28 תשובות
אשמח אם תתקני את זה מדתיים לחרדיים
בדרך הכלל החרדיים אם אלה שמחמירים אבל דבר כזה זה כבר ממש מוגזם פיקוח נפש דוחה שבת ויום כיפור
אנונימית
כי זאת האמונה שלהם
הם מאמינים שכל מי שבא לעולם אז הוא בא לעשות תיקון ובורא עולם נותן אותו בהשאלה אז אם הוא נלקח אז הוא סיים את התיקון בעולם.
את לא יכולה לשפוט אותם כי הם לא חושבים כמוך
וחוץ מזה שגם להם כואב על זה
זו האמונה שלהם שאלוהים עושה רק מה שטוב בשבילם.
אם הבן שלהם מת הם חושבים שצריך לסמוך על ה ולהאמין בו.
ובגלל שהם מן הסתם חרדים הם עשו את זה. זה די דבילי לדעתי
הטמטום האנושי מפתיע אותי כל פעם מחדש
את ממש צודקת אני לא מבינה חרדים קיצוניים זה מטורף. הילד שלך בסכנת חיים זאת הברירה היחידה שנשארה לך ומה שאכפת לך זה האישור של הרב? היא הרגה את הילד שלה וכל החיים היא תחיה בידיעה שזאת אשמתה.
לדעתי זו הייתה התנהגות מפגרת מצד האמא, הרי זה פיקוח נפש.
לא יודעת מה להגיד...אולי אמונה תמימה(?) נדון אותה לכף זכות.
הוא נותן והוא גם לוקח, אחרי הכל, זו נשמה שבאה לעשות את התיקון שלה וללכת לעולם האמת
כל אחד והדבר שהוא מאמין בו, שהדבר שהוא מאמין בו זה הדרך שלו לחיים..
כנראה להם יש מנהג לשאול את הרב על כל נשימה שלהם
לדעתי זה מטומטם
פיקוח נפש דוחה כל דבר אפילו כתוב בתורה "ושמרתם על נפשותיכם" בתור ציווי שמי שלא עושה אותו זו עברה חמורה !
אז במקום לבכות על זה שחיללו הם היו צריכים להציל את הילד .אבל אני לא שופטת יכול להיות שהם לא ידעו או שממש פחדו מלחלל
אנונימית
אני לא יודעת אם הם באמת חרדים או דתיים או סתם קיצונים, אין לי תגובה על זה.
תשני את זה בבקשה לחרידים.. זה ממש מעצבן שחושבים שדתיים וחרידים זה אותו דבר.. חרידים רק מחמירים לא אנחנו.
זה לא קשור ל"דתיים", זה קשור לחוסר ידע בסיסי בהלכות שבת: "מי שיש לו חולי של סכנה מצוה לחלל עליו את השבת והזריז הרי זה משובח והשואל הרי זה שופך דמים" (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן שכח, סעיף ב).
"כל פקוח נפש דוחה שבת והזריז הרי זה משובח" (אורח חיים, סימן שכט, סעיף א).
נ.ב. מה יש לכם נגד חרדים? חרדים אמיתיים אמורים לדעת הלכות שבת בסיסיות כאלו, כי כתוב שיש גנאי לרב שלא לימד לתלמידיו את ההלכות האלה: "תני הזריז משובח והנשאל מגונה והשואל הרי זה שופך דמים" (ירושלמי, יומא, פרק ח, הלכה ה).
כרגיל הצביעות של דתיים מסומים כאן פשוט דוחה. אתם אפילו לא יכולים לגנות אמא שפשוט הפקירה את ילדה למוות?! מבחינתי אשמה בהריגה לפחות.
שואלת השאלה, כמובן שמדובר במקרה ספציפי, ולא בהתנהגות שניתן להכלילה לציבור שלם או רובו.
מיסטרי, בוודאי שניתן לשפוט אותה. לא כי אני לא מחזיק באותן אמונות כמוה, על זה באמת לא נשפוט אף אחד. אבל ברגע שהאמונות שלה משפיעות על חייו של מישהו אחר, נגמרות זכויותיה הדתיות. אין לאף אחד זכות להפקיר ילד חולה, והשיפוט כאן הוא אפילו קשה. לא צריך שום אישור משום רב, ונושא פיקוח הנפש הוא ידוע ומוכר, בדיוק כמו שלא מתקשרים לרב בכל שישי מחדש לשאול אם מותר להשתמש בחשמל.
מאסטרית, למה לדון אותה לכף זכות?! אין לשכוח שאלוהים נותן זכות בחירה. כלומר, בכלל לא בטוח שזה היה הזמן שאלוהים תכנן לקחת את הנשמה. עם כל הכבוד לכולם בדת, הבחירה הייתה אצל האמא והיא האחראית היחידה לזוועה הזאת.
רודף האמת אל תקרא לנו צבועים בגלל המקרה הזה, לא אמרתי שום דבר שהצדיק את זה , בכלל ראית אותי אומרת שאני מצדיקה או מסכימה עם נעשה בשאלה ? אין לי תגובה על זה, כי אולי אני לא רוצה להגיב על זה, לא כי מסיבות שאתה חושב שהן , אני בחרתי לא להגיב לזה ואמרתי שאין לדעת אם הוא דתיים או חרדים באמת או שסתם הם קיצונים, זה כול, זה לא אומר שאנו לא מגנים את זה, פשוט בחרתי להגיב בדרך אחרת.ואנו לא צבועים, קודם כל אחד פה אמר את דעתו בנוגע לזה, אני בחרתי לא להגיב עדיין, ייתכן שאימא טעתה או משהו כזה, אני לא מצדיקה את הנעשה שם או מה שקרה ומה שהם עשו, אני פשוט אמרתי שאין לדעת אם אלה באמת חרדים או דתיים או שסתם קיצונים, ותכלס באמת שאין לי תגובה על המעשה הזה. זה לא אומר שאני צבועה או מה שאתה חושב עלי , אני בחרתי לא להגיב על הנעשה.
^ובגלל זה השם שלך לא מופיע באופן ספציפי על ההתבטאות הספציפית. לא מבין מה את רוצה. יש פה מספיק תגובות שפשוט בחרו במפורש לא לשפוט אותה, או לתרץ את המעשה ע" האמונה. זו צביעות, כי הם לא היו מגנים ככה על הריגה מסוג שונה.
זו לא צביעות, זה לא אומר שאנו לא מגנים את זה ..ואנו לא מתרצים את זה, אם אתה באמת שואל את דעתי, אולי זה רשלנות או משהו כזה. אף אחד מאתנו לא מתרץ שום דבר על ידי אמונה, זה אולי נקודת המבט שלך ואני מבינה אותך בזה, ואתה צודק , אבל כל אחד חושב אחרת מדעתך, לא באה לתקוף פה, אני בחרתי להגיב בצורה שונה, אני לא יודעת מה דעתי לגבי זה, אני לא אומרת שום דבר שמצדיק את זה או מתרץ את זה אישית, אני פשוט לא מגיבה למקרה הזה כי אין לי מה לומר על זה.
טוב, קראתי את הביקורת מיסטר רודף אמת, נכון, האימא יכלה למנוע את זה, היא עשתה טעות, זה היה באמת מצב של פיקוח נפש.

יכול להיות היא מטומטמת קצת, או שיש להם אמונה תמימה מידי עד כדי פיגור, כי כל אמא נורמלית הייתה עושה הכל כדי למנוע את מות בנה, אולי הם זוג מטומטים בלי קשר להיותם חרדים.
כי ההתנהגות הייתה שגויה
דנתי לכף זכות כי אין מה לעשות בנידון נכון לעכשיו, אז מה זה יעזור?
לפעמים קורים דברים מסוימים במהלך החיים שהם לא הוגנים ולא צודקים, הם לא בשליטתנו, מה יש לעשות נכון לעכשיו?
שום דבר.
לכן דנתי לכף זכות, אי אפשר לדעת מה עבר על האימא
אני מסכימה איתה, בכנות אני הגבתי ככה כי לא ידעתי מה לומר על הנושא, ידעתי שאם אצדיק את זה, יצאו עלי אנשים כי הצדקתי את מה שקרה לילד ומה שעשתה אימא שלו, אז לא אמרתי שום דבר בעד או נגד, הייתי ניטרלית , וזה לא היה צביעות, פשוט לא אמרתי שום דבר בעד או נגד מה שקרה,והאימא באמת הייתה עשתה משהו לא בסדר בסיפור ,אולי היא הייתה צריכה למהר וכל זה או שהיא הייתה לקחת אותו לטיפול נמרץ מהר או לא יודעת, אי אפשר לדעת למה הם עשו ומדוע הם עשו, אלא אם כן תפגוש אותם בדרך איכשהו ותשאל אותם,כמו שנאמר, אין מה לעשות בנידון, מה שקרה היה , אנו לא יודעים למה היא עשתה, ולא עשתה ככה , למרות שהיא הייתה יכולה לעשות את זה ולהציל אותו, אולי זה מטיפשות או משהו כזה, לך תדע מה עבר עליה במוח
רודף האמת, אני מסכים שזה לא בסדר מצידה והיא פעלה שלא כהלכה, אבל אנחנו לא יודעים חשבונות שמים ולמה משמים ככה נגרם שהילד מת. זה לא אומר שהיא לא תתן על זה את הדין, אבל "הכל צפוי הרשות נתונה".
"דנתי לכף זכות כי אין מה לעשות בנידון נכון לעכשיו, אז מה זה יעזור?" - אבל מאסטרית, זה נכון לכל דבר. למה להעניש אנס? הוא כבר אנס ואין מה לעשות בנידון? וגנב? ורוצח? אנו לא דנים לזכות כי אין מה לעשות בנידון, אלא על סמך המעשה עצמו. נכון, אנחנו לא יודעים למה היא עשתה, וזה ממש לא מעניין, הורה שמפקיר את ילדו, זו בעיה בכל צורה שתנסחי את זה.
אורה ושמחה, לא הזכרתי את שמך בתגובה הראשונה שלי. התגובה שלך הייתה מעורפלת במקרה הטוב, ועדיין לא שפטתי אותה כלל. לעומת זאת, מתגובה לתגובה הצביעות יוצאת בכל זאת. עכשיו את כבר מסכימה עם המאסטרית שדנה לזכות, ומודה בפה מלא שלא אמרת את דעתך כי ייצאו עלייך. בדקת את ההגדרה של צביעות לאחרונה?
תוצאה, אין לנו מה להתווכח כאן על חשבונות שמיים, נשאיר את ויכוחי האמונה לדיונים אחרים. שמח שאתה מסכים שהאמא טעתה, זה מראה שגם הקיצוניים ביותר מבינים את המשמעות של פיקוח נפש, וממחיש את הנקודה שלי לגבי הצביעות של אלו שלא מסוגלים לגנות מעשה כה זוועתי. כל הכבוד.
אז מה אתה אומר?
ניתן לה עונש של רוצחת? הרי זו לא הייתה הכוונה שלה
זה לא ילך, היא טעתה,והיא משלמת מחיר בעצמה, היא איבדה ילד.
מן הסתם שזה לא הדבר הכי מלבלב שיש, זה מצער מאוד...
אני לא יודעת מה הלך שם באמת, לפי הסיפור נשמע שהיא מסובבת
אין לי מה להוסיף
טוב אתה מוכן להפסיק עם הקטע של צביעות ? האישה עשתה טעות, אוקי? ונכון שהיא הייתה צריכה לקחת את התינוק לטיפול ולא עשתה את זה והוא מת וזו אשמתה אבל את הנעשה אין להשיב, לא אמרתי את דעתי מסיבות שאני יודעת אם אני אגיד שאני מצדיקה את זה , אז תגיד "את מצדיקה את האימא שהיא גרמה למות התינוק שלה ?!" ודברים כאלה . לכן אני לא אמרתי שום דבר בעד זה, ושנית זה לא הופך אותי לצבועה, אני פשוט מנסה לא לומר משהו שיגרום לך או לאנשים לחשוב שאני בעד מעשים כאלה, אל תמהר לכתוב ישר צביעות על כל דבר או כל אחד שלא מביע את דעתו בנושא , האישה עשתה טעות, בסדר ?טעות גורלית, היא הרגה את התינוק שלה בשוגג, לא בכוונה, היא לא רצתה להרוג אותו, לא התכוונה לעשות את זה, אתה לא יודע מה עבר עליה אז או מה עבר עליה במוח שהיא עשתה, לא יודעת, אולי היו לה סיבות או שלא היו לה סיבות, מה שבא לך, היא נענשה מספיק בכך שאיבדה את הילד שלה והיא סובלת מזה, מה אתה עוד רוצה שהיא תשלם? שיאסרו אותה? שהיא תהיה בכלא ? שתהיה בבית משפט ותקבל עונש על טעות כזו?אתה מגזים בתגובה שלך.. אנשים עושים טעויות , כמו בסיפור על השארת ילד במכונית בחום, וכן לא היו צריכים להשאיר אותו שם לבד בחום הזה , אנשים שכחו ולא שמו לב או לא ידעו שהילד שם נשאר, וכן בגללם הילד מת מחום או הלך לבית חולים לטיפול, אתה יכול להאשים אותם בזה כמה שאתה רוצה, אבל הם כבר קיבלו את העונש שלהם וזה רגשות אשם ומשפט של כל האנשים פה , כנל גם לגבי זה, האישה קבלה את העונש שלה בזה, היא איבדה ילד, היא מרגישה רע ונורא, זה עונש מספיק בשבילה, יותר מזה לא צריך להיות , או שאתה רוצה שהיא תלך לבית משפט ותהיה בכלא למשך החיים שלה על הטעות הזו ?ושוב, זו לא הייתה צביעות, הייתה לי הסיבה שלי לא להגיב למעשה ולנעשה, אנו לא יודעים למה היא עשתה ומדוע, אתה ממהר עם מסקנות חפוזות לקרוא ולהאשים פה אנשים יותר מדי עם הצביעות בשאלה הזו, אנו רק מנחשים למה ומדוע, אנו לא יודעים למה היא עשתה את זה, גם לא נוכל לדעת, זה רק נקודת המבט שלנו בזה וגם שלך. אז בבקשה תרגיע עם הצביעות הזו שאתה אומר פה כל הזמן.קראתי את השאלה שוב, הבנתי כמה דברים, הרב אישר להם לקחת את הילד בכיפור לבית חולים זה באמת היה פיקוח נפש, כי הילד היה במצב של סכנת חיים, האישה לא יודעת למה היא התנהגה ככה , אם היא הייתה יכולה פשוט לתת לבית חולים לטפל בילד שלה במקום לעשות בעיות, אולי יש לה בעיות אישיות או שהיא .. לא יודעת, אנו לא מכירים אותה טוב בשביל לדעת מה שהיא עשתה או לא עשתה, רק הבעל ואנשים בבית חולים יכולים לדעת כי הם היו שם, לא היינו שם אז אנו לא יודעים את האופי שלה וחשיבה שלה, סביר להניח שרב אכן הסכים להם לקחת אותו לבית חולים לטיפול נמרץ וניתוח כי היא הפילה אותו, למה היא הפילה אותו שהוא עוד נולד? לא נדע לעולם,היא לא הייתה צריכה לחכות לעוד אישר של הרב לזה, היא פשוט הייתה צריכה לפעול מהר בשביל להציל אותו, למה היא התעכבה ולמה היא חשבה ככה ? לא נדע אף פעם, אלא אם כן יש עדי ראיה, ומישהי ששואלת השאלה יודעת הייתה שם אימא שלה או אחות, זו עדות שלה בעיקר . הניתוח היה יכול לעזור לו בכלל, אם היא הייתה פחות מסרבת והייתה משתפת פעולה איתם, לא היה צריך אישור מהרב בשביל זה, אם היא חרדית באמת, היא הייתה יודעת שזו הצלת חיים ופיקוח נפש, או שאולי היא לא חרדית באמת, אגב לומר הוא נתן הוא לקח, זה לא בדיוק נכון, אם הייתה מנסה לשתף פעולה אתם ולתת להם לעשות לו ניתוח קצר שיכול להציל את החיים שלו, עוד היה לה את תינוק בחיים, אבל איכשהו היא בחרה להתנגד ולעשות סיבוך, עם קטע של הרב, האישה פשוט נהגה בחוסר חכמה ופזיזות והבנה, מקרה מצער היה יכול להפוך להצלת חיים והתינוק היה עוד בחיים, למה היא עשתה את זה ? אולי היו לה בעיות? או שהיא הייתה באמת מסובבת ? לא נדע לעולם למה ומדוע, אני מניחה שרק אחים בבית חולים ורופא שם ידע, ובעלה ידע את האופי שלה ונפשה . לא היה צריך שום אישור נוסף מהרב על זה, היא הייתה יכולה לקחת אותו ישר לטיפול נמרץ לניתוח שהיה מציל אותו והיא הייתה מקבלת אותו בחיים ונושם, אבל פשוט זה חבל שזה קרה ככה.
לא, לא נעניש אותה כרוצחת שזה מונח מוגדר היטב, ולא השתמשתי בו. כן נאשים אותה בהריגה בשוגג, שזה מונח ששנינו השתמשנו בו, אז איפה הבעיה להכריז את זה באופן ברור? עכשיו עשית את זה, כל הכבוד, יש אחרים שהצביעות עדיין איתם
טוב בסדר,הייתי צריכה לישון על זה ולקרוא את השאלה שוב בשביל להביע עמדה ברורה, מספיק טוב ?
אוקיי, יאללה תחוקק חוק כזה
רודף האמת, ברור, הקיצוניות האמיתית אומר ללכת עם ההלכה עד הסוף, שזה אומר שמצוה לחלל את השבת בשביל להציל את נפש. ובירושלמי (וזה והובא בשולחן ערוך במקום שציטטתי למעלה) נאמר שמי ששואל האם מותר לחלל את השבת בשביל פיקוח נפש - שהוא שופך דמים. לכן פשוט שאני לא יכול להצדיק דבר כזה. השאלה איפה אותה אמא בדיוק למדה את ההלכות ומה היה הרב שלה. כי כתוב שהרב שנשאל על זה - שזה מגונה, כי זה דבר היה לו ללמד.