22 תשובות
מזאת אומרת מאיזה בחינה?
כלום...
בני אדם.
בני אדם.
שהם פרימיטיביים
אבל כל עוד הם לא נכנסים לי לחיים שיהנו
אבל כל עוד הם לא נכנסים לי לחיים שיהנו
למה שתהיה לי דעה כוללת לגבי כזה קהל גדול? כל אדם הוא שונה.
שואל השאלה:
סתם מעניין אותי כמה חושבים כמו ההוא מלמעלה שזה שגוי בעיני(שהוא הופך את כל הקהילה לפרמיטיביים בגלל כמות של אנשים)
shaharpie
סתם מעניין אותי כמה חושבים כמו ההוא מלמעלה שזה שגוי בעיני(שהוא הופך את כל הקהילה לפרמיטיביים בגלל כמות של אנשים)
shaharpie
אנונימי
אנשים בסדר גמור, כמו כל יהודי, כמו כל דת, יש כלל בחיים. טובים ורעים יש בכל מקום. יש לי עובד אחד חרדי שאם תכירו אותו, זה הבן אדם הכי זהב, הכי ישר, והכי נאמן שקיים בעולם הזה. שוב, טובים ורשעים יש בכל מקום, בכל דת, עדה, מדינה.
שהם חרדים מלגלות את האמת
וול אין לי דעה על כולם... יש כאלה שדווקא מאוד נחמדים. אבל יש לי דעה על חרדים ימניים קיצונים והומופובים שלימדו אותם בילדות שצריך לסקול גייז באבנים או לרצוח אותם וזה והם מגעילים ואני מקווה שהם יעלמו לי מהחיים בידיוק כמו שהם רוצים שאני יעלם להם מהחיים.
mr philip, איך קבעת את זה. יש אמת שאתה יודע והם לא?
אכן כן, שיהוה לא קיים
אז אתה השקרן פה בעצם ואני מוחה בך! אתה עוד קורא לזה "אמת" ...
וודאי. העולם, תוכן התורה, שמירה מיוחדת על עם ישראל, נבואות שהתגשמו, ועוד...
לגבי העולם: "כשם שהבית מודיע על בנאי, והבגד על אורג, והדלת על נגר, כך העולם מעיד על הקב"ה שהוא בראו". (רבי עקיבא)
"ויש בני אדם שאמרו שהעולם נהיה במקרה מבלי בורא שהתחילו ויוצר שיצרו ומן התימה בעיני איך תעלה בדעת מדבר בעודנו בבריאותו כמחשבה הזאת ואלו היה בעל המאמר הזה שומע אדם שיאמר במאמרו בגלגל אחד של מים שהוא מתגלגל להשקות חלקה אחת של שדה או גנה וחושב כי זה נתקן מבלי כוונת אומן שטרח בחבורו והרכבתו ושם כל כלי מכליו לעומת התועלת היה לו להפליא ולהגדיל הרבה עליו ולחשוב אותו בתכלית הסכלות וימהר להכזיבו ולדחות מאמרו וכיון שידחה המאמר הזה בגלגל קטן ופחות ונבזה שנעשה בתחבולה קטנה לתקנת חלקה קטנה מהארץ איך יתיר לעצמו לחשוב כמחשבה הזאת בגלגל הגדול הסובב את כל הארץ וכל אשר עליה מן הברואים. והוא בחכמה. תקצרנה דעות כל בשר ושכלי המדברים להשיג הויתה והוא מוכן לתועלת כל הארץ וכל אשר עליה ואיך יוכל לומר שיהיה מבלי כונת מכוין ומחשבת חכם בעל יכולת.
ומן הידוע אצלנו כי הדברים אשר הם מבלי כוונת מכוין לא ימצא במאומה מהם סימן לחכמה וליכולת. והלא תראה אם ישפך לאדם דיו פתאום על נייר חלק שא"א שיצטייר ממנו עליו כתב מסודר ושיטות נקראות כמו שיהיה בקולמוס. ואלו הביא אדם לפנינו כתב מסודר ממה שאי אפשר להיות מבלי מצוע קולמוס ואומר כי נשפך הדיו על הנייר ונעשתה צורת הכתב עליו מעצמה היינו ממהרים להכזיבו על פניו שאיננו נמלט מכוונת מכוין, וכיון שזה בעינינו דבר שאי אפשר להיות בצורות רשומות בהסכמת דעתנו איך יוכל לומר בדבר שמלאכתו יותר דקה ותקונו יותר רחוק ועמוק בענינו עד אין תכלית שיהיה מבלי כוונת מכוין וחכמת חכם ויכולת יכול" (חובות הלבבות, שער יחוד, פרק ו)
תוכן התורה: אם נכתב בה שהיא ניתנה לעיני כל העם בהר סיני - לא ניתן להשתיל את העובדה הזאת לתול ההיסטוריה של עם ישראל מבלי שיקרה באמת. הבטחות שרק בורא עולם יכול להתייב עליהם (הבטחה על כך שהארץ לא תכבש בזמן עליה לרגל בזמן שכל הגברים בירושלים והארץ ריקה מגברים, הבטחה לשומרי שנת השמיטה), ידע שרק בורא עולם יכול לדעת (ידיעה על סימני טהרה בבהמות טמאות ועוד)...
"ויש בני אדם שאמרו שהעולם נהיה במקרה מבלי בורא שהתחילו ויוצר שיצרו ומן התימה בעיני איך תעלה בדעת מדבר בעודנו בבריאותו כמחשבה הזאת ואלו היה בעל המאמר הזה שומע אדם שיאמר במאמרו בגלגל אחד של מים שהוא מתגלגל להשקות חלקה אחת של שדה או גנה וחושב כי זה נתקן מבלי כוונת אומן שטרח בחבורו והרכבתו ושם כל כלי מכליו לעומת התועלת היה לו להפליא ולהגדיל הרבה עליו ולחשוב אותו בתכלית הסכלות וימהר להכזיבו ולדחות מאמרו וכיון שידחה המאמר הזה בגלגל קטן ופחות ונבזה שנעשה בתחבולה קטנה לתקנת חלקה קטנה מהארץ איך יתיר לעצמו לחשוב כמחשבה הזאת בגלגל הגדול הסובב את כל הארץ וכל אשר עליה מן הברואים. והוא בחכמה. תקצרנה דעות כל בשר ושכלי המדברים להשיג הויתה והוא מוכן לתועלת כל הארץ וכל אשר עליה ואיך יוכל לומר שיהיה מבלי כונת מכוין ומחשבת חכם בעל יכולת.
ומן הידוע אצלנו כי הדברים אשר הם מבלי כוונת מכוין לא ימצא במאומה מהם סימן לחכמה וליכולת. והלא תראה אם ישפך לאדם דיו פתאום על נייר חלק שא"א שיצטייר ממנו עליו כתב מסודר ושיטות נקראות כמו שיהיה בקולמוס. ואלו הביא אדם לפנינו כתב מסודר ממה שאי אפשר להיות מבלי מצוע קולמוס ואומר כי נשפך הדיו על הנייר ונעשתה צורת הכתב עליו מעצמה היינו ממהרים להכזיבו על פניו שאיננו נמלט מכוונת מכוין, וכיון שזה בעינינו דבר שאי אפשר להיות בצורות רשומות בהסכמת דעתנו איך יוכל לומר בדבר שמלאכתו יותר דקה ותקונו יותר רחוק ועמוק בענינו עד אין תכלית שיהיה מבלי כוונת מכוין וחכמת חכם ויכולת יכול" (חובות הלבבות, שער יחוד, פרק ו)
תוכן התורה: אם נכתב בה שהיא ניתנה לעיני כל העם בהר סיני - לא ניתן להשתיל את העובדה הזאת לתול ההיסטוריה של עם ישראל מבלי שיקרה באמת. הבטחות שרק בורא עולם יכול להתייב עליהם (הבטחה על כך שהארץ לא תכבש בזמן עליה לרגל בזמן שכל הגברים בירושלים והארץ ריקה מגברים, הבטחה לשומרי שנת השמיטה), ידע שרק בורא עולם יכול לדעת (ידיעה על סימני טהרה בבהמות טמאות ועוד)...
^או לא, התוצאה הראת לי מה זה, הוא ניצח אותי בשימוש בעובדות, משהו שחרדיים תמיד משתמשים כשמנסים לנפץ להם את הבועה. אל תדאגה, אתה עברת את המבחן. המבחן שלא לתת לחוטא כמוני להרחיק אותך מהאמת, לצערי אני אסיים בגהנום שגם הוא לא קיים אבל תוכיח לי שכן בעזרת עובדות כמו תמונות או מה כתב רב ידוע בספר אחרי שהוא חזר משם. ולגבי השאלה, האמתי שאני לא חושב עליהם כלום, הם מרוחקים ממני לגמרי ככה שאין לי סיבה לחשוב עליהם, חוץ מזה שהם חרדים מלגלות האמת ;)
אנונימי
יש את הספר של הרב יהודה פתייה "הרוחות מספרות"
בשביל להקל עליי, אתה יכול למקד אותי בעמודים מסוימים שמחזקים את הטענה שלך כי זה ארוך מדי לי?
או שתעשה לי סיכום
אני בעצמי לא כל כך קראתי אותו, רק שמעתי עליו. בכל אופן, לא חייבים את הספר הזה בשביל לדעת שיש גנהם.
צודק, שיחקתי בdoom וזה נראה טוב מכדי שזה יהיה לא נכון. מבטיח שאפילו ה' לא חשב לעשות גהנום כזה, ואם כן אז צריך לתבוע אותו על הפרת זכויות יוצרים מהיוצרים של doom
yoav_ מה עשית בעריכה הזאת?
שואל השאלה:
כל אחד והדעה שלו חברים אני לא חושב שאתם צריכים לריב כי גם ככה אתם לא תשנו תדעה של השני
ואל תשכחו גם אם יש אלוהים וגם אם אין אנחנו בני אדם בסוף לא חיות
כל אחד והדעה שלו חברים אני לא חושב שאתם צריכים לריב כי גם ככה אתם לא תשנו תדעה של השני
ואל תשכחו גם אם יש אלוהים וגם אם אין אנחנו בני אדם בסוף לא חיות
אנונימי
1. לגבי המפץ הגדול שלא כל כך מעניין אותי, אבל יש רבנים שמתעסקים עם זה. מעניין שלא המציאו שום תיאוריה על מפץ הגדול על המחשב וכל דבר אחר בעולם, אבל על העולם עצמו שהוא יותר מורכב - כן.
לגבי מעמד הר סיני אין אפשרות אחרת, כי אז את משאיר כמה אפשריות מוזרות:
1. כל העם החליט לרמות את עצמו ואת בניהם ואפילו למסור את החיים שלהם בשביל זה "רק כדי להמציא משמעות לחיים", כאילו שבשביל זה היה צריך "להמציא" תרי"ג מצוות... אפילו לא רטיו לומר לבניהם "שבאמת הכל שקר", חס ושלום זה בשביל "משמעות לחיים".
2. מישהו בדור מאוחר "שכנע" את העם שעבר קרה להם דבר כזה והפ פשוט נשכח מהם עקב גזרות שמד וכו,: יכולים לטעון לו "איך יכול להיות שרק אתה זוכר מכל עם ישראל את מעמד הר סיני?" ועוד שהתורה עצמה הבטיחה, שהיא "לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ" (דברים לא, כא) ואם באמת נשכחה, חס ושלום, אז למה שיאמינו בתורה שסתרה את עצמה?
לגבי השואה לא הבנתי.
לגבי הבטחה לשומרי שנת השמיטה גם הכל ברור: יש שמיטה כל שבע שנים. אם לא תהיה ברכה ביבול מה יאכלו? למה שימשיכו להאמין בתורה אחרי שראו שההבטחה לא מתקיימת?
לגבי כיבוש הארץ: ה' יבטיח: "וְלֹא-יַחְמֹד אִישׁ, אֶת-אַרְצְךָ, בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת-פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה (שמות לד, פסוק כד). מי חוץ מבורא עולם יכול להתחייב על דבר כזה? ארץ ישראל ריקה מגברים, כולם עלו למקום אשר יבחר ה' הארץ, לכאורה, נוחה ליכבש ע"י האויבים, חס ושלום, בכל זאת ה' הבטיח שזה לא יקרה.
לגבי סימני טהרה בבהמות טמאות: אין מקום לשאלה שלך. הגמרא שואלת שאלה מדהימה ועונה: "וכי משה רבינו קניגי היה או בליסטרי היה מכאן תשובה לאומר אין תורה מן השמים". נראה לך שמה רבנו הסתובב בכל העולם ובדק את כל החיות והבהמות?
לגבי מעמד הר סיני אין אפשרות אחרת, כי אז את משאיר כמה אפשריות מוזרות:
1. כל העם החליט לרמות את עצמו ואת בניהם ואפילו למסור את החיים שלהם בשביל זה "רק כדי להמציא משמעות לחיים", כאילו שבשביל זה היה צריך "להמציא" תרי"ג מצוות... אפילו לא רטיו לומר לבניהם "שבאמת הכל שקר", חס ושלום זה בשביל "משמעות לחיים".
2. מישהו בדור מאוחר "שכנע" את העם שעבר קרה להם דבר כזה והפ פשוט נשכח מהם עקב גזרות שמד וכו,: יכולים לטעון לו "איך יכול להיות שרק אתה זוכר מכל עם ישראל את מעמד הר סיני?" ועוד שהתורה עצמה הבטיחה, שהיא "לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ" (דברים לא, כא) ואם באמת נשכחה, חס ושלום, אז למה שיאמינו בתורה שסתרה את עצמה?
לגבי השואה לא הבנתי.
לגבי הבטחה לשומרי שנת השמיטה גם הכל ברור: יש שמיטה כל שבע שנים. אם לא תהיה ברכה ביבול מה יאכלו? למה שימשיכו להאמין בתורה אחרי שראו שההבטחה לא מתקיימת?
לגבי כיבוש הארץ: ה' יבטיח: "וְלֹא-יַחְמֹד אִישׁ, אֶת-אַרְצְךָ, בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת-פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה (שמות לד, פסוק כד). מי חוץ מבורא עולם יכול להתחייב על דבר כזה? ארץ ישראל ריקה מגברים, כולם עלו למקום אשר יבחר ה' הארץ, לכאורה, נוחה ליכבש ע"י האויבים, חס ושלום, בכל זאת ה' הבטיח שזה לא יקרה.
לגבי סימני טהרה בבהמות טמאות: אין מקום לשאלה שלך. הגמרא שואלת שאלה מדהימה ועונה: "וכי משה רבינו קניגי היה או בליסטרי היה מכאן תשובה לאומר אין תורה מן השמים". נראה לך שמה רבנו הסתובב בכל העולם ובדק את כל החיות והבהמות?