5 תשובות
דבר ראשון חשוב לאמר שלא כל מי שלומד משחק באמת יצליח בזה, אם את מתחת לגיל 18 וחושבת שללכת לחוג למשחק זה נחשב ללמוד משחק אז את טועה, רק מעל גיל 18 תוכלי ללכת להתחיל ללמוד משחק אצל מקומות טובים וחשוב להבהיר שאת תלכי ללמוד משחק רק בגלל סיבה קטנה, אם זה מה שאת רוצה לעשות במשך כל חייך ואת בטוחה בזה אז תלכי ללמוד כי לימודי משחק עולים 20000 ולא כדאי סתם ללכת לשם ולבזבז כסף.
דבר שני, אם את רוצה ללמוד משחק אז זה לא לוקח בקלות את תצטרכי לעשות אודישנים לזה, אצל הסטודיו למשחק יורם לווינשטיין אני יודעת שיש לו דרישות כמו שחייב להיות מתחת לגיל שלושים היחידה שהוא העביר שהיא מעל גיל 30 היא אוולין הגואל מוזמנת לחפש באינטרנט, והוא עושה שלושה אודישנים כולם ביחד עולים 500 שקל, בבית צבי זה 650 אני עכשיו אדבר רק על יורם לוינשטיין אבל את יכולה גם לבדוק באינטרנט.
שלב ראשון - שני מונולוגים מתוך מחזות שעלו בארץ - קומי ודרמטי.
שלב שני - שני מונולוגים (קומי ודרמטי) + שיר בעברית. האודישן נערך מול פאנל של מורים.
שלב שלישי - יום סדנאות. התלמידים שהגיעו לשלב זה מוזמנים ליום בו הם עוברים סדנאות קצרות עם מורי הסטודיו.
רק אם את עוברת את שלושת האודישנים את מתקבלת. לומדים משחק שלוש שנים.
יורם לוינשטיין בעצמו אמר בראיון עליו שמי שמתקבל אליו לא בטוח שהוא יצליח בעולם המשחק.
כדי להצליח באודישנים אצלו את צריכה לברר אצלו על מונולוגים ואחרי שאת מוצאת מונולוג שאת אוהבת את צריכה לקרוא את כל המחזה ממנו הוא לקוח, להכיר את הדמות ואז להבין מה מעצבן את הדמות מה מרגש אותה ולנסות להיות הדמות כי אם לא תביני את כל הדברים האלה אז יצא לך מונולוג גרוע וסתם תעשי לעצמך בושות. אז איך לעשות מונולוג מושלם?
חובה לקרוא את המחזה. אי אפשר לעבד עם תלמיד כאשר מגיש מונולוג מתוך מחזה שהוא לא קרא.
חשוב לזכור את ה-7 שאלות לשחקן:
1) מי אני?
2) איפה אני?
3) מתי?
4) מה אני רוצה ?
5) מדוע?
6) מה מונע ממני להשיג את זה?
7) איך אני מתכוון להשיג את זה?
לא סתם קוראים לזה 7 שאלות, מומלץ לזכור בעל פה.
ניתוח הטקסט !
בשלב זה יש לנתח את המונולוג לפי שני קריטריונים- פעולות וסאב-טקסט.
פעולה: פעולה היא בעצם הצורה וההשלכה הנפשית, מנטלית של המילים שאני אומר. לדוגמא במשפט: 'תודה לך' יכולה להיות פעולה של מזלזל, וכמובן יכולה להיות פעולה של משבח, ויכולה להיות פעולה של מעצים.
חשוב לציין כי 'כועס' 'עצוב' 'בעצבים' וכו- אלה לא פעולות אלא מצבים רגשיים, ומצב רגשי הוא בעצם דבר אשר לא ניתן לשחק- כי הרי איך אפשר לשחק 'עצוב'?
לעקם את השפה התחתונה ולכווץ גבות? לא. זה נקרא לשחק. במקום זה- מפרקים את המצב הרגשי לפעולות- שאותן הדגמתי מקודם.
סאב- טקסט: המשמעות האמתית מתחת למילים. יש חילוקי דעות לגבי ההגדרה המדויקת של מונח זה- אני אכתוב אותה בצורה שאני רואה אותה. הסאב טקסט אינו הצורה שבה אתה אומר את המילים (אינטונציה)- זהו תפקיד של הפעולות. הסאב טקסט, יש לזכור, הוא עדיין טקסט- לדוגמא:
אם נתון המשפט: 'אני לא התכוונתי לעשות את זה' ניתן לפרש את זה בדיוק כמו שזה- הדמות לא התכוונה לעשות את זה. במקרה כזה למעשה הסאב- טקסט חופף לטקסט ולכן אין למעשה סאב טקסט. לעומת זאת, ניתן להגיד את המשפט (בעזרת פעולות) בצורה שהמשמעות שתצא מתוך המשפט היא- "עשיתי את זה בכוונה". כמובן שזוהי הדוגמא הפשוטה ביותר וניתן למצוא עוד פירושים רבים.
גם את הפעולות וגם את הסאב טקסט רצוי לכתוב על אותו דף של המונולוג- רצוי בצבעים שונים כדי להבדיל ביניהם.
לזכור את הטקסט בעל פה מאוד לא פשוט!
לאחר מכן- המושכות כבר בידיים שלך. יש לך את הבסיס, מפה פשוט תתחילי לעבוד עם אימפרוביזציות. תעלי לבמה ופשוט תתחילי לדבר (כמובן לא לשכוח את הפעולות והסאב טקסט). את הדברים הטובים שעולים לך מן האימפרוביזציה- תשמרו. את הפחות טובים- נו טוב, זה הרי היופי באימפרוביזציה- שאפשר לעשות אותה כמה פעמים.
להקליט את הטקסט למכשיר הסלולרי.
ללמוד כל משפט 10 פעמים.
ללמוד עם חברים.
* חובה להדגיש : קיימות עוד הרבה שיטות ללמוד טקסט בעל פה .
ניתוח שאלות:
מי אני (מה השם שלי? מה פירוש ומשמעות השם ?
הגיל ?
המראה ( יפה, מכוער/ת, מה אני לובש/ת? האם לבוש/ה בקפידה ) ?
מצב בריאותי ( כיצד הוא משפיע עלי )?
השכלה ?
המעמד?
עבודה (במה עוסקת הדמות)?
בית ההורים (מה היחס עם ההורים)?
מצב משפחתי (נשוי/ה, גרוש/ה, אלמנ/ה,מאורס/ת) ?
גזע ,לאומיות, דת?
טמפרמנט- (האם הדמות מטורפ/ת? פסימי/ת? אופטימי/ת) ?
חשוב לציין : אסור לשפוט את הדמות!
*חובה להגיע עם הבגדים של הדמות.
לגבי האודישן השני שהוא יחד עם שירה ממליצה לך ללמוד פיתוח קול אצל מורה פרטי שני שיעורים יספיקו אם את חושבת שאין לך קול של ברווז ויש לך קול בסדר אז לא צריך שיעורי פיתוח קול.
לגבי האודישן השלישי, צריך להיות פתוחה ולדעת איך לעבוד בצוות כי כל הלימודים למשך שלושת השנים מלאה בעבודות צוות.
אם את רוצה המלצות לגבי מונולוגים לאודישן הראשון וגם לאודישן השני אז אין לי בעיה יש לי מלא בשביל רק תפני אליי לפרטי..
בהצלחה!
דבר שני, אם את רוצה ללמוד משחק אז זה לא לוקח בקלות את תצטרכי לעשות אודישנים לזה, אצל הסטודיו למשחק יורם לווינשטיין אני יודעת שיש לו דרישות כמו שחייב להיות מתחת לגיל שלושים היחידה שהוא העביר שהיא מעל גיל 30 היא אוולין הגואל מוזמנת לחפש באינטרנט, והוא עושה שלושה אודישנים כולם ביחד עולים 500 שקל, בבית צבי זה 650 אני עכשיו אדבר רק על יורם לוינשטיין אבל את יכולה גם לבדוק באינטרנט.
שלב ראשון - שני מונולוגים מתוך מחזות שעלו בארץ - קומי ודרמטי.
שלב שני - שני מונולוגים (קומי ודרמטי) + שיר בעברית. האודישן נערך מול פאנל של מורים.
שלב שלישי - יום סדנאות. התלמידים שהגיעו לשלב זה מוזמנים ליום בו הם עוברים סדנאות קצרות עם מורי הסטודיו.
רק אם את עוברת את שלושת האודישנים את מתקבלת. לומדים משחק שלוש שנים.
יורם לוינשטיין בעצמו אמר בראיון עליו שמי שמתקבל אליו לא בטוח שהוא יצליח בעולם המשחק.
כדי להצליח באודישנים אצלו את צריכה לברר אצלו על מונולוגים ואחרי שאת מוצאת מונולוג שאת אוהבת את צריכה לקרוא את כל המחזה ממנו הוא לקוח, להכיר את הדמות ואז להבין מה מעצבן את הדמות מה מרגש אותה ולנסות להיות הדמות כי אם לא תביני את כל הדברים האלה אז יצא לך מונולוג גרוע וסתם תעשי לעצמך בושות. אז איך לעשות מונולוג מושלם?
חובה לקרוא את המחזה. אי אפשר לעבד עם תלמיד כאשר מגיש מונולוג מתוך מחזה שהוא לא קרא.
חשוב לזכור את ה-7 שאלות לשחקן:
1) מי אני?
2) איפה אני?
3) מתי?
4) מה אני רוצה ?
5) מדוע?
6) מה מונע ממני להשיג את זה?
7) איך אני מתכוון להשיג את זה?
לא סתם קוראים לזה 7 שאלות, מומלץ לזכור בעל פה.
ניתוח הטקסט !
בשלב זה יש לנתח את המונולוג לפי שני קריטריונים- פעולות וסאב-טקסט.
פעולה: פעולה היא בעצם הצורה וההשלכה הנפשית, מנטלית של המילים שאני אומר. לדוגמא במשפט: 'תודה לך' יכולה להיות פעולה של מזלזל, וכמובן יכולה להיות פעולה של משבח, ויכולה להיות פעולה של מעצים.
חשוב לציין כי 'כועס' 'עצוב' 'בעצבים' וכו- אלה לא פעולות אלא מצבים רגשיים, ומצב רגשי הוא בעצם דבר אשר לא ניתן לשחק- כי הרי איך אפשר לשחק 'עצוב'?
לעקם את השפה התחתונה ולכווץ גבות? לא. זה נקרא לשחק. במקום זה- מפרקים את המצב הרגשי לפעולות- שאותן הדגמתי מקודם.
סאב- טקסט: המשמעות האמתית מתחת למילים. יש חילוקי דעות לגבי ההגדרה המדויקת של מונח זה- אני אכתוב אותה בצורה שאני רואה אותה. הסאב טקסט אינו הצורה שבה אתה אומר את המילים (אינטונציה)- זהו תפקיד של הפעולות. הסאב טקסט, יש לזכור, הוא עדיין טקסט- לדוגמא:
אם נתון המשפט: 'אני לא התכוונתי לעשות את זה' ניתן לפרש את זה בדיוק כמו שזה- הדמות לא התכוונה לעשות את זה. במקרה כזה למעשה הסאב- טקסט חופף לטקסט ולכן אין למעשה סאב טקסט. לעומת זאת, ניתן להגיד את המשפט (בעזרת פעולות) בצורה שהמשמעות שתצא מתוך המשפט היא- "עשיתי את זה בכוונה". כמובן שזוהי הדוגמא הפשוטה ביותר וניתן למצוא עוד פירושים רבים.
גם את הפעולות וגם את הסאב טקסט רצוי לכתוב על אותו דף של המונולוג- רצוי בצבעים שונים כדי להבדיל ביניהם.
לזכור את הטקסט בעל פה מאוד לא פשוט!
לאחר מכן- המושכות כבר בידיים שלך. יש לך את הבסיס, מפה פשוט תתחילי לעבוד עם אימפרוביזציות. תעלי לבמה ופשוט תתחילי לדבר (כמובן לא לשכוח את הפעולות והסאב טקסט). את הדברים הטובים שעולים לך מן האימפרוביזציה- תשמרו. את הפחות טובים- נו טוב, זה הרי היופי באימפרוביזציה- שאפשר לעשות אותה כמה פעמים.
להקליט את הטקסט למכשיר הסלולרי.
ללמוד כל משפט 10 פעמים.
ללמוד עם חברים.
* חובה להדגיש : קיימות עוד הרבה שיטות ללמוד טקסט בעל פה .
ניתוח שאלות:
מי אני (מה השם שלי? מה פירוש ומשמעות השם ?
הגיל ?
המראה ( יפה, מכוער/ת, מה אני לובש/ת? האם לבוש/ה בקפידה ) ?
מצב בריאותי ( כיצד הוא משפיע עלי )?
השכלה ?
המעמד?
עבודה (במה עוסקת הדמות)?
בית ההורים (מה היחס עם ההורים)?
מצב משפחתי (נשוי/ה, גרוש/ה, אלמנ/ה,מאורס/ת) ?
גזע ,לאומיות, דת?
טמפרמנט- (האם הדמות מטורפ/ת? פסימי/ת? אופטימי/ת) ?
חשוב לציין : אסור לשפוט את הדמות!
*חובה להגיע עם הבגדים של הדמות.
לגבי האודישן השני שהוא יחד עם שירה ממליצה לך ללמוד פיתוח קול אצל מורה פרטי שני שיעורים יספיקו אם את חושבת שאין לך קול של ברווז ויש לך קול בסדר אז לא צריך שיעורי פיתוח קול.
לגבי האודישן השלישי, צריך להיות פתוחה ולדעת איך לעבוד בצוות כי כל הלימודים למשך שלושת השנים מלאה בעבודות צוות.
אם את רוצה המלצות לגבי מונולוגים לאודישן הראשון וגם לאודישן השני אז אין לי בעיה יש לי מלא בשביל רק תפני אליי לפרטי..
בהצלחה!
לא כל מי שלומד משחק באמת יצליח בזה
לא כזה גבוה..
רק בגיל 18 אפשר ללכת ללמוד משחק רציני ולא איזה חוג במתנס ולא כל מי שלומד משחק מתקבל לתפקידים
את צריכה ללכת לאודישנים אם את טובה במשחק יקבלו אותך אבל צריך לעבור הרבה אודישנים כדי להתקבל לתפקיד
את צריכה ללכת לאודישנים אם את טובה במשחק יקבלו אותך אבל צריך לעבור הרבה אודישנים כדי להתקבל לתפקיד
אפשר ללכת ליורם ליווינשטיין