56 תשובות
לא חולקת עליו
ברוך השם
אבל אי אפשר להתנגד לזה 0-0 (הם אשכרה תיעדו את זה)
זה לא נכון מה שאתה אומר. מה המסקנה שיצא מהשואה? שהיהודים חייבים מדינה וה' ידע את זה ובזכות זה אנחנו היום בארץ הקודש. הכל תוכנית אלוקית. תוכנית חכמה מאוד
אנונימי
^^אז אתה אומר שבזכות זה יש לנו מדינה?
1. אני בן
2. רק בגלל זה יש לנו מדינה
אנונימי
^^6,000,000 יהודים מתו ובזכות זה יש לנו מדינה?
חשיבה מפגרת מאוד. (חוץ מזה שלא רק יהודים מתו בשואה)
לא אמרתי שרק יהודים מתו בשואה ואיך לדעתך הייתה לנו מדינה בלי השואה? היינו ממשיכים להיות שאננים ומדינת ישראל לא הייתה
אנונימי
^^סבבה אז בוא נצדיק מוות של שש מיליון יהודים בשביל מדינה.
לך תגיד את זה לניצול שואה.
צפייה מהנה 3>
ח''ו לחלוק על הקב''ה .
אבל אנחנו כואבים את האובדן שקרה שם!!!
באותה מידה שכל יהודי כואב את כאב הגלות ומבין שהיותנו בגלות זה דבר שאינו מובן כלל בשכל! גם לא בצד הקדושה שבשכל. וחייב לזעוק שיבא משיח
אנונימית
הגיעה במובן של "מגיע לכם" שילדים קטנים אומרים?
האם הכוונה היא "היה צודק שתהיה שואה"?
כי "הגיע אירוע" משמע "זמן התרחשות עתיד של אירוע הפך להווה".

למה שיהודים יחשבו שהשואה הייתה צודקת?
מה, רק בגלל שהעולם הוא לכאורה תחת אלוהים?
האם כל דבר שמתרחש בעולם צודק? הרי העולם כולו הוא תחת אלוהים ולא רק חלקים מסויימים ממנו.
הסיבות לשואה הן אנושיות, הן הגיעו על ידי אנשים - גזענות, פוליטיקה אלימה, תופעות חברתיות ומדיניות.

אם מתרחשת תופעה אנושית, כמו למשל מישהו שרוצח אדם, אפילו אדם צדיק, האם יהודי יגיד שזה היה צודק? שזה "הגיע לו!" (במובן הילדותי)? שהרי אלוהים אחראי על העולם ולכן על מה שמתרחש לאותו צדיק?
לא בטוח, לפעמים יגידו אולי משהו בסגון של "ייתכן צדיק שרע לו ורשע שטוב לו, כי מה שקורה בחיים האלה זה לא משנה אלא רק מה שקורה בעולם הבא. ואם לצדיק רע זה בסך הכל מבחן ואם לרשע טוב זה סך הכל פיתיון לגהנום עבור מי שלא צדיק מספיק ויפול בגלל זה."
אותו דבר אפשר לומר על השואה.

אז אם הטיעון שלך הוא שהשואה היא צודקת כיוון שאלוהים אחראי על כל אספקט בעולם בלבד, (ולא ראיתי שהוספת עוד משהו לטיעון) אז הטיעון הזה צריך להיות תקף ל*כל* דבר בעולם. וזה אבסורד. אלא אם אתה צריך להוסיף עוד תנאי מיוחד(שלא סיפקת) ולהסביר למה הוא מאלץ גרירה לוגית(שלאוו דווקא קיימת במקרים אחרים).
שואל השאלה:
אנונימית, מה שכתבת - מקובל עלייך! אשרייך!
שואל השאלה:
xxxtentacion :), בושה וחרפה! איך יעלה על דעתו של האדם לשפוט את הקב"ה?
"אַל תְּבַהֵל עַל פִּיךָ וְלִבְּךָ אַל-יְמַהֵר, לְהוֹצִיא דָבָר--לִפְנֵי הָאֱלֹהִים: כִּי הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם וְאַתָּה עַל הָאָרֶץ, עַל כֵּן יִהְיוּ דְבָרֶיךָ מְעַטִּים" (קהלת ה, א).
dumbface אם אתה לא מאמין אז כנראה שזה לא ישנה לך אבל אני אכתוב אתזה בכל מקרה כי זה מעניין אותי ואולי גם אותך.. יש כזה פירוש על דברים בסגנון הזה שנקרא דו מימדיות. בד"כ משתמשים בו במקרא אבל הוא מאוד מתאים כאן. בהקשר הזה זה אומר שמימד אחד לגורם המעשה הוא העונש של ה' (או הרצון שלו.. פחות רלוונטי כרגע) ומימד שני הוא הרצון או האכזריות של האדם. כמובן שהרצון של האדם גרם לו לעשות את זה אבל הכל נגרם על ידי ה', גם הדברים שהובילו לכעס ולאכזריות שלו. כל דבר קטן שקורה בעולם ה' אחראי עליו ויש לו יותר שיקולים על כל דבר קטן משאדם יכול לדמיין, כל דבר שה' עושה מוביל למיליון דברים אחרים ולמיליון השתלשלויות וזה בכוונה תחילה. אי אפשר להבין את החשבונות שלו אבל אפשר להבין שכל דבר שקורה תלוי בחשבונות שלו.
לילט
האם זה אומר שבכל פעם שרצונות של אדם המתממשים (בין אם מדובר באכזריות או משהו אחר) הם תמיד מתקיימים ביחד עם רצון אלוהים?
כי אם כן, אף על פי דו המימדיות, מדובר בתלות.
כשאני מדבר על דו מימדיות בקונטקסים אחרים, לרוב אני מתאר שני דברים שמתקיימים זה לצד זה אבל בצורה בלתי תלויה, כלומר שאופן קיומו של אחד אינו תלוי באופן קיומו של אחר במציאות שאני בוחן.

אני מבין שחלק מהרצונות של האדם (האכזריים והלא אכזריים) לא תמיד מתממשים, אבל מתוך אלה שכן מתממשים, האם קיים תלות בין שני המימדים שתארת?
זה נשמע לי רעיון מוזר אפילו אם אנסה לדמיין פרספקטיבה של אדם דתי.
ויותר מזה, אם אני מדבר על העולם, והדו מימדיות קיימת רק כאשר אני מכליל רצונות שלא מתממשים, אז כאשר אני מדבר בקונטקסט של רצונות שלא התממשו, דיבור על דו מימדיות נהיה טיפה חסר משמעות...
ה' יודע את העתיד והוא יודע את התוצאות של כל דבר שיעשה ולפי זה פועל. לכן כל דבר שאדם עושה נובע ברמה מסויימת מרצון ה'.
אל תנסה לשאול את הביטוי "דו מימדיות" ממקומות אחרים, זה רק השם.. לא בהכרח קשור לתוכן
אני לוקח אותו ממקום שיש לו משמעות מעבר לזה ששני דברים מתקיימים במקביל.
כי זה ששני דברים מתקיימים במקביל לא נותן לנו הרבה מידע.
לעומת זאת, האופן שבו הם יכולים או לא יכולים להתקיים במקביל, זה כבר נותן יחודיות לתופעה של התקיימותן במקביל, מעבר לסתם לומר "יש שני מאפיינים לדבר".
קשה לי להאמין שכל המונח "דו מימדיות" משמעו "יש לדבר שני מאפיינים" כי שוב פעם זה מאוד שטחי.
אם המשמעות שאני הנחתי על הביטוי היא לא המשמעות לה מתכוונים בדרך כלל, אז איזו משמעות כן מתכוונים אליה בהקשר שאתה רצית להציג את המונח הזה?
אתה תולה את הטיעון שלך במונח עצמו. אין לי איך לענות על זה כי עוד לא למדתי לעומק את המונח.. אני כנראה אקרא כמה מאמרים על זה בימים הקרובים ואם עדיין זה יעניין אותך אני אוכל לכתוב לך על זה
בכל מקרה אני מאמין בתוכן שהצגתי
כשתבין את משמעות המונח ואת ההבדל בינו לבין הטענה "יש שני מאפיינים לדבר", אז תשלים את התשובה שלך על מנת שתהיה שלמה.
אם אתה לא מבין את המונח בצורה טובה, אתה לא יכול לדעת שהוא באמת מחזק את הנקודה שרצית לחזק. (או אולי אפילו להבין איזו נקודה רצית לחזק ולתקשר את זה לאחרים)
שואל השאלה:
אני אבהיר פה משהו: יש את חופש הבחירה, אבל על זה נאמר "שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב" (שבת לב עמוד א, בבא בתרא קיט עמוד ב), כלומר בגלל שיש לרשע רצון רע- אז מגלגל שהוא יפגע במי שראוי לפגוע.
המונח עצמו לא היה הטיעון שלי
לא אמרתי שהמונח עצמו היה הטיעון שלך, אלא שהשתמשת בו בטיעון שלך (וזה היה באופן מרכזי).
סליחה.. זה היה כהקדמה ודי מיותר. הייתי צריך לוותר על זה
חולקת ועוד איך.תן לי סיבה אחת ש" אלוהים"(שלא קיים) ירצח 6 פאקינג מיליון איש מהעם ה"נבחר" שלו...
אנונימית
אני לא יודע. כמו שכתבתי, אני לא יכול להבין את השיקולים של ה' אבל אני יודע שהכל נובע מהשיקולים שלו ושכל מה שה' עשה הוא היה צריך לעשות
אתה צריך להתבייש
אתה מצדיק מוות של 6 מיליון יהודים ובסך הכל 13 מיליון אנשים
בגלל שהיהודים לא עשו מה שהקבב שלך "צווה"
אתה מצדיק את זה שתינוקות שרק
נולדו נשרפו בעודם חיים?
תתבייש לך אתה באמת צריך להתבייש בעצמך
אתה אשכרה מצדיק את זה שהרעיבו אנשים עד למותם מ*רעב* אתה יודע כמה נוראי זה?
ועכשיו תשמע משהו שינפץ לך את הבועה: הנאצים נתנו לדוסים שהיו בשואה דברים לא כשרים ורק את זה
אתה חושב שהקבב מרשה לאכול את זה?
לכן השואה לא הייתה בגללו
באמת אנשים כמוך צריכים להתבייש בעצמם, שום דבר לא מצדיק מוות של עשרות מיליונים.

דברים כאלו רק מראים כמה הדת יכולה לעוות מוחות של אנשים, ולהשמיד את כל האנושיות שלנו.

אתה בכלל מבין מה זו השואה שאתה מצדיק אותה?
כמו שכתבו מעליי
שום דבר
לא יצדיק את השואה
תוצאה
שום דבר לא מצדיק את השואה
גם אם אלוהים היה קיים ובגללו הייתה את השואה
לא הייתי מצדיק את זה
תינוקות שהשנייה נולדו
נשרפו בעודם חיים
ילדים בני 3 רוססו בגז רעיל
אנשים מכל הגילאים הורעבו למוות
אתה יודע מה זה לרעוב למוות?!?!?
לנשים בהריון הרגו את העובר (ואת האמא)
הם תלו אנשים בחבל כדי שיחנקו למוות
ואתה מצדיק את זה
מי שמצדיק כזה דבר
הוא בן אדם נוראי

איך אתה יכול להצדיק דבר נוראי שכזה??
אני לא יכול להצדיק ואני לא מבין את החשבונות של ה'. כמעט כל אדם לעולם לא יוכל להבין את החשבונות של הישות שהיא הכל וכל מה שאתה רואה זה הישות הזאת, זה לא משהו נתפס, אנחנו בסך הכל בני אדם אנחנו לא יכולים להבין שיקולים ובגלל זה להגיד "איך אתה מצדיק את השואה" זה לא רלוונטי ודי טיפשי. לא אמרתי שאני מצדיק אותה כי אני לא יכול להבין את השיקולים. אולי זה עונש אולי זה גורם למשהו. אין לי שום מושג למה זה קרה ואני לא רוצה להתעסק בזה כי אני לא יודע כלום ואני לא זה שמחליט. אתם מנסים להאניש את המחשבות והרצונות של ה' וזה אפשרי, מה שה' עושה נוסע מהשיקולים שלו.
הוא לא חייב הסברים לאף אחד מכם. "ה' נתן ה' לקח יהי שם ה' מבורך" הוא נתן לכם את החיים והוא יקח מכם אותם בצורה כזאת או אחרת, אל תנסו להבין כי זה לא בגדר ההשגה של בני אדם (אולי חוץ מבודדים קבליים שהגיעו לרמות עצומות של קדושה והבנה, נראה לי שאתם עוד לא שם אז..)
ולפני שתגידו שאני מאמין במשהו ולא באמת מבין את זה אני אעשה את החלוקה: אפשר להבין שהוא קיים אי אפשר להתיימר לחשוב שאתה ברמת הידיעה להבין את המניעים שלו
כן מודעת
האם הקב"ה מודע שהוא חולק עליי?
אנונימי
בקשה קטנה, כשאתם עונים תסתכלו על כל מה שכתבתי. אני מדבר בהמשכים ומי שלא קרא סתם שואל דברים שכבר עניתי עליהם.
בנוגע לכפיית דת, גם על זה עניתי בהודעה הראשונה שכתבתי, אני כותב את זה מהפרספקטיבה שלי אז אני מדלג על הקטע של 'יש/אין אלוקים' כי זה לא הנושא.אני לא אומר את כל זה כדי לשנות את לשנות את דעתכם. אני מסביר את כל זה כי אתם אומרים ושואלים דברים ומצפים לקבל תשובה.
האם הבנתי נכון את נקודת המבט שלך?

כל דבר שקורה בעולם הוא מרצון אלוהים, בין אם רע או טוב.
לדוגמא, אם אדם מתאכזר לאדם אחר אז ההתאכזרות תהיה בחירה שהיא חופשית אך מנותבת להתרחש לפי רצון אלוהים.
לאלוהים יש מטרות טובות וכל רצונו צודק ואין לערער על רצונו.
על כן כל דבר בעולם שמתרחש בין אם טוב או רע הוא צודק(ואין לערער על צדקתו) כיוון שמונחה על ידי רצון אלוהים.
בנוסף, את רצון אלוהים אין ביכולתנו להבין.
לכן אין טעם לדון בנטגע לסיבה שדבר אכזרי הוא צודק, אלא יש לקבל את זה שהוא צודק.

*שים לב שערכתי*
חלקית.
יש משפט של פרופ' יהודה אליצור שמסביר את העניין די טוב: "גורל אנוש הוא מעין סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. פועל ה' בא לידי ביטוי בקורות אדם ומעשה ידיו בתולדה"
אם מתחשק לך להמשיך לעיין, זה המאמר המלא.
לא התנסחתי בצורה טובה אבל הוא כן אז מוזמן לקרוא
אתה יכול להסביר את השקפת העולם שלך? או איזה נקודות לא הבנתי נכון.

המאמר נכתב על ידי אדם אחר כנראה. זה לא המאמר שלך.
אני חושב שאתה האדם שהכי מתאים לייצוג הדיעה האישית שלך.
יש דבר ספציפי בהשקפת העולם שלך שהמאמר מסביר בצורה טובה?
הדבר הספציפי זה הנושא של המאמר.
הוא כתב את המאמר בצורה שגרמה לי להסכים איתו והוא מבטא את הדעה הזאת בצורה יותר טובה ממני
המאמר הזה אומר משהו על התנך, על איזשהם מאפיינים שלו שהוא בא להדגים באמצעות כמה פרקים שהמחבר בחר.

לא ראיתי שהנושא שלו הוא מתרכז בשואה או אכזריות באופן כללי או בחירה חופשית(שהוזכרה באחת התגובות שלך) או הצדק בעולם...
תקרא עד הסוף, הוא מדבר גם על זה והבסיס וכל הדוגמאות שלו מהתנ"ך
אין דרך מתומצתת יותר לתאר את העמדה שלך?

אולי אקרא את זה אחר כך. ואז כנראה אחזור לפה.
שואל השאלה:
מה קשה להבין שה' לא יעשה מה שהוא עוול, ובפרט שידוע מה היה המצב הרוחני של היהודים באירופה לפני השואה. למה בדיוק ציפיתם?
תהיה בשואה יום אחד, אחר תשאל "נו למה ציפיתם?"
שואל השאלה:
?why are we here, אתה חושב שהרבנים לא היו בשואה (ואפילו 20 לפני השואה הם היו מזהירים את העם שאם לא יתקנו את מעשיהם - זה מה שהולך לקרות. זה אמור להיות די ברור שאם מתעלמים מהאזהרות של מלך העולם - אז זה מה שיקרה.
רק לשם השוואה: אם חברת החשמל הזהירה שלא להכניס את האצבעעות לתוך השקע ויש אנשים בכל זאת שעשו את זה - תאשים את חהברת החשמל, או שתגיד שזה האשמה של האנשים שעברו על ההאזהרה?
^ זה ממש לא השוואה כזאת
על תעתיק משפטים מאמנון יצחק

השואה הייתה חמורה בהרבה ממה שאתה חושב
אנונימי
שואל השאלה:
^אנונימי, הרב אמנון יצחק שליט"א! הוא לא חבר שלך שתקרא לו בשמו הפרטי, חס ושלום. ולמה שאני לא אקבל דבר מפי הרב אמנון יצחק שהוא אחד הרבנים האמיתיים שבדורנו.
דבר נוסף: "קבל את האמרת ממי שאמרה" (הרמב"ם).
שואל השאלה:
the big lebowski, בזמן שעם ישראל עושים את רצונו של מקום - הקב"ה נותן פחד לגויים כלפי עם ישראל, זה ידוע. "וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ, כִּי שֵׁםה' נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ." (דברים כח, י).
" לוּ עַמִּי, שֹׁמֵעַ לִי; יִשְׂרָאֵל, בִּדְרָכַי יְהַלֵּכוּ.
כִּמְעַט אוֹיְבֵיהֶם אַכְנִיעַ; וְעַל צָרֵיהֶם - אָשִׁיב יָדִי" (תהלים פא, יד -טו).
חוץ מזה, זה ידוע ש"אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה שנאמר (תהילים לז) מה' מצעדי גבר" (חולין ז ע"ב).
שואל השאלה:
" בתוך תוכך אתה יודע שמה כתבתי עכשיו הוא נכון"
-ממש לא, אני יודע שמה שה' אמר - זה מה שיהיה. על סמך אתה קובע מה יש בלבי?
"בנוגע להתנפלות שלך על אנונימי בגלל הרב יצחק אגב ,גם הוא לא חבר שלך. אתה לא מכיר אותו באופן אישי."
-אכלה לך משהו (למרות שלא רציתי לפרסם את זה פה) אני באמת לא חבר של הרב אמנון יצחק שליט"א, כי אני לא במדרגתו, אבל אני כן מכיר את הרב שליט"א באופן אישי.
שואל השאלה:
בדיוק ההפך, הקב"ה - הוא עילת העילות וסיבת והסיבות וכל מה שמתרחש בעולם - נמצאתחת השגחתו יתברך. צריך להיות אטום בשביל להכחיש את זה.
לא אמשיך לדבר עם ניאו נאצים.
לא דיברתי אליך.
כן, אדם שהאשים את היהודים בשואה.
למי שאומר שהשואה התרחשה בגלל האנטישמיות בבקשה שיקרא את המאמר ששלחתי את הקישור אליו, זה יסביר גם את זה
שואל השאלה:
אני אדגים לכם עד כמה אתם מסתכלים על הדברים בצורה מעוותת: במקום להסתכל על השורש של הבעיה (שהוא, כמובן, רוחני) אתם מסתכלים רק של הסימטופ החיצוני (אנטישמיות) שהיא תוצאה של שורש רוחני. ככה לא מרפאים את המחלה.
במילים של רבותינו זכרונם לברכה על הדור של עקבתא דמשיחא: "פני הדור כפני הכלב" (סוטה מט ע"ב). אחד ההסברים אומר שמתי שמכים את כלב עם מקל - אז בתגובה הוא מתחיל לנשוך את המקל בחושבו שהוא זה שמכה אותו ואינו מבין שיש פה אדם שמפעיל את המקל. ככה גם פה: במקום להסתכל על הקב"ה (שהוא המזחיק במקל) מסתכלים רק במקל (גויים). זה יעזור?