41 תשובות
כי באמת לא צריכים לנסות להחזיר אנשים בתשובה, זה סתם מעיק ולא עוזר, וזה בכלל אתר וירטואלי שזו לא המטרה שלו.
כי לכל אחד יש זכות לחיות בעולם הזה באמונה שלו או בחוסר האמונה שלו.
לעודד זה דבר אחד, לכפות אמונה ולבייש חוסר אמונה זה דבר אחר.
רוב השאלות שראיתי כאן שנוגעות לעידוד אנשים להאמין הן יותר בסגנון של "אתם כופרים ואתם תיענשו". זה לא עידוד
כי יש אנשים שלא אוהבים תכנים דתיים והם מרגישים שזו כפייה דתית או משהו כזה
שואל השאלה:
obamaפרשתי, מה קשור "מיסיונר"? אתה ראית אותי מנסה למשוך את הגויים לתוך היהדות? להפל, להחזיר יהודי בתשובה - זה להחזיר אותו למקום שלו, למקור שלו שמננו הוא התנתק.
אתה בדיוק מנסה למשוך את ה"גוים" לתוך היהדות.^^
דרך אגב לא עובד לך.
שואל השאלה:
❤killua chan, בטח שצריך. זה תלויה הגאולה של עם ישראל. חוץ מזה, לחשוב ככה - זה חסור אכפתיות כלפי כבוד ה' ועם ישראל.
זה חוסר אכפתיות בעיניך, לא בעיניהם. ולבוא ולבייש אותם על זה זה חוסר כבוד כלפיהם. תן לאנשים לחיות איך שהם רוצים לחיות. אם ניסית לעודד אותם לחזור בתשובה והם לא רוצים רד מהם.
שואל השאלה:
malia, צריך לרממם את האמת ולהשפיל את השקר (אורחות צדיקים, שער התשובה, עניין השבע עשר; שערי תשובה, חלק ג, קמט-קנב).
להשפיל זה כבר לא נקרא לעודד.
אז אל תתפלא שמתנפלים עליך
לדעתי, ואני מאמין בה'. צריך לכבד את כל האמונות.
שואל השאלה:
malia, למה שאני אבד את מי שלא מכבד את ה'? לכבד את מי שלא מכבד ה' - זה משפיל את כבודו ונותן ליגיטימציה לכפירה. אסור לאפשר דבר כזה.
מאמינה שאתה עברת את כיתות היסודי.
היגיון פשוט-
אתה לא מכבד בן אדם, הוא לא יכבד אותך ובטח שלא יכבד את האמונה שלך. לגרום לאנשים להאמין מתוך פחד- לא יעבוד וגם אם כן, זה לא ימשך וזה גם לא יציב ולא אמין.
אתה מחפש להטיף, לא לעודד חזרה בתשובה.
ואף אחד לא אוהב אנשים שמטיפים.
שואל השאלה:
❤killua chan, ממש לא, אני מפנה שאלות ליהודים, לא לגויים.
התכוונת אלי?^^^
אתה רציני שעשית לי מינוס?
אני מאמין בה' ואני שומר מצוות, אבל אני מכבד כל אמונה ואתאיסט, כל עוד יכבדו אותי ולא ידברו על הדת שלי אני אכבד גם, למה לא לכבד?
שואל השאלה:
מסטיק זום, מה זה לכבד את כל האמונות? מה שנוגד י"ג עיקרי האמונה בשום פנים באופן אין לכבד.
קח דברי הרמב"ם שתלה את האהבה ליהודי בכך האם הוא מאמין בי"ג עיקרי האמונה או לא:
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.

וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט".
שואל השאלה:
מסטיק זום, אם אתה מכבד אותם - אתה לא מכבד את ה'. אני משאיר את ההסבר לרבנו יונה:
"והמכשולות הנמצאים בכבוד הרשעים, רבים וידועים, כי יש בכבודם:

1. חילול התורה והעבודה, והוא העוון המכלה מנפש ועד בשר.
2. והשנית, כי רבים נמשכים אחריהם ואוחזים מעשיהם.
3. והשלישית, כי המתחברים להם, אף על פי שאינם עושים כמעשיהם, מקבלים פורעניות כיוצא בהם, כאשר זכרנו כבר.
4. והרביעית, כי הם מכניעים כבוד אנשי אמת, ומבטלים העבודה. ואין הצלחה לכבוד הצדיקים זולתי אחרי השפלת כבודם, כמו שכתוב (משלי יד יא): "בית רשעים יישמד, ואוהל ישרים יפריח". ונאמר (משלי יא יא): "בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס" (שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמטי-קנב).
תוצאה אחי אני יהודייה, פשוט יש דבר כזה שנקרא חילוניות, לנקד לך?
מה כל מה שאמרת קשור ללא לכבד?
מה זה כופר? מי קבע שמי שהוא לא חרדי הוא כופר
שואל השאלה:
❤killua chan, חילוניות - סתם מושג לא קשור. במקום לקרוא לאותם אנשים בשמות אחרים הראויים להם (מומר, רשע ובמקרה טוב "תינוק שנשבה") קוראים להם "חילוני", כאילו זה "נורמלי" להיות יהודי שלא שומר תורה ומצוות.
"רשע"
טוב שלא
סליחה באמת שאני לא מתחברת לדת, לא חושבת שבשביל להאמין באלוהים אני צריכה לקיים את כל המצוות.
מה לא לכבד את ה'? מי אתה שתקבע שאני לא מכבד את ה' בגלל שאני מכבד אמונות אחרות?
שואל השאלה:
"מה כל מה שאמרת קשור ללא לכבד?"
רבנו יונה הסביר הכל מצויין. שיש כבוד לרשעים - אין כבוד לתורה לצדיקים.

מה זה "כופר"? הנה הגדרה של כופר:
"שלושה הן הנקראין אפיקורוסים: האומר שאין שם נבואה כלל, ואין שם מדע שמגיע מהבורא ללב בני האדם; והמכחיש נבואתו של משה רבנו; והאומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם. כל אחד משלושה אלו אפיקורוס.

שלושה הן הכופרים בתורה: האומר שאין התורה מעם ה', אפילו פסוק אחד, אפילו תיבה אחת--אם אמר משה אמרו מפי עצמו, הרי זה כופר בתורה; וכן הכופר בפירושה, והיא תורה שבעל פה, והכחיש מגידיה, כגון צדוק ובייתוס; והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצוה אחרת, וכבר בטלה תורה זו, אף על פי שהיא הייתה מעם ה', כגון הנוצריים וההגריים. כל אחד משלושה אלו כופר בתורה" (משנה תורה, הלכות תשובה, פרק ג, הלכה ח).

" מי קבע שמי שהוא לא חרדי הוא כופר"
-אף אחד. לא קשור לחרדי.
שואל השאלה:
❤killua chan, אם את מאמינה בה' - אז אמור ברור לך שהוא מלך העולם ושחובה לציית לו בכל מה שהוא מצוה. במה את מכויחה שאת מאמינה בה' אם לא בקיום מצוותיו?
שואל השאלה:
מסטיק זום,אם לא הבנת את זה - יש לך בעיה בהבנת הנקרא, לפחות בצחום התורני. שיש כבוד לאנשים שעוברים לרצון ה' - זה נותן:
1.ליגטימציה להיות לא עובד ה' (בראותם שגם אלה שלא עובדים את ה' הםא אנשים מכובדים - אז מה יש להם להפסיד אם לא יעבדו את ה'?)
2. שמתחברים לאותם אנשים ושמתחברים למישהו - מקבלים ממנו השפעה.
3. גם אם לא עושים כמוהם - מי שמתחבר לעברי רצון ה' - מראה לה' שהוא יחד איתם ושנח לו עם זה ואז הוא יענש איתם ביחד (זה הוא בחר להיות יחד איתם).
4. אם הרשעים לא יהיו מושפלים - לא יהיה נכיר הבדל בין צדיקים לרשעים וככה מתחלל כבוד שמים.
קודם כל אל תדבר אלי בצורה כזאת, בעיה בהבנת הנקרא? מה עובר עליך שתדבר אלי בצורה כזאת, נראה לי אם כבר לך יש בעיה בהבנת הנקרא+הנשמע. אני מכבד כל אחד, ואתה בסך הכל אדם מאמין שלא יכול להגיד למישהו שאם הוא לא מכבד אמונה של מישהו אז הוא לא מכבד את ה' כי אתה לא הבן האדם הזה ואתה גם לא יודע מה ה' חושב
סטיפס זה אתר למען מתן עזרה. לא הסתה. זה מגעיל לראות את הזכות לדת והזכות מדת מתפרקות כשאתה מנסח שאלה על אנשים שלא מאמינים במה שאתה מאמין ועצוב לי שמערכת האתר תומכת בהסתות כנגד חילונים ואטאיסטים ובפגיעת כבודם.
שואל השאלה:
אם הבאתי לך דברי רבנו יונה (בשערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב) ולא הבנת אותם - מה זה אומר? אני אומר מה שרבנו יונה כתב. בגלל שלא הבנת את זה במילים שלו - הסברתי לך את זה במילים יותר פשוטות. מה ה' חושב? מה שהוא מסר לנו בתורתו הקדושה.
שואל השאלה:
~yuvaal~, מה קשור הסתה? הסתה למה? לעשות את רצון ה'? להפך, מי שאומר לאנשים שלא לעבוד ה' - הוא אמור להיקרא בשם "מסית, (עיין בדברים יג).
מערכת האתר לצערי לא תומכת בפגיעת כבודם של האתאיסטים (אני אומר את זה מנסיון אישי) וזה עצוב שזה ככה, כי זה נגד געת התורה שאומרת שמצוה לגנותם ולבזות(עיין בספר "חפץ חיים", הלכותלשון הרע, כלל ח, הלכה ה).
הבנתי טוב מאוד, וזה עדיין לא אומר שאם אני מכבד אדם שלא עשה כלום ופשוט הוא חילוני או לא משנה מה, זה אומר שאני לא מכבד את ה'.
שואל השאלה:
מסטיק זום, מה זה לא עשה "כלום"? אם הוא קורא לעצמו "חילוני, מן הסתם הוע עובר על הרבה מאוד עבירות, לא?
מה זה עדיין? אתה חולק על רבנו יונה, אורחות צדיקים ועל שאר רבותינו הקדושים?
אני מכבד אדם בגלל שהוא בן אדם, אם הוא מכבד את האמונה שלי אכבד גם אותו... זה שהוא לא שומר מצוות זה לא קשור אלי זה כבר החלטה שלו...
שואל השאלה:
לגבי תואר "אדם": כתוב בקהלת יב, יג את הדבר הבא: " סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם", כלומר דווקא "זה" (יראת אלוקים ושמירת המצוות) גורם לאדם להיות אדם ומי שאין לו את "זה" (יראת אלוקים ושמירת המצוות) אינו ראוי לתואר "אדם". כך גתב הרב אלחנן וסרמן בספרו "קובץ מאמרים".

מה זה "לא קשור אליך"? אם אתה עבד נאמן לה' - אמור לכאוב לך שעוברים על רצונו ולא לאהוב את אותו אחד. אתה מכיר הרבה אנשים שנותנים כבוד לאלה שלא מכבדים את אבא לשהם ומזלזלים בו? אז למה אתה עושה את זה בנוגע לאבינו שבשמים?
אני לא יכול לכפות עליהם, כן כואב לי לצערי אבל איני יכול לכפות, כל אחד ומה שהוא רוצה
שואל השאלה:
אם אתה לא יכול לכפות - לפחות אל תכבד אותם מהסיבות שאמרתי.
אתה ראית אותי אומר לאנשים לא לעבוד באל? אמונה וכבוד הם אותו דבר - אם לא תתן אותו לאדם אחר, הוא לא יחזיר לך אותו.
אני פועל לפי מערכת החוקים של המקום בו אני גר ונאמן לו. לא התנ"ך. כי החוקים של התנ"ך לא נחקקו בחוקה של המדינה וגמידה והם יכולו בעתיד, אקיים את החוקים שיהיו הוגנים ושווי זכויות לכל תושבי המדינה הנאמנים לה.
אם אתה תומך במערכת שתומכת בביזוי וגינוי של אדם אחר לפי האמונה שלו והקבוצה שלה הוא שייך, כנראה שיש משהו פגום במערכת שלך.
ואם אתה חושב שהדרך להחזיר בתשובה אתאיסטים זה לפגוע להם בכבוד ולבזות אותם אז אתה בור וטיפש. כי זה רק יגרום להם לשנוא את האמונה שלך.
סליחה מראש על האורך.
אני אציג סתירה ואחר כך אסביר אותה.
הסתירה היא בין גישה אחת שאנחנו רואים בתורה- מה שנכתב בגמרא לדוגמא,שמי שרואה את חברו חוטא מצווה לשנוא אותו.
לבין הגישה השנייה והכביכול סותרת ביהדות,בה אנו מצויים לאהוב כל אדם,ובמיוחד כל יהודי באהבה אדירה לגמרי.

איך זה יכול להסתדר? זה לא צבוע שבמקום אחד כתוב כך ובמקום אחד אחרת??
הנה המשך ההסבר.
דבר ראשון,חובת ההוכחה מוטלת על יהודי רק עם מי שהוא מכיר,ויודע שהוא בדרגה דומה לשלו בקיום המצוות. במקרה שרואים יהודי שלא מקיים מצוות אבל לא מכירים אותו-אנו מצווים לנהוג איתו בצורה אוהבת. אין עניין לשנוא בכוח.

אבל זה עוד לא ענה על השאלה..אומרים לנו לשנוא ולאהוב ביחד?
כן.
בעל התניא מסביר שאנחנו מחוייבים לאהוב את היהודי שמולנו בצורה מוחלטת,ממש להרגיש את האהבה אליו מעצם זה שהוא יהודי. אבל מצד שני 'לשנוא' כלומר למחות (בטעם טוב כאמור,לא בקללות או השמצות,זו בטח לא הדרך.) על הצד הפחות טוב שבו,מבחינת יהדות

סיכום לסיכום: ביהודי יש שני מובנים- העצמות הפנימית שלו כחלק מהקב''ה, והדברים החיצוניים שהוא עושה. לא מדובר פה על דבר אחד אלא על שני דברים שונים,ולכן גם ההתיחסות אליהם יכולה להיות שונה בלי שזה ייצור פרדוקס.
כל יהודי מחוייב לאהוב כל יהודי אחר על פני האדמה מצד שורש הנשמה שלו,ומצד שני מחויב להוכיח את 'עמיתו' על הדברים שהוא עושה או לא עושה בפועל.
אנונימית
הבנתי אותך^.. ולשאלה שלא ימחקו,בקצרה.הם לא סגורים על עצמם ולא גאים מי שהם.מתביישים בזה ל"ע
שואל השאלה:
~yuvaal~,
" אמונה וכבוד הם אותו דבר - אם לא תתן אותו לאדם אחר, הוא לא יחזיר לך אותו."
-אם מדובר בכופר - בשביל מה אני צריך את הכבוד שלו? להפך, אני מראה שאני זקוק לכובד שלו - זה אני נותן לאותו כופר חשיבות שאני לא אמור לתת לא אותו.

"אני פועל לפי מערכת החוקים של המקום בו אני גר ונאמן לו. לא התנ"ך. כי החוקים של התנ"ך לא נחקקו בחוקה של המדינה וגמידה והם יכולו בעתיד, אקיים את החוקים שיהיו הוגנים ושווי זכויות לכל תושבי המדינה הנאמנים לה."
-אם אתה לא יודע - אתה גר בעולמו של הקב"ה וחוקיו אמורים להישמר בכל מקום. אין רשות לאף אחד לבטל אותם.

"אם אתה תומך במערכת שתומכת בביזוי וגינוי של אדם אחר לפי האמונה שלו והקבוצה שלה הוא שייך, כנראה שיש משהו פגום במערכת שלך"
-להפך, אם אני מואס ברע - זה אומר שאני משורש טוב. גם אומר רבנו יונה:
"ונאמר (משלי כז כא): "מצרף לכסף, וכור לזהב, ואיש לפי מהללו", פירושו, מעלות האדם לפי מה שיהלל:

אם הוא משבח המעשים הטובים והחכמים והצדיקים, תדע ובחנת כי איש טוב הוא ושורש הצדק נמצא בו, כי לא ימצא את ליבו רק לשבח את הטוב והטובים תמיד בכל דבריו, ולגנות את העבירות, ולהבזות בעליהן, ואם ייתכן כי יש בידו עוונות נסתרים, אבל מאוהבי הצדק הוא, ולו שורש בבחירה, והוא מעדת מכבדי השם.
והמשבח מעשים מגונים, או מהלל רשעים, הוא הרשע הגמור, והמחלל את עבודת השם יתברך" (שערי תשובה, חלק ג, קמח).

"ואם אתה חושב שהדרך להחזיר בתשובה אתאיסטים זה לפגוע להם בכבוד ולבזות אותם אז אתה בור וטיפש. כי זה רק יגרום להם לשנוא את האמונה שלך."

-אני לא יודע אם זה יגרום להם לחזור בתושבה, אבל יש תועלת גדולה בלבזות את האפיקורסים. קבל את ההלכה בעניין זה:
"וְכָל זֶה הָאִסוּר שֶׁל לָשׁוֹן הָרָע הוּא דַּוְקָא עַל אִישׁ, שֶׁעַל פִּי דִּין תּוֹרָה הוּא עֲדַיִן בִּכְלַל "עֲמִיתֶךָ" דְּהַיְנוּ עַם שֶׁאִתְּךָ בַּתּוֹרָה וּבְמִצְּוֹת, אֲבָל אוֹתָן הָאֲנָשִׁים, שֶׁמַּכִּירָם, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם אֶפִּיקוֹרְסוּת, (ח) מִצְּוָה לְגַנּוֹתָם וּלְבַזּוֹתָם, בֵּין בִּפְנֵיהֶם וּבֵין שֶׁלֹּא בִּפְנֵיהֶם, בְּכָל מַה שֶּׁהוּא רוֹאֶה עֲלֵיהֶם, (ט) אוֹ שֶׁשּׁוֹמֵעַ עֲלֵיהֶם, דִּכְתִיב: "לֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ", וְ"לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ", וְהֵם אֵינָם בִּכְלָל זֶה, שֶׁאֵינָם עוֹשִׂים מַעֲשֵׂה עַמְּךָ, וְנֶאֱמַר {תהלים קל"ט כ"א}: "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' (י) אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" וְכוּ', וְאֶפִּיקוֹרֵס (יא) נִקְרָא הַכּוֹפֵר בַּתּוֹרָה וּבַנְּבוּאָה מִיִּשְׂרָאֵל, בֵּין בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וּבֵין בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, וַאֲפִלּוּ הוּא אוֹמֵר, כָּל הַתּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם, חוּץ מִפָּסוּק אֶחָד אוֹ קַל וָחֹמֶר אֶחָד אוֹ גְּזֵרָה שָׁוָה אֶחָת אוֹ דִּקְדּוּק אֶחָד, גַּם הוּא בַּכְּלָל הַזֶּה" (חפץ חיים, הלכות לשון הרע, כלל ח, הלכה ה).

באר מים חיים

(ח) מצוה. ועיין לעיל בכלל ד' בס"ז ויתבאר לך הכל, ובזה הדין א"צ להפרטים המבוארים לקמן בכלל י'.

(ט) או ששומע. דאין עליהם איסור קבלת לשון הרע וכמו שביארנו לעיל בכלל ז' ס"ה עי"ש.

(י) אשנא. וז"ל אדר"נ פרק ט"ז ושנאת הבריות כיצד מלמד שלא יכוין אדם לומר אהוב את החכמים וכו' ושנא את עמי הארץ אלא אהוב את כולם ושנוא את האפיקורסין ומסיתים ומדיחין וכו' וכן אמר דוד הלא משנאיך ה' אשנא כו'.

(יא) נקרא כו'. כ"ז מבואר בגמרא בפרק חלק וביו"ד סי' קנ"ח וברמב"ם בהלכותיו

האם אתה יכול לומר על בעל "חפץ חיים" שהוא היה "טיפש", חס ושלום? זאת חוצפה שאין כדוגמתה.
אתה מדבר שזה יגרום לו לשנוא את האמונה? זה רק מראה עד כמה שמדבור באדם חוצפן, בעיה שלו. לפחות אחרים שיראו שמבזים את אותו אחד לא ירצו להיות כמוהו וזה מה שחשוב.
כי וואלה למה צריך להחזיר אנדים הם יודעים אצ החוקים שבתורה וכל אחד יאמין במי שהוא רוצה אני אנחנו לא מתעסקים בזה זה כבר אלוהים ידאג