9 תשובות
לפי אמא
אמא
אנונימי
מלכתחילה צריך ששניהם יהיו יהודים כי התורה אוסרת התבוללות. אבל אם יש חשש ליהדותו של ילד, קובעים אם הוא יהודי לפי האמא.
האמא
אבל הכי חשוב ששניהם יהודים
אבל הכי חשוב ששניהם יהודים
ביהדות קובעעים את הדת ע"פ האמא
כלומר אם אמא שלך יהודייה את גם יהודייה ע"פ היהדות
כלומר אם אמא שלך יהודייה את גם יהודייה ע"פ היהדות
לפי האמא
האמא
בתכלס אסור להתבולל אבל בדיעבד מהאמא
היהדות עברה שינוי בעניין הזה
בעבר היה נקבע רק לפי האבא
באיזשהו שלב מאוחר יותר זה עבר להיות לפי האמא.
למרות שלא ברור מתי השינוי הזה קרה בדיוק.
שני שינויים מהפכניים עשו חז"ל בהגדרת "השבט היהודי" או ליתר דיוק בהגדרת העדה הדתית-יהודית:
1. החליפו את הייחוס "השבטי" מהאב לאם.
2. קבעו חוקים חדשים למצטרף לעדה הדתית יהודית (גיור).
1. היהדות המקראית מדגישה לאורך כל הדרך את האב כממשיך היהדות ולא האם. הכתוב מדגיש: 'ויתילדו על משפחותם לבית אבותם' (במדבר, א; 18). לעובדה זו לא צריך ראייה משום שכל הקורא בתנ"ך ימצא אך ורק יחוס בין אב לילדיו ואילו האם , על פי רוב, אינה מוזכרת כלל. ראה למשל את יחוסו של דוד המלך:
"וְאֵֶה לְדת ָרֶץ ֶרֶץ הלִיד אֶת חֶצְרן: וְחֶצְרן הלִיד אֶת רָם וְרָם הלִיד אֶת עִַינָדָב:
וְעִַינָדָב הלִיד אֶת נַחְן וְנַחְן הלִיד אֶת ַלְמָה: וְַלְמן הלִיד אֶת ֹעַז בֹעַז הלִיד אֶת עבֵד: וְעֹבֵד הלִיד אֶת ָי וְַי הלִיד אֶת ָוִד" (רות, ד). [ובועז הרי נשא את רות המואביה.]
ואם תמשיך את שושלת דוד תמצא שדוד נשא את מעכה בת תלמי מלך גשור וממנה נולד אבשלום (שמואל ב, ג; 3), וכך רבים במקרא.
אלא שחז"ל מטעמים השמורים להם, לזמנם ומקומם, החליטו לשנות את המצב וקבעו ש"יהדותו" של הנולד תיקבע על פי האם בניגוד למקרא. אך כדי שחז"ל לא יתפסו כמכחשי המקרא הפעילו את כוח "המדרש" שיטת פרשנות-מדרשית העוקרת ומבטלת את פשוטו של מקרא. ראה תשובתנו "במקרא הבנים מתייחסים לאב".
2. את תהליך הגיור או הצטרפות לאומה הישראלית המקרא לא מפרט אלא נוקט בלשון פשוטה "יבוא להם בקהל" (דברים,כג; 9) מבלי להסביר כיצד הוא בא. אלא שחז"ל כדרכם "דורשים" את שחפץ ליבם ומחליטים שתנאי הקבלה לדת היהודית הם: ברית מילה, טבילה במקווה והבאת קורבן, עיין בתשובתינו: " גיור הוא ברית עם אלוהים ולא הצטרפות ללאום היהודי".
בתקווה שהציבור הישראלי יאזור אומץ ושאר רוח לשנות את חוקי ההגירה ודיני אישות המבוססים על גחמות חז"ל ודרשותיהם.
בעבר היה נקבע רק לפי האבא
באיזשהו שלב מאוחר יותר זה עבר להיות לפי האמא.
למרות שלא ברור מתי השינוי הזה קרה בדיוק.
שני שינויים מהפכניים עשו חז"ל בהגדרת "השבט היהודי" או ליתר דיוק בהגדרת העדה הדתית-יהודית:
1. החליפו את הייחוס "השבטי" מהאב לאם.
2. קבעו חוקים חדשים למצטרף לעדה הדתית יהודית (גיור).
1. היהדות המקראית מדגישה לאורך כל הדרך את האב כממשיך היהדות ולא האם. הכתוב מדגיש: 'ויתילדו על משפחותם לבית אבותם' (במדבר, א; 18). לעובדה זו לא צריך ראייה משום שכל הקורא בתנ"ך ימצא אך ורק יחוס בין אב לילדיו ואילו האם , על פי רוב, אינה מוזכרת כלל. ראה למשל את יחוסו של דוד המלך:
"וְאֵֶה לְדת ָרֶץ ֶרֶץ הלִיד אֶת חֶצְרן: וְחֶצְרן הלִיד אֶת רָם וְרָם הלִיד אֶת עִַינָדָב:
וְעִַינָדָב הלִיד אֶת נַחְן וְנַחְן הלִיד אֶת ַלְמָה: וְַלְמן הלִיד אֶת ֹעַז בֹעַז הלִיד אֶת עבֵד: וְעֹבֵד הלִיד אֶת ָי וְַי הלִיד אֶת ָוִד" (רות, ד). [ובועז הרי נשא את רות המואביה.]
ואם תמשיך את שושלת דוד תמצא שדוד נשא את מעכה בת תלמי מלך גשור וממנה נולד אבשלום (שמואל ב, ג; 3), וכך רבים במקרא.
אלא שחז"ל מטעמים השמורים להם, לזמנם ומקומם, החליטו לשנות את המצב וקבעו ש"יהדותו" של הנולד תיקבע על פי האם בניגוד למקרא. אך כדי שחז"ל לא יתפסו כמכחשי המקרא הפעילו את כוח "המדרש" שיטת פרשנות-מדרשית העוקרת ומבטלת את פשוטו של מקרא. ראה תשובתנו "במקרא הבנים מתייחסים לאב".
2. את תהליך הגיור או הצטרפות לאומה הישראלית המקרא לא מפרט אלא נוקט בלשון פשוטה "יבוא להם בקהל" (דברים,כג; 9) מבלי להסביר כיצד הוא בא. אלא שחז"ל כדרכם "דורשים" את שחפץ ליבם ומחליטים שתנאי הקבלה לדת היהודית הם: ברית מילה, טבילה במקווה והבאת קורבן, עיין בתשובתינו: " גיור הוא ברית עם אלוהים ולא הצטרפות ללאום היהודי".
בתקווה שהציבור הישראלי יאזור אומץ ושאר רוח לשנות את חוקי ההגירה ודיני אישות המבוססים על גחמות חז"ל ודרשותיהם.
קישורים מצורפים:
באותו הנושא: