20 תשובות
כי אנשים כתבו את התורה, לא אלוהים.
שואל השאלה:
התורה נכתבה ע"י משה רבנו מפי הקב"ה. כל עם ישראל שמע את קולו של אלוקים באותו מעמד. לא לחינם ה' נתן לכל העם לשמוע איך הוא מדבר עם משה - על מנת שיאמינו בו: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: :הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם" (שמות יט, ט).
חוץ מזה שזה ממש לא נורמלי להכחיש את אתן תורה, זה גם ברור שלא ניתן לדעת מה רצון ה' מבלי התורה. מה תעשו בשביל לדעת את רצונו? תנחשו? לא ילך לכם, ה' אמר: " כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה'. כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ - כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם" (ישעיה נה, ח-ט).
התורה נכתבה ע"י משה רבנו מפי הקב"ה. כל עם ישראל שמע את קולו של אלוקים באותו מעמד. לא לחינם ה' נתן לכל העם לשמוע איך הוא מדבר עם משה - על מנת שיאמינו בו: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: :הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם" (שמות יט, ט).
חוץ מזה שזה ממש לא נורמלי להכחיש את אתן תורה, זה גם ברור שלא ניתן לדעת מה רצון ה' מבלי התורה. מה תעשו בשביל לדעת את רצונו? תנחשו? לא ילך לכם, ה' אמר: " כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה'. כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ - כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם" (ישעיה נה, ח-ט).
אני לא מנחשת מה אלוהים רוצה כי אלוהים זאת המצאה, והתורה נכתבה ונדפסה על ידי בני אדם כמוני וכמוך.
שואל השאלה:
suncake, אם את כופרת לגמרי באלוקים (שזה בכלל לא נורמלי) - השאלה הזאת לא בשבילך. השאלה היא על האנשים שאומרים שחושבים שאלוקים היה רוצה שנתנהג ככה או ככה, אבל ברור שאותם אנשים חולקים בזה על דעת תורה.
suncake, אם את כופרת לגמרי באלוקים (שזה בכלל לא נורמלי) - השאלה הזאת לא בשבילך. השאלה היא על האנשים שאומרים שחושבים שאלוקים היה רוצה שנתנהג ככה או ככה, אבל ברור שאותם אנשים חולקים בזה על דעת תורה.
אולי כי התורה מיושנת והגיע הזמן שלפחות יתאימו אותה למאה ה-21?
ותתפלא, גם ל"כופרים" (שזה דבר נורמלי וטבעי לחלוטין, דרך אגב) יש זכות להביע דעה.
ותתפלא, גם ל"כופרים" (שזה דבר נורמלי וטבעי לחלוטין, דרך אגב) יש זכות להביע דעה.
שואל השאלה:
suncake, דבר מפורש בתורה שהיא לכל הדורות, כמו שכתוב בה בעצמה:
וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח). לא חסר עוד פסוקים המראים על נצחיות התורה. האמת (והתורה היא אמת) לא משתנה עם הזמן.
עלינו להתאים את עצמו לתורה (רצון ה') ולא את התורה אלינו. מי אנחנו שנערוך את התורה? אסור לגרוע ממנה ולהוסיף עליה.
suncake, דבר מפורש בתורה שהיא לכל הדורות, כמו שכתוב בה בעצמה:
וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח). לא חסר עוד פסוקים המראים על נצחיות התורה. האמת (והתורה היא אמת) לא משתנה עם הזמן.
עלינו להתאים את עצמו לתורה (רצון ה') ולא את התורה אלינו. מי אנחנו שנערוך את התורה? אסור לגרוע ממנה ולהוסיף עליה.
אתה מבין שאתה מביא לי הוכחות שהתורה היא האמת מתוך התורה עצמה? אם אני לא מאמינה בך איך אני אאמין במה שכתוב בה?
ואנחנו יכולים לערוך את התורה כי אנחנו אלו שכתבנו אותה מלכתחילה.
ואנחנו יכולים לערוך את התורה כי אנחנו אלו שכתבנו אותה מלכתחילה.
שואל השאלה:
suncake,
1. לא חסר בתורה הוכחות על אמיתותה. זה שאת לא אמינה בה - זה בעיה שלך (זה לא נורמלי), זה לא אומר שיש לך סיבה להגיד שרצון ה' הוא אחר ממה שכתוב בה.
2. בגלל שברור שתורה - היא דבר אלוקים - אין לנו רשות לערוך אותה. בטח שלא להגיד כל הפנטזיות שלנו - שזה מה' רוצה. מה זה החוצפה הזאת?
suncake,
1. לא חסר בתורה הוכחות על אמיתותה. זה שאת לא אמינה בה - זה בעיה שלך (זה לא נורמלי), זה לא אומר שיש לך סיבה להגיד שרצון ה' הוא אחר ממה שכתוב בה.
2. בגלל שברור שתורה - היא דבר אלוקים - אין לנו רשות לערוך אותה. בטח שלא להגיד כל הפנטזיות שלנו - שזה מה' רוצה. מה זה החוצפה הזאת?
כי ככה "אלוהים" אמר להם
שואל השאלה:
סתם גותית משועממת, אם הם לא מוחזקים לבניאי אמת - אין שום סיבה להאמין להם. אפילו נביא שמוחזק לנביא אמת יכול לצוות עלבור על דבר תורה לפי הוראת שעה, אבל לא לדורות.
"כן אם יאמר לנו הנביא שנודע לנו שהוא נביא, לעבור על אחת מכל מצוות האמורות בתורה או על מצוות הרבה, בין קלות בין חמורות, לפי שעה--מצוה לשמוע לו. וכן למדנו מחכמים הראשונים, מפי השמועה: בכול, אם יאמר לך נביא עבור על דברי תורה, כאלייהו בהר הכרמל, שמע לו--חוץ מעבודה זרה. והוא, שיהיה הדבר לפי שעה--כגון אלייהו בהר הכרמל, שהקריב עולה בחוץ, וירושלים נבחרה, והמקריב בחוץ חייב כרת. ומפני שהוא נביא, מצוה לשמוע לו; וגם בזה נאמר "אליו, תשמעון" (דברים יח,טו).
ואילו שאלו את אלייהו ואמרו לו: "נעקור מה שכתוב בתורה "פן תעלה עולותיך, בכל מקום, אשר תראה"? (דברים יב,יג)--היה אומר: "לא, אלא המקריב בחוץ לעולם חייב כרת, כמו שציווה משה; אבל אני היום אקריב בחוץ בדבר ה', כדי להכחיש נביאי הבעל".
ועל הדרך הזאת, אם ציוו כל הנביאים לעבור לפי שעה, מצוה לשמוע להם; ואם אמרו שהדבר נעקר לעולם--מיתתן בחנק, שהתורה אמרה "לנו ולבנינו, עד עולם" (דברים כט,כח). [ד] וכן אם עקר דבר מדברים שלמדנו מפי השמועה, או שאמר בדין מדיני תורה שה' ציווה לו שהדין כך הוא והלכה כדברי פלוני--הרי זה נביא שקר, וייחנק אף על פי שעשה אות: שהרי בא להכחיש תורה שאמרה "לא בשמיים, היא" (דברים ל,יב). אבל לפי שעה, שומעין לו בכול.
במה דברים אמורים? בשאר מצוות; אבל בעבודה זרה--אין שומעין לו, ואפילו לפי שעה. ואפילו עשה אותות ומופתים גדולים, ואמר שה' ציווהו שתעבוד עבודה זרה היום בלבד, או בשעה זו בלבד--הרי זה דיבר סרה על ה'; ועל זה ציווה הכתוב ואמר "ובא האות והמופת . . . לא תשמע . . . כי דיבר סרה על ה' אלוהיכם" (דברים יג,ג-ו): שהרי זה בא להכחיש נבואתו של משה. ולפיכך נדע בוודאי שהוא נביא שקר, וכל שעשה בלאט וכישוף עשה; וייחנק" (משנה תורה, הלכות יסודי התורה, פרק ט,הלכות ג-ה).
סתם גותית משועממת, אם הם לא מוחזקים לבניאי אמת - אין שום סיבה להאמין להם. אפילו נביא שמוחזק לנביא אמת יכול לצוות עלבור על דבר תורה לפי הוראת שעה, אבל לא לדורות.
"כן אם יאמר לנו הנביא שנודע לנו שהוא נביא, לעבור על אחת מכל מצוות האמורות בתורה או על מצוות הרבה, בין קלות בין חמורות, לפי שעה--מצוה לשמוע לו. וכן למדנו מחכמים הראשונים, מפי השמועה: בכול, אם יאמר לך נביא עבור על דברי תורה, כאלייהו בהר הכרמל, שמע לו--חוץ מעבודה זרה. והוא, שיהיה הדבר לפי שעה--כגון אלייהו בהר הכרמל, שהקריב עולה בחוץ, וירושלים נבחרה, והמקריב בחוץ חייב כרת. ומפני שהוא נביא, מצוה לשמוע לו; וגם בזה נאמר "אליו, תשמעון" (דברים יח,טו).
ואילו שאלו את אלייהו ואמרו לו: "נעקור מה שכתוב בתורה "פן תעלה עולותיך, בכל מקום, אשר תראה"? (דברים יב,יג)--היה אומר: "לא, אלא המקריב בחוץ לעולם חייב כרת, כמו שציווה משה; אבל אני היום אקריב בחוץ בדבר ה', כדי להכחיש נביאי הבעל".
ועל הדרך הזאת, אם ציוו כל הנביאים לעבור לפי שעה, מצוה לשמוע להם; ואם אמרו שהדבר נעקר לעולם--מיתתן בחנק, שהתורה אמרה "לנו ולבנינו, עד עולם" (דברים כט,כח). [ד] וכן אם עקר דבר מדברים שלמדנו מפי השמועה, או שאמר בדין מדיני תורה שה' ציווה לו שהדין כך הוא והלכה כדברי פלוני--הרי זה נביא שקר, וייחנק אף על פי שעשה אות: שהרי בא להכחיש תורה שאמרה "לא בשמיים, היא" (דברים ל,יב). אבל לפי שעה, שומעין לו בכול.
במה דברים אמורים? בשאר מצוות; אבל בעבודה זרה--אין שומעין לו, ואפילו לפי שעה. ואפילו עשה אותות ומופתים גדולים, ואמר שה' ציווהו שתעבוד עבודה זרה היום בלבד, או בשעה זו בלבד--הרי זה דיבר סרה על ה'; ועל זה ציווה הכתוב ואמר "ובא האות והמופת . . . לא תשמע . . . כי דיבר סרה על ה' אלוהיכם" (דברים יג,ג-ו): שהרי זה בא להכחיש נבואתו של משה. ולפיכך נדע בוודאי שהוא נביא שקר, וכל שעשה בלאט וכישוף עשה; וייחנק" (משנה תורה, הלכות יסודי התורה, פרק ט,הלכות ג-ה).
אופסי. מה לעשות, השנה היא 2019 וכל אחד יעשה מה שבא לו כולל סקס לפני החתונה, חילול שבת, אכילת חזיר ומשכב זכר :)
שואל השאלה:
סתם גותית משועממת, ה' הוא מלך העולם לעולם (בכל הזמנים), ולכן לאף אחד אין זכות לעשות מה שבא לו נגד רצון ה' יתברך. הוא נתן לנו את התורה לכל הדורות והתחייבנו לשמור אותה.
סתם גותית משועממת, ה' הוא מלך העולם לעולם (בכל הזמנים), ולכן לאף אחד אין זכות לעשות מה שבא לו נגד רצון ה' יתברך. הוא נתן לנו את התורה לכל הדורות והתחייבנו לשמור אותה.
מי זה "התחייבנו"? לא התחייבתי לשום דבר
שואל השאלה:
בטח שהתחייבנו: "מנין שנשבעין לקיים את המצוה? - שנאמר (תהילים קיט) "נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך". והלא מושבע ועומד מהר סיני?" (נדרים ח ע"א).
"א"ר יהודה בן בתירא: "מה אם הרשות שאינו מושבע עליו מהר סיני הרי הוא - חייב עליו, מצוה שהוא מושבע עליה מהר סיני אינו דין שיהא חייב עליה?" (שבועות כז ע"א).
מאיפה לנו שנבשענו לשקיים את התורה כעם? מכאן:
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם, שִׁבְטֵיכֶם ,זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם, נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ: מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ. לְעָבְרְךָ בִּבְרִית ה' אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם. לְמַעַן הָקִים אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם וְהוּא יִהְיֶה לְּךָ לֵאלֹהִים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ: לְאַבְרָהָם, לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵיה' אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם" (דברים כט, ט-יד).
זה אומר שאם את יהודיה - אז מעצפ היותך יהודיה נשבעת לקיים את כל התורה מסיני.
בטח שהתחייבנו: "מנין שנשבעין לקיים את המצוה? - שנאמר (תהילים קיט) "נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך". והלא מושבע ועומד מהר סיני?" (נדרים ח ע"א).
"א"ר יהודה בן בתירא: "מה אם הרשות שאינו מושבע עליו מהר סיני הרי הוא - חייב עליו, מצוה שהוא מושבע עליה מהר סיני אינו דין שיהא חייב עליה?" (שבועות כז ע"א).
מאיפה לנו שנבשענו לשקיים את התורה כעם? מכאן:
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם, שִׁבְטֵיכֶם ,זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם, נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ: מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ. לְעָבְרְךָ בִּבְרִית ה' אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם. לְמַעַן הָקִים אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם וְהוּא יִהְיֶה לְּךָ לֵאלֹהִים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ: לְאַבְרָהָם, לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵיה' אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם" (דברים כט, ט-יד).
זה אומר שאם את יהודיה - אז מעצפ היותך יהודיה נשבעת לקיים את כל התורה מסיני.
כפי שציטטת יפה מישעיהו "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה'. כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ - כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם", כלומר האדם אינו יכול לחשוב כאלוהים או להבין את דרכו. לכן קמו אלפי מפרשים לתורה, וקיימים מאות ואלפי דיונים הילכתיים בקשר לכל מילה הכתובה בה. אז אפשר לא להוסיף ולא אות אחת לתורה, ועם זאת לפרשה ולהסבירה בהתאם לשעה.
כן אבל אני לא הולכת להתפלל למשהו שלא קיים
שואל השאלה:
סתם גותית משועממת, אף אחד לא ביקש ממך שתעשי את זה. לא דיברנו פה על התפילות, בטח לאל למישהו שהוא לא קיים, אלא על הרלוונטיות של התורה לכל הדורות. אם תתפלי רק למי שהוא כן קיים (הקב"ה) לפחות פעם ביום - את רק תרוויחי נזה.
סתם גותית משועממת, אף אחד לא ביקש ממך שתעשי את זה. לא דיברנו פה על התפילות, בטח לאל למישהו שהוא לא קיים, אלא על הרלוונטיות של התורה לכל הדורות. אם תתפלי רק למי שהוא כן קיים (הקב"ה) לפחות פעם ביום - את רק תרוויחי נזה.
זה מה שאמרתי, משהו שלא קיים
שואל השאלה:
^חוצפה להגיד את מה שאת אומרת על מי שברא אותך!
^חוצפה להגיד את מה שאת אומרת על מי שברא אותך!
^חוצפה שאתה לא מאמין שיש חציל עם שפם שבורא מזגנים!