94 תשובות
שכל אחד יאמין במה שהוא רוצה, הגיע הזמן להפסיק להיות כל כך פרמיטיבים.
ואתה זה, יחד עם עוד אנשים, שלא מכבדים את הדעות השונות ש אומייגאד! קיימות!
אני בשוק.
אנחנו לא מאמינים בו. נקודה.
תחיו את חייכם איך שבא לכם, ואנחנו נחיה איך שבא לנו.
אנחנו לא מאמינים בו. נקודה.
תחיו את חייכם איך שבא לכם, ואנחנו נחיה איך שבא לנו.
אין את המשפט הזה "איש איש באמונתו יחיה"?
אתה לא ראוי לכבוד.
אנונימי
האנונימי צודק לגמריי
שואל השאלה:
בוּלשיט, מי בדיוק פה "פרימיטיבי"?
בוּלשיט, מי בדיוק פה "פרימיטיבי"?
אני לא מאמין באלוהים שלך ולך אין זכות לחשוב בכלל שאני טועה ישלי זכות לא לכבד אדם פרימיטיבי כמוך תהנה לך עם הסיפורי פיות שלך אתה לא ראוי לכבוד של אף אחד
הם לא יכולים לכבד אותו אם הם לא מאמינים בו
אני בשוק שכתבת "בולשיט"
ואולי הגיע נזמן לכבד אנשים אחרים שיש להם דעות שונות *משלך*
ואולי הגיע נזמן לכבד אנשים אחרים שיש להם דעות שונות *משלך*
אנונימית
כבוד זה דבר הדדי וכל אדם צריך לכבד את האחר כך עוד אין פגיעה בחייו או חדירה לחייו
לכן הדתיים צריכים לכבד אפילו את ה"כופרים" כח הם לא פוגעים בהם ואילו ה"כופרים" צריכים לכבד את הדתיים גם כן
אך ישש חדירה לחיי הפרט של האדם ע"י הרבה דתיים (לא כולם) ולכן נוצר רושם שהדתיים לא מכבדים ונוצר שסע
לכן הדתיים צריכים לכבד אפילו את ה"כופרים" כח הם לא פוגעים בהם ואילו ה"כופרים" צריכים לכבד את הדתיים גם כן
אך ישש חדירה לחיי הפרט של האדם ע"י הרבה דתיים (לא כולם) ולכן נוצר רושם שהדתיים לא מכבדים ונוצר שסע
אתה יודע שהם לא יצאו אחרי השאלה הזו זורחים מאהבת חינם וכבוד,אפילו להפך.
זה לא הזמן,המקום והנסוח המתאים לשאול שאלה זו.
זה לא הזמן,המקום והנסוח המתאים לשאול שאלה זו.
אנונימי
יש הבדל בין לא לכבד את ה' לבין לא לכבד אנשים עם דעות שונות.
אני לא חייבת לכבד את ה' אם אני לא רוצה אבל זה לא אומר שאתה לא צריך לכבד אותי כי אני לא מכבדת את ה' (אני כן מכבדת כי אחרת יכולתי לכתוב כאן את השם שלא נהוג לכתוב או לומר).
ממה שיצא לי לראות רוב האתאיסטים מכבדים דעות שונות והם אפילו יותר ליברליים.
אל תכבד כופר אם לא בא לך אבל אל תצפה לכבוד חד צדדי כי אין לנו "פטור".
אני לא חייבת לכבד את ה' אם אני לא רוצה אבל זה לא אומר שאתה לא צריך לכבד אותי כי אני לא מכבדת את ה' (אני כן מכבדת כי אחרת יכולתי לכתוב כאן את השם שלא נהוג לכתוב או לומר).
ממה שיצא לי לראות רוב האתאיסטים מכבדים דעות שונות והם אפילו יותר ליברליים.
אל תכבד כופר אם לא בא לך אבל אל תצפה לכבוד חד צדדי כי אין לנו "פטור".
שואל השאלה:
כינוי אחר כבר תפוס, אני מכבד אנשים עם דעות שונות, אני לא מכבד את אלה שלא ראויים לכבוד. אלה שלא מכבדים את ה' - אין שום סיבה שיכבדו אותם, להפך זה אסור (עיינו בספר "שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב).
כינוי אחר כבר תפוס, אני מכבד אנשים עם דעות שונות, אני לא מכבד את אלה שלא ראויים לכבוד. אלה שלא מכבדים את ה' - אין שום סיבה שיכבדו אותם, להפך זה אסור (עיינו בספר "שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב).
אבל לא להאמין זו דעה שונה.
אתה לא מכבד את הדעה השונה הזו אז אתה לא מכבד דעות שונות.
אי אפשר לומר משהו כולל ולא לקיים את כולו.
אתה לא מכבד את הדעה השונה הזו אז אתה לא מכבד דעות שונות.
אי אפשר לומר משהו כולל ולא לקיים את כולו.
תקשיב
אני מאמינה באלוהים ומקיימת מצוות והכל ועם כל זה שאת אומר "שאסור" לנו לכבד כופר למרות שזה לא נכון אני כן אכבד כי צריך להתנהג בכבוד ולכבד את כולם
אם בן אדם יגיד לי שהוא לא מאמין באלוהים ואוכל חזיר ובשר וחלב ביחד
אני אתנהג אליו בדיוק אותו דבר כמו שאני אתנהג לבן אדם דתי
האתיאסטים יכולים להגיד שאנשים לא מכבדים אותם כי הם צודקים
יש חלק נכבד מהאנשים שאומר להם איך אפשר לא להאמין וזה
אבל זה זכותם! הם מאמינים בדרך הזאת ואתה הם הולכים ולאף אחד אין זכוץ להתערב להם ולהתנהג אליהם בזלזול
אני מאמינה באלוהים ומקיימת מצוות והכל ועם כל זה שאת אומר "שאסור" לנו לכבד כופר למרות שזה לא נכון אני כן אכבד כי צריך להתנהג בכבוד ולכבד את כולם
אם בן אדם יגיד לי שהוא לא מאמין באלוהים ואוכל חזיר ובשר וחלב ביחד
אני אתנהג אליו בדיוק אותו דבר כמו שאני אתנהג לבן אדם דתי
האתיאסטים יכולים להגיד שאנשים לא מכבדים אותם כי הם צודקים
יש חלק נכבד מהאנשים שאומר להם איך אפשר לא להאמין וזה
אבל זה זכותם! הם מאמינים בדרך הזאת ואתה הם הולכים ולאף אחד אין זכוץ להתערב להם ולהתנהג אליהם בזלזול
שואל השאלה:
כינוי אחר כבר תפוס, באמת שאין פסוק כזה. post malone, זה גם בשבילך. הפסוק אומר "וצדיק באמונתו יחיה" (חבקוק ב, ד) ופירושו הצדיק יחיה בזכות אמונתו בקב"ה (ומי שלא מאמין בו - לא יחיה).
כינוי אחר כבר תפוס, באמת שאין פסוק כזה. post malone, זה גם בשבילך. הפסוק אומר "וצדיק באמונתו יחיה" (חבקוק ב, ד) ופירושו הצדיק יחיה בזכות אמונתו בקב"ה (ומי שלא מאמין בו - לא יחיה).
אתה לא ראוי לכבוד מתיי תקלוט אתזה ?
אנשים ראויים לכבוד- אנשים שלא פוגעים באף אחד ורק רוצים לחיות את חייהם ולא מתערבים בחייו של אף אחד כל עוד הוא לא פוגע
אנשים כמוך ידידי, שחושבים שאנשים לא ראויים לכבוד בגלל אמונה לא ראויים לכבוד בעצמם, אתה לא מכבד אותי, אני לא אכבד אותך
פשוט
מבחינתי שיאמינו במפלצת הספגטי המעופפת או שכדור הארץ שטוח
כל עוד הם לא פוגעים בי או מתערבים בחיי אני אכבד אותם
אנשים כמוך ידידי, שחושבים שאנשים לא ראויים לכבוד בגלל אמונה לא ראויים לכבוד בעצמם, אתה לא מכבד אותי, אני לא אכבד אותך
פשוט
מבחינתי שיאמינו במפלצת הספגטי המעופפת או שכדור הארץ שטוח
כל עוד הם לא פוגעים בי או מתערבים בחיי אני אכבד אותם
שואל השאלה:
~taylor alison swift~, אני לא חושב שאתה טועה. אני אומר שאתה מכחיש את המציאות שהשל מחייב אותם: ה' קיים. רק מי שרוצה לטעות בה יטעה בזה, אבל הוא לא יחשב כאנוס. אם הוא לא היה רוצה - לא היה טועה.
~taylor alison swift~, אני לא חושב שאתה טועה. אני אומר שאתה מכחיש את המציאות שהשל מחייב אותם: ה' קיים. רק מי שרוצה לטעות בה יטעה בזה, אבל הוא לא יחשב כאנוס. אם הוא לא היה רוצה - לא היה טועה.
טיילור אליסון סוויפט
מי אגדה אורבנית?
מי אגדה אורבנית?
מה אכפת לך אם אנשים מאמינים בו או לא
כאילו אם אתה מאמין בו אנחנו נותנים לך את הזכות לבחור כך ומביאים לך את הכבוד לחיות כפי שאתה רוצה את חייך
אבל רבאק, כולנו בני אדם וכולנו ראויים לכבוד, לא משנה במה מאמינים
כאילו אם אתה מאמין בו אנחנו נותנים לך את הזכות לבחור כך ומביאים לך את הכבוד לחיות כפי שאתה רוצה את חייך
אבל רבאק, כולנו בני אדם וכולנו ראויים לכבוד, לא משנה במה מאמינים
אתה לא מבין שהדברים שאתה אומר הם שקר וכזב רק אתה ודתיים מאמינים בכל הציטוטים המוזרים שלך תפסיק לדבר על הדברים האלה ולצטט את הדברים מספרים הזקנים שלך כי זה שקרים לא נכונים תפסיק אתה רוצה שאני גם יתחיל לבלבל לך תשכל וימוטט כל מיני משפטים מספרים מוזרים שסוטרים לגמריי תשטויות שלך ואת הדברים המוזרים שאתה אומר
טליה אלוהים אגדה אורבנית.
מי שמכבד אותי אני מכבדת אותו.
למה אני לא צריכה לכבד אתאיסט אבל אתאיסט צריך לכבד אותו? דרך ארץ קדמה לתורה.
אף אחד לא היה רוצה שלא יכבדו אותו ובתמורה הוא צריך לשתוק ולכבד. מי ה"פראייר" שיעשה את זה?
שכל אחד יעשה מה שטוב לו ושיאמין במה שבא לו.
למה אני לא צריכה לכבד אתאיסט אבל אתאיסט צריך לכבד אותו? דרך ארץ קדמה לתורה.
אף אחד לא היה רוצה שלא יכבדו אותו ובתמורה הוא צריך לשתוק ולכבד. מי ה"פראייר" שיעשה את זה?
שכל אחד יעשה מה שטוב לו ושיאמין במה שבא לו.
רק בגלל שאני לא מאמין באלוהים זה אומר שאני לא ראוי לכבוד?
לא, זה לא עובד ככה.
לא, זה לא עובד ככה.
אנונימי
טיילור אליסון סוויפט
אבל הרגע דיברנו על לכבד.
אני מסורתית-דתייה ואני שומרת שבת ומאמינה בה'
הסברתי שגם אם יהיה אדם שאוכל חזיר ועושה מנגל ביום כיפור אני אתנהג אליו בדיוק אותו דבר כמו לאדם דתי
אז אני מכבדת כל אדם ולא משנה מה הדת שלו ובמה הוא מאמין כל אחד והדרך שלו
אז למה את לא מכבדת את הדרך שלי ואותי?
אבל הרגע דיברנו על לכבד.
אני מסורתית-דתייה ואני שומרת שבת ומאמינה בה'
הסברתי שגם אם יהיה אדם שאוכל חזיר ועושה מנגל ביום כיפור אני אתנהג אליו בדיוק אותו דבר כמו לאדם דתי
אז אני מכבדת כל אדם ולא משנה מה הדת שלו ובמה הוא מאמין כל אחד והדרך שלו
אז למה את לא מכבדת את הדרך שלי ואותי?
שואל השאלה:
talya~נאמנת סטיפס, כמה שטויות כתבת. בגלל אנשים כמותך כבוד התורה ושל הצדיקים מושפל. הנה דברי רבנו יונה ב"שערי תשובה":
"והמכשולות הנמצאים בכבוד הרשעים, רבים וידועים, כי יש בכבודם:
1. חילול התורה והעבודה, והוא העוון המכלה מנפש ועד בשר.
2. והשנית, כי רבים נמשכים אחריהם ואוחזים מעשיהם.
3. והשלישית, כי המתחברים להם, אף על פי שאינם עושים כמעשיהם, מקבלים פורעניות כיוצא בהם, כאשר זכרנו כבר.
4. והרביעית, כי הם מכניעים כבוד אנשי אמת, ומבטלים העבודה. ואין הצלחה לכבוד הצדיקים זולתי אחרי השפלת כבודם, כמו שכתוב (משלי יד יא): "בית רשעים יישמד, ואוהל ישרים יפריח". ונאמר (משלי יא יא): "בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס". (שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב).
תחשבי עם השכל שלך: אם הצדיקים והרשעים יקבלו אותו יחס וכבוד - איפה בדיוק יהיה כבוד לתורה ולצדיקים? במה זה יהיה ניכר?
talya~נאמנת סטיפס, כמה שטויות כתבת. בגלל אנשים כמותך כבוד התורה ושל הצדיקים מושפל. הנה דברי רבנו יונה ב"שערי תשובה":
"והמכשולות הנמצאים בכבוד הרשעים, רבים וידועים, כי יש בכבודם:
1. חילול התורה והעבודה, והוא העוון המכלה מנפש ועד בשר.
2. והשנית, כי רבים נמשכים אחריהם ואוחזים מעשיהם.
3. והשלישית, כי המתחברים להם, אף על פי שאינם עושים כמעשיהם, מקבלים פורעניות כיוצא בהם, כאשר זכרנו כבר.
4. והרביעית, כי הם מכניעים כבוד אנשי אמת, ומבטלים העבודה. ואין הצלחה לכבוד הצדיקים זולתי אחרי השפלת כבודם, כמו שכתוב (משלי יד יא): "בית רשעים יישמד, ואוהל ישרים יפריח". ונאמר (משלי יא יא): "בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס". (שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב).
תחשבי עם השכל שלך: אם הצדיקים והרשעים יקבלו אותו יחס וכבוד - איפה בדיוק יהיה כבוד לתורה ולצדיקים? במה זה יהיה ניכר?
תקשיב תוצאה אתה מזלזל ופוגע באנשים
אם אתה ממש נצמד לחוקי התורה למה אתה פוגע בנו?
אם אתה ממש נצמד לחוקי התורה למה אתה פוגע בנו?
תוצאה
בגלל אנשים כמוך מתרחקים מהדת!
לא סתם יוצא לנו כמאמינים שם רע.
בגלל אנשים כמוך מתרחקים מהדת!
לא סתם יוצא לנו כמאמינים שם רע.
שואל השאלה:
^^^^^אנונימי, זה בדיוק עובד ככה. אין דרך אחרת לגאוג לכבוד ה', כבוד התורה וכבוד הצדיקים מבלי להשפיל את כבדום של הרשעים (שערי תשובה, חלק ג, קנב).
^^^^^אנונימי, זה בדיוק עובד ככה. אין דרך אחרת לגאוג לכבוד ה', כבוד התורה וכבוד הצדיקים מבלי להשפיל את כבדום של הרשעים (שערי תשובה, חלק ג, קנב).
אתה לא ראוי בכלל לבמה.
אם אני שמה מכנסיים אני ניקראת כביכול רשעית לפי מה שאתה אומר?
אני האנונימי מקודם
סליחה על המילה אבל אתה מתנהג כמו אידיוט.
אתה צריך ללמוד לקבל את השונה,
לא כולם צריכים לחיות כמוך.
סליחה על המילה אבל אתה מתנהג כמו אידיוט.
אתה צריך ללמוד לקבל את השונה,
לא כולם צריכים לחיות כמוך.
אנונימי
צודק no face
אנונימי
לא פלא שאנשים מתרחקים מהדת
בגלל אנשים כמוך..שלא למקבלים אנשים עם אמונות שונות..
וגם בכללי תלמד לכבד אנשים אחרים..
בגלל אנשים כמוך..שלא למקבלים אנשים עם אמונות שונות..
וגם בכללי תלמד לכבד אנשים אחרים..
אנונימי אל תגיד סליחה אתה לגמריי צודק!!
תנו לו להתלהב מהחכמה שלו? אין לו שום חוכמה!!
שואל השאלה:
idc f you, לא ללהאמין באלוקים זאת לא דעה (יותר נכון דעה כוזבת), אלא הכחשת האמת וכפיות טובה לקב"ה. כך שהסיבה שאני לא מכבד את אותם אנשים היא לא בגלל שעתם שונה משלי, אלא בגלל שהם לא מכבדים את ה'.
idc f you, לא ללהאמין באלוקים זאת לא דעה (יותר נכון דעה כוזבת), אלא הכחשת האמת וכפיות טובה לקב"ה. כך שהסיבה שאני לא מכבד את אותם אנשים היא לא בגלל שעתם שונה משלי, אלא בגלל שהם לא מכבדים את ה'.
למה אתה חושב שאתה לא תכבד אנשים מסויימים והם יכבדו אותך?
בכלל, לא מגיע לך כבוד.. אבל בוא.
למה?
בכלל, לא מגיע לך כבוד.. אבל בוא.
למה?
שוב, אתה צריך ללמוד לכבד.
אני לא אומר שאתה צריך לחבק אותם ולהפגין אהבה כלפיהם.
אבל כבוד בסיסי,
את זה כל אחד יכול לעשות.
אני לא אומר שאתה צריך לחבק אותם ולהפגין אהבה כלפיהם.
אבל כבוד בסיסי,
את זה כל אחד יכול לעשות.
אנונימי
אני רוצה שתכבד את הפרפר שאוכל בננה על הרצפה שלי בחדר
שואל השאלה:
^^^^^^אנונימי,
1.אין לי בעיה לקבל את השונה (כל עוד לאדם יש דעות ליגיטימיות).
2.לא אמרתי שכולם ציריכים לחיות כמוני. דיברתי פה על כך שהכופרים הם אלה שלא מכבדים את ה' ועוד שואלים ל"מה למה מכבדים אותם ואם זה ככה - למה שהם יכבדו את הדתיים"? מה זה השטויות האלה?
^^^^^^אנונימי,
1.אין לי בעיה לקבל את השונה (כל עוד לאדם יש דעות ליגיטימיות).
2.לא אמרתי שכולם ציריכים לחיות כמוני. דיברתי פה על כך שהכופרים הם אלה שלא מכבדים את ה' ועוד שואלים ל"מה למה מכבדים אותם ואם זה ככה - למה שהם יכבדו את הדתיים"? מה זה השטויות האלה?
אני אוהב את זה שאתה עושה מינוסים לכולם, זה מראה עד כמה אתה ילדותי.
אנונימי
אני אתאיסט (אם עדיין לא הבנתם)
ואני מכבד את כל הדתיים.
אמא שלי דתייה, חברה שלי דתייה.
ואני מכבד את כל האנשים עם דעות שונות.
לא משנה מה המין או המוצא שלהם.
ואני מכבד את כל הדתיים.
אמא שלי דתייה, חברה שלי דתייה.
ואני מכבד את כל האנשים עם דעות שונות.
לא משנה מה המין או המוצא שלהם.
אנונימי
^^אנונימי
גם אני לא מסכימה ב100% עם מה שהוא אומר אבל זה המטרה של הפלוסים והמינוסים..
גם אני לא מסכימה ב100% עם מה שהוא אומר אבל זה המטרה של הפלוסים והמינוסים..
שואל השאלה:
talya~נאמנת סטיפס, אני פוגע ומזלזל במי שהתורה התירה לי לפגוע ולזלזל (יש לזה סיבה).
הנה דברי הגמרא שמדבר על איסור אונאת דברים: "אמר רב חננא בריה דרב אידי: מאי דכתיב (ויקרא כה) "ולא תונו איש את עמיתו"? - עם שאתך בתורה ובמצות אל תונהו" (בבא מציעא נט עמוד א).
הרמ"א פסק את זה להלכה:
"וי"א דאין מצווין על אונאת דברים אלא ליראי השם" (נ"י פרק הזהב) (חושן משפט, סימן רכח, סעיף א, הגה).
talya~נאמנת סטיפס, אני פוגע ומזלזל במי שהתורה התירה לי לפגוע ולזלזל (יש לזה סיבה).
הנה דברי הגמרא שמדבר על איסור אונאת דברים: "אמר רב חננא בריה דרב אידי: מאי דכתיב (ויקרא כה) "ולא תונו איש את עמיתו"? - עם שאתך בתורה ובמצות אל תונהו" (בבא מציעא נט עמוד א).
הרמ"א פסק את זה להלכה:
"וי"א דאין מצווין על אונאת דברים אלא ליראי השם" (נ"י פרק הזהב) (חושן משפט, סימן רכח, סעיף א, הגה).
אתה מזלזל באחרים אז למה שיכבדו אותך?
אבל אתה לא מבין שהתורה הזאתי זה שקרים אף אחד לא אכפת לו שאתה מצותת וכל מיני רבנים וזה אתה עושה אתזה לחינם לי מותר לדבר ולא לכבד אדם חרדי כמוך למה? כי אני החלטתי. ואני מחליט איך אני פועל לא ספר ישן שלך
מי יכבד אותך תגיד לי?
אני לא מבין אותך, אתה רוצה שיכבדו אותך אבל באותו הזמן אתה לא מכבד אחרים.
אנונימי
הרי אנחנו מתפללים בכל יום "למען לא ניגע לריק" - כלומר שלא נשקיע במשהו ואז נאבד את זה (אתה רשמת לי)
האמונה שלך חזקה ועל זה מגיע שכר. אבל מצד שני? איפה כיבוד האחר? אתה כל כך משקיע באמונה שלך עם ה" אבל בין אדם לחברו?
האמונה שלך חזקה ועל זה מגיע שכר. אבל מצד שני? איפה כיבוד האחר? אתה כל כך משקיע באמונה שלך עם ה" אבל בין אדם לחברו?
עזבו תורידו את הנעיצה, סתם ניסיון להגיע לחמות.
אנונימי
שואל השאלה:
אמלי בן סימון,
1. אני לא מזלזל באחרים, אני מזלזל במי ששמצוה לזלזל בו.
2. אני בהחלט מקפיד על המצוות של בין אדם לחברו, מה שכן אותם מצוות אינן חלות כלפי שכופר באחד מעיקרי האמונה.
הנה דברי הרמב"ם בזה העניין:
וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט". (הקדמת הרמב"ם לפירושו לפרק "חלק" במסכת סנהדרין).
אמלי בן סימון,
1. אני לא מזלזל באחרים, אני מזלזל במי ששמצוה לזלזל בו.
2. אני בהחלט מקפיד על המצוות של בין אדם לחברו, מה שכן אותם מצוות אינן חלות כלפי שכופר באחד מעיקרי האמונה.
הנה דברי הרמב"ם בזה העניין:
וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט". (הקדמת הרמב"ם לפירושו לפרק "חלק" במסכת סנהדרין).
שואל השאלה:
^^אנונימי, להגיע לחמות שלא מה שמעניין אותי. מה שמעניין אותי - זה להעמיד את האמת ולהפשיל את השקר.
^^אנונימי, להגיע לחמות שלא מה שמעניין אותי. מה שמעניין אותי - זה להעמיד את האמת ולהפשיל את השקר.
שואל השאלה:
^^^^^אנונימי
אני לא רוצה שיכבדו אותי, להפך - צריך לברוח מהכבוד.
אני חוזר ואומר אני מכבד אנשים אחשים עכל עוד לא מדובר הכופרים וברשעים.
^^^^^אנונימי
אני לא רוצה שיכבדו אותי, להפך - צריך לברוח מהכבוד.
אני חוזר ואומר אני מכבד אנשים אחשים עכל עוד לא מדובר הכופרים וברשעים.
אין לי מה להגיד לך, אתה יכול להמשיך לחיות בבועה שלך.
לילה טוב.
לילה טוב.
אנונימי
שואל השאלה:
~taylor alison swift~, התורה שלנו היא אמת, כי היא ניתה לנו מאת הקב"ה שחותמו אמת, כך שאתה פה השקרן. זה דבר ראשון.
דבר שני, אני מביא את זה לאנשים (גם למאמינים) שלא מבינים למה אסור לכבד את הרשעים על מנת שהם יביני שהם טועים.
~taylor alison swift~, התורה שלנו היא אמת, כי היא ניתה לנו מאת הקב"ה שחותמו אמת, כך שאתה פה השקרן. זה דבר ראשון.
דבר שני, אני מביא את זה לאנשים (גם למאמינים) שלא מבינים למה אסור לכבד את הרשעים על מנת שהם יביני שהם טועים.
תוצאה,
1. אתה סתם סותר את עצמך "אני לא מזלזל באחרים, אני מזלזל במי שמצווה לזלזל בו"
אחזור שוב, אתה לא מזלזל באחרים, אתה רק מזלזל במי שמצווה לזלזל בו.
ואחזור שוב, אתה *מזלזל* במי שמצווה לזלזל בו. מכך אנו מבינים שאתה מזלזל באתאיסטים לא צריך להיות גאון כדי להבין את זה.
2. אתה ממש לא מקפיד על מצוות בין אדם לחברו. להיפך.
1. אתה סתם סותר את עצמך "אני לא מזלזל באחרים, אני מזלזל במי שמצווה לזלזל בו"
אחזור שוב, אתה לא מזלזל באחרים, אתה רק מזלזל במי שמצווה לזלזל בו.
ואחזור שוב, אתה *מזלזל* במי שמצווה לזלזל בו. מכך אנו מבינים שאתה מזלזל באתאיסטים לא צריך להיות גאון כדי להבין את זה.
2. אתה ממש לא מקפיד על מצוות בין אדם לחברו. להיפך.
אין לי עניין לכבד יישות שמבחינתי לא קיימת
אני כבן אדם מוסרי ושאוהב להיות נחמד אכבד כל אדם כאדם ואת זכותו להאמין מה שירצה, זה ההבדל
אין לי גם שום עניין לכבד את מי שלא מכבד אותי ומאמין שאני צריכה להיסקל או משהו בסגנון או לצאת מהארץ
היית מכבד מישהו שמבחינתו אין לך זכות קיון בעולם
אני כבן אדם מוסרי ושאוהב להיות נחמד אכבד כל אדם כאדם ואת זכותו להאמין מה שירצה, זה ההבדל
אין לי גם שום עניין לכבד את מי שלא מכבד אותי ומאמין שאני צריכה להיסקל או משהו בסגנון או לצאת מהארץ
היית מכבד מישהו שמבחינתו אין לך זכות קיון בעולם
שואל השאלה:
אמלי בן סימון, אין פה שום סתירה: בנוגע לאנשים נורמלים (גם אם דעתם שונה משלי) אני לא מזלזל, בנוגע לאפיקורוסים - אני וודאי מזלזל. זה כל כך קשה להבין את החילוק הפשוט הזה?
2. מאיפה לך שאני לא מקפיד על המצוות שבין אדם לחברו?
אמלי בן סימון, אין פה שום סתירה: בנוגע לאנשים נורמלים (גם אם דעתם שונה משלי) אני לא מזלזל, בנוגע לאפיקורוסים - אני וודאי מזלזל. זה כל כך קשה להבין את החילוק הפשוט הזה?
2. מאיפה לך שאני לא מקפיד על המצוות שבין אדם לחברו?
שואל השאלה:
no face, אכן מה שאמרת זה אמת, אך עליך לדון איתי על כך בפרטי (למה אני כאן) ולא בשאלה הזאת. כך שאני מוכן לקבלממך הודעה אם אתה רוצה (זה לא משהו שאני רוצה לספר אותו כאן). יש פה אנשים שגיליתי להם את הסיבה.
נ.ב. אני רואה שאתה מבין שאינטרנט - זה דבר משוקץ ויש פסק נגדו של כל גדולי ישראל ובכל זאת אתה כאן.
no face, אכן מה שאמרת זה אמת, אך עליך לדון איתי על כך בפרטי (למה אני כאן) ולא בשאלה הזאת. כך שאני מוכן לקבלממך הודעה אם אתה רוצה (זה לא משהו שאני רוצה לספר אותו כאן). יש פה אנשים שגיליתי להם את הסיבה.
נ.ב. אני רואה שאתה מבין שאינטרנט - זה דבר משוקץ ויש פסק נגדו של כל גדולי ישראל ובכל זאת אתה כאן.
אימלה אתה אפילו לא שם לב מה אתה כותב
טוב אז 1. זה מקרה אבוד אני מנסה להסביר לך שאתה כן מזלזל אז נוותר
2. לפי התשובות שלך כמו: "בגלל אנשים כמותך כבוד התורה ושל הצדיקים מושפל"
מי אתה בכלל שתבוא ותגיד שכבוד התורה בגללה מושפל? מי?
אם כבר? זה מדבר אלייך.
טוב אז 1. זה מקרה אבוד אני מנסה להסביר לך שאתה כן מזלזל אז נוותר
2. לפי התשובות שלך כמו: "בגלל אנשים כמותך כבוד התורה ושל הצדיקים מושפל"
מי אתה בכלל שתבוא ותגיד שכבוד התורה בגללה מושפל? מי?
אם כבר? זה מדבר אלייך.
שואל השאלה:
אמלי בן סימון, כך הם דברים רבנו יונה (בספרו "שערי תשובה", חלק ג, סימנים קמט-קנב).
למה את לא קוראת את מה שאני מצטט?
אמלי בן סימון, כך הם דברים רבנו יונה (בספרו "שערי תשובה", חלק ג, סימנים קמט-קנב).
למה את לא קוראת את מה שאני מצטט?
כיאלו אני מבינה משהו מהציטוטים שלך
שואל השאלה:
אמלי בן סימון, אז אני יכול להסביר לך. אבל לא צריך להציג אותי כאילו אני סותר את עצמי. סה"כ אמרתי לך מה שכתוב.
נ.ב. אני לא חיפשתי לפגוע בך באופן אישי, אני כואב לי שאת לא מתנהגת נכון על פי התורה והבאתי ציטוט מרבנו יונה שמסביר את המכשולות שנומרים שמכבדים את הרשעים.
אמלי בן סימון, אז אני יכול להסביר לך. אבל לא צריך להציג אותי כאילו אני סותר את עצמי. סה"כ אמרתי לך מה שכתוב.
נ.ב. אני לא חיפשתי לפגוע בך באופן אישי, אני כואב לי שאת לא מתנהגת נכון על פי התורה והבאתי ציטוט מרבנו יונה שמסביר את המכשולות שנומרים שמכבדים את הרשעים.
אני לא מציגה אותך כיאלו אתה סותר את עצמך.
אתה מציג את עצמך ככה
אתה מציג את עצמך ככה
שואל השאלה:
אמלי בן סימון, אני הסברתי את עצמי יפה מאוד.
אמלי בן סימון, אני הסברתי את עצמי יפה מאוד.
שואל השאלה:
idc f you, בטח שאת חיבת לכבד את מי שברא אותך ונתן, נותן יתן לך את הכל. הוא מלך העולם.
הגישה שלך ממש מפליאה: את ה' "לא חייבים" לכבד (בטח שחייבים), אבל את אלה שמורדים "כן" ( ממש לא, להפך). את מציירת את זה כאילו אנשים שמורדים בה' "יותר חשובים" מה' בעצמו, חס ושלם.
idc f you, בטח שאת חיבת לכבד את מי שברא אותך ונתן, נותן יתן לך את הכל. הוא מלך העולם.
הגישה שלך ממש מפליאה: את ה' "לא חייבים" לכבד (בטח שחייבים), אבל את אלה שמורדים "כן" ( ממש לא, להפך). את מציירת את זה כאילו אנשים שמורדים בה' "יותר חשובים" מה' בעצמו, חס ושלם.
no face
אני יכול להסביר לך עכשיו למה הוא משתמש באינטרנט.
הוא קיבל היתר שימוש מיוחד מהרב שלו על מנת להחזיר אנשים בתשובה דרך המסגרות החברתיות ה"כופרות".
זו תופעה שקיימת כבר מספר שנים שרבנים אומרים לתלמידיהם להשתמש באינטרנט בשביל ללמד ולחנך לפי כללי אלוהיהם גולשים תמימים שבאתר.
אני יכול להסביר לך עכשיו למה הוא משתמש באינטרנט.
הוא קיבל היתר שימוש מיוחד מהרב שלו על מנת להחזיר אנשים בתשובה דרך המסגרות החברתיות ה"כופרות".
זו תופעה שקיימת כבר מספר שנים שרבנים אומרים לתלמידיהם להשתמש באינטרנט בשביל ללמד ולחנך לפי כללי אלוהיהם גולשים תמימים שבאתר.
אנונימי
שואל השאלה, מסכים איתך.
למה שאני יכבד דבר שלא קיים?
דיברתי על אמונות, לא דעות
"דתיים לא מכבדים אותם כי הפ לא אמורים לכבד כופר"
טוב
אל תתפלא שלא יכבדו אותך עם הגישה הזו
טוב
אל תתפלא שלא יכבדו אותך עם הגישה הזו
לתוצאה, לא הבנת את הקטע. זה לא חוסר כבוד לאלוהים, בדיוק כמו שזה לא חוסר כבוד לווישנו, לזאוס או להארי פוטר. הכבוד שאנחנו רוצים הוא כבוד רגיל לבני אדם שאנחנו בשמחה היינו נותנים לך. אבל במקום אתה קורא לנו כפויי טובה, רשעים, טיפשים וכופרים. אתה הפסדת את הכבוד שהיית ראוי לו.
אם כל מה שאתה יכול לעשות כדי להוכיח את הטענה שלך זה לצוטט מספרים, איך נדע שאתה מבין את זה? או שיש מה להבין?
שואל השאלה:
talya~נאמנת סטיפס, ברור שמי שעבור על הלכה מסוימת ולא חזור על זה בתשובה נקרא "רשע, איפלו מי שעובר על איסור דרבנן (של חכמים) מותר לקרותו "עבריין", כמבואר במסכת שבת מ עמוד א.
talya~נאמנת סטיפס, ברור שמי שעבור על הלכה מסוימת ולא חזור על זה בתשובה נקרא "רשע, איפלו מי שעובר על איסור דרבנן (של חכמים) מותר לקרותו "עבריין", כמבואר במסכת שבת מ עמוד א.
שואל השאלה:
no face, בשביל מה אתה כותב פה משהו שכבר הוכחתי לך שזה לא נכון?
no face, בשביל מה אתה כותב פה משהו שכבר הוכחתי לך שזה לא נכון?
"אין לי בעיה לקבל את השונה כל עוד לאדם יש דעות לגיטימיות"
אתה סותר את עצמך
אתה סותר את עצמך
שוב. ב"להוכיח" אתה מתכוון ללצוטט בלי לחשוב ולצפות שגם אנחנו לא נחשוב. זה לא עובד.
שואל השאלה:
כינוי אחר כבר תפוס, אין שום סתירה: מי שיש לו דעה ליגיטימית (גם אם היא שונה מדעה שלי) - צאיך לקבל אותו ואני עושה את זה, מי שדעותיו - הן כפירה (דעות פסולות) - אין מה לקבל אותו ואפילו אסור.
כינוי אחר כבר תפוס, אין שום סתירה: מי שיש לו דעה ליגיטימית (גם אם היא שונה מדעה שלי) - צאיך לקבל אותו ואני עושה את זה, מי שדעותיו - הן כפירה (דעות פסולות) - אין מה לקבל אותו ואפילו אסור.
שואל השאלה:
no face, נכון, תשובה קצרה, אבל לעניין. פשוט לא היה לי זמן וכח להרחיב אותה.
no face, נכון, תשובה קצרה, אבל לעניין. פשוט לא היה לי זמן וכח להרחיב אותה.
דעות פסולות? מה הכוונה?
אני אסביר לך מה הכוונה בדעות פסולות, לפי "תוצאה":
דעה של בנאדם לא דתי/ חרדי/ מאמין
דעה של בנאדם לא דתי/ חרדי/ מאמין
היי. אני מחכה לבידור. אני יודע למה הוא מתכוון.
מצטערת על הספויילר
שואל השאלה:
כינוי אחר כבר תפוס, יש משהו יותר פסול מלחלוק על ההקב"ה ותורתו?
כינוי אחר כבר תפוס, יש משהו יותר פסול מלחלוק על ההקב"ה ותורתו?
כינוי אחר כבר תפוס
אני אסביר לך מה הכוונה בדעות פסולות, לפי "תוצאה":
אדם שהוא לא "תוצאה".
הוא לא מוכן להקשיב, או לקבל דעות אחרות גם אם הן נכונות וגם אם הן מאנשים מאמינים או חרדיים. פשוט אטום.
אני אסביר לך מה הכוונה בדעות פסולות, לפי "תוצאה":
אדם שהוא לא "תוצאה".
הוא לא מוכן להקשיב, או לקבל דעות אחרות גם אם הן נכונות וגם אם הן מאנשים מאמינים או חרדיים. פשוט אטום.
שואל השאלה:
^ממש לא, לפעמים אני מדבר עם אנשים שיש להם דעה שונה משלי בנושאים מסוימים (אותם דברים גם קשורים לתורה, אבל אף אחד מאיתנו לא חולק על על מה שכתוב בתורה, אלא לכל אחד מאיתנו יש הבנה שונה בשעת תורה או במציאות בניתוח המציאות של העניין לפי התורה). אני לא פוסל את אותם אנשים, למרות שאני לא מסכים איתם באותם דעות וגם הם לא פוסלים אותי.
לגבי אנשים "מאמינים" או "חרדי": מה אני יכול לעשות שלא כל (לרוב לא) מי שקורא לעצמו "מאמין" או חרדי, דעותיו והתנהגותו תואמים דעת תורה? ממש לא. אז אני אמור לקבל מישהו כזה?
^ממש לא, לפעמים אני מדבר עם אנשים שיש להם דעה שונה משלי בנושאים מסוימים (אותם דברים גם קשורים לתורה, אבל אף אחד מאיתנו לא חולק על על מה שכתוב בתורה, אלא לכל אחד מאיתנו יש הבנה שונה בשעת תורה או במציאות בניתוח המציאות של העניין לפי התורה). אני לא פוסל את אותם אנשים, למרות שאני לא מסכים איתם באותם דעות וגם הם לא פוסלים אותי.
לגבי אנשים "מאמינים" או "חרדי": מה אני יכול לעשות שלא כל (לרוב לא) מי שקורא לעצמו "מאמין" או חרדי, דעותיו והתנהגותו תואמים דעת תורה? ממש לא. אז אני אמור לקבל מישהו כזה?
שואל השאלה:
snickers aeternum,
1. חלילה להשוות אלוקים (להבדיל) לאליל (שזה זה כבר חירוף וגידוף כלפי מעלה).
2. אין שום סיבה שתקבלו כבוד אם אתם לא מכבדים את ה' (הסברתי למה אסור לכבד אנשים כאלה לפי הספר "שערי תשובה", חלק ג, סימנים קמט-קנב).
3. אני קורא לכם כפי שהתורה קוראת לכם. אין סיבה שאנעי אקרא לכם בשמות יותר מכובדים.
4. אנשים נורמליים לא יפסיקו לכבד אותי בגלל שאני מגנה את מי שמצוה לגנות. הם יותר צדיקים מרבי ישראל מאיר הכהן מראדין שכתב את מה שכתב בספרו "חפץ חיים", הלכות חשון הרע, כלל ח, סעיף ה?
snickers aeternum,
1. חלילה להשוות אלוקים (להבדיל) לאליל (שזה זה כבר חירוף וגידוף כלפי מעלה).
2. אין שום סיבה שתקבלו כבוד אם אתם לא מכבדים את ה' (הסברתי למה אסור לכבד אנשים כאלה לפי הספר "שערי תשובה", חלק ג, סימנים קמט-קנב).
3. אני קורא לכם כפי שהתורה קוראת לכם. אין סיבה שאנעי אקרא לכם בשמות יותר מכובדים.
4. אנשים נורמליים לא יפסיקו לכבד אותי בגלל שאני מגנה את מי שמצוה לגנות. הם יותר צדיקים מרבי ישראל מאיר הכהן מראדין שכתב את מה שכתב בספרו "חפץ חיים", הלכות חשון הרע, כלל ח, סעיף ה?
צדקנות, אטימות, ואי עצמאות חשיבה. זה כל מה שאני שומע.
אם כל היהודים היו כמוך, אם הנביאים היו כמוך, אנחנו היינו נכחדים. העולם מתפתח, ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו למצב כמו שהם התאימו את עצמם. אבל אתה פוסל את דעתו של מי שלא מאמין, כי אתה חושב שדעתו לא מושכלת, כי הוא לא מאמין בספר שלך. אם ככה אתה חושב, תזרוק פחות או יותר כל מכשירי החשמל שלך, כל הספרים שהם לא "ספרות קודש", ותשתמש רק בתרופות שמצאת שהן יעילות לפי הקבלה.
שואל השאלה:
"אבל אם אתה בוחר ב"כל ישראל ערבים זה לזה" אז תהיה ערב להם כמו שצריך מבלי לגנות אותם או לפסול דעות רק מפני שהם "כופרים".
-יש מצוה לגנות את הכופרים: "וְכָל זֶה הָאִסוּר שֶׁל לָשׁוֹן הָרָע הוּא דַּוְקָא עַל אִישׁ, שֶׁעַל פִּי דִּין תּוֹרָה הוּא עֲדַיִן בִּכְלַל "עֲמִיתֶךָ" דְּהַיְנוּ עַם שֶׁאִתְּךָ בַּתּוֹרָה וּבְמִצְּוֹת, אֲבָל אוֹתָן הָאֲנָשִׁים, שֶׁמַּכִּירָם, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם אֶפִּיקוֹרְסוּת, (ח) מִצְּוָה לְגַנּוֹתָם וּלְבַזּוֹתָם, בֵּין בִּפְנֵיהֶם וּבֵין שֶׁלֹּא בִּפְנֵיהֶם, בְּכָל מַה שֶּׁהוּא רוֹאֶה עֲלֵיהֶם, (ט) אוֹ שֶׁשּׁוֹמֵעַ עֲלֵיהֶם, דִּכְתִיב: "לֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ", וְ"לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ", וְהֵם אֵינָם בִּכְלָל זֶה, שֶׁאֵינָם עוֹשִׂים מַעֲשֵׂה עַמְּךָ, וְנֶאֱמַר {תהלים קל"ט כ"א}: "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' (י) אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" וְכוּ', וְאֶפִּיקוֹרֵס (יא) נִקְרָא הַכּוֹפֵר בַּתּוֹרָה וּבַנְּבוּאָה מִיִּשְׂרָאֵל, בֵּין בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וּבֵין בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, וַאֲפִלּוּ הוּא אוֹמֵר, כָּל הַתּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם, חוּץ מִפָּסוּק אֶחָד אוֹ קַל וָחֹמֶר אֶחָד אוֹ גְּזֵרָה שָׁוָה אֶחָת אוֹ דִּקְדּוּק אֶחָד, גַּם הוּא בַּכְּלָל הַזֶּה (חפץ חיים, הלכות לשון הרע, כלל ח, סעיף ה).
באר מים חיים
(ח) מצוה. ועיין לעיל בכלל ד' בס"ז ויתבאר לך הכל, ובזה הדין א"צ להפרטים המבוארים לקמן בכלל י'.
(ט) או ששומע. דאין עליהם איסור קבלת לשון הרע וכמו שביארנו לעיל בכלל ז' ס"ה עי"ש.
(י) אשנא. וז"ל אדר"נ פרק ט"ז ושנאת הבריות כיצד מלמד שלא יכוין אדם לומר אהוב את החכמים וכו' ושנא את עמי הארץ אלא אהוב את כולם ושנוא את האפיקורסין ומסיתים ומדיחין וכו' וכן אמר דוד הלא משנאיך ה' אשנא כו'.
(יא) נקרא כו'. כ"ז מבואר בגמרא בפרק חלק וביו"ד סי' קנ"ח וברמב"ם בהלכותיו.
"זכור יהודי תמיד ישאר יהודי לא משנה במה הוא מאמין ואם אתה רוצה יהודי שסוטה מדרכו קרב אותו באהבה ובמילים יפות כאילו היה בנך ולא כאוייבך""
-1.אפיקורוס יצא מכלל ישראל, כפי שכתב הרמב"ם:
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט". (הקדמת הרמב"ם לפירושו בפרק "חלק" במסכת סנהדרין)
2. דוד המלך היה מתייחס לאפיקורסים כמו לאויבים: "תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים - לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי" (תהלים קלט, כב).
"תכבד ותאהב כל אדם לא משנה מי הוא ומה הדעות שלו, רק בדרך האהבה תוכל תקרב אותם ולא בדרך המחלוקת."
-כבר הוכחתי מהכתובים שיש אנשים שאסור לכבד אותם ולאהוב אותם.
"אני לא מאמין באמונה שלך אבל יש בי אהבה וכבוד כלפיי כל אדם גם כלפיי האוייב שלי ואני מאמין שאם אלוהים אכן ברא את העולם כך הוא היה רוצה שנתנהג "
-1.אתה לא חייב להאמין בבכל מה שאני מאמין, אבל בי"ג עיקרי האמונה בהחלט כן.
2. העובדה שאלוקים ברא את העולם אינה אמורה להיות מוטלת בספק.
3. אלוקים רוצה נתנהג כפי שהוא מסר לנו בתורתו וחלילה לחשוב שרצונו אחרת ממה שהוא מסר לנו. לא אנחנו מחיליטים מה רצון ה', אלא הוא בעצמו. איך נדע אותו? בשביל זה ה' מסר לנו את את התורה במעמד של עם שלם שבו כל עם ישראל שמעו את קולו של אלוקים כדי שלא נצטרך לנחש מה רצונו.
"אבל אם אתה בוחר ב"כל ישראל ערבים זה לזה" אז תהיה ערב להם כמו שצריך מבלי לגנות אותם או לפסול דעות רק מפני שהם "כופרים".
-יש מצוה לגנות את הכופרים: "וְכָל זֶה הָאִסוּר שֶׁל לָשׁוֹן הָרָע הוּא דַּוְקָא עַל אִישׁ, שֶׁעַל פִּי דִּין תּוֹרָה הוּא עֲדַיִן בִּכְלַל "עֲמִיתֶךָ" דְּהַיְנוּ עַם שֶׁאִתְּךָ בַּתּוֹרָה וּבְמִצְּוֹת, אֲבָל אוֹתָן הָאֲנָשִׁים, שֶׁמַּכִּירָם, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם אֶפִּיקוֹרְסוּת, (ח) מִצְּוָה לְגַנּוֹתָם וּלְבַזּוֹתָם, בֵּין בִּפְנֵיהֶם וּבֵין שֶׁלֹּא בִּפְנֵיהֶם, בְּכָל מַה שֶּׁהוּא רוֹאֶה עֲלֵיהֶם, (ט) אוֹ שֶׁשּׁוֹמֵעַ עֲלֵיהֶם, דִּכְתִיב: "לֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ", וְ"לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ", וְהֵם אֵינָם בִּכְלָל זֶה, שֶׁאֵינָם עוֹשִׂים מַעֲשֵׂה עַמְּךָ, וְנֶאֱמַר {תהלים קל"ט כ"א}: "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' (י) אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" וְכוּ', וְאֶפִּיקוֹרֵס (יא) נִקְרָא הַכּוֹפֵר בַּתּוֹרָה וּבַנְּבוּאָה מִיִּשְׂרָאֵל, בֵּין בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וּבֵין בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, וַאֲפִלּוּ הוּא אוֹמֵר, כָּל הַתּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם, חוּץ מִפָּסוּק אֶחָד אוֹ קַל וָחֹמֶר אֶחָד אוֹ גְּזֵרָה שָׁוָה אֶחָת אוֹ דִּקְדּוּק אֶחָד, גַּם הוּא בַּכְּלָל הַזֶּה (חפץ חיים, הלכות לשון הרע, כלל ח, סעיף ה).
באר מים חיים
(ח) מצוה. ועיין לעיל בכלל ד' בס"ז ויתבאר לך הכל, ובזה הדין א"צ להפרטים המבוארים לקמן בכלל י'.
(ט) או ששומע. דאין עליהם איסור קבלת לשון הרע וכמו שביארנו לעיל בכלל ז' ס"ה עי"ש.
(י) אשנא. וז"ל אדר"נ פרק ט"ז ושנאת הבריות כיצד מלמד שלא יכוין אדם לומר אהוב את החכמים וכו' ושנא את עמי הארץ אלא אהוב את כולם ושנוא את האפיקורסין ומסיתים ומדיחין וכו' וכן אמר דוד הלא משנאיך ה' אשנא כו'.
(יא) נקרא כו'. כ"ז מבואר בגמרא בפרק חלק וביו"ד סי' קנ"ח וברמב"ם בהלכותיו.
"זכור יהודי תמיד ישאר יהודי לא משנה במה הוא מאמין ואם אתה רוצה יהודי שסוטה מדרכו קרב אותו באהבה ובמילים יפות כאילו היה בנך ולא כאוייבך""
-1.אפיקורוס יצא מכלל ישראל, כפי שכתב הרמב"ם:
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט". (הקדמת הרמב"ם לפירושו בפרק "חלק" במסכת סנהדרין)
2. דוד המלך היה מתייחס לאפיקורסים כמו לאויבים: "תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים - לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי" (תהלים קלט, כב).
"תכבד ותאהב כל אדם לא משנה מי הוא ומה הדעות שלו, רק בדרך האהבה תוכל תקרב אותם ולא בדרך המחלוקת."
-כבר הוכחתי מהכתובים שיש אנשים שאסור לכבד אותם ולאהוב אותם.
"אני לא מאמין באמונה שלך אבל יש בי אהבה וכבוד כלפיי כל אדם גם כלפיי האוייב שלי ואני מאמין שאם אלוהים אכן ברא את העולם כך הוא היה רוצה שנתנהג "
-1.אתה לא חייב להאמין בבכל מה שאני מאמין, אבל בי"ג עיקרי האמונה בהחלט כן.
2. העובדה שאלוקים ברא את העולם אינה אמורה להיות מוטלת בספק.
3. אלוקים רוצה נתנהג כפי שהוא מסר לנו בתורתו וחלילה לחשוב שרצונו אחרת ממה שהוא מסר לנו. לא אנחנו מחיליטים מה רצון ה', אלא הוא בעצמו. איך נדע אותו? בשביל זה ה' מסר לנו את את התורה במעמד של עם שלם שבו כל עם ישראל שמעו את קולו של אלוקים כדי שלא נצטרך לנחש מה רצונו.
שואל השאלה:
snickers aeternum,
1. אני לא נביא.
2. אנחנו אמורים להתאים את עצמנו לחוקים של ה', זה דבר ראשון.
3. אין קשר למכשירי חשמל, "מַלְכָּהּ וְשָׂרֶיהָ בַגּוֹיִם אֵין תּוֹרָה" - אם יאמר לך אדם יש חכמה בגוים - תאמן הדא הוא דכתיב (עובדיה א, ח): "וְהַאֲבַדְתִּי חֲכָמִים מֵאֱדוֹם וּתְבוּנָה מֵהַר עֵשָׂו", יש תורה בגוים - אל תאמן, דכתיב "מַלְכָּהּ וְשָׂרֶיהָ בַגּוֹיִם אֵין תּוֹרָה" (איכה רבה ב, יג).
snickers aeternum,
1. אני לא נביא.
2. אנחנו אמורים להתאים את עצמנו לחוקים של ה', זה דבר ראשון.
3. אין קשר למכשירי חשמל, "מַלְכָּהּ וְשָׂרֶיהָ בַגּוֹיִם אֵין תּוֹרָה" - אם יאמר לך אדם יש חכמה בגוים - תאמן הדא הוא דכתיב (עובדיה א, ח): "וְהַאֲבַדְתִּי חֲכָמִים מֵאֱדוֹם וּתְבוּנָה מֵהַר עֵשָׂו", יש תורה בגוים - אל תאמן, דכתיב "מַלְכָּהּ וְשָׂרֶיהָ בַגּוֹיִם אֵין תּוֹרָה" (איכה רבה ב, יג).