14 תשובות
כן
רק שלא יעשו הפגנות
סוף סוף אנשים עם ראש על הכתפיים.
כנראה הילדים עדיין לא ראו את זה.
אנונימי
תלוי, לא וכן
יש הרבה זרמים חסידויות ואנשים שונים. למרות זאת הציבור הזה בעייתי הן בטפילות שלהם ואי תרומתם למדינה. הרבה מהם אנשים טובים ולמזלנו יש אנשים עם ראש על הכתפיים שמתחילים לעבוד ולא לחיות על חשבון אחרים.
שואל השאלה:
מ-ממלכה שלכם,למה את חושבת שמי שמהדר בקיום המצוות - אז זה לא סיבה להערכה? יש משהו יותר חשוב בעולם הזה מהתורה והמצוות?
שואל השאלה:
סבתא מנגו, למה אתה חושב שחרדים שלא עובדים (אלא את ה' יתברך לבדו) שהם לא תורמים למדינה ושהם חיים על חשבון של אחרים? להפך, העולם קיים זבכותם וכל השפע שיש בעולם - זה בזכות לומדי התורה. "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה--חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ, לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיה לג, כה).
מה אתם חושבים על חב"ד?
אנונימי
אה טוב.
אמרתי שיש חרדים צעירים שמתחילים לעבוד וזה מבורך אבל בואי... *שהם* ילמדו אך ורק תורה לא עוזר לא לי ולך.
אפשר ללמוד תורה ולעבוד!
אפשר ללמוד תורה ולשרת בצבא!
שואל השאלה:
אנונימי, אין לי בעיה עם "חב"ד (אלה שלא משיחיים), אבל זה לא קשור לשאלה.
שואל השאלה:
סבתא מנגו, בטח שזה עוזר. זה מקים את העולם ומי שאומר שזה "לא עוזר" - הוא אפיקורוס כמבואר בגמרא (סנהדרין צט ע"ב). זה כפירה לכל דבר, אחת הסיבות - זה הפסוק שהבאתי.
מה זה "אפשר ללמוד תורה ולעבוד!"
זה נכון שזה אפשר, אבל בני תורה שתורתם אומנותם - אמורים להיות אנשים שעוסקים אך ורק בתורה ולא בדברים אחרים, כמו שבט הלוי (עייני במשנה תורה, הלכות שמיטה ויובל, פרק יג, הלכות יב-יג).
תגידי את זה (שאפשר ללמוד תורה ולעבוד) לאנשים שעובדים ולא לומדים תורה.

"אפשר ללמוד תורה ולשרת בצבא!
-כנ"ל..
אם היית קוראת משנה אבות ב, ב היית מבינה שזה אפשרי וזה לא בסדר לחיות על חשבונם של אחרים.
מה הופך ציבור שלם ללהיות כשירים ללימוד התורה?! מה כל ילד בן 3 שם חכם עד כדי כך שצריך ללמוד תורה ושאחרים יממנו אותו? מה עם אנשים שהם לא חלק מהמגזר החרידי? הם לא מספיק חכמים וצדיקים? רק מה ההבדל שהחרדים חיים כמו טפילים והשאר ממנים אותם.
מי הסמיך אותם להיות לומדי התורה של עם ישראל? רוצה שיהיו לך זכויות תורה? תלמדי תורה מה הבעייה איך זה שאחרים ילמדו במקומך יעזור לך
שואל השאלה:
סבתא מנגו, קודם כל אני בן.אני ממש לא מבין אותך: מצד אחד את מדברת דברי כפירה (כפי שהוכחתי מסנהדרין צט עמוד ב), מצד שני את מביאה ציטוט מאבות ב,ב ומסבירה אותו לא נכון. למה את חושבת שאני לא מכיר את המשנה הזאת? המשנה הזאת מדברת על רוב העולם שאינם מסוגלים להיות בני תורה, היא ממש לא מדברת על בני תורה שלעהים כתוב משהו אחר (גם במסכת אבות): "כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ" (פרקי אבות, פרק ג, משנה ה). מי שמקבל על עצמו עול תורה עד הסוף ובוטח בה' - אינו צריך לעסוק בפרנסה.

לסיום אביא כאן את דברי הרמב"ם שמסבירים שיש פוטנציאל לכל אדם להיות בן תורה. ממילא אין שאלה מי הסמיך אותם להיות כאלה, כי ככה הקב"ה ברא אותנו - אז הוא זה שהסמיך אותנו? אנחנו צריכים הסמכה של מי השו אחר חוץ מהקב"ה?

"ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו: מפני שהובדל לעבוד את ה' ולשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים--שנאמר "יורו משפטיך ליעקוב, ותורתך לישראל" (דברים לג,י). לפיכך הובדלו מדרכי העולם--לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין, ולא זוכין לעצמן בכוח גופן; אלא הם חיל ה', שנאמר "ברך ה' חילו" (דברים לג,יא), והוא ברוך הוא זיכה להם, שנאמר "אני חלקך ונחלתך" (במדבר יח,כ).

"ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם--הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים; ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים. הרי דויד אומר "ה', מנת חלקי וכוסי--אתה, תומיך גורלי" (תהילים טז,ה) (משנה תורה, הלכות שמיטה ויובל, פרק יג, הלכות יב-יג).

עוד דבר: מה זה "לחיות על חשבון אחרים"? וכי הם חיים על חשבון של מישהו אחר? הרי כל הכסף ששי בעולם שייך לקב"ה, כמו שנאמר " לִי הַכֶּסֶף, וְלִי הַזָּהָב--נְאֻם ה' צְבָאוֹת" (חגי ב, ח) ונאמר "לַה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ" (תהילים כד, א). מי שמפרנס את הבני תורה (ואת כל העולם) - זה הקב"ה, ובפרט שהם עבדיו. זה חדש לך שכל מלך מפרנס את עבדיו וכמו שבצבא מספק את האוכל לחיילים שלו?

את שואלת על הזכויות? אמנם לא שייך שמשיהו ילמד תורה מבקום מישהו אחר, כי כל יהודי חייב ללמוד תורה (עייני במשנה תורה, הלכות למוד תורה, פרק א, הלכה ח), אבל מי שאינו יכול לעסור בתורה בקביעות - יכול לעשות הסכם כמו שעשו ישכר וזבולון. עייני במפרשים על הפסוק "שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ וְיִשָּׂשכָר בְּאֹהָלֶיךָ" (דברים לג ,יח).
אני מכבדת את הדעה שלך אבל רוב מה שרשמת שטויות פשוט...
אני לא מתכוונת לנסות להוכיח את הטענה שלי אם אתה ישר פוסל.