34 תשובות
אין דבר כזה "אמורים"
שואל השאלה:
מה זה אין דבר כזה "אמור"? העולם הוא לא הפקרות ויש בו כללים של מי שברא אותו.
מסכים איתך.
גם גברים וגם נשים צריכים להתלבש צנוע ולשמור על הצניעות של עצמם,
זה סימן לכבוד וטוהר, במיוחד בחברה יהודית שזה המינימום שאפשר לעשות,
אבל בסופו של דבר כל אחד יעשה מה שהוא רוצה לעשות.
כי זה החבר'ה שכאילו מתייחסת יותר קשה לאישה שלא מתלבשת צנוע
ולעומת זאת לגבר לא כזה מתייחסים וזה הפך למשהו רגיל.
וגם בהלכה אין כלכך הרבה התייחסות לצניעות הגבר (בלבוש) צניעות זה בגדול לאישה כזה.
למרות שאני חושבת שגם גבר צריך להתלבש די צנוע ולא עכשיו גופייה וזה בחוץ.
אנונימית
תגדיר צנוע, כי לא יודע למה יש לי הרגשה שלי ולך יש הגדרות אחרות לצנוע.

אצלך זה בגדים שחורים עם 3 שכבות ועם גרביונים ונעלי עקב שמכסים את כל הגוף גם בקיץ?
אנונימי
איפה כתוב שלגברים אסור לחשוף את הגוף שלהם?
שואל השאלה:
אנונימית, אין הרבה, אבל למדת למשל סימן ב' באורח חיים? זה וודאי מופנה גם לגברים.

"לא ילבש חלוקו מיושב (טור), אלא יקח חלוקו ויכניס בו (ראשו) וזרועותיו בעודנו שוכב, ונמצא כשיקום שהוא מכוסה" (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן ב, סעיף א).

משנה ברורה
(א) מיושב דאז בהכרח יתגלה גופו, והאדם צריך להתנהג בצניעות ובושה לפני הקב"ה. ואפילו כשהוא לילה ובחדרי חדרים, הלא מלוא כל הארץ כבודו, וכחשיכה וכאורה לפניו יתברך. וכן צריך ליזהר תמיד מחמת טעם זה שלא במקום הכרח, מלגלות מבשרו ואפילו מעט, כל מה שדרכו להיות מכוסה בבגדים לעולם. אבל רשאי לגלות ידו עד קוב"דו (המרפק) וצוארו עד החזה. על כן האנפלאות יראה ללבשם או לפשטם גם כן תחת הסדין, שלא לגלות רגליו, שדרכן להיות מכוסות לעולם במדינות אלו, שאין הולכין יחף אפילו בקיץ. וכן כל כיוצא בזה, אם לא שאי אפשר בענין אחר. וכן בבית המרחץ, שדרכן של בני אדם לילך שם ערומים ואי אפשר בעניין אחר, אין בזה משום פריצות. וכן כשרוחץ בנהר הדין כן, רק יזהר לפשוט וללבוש סמוך לנהר כל מה שאפשר, בכדי שלא ילך בגילוי הגוף שלא לצורך. ואפילו ערוותו אין צריך לכסות בירידתו לנהר. ולא עוד, אלא שהמכסה נראה כאילו בוש בדבר, וכאילו כופר בבריתו של אברהם אבינו. אך בעלייתו מן הנהר, שפניו כלפי העם, ישחה, או ישים ידו כנגד ערוותו לכסותה, ובלבד שלא יגע בה, כמו שיתבאר בסוף סימן ג'. איתא בש"ס: חלוק של תלמיד חכם, כל שאין בשרו נראית מתחתיו. והאידנא אין נזהרין בזה, משום שהולכין הכל בבתי שוקיים ואין הבשר נראית.


(ב) כשיקום רוצה לומר, כשיקום ויצא מתחת כיסוי סדינו, שהיה מונח שם ערום כשפשט חלוקו, יהיה עתה תיכף מכוסה, כי יפול חלוקו על כל גופו מעצמו. ועיין לקמן סימן רל"ט סעיף ב' לעניין פשיטת החלוק. המניח מלבושיו מראשותיו, משכח לימודו. ואפשר אם מניח דבר אחר המפסיק בין ראשו לבגדיו, אין קפידא. וכן יזהר מללבוש שני מלבושים יחד בפעם אחת, כי קשה לשכחה. הקורא כתב שעל גבי הקבר, או המסתכל בפני המת, משכח לימודו. ועיין עוד בפרי מגדים מדברים המחזיר הלימוד.


"אל יאמר: "הנני בחדרי חדרים; מי רואני?" כי הקב"ה מלא כל הארץ כבודו." (אורח חיים, סימן ב, סעיף ב).
תוצאה, למה שיהיה לאנשים אכפת מה רשום בתנך? תן סיבה אחת.
שואל השאלה:
^^^ אנונימי, לא אני קובע את הגדרים, אלא פוסקי ההלכה שיש להם את המוקורות לכך.
שואל השאלה:
"תוצאה, למה שיהיה לאנשים אכפת מה רשום בתנך? תן סיבה אחת."
כי זה מה שצוה בורא עולם (דרך אגב, לא רק תנ"ך, כי הלכות לא פסוקים מתנ"ך, אלא מספרי ההלכה). זה לא סיבה מספיק טובה? זה נורמלי לחיות בעולם של מלך מבלי שיהיה אכפת מרצונו?
איך אתה יודע שמה שכתוב בתנך זה מה שציווה אלוהים?
זה שכמה דוסים אומרים לנו איך להתנהג זה לא אומר שצריך להקשיב להם מה זה משנה אם גבר פותח כמה כפתורים בחולצה ומה זה משנה אם מישהי לובשת חצאית כל עוד אנחנו שולטים ביצרים שלנו הכל בסדר.
לי לא יכתיבו איך להתנהג לא יודע מה איתכם
שואל השאלה:
?why are we here
"איך אתה יודע שמה שכתוב בתנך זה מה שציווה אלוהים?"
-שאלה טובה (ומותר לשאול כאלה שאלות, ובפרט אם לא חונכת לאמונה ע"י ההוכחות לאמיתותה). אין שאלות אפיקורסיות (על מנת לברר את האמת), יש תשובות אפיקורסיות (להתעקש על ההכחשה). זה נושא שעל האדם ללמוד. יש הוכחות על קצה המזלג, ויש ספרים שההוכחות מבואים שם בצורה יותר מורחבת.
תוכל לשלוח לי ספרים כאלו שאתה מכיר? אם לא פה אז בפרטי.
שואל השאלה:
life is a mystery,
"זה שכמה דוסים אומרים לנו איך להתנהג זה לא אומר שצריך להקשיב להם."
-מה אתה רוצה מהדוסים? וכי הדוסים המציאו את ההלכות מדעתם, חס ושלום? הדוסים מקיימים את ההלכה שקיימת כבר הרבה דורות. כל הלכה יש לה מקור.

"שולטים ביצרים שלנו הכל בסדר."
-זה רק העניין של "לשלוט ביצרים" - זה עניין של לקיים את ההלכה.

"לי לא יכתיבו איך להתנהג לא יודע מה איתכם"
-המרדנות והסירוב לקיים את רצון האלוקים אינה מביאה תוצאות טובות.
מאיפה אתה יודע שזה רצון האלוקים?
הם פגשו אותו?
הם חושבים שככה זה צריך להיות אז הם אומרים לאנשים שככה השם רוצה.
תדע שאני כן מאמין באלוקים אבל אני לא מסכים עם הדעה שלך
שואל השאלה:
ה' מסר תורה לעמו (ויש אפילו קטעים בתנ"ך המדברים על כנות הפירוצות ולאיזה תוצאות זה מביא) וצוה לשמוע לחכמים שבכל דור דור (עיין בדברים יז, ח-יב).
תחשוב לבד: "חרדים" - זה לא זרם חדש בהידות - זה זרם שהיה קיים מדורוי דורות ואם תך כמה דורות אחרוה - תראה שכמעט לכל היהדוים בעולם - אבות אבותיהם היהו חרדים. להפך, מה שקורה בימינו - זה מרדנות בדרך המקובלת ואצל החרדים של היום פשוט נשאר מה שהיה, ברוך ה'.
זה באמת לא עניין של אף אחד מה כל בן אדם עושה עם הגוף שלו ומה הוא לובש שכל בן אדם יתלבש איך שבא לו ושיסתכל על עצמו קודם כל בלי לשפוט אחרים
שואל השאלה:
תראי, זה נכון שאדם אמור להיות אחראי קודם כל על עצמו, אבל את הרע - צריך לגנות.
ושוב זה לא עניינך מה אדם אחר לובש מה לגנות מה כאילו אנשים מסתובבים לך עירומים ברחוב אתה קיצוני נשמה
שואל השאלה:
בעיקרון, זה כן ענייני, כי מי שלא מוחה בעוברי עבירה - (ויש לו את האפשרות) גם הוא נתפס בעון (שבת נד ע,ב), כי זה מראה זה שנח לו שעוברים על רצון ה' יתברך.
בקיץ המצב נוראי.
וכן, אני קיצוני, כי מי שאמיתי - הולך עם האמת בקיצוניות (עייני ב"קובץ איגרות" לחזון איש, חלק ג, איגרת סא).
רק בריאות
שואל השאלה:
"אף אחד לא באמת חייב לך דין וחשבון. "
לא לי, לבורא עולם. את מדברת בצורה כזאת - כאילו אין בעל הבית לעולם - וזה לא ייתכן. העולם הוא לא הפקר, הקב"ה קבע לנו את הכללים שאנחנו אמורים לחיות על פיהם וכן צוה עלינו לשמוע לחכמים שבכל דור ודור. אין מסגרת ללא חוקים, בטח לא של עולם של בורא עולם.
"שעל כרחך אתה נוצר, ועל כרחך אתה נולד, ועל כרחך אתה חי, ועל כרחך אתה מת, ועל כרחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא" (אבות ד, כב).
מה שאינדוקטרינציה עושה...
גם אני מאמינה אבל תיקח דברים בפרופורציות וכמו שאני סתם מגניבה אומרת יש בעולם אתאיסטים,ערבים,נוצרים ועוד שהדעות שלהם שונות משלך תלמד לקחת דברים בפרופורציה כל דבר שהוא יותר מידי קיצוני גןרם לנזק
שואל השאלה:
אני סתם מגניבה,
"אתה מאמין בבורא עולם הזה שלך"
אני, בהחלט, מאמין בבורא עולם שהוא בורא של כל עולם, ולא רק שלי, ולכן הוא נקרא "בורא עולם".

" יש אנשים שלא (כמוני למשל) ואתה צריך לקבל את זה"
-אם את לא מאמינה בבורא עולם (רחמנא ליצלן) - אני לא אמור לקבל את זה, אני אמור להוקיע את זה.

"בדיוק כמו שאנשים מקבלים אותך"
-אף אחד לא עושה לי טובה בזה שהוא מקבל אותי ואני לא צריך שחברה מקולקלת תקבל אותי..

"זה לא באמת אמור להיות עניינך."
-זה אומר להיות עניין של כל יהודי - לדאוג שיקיימו את רצון ה' יתברך. מי שאוהב את אדונו - לא יהיה אדיש לכך שעוברים על רצונו.
אין עם מי לדבר חחח אתה ראש בקיר אתה חי בתוך ספר אתה לא באמת חי..
צריך פשוט להיות אסיר תודה על מה שיש לך ולאהוב את העולם עם הפגמים ועם החושך והאור אתה לא יכול לשנות אנשים בזה שתגיד להם מה ההוא אמר בספר הזה.. זה לא מעניין אף אחד
כנראה הם לא מודעים לזה
אני לא הולכת לחיות את החיים שלי ע"פ ספר, תודה רבה.
אם אלוהים אוהב אנשים טובים, הוא ישפוט אותי על פי המעשים הטובים שעשיתי ולא על פי מה לבשתי כשהיה לי חם.
אתה אדם משכיל לא? אתה אמור להכיר את המשפט "דרך ארץ קדמה לתורה" נכון? אתה מבין שהוא אומר שקודם כל אתה צריך *לכבד* אנשים, גם אם האמונות שלהם שונות משלך, כן?

אישה יכולה לכבד את עצמה גם אם היא תסתובב עם פיסת בד עליה. גבר או אישה, זה לא קריטי.
אנונימית
שואל השאלה:
אנונימית,
"אם אלוהים אוהב אנשים טובים, הוא ישפוט אותי על פי המעשים הטובים שעשיתי ולא על פי מה לבשתי כשהיה לי חם."
-חלק ממעשים - זה צורת הלבוש שלך, שזה חלק מהחוקים שה' קבע.

"אתה אמור להכיר את המשפט "דרך ארץ קדמה לתורה" נכון?"
-נכון.

"אתה מבין שהוא אומר שקודם כל אתה צריך *לכבד* אנשים, גם אם האמונות שלהם שונות משלך, כן?"
- עם אותה אמונה (גם אם היא שונה שלי) עולה בקנה אחד עם י"ג עיקרי האמונה - אז כן (שבעים פנים לתורה), ואם לא - אז לא, את הכופרים אין מה לכבד, צריך לבזות אותם (עייני בספר "חפץ חיים", הלכות לשון הרע, כלל ח, סעיף ה).
אין מה לנסות להטיף מוסר לאנשים כמו תוצאה, הם כבר אבודים.
שואל השאלה:
מוסר האמיתי אמור לבוא רק מהתורה, כי התפקיד של המוסר - זה לעורר את האדם לעבודת ה' יתברך. אם זה אמור לעשות פעולה הפוכה - זה לא אמור להיקרא בשם "מוסר".
"(משלי א ב): "לדעת חכמה ומוסר" - אם חכמה, למה מוסר? ואם מוסר, למה חכמה? אלא, אם יש באדם חכמה, הרי הוא למד מוסר, ואם אין באדם חכמה, אינו יכול ללמוד מוסר" (מדרש משלי א, ב).
*אנחה*...

כן, אני בטוח שלבסס את המוסר על ספר שמעודד עבדות זו בחירה מצוינת.