43 תשובות
מסכים
אני מרגישה כלפי משרד החינוך שבמקום לעסוק בנושאים חשובים באמת כמו המצב הנפשי של התלמידים, הוא לרוב עוסק בשטויות מיותרות כמו קוד לבוש או חשיבות הלימודים. אל תבינו לא נכון. לימודים זה חשוב, אבל איך התלמידים ילמדו כשהמצב הנפשי שלהם מעורער?
אגב, מסכימה עם מה שכתבת
צודקת.. עזבי את זה שמבחנים למה צריך? לגרום לילדים לחשוב שהם לא טובים? להוריד מערכם של ילדים? אני רוצה לומר לך שיש לי ציונים סבבה לגמרי ולפעמים יש נמוכים. שאני מקבלת נמוכים אני אומרת לעצמי למה אני סתומה ולמה אני לא יכולה להיות היא שקיבלה ציון מאוד גבוה. זה תמיד ככה ובעיני זה רעיון גרוע של משרד החינוך. הוא מלמד אותנו להוריד מערכינו.
מסכימה לגמרי. רק ביסודי לומדים את הדברים שצריך, וגם זה בדרך לא נכונה. אולי במקום להתעסק בכמה שווה איקס צריך להתרכז בנו כבני אדם.
חוץ מללמוד איך להיות בחברה, לא לומדים הרבה בתיכון וחטיבה.
מ ס כ י מ ה.
ברוך הבא לחיים
רק אני קראתי את זה עם המנגינה של יא2?
יש לי ככ הרבה דברים להגיד על זה, את צודקת.
אני כל יום קמה בתחושה מגעילה שאני צריכה ללכת לבית ספר.. כי אני מקבלת ציונים שהם בקושי עובר.. כי אני נכשלת.
אנונימית
מדהים כל מה שכתבת פשוט מדהים
כולכם צודקים.
אבל במקום סתם לומר שהם טועים תביאו תכנית טובה יותר, ובפרטים.
כבר הבאתי.
הצעתי שהיועצת תיכנס לכיתות למערכי שיעורים (שעות קבועות) גם אם על חשבון הלימודים, ופשוט תדבר איתנו על זה.
הצעתי שיבטלו את קוד הלבוש שמשפיל גם את הבנות, מוציא את הבנים חרמנים ואת המורים נוקשים מדי.
אף אחד לא מקשיב
מסכימה.מוסיפה גם את כל הנושא של הריטלין.נותנים לילד סם בשביל שיעמוד בקצב של מערכת מיושנת ואיטית שלא השתנתה כבר שלושים שנה...במקום לפתוח את הראש ולצאת מהקופסה,מלמדים שנכשל זה טיפש,שונה זה פגום ומי שלא יודע את החומר הוא מקרה אבוד...כל כך חבל
אז הרעיון הוא להוסיף שעה של יועצת במערכת
תביאו עוד רעיונות
יועצת לא תעזור, לא כולם יכולים להיפתח בפניה וזה יותר מדי תלמידיפ
וואו כל כך. רוב הדברים שאנחנו לומדים לא מעניינים אותנו ולמשל מתמטיקה זה השיא כאילו באמת רק החומר של היסודי וקצת של כיתה ז' באמת חשוב לחיים לדעת ולהבין אבל מה לעאזאזל יעזור פאקניג טריגונומטריה או פרבולה בחיים? באמת מה זה יעזור? שער המקצועות ההומניים כמו היסטוריה וספרות אפשר ללמוד מהם ידע כללי להיות בעל ידע ממוצע כל שהוא אבל ברצינות מה זה יעזור לנו בהמשך לדעת מתמטיקה של התיכון?
מערכת החינוך, לא מלמדת איך לשלם מיסים, לקנות דירות, לחפש עבודה, למצוא כיוון למידה, להוציא כל מיני רשיונות,
אבל היי לפחות אני יודע את הגובה של נפולאון
ללמוד ולהוציא תעודת בגרות זה נטו בחירה שלך, את מחליטה אם לקום מהמיטה בבוקר וללכת לבית ספר או להישאר בית. כדי לך לעבוד קשה עכשיו בשביל שבחיים לא תצטרכי פחות. תחשבי מה יותר חשוב לך ומה את רוצה להיות כשתיהי גדולה, אם את רוצה בעתיד להיות משהו שמצריך תעדות בגרות ולימודים אקדמיים אז כן תשקיעי ותילמדי, אין מה לעשות. אני מסכים שמערכת החינוך לא מושלמת, ביחס לשאר מדינות, אבל היא גם לא כזאת גרועה. כנראה יש סיבה שהמערכת הזאת עדיין קיימת, כי היא מצליחה.
יש משפט באנגלית שאומר if you can't beat them, join them, את לא יכולה לשנות עכשיו את כל מערכת החינוך אז למה לבזבז אנרגייה על משהו שבכל מקרה חסר השפעה כמו תלונות, צריכים להתמודד.
מסכים ,
בית ספר זה בית חרושת לציונים (תמיד אמרתי את זה ואני עומד מאחורי כל מילה)
יש המון השוואות בין תלמיד לתלמיד , המון תויות ששמים על תלמידים וכו
יש משהו גם שגורם לתחרות סמויה בין התלמידים (עם הציונים) מה שהופך את בית ספר למקום לא נעים
שיטת הלימוד הזאת של לשנן חומר במסות כבר ממזמן הוכיח עצמו כלא יעיל בעליל
היה עדיף כבר ללמד אסטרטגיות למידה
גם ללמד את מה שבאמת חשוב ולשנות את כל שיטת הלימוד מן הבסיס
גם שיעורי הבית הפכו לנטל ולעומס גם על הנערים והנערות וגם על ההורים שלהם
בכלל , להתעסק יותר בדברים פרקטיים
מרבית הדברים אחרי שפלוני נבחן עליהם שבועיים לאחר מכן זה יתנדף לו מהראש
מבלבלים את המוח עם כל מיני נוסחאות שבחיים לא ישתמשו בהם במרבית המקרים
אני חושב שהמורים גם צריכים לבוא לתלמידים בגובה העיניים והרבה יותר לתמוך--------מסתבר שלעניין הריגשי של משקל עצום על האופן שבו תלמיד/ה יצליח/תצליח
הבית-ספר כבר הפך מזמן למקום ששנוא על תלמידים ומשהו מאוד מתיש
המורה גם צריך לעודד ולתמוך בתלמידים ללא יוצא מן הכלל כולל סיוע אחרי זמן הלימודים
********************
גם שאני הייתי ב יא-יב 1991-1992 היה משהו שגרם לי לשנוא את בית הספר,
טונות של חומר , תחושה של משהו רובוטי שהמורה בא לסמן v ולהעביר עוד יום והעיקר שהמשכורת שלו תדפוק
היו לא מעט מורים שהיו מתייחסים לפלוני מדהים כי הוא קיבל 100 ואילו חבר שלו שהתנהג למופת המורה לא ראה אותו בכלל
חומר משעמם ולא יעיל והמון שעות
את שיעורי הבית לא ידעתי איך 'לאכול' בכלל מרוב כמות (מה שכירסם לי מכמעט מכל היום, שלא לדבר על השעות שהייתי בבית הספר) ,
גם הרבה פעמים היה לי צורך לישון אחרי יום כ"כ מתיש גם נפשית וגם מנטלית
לדעתי בית-ספר חייב להיות מקום יותר 'מזמין' ברמה הזאת שגם יהיה נעים לתלמיד/ה, גם יתמקדו בתמצית וילמדו עם יותר עזרים בצורה מעניינת ושוב בעיקר היחס האישי
גם נושא של להראות משהו בהדגמות יכול יותר להועיל וכו(כלומר : לפרק את הנושא המורכב יותר לחתיכות קטנות כמו סלאמי)
עד היום אני זוכר שהיה לי מורה להיסטוריה 'גבר שבגברים' שלרוב היה נותן 4 שאלות לעשות כשיעורי בית (מה ששאר המורים היו מפרקים אותי עם טונות של שאלות שלעתים נגררו עד לשעה מאוחרת יותר , או שלא עשיתי) היה גם מכניס קלילות והומור ומעביר את החומר בצורה הרבה יותר מעניינת
אבל בכלל חייבים גם לשנות את הנושאים שאותם יש ללמוד

מי יתן ונראה שינוי בכל המערכת הזאת גם ברמת יחס אישי, גם ברמת שיעורי בית וחומר ולקצץ איפה שניתן, שיטת לימוד שונה, ומקום יותר 'מזמין'
*************************
מעניין לראות את זה:
https://youtu.be/bhsyfxeoxxk
זה מאוד מוכיח שכאשר יש מספיק תמיכה לתלמיד (בעיקר רגשית) ובד בבד מורים שנותנים את הנשמה אפשר להגיע רחוק
פשוט מדהים!!!----------,
משרד החינוך נכשל בעניין הזה ובגדול,
אוסיף עוד נקודה מעניינת:
ידוע ששיטת הלימוד דפוקה, מתישה ומכניסה המון השוואות ושמה תויות
שלא לדבר על שיעורי הבית עם כמות מפה ועד ניו-זילנד
מי שבאמת שיחק אותה בלימודים זה כאלה עם זיכרון מאוד מאוד טוב (פנומנלי) שפשוט אירגנו את החומר בצורה כזאת שקל להם לשלוף אח"כ
*********************
אישית מכיר אדם כזה שזוכר דברים ברמה שבכלל לא ניתן לתפוס את הכמות שהוא זוכר
פעם גם עתודאים שדיברתי איתם הדגישו בפני שזה בעיקר עניין של לזכור המון חומר ובגלל זה הם הצליחו בענק בלימודים
ושוב חוזרים לעניין של לשנן (שהוא מתיש ,מסורבל ולא נכון)
ועוד דבר ,
צריך באמת לשים יותר דגש על דברים פרקטיים לחיים
(ולא נוסחאות מטומטמות אחרות)
הבעיה שגם אם משרד החינוך כן יחליט על שינוי זה ישרך שנים
איך היית יודעת לכתוב ככה עם סימני פיסוק בלי משרד החינוך ?
אני אגיב לכל נקודה שרשמת
-אנחנו 12 שנים בבית ספר כי יש חוק עולמי שאסור שילדים יעבדו ואכן אלא אם את בת 15\16 תוכלי לעבוד אבל כמובן שעד אז זה לא רלוונטי, לא כל הורה יכול להישאר בבית ולעבוד מן הבית וזה גם לא טוב לכלכלה שיהיה המון שילמדו בבית, אז האלטרנטיבה היא לחנך 12 שנים, יותר כמו 14-15 אפילו.

-החומר חלקו מיותר מסכים אבל זה בדיוק אותה נקודה שאין לבית ספר הרבה לדחוס והוא לא רוצה שילדים בני 8-9 יהיו בבית חסרי מעש מ11 עד שההורים יגיעו.
וגם בחטיבה ובתיכון אז יש חומר מיותר אבל זה משתנה כל הזמן.

-צריך לעשות כיתות של מב"ר, מצוינות, אומץ, נחשון וכל אלה והאחרים כי מבחינה כלכלית עדיף באיזשהי צורה שיהיה המון גאונים ואם לא גאונים וטיפשים אז אנשים שרוצים להיות עצמאים, עובדים יותר, חרוצים וכו', מאשר שכולם יהיו סבירים. אם כולם היו סבירים אז אף אחד לא היה רוצה להתקדם קדימה כי כולם כמו כולם (סוציאליזם של אינטליגנציה אולי נקרא לזה כך).

-גם לומדים הרבה מזה שהלימודים חרא, לומדים להתגבר על דיכאון, מזה, איך להיכשל, איך לקום מכישלון וכו', את חושבת לעצמך אם החומר היה קל יותר ואולי המורים טובים יותר וכולם היו מצליחים, אז בפועל מתישהו הכישלון יבוא שנהיה בעבודה או במשפחה ולא נוכל נפשית להתמודד עם זה, אז אולי יש גם אלטרנטיבה למערכת החינוך להיות גרועה באיזשהו עניין. זה לא כאילו בפינלנד כולם אינשטיינים, וזה לא שבקטאר העשירים גאונים ולא לוקסמבורג, יש חכמים אבל זה לא אומר שיט.

== אנשים ירצו לפתח את הארץ הזאת רק אם הם ירצו לצאת מה"בור של חרא" שהם נמצאים בו.
you seem happier, את מצחיקה ביותר, את יודעת כמה שימושים יש לפרבולות וגרפים בתעשייה? המון, בעיקר גאומטריה זה נושא חשוב ביותר, ליצור בניין מרהיב זה לא סתם לוקח עשרות ואפילו מאות של מהנדסים.
אני מסכים בכל מילה שנאמרה. אין לי מה להוסיף. החינוך בישראל בתהום.
מסכימה.
ויש עובדות שהמערכת הזאת לא בסדר ...בפינלנד ילדים לומדים אולי שלוש שעות ביום ומבלים עם החברים שלהם, והם לומדים דברים שיעזרו להם בחיים , שניתנו להם את האפשרות לבחור ולגלות מה הם רוצים.
המורים אצלם אומרים שהילדות לא אינסופית וצריך להנות בה .
ולבסוף פינלנד בין הארצות המובילות בתחום החינוך.
the magic

דבר אחד מאוד פשוט אתה לא מבין, אז אני אסביר לך. לכל אדם יש צרכים שונים, חוויות שונות, חלומות שונים ומצב שונה. ואם המערכת הייתה קצת מגדילה ראש והייתה מתייחסת לכל תלמיד לפי הצרכים שלו, לפי מה שהוא צריך, לפי מה שמעניין אותו ולפי מה שהוא זקוק כדי להצליח בחיים באופן מעשי (ולא תחת מקצוע, כי העולם הוא לא מקצוע, הוא לא דיסציפילינות, העולם הוא חי) הכל היה נראה שונה.
עצם העובדה שהמערכת מתייחסת לתלמידים כמו שבלונות שמייצרות ציונים, זה שורש הבעיה. חד וחלק.
אני אומרת את זה כבר 11 שנות לימוד שלי.
מסכימה עם כל מילה
לדעתי את צודקת חלקית.
יש הרבה דברים שאני לומדת מהבית ספר, באמת הרבה. שאם לא היה את האינטרנט לא היה לי שמץ של מושג בהם.
בדיוק בגלל זה מערכת החינוך צריכה להשתנות. היןם יש לנו הרבה יותר אמצעים שלא היו פעם וכל המידע נגיש יותר. ואפשר ללמוד ולהשכיל גם בלי בית ספר.
ונגיד יש כמה דברים שלדעתי חשוב להכניס ללימודים למשל ניהול פיננסי (לדעת איך להתנהל בחיים עם כספים) הוסיפו לנו את זה השנה כניסיון והאמת? זה ממש ממש טוב. אני לומדת דברים על הלוואות על צ'קים וכו..
בנוסף לדעתי צריך להוסיף למשל משק בית ועוד כל מיני מקצועות..
וגם אני חושבת שאפשר ללמד בדרכים שונות ולא רק בספר ומחברת (אבל זה דורש תקציב ענקי)

בקיצור יש כמה דברים טובים במערכת אבל יש גם כמה לא.
אני בעצמי הייתי בדיכאון של בית ספר, פשוט אני לא קרייבייבי שיבכה על זה שהילדים הם חרא ושהמורים חרא ואתקע בזה כל היום, פשוט אני מתכנן מה לעשות למשל שבוע חודש אחרי, ואיך לקום מזה, אני יצאתי מדיכאון בעצמי, אז כל אחד יכול, אם כמה שזה נחשב צבוע פשוט צריך להגיד שאני *** בלימודים כרגע ואני עושה הכל בשביל להשתפר.

אני למשל יודע מה אני ארצה לעסוק בעתיד וזה כבר מגיל 13, אבל למען האמת? רוב האנשים לא באמת יודעים מה הם רוצים לעסוק את שהם מגיעים לצבא ומנסים לבחור משהו עם משמעות (אלמלא קרבי) או שבסוף הצבא לקראת לימודים לתואר, מחשבות על העתיד. אני בכיתת מצוינות ובערך בכיתה ז ובכיתה ח וגם בכיתה ט ישאלו אותנו מה אנחנו נרצה לעסוק בעתיד, ו80 אחוז לא יודעים אלא מחרטטים משהו, וגם אני בעצמי יודע זאת, הרוב לא יודעים מה הם ירצו לעסוק בעתיד, אם את רוצה חבורה של בני 17 ממורמרים על זה שהם בחרו מקצוע בגיל 12 שעכשיו מגלים שאין להם כוח אליו והם נדפקו ואין להם ידע לעבור למשהו אחר, אז חסר עלינו צרות.

הלוואי שהיה לנו יותר בחירות לעסוק בעתיד, אבל למעשה אמנים, אנימטורים, זמרים,נגנים,ספורטאים למיניהם, סופרים, מתמטיקאים עילאים יבחרו לעסוק בהוראה כי אין כסף וכי הם לא אוהבים ילדים במיוחד או שהם לא טובים בללמד. אז כן נדפקת עם כמה מורים גרועים.

יש פרבולות גם מחוץ להנדסה, אנימציה,ציור,אם תרצי להיות כלכלנית... וכמו שאמרתי זה רלוונטי כי זה נושא "יחסית" קל שמותאם לילדים, הוכחה שהרבה באים לאונברסיטה ללמוד משהו עם מתמטיקה והם היו הטובים ביותר בכיתת 5 יחל והם קיבלו די שוק.


אה וגם אין היגיון לגרום לילדים לעסוק במקצועות שהם רוצים 100 אחוז מהזמן, כי המדינה צריכה מקצועות מסוימים יותר מאחרים, לרוב המדינה מצליחה לגרום לאיזשהו איזון מסוים כי התהליך מתחיל בהיות האנשים בוגרים ולא ילדים.
וזה רק חלק מהדברים..
כמו שאמרת יש את העיניין של הלחץ והמבחנים שזה בכלל לדעתי צריך לשנות את כל מה שהולך שם (וגם בכללי שתדעו ששמעתי פעם שמי שהמציא את הבגרויות וכל זה התחרט אחר כך והבין שזה טעות.. סתם עובדה ששמעתי לא יודעת אם נכונה אבל בכל מקרה לח)
גם זה לא נכון כי עובדתית לא כל מי שרצה להיות x הצליח להיות x, צריך תוכניות ב'.
אתה מפספס את הפואנטה. יש דברים שהם מעבר לצרכי העולם. "צרכי העולם", הביאו את העולם לאן שהוא היום - מזוהם, מרוקן מתרבות ואומנות, מחושב וקר כלפי אנשים.
יש דברים שהם מעל צרכי העולם. ומבחינתי נפש האדם היא החשובה ביותר, בגלל אנשים מפגרים כמו מר בנט שהוציא את קמפיין הריסת החינוך בישראל "לתת חמש", העולם הופך להיות מרגע לרגע מחושב וטכונולוגי יותר מדי.
מקצועות הומניים כגון מוזיקה, משחק ואומנות נוספת נדחקו הצידה.
פלא שיגאל בשן התאבד לפני יומיים? לא מפתיע בכלל.
אני אתן לך אנקדוטה אחרת.

אם רופא היה רושם את אותה תרופה לכל המטופלים של מה היה קורה? נכון. התוצאה הייתה טרגית, כל כך הרבה אנשים היו חולים וכשזה מגיע לחינוך זה בדיוק מה שקורה.
שמעת פעם על ידע כללי? את צריכה להרחיב אופקים, לדעת קצת מעבר ולא בדיוק את החומר שנותנים לך.
כל מקצוע נותן לך מידע וידע לגביו כך שאם תרצי ללמוד אותו בעתיד תדעי עליו קצת יותר וחמישה מילים.
הוא חראא של משרד אני שונא אותו ואת השר האפס הזה נפתלי בנט שאם הייתי פוגש אותו היו לי כמה דברים להגיד לו. בושה שיש כזאת מערכת חינוך בישראל זאת בושה למדינה שלנו
לפי דעתי הם צרכים להשקיעה גם בקידום התחביבים שלנו וקישרונות
שנתרום במה שאנחנו טובים ואוהבים זה הכי טוב
כע... תכלס לא צריך ללמוד כלום עד הבגרויות... אני רק מכיתה י' התחלתי ללמוד...

הפסקתי אחרי שלמדתי לקרוא ולכתוב...

ועכשיו יש לי בגרות ממוצע 80 אז כל השנים הללו היו סתם וטוב שלא למדתי בהם כי היה לי זמן להנות.
אם יש לכם תלונות אפשר לשלוח למשרד החינוך
כאילו לא ילד אחד או שניים שכל אחד יתחיל להתלונן שיבינו
לדעצי היסודי צריך להישאר כרגיל אבל בחטיבה ובתיכון צריך לעשות קורסים, זאת אומרת שכל ילד יבחר מה הוא לומד ושלא ידחפו לי דברים לא חשובים למוח.
דבר שצריך לזכור זה שהמורה צריך להתאים את עצמו לקצב של הכיתה (ולא להפך)
לי בתיכון הייתה מורה לגיאוגרפיה שדהרה קדימה והכתיבה מלאן חומר, מה שהביא לכך שהרבה נכשלו במבחן,
ככה לא מלמדים !!! --------- אין מה לעשות
אמר מאוד יפה : not quite my tempo
שכל תלמיד הוא בפני עצמו ואסור לפסוח על אף תלמיד(וזו הגישה שיש להסתכל על מקצוע ההוראה) עם המון רגישות, יחס אישי,והקשבה לצרכים של כל תלמיד באשר הוא