12 תשובות
כתוב המון דברים...
אבל אני מצטער.. עד כמה שאני מכבד אתכם, אני לא מאמין באלוהים. תכבדו גם אותי בבקשה.
אתה צודק אבל כנראה שהם לא מאמינים..
שואל השאלה:
other me, אין לי מה לכבד את הכפירה, כי זה פגיעה בכבוד שמים (עין בספר "שערי תשובה", חלק ג, סימנים קמט-קנב). בכל אופן, האם אתה תתנגד למי שיטען לך שעבורו חוקי התורה הם למעלה מחוקי המדינה?
בעיקרון אתה יכול לכבד אדם בגלל שהוא אדם ולא את האמונה שלו
מי זה ה-"מישהו" הזה?
אנונימית
שואל השאלה:
liz-, אם יש חוקים של ה' שאת לא רוצה לשמור - את לא דתיה, אלא מומרת ועלייך נאמר "אָרוּר אֲשֶׁר לֹא יָקִים אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת לַעֲשׂוֹת אוֹתָם" (דברים כז, כו). מה שאמור לעמוד מאחורי שמירת המצוות - זה להייות כפוף לה' יתברך ולא חקיים סתם מצוות מסוימות שנוח לנו...

מי שלא מאמין באחד מי"ג עיקרי האמונה - יש לו דין של אפיקורוס ואני וודאי שאמור לשנוא מישהו כזה. להיות יהודי - זה לקיים את רצון ה' יתברך. וכבר כתב הרס"ג "שאומתינו בני ישראל אינה אומה אלא בתורותיה" (אמונות ודעות, מאמר שלישי, פרק ז). אני לא אמור לכבד את מי שהולך נגד החוקי של ה' יבתרך, להפך - אסור לכבד אותם (שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב).

ולא, אם ה' צוה אותו על החוקים מסוימים - זה אומר שהוא חייב אותו לשמור אותם, כמו שכתוב בתרוה כמה פעמים בפירוש, סימן שהוא אינו מסכים שיעברו עליהם. זה טיפשי לחושב שה' יצוה אותנן על החוקים ובכל זאת להגיד שהם מסכים שיעברו עליהם. זה נקרא לעשות צחוק מה' יתברך והחוקים שלו. מה זה בלי שישפטו אותו? אז למה ה' צוה שבכל מקום יהיו בתי הדין, כמו שנאמר "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק" (דברים טז, יח).

"דת" - זה "חוק" (פירוש המילה) ולא רק אמונה: "וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם וְאֶת דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים" (אסתר ג, ח).
^
שנאת חינם.
לא סתם בית המקדש עדיין לא נבנה.
אנונימית
שואל השאלה:
אנונימית, איפה מצאת אצלי שנאת חינם"?
"אני וודאי שאמור לשנוא מישהו כזה".
סתם. סתם שנאה. בגלל שיש לה דעות אחרות משלך.
אנונימית
שואל השאלה:
אנונימית, לא סתם שנאה, אלא שנאה של מצוה:

"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.

וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (הקדמת הרמב"ם לפירושו לפרק חלק במסכת סנהדרין(.

אז למה את קוראת לזה "שנאת חינם" וסתם שנאה" כאילו אין לזה שום סיבה הילכתית. שנאה של מצוה אינה אמורה להיקרא "שנאת חינם", כי "שנאת חינם" - זה שנאה שהיא לא מוצדקת על פי ההלכה, ובגלל זה היא נקראת "שנאת חינם". במקרה של אפיקורסים - חובה לשנוא אותם וזה מצוה, כל שזה ודאי לא שנאת חינם.
שואל השאלה:
liz-, ברור שבתור יהודי אמרו להיות אכפת לי מכך שכולם יעשו את רצונו. את מתפללת תפילת "עלינו" כמו שצריך ומכוונת בה כראוי?

"ומה אכפת לי שאתה שונא אותי בגלל שאני מאמינה באלוהים בדרך אחרת משלך?"

-אם את מאמינה באלוקים - את אמורה להאמין בדרך שלו כפי שהוא קבע. זה בכלל לא קשור אלי. אם את מאמינה באלוקים שלא על פי תורתו - זה כפריה גמורה, כי אם היית מאמינה בו באמת - היית מקבל את כל החוקים שלו בהכנעה גמורה.

"תגיד, אתה גם שונא להטב"ים?"
-ברור, ה' מתעב את זה (ויקרא יח, כב), אז אני לאאשנא את מה שה' מתעב?

"אתה גם מאמין שמגיע להם להירקב ב"גיהנום"?"
-כל מי שעובר על החוקים של ה' יענש אם חא יעשה תשובה.


"אלוהים לא הרג אותי כי הוצאתי מכשיר מהשקע או כי אני לא מתפללת"
-אלוקים הוא ארך אפים, זה לא אור שהוא וותרן (עייני במסכת בבא קמא נ עמוד א).

". אתה משתמש בה' בתור תירוץ לשנאה."
-את מזכירה לי את קורח שטען של משה רבנו שהיא מצוה את הדברים על העם בלר ציווי של מקום. נראה לך שזה כיף לשנוא אנשים? זה גורם לעצבים. אז אם אני שונא את האפיקורוסים - זה בגלל שיש מצוה שלנוא אותם ואם את חא עושה את זה - זה בעיה שלך ולא שלי.

"רק שתדע שעדיף להיות בן אדם טוב שלא שומר מאשר מישהו ששונא על פי חוקים שנכתבו לפני אלפי שנים.
-מי שלא שומר - אסור לקרוא לו "אדם טוב" (אורוחות צדיקים, שער החיניפות). מי ששונא את מי שעובר על החוקים של ה' יתברך - לא רק שאין בזה חיסרון, אלא הוא מקיים את ההלכה (עייני בפסחים קיג עמוד ב). אם היית מאמין בה' ובתורתו באמת - לא היית מזלזלת בחוקים שלו בגלל שהם נכתבו לפני אלפי שנים, כי התורה ניתנה לנו לכל הדורות וזה אחד מעיקרי האמונה.

בקיצור, יש לך הרב מה ללמוד. לפני שתרצי לתקן מישהו (ובפרט את האדם שזכה לדעת תורה מסוימת) - תלמדי את התורה (במה שנוגע למצוות שנשים חייובת ולכן כן את המוסר ואת ההשקפה) כדי לדוק על פי התורה מה האמת ומי צודק ומי לא ורק אזד לתקן אם ראית שמישהו טועה.
שואל השאלה:
liz-, אמונה - זה לא משהו אישי, כל ישראל חייב להאמין בי"ג עיקרי האמונה.

איך הסקת שאני לא יודע מה זה דרך ארץ ולא מכבד את הזולת? אני ממש מכבד את היהודים שהם יראי שמים.

מאיפה המצאת את המחשבה שאת יודעת יותר טוב מה ' רוצה מאיתנו מאשר מה שהוא מסר לנו בתורורתו הקדושה? אמת - לא משתנה, היא עומדת לעד.