28 תשובות
כל אחד לפי הלכה שונה. יש מאה ואחת הלכות
לא,
לא.
לא לאומיים זה לא נגד ההלכה
אני דתי לאומי, בעיקרון אסור אבל הרבה כן הולכים
אנונימי
זה תלוי במצב, בקהילה, באיזור, בתקופה. קשה להגיד ככה על רגל אחת כי אין כרגע מצב שיש פסק הלכה שתופס לכל הארץ וכל הקהילות.
אדונ-יס, גמרא מפורשת: " וכל העובר אחורי אשה בנהר אין לו חלק לעולם הבא" (ברכות סא עמוד א, עירובין יח עמוד ב).
נ.ב. הלכות שיצאו מהגמרא ונפסקו בשולחן ערוך - מחייבים את כל עם ישראל.
תוצאה "ימין יהיה שמאל ושמאל יהיה ימין" . תלוי במצב, בזמן, באנשים.
נראה שהניסוח הנכון לשאלה זו הנו: "האם מותר לשומרי הלכה..." פסיקת הלכה איננה קשורה למגזר, אם כי בציבור הדתי ישנם פוסקים הנוטים להקל בכל מצב בד"כ, ע"ע רבניות ורבני בית הלל.
"ימין יהיה שמאל ושמאל יהיה ימין".
לא הבנת את זה, זה גם לא מהמקום להסביר. בעיקרון, האיסור אף פעם לא יכול להיות מותר, אלא אם כן זהבדר של "עת לעשות לה' הפרו תורתך" (תהלים קיט, קכו), כך שבמקרה שלנו לא ייתכן פה שום היתר.
תוצאה - הרב עובדיה נתן היתר למעשנים לעשן למרות שסיגריה זה דבר שגורם לפיקוח נפש - למה? כי הוא ידע את המצב הבעייתי של התמכרות לסיגריה ולאנשים שכבר בתוך זה .
יש כאן תשובה של הרב מיכי אברהם: https://mikyab.net/%d7%a9%d7%95%d7%aa/%d7%a2%d7%9c-%d7%97%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%9d-%d7%a0%d7%a4%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%9d/
כל פסקי ההלכה בנושאים כאלה הם בגלל "בפני עיוור אל תציב מכשול". לכן פסקה הלכה משתנים בהתאם לזמן ואדם צריך לדעת על השלכות המעשים שלו אם עלולים לגרום לו ליפול. התפקיד של רבנים בכל דור כמובן זה לזהות את המצב הכללי של הקהילה שלהם ואז לפסוק פסק הלכה לכולם בהתאם הרוח של הזמן והקהילה.
לדעתי ניתן להקל ברוח הזמן
אנונימי
זה גם לא נכון להגיד. דווקא ברוח הזמן צריך לשקול להחמיר בשביל להישמר.
אדונ-יס, קודם לאיסור עישון סיגריה אין יסוד מהגמרא בניגוד לסוגיא שלנו (חוף מעורב). וגם שם ההיתר הוא רק למי שממש רגיל לכך.
תוצאה - זה מה שאני אומר.. כל פסק הלכה נובע מ "בפני עיוור אל תציב מכשול" ומשתנה בהתאם למצב ולרוח התקופה .
^ אדוני-יס, פסקי הלכה לא נובעים מאיסור נתינת מכשול לפני עיוור.
הושענא - לא כל פסק הלכה אבל חלק גדול כן .
כל דבר שנועד לעזור לקהילה ולאנשים לשמור על המסגרת והמצוות ולהימנע מנפילה. לבוש צנוע למשל - אין מצווה כזאת. זה פסק הלכה שמבוסס על "אל תשים מכשול בפני עיוור" .
לא, זה תקנות בית דין משום סייג לתורה שהוא דין שעומד בפני עצמו ללא קשר לאיסור נתינת מכשול לפני עיוור.
תסביר את אותה תשובה רק במילים אחרות כי אני לא בטוח שהבנתי אותך .
ראה כאן: file:///c:/users/user/downloads/02horayot-beit_hadin_hagadol.pdf (תפקידם של בית הדין)
זה לא נכנס לזה. נסה להסביר את זה במילים אחרו פשוט אבל בסך הכל מה שאני אומר שחלק מפסקי ההלכה נובעים מההבנה של המפסוק הזה הושנעא. אני מתקשה להבין איפה אתה חושב שזה לא ככה.
חכמים מתקנים תקנות גוזרים גזרו או פוסקים פסקים שונים כדי לשמור על מסורת התורה שבע"פ, לא בגלל איסור נתינת מכשול לפני עיוור.
הושנעא - אמרתי שזה נעשה בשביל לשמור על המסורת והקהילה. חלק מזה זה ההבנה שצריך למנוע מאנשים להתמודד מול הנקודות החלשות שלהם "במושב לצים אל תשב". אנחנו אומרים את אותו הדבר.
לא...
בחורות שם לבושות בבגדים מינימליים, הם אמורים לשמור על העיניים, דתיים וזה מכיר?
יופי, זה די מובן מאליו שלא אני חושבת