15 תשובות
לשעתי אם מישהו אומר שהוא הפסיק להאמין בגלל שהיו לו צרות אז הוא מעולם לא האמין.. כי אן הוא באמת היה מאמין הוא היה יודע שאי אפשר לדעת חשבונות שמיים
אני לא מאמין כי אני פשוט לא מאמין והוכחות ושיט לא ישנו את זה כי אין הוכחות כי אם יש הוכחות אז מה בעצם הקונספט של אמונה
להאמין בדבר מוכח נקרא לדעת לא להאמין
אני לא מאמין כי אני פשוט לא מאמין והוכחות ושיט לא ישנו את זה כי אין הוכחות כי אם יש הוכחות אז מה בעצם הקונספט של אמונה
להאמין בדבר מוכח נקרא לדעת לא להאמין
כי לפעמים אנשים חושבים שה' חייב להם משהו, לוקחים אותו כמובן מאליו כשטוב להם אבל כשמגיע הרגע שקצת רע פתאום כולם נזכרים ומאשימים..
כולנו חוטאים בזה, מודה באשמה אבל זה תהליך שעוברים..
אף אחד לא נולד מאמין מבפנים..
כולנו חוטאים בזה, מודה באשמה אבל זה תהליך שעוברים..
אף אחד לא נולד מאמין מבפנים..
שואל השאלה:
אני מסכים עם הרישא, אבל לא עם הסיפא. אתה צודק שאדם מאמין צריך להישאר מאמין, כי אי אפשר לדעת חשבונות שמים, ובפרט בדורנו שיש נבואה ויש הסתר פנים. אין זה סותר את הידיעה שלנו על מציאות ה' מבחינה לוגית, אך האמונה היא - זה בעצם להאמין שה' צודק, ושהוא מעניש את הרשעים ומשלם שכר טוב לצדיקים. נאמר על אברהם אבינו שהוא "וְהֶאֱמִן בַּיהוָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה" (בראשית טו, פסוק ו)? מה כוונת הפסוק? שאברהם אבינו, עליו השלום, האמין שה' הוא קיים? הוא ידע את זה לא רק מהשכל כמו שחקר, אלא שה' דיבר איתו. מה שכן, הוא האמין בהטחה שה' הבטיח לו: "וְהִנֵּה דְבַר-יְהוָה אֵלָיו לֵאמֹר לֹא יִירָשְׁךָ זֶה כִּי-אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשֶׁךָ. וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ" (בראשית טו, פסוקים ד-ה).
אני מסכים עם הרישא, אבל לא עם הסיפא. אתה צודק שאדם מאמין צריך להישאר מאמין, כי אי אפשר לדעת חשבונות שמים, ובפרט בדורנו שיש נבואה ויש הסתר פנים. אין זה סותר את הידיעה שלנו על מציאות ה' מבחינה לוגית, אך האמונה היא - זה בעצם להאמין שה' צודק, ושהוא מעניש את הרשעים ומשלם שכר טוב לצדיקים. נאמר על אברהם אבינו שהוא "וְהֶאֱמִן בַּיהוָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה" (בראשית טו, פסוק ו)? מה כוונת הפסוק? שאברהם אבינו, עליו השלום, האמין שה' הוא קיים? הוא ידע את זה לא רק מהשכל כמו שחקר, אלא שה' דיבר איתו. מה שכן, הוא האמין בהטחה שה' הבטיח לו: "וְהִנֵּה דְבַר-יְהוָה אֵלָיו לֵאמֹר לֹא יִירָשְׁךָ זֶה כִּי-אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשֶׁךָ. וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ" (בראשית טו, פסוקים ד-ה).
שואל השאלה:
crazy angel*, אכן את האמונה צריך לפתח, היא לא גודלת לבד, למרות שאמונה בסיסית בקיומו של ה' - זה דבר טבעי.
crazy angel*, אכן את האמונה צריך לפתח, היא לא גודלת לבד, למרות שאמונה בסיסית בקיומו של ה' - זה דבר טבעי.
לא בהכרח, אני מכירה המון אנשים שאין לך טיפת אמונה בה'..
אז זה לא כל כך טבעי..
אני גם חושבת שבתקוםות מסויימות כולם מאבדים את האמונה שלהם בגלל דבר כזה או אחר .. פשוט עם הזמן לומדים להבין שהכל לטובה באמת שלא סתם אומרים את זה
אז זה לא כל כך טבעי..
אני גם חושבת שבתקוםות מסויימות כולם מאבדים את האמונה שלהם בגלל דבר כזה או אחר .. פשוט עם הזמן לומדים להבין שהכל לטובה באמת שלא סתם אומרים את זה
קודם כל בשבילנו זו לא הוכחה כי אין דרך להוכיח שזה קיים
דבר שני זו לא הוכחה חד משמעית גם אם הוא דיבר לאברהם כי אם אברהם לא היה מאמין הוא פשוט היה חושב שהוא הוזה או משהו
מה שאני אומר זה שבעצם אין הוכחה חד משמעית לדת ולאלוהים
דבר שני זו לא הוכחה חד משמעית גם אם הוא דיבר לאברהם כי אם אברהם לא היה מאמין הוא פשוט היה חושב שהוא הוזה או משהו
מה שאני אומר זה שבעצם אין הוכחה חד משמעית לדת ולאלוהים
שואל השאלה:
נדרתי נדר לאלוהי בארסה אהבתחיי, אכן אתה (ועוד הרבה) קבעו שאין דרך להוכיח את מציאות ה', אך ה' לא עושה עוול לאף אחד: הוא לא היה מעניש את הכופרים בו, אם לא היא ניתן לדעת שהוא קיים. לגבי אברהם אבינו, להגיד שכוונת הפסוק שהוא האמין במציאות ה' ולא הוזה - זה כבר נקרא לעקם את הפסוק, ובפרט שעד אותו זמן ה' כבר דיבר איתו כמה פעמים, אז זה כבר לא משהו חדש לאברהם.
נדרתי נדר לאלוהי בארסה אהבתחיי, אכן אתה (ועוד הרבה) קבעו שאין דרך להוכיח את מציאות ה', אך ה' לא עושה עוול לאף אחד: הוא לא היה מעניש את הכופרים בו, אם לא היא ניתן לדעת שהוא קיים. לגבי אברהם אבינו, להגיד שכוונת הפסוק שהוא האמין במציאות ה' ולא הוזה - זה כבר נקרא לעקם את הפסוק, ובפרט שעד אותו זמן ה' כבר דיבר איתו כמה פעמים, אז זה כבר לא משהו חדש לאברהם.
גם אני יכול להיות בהזיות ולהאמין שמישהו דיבר איתי...
תמצא חי הוכחה חד משמעית
תמצא חי הוכחה חד משמעית
שואל השאלה:
crazy angel*, אני מסכים שבדרך כלל אנשים מאבדים את האמונה שלהם, כי יש כמה גורמים שמפסידים אותה. אך "לְבַד רְאֵה-זֶה מָצָאתִי אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים" (קהלת ז, כט).
crazy angel*, אני מסכים שבדרך כלל אנשים מאבדים את האמונה שלהם, כי יש כמה גורמים שמפסידים אותה. אך "לְבַד רְאֵה-זֶה מָצָאתִי אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים" (קהלת ז, כט).
שואל השאלה:
ומה היה במעד הר סיני? כל העם היו באותה "הזיה"?
ומה היה במעד הר סיני? כל העם היו באותה "הזיה"?
נסתרות דרכי האל, אי אפשר לדעת מה מצפה לי או לך..
הדבר היחיד שאפשר לעשות זה להאמין שהכל יסתדר בסוף
הדבר היחיד שאפשר לעשות זה להאמין שהכל יסתדר בסוף
מי אמר בכלל שהיה מעמד הר סיני? זה חלק מהגרסה של התורה עצמה לסיפור היווצרותה.
ומה זה התמונה הלא צנועה הזו?!
ומה זה התמונה הלא צנועה הזו?!
אנונימי
שואל השאלה:
פשוט: לא ניתן להשתיל תורה לתוך היסטוריה של עם ישראל שכתוב בה שכל ה' היה באותו מעמד ושמעו את קול ה' יתברך ולא היה דבר כזה חס ושלום. נסיונות להכחיש את מעמד הר סיני ניתן רק ע"י ציורים אבסורדים שאותם ניתן להפריכם.
פשוט: לא ניתן להשתיל תורה לתוך היסטוריה של עם ישראל שכתוב בה שכל ה' היה באותו מעמד ושמעו את קול ה' יתברך ולא היה דבר כזה חס ושלום. נסיונות להכחיש את מעמד הר סיני ניתן רק ע"י ציורים אבסורדים שאותם ניתן להפריכם.
אז אתה בעצם קובע שהיה מעמד הר סיני ואומר תוכיחו אחרת... אני אומר תוכיח שהיה מעמד הר סיני
שואל השאלה:
כי לא ייתכן ש
1. כל העם קיבלו על עצמם היסטוריה שקרית ומסרו אותה לבניהם. אם תגיד שזה היה בכפייה, לפחות היה מוסרים לבניהם "בסוד" "שבאמת" "הכל בלוף", חס ושלום, אבל לא שמענו כל כזאת מסורת.
2. מישהו בדור מאוחר שיכנע את העם שככה היה: יטענו לו: לא שמענו מאבותינו דבר כזה, ואם יטען שהתורה נשתכחה מהם יטענו לו: איך יכול להיות שרק אצלך היא נשארה ועוד שאם כן, אז התורה סתרה את עצמה, כי היא הבטיחה שהיא "לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ" (דברים לא, פסוק כא), אם כן, למה שיקבלו את התורה שסתרה את עצמה?
3. כל רעיון אחר שיש לעם - תביאו.
נ. ב. למה אתה לא מבקש הוכחות של השואה, נפוליאון, מלכות רומי וכו'?
כי לא ייתכן ש
1. כל העם קיבלו על עצמם היסטוריה שקרית ומסרו אותה לבניהם. אם תגיד שזה היה בכפייה, לפחות היה מוסרים לבניהם "בסוד" "שבאמת" "הכל בלוף", חס ושלום, אבל לא שמענו כל כזאת מסורת.
2. מישהו בדור מאוחר שיכנע את העם שככה היה: יטענו לו: לא שמענו מאבותינו דבר כזה, ואם יטען שהתורה נשתכחה מהם יטענו לו: איך יכול להיות שרק אצלך היא נשארה ועוד שאם כן, אז התורה סתרה את עצמה, כי היא הבטיחה שהיא "לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ" (דברים לא, פסוק כא), אם כן, למה שיקבלו את התורה שסתרה את עצמה?
3. כל רעיון אחר שיש לעם - תביאו.
נ. ב. למה אתה לא מבקש הוכחות של השואה, נפוליאון, מלכות רומי וכו'?
באותו הנושא: