6 תשובות
אני חושבת שכן לא קשור להלכה פשוט הוא היה צריך לשמור על זה ממש זה לא נראה לי נחשב 'הוא גנב אבל שפשוט יחזיר
השאלה בשביל שישתמש יש לזה דין שואל. שואל חייב בגניבה. ובהחלט הוא צריך לשלם את שווי החפץ.
מקור אברר בדיוק בשולחן ערוך ואכתוב בעזרת ה יותר מאוחר בלי נדר!
מקור אברר בדיוק בשולחן ערוך ואכתוב בעזרת ה יותר מאוחר בלי נדר!
השאלה היא אם הוא היה שומר חינם (שלא שילמת לו על זה) או שומר שכר (שהבאת לו כסף על הזמן שזה היה אצלו). פרשת משפטים, תבדוק.
אגב, אפשר להיכנס לאתר של הידברות ולקבל תשובה מרב.
אגב, אפשר להיכנס לאתר של הידברות ולקבל תשובה מרב.
אנונימית
שואל השאלה:
אנונימית,יש הבדל בין שומר חינם\שכר לשואל(נראה לי) ואם אין הבדל אז זה שומר חינם
אנונימית,יש הבדל בין שומר חינם\שכר לשואל(נראה לי) ואם אין הבדל אז זה שומר חינם
אנונימי
יש הבדל ענק בין שומר חנם ושומר שכר לבין שואל...
שואל חייב אפילו באונסין, כל שכן גניבה ואבידה.
"השואל מחבירו בהמה או מטלטלים ונאנסו בידו כגון שמת או נשבר או נשבה חייב:
הגה: ודוקא שאירע האונס מכח השואל אבל אם אירע האונס מכח המשאיל פטור ולכן מי שיש לו משכון אצל עכו"ם והשאילו לחבירו ליקח עליו עוד מעות ונשרף המשכון פטור השואל דהא בלאו הכי היה נשרף מכח המשאיל (מרדכי פרק השואל):
וא"צ לומר שחייב בגניבה ואבידה אבל כל קלקול שאירע בה מחמת מלאכה ששאלה בשבילה לא מבעיא אם הוכחשה מחמת מלאכה שהוא פטור אלא אפילו מתה מחמת מלאכה פטור והוא שלא ישנה לעשות בה דבר אחר חוץ מהמלאכה ששאלה בשבילה שאם שינה ועשה בה מלאכה אחרת חוץ מהמלאכה ששאלה בשבילה אפילו היא קלה ממנה תלינן דמחמת אותה מלאכה ששינה מתה ואפילו באותה מלאכה עצמה אפשר לשנות כגון ששאלה לחרוש וחרש בה ביום ובלילה שלא כדרך כל הארץ" (חושן משפט, סימן שמ, סעיף א). ממליץ לעבור על כל הסימן.
"השואל מחבירו בהמה או מטלטלים ונאנסו בידו כגון שמת או נשבר או נשבה חייב:
הגה: ודוקא שאירע האונס מכח השואל אבל אם אירע האונס מכח המשאיל פטור ולכן מי שיש לו משכון אצל עכו"ם והשאילו לחבירו ליקח עליו עוד מעות ונשרף המשכון פטור השואל דהא בלאו הכי היה נשרף מכח המשאיל (מרדכי פרק השואל):
וא"צ לומר שחייב בגניבה ואבידה אבל כל קלקול שאירע בה מחמת מלאכה ששאלה בשבילה לא מבעיא אם הוכחשה מחמת מלאכה שהוא פטור אלא אפילו מתה מחמת מלאכה פטור והוא שלא ישנה לעשות בה דבר אחר חוץ מהמלאכה ששאלה בשבילה שאם שינה ועשה בה מלאכה אחרת חוץ מהמלאכה ששאלה בשבילה אפילו היא קלה ממנה תלינן דמחמת אותה מלאכה ששינה מתה ואפילו באותה מלאכה עצמה אפשר לשנות כגון ששאלה לחרוש וחרש בה ביום ובלילה שלא כדרך כל הארץ" (חושן משפט, סימן שמ, סעיף א). ממליץ לעבור על כל הסימן.