20 תשובות
i dont know
עברו בלי שמש
אנונימי
בני האדם קבעו את זה, דיי בטוחה שלאלוהים לא הפריע אם השמש זרחה או לא
הוא ברא את האור ואת החושך ביום הראשון :

בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. ג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר. ד וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב; וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. ה וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד. {פ}

האור נקרא היום, כשהגיע החושך הגיע הלילה ואז כשיש שוב אור אז זה יום חדש.. וזה קרה ביום הראשון. רשמתי את התשובה בתגובה לעוד שאלה כזאתי, יש גם פרשנות שאומרת שה השם ברא את המאורות ביום הראשון וביום הרביעי שם אותם על מקומם.
אנונימית
שואל השאלה:
אהה... תודה
אנונימי
שואל השאלה:
מקבל כל תשובה (:
אנונימי
חחח אף פעם לא חשבתי על זה
הוא ניחש את הימים
בסדר גם לא רשמו בתנך מתי הוא המציא את הימים מישהו חשב על זה?
אדון שוקו, אם ככה לא ניתן לדעת כלום מהכתוב בתורה! כמה זמן נמשכה יציאת מצרים? המבול? תקופת העבדות במצרים? כמה שנים מלכו מלכי ישראל, וכמה זמן התקיימה הממלכה? מה משך גלות בבל? רגע, למה רק זמנים, מספר זה מספר, ואם הוא לא מדוייק הוא לא מדוייק. אז כמה דיברות קיבלנו במעמד הר סיני? כמה מכות היו במצרים? כמה בתי מקדש בנינו? כמה ילדים היו ליוסף, ומכאן כמה שבטים הכיל עם ישראל? כמה אלוהים יש? כתוב אחד, אבל אולי אחד מייצג 500 (אפילו המילה אלוהים היא ברבים)?! רגע רגע, למה רק מספרים? כתב זה כתב ואם הוא לא מדוייק אז הוא לא מדוייק. אז יאללה אפשר כבר לקפל את ספר המיתולוגיה הזה?
אני שמעתי שהוא ברא את היום ואת הלילה והוא עצמו שימש כאור אבל בגלל שהאור שלו היה חזק מידי והעולם היה יכול להיות מושמד יצר את השמש שזה פחות עדין ולא יגרום לנזק משהו בגמרא כזה לא יודע
אנונימי
מה זאת אומרת "אני דיברתי על המושג יום בלבד"? אז בוא נדבר על אחרים, למה זה בעייתי? התורה כתובה בעברית, וכתוב בה בפירוש המושג יום. כולנו יודעים מה זה יום, אבל אתה מעלה טענה שאולי בעצם יום אינו יום אלא הגדרה אחרת. השאלה שלי עומדת בעינה - אם כך, מדוע שכל מילה אחרת שכתובה בתנ"ך לא תייצג מילה אחרת לחלוטין ובעצם לא ניתן לדעת מה מסופר בתורה? אין צורך להתחמק, פשוט לענות. אם כתוב יום והכוונה אינה ליום, מדוע כשכתוב מבול, הכוונה למבול?
אז צא מהבלבול, המילים הם שלך, אז אני מתווכח איתך. אם אתה חושב שהמילים שאתה כותב לא נכונות, אז למה אתה כותב אותן? פרשנים הם אינם אלוהים, ולכן לא ממש מעניינים. השפה העברית לעומת זאת היא אחת, גם אם עברה שינויים מסוימים. עדיין יום הוא יום, לילה הוא לילה, ואין הגדרות אחרות למילה. כלומר זה לא כמו הדוגמה עם "קובע", אלא הצעה שהמילה יום ייצגה משמעות אחרת. ואם כך, מדוע שלכל המילים לא תהיה משמעות אחרת? אם לשפה העברית אין באמת משמעות בתורה, ומילה אחת יכולה להיות בעלת משמעות שונה, למה רק יום?
"מתשובות אחרות שלך באתר נראה שאתה אתאיסט, אבל מתבטא פה כמו דתי" - את זה תצטרך להסביר, מה בדבריי נראה לך כמו התבטאות של דתי?! זה אתה שהעלה טיעון דתי לסוגיית בריאת העולם הלא הגיונית.
^ למה רק ההגדרה של יום? מה עם שנה? מה עם עשר דיברות? מדוע דווקא יום הוא בעל משמעות שונה? התשובה ברורה, כי הוכחנו שהעולם אינו בן 6000 שנים, ולא נוצר בשבעה ימים. אז מתחילים התירוצים, ושינוי ההגדרות למה זה יום. אם כך, ניתן לקבוע זאת לגבי כל דבר נוסף שכתוב בתורה, ובעצם אין לנו דרך לקרוא את התורה, כי אנחנו לא יודעים את משמעות המילים שכתובות בה. זה כמובן לא הגיוני בעליל, ולכן המסקנה היחידה הנדרשת היא שאכן מדובר ביום, ושסיפור הבריאה אינו נכון. האמת קשה לעיכול, אבל היא האמת. השקר מתעכל יופי ובמהירות, ובסופו של דבר גורם להקאות. אין שום סיבה מהכתוב בתורה, לחשוב שהגדרת היום היא שונה, ועד להופעת הוכחות הנוגדות את הסיפור, לא היה שום מקור יהודי שטען כך לגבי המושג יום.
אני בסך הכל מפריך אותה :)
קראת את התשובה שלי? אין אפשרות אחרת. אם יום מתכוון למושג אחר ממה שאנחנו מכירים, אז ייתכן שכל מילה אחרת גם כן מתייחסת למשמעות שונה. אם כך, לא ניתן לקרוא את התורה, או להבין מה כתוב בה, כי אנחנו לא יודעים מה משמעות המילים.
למשל מבול - מהו מבול? כל הגדרה שתתן לא בהכרח נכונה? אולי הכוונה למשהו אחר כמו עם היום? אולי זה גשם חומצי שהרעיל אנשים ולא הטביע אותם? אולי זו קצפת שהמתיקה את ימי האנשים והמבול הוא בכלל פרס? אהה, כתוב שזה עונש על מעשים שמנוגדים לרצון האל? ואולי ההגדרה של עונש היא בכלל פרס? איך אפשר לקרוא ספר כשטוענים שאנחנו לא מבינים את המילים הכתובות בו?
וכמה זמן הוא נמשך? 40 ימים? אבל רגע, יום הוא בעצם מיליון שנים או משהו, לא? אז כמה זמן נמשך המבול? ויציאת מצרים? וכל שאר מה שכתוב בתורה?
אז פשוט מתבגרים, מבינים שיום זה יום, וסיפור הבריאה הראשון של העם היהודי אינו נכון. אפשר לעבור לשני?
לא לא לא אל תתבלבל, לא אני הספקן לגבי מילים בתורה. אני קורא את המילה יום ומבין שהיא יום ללא ספקנות. אחרים קוראים יום וטוענים שמדובר בפרק זמן אחר. כלומר, הם הספקנים.
יותר מזה, אתה פשוט קובע שהסיפור נכון מבלי להתייחס למהות הטענה שלי, כלומר קופץ לתירוצים רק כדי לא להתמודד, אז בוא נעזוב את המילה יום ואת פרק הזמן שהיא מייצגת ונתמקד במשפט הנחרץ שלך - "לא, כי סיפור הבריאה וודאי נכון, ואין סיבה שלא יהיה נכון" - אם הסיפור הוא בוודאי נכון, כיצד ייתכן שמייד לאחריו מגיע סיפור אחר שמתאר גם הוא את בריאת העולם? אפילו בתורה ישנם שני סיפורים, ואתה קובע בנחרצות שאחד מהם בוודאי נכון. אז השני בוודאי לא נכון? ואולי ההיפך? ואולי, רק אולי, אם יש שני סיפורים שונים לבריאה, ייתכן ששניהם לא נכונים? שהם ... סיפורים?