77 תשובות
מישהי קראה את קיצור תולדות האנושות
אנונימי
שואל השאלה:
האמת שלא חחח
האמת שלא חחח
אנונימית
זה כוחו של אלוקים
ותדברי יפה בושה
ותדברי יפה בושה
נייס אני גם חשבתי על זה אני מניח שלעולם לא נדע
אנונימי
שואל השאלה:
חמודה שכזאת, סליחה אם פגעתי, לא התכוונתי לדבר לא יפה או משהו, פשוט חשבתי לעצמי, אם אלוהים קיים, והוא שולט על כולנו ועל הגורל של כולנו, איך אפשר לדעת אם הוא טוב?
איך אפשר לדעת מה המניעים שלו? באותה מידה שהוא טוב הוא יכול להיות רע, מה ההבדל?
חמודה שכזאת, סליחה אם פגעתי, לא התכוונתי לדבר לא יפה או משהו, פשוט חשבתי לעצמי, אם אלוהים קיים, והוא שולט על כולנו ועל הגורל של כולנו, איך אפשר לדעת אם הוא טוב?
איך אפשר לדעת מה המניעים שלו? באותה מידה שהוא טוב הוא יכול להיות רע, מה ההבדל?
אנונימית
נו באמת, ה' שהוא כל יוכל לא חסר לו כלום בשביל לקבל את מש שהוא רוצה. הסיבה שהוא ברא אותנו זה כדי להיטיב לנו. שה' ברא את האדם והניח אותו בגן עדן - זה אומר שה' ברא את האדם כדי לענג אותו.
שואל השאלה:
אתה אמרת בעצמך הוא כל יכול.
כלומר הוא יכול פשוט לגרום לנו לחשוב שהוא טוב.
הוא גם גירש אותנו מגן עדן בגלל שלא היינו מספיק חזקים נפשית לעמוד בפיתויים, במקום ללמד אותנו הוא בחר להעניש, זה יכול להראות שהוא לא טוב במידה מסויימת.
אתה אמרת בעצמך הוא כל יכול.
כלומר הוא יכול פשוט לגרום לנו לחשוב שהוא טוב.
הוא גם גירש אותנו מגן עדן בגלל שלא היינו מספיק חזקים נפשית לעמוד בפיתויים, במקום ללמד אותנו הוא בחר להעניש, זה יכול להראות שהוא לא טוב במידה מסויימת.
אנונימית
זה פרדוקס - אם הוא כל יודע וכל יכול, ומרשה לרשע וסבל להתקיים, הוא לא טוב.
אם הוא טוב וכל יודע, עדיין יש רשע וסבל, והוא לא כל יכול.
אם הוא כל יכול וטוב, ועדיין יש רשע וסבל, הוא לא כל יודע.
ה3 האלה לא יכולים להתקיים בישות אחת.
אם הוא טוב וכל יודע, עדיין יש רשע וסבל, והוא לא כל יכול.
אם הוא כל יכול וטוב, ועדיין יש רשע וסבל, הוא לא כל יודע.
ה3 האלה לא יכולים להתקיים בישות אחת.
לשאלתך
הוא נותן לנו ניסיות והוא רוצה לראות איך נעמוד בהם
הוא נותן לנו ניסיות והוא רוצה לראות איך נעמוד בהם
ניסיונות *
שואל השאלה:
אבל הוא מונע מאיתנו אושר נצחי, הוא יכל לפעול אחרת, אם הוא שולט בהכל הוא יכל למנוע את כל הסבל שיש היום כבר מההתחלה.
אבל הוא מונע מאיתנו אושר נצחי, הוא יכל לפעול אחרת, אם הוא שולט בהכל הוא יכל למנוע את כל הסבל שיש היום כבר מההתחלה.
אנונימית
ומה עם כל המצוות שהוא צוה עלינו לטובתינו? וכל זה רק כדי לשלם לנו שכר על קיומם...
למה לדעתך הוא צוה על כל הרבה חוקים שבין אדם לחבירו? כדי שיהיה לנו טוב... לגבי הגירוש מגן עדן היתה טענה שה' צוה עליו מצוה קלה (לא לאכול מעץ הדעת) ועבר עליה. האדם פשוט לא היה אמור לשמוע בקול אישתן נגד ציווי של ה', זה כל. ה' התיר לאכול מכל הפריות חוץ מעץ הדעת. זה שה' שם מתחילה את האדם בגן אדם - זה מוכיח שהתוכנית שלו היא לענג אותו, זה שהאדם נכשל בעבירה- זה בעיה שלו. בכל אופן, ה' ממדיך להיטיב איתנו במשך כל הדורות ושומר על עם ישראל בצורה מיוחדת מכל 70 אומות העולם. לא מפליא?
נ.ב. אם את רוצה להכיר את טובות הבורא לבני אדם, תלמדי שער הבחינה (ובפרט פרק ה) שספר "חובות הלבבות".
למה לדעתך הוא צוה על כל הרבה חוקים שבין אדם לחבירו? כדי שיהיה לנו טוב... לגבי הגירוש מגן עדן היתה טענה שה' צוה עליו מצוה קלה (לא לאכול מעץ הדעת) ועבר עליה. האדם פשוט לא היה אמור לשמוע בקול אישתן נגד ציווי של ה', זה כל. ה' התיר לאכול מכל הפריות חוץ מעץ הדעת. זה שה' שם מתחילה את האדם בגן אדם - זה מוכיח שהתוכנית שלו היא לענג אותו, זה שהאדם נכשל בעבירה- זה בעיה שלו. בכל אופן, ה' ממדיך להיטיב איתנו במשך כל הדורות ושומר על עם ישראל בצורה מיוחדת מכל 70 אומות העולם. לא מפליא?
נ.ב. אם את רוצה להכיר את טובות הבורא לבני אדם, תלמדי שער הבחינה (ובפרט פרק ה) שספר "חובות הלבבות".
שואל השאלה:
אבל הוא פשוט גירש שני אנשים, שחיו מספר ימים בודדים, בגלל טעות שנגרמה כי הם לא היו חזקים נפשית מספיק.
אם הוא יצר אותם הוא יכל לתת להם יותר חוזק נפשי ויכולת עמידה בפיתויים.
הוא גם יכל להשתמש בהזדמנות הזאת ללמד אותם שיעור, לא פשוט להעיף אותם אחרי דבר אחד שהם לא עשו טוב.
חוץ מזה, זה זה עדיין לא אומר כלום, באותה מידה אלוהים יכול להיות פשוט משועמם ולבדר את עצמו בעזרת בני האדם, לא ניתן לדעת אם הוא טוב או לא.
אבל הוא פשוט גירש שני אנשים, שחיו מספר ימים בודדים, בגלל טעות שנגרמה כי הם לא היו חזקים נפשית מספיק.
אם הוא יצר אותם הוא יכל לתת להם יותר חוזק נפשי ויכולת עמידה בפיתויים.
הוא גם יכל להשתמש בהזדמנות הזאת ללמד אותם שיעור, לא פשוט להעיף אותם אחרי דבר אחד שהם לא עשו טוב.
חוץ מזה, זה זה עדיין לא אומר כלום, באותה מידה אלוהים יכול להיות פשוט משועמם ולבדר את עצמו בעזרת בני האדם, לא ניתן לדעת אם הוא טוב או לא.
אנונימית
תוצאה אין כמוך ^^
מוסר וכל מה שבאיזור, קיים אצל כל יצור חי בצורה כזו או אחרת, כלפי הזן שלו.
המצוות בין אדם לחברו, זה סתם קוד מוסר שנכתב על ידי בני אדם.
יש עוד המון פרדוקסים באל כל יכול, כמו הבחירה החופשית.
"הרשות נתונה" חסר משמעות כשהוא יודע את העתיד.
אם יש אפשרות בחירה אמיתית, אז הוא לא יכול לדעת את העתיד.
המצוות בין אדם לחברו, זה סתם קוד מוסר שנכתב על ידי בני אדם.
יש עוד המון פרדוקסים באל כל יכול, כמו הבחירה החופשית.
"הרשות נתונה" חסר משמעות כשהוא יודע את העתיד.
אם יש אפשרות בחירה אמיתית, אז הוא לא יכול לדעת את העתיד.
1. ה' רוצה שתהיה בחירה, כי היא הבסיס לשכר ועונש.
2. אנחנו לא יודעים חשבונות שמים (ובפרט שיש גלגולי נשמות), אבל הכל מדוד אצל הקב"ה ומי שצריך להציל אותו ולהושיע אותו - ה' עושה את זה. בשואה היו אנשים שרצו להכניס אותם לתאי גזים - ובדיוק בשבילו לא היה מפסיק מקום שם. חוץ מהשגחה האלוקית יש עוד הסבר לזה? מה היתה בעיה שהגרמנים ההי יורים באותו אחד עם לא היה מקום? אלא שה' גזר עליו חיים. ובפרט שזה קרה כמה וכמה פעמים לאותו אחד ואני בטח שהיו הרבה כאלה.
2. אנחנו לא יודעים חשבונות שמים (ובפרט שיש גלגולי נשמות), אבל הכל מדוד אצל הקב"ה ומי שצריך להציל אותו ולהושיע אותו - ה' עושה את זה. בשואה היו אנשים שרצו להכניס אותם לתאי גזים - ובדיוק בשבילו לא היה מפסיק מקום שם. חוץ מהשגחה האלוקית יש עוד הסבר לזה? מה היתה בעיה שהגרמנים ההי יורים באותו אחד עם לא היה מקום? אלא שה' גזר עליו חיים. ובפרט שזה קרה כמה וכמה פעמים לאותו אחד ואני בטח שהיו הרבה כאלה.
שואל השאלה:
תסמוך עליי, אתה לא רוצה לערב שואה בויכוח הזה.
אתה מדבר על מקרים בודדים ומנגד 6 מיליון יהודים נרצחו, המספרים לא לטובתך.
תסמוך עליי, אתה לא רוצה לערב שואה בויכוח הזה.
אתה מדבר על מקרים בודדים ומנגד 6 מיליון יהודים נרצחו, המספרים לא לטובתך.
אנונימית
הבעיה הייתה שאתה ממציא דברים שלא קרו.
אין כזה דבר לא היה מקום, היו דוחסים אותם בקבוצות לבפנים, אלה שניצלו זה אלה שהצליחו לברוח, שחסידי אומת עולם הצילו, או שעזרו לנאצים.
נ. ב. בורות ירי. כדורים בכזו כמות היה דבר יקר מדיי לנאצים. אתה יכול להיות בטוח שהיו הרבה כאלה כמה שאתה רוצה, אבל אתה ממציא דברים.
ושוב, אם יש בחירה, אז הוא לא יודע את העתיד.
כי זה אומר שהוא לא יודע אם אבחר x או y, ואם הוא יודע, אין לי באמת חופש בחירה, העתיד שלי כבר קבוע.
אין כזה דבר לא היה מקום, היו דוחסים אותם בקבוצות לבפנים, אלה שניצלו זה אלה שהצליחו לברוח, שחסידי אומת עולם הצילו, או שעזרו לנאצים.
נ. ב. בורות ירי. כדורים בכזו כמות היה דבר יקר מדיי לנאצים. אתה יכול להיות בטוח שהיו הרבה כאלה כמה שאתה רוצה, אבל אתה ממציא דברים.
ושוב, אם יש בחירה, אז הוא לא יודע את העתיד.
כי זה אומר שהוא לא יודע אם אבחר x או y, ואם הוא יודע, אין לי באמת חופש בחירה, העתיד שלי כבר קבוע.
רק 6? 13 מיליון חפים מפשע.
6 מיליון יהודים.
בואו לא נשכח את אלה שבאמת עזרו לדורות הקודמים להישאר בחיים.
6 מיליון יהודים.
בואו לא נשכח את אלה שבאמת עזרו לדורות הקודמים להישאר בחיים.
למי שלא יודע: המצוות שבין אדם לחברו הן גם המצוות ה' יתברך.
לגבי הבחירה והידיעה אין כאן סתירה, כי העובדה שה' יודע במה יבחר האדם לא גורמת לאדם להחליט במה לבחור, אלא הוא פשוט יודע (בגלל שהוא יודע הכל).
לגבי הבחירה והידיעה אין כאן סתירה, כי העובדה שה' יודע במה יבחר האדם לא גורמת לאדם להחליט במה לבחור, אלא הוא פשוט יודע (בגלל שהוא יודע הכל).
אתה לא מבין איך ידיעה עובדת, אה?
אם יש לי 2 אפשרויות, והוא כבר יודע במה אבחר, אז אין לי באמת רצון חופשי, זה קבוע מראש ואני חושב שיש לי רצון חופשי.
אם יש לי 2 אפשרויות, והוא כבר יודע במה אבחר, אז אין לי באמת רצון חופשי, זה קבוע מראש ואני חושב שיש לי רצון חופשי.
שואל השאלה:
אמרתי רק את היהודים כדי למנוע טענות שזה קרה להם כי הם לא היו יהודים, או דברים בסגנון.
(וגם כי לא זכרתי אם המספר הוא 12 או 13 מיליון...)
אמרתי רק את היהודים כדי למנוע טענות שזה קרה להם כי הם לא היו יהודים, או דברים בסגנון.
(וגם כי לא זכרתי אם המספר הוא 12 או 13 מיליון...)
אנונימית
אמרתי שה' הציל את מי שהיה צריך להציל. את יודעת יותר טוב ממנו את מי כן ואת מי לא? לא המצאתי את הסיפורים האלה, האנשים שעברו את השואה הם מספרים את זה.
מבין לגמרי, אבל הזכרתי אותם כי בזכות הרבה מהם, אנחנו בחיים היום.
שואל השאלה:
זה נחמד לספר את הסיפור מהצד של מי ה' בחר להציל, אבל לכל מטבע יש שני צדדים, והצד השני במקרה הזה הוא את מי ה' בחר לרצוח באכזריות.
זה נחמד לספר את הסיפור מהצד של מי ה' בחר להציל, אבל לכל מטבע יש שני צדדים, והצד השני במקרה הזה הוא את מי ה' בחר לרצוח באכזריות.
אנונימית
תגיד, שמעת פעם סיפור של ניצול שואה?
היית בסיור בפולין, ראית תאי גזים מבפנים?
ה' לא הציל אף אחד. סיבות ההצלה מוזכרות למעלה.
האנשים שעברו את השואה מספרים את הזוועות שעברו, ואני שמעתי ממקור ראשון עשרות עדויות, שאף אחד מהן לא הזכירה תודה לה'.
כי אלה ששרדו, שרדו בגלל נוצרים שעזרו להם, בגלל שהספיקו לברוח (דווקא מאלה שהספיקו לברוח כן יש יותר מאמינים, רוצה לנחש למה?), או בגלל שעזרו לנאצים כדי לשרוד.
היית בסיור בפולין, ראית תאי גזים מבפנים?
ה' לא הציל אף אחד. סיבות ההצלה מוזכרות למעלה.
האנשים שעברו את השואה מספרים את הזוועות שעברו, ואני שמעתי ממקור ראשון עשרות עדויות, שאף אחד מהן לא הזכירה תודה לה'.
כי אלה ששרדו, שרדו בגלל נוצרים שעזרו להם, בגלל שהספיקו לברוח (דווקא מאלה שהספיקו לברוח כן יש יותר מאמינים, רוצה לנחש למה?), או בגלל שעזרו לנאצים כדי לשרוד.
לא, הידיעה של ה' אינה משפיעה על הבחירה שלנו, היא נשארת בגדר ידיעה. (מה לעשות שידיעת ה' שלא כמו ידיעת האדם, ולכן לבני אדם עם שכל המוגבל שלהם קשה להבין איך ה' יכול לדעת דברים מראש, אפילו שהוא לא מתערב בבחירה שלהם.). זה שה ' יודע משהו, זה לא אומר שהוא קבע שככה זה יהיה, אלא הוא יודע.
באמת מנסה להשתמש *בשואה* כדי להוכיח שאלוהים טוב?
אולי נשתמש ברצח עם כדי להוכיח שהקיסר מאו היה טוב? רק כמעט 20 מיליון מתו!
אולי נשתמש ברצח עם כדי להוכיח שהקיסר מאו היה טוב? רק כמעט 20 מיליון מתו!
לא אמרתי שהוא קבע, אבל אם הוא יודע, זה כבר קבוע ואין באמת אפשרות לבחור.
שואלת השאלה, מה אכזריות? האם את יודעת שאדם שמת על קידוש השם מתכפרים לו כל עוונותיו? רבי עקיבא התאווה למות על קידוש וזה והתקיים בו. אני כבר לא מדבר על גילגולים ועוד דברים שנסתרים מהדע המוגבל שלנו...
שואל השאלה:
זה לא סותר את העובדה שמיליוני אנשים נרצחו בשואה באכזריות.
ולא כל האנשים שנרצחו בשואה מתו על קידוש השם, מה איתם?
זה לא סותר את העובדה שמיליוני אנשים נרצחו בשואה באכזריות.
ולא כל האנשים שנרצחו בשואה מתו על קידוש השם, מה איתם?
אנונימית
לא, אתה סתם מתעקש. זה כמו שאתה רואה סרט ואתה יודע מראש מה יהיה, אבל הדמויות שבסרט הם בחרו לבד כיצד להתנג. אצל ה' אין הבדל בידיעה בין עבר, הווה ועתיד.
למה לא? הגרמנים הרגו את היהודים רק בגלל שהם יהודים אז זה נקרא למות על קידוש השם.
לא, הדמויות שבסרט עוקבות אחרי תסריט.
תסריט זה הידיעה, זה העתיד.
התסריטאי יודע מה כל דמות תבחר בכל רגע נתון.
במקרה הזה, התסריטאי הוא אלוהים.
אין לדמות זכות בחירה באמת, היא רק מציגה לנו, הצופים, שיש לה המון אפשרויות, אבל היא תמיד תבחר במה שהתסריטאי יודע שהיא תבחר.
תסריט זה הידיעה, זה העתיד.
התסריטאי יודע מה כל דמות תבחר בכל רגע נתון.
במקרה הזה, התסריטאי הוא אלוהים.
אין לדמות זכות בחירה באמת, היא רק מציגה לנו, הצופים, שיש לה המון אפשרויות, אבל היא תמיד תבחר במה שהתסריטאי יודע שהיא תבחר.
שואל השאלה:
ומה עם הגרמנים (ושאר האנשים) שמתו כי הגנו על היהודים?
ומה עם הגרמנים (ושאר האנשים) שמתו כי הגנו על היהודים?
אנונימית
אני לא מבין למה אתם שואלים שאלות כאלה כאן מסטיפס ,עם כל הכבוד כולם לפחות רובם בורים ועמי ארצות בענייני יהדות ..הנה התשובה למה ה' יצר רוע בעולם
אנונימי
ולשאלה השנייה שלך למה הואברא אותנו אם הוא כל יכול
אנונימי
אני לא אדם מאמין במיוחד אבל בעקרון טוב ורע הן לא הגדרות חד משמעיות. בכלל. אבל בהנחה שאלוהים קיים- מה שהוא לא יעשה הוא בהכרח פועל על פי הערכים שלו (ואם לא אז זה כבר לא עניין של טוב או רע זה עניין של מטומטם לגמרי). בכל מקרה, בתור בורא ואחראי על הכל הוא גם כנראה רשאי להגדיר לעצמו ובתכלס לכולם מה הטוב ומה הרע ככה שהוא זה שקובע את זה אז מה יש לנו להגיד לו.
אני אישית לא חושבת שזה דבר שאפשר לקבוע ושהוא חד משמעי, אני חושבת שטוב ורע הם שמקדמים או לא מקדמים רעיון מסויים או מטרה מסויימת ולכן כשאנחנו שואלים את עצמנו אם משהו טוב או רע אנחנו צריכים לציין טוב או רע למה? לחשוב מה המטרה שלנו ולראות לפיה מה טוב ומה רע ולא על פי הגדרות של מישהו אחר.
אני אישית לא חושבת שזה דבר שאפשר לקבוע ושהוא חד משמעי, אני חושבת שטוב ורע הם שמקדמים או לא מקדמים רעיון מסויים או מטרה מסויימת ולכן כשאנחנו שואלים את עצמנו אם משהו טוב או רע אנחנו צריכים לציין טוב או רע למה? לחשוב מה המטרה שלנו ולראות לפיה מה טוב ומה רע ולא על פי הגדרות של מישהו אחר.
*בהנחה ש*אלוהים ( או יישות עליונה אחרת ) קיימת לדעתי הוא או היא פשוט סדיסט/ית
באותה המידה אני יכול להגיד. מי אמר שאבא שלך טוב? יכול להיות שהוא רק רצה להנות איכשהו הביא אותך לעולם, אז למה את מכבדת אותו? אולי אבא שלך רשע בעצם?
לא בקטע להעליב, באמת שלא בקטע של להעביר מסר. אם את רוצה אנחנו יכולים לדבר על זה בפרטי.
לזה עם הדוגמא עם האבא- אז אם אבא שלי הוליד אותי הוא בהכרח טוב? מה? ממתי זה עובד ככה? כלומר לא נכנס לזה שהמילה "רשע" לא מתארת אדם בצורה כל כך ברורה, כלומר זו הגדרה מעורפלת בטירוף, אבל נניח שאנחנו הולכים על פי חוקי המוסר המקובלים כיום- מה לגבי אבות שאונסים/ מתעללים/ מזניחים או זורקים לרחוב את הילדים שלהם? או אולי אפילו כאלה שרוצחים את הילדים שלהם? או לא הילדים שלהם ואולי אפילו לא כל כך קיצוני- אנשים צבועים שמשקרים לכולם ומרמים ומרוויחים כסף בצורה לא הוגנת שדורכת על אחרים.. מה אז? נעניק להם פרס נובל לשלום? אז הם יצרו אותנו.. לא כל כך קשה להכניס זרע לרחם של אישה.. איך זה רלוונטי לערכים של אדם?
לכו תקראו ותראו מה מספרים אנשים שעברו מוות קליני ;)
זו בכלל לא שאלה של אמונה או חוסר אמונה, זה לא רלוונטי^
בתור בורא ואחראי על הכל הוא גם כנראה רשאי להגדיר לעצמו ובתכלס לכולם מה הטוב ומה הרע ככה שהוא זה שקובע את זה אז מה יש לנו להגיד לו
צודקת בהחלט. ואוסיף ואומר שהוא זה שהטביע בנו את המושג טוב ורע ואנחנו לא נגיד לו ולא נחנך אותו כיצד ראוי להתנהג. כי הוא זה שהחליט מה טוב ומה רע. ולא הוא, עושה את הרע בעולם, אנחנו עושים. יש פסוק שאומר כך , האלוקים אומר, נתתי לכם את החיים ואת המוות את הטוב ואת הרע ובחרתם בחיים , הוא אומר, אני מציע לכם לבחור בחיים . כך שכל מה שקורה בעולם רוע אכזריות וכו זה כי בחרנו בזה ולמה הוא שותק? הוא לא שותק. אדם שרצח יענש על כך , וזה שנרצח מגיע לו להירצח כי אם לא, הוא לא היה נרצח , כי האלוקים אמר אל תעשה א וב כי אחרת תענש ואני מחליט מה טוב ומה לא טוב אלו הכללים שלו. הוא בנה את המפעל הזה בצורה כזו והוא מסביר לנו כיצד מפעילים את המפעל ולא אנחנו נסביר לו איםה נכון לשים כל בורג ולמה לא טוב לפטר את העובד הזה וכו
הרב אמנון מסביר זאת בצורה טובה ופשוטה ועונה על כל שאלה שווה לראות אותו אדם מאוד חכם :)
צודקת בהחלט. ואוסיף ואומר שהוא זה שהטביע בנו את המושג טוב ורע ואנחנו לא נגיד לו ולא נחנך אותו כיצד ראוי להתנהג. כי הוא זה שהחליט מה טוב ומה רע. ולא הוא, עושה את הרע בעולם, אנחנו עושים. יש פסוק שאומר כך , האלוקים אומר, נתתי לכם את החיים ואת המוות את הטוב ואת הרע ובחרתם בחיים , הוא אומר, אני מציע לכם לבחור בחיים . כך שכל מה שקורה בעולם רוע אכזריות וכו זה כי בחרנו בזה ולמה הוא שותק? הוא לא שותק. אדם שרצח יענש על כך , וזה שנרצח מגיע לו להירצח כי אם לא, הוא לא היה נרצח , כי האלוקים אמר אל תעשה א וב כי אחרת תענש ואני מחליט מה טוב ומה לא טוב אלו הכללים שלו. הוא בנה את המפעל הזה בצורה כזו והוא מסביר לנו כיצד מפעילים את המפעל ולא אנחנו נסביר לו איםה נכון לשים כל בורג ולמה לא טוב לפטר את העובד הזה וכו
הרב אמנון מסביר זאת בצורה טובה ופשוטה ועונה על כל שאלה שווה לראות אותו אדם מאוד חכם :)
אנונימי
יש הרבה חוקים פרימיטיביים בדת שלא צריך לעקוב אחריהם בכלל...
מה זה דת את יודעת?
וכשאת פרמטייבים למה את מתכוונת , כבד את אביך ואת אמך זה פרמטיבי?
וכשאת פרמטייבים למה את מתכוונת , כבד את אביך ואת אמך זה פרמטיבי?
אנונימי
יותר מתכוונת בפרימיטיבי לדוגמא בנוגע לעונש של משכב זכר שהיה בתקופת התנ"ך... אם את לא יודעת העונש היה סקילה.
על פי החוק שהוא חקק זה עונשו של משכב זכור, אבל לא היו עושים את זה אם את לא יודעת , אחת לשבעים שנה היו מוציאים אדם להורג אם בכלל, ואם כן הבית דין היה נקרא בית דין קטלני בלשון הגמרא :)
כל השאר זה בית דין של שמים , אדם שנדון לסקילה עובר תאונת דרכים אותו רעיון : ) .....
כל השאר זה בית דין של שמים , אדם שנדון לסקילה עובר תאונת דרכים אותו רעיון : ) .....
אנונימי
אז נגיד שאדם לא שמר שבת, מגיע לו לעבור תאונת דרכים בגלל זה ?
ושאלה , את חושבת שהעונש של משכב זכר הואלא פרימיטיבי והגיוני לחלוטין?
ושאלה , את חושבת שהעונש של משכב זכר הואלא פרימיטיבי והגיוני לחלוטין?
עונש מוות על
חילול שבת
עבודה זרה
קיום יחסי מין עם בתולה שאינה אישתו
הבתולה מהסעיף הקודם
למכשפות
לאיש שמקיים יחסי מין עם אישה נשואה
האישה הנשואה מהסעיף הקודם
משכב זכר
(וזה רק חלק מהרשימה)
כל זה ב4 שיטות הומאניות לגמרי
סקילה באבנים, שפיכת עופרת רותחת לפי האדם, הריגה בחרב ותלייה.
לא פרימיטיבי?
חילול שבת
עבודה זרה
קיום יחסי מין עם בתולה שאינה אישתו
הבתולה מהסעיף הקודם
למכשפות
לאיש שמקיים יחסי מין עם אישה נשואה
האישה הנשואה מהסעיף הקודם
משכב זכר
(וזה רק חלק מהרשימה)
כל זה ב4 שיטות הומאניות לגמרי
סקילה באבנים, שפיכת עופרת רותחת לפי האדם, הריגה בחרב ותלייה.
לא פרימיטיבי?
ישר כח לאנונימי שהביא את השיעורים של הרב אמנון יצחק שליט"א (אחד הרבנים האמיתיים שבדורנו, לצערי אין הרבה כאלה). גם ישר כח על ההסברים. אם אתה רוצה, אתה יכול לכתוב לי, אני לא אחשוף אותך.
כן, סחטיין.
תזכור תמיד, כשאתה לא יודע את התשובה בעצמך - תתן קישור לסרטון של 50 דקות שאפשר להסביר ב3 דקות ולהפריך בדקה.
תזכור תמיד, כשאתה לא יודע את התשובה בעצמך - תתן קישור לסרטון של 50 דקות שאפשר להסביר ב3 דקות ולהפריך בדקה.
heretohelp, לא כל מה שכתבת הוא מדוייק (יש טעיות), אין לי כח עכשיו לתקן את זה, בכל אופן לא שייך לקרוא לדין של עונש מוות ועוד על עבירות כאלה חמורות שציינת (יש בזה פרטים כמובן) "פרימיטיבי". זה נורמלי בכלל במקום לדאוג לכבוד ה' לדאוג לכבוד הפושעים?
כנראה שאתה לא מבין דבר אחד.
משכב זכר זה לא פשע.
סקס זה לא פשע.
כל הדברים שכתובים, אולי חלקם אינם מוסריים, אבל הם לא פשעים.
חלקם מעשים מעט לא מוסריים, שנפתרים בכך שנפרדים לדוגמה (2 שורות מכל הרשימה)
השאר? אלה לא מעשים לא מוסריים.
משכב זכר זה לא פשע.
סקס זה לא פשע.
כל הדברים שכתובים, אולי חלקם אינם מוסריים, אבל הם לא פשעים.
חלקם מעשים מעט לא מוסריים, שנפתרים בכך שנפרדים לדוגמה (2 שורות מכל הרשימה)
השאר? אלה לא מעשים לא מוסריים.
אם בורא עולם קבע שזה פשע, מי אתה שתגיד שזה "לא"? אפילו לעבודה זרה (שסוג של כפירה בה', כי ה' הוא הכח היחיד הקיים בעולם) - שהיא חמורה ביותר - לא קראת פשע (למרות שאף אחד לא שואל אותך, בורא עולם קובע - לא אתה).
אתה באמת חושב שכל הרשימה ששלחתי, הם מעשים לא מוסריים?
הם לא סתם "מעשים לא מוסרים" - הם פשעים. למעשים "לא מוסרים" אתה יכול לקרוא למשל להבטיח למישהו משהו ולא לקיים, כמו שמובא במסכת בבא מציעא מט ע"ב לדעת רבי יוחנן שאמר "דברים יש בהם משום מחוסרי אמנה" וכמו "אַל-תִּמְנַע-טוֹב מִבְּעָלָיו" (משלי ג, פסוק כז) וכמו שפירשו את הפסוק במסכת בבא מציעא דף עו ע"א. אבל דברים שציינת זה פשע (ובפרט עבודה זרה=כפירה בה' ועריות אם ארוסה ואשת איש (גם כלפי הבעל והארוס).
למי אכפת, די מספיק
שואלת השאלה הקב"ה לא כמונו
אין בך את היכולת להבין אותו
(קל וחומר המצב הרוחני שלך כרגע)
אבל בואי נדבר תכלס מהקמצוץ שאפשר להבין:
אכן ה' ברא את הטוב ולאיזון ברא את הרע הרי איך השני יכול להתקיים בלעדיו
הוא ברא את הכל
וגם שאלת את עצמך מי דווקא עושה את הרוע בעולם? הרי אלה בני האדם!
משפילים, מזלזלים, רוצחים, גונבים, מקנאים, הורסים, מזהמים
הקב"ה ברא את הרוע בנו
כי הוא יודע שבני אדם זה חיה חזקה והם יכולים להתמודד איתו
אפשר להתגבר
ולהתחזק
תמיד!
אין בך את היכולת להבין אותו
(קל וחומר המצב הרוחני שלך כרגע)
אבל בואי נדבר תכלס מהקמצוץ שאפשר להבין:
אכן ה' ברא את הטוב ולאיזון ברא את הרע הרי איך השני יכול להתקיים בלעדיו
הוא ברא את הכל
וגם שאלת את עצמך מי דווקא עושה את הרוע בעולם? הרי אלה בני האדם!
משפילים, מזלזלים, רוצחים, גונבים, מקנאים, הורסים, מזהמים
הקב"ה ברא את הרוע בנו
כי הוא יודע שבני אדם זה חיה חזקה והם יכולים להתמודד איתו
אפשר להתגבר
ולהתחזק
תמיד!
אף אחד לא אמר שהוא טוב.
אולי הוא החליף צד..
אולי הוא החליף צד..
למי אכפת כבר די, טוב או רע.. הוא שניהם ביחד, בסדר?
"האם האל מסוגל למנוע את הרע, אבל הוא אינו יכול?
אם כך, הוא אינו כל-יכול.
האם הוא יכול, אבל אינו רוצה?
אם כך הוא רשע.
האם הוא גם יכול וגם רוצה? אם כך מאין מגיע הרע?
האם הוא גם לא יכול וגם לא רוצה? אז למה לקרוא לו "אלוהים"?"
מיוחס לאפיקורוס
אם כך, הוא אינו כל-יכול.
האם הוא יכול, אבל אינו רוצה?
אם כך הוא רשע.
האם הוא גם יכול וגם רוצה? אם כך מאין מגיע הרע?
האם הוא גם לא יכול וגם לא רוצה? אז למה לקרוא לו "אלוהים"?"
מיוחס לאפיקורוס
מה זה לא אובייקטיבי? ה' באמת הוא כולו טוב והוא תכלית הטוב. בעולם הזה יש בדורנו יש הסתר פנים וזה המבחן בשביל לחיות באמונה למרות כל מה שאתה רואה. ועוד כלל: הרשעים לס סתם מקבלים את הטובות שלהם בעולם הזה, אלא יש לזה חשבון, וכן הצדיקים לא לחינם מקבלים את יסורים שלהם בעולם הזה, אלא יש לזה חשבון. לפרטים עיין בסוף בפרשת "ואתחנן" ועיין שם באונקלוס ובפירוש רש"י וכן בספר "חובות הלבבות", שער הביטחון, פרק ג'.
שאלות שיש לשאול:
1. מי אמר ש"הרע" בעצם רע? הראיה שלנו היאע מצומצמת מול הראה של הקב"ה שהראיה וודאי שאינה מוגבלת שהוא יודע הכל בכל הזמנים ובגל המקומות. משל למה הדבר דומה? לאחד שאינו מבין בניתוחים רפואים ונכנס לחדר הניתוח באמצע הניתוח וראה את הרופא המנתח חותך את האדם. סביר להניח, שהוא יחשוב שהרופא המנתח שהוא בעצם אדם "אכזרי" ואינו מבין שכל מה שעושה אותו רופא המנתח שזה לטובתו של האדם המנותח.
2. עשיתם חשבון נפש למה הגיע לכם את "הרע" הזה? חז"ל אמרו לנו כלל: " אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנא' (איכה ג) נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה' פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה שנאמר (תהילים צד) אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו ואם תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הם שנאמר (משלי ג) כי את אשר יאהב ה' יוכיח" (ברכות ה ע"א). כלומר חיפוש הבעיה אמור להיות קודם כל בעוונות של האדם ולא ביכולתו של הקב"ה שוודאי שכבר הוכיח לנו במצרים שהוא כל יכול. זה שאדם מזיק לעצמו ואחרי כן מאשים את ה' יתברך, לא תופעה חכמה. שלמה המלך, החכם מכל אדם אמר על זה " אִוֶּלֶת אָדָם, תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ; וְעַל-יְהוָה, יִזְעַף לִבּוֹ" (משלי יט, ג). להסיק מכך שה' לא מונע את הרע כאשר אדם אינו שב בתשובה על כך ש"אינו כל יכול", חס ושלום, לא רק שזה לא נכון אלא יש בזה חוצפה: אתה עשית מעשים מקולקלים ומאשים את ה'. ישעיה אמר על זה "הֵן לֹא קָצְרָה יַד יְהוָה מֵהוֹשִׁיעַ וְלֹא כָבְדָה אָזְנוֹ מִשְּׁמוֹעַ. כִּי אִם עֲוֹנֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים בֵּינֵכֶם לְבֵין אֱלֹהֵיכֶם וְחַטֹּאותֵיכֶם הִסְתִּירוּ פָנִים מִכֶּם מִשְּׁמוֹעַ. כִּי כַפֵּיכֶם נְגֹאֲלוּ בַדָּם וְאֶצְבְּעוֹתֵיכֶם בֶּעָוֹן שִׂפְתוֹתֵיכֶם דִּבְּרוּ שֶׁקֶר לְשׁוֹנְכֶם עַוְלָה תֶהְגֶּה. אֵין-קֹרֵא בְצֶדֶק וְאֵין נִשְׁפָּט בֶּאֱמוּנָה בָּטוֹחַ עַל-תֹּהוּ וְדַבֶּר-שָׁוְא הָרוֹ עָמָל וְהוֹלֵיד אָוֶן" (ישעיה נט, א-ד). כלומר ישעיה הנביא הודיע לנו מראש בה' וודאי שאינו מוגבל, אלא הבעיה היא אצלנו כמובן...
1. מי אמר ש"הרע" בעצם רע? הראיה שלנו היאע מצומצמת מול הראה של הקב"ה שהראיה וודאי שאינה מוגבלת שהוא יודע הכל בכל הזמנים ובגל המקומות. משל למה הדבר דומה? לאחד שאינו מבין בניתוחים רפואים ונכנס לחדר הניתוח באמצע הניתוח וראה את הרופא המנתח חותך את האדם. סביר להניח, שהוא יחשוב שהרופא המנתח שהוא בעצם אדם "אכזרי" ואינו מבין שכל מה שעושה אותו רופא המנתח שזה לטובתו של האדם המנותח.
2. עשיתם חשבון נפש למה הגיע לכם את "הרע" הזה? חז"ל אמרו לנו כלל: " אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנא' (איכה ג) נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה' פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה שנאמר (תהילים צד) אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו ואם תלה ולא מצא בידוע שיסורין של אהבה הם שנאמר (משלי ג) כי את אשר יאהב ה' יוכיח" (ברכות ה ע"א). כלומר חיפוש הבעיה אמור להיות קודם כל בעוונות של האדם ולא ביכולתו של הקב"ה שוודאי שכבר הוכיח לנו במצרים שהוא כל יכול. זה שאדם מזיק לעצמו ואחרי כן מאשים את ה' יתברך, לא תופעה חכמה. שלמה המלך, החכם מכל אדם אמר על זה " אִוֶּלֶת אָדָם, תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ; וְעַל-יְהוָה, יִזְעַף לִבּוֹ" (משלי יט, ג). להסיק מכך שה' לא מונע את הרע כאשר אדם אינו שב בתשובה על כך ש"אינו כל יכול", חס ושלום, לא רק שזה לא נכון אלא יש בזה חוצפה: אתה עשית מעשים מקולקלים ומאשים את ה'. ישעיה אמר על זה "הֵן לֹא קָצְרָה יַד יְהוָה מֵהוֹשִׁיעַ וְלֹא כָבְדָה אָזְנוֹ מִשְּׁמוֹעַ. כִּי אִם עֲוֹנֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים בֵּינֵכֶם לְבֵין אֱלֹהֵיכֶם וְחַטֹּאותֵיכֶם הִסְתִּירוּ פָנִים מִכֶּם מִשְּׁמוֹעַ. כִּי כַפֵּיכֶם נְגֹאֲלוּ בַדָּם וְאֶצְבְּעוֹתֵיכֶם בֶּעָוֹן שִׂפְתוֹתֵיכֶם דִּבְּרוּ שֶׁקֶר לְשׁוֹנְכֶם עַוְלָה תֶהְגֶּה. אֵין-קֹרֵא בְצֶדֶק וְאֵין נִשְׁפָּט בֶּאֱמוּנָה בָּטוֹחַ עַל-תֹּהוּ וְדַבֶּר-שָׁוְא הָרוֹ עָמָל וְהוֹלֵיד אָוֶן" (ישעיה נט, א-ד). כלומר ישעיה הנביא הודיע לנו מראש בה' וודאי שאינו מוגבל, אלא הבעיה היא אצלנו כמובן...
זה דברי אלוקים חיים, או שאת חושדת האלוקים גם בשקר, חס ושלום, למרות התורה המדהימה שנתן לנו וכל האמת שעשה, עושה ויעשה איתנו? מה מתאר את האלוקים יותר טוב מהתורה אשר נתן וכן ספרים של נביאים אחרים?
שואל השאלה:
אני לא חושדת בו או אומרת שהוא רע, אני רק אומרת שאין לנו אפשרות לדעת את הכוונות שלו, ושאנשים פשוט מניחים שהוא טוב.
נכון, התורה מתארת את אלוהים, היא מהללת אותו ומשבחת אותו ואומרת שהוא כל יכול, וזה בדיוק מה שהופך אותה ללא אובייקטיבית בעניין הזה.
אני לא חושדת בו או אומרת שהוא רע, אני רק אומרת שאין לנו אפשרות לדעת את הכוונות שלו, ושאנשים פשוט מניחים שהוא טוב.
נכון, התורה מתארת את אלוהים, היא מהללת אותו ומשבחת אותו ואומרת שהוא כל יכול, וזה בדיוק מה שהופך אותה ללא אובייקטיבית בעניין הזה.
אנונימית
צודקת. ^
אבל יש כאלה שפשוט מתעקשים לא להבין.
אבל יש כאלה שפשוט מתעקשים לא להבין.
בכיתה ט אני זוכרת שהשאלה הזאת נגעה בי חזק וכתבתי על זה, אם באלך אני אשמח לשלוח לך :)
הוא טוב אבל זה לא אומר שהוא לא יגרום דברים רעים , כי מבחינתו להטיל על אנשים חרפה או רוע או סבל כלשהו אמור להביא לתוצאה שהיא טובה מבחינה מוסרית - אם מישהו נפצע אנוש בתאונת דרכים לפני הגיוס ונהרס לו כל הצבא אז כנראה שיש סיבה (אולי הוא נהרג בעתיד מירי של מחבלים אם אלוהים לא היה עושה לו תאונה כזאת) - ואל תקשיב לכל השטויות פה אני מכיר את זה ומבין כי אני דתי
תרוץ קלוש ^
אם כך מה הסיבה המוסרית הטובה שבגללה אלוהים ישב בשקט והניח למיליון ילדים יהודים למות מוות אכזרי בשואה?
אם כך מה הסיבה המוסרית הטובה שבגללה אלוהים ישב בשקט והניח למיליון ילדים יהודים למות מוות אכזרי בשואה?
זה כמו חורבן בית שני ובית ראשון , זאת הענשה מאת אלוהים על חטאים והתבוללות וזאת הטענה והדעה של הרבה מאוד רבנים ואני מכיר גם את הטענה שזאת מלחמת גוג ומגוג (מגוג זאת גרמניה / אירופה וגוג זה היטלר ) אבל תלוי את מי שואלים
אף אחד לא באמת יודע בגלל למה זה, כל אחד חושב שהוא צודק, ואך אחד לא צודק, אם אתה לא יודע אז אל תטען ותקבע סתם
dani42, עיין ב"אור החיים" בפרשת משפטים:
"ובדרך רמז תרמוז התורה את אשר יסובבו הרשעים ברשעם כדי שיתעורר האדם מתרדמת שינת שכלו בהביטו הפלגת הרעות אשר יביאו לעולם כי לא לבדם יריעו אלא יסובבו רע לכל העולם, והוא אומרו כי תצא אש הלא ידעת כי צרת העם תתכנה בשם אש. וצא ולמד משליח גבריאל (יומא ע"ז.) אשר שאל אש מבין הבדים (הכרובים) והוא בחינת תגבורת הדינים, ואמר ומצאה קוצים הם הרשעים שאינם אלא קוצים מכאיבים, ואומרו לשון מצאה על דרך אומרו (דברים לא כא) והיה כי תמצאן אותו וגו', והטעם משום שהרשע אין לו בעלים כי האדון ברוך הוא הנה הוא פקר בו והסיר אדנותו מעליו וה' הסתיר פניו ממנו ומעתה הרי הוא כמציאה וכל הפוגע בו יעשה בו רצונו, והודיע הכתוב עוד כי אחר שניתן רשות לאש הדינים להבעיר לא לקוצים לבד הם מבעירים אלא ונאכל גדיש כאן רמז אל תינוקות של בית רבן שעדיין אין להם קומה אלא גדושים שבולת עם חברתה כי בעונות הם הנתפסים בצרת עולם. גם אמרו ז"ל (שהש"ר פס' משכני) בפסוק (תהלים ח) מפי עוללים ויונקים יסדת עוז כי היו ערבים בשעת קבלת התורה וכשירשיעו בני אדם הנה הרשות נתונה לאש לבער בהם, ואומרו או הקמה כאן מודיע כי לפעמים חרב עד צואר הגיעה מופתי הדור יסודי עולם נלקחים בעונם כדי להציל על כללות הדור כאומרו (שה"ש א') אשכול הכופר וגו', ולהם יקרא קמה על דרך אומרו (שם ה') זאת קומתך דמתה לתמר שהם הצדיקים הנמשלים לתמר כאומרו (תהלים צ"ב) צדיק כתמר וגו', ולפעמים יגדל החטא ולא יצילו הצדיקים לבד וחימה שפוכה על כל שונאי ישראל, והוא אומרו או השדה שזה ירמוז אל כללות ישראל ולא יספיקו לא תינוקות ולא צדיקים להציל. והודיע הכתוב כי יש יום לאל איום לבא במשפט עם הסובבים את הדבר למיתת הצדיקים וגאוני עולם להשתלם מהם, והוא אומרו שלם ישלם המבעיר הם הרשעים הקוצים את כל אשר הרגו, ואמרו ז"ל (סנהדרין ק':) כי ה' יתן כח ברשעים לסבול שיעור המגיע להם בחטאם אוי לרשע רע לשמים ולבריות כמה יסבול בעד קלקולו, ותמצא (ב"ר פס"ג) שהצדיקים כשהיו בניהם מגיעים לכלל שנים שאינם נלכדים בעון אביהם היו שמחים ואומרים ברוך המקום שפטרם מעונש זה, הרי כי יעניש ה' לגורם עונש בשבילו לזולת, ובאמת כי יחרד אנוש ויכבה שלהבת יצרו המחטיא אותו באש המשפט בהעלותו על לבבו נהרות העונשים אשר יגיעוהו על כמה נפשות קטנים וגדולים אין קץ שכולם הוא הרצחן הגדול להם באמצעות תאותו הסרוחה, והנה אמרו ז"ל (קידושין מ':) לעולם יראה אדם כאלו כל העולם כולו חציו זכאי וכו' עשה עבירה אחת אוי לו שהכריע את כל העולם לחובה ודם כל העולם ודם זרעיותיהם על צוארו ועל נפשו עמוסים ויסבול מר המות בעד כל נפש אחת מהם ובכל צרתם לו צר כאשר עשה, והוא אומרו שלם ישלם וגו' טעם כפל שלם וגו' המבעיר וגו' כאן רמז הכתוב כי לא לאיש הרשע לבד יעשה ה' משפט התשלומין אלא גם להמחטיאו והוא יצר הרע בחינה המחטיאתו כי גם לו משפט חרוץ ביום ההוא יגדל המספד עליו בעשות בו ה' דין כמאמרם ז"ל (סוכה נ"ב.) שמביאו ה' ושוחטו ולא ימלט בבורחו לבצרה ואפילו לבצר (מכות י"ב.) כי מזיד הוא ומלך המשפט ישפוט בצדק להשתלם ממנו ונשגב ה' לבדו ובקמא (ב"ק ס'.) רמזו באופן אחר" (אור החיים על שמות כב, פסוק ה).
"ובדרך רמז תרמוז התורה את אשר יסובבו הרשעים ברשעם כדי שיתעורר האדם מתרדמת שינת שכלו בהביטו הפלגת הרעות אשר יביאו לעולם כי לא לבדם יריעו אלא יסובבו רע לכל העולם, והוא אומרו כי תצא אש הלא ידעת כי צרת העם תתכנה בשם אש. וצא ולמד משליח גבריאל (יומא ע"ז.) אשר שאל אש מבין הבדים (הכרובים) והוא בחינת תגבורת הדינים, ואמר ומצאה קוצים הם הרשעים שאינם אלא קוצים מכאיבים, ואומרו לשון מצאה על דרך אומרו (דברים לא כא) והיה כי תמצאן אותו וגו', והטעם משום שהרשע אין לו בעלים כי האדון ברוך הוא הנה הוא פקר בו והסיר אדנותו מעליו וה' הסתיר פניו ממנו ומעתה הרי הוא כמציאה וכל הפוגע בו יעשה בו רצונו, והודיע הכתוב עוד כי אחר שניתן רשות לאש הדינים להבעיר לא לקוצים לבד הם מבעירים אלא ונאכל גדיש כאן רמז אל תינוקות של בית רבן שעדיין אין להם קומה אלא גדושים שבולת עם חברתה כי בעונות הם הנתפסים בצרת עולם. גם אמרו ז"ל (שהש"ר פס' משכני) בפסוק (תהלים ח) מפי עוללים ויונקים יסדת עוז כי היו ערבים בשעת קבלת התורה וכשירשיעו בני אדם הנה הרשות נתונה לאש לבער בהם, ואומרו או הקמה כאן מודיע כי לפעמים חרב עד צואר הגיעה מופתי הדור יסודי עולם נלקחים בעונם כדי להציל על כללות הדור כאומרו (שה"ש א') אשכול הכופר וגו', ולהם יקרא קמה על דרך אומרו (שם ה') זאת קומתך דמתה לתמר שהם הצדיקים הנמשלים לתמר כאומרו (תהלים צ"ב) צדיק כתמר וגו', ולפעמים יגדל החטא ולא יצילו הצדיקים לבד וחימה שפוכה על כל שונאי ישראל, והוא אומרו או השדה שזה ירמוז אל כללות ישראל ולא יספיקו לא תינוקות ולא צדיקים להציל. והודיע הכתוב כי יש יום לאל איום לבא במשפט עם הסובבים את הדבר למיתת הצדיקים וגאוני עולם להשתלם מהם, והוא אומרו שלם ישלם המבעיר הם הרשעים הקוצים את כל אשר הרגו, ואמרו ז"ל (סנהדרין ק':) כי ה' יתן כח ברשעים לסבול שיעור המגיע להם בחטאם אוי לרשע רע לשמים ולבריות כמה יסבול בעד קלקולו, ותמצא (ב"ר פס"ג) שהצדיקים כשהיו בניהם מגיעים לכלל שנים שאינם נלכדים בעון אביהם היו שמחים ואומרים ברוך המקום שפטרם מעונש זה, הרי כי יעניש ה' לגורם עונש בשבילו לזולת, ובאמת כי יחרד אנוש ויכבה שלהבת יצרו המחטיא אותו באש המשפט בהעלותו על לבבו נהרות העונשים אשר יגיעוהו על כמה נפשות קטנים וגדולים אין קץ שכולם הוא הרצחן הגדול להם באמצעות תאותו הסרוחה, והנה אמרו ז"ל (קידושין מ':) לעולם יראה אדם כאלו כל העולם כולו חציו זכאי וכו' עשה עבירה אחת אוי לו שהכריע את כל העולם לחובה ודם כל העולם ודם זרעיותיהם על צוארו ועל נפשו עמוסים ויסבול מר המות בעד כל נפש אחת מהם ובכל צרתם לו צר כאשר עשה, והוא אומרו שלם ישלם וגו' טעם כפל שלם וגו' המבעיר וגו' כאן רמז הכתוב כי לא לאיש הרשע לבד יעשה ה' משפט התשלומין אלא גם להמחטיאו והוא יצר הרע בחינה המחטיאתו כי גם לו משפט חרוץ ביום ההוא יגדל המספד עליו בעשות בו ה' דין כמאמרם ז"ל (סוכה נ"ב.) שמביאו ה' ושוחטו ולא ימלט בבורחו לבצרה ואפילו לבצר (מכות י"ב.) כי מזיד הוא ומלך המשפט ישפוט בצדק להשתלם ממנו ונשגב ה' לבדו ובקמא (ב"ק ס'.) רמזו באופן אחר" (אור החיים על שמות כב, פסוק ה).
שואל השאלה:
^ אבל זה לא אובייקטיבי..
^ אבל זה לא אובייקטיבי..
אנונימית
מה זה "אף אחד לא אמר שהוא טוב"? מה זה השקר הזה? כתוב מפורש "טוֹב-יְהוָה לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל-כָּל-מַעֲשָׂיו" (תהלים קמה, ט)
שואל השאלה:
תוצאה, ציטוט מתוך ספר שמתעד כמה אלוהים גדול ומדהים הוא ציטוט לא אובייקטיבי כדי להוכיח שאלוהים טוב.
תוצאה, ציטוט מתוך ספר שמתעד כמה אלוהים גדול ומדהים הוא ציטוט לא אובייקטיבי כדי להוכיח שאלוהים טוב.
אנונימית