4 תשובות
בתור מומחה אמל"ח אני מבין קצת בבליסטיקה.

אמנם לא הכי מכיר מושגי פיזיקה אבל: לקליע כוח קדמי אדיר שמתגבר ברגע שהוא יוצא מהקנה עד טווח מסוים שבו הכוח הקדמי מתחיל להעצר בעקבות כוח כבידה וחיכוך אוויר. . בנוסף הקליע עובר תהליך של סיבסוב rifling (תהליך שנוצר בעקבות חריצים בקנה הנחרטים בקליע וגורמים לסיבובו ,מה שמוביל ליצובו באוויר ,ולהעלאת המהירות) שזה גם פקטור חשוב.

ברגע שהקליע מתנגש במשהו,לדוגמא בלוק עץ,יש מושג שנקרא כוח עצירה בבליסטיקה. כוח עצירה משמעותו הכוח שנוצר ברגע פגיעת הקליע ודחיפת עצם הנפגע לאחור בעקבות הכוח הקדמי העצום.

נניח שזה קליע 9 מילימטר נורמלי, קליע עם מסה כבדה יחסית אבל מהירות נמוכה,ובעל כוח עצירה בגלל שהחדירה נעצרת. ברגע שהוא פוגע בחתיכת העץ החתיכת עץ תספוג את כל הכוח הקדמי של הקליע ותנוע לכיוון שאליו הכוח הופנה(בדרך כלל ישר ולמעלה)


עכשיו נחשוב על קליע 5.56: קליע בעל מסה נמוכה אך מהירות גבוהה. ללא כוח עצירה כמעט. במקרה הזה הקליע יעבור דרך חתיכת העץ ללא מאמץ וחתיכת העץ כמעט ולא תזוז עקב כוח עצירה הנמוך (הקליע חדר את העץ והעץ ספג כוח קדמי מועט מאוד)

אתן דוגמא לכמה קליעים נוספים:

קליע 12 גייג' (שאטגן) שמורכב מחתיכת עופרת גדולה בשם סלאג.

לקליע זה מסה עצומה ומהירות נמוכה,משמע כוח עצירה עצום,קליע זה מסוגל להעיף בנאדם באוויר.

קליע 22: קליע קטן,איטי,וקליל,כמעט ולא עושה נזק,הוא נעצר מהר מאוד מחיכוך אוויר .

קליע 7.62: קליע בעל מסה בינונית ומהירות עצומה בעל כוח עצירה גדול,אך בנוסף מציע חדירה עמוקה.

ולבסוף קליע 12.7 מילימטר 50 bmg או 0.5

בעל מסה עצומה, ומהירות עצומה.

כוח עצירה וחדירה מספיק גדול בשביל לחתוך את הגוף לחצי. ויש לו מספיק תנופה בשביל להרוג מישהו מ2000 מטר.

כל קליע מעל 20 מילימטר יקרא פגז,לפגזים בדרך כלל מהירות נמוכה ומסה עצומה, לכן השתמשו בכוח העצירה שלו בשביל להרוס מבנים.
צריך קודם כל להבין שתנע זוויתי לא בהכרח אומר שהגוף נע במסלול מעגלי.
תנע זוויתי באופן כללי מוגדר כמכפלה ווקטורית בין המיקום של הקליע (במקרה הזה) בתנע הקווי שלו.

אם אתה מגדיר את נקודת היחוס למדידת המיקום בתור נקודת האחיזה של החוט עם מה שהוא מוחזק אליו (למעלה), אז כמובן שהתנע הזוויתי לא שווה לאפס כי המיקום של הקליע ביחס לנקודת האחיזה לא אפס והתנע הקווי שלו כמובן לא אפס.

במקרה של גוף שנע בתנועה מעגלית, אם אנו נקבע את נקודת היחוס במרכז הסיבוב, אז יהיה קל מאוד לחשב את התנע הזוויתי כי המהירות שם מאונכת לוקטור המיקום, ולכן סינוס הזווית הוא אחד.

לדוגמה, תדמיין שיש לך מוט ברזל שאתה נותן לו דחיפה בשני מקומות שונים:
קודם במרכז, ולאחר מכן בקצה.
אינטואיטיבית יהיה לנו ברור שבמכה הראשונה המוט ברזל ינוע קווית, אבל במכה השנייה המוט ברזל גם ינוע קווית וגם יסתובב סביב מרכז המסה שלו.
^^ חחח קצת הגזמת

פשוט תשאל את המורה מחר
אנונימי
שואל השאלה:
דווקא נתנו לי תשובות ממש טובות...
תודה^^
אנונימי