להתמחות בו (הם כמובן יוכלו לשנות את דעתם במהלך הלימודים וגם אחרי, אבל כמו שבוחרים כמות, פה יבחרו מקצוע), ויתחילו ללמוד יותר רציני לגביו, ברמה גבוהה יותר. יהיו להם הדמיות של מקומות עבודה, צבא ודברים בסגנון. יכינו אותם באמת לחיים האמיתיים. יהיה שבוע אחד שבו הם יצטרכו ללמוד להתנסות עם כסף לעבודה. כל אחד יקבל תפקיד, לפי המקצוע שהוא בחר ללמוד והיכולות שלו, ויצטרך לנסות לעבוד. המורים יפקחו על ההתנהלות של כולם, וישמשו כלקוחות. חצי יעבדו במקומות יותר נחשבים, יעבדו בצוותים בחצי מהזמן וחצי מהזמן לבד, והחצי האחר יעבוד בעבודות הקטנות יותר, כמו מוכרים, שפים, עבודה משרדית, ויהיו גם מנקים. השבוע הזה יחזור 4 פעמים בשנה, והתלמידים והמורים ישנו בבית הספר בשבוע הזה. תהיה אפילו עבודת מורה.
יהיו גם הדמיות של צבא פעם בכמה זמן.
אז בכיתות האלו הם יתמחו למקצוע, אבל עדיין יהיו גם אופציות ללמוד דברים נוספים ללא התמחות. בנוסף, תלמידים יצטרכו להתנסות בלהסביר דברים. כל תלמיד מכיתה יא יצטרך להעביר שיעור לכיתת י. כל תלמיד מכיתה יב יצטרך להעביר הרצאה או הצגה עם נושא לקבוצת תלמידים מיא וקבוצה מיב. תלמידים ביב יוכלו לעבוד בצוותים, וביא הם ילמדו לבד אך יוכלו לקחת איתם עוד מישהו לתמיכה.
וגם המורים חשובים. הם צריכים לדעת לחנך ולא רק ללמד, והם צריכים להכיר ולאהוב את החומר. הם צריכים להיות תומכים ומפרגנים, קצת כמו הורים אבל דמות יותר סמכותית. לא בהכרח צעירים יותר פיזית, אבל צעירים בנפש. לא המורים המדוכדכים האלו שעובדים כבר 30 שנה ורק מחכים לפרישה.
בנוגע לרעיון שלך, הוא לא בהכרח יעבוד. החינוך צריך להתחיל מגיל קטן, ומורים צעירים גם לא בהכרח יודעים ללמד.
זה לא רק המורים, זה כל המערכת.
אנחנו לומדים במערכת שמותאמת לתקופת המהפכה התעשייתית. אנחנו מנסים איכשהו לשנות אותה שתתאים לתקופה שלנו אבל זה פשוט לא עובד.
אני חשבתי על רעיון כזה:
בכיתות איה: להעצים את החלק היצירתי של הילד + לימוד דברים בסיסיים + להדליק בהם את הניצוץ. להכיר להם תחומים שונים של אומנות, תחומים שונים בחברה שיכולים לעניין אותם וללמד אותם את הדברים הבסיסיים והחשובים לידע כללי (כמו לקרוא ולכתוב כמובן, גיאוגרפיה בסיסית של המדינה והעולם(עד כיתה ו חשבתי שקיסריה זה בחול ושאנגליה מעל ארה"ב אז זה חשוב), מתמטיקה ברמה בסיסית+ כזה, אנגלית וכו'). ללמד אותם לעבוד תחת לחץ, לתת להם הרבה עבודות לדוגמא על דברים שהם יאהבו לעשות. לפתח את היצירתיות שלהם. והכי חשוב זה להדליק בהם את הניצוץ. לתת להם להתנסות בהמון תחומים, להעיר בהם את הרצון ללמוד. לא משנה אם זה תחום של אמנות, מדע או מחקר או לא יודעת מה. משהו שהם ישאפו אליו. גם מאוד חשוב ללמד אותם להיות מאורגנים, לעמוד בלוח זמנים ולנהל זמן נכון, לעבוד תחת לחץ ולעשות את מה שהם אוהבים. גם צריך להדגיש מאוד את הקטע החברתי, ללמד אותם לקבל זה את זה והכל, ללמד מוסר וערכים. והכי חשוב, לוודא שהם מתחברים עם ילדים. אם הם לא, לא פשוט להתעלם, לעשות משהו. גם צריך לבנות ביטחון עצמי, שהם יציגו דברים מול כולם ולא יתביישו.
כיתה ו: פה יתחילו עם הלימודים היותר משמעותיים. הם יתחילו בבסיס, בקצב לא הכי מהיר. יצמצמו בהרבה שיעורים של אומנות ויותר לימוד. חשוב שהמעבר יהיה בקצב איטי כדי שהם לא ירגישו שזה נופל עליהם. צריך לעודד אותם לרצות ללמוד, להלהיב אותם בנוגע ללמידה. פה צריך למידה מסוג שונה לגמרי ממה שיש לנו היום. לא כיתה עם כיסאות ומורה בראש הכיתה, זאת לא הרצאה. הם צריכים להיות בקבוצות של 10-12 תלמידים, שמשתנות מקצוע למקצוע. חייבים לוודא שלכולם יש לפחות חבר אחד בקבוצה שלו. הם ילמדו בחדרים קטנים יותר, עם לוח, מקרן, ספות ושולחנות כתיבה עם כיסאות(מרופדים כי כיסאות בית ספר זה סיוט לתחת), אבל הלמידה תעשה על הספות. כשהם יצטרכו לכתוב, יש את השולחנות. יש מקרן כדי להציג דברים, ויש לוח כי מורה בכל זאת צריך לכתוב. ברוב השיעורים יהיו דיונים על החומר, ובשיעורים כמו מתמטיקה יהיה פשוט שולחן ליד הספה (או נפתח מהספה או משהו, משהו אבל שיהיה בגובה נוח) כי מתמטיקה צריך לתרגל יותר עם תרגילים מאשר עם דיונים.
כיתות ז-ח: פה מתחילים להיכנס לקצב. הם מתחילים ללמוד בקצב מהיר אבל עדיין חוויתי. הם התרגלו לעומס מהיסודי, ולמרות שכיתה ו היתה קלילה יחסית, היא עדיין תהיה עמוסה מבחינה מסויימת. הם יצאו להרבה סיורים לימודיים, יעבדו גם בחוץ, יעשו הרבה עבודות להגשה ויציגו דברים מול הכיתה. ביטחון כבר נבנה היסודי ולכן זאת לא בעיה להציג, ויצירתיות התפתחה גם ביסודי אז אין בעיה גם בעבודות. אבל שיעורי אומנות כמובן ימשיכו.
כיתה ט: פה הם יוכלו לבחור כמה מקצועות להעמיק בהם. הם יוכלו להרחיב חזרה אומנות, או להרחיב מקצועות רגילים, כמו מתמטיקה, מדעים, הסטוריה, מחשבים וכו'. יהיו גם כמה אופציות לשיעורים באנגלית עם נושא מסויים.
עכשיו, רק דגש: בנוגע למבנים במשך כל השנים, אז ביסודי לדעתי לא יהיו. בכיתה ו יהיו רק בחני פתע בלי ציון כדי לאמוד את הרמה שבה החומר נקלט. בכיתות ז-ט אני חושבת שיהיו רק מבחנים מסכמים שלא יתנו להם חומר ללמוד, רק כדי לראות עד כמה הכיתה למדה.
עוד משהו שאני רוצה להוסיף זה שיהיו חוגים מטעם בית הספר. חוגים בספורט, באמנות ובנושאים ללמידה כמו מחשבים למשל. יהיו חוגים שפתוחים לכולם, בשביל כאלו שגם לא יכולים לשלם על חוגים, ויהיו כאלו בתשלום.
ויהיו גם שיעורי פרטני.
וקצב הלימוד יהיה מאוד מהיר, הם יוכלו להספיק את כל החומר ב4 שנים (כמובן שיקחו בחשבון ילדים שבאמת יש להם בעיות למידה וכאלו, אבל בכללי אפשר לרכז את כל החומר שלנו ל4 שנים).
כיתות י-י"ב: עכשיו מתחיל הכיף. בשלב הזה הם צריכים לבחור מקצוע להתמחות בו (הם כמובן יוכלו לשנות את דעתם במהלך הלימודים וגם אחרי, אבל כמו שבוחרים כמות, פה יבחרו מקצוע), ויתחילו ללמוד יותר רציני לגביו, ברמה גבוהה יותר. יהיו להם הדמיות של מקומות עבודה, צבא ודברים בסגנון. יכינו אותם באמת לחיים האמיתיים. יהיה שבוע אחד שבו הם יצטרכו ללמוד להתנסות עם כסף לעבודה. כל אחד יקבל תפקיד, לפי המקצוע שהוא בחר ללמוד והיכולות שלו, ויצטרך לנסות לעבוד. המורים יפקחו על ההתנהלות של כולם, וישמשו כלקוחות. חצי יעבדו במקומות יותר נחשבים, יעבדו בצוותים בחצי מהזמן וחצי מהזמן לבד, והחצי האחר יעבוד בעבודות הקטנות יותר, כמו מוכרים, שפים, עבודה משרדית, ויהיו גם מנקים. השבוע הזה יחזור 4 פעמים בשנה, והתלמידים והמורים ישנו בבית הספר בשבוע הזה. תהיה אפילו עבודת מורה.
יהיו גם הדמיות של צבא פעם בכמה זמן.
אז בכיתות האלו הם יתמחו למקצוע, אבל עדיין יהיו גם אופציות ללמוד דברים נוספים ללא התמחות. בנוסף, תלמידים יצטרכו להתנסות בלהסביר דברים. כל תלמיד מכיתה יא יצטרך להעביר שיעור לכיתת י. כל תלמיד מכיתה יב יצטרך להעביר הרצאה או הצגה עם נושא לקבוצת תלמידים מיא וקבוצה מיב. תלמידים ביב יוכלו לעבוד בצוותים, וביא הם ילמדו לבד אך יוכלו לקחת איתם עוד מישהו לתמיכה.
וגם המורים חשובים. הם צריכים לדעת לחנך ולא רק ללמד, והם צריכים להכיר ולאהוב את החומר. הם צריכים להיות תומכים ומפרגנים, קצת כמו הורים אבל דמות יותר סמכותית. לא בהכרח צעירים יותר פיזית, אבל צעירים בנפש. לא המורים המדוכדכים האלו שעובדים כבר 30 שנה ורק מחכים לפרישה.
בנוגע לרעיון שלך, הוא לא בהכרח יעבוד. החינוך צריך להתחיל מגיל קטן, ומורים צעירים גם לא בהכרח יודעים ללמד.
צריך פשוט מורים שיהפכו את השיעורים למעניינים ולפעמים יעשו צחוקים אם התלמידים
^^ מופתעת שמישהו בכלל קרא את המגילה שלי.
ולמה את/ה לא מסכים/ה עם זה?
ולמה את/ה לא מסכים/ה עם זה?
באותו הנושא: