23 תשובות
מה אתה רוצה אחי יץ
שואל השאלה:
השאלה שלי מוסברת היטב...
השאלה שלי מוסברת היטב...
בורות. קריאה של כל התורה מלבד הפסוקים הספציפיים שכוללים "אין עוד מלבדו"
תוצאה בתכלס אנחנו מאמינים שזה הכל ביחד .
שזה גם וגם .
שזה גם וגם .
שואל השאלה:
הנבחר שקיים, מה זאת אומרת?
הנבחר שקיים, מה זאת אומרת?
תוצאה, בוא נציג את זה ככה, אם הכול מאלוהים. הרי שגם כל ההתנהגות שלנו היא מאלוהים.
ולכן ההתנהגות שלנו היא לא תלויה בנו שכן היא באה מאלוהים. גורם שאנחנו לא משפיעים עליו.
אתה מבין את ההשלכות של זה? אתה מקבל דבר כזה, תוצאה?
ואם להכנס לדיון שהוא טיפה פילוסופי, איך יתכן חופש בחירה בו המאמין מאמין, כאשר התנהגות האדם, כחלק מה"הכל" באה מאלוהים?
ולכן ההתנהגות שלנו היא לא תלויה בנו שכן היא באה מאלוהים. גורם שאנחנו לא משפיעים עליו.
אתה מבין את ההשלכות של זה? אתה מקבל דבר כזה, תוצאה?
ואם להכנס לדיון שהוא טיפה פילוסופי, איך יתכן חופש בחירה בו המאמין מאמין, כאשר התנהגות האדם, כחלק מה"הכל" באה מאלוהים?
שואל השאלה:
לא באתי לשלול את החופש הבחירה, חס ושלום: לאדם יש את האפשרות לבחור בטוב או ברע ו"מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב" (שבת לב עמוד א), זה אומר שאף אחד לא יכול להזיק או להועיל למישהו ללא גזירת אל עליון, והקב"ה בוחר לו שליחים על פי המצב הרוחני של אנשים: לאדם שהוא זכאי הוא יגלגל עליו את הזכות ולאדם חייב (שגם ככה רוצה לעשות רע) - את החובה (להזיק למישהו, למשל). כך שזה לא נכפה על הרשע לעשות עבירה, אלא בגלל שהוא רשע ובחר להרשיע מרצונו ה' גלגל אליו את המשעה האסור כדי להעניש את מישהו, למשל. זה לא אומר שאם הוא לא היה בוחר בזבה שה' לא היה מעניש אותו בדרך אחרת, אלא כיוון שאותו רשע קיים והוא רוצה להזיק לישהו ואותו אחד מגיע לו ליהנזק על פי חשבון שמים - ה' מגלגל את זה על ידו.
לא באתי לשלול את החופש הבחירה, חס ושלום: לאדם יש את האפשרות לבחור בטוב או ברע ו"מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב" (שבת לב עמוד א), זה אומר שאף אחד לא יכול להזיק או להועיל למישהו ללא גזירת אל עליון, והקב"ה בוחר לו שליחים על פי המצב הרוחני של אנשים: לאדם שהוא זכאי הוא יגלגל עליו את הזכות ולאדם חייב (שגם ככה רוצה לעשות רע) - את החובה (להזיק למישהו, למשל). כך שזה לא נכפה על הרשע לעשות עבירה, אלא בגלל שהוא רשע ובחר להרשיע מרצונו ה' גלגל אליו את המשעה האסור כדי להעניש את מישהו, למשל. זה לא אומר שאם הוא לא היה בוחר בזבה שה' לא היה מעניש אותו בדרך אחרת, אלא כיוון שאותו רשע קיים והוא רוצה להזיק לישהו ואותו אחד מגיע לו ליהנזק על פי חשבון שמים - ה' מגלגל את זה על ידו.
זאת אומרת שיש את האפשרות בחירה שלנו שעל פיה אנחנו מקבלות תוצאות בחיים (שזה המרכיב שנקרא אלוהים)
אם לאדם יש האפשרות לבחירה בין הטוב לרע הרי שאפשרות זו מונעת מבחירתו להיות דבר שמגיע מאלוהים.
על כן הטענה שטענת ש"הכל בא מאלוהים" אינה נכונה.
איך תיישב סתירה זו?
על כן הטענה שטענת ש"הכל בא מאלוהים" אינה נכונה.
איך תיישב סתירה זו?
שואל השאלה:
לא, כי גם אם האדם יבחר בטוב הוא ברע - הוא לא יצליח להזיק או להועיל למישהו אם ה' לא יחפוץ בזה.
לא, כי גם אם האדם יבחר בטוב הוא ברע - הוא לא יצליח להזיק או להועיל למישהו אם ה' לא יחפוץ בזה.
רנדומלי - הכוונה שיש לך אפשרות בחירה. היא נתונה לך .
רק שבסופו של דבר האפשרות היא קטנה יש פתח קטן של אפשרות בחירה ואז מעבר לזה ה' (אלוהים) ינווט את הדברים לפי הרצון שלו לפי המטרה הגדולה. הרשות נתונה עד גבול מסוים כמו למשל תינוק שמתחיל ללכת ואתה נותן לו את האפשרות ועדיין שם את הידיים בצדדים ובמקרה הצורך מחזיק אותו ואז נותן לו ללכת שוב.
הגבול בחירה או קטן - ועדיין קיים.
רק שבסופו של דבר האפשרות היא קטנה יש פתח קטן של אפשרות בחירה ואז מעבר לזה ה' (אלוהים) ינווט את הדברים לפי הרצון שלו לפי המטרה הגדולה. הרשות נתונה עד גבול מסוים כמו למשל תינוק שמתחיל ללכת ואתה נותן לו את האפשרות ועדיין שם את הידיים בצדדים ובמקרה הצורך מחזיק אותו ואז נותן לו ללכת שוב.
הגבול בחירה או קטן - ועדיין קיים.
זה נכון שהכול בא מאלוהים, אבל זה לא כולל את ההתנהגות שלנו.
יש לנו חופש בחירה, וזה בא לידי ביטוי בהתנהגות והחלטות שלנו.
יש לנו חופש בחירה, וזה בא לידי ביטוי בהתנהגות והחלטות שלנו.
אנונימית
שואל השאלה:
אנונימית, תשובה אמיתית, חבל שזה מאנונימי.
אנונימית, תשובה אמיתית, חבל שזה מאנונימי.
זה בסדר פרחים זה לא מה שמעניין אותי.
:)
:)
אנונימית
שואל השאלה:
אנונימית, איך שאת רוצה, זה זכותך. אבל אני לא מבין למה אנשים שאומרים תשובה יהודית אמיתית צריכים להסתיר את עצמם.
אנונימית, איך שאת רוצה, זה זכותך. אבל אני לא מבין למה אנשים שאומרים תשובה יהודית אמיתית צריכים להסתיר את עצמם.
זה בלי קשר, אני כמעט תמיד עונה מאנונימית.
אנונימית
שואל השאלה:
בסדר, לא שופט אותך, חס ושלום.
בסדר, לא שופט אותך, חס ושלום.
ההתנהגות שלנו היא חלק מהכל.
ואם יש יוצאי דופן(כמו ההתנהגות שלנו), צריך לומר אותם מראש ולא להתייחס אליהם רק כשפוגשים אותם.
אלא אם היה נאמר "כל דבר בא מאלוהחם מלבד דברים שיפורטו בהמשך..."
אחרת קיימת סתירה.
ואם יש יוצאי דופן(כמו ההתנהגות שלנו), צריך לומר אותם מראש ולא להתייחס אליהם רק כשפוגשים אותם.
אלא אם היה נאמר "כל דבר בא מאלוהחם מלבד דברים שיפורטו בהמשך..."
אחרת קיימת סתירה.
אני מתקשה להבין מה אתה מנסה להבין.
בסופו של דבר אנחנו מסבירים שיש לנו אפשרות בחירה ("וידעת טוב ורע ובחרת בחיים") רק שאלוהים יכול להגיב לדברים על סמך מה שהוא רוצה בהתאם למטרה .
בסופו של דבר אנחנו מסבירים שיש לנו אפשרות בחירה ("וידעת טוב ורע ובחרת בחיים") רק שאלוהים יכול להגיב לדברים על סמך מה שהוא רוצה בהתאם למטרה .
שואל השאלה:
randomly assembled molecules, אכן חז"ל אמרו בפירוש ש"הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות לג עמוד ב, מגילה כה עמוד א, נידה טז עמוד ב).
randomly assembled molecules, אכן חז"ל אמרו בפירוש ש"הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות לג עמוד ב, מגילה כה עמוד א, נידה טז עמוד ב).
אבל לא כל ההתנהגות האנושית מסתכמת ביראת שמיים.
הכוונה ביראת שמים היא עבודת אלוהים, לא ככה?
לכן הרע(לדוגמא) שאינו נחשב עבודת אלוהים אינו יראת שמיים וכיוון שאינו מופיע ביוצא מן הכלל שפירטו חזל, אז נסיק שכל התנהגות רעה של האדם היא מאלוהים.
הכוונה ביראת שמים היא עבודת אלוהים, לא ככה?
לכן הרע(לדוגמא) שאינו נחשב עבודת אלוהים אינו יראת שמיים וכיוון שאינו מופיע ביוצא מן הכלל שפירטו חזל, אז נסיק שכל התנהגות רעה של האדם היא מאלוהים.
שואל השאלה:
לא נכון, כל דבר שהוא רע - הוא נגד רצונו של אלוקים, כי אלוקים צוה עלינו לעשות את טוב ולא את הרע: "וְעָשִׂיתָ הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב בְּעֵינֵי יְהוָה" (דברים ו, יח).
לא נכון, כל דבר שהוא רע - הוא נגד רצונו של אלוקים, כי אלוקים צוה עלינו לעשות את טוב ולא את הרע: "וְעָשִׂיתָ הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב בְּעֵינֵי יְהוָה" (דברים ו, יח).
זה מה שאני אמרתי בעצמי.
וזה לא מתייחס לנקודה המרכזית:
חלק מהתנהגות האדם - לדוגמא התנהגות רעה, שאינה יראה שמיים כפי שגם אתה עכשיו הצדקת אותי במילים אחרות. וכיוון שכפי שאתה אמרת חזל אמרו שהכל מידי אלוהים מלבד יראת שמיים. משני אלה נסיק וודאי שכל הרע באדם הוא מידי אלוהים.
ולזה לא התייחסת.
האם אתה באמת עומד מאחורי הטענה שכל רע באדם הוא מן האלוהים? כמסקנה מדבר שכזה, לאדם אין בחירה בין הרע לטוב אלא בין הטוב לטוב אחר. שכן הרע בא מידי האל.
אבל כדי לא לבלבל, זו רק מסקנה, האמרה הראשית לעשיו זה מה שנאמר תגובה קודמת ובחלק הראשון של תגובה זו מחדש.
וזה לא מתייחס לנקודה המרכזית:
חלק מהתנהגות האדם - לדוגמא התנהגות רעה, שאינה יראה שמיים כפי שגם אתה עכשיו הצדקת אותי במילים אחרות. וכיוון שכפי שאתה אמרת חזל אמרו שהכל מידי אלוהים מלבד יראת שמיים. משני אלה נסיק וודאי שכל הרע באדם הוא מידי אלוהים.
ולזה לא התייחסת.
האם אתה באמת עומד מאחורי הטענה שכל רע באדם הוא מן האלוהים? כמסקנה מדבר שכזה, לאדם אין בחירה בין הרע לטוב אלא בין הטוב לטוב אחר. שכן הרע בא מידי האל.
אבל כדי לא לבלבל, זו רק מסקנה, האמרה הראשית לעשיו זה מה שנאמר תגובה קודמת ובחלק הראשון של תגובה זו מחדש.