9 תשובות
הזרם הרבני דתי חרדי שוביניסטי
לא
הייתי אומר שבזמן האחרון יותר זרמים הופכים לפחות שוביניסטיים
היהדות עצמה לא
יש בדת ובתורה הרבה כיבוד נשים והילול הנשים
לא הרבה יודעים את זה אבל זה כן קיים
בקשר לאנשים עצמם יש שובניסטים ויש כאלה שלא בדיוק כמו כל האנשים בעולם
יש בדת ובתורה הרבה כיבוד נשים והילול הנשים
לא הרבה יודעים את זה אבל זה כן קיים
בקשר לאנשים עצמם יש שובניסטים ויש כאלה שלא בדיוק כמו כל האנשים בעולם
אנונימית
^ בדיוק ההיפך, היהדות עצמה שוביניסטית ביותר, והאנשים עצמם חלקם יותר וחלקם פחות. נכון שיש יותר ויותר דתיים שפחות שוביניסטים, אבל זו לא היהדות שהשתנתה אלא הם. מספיק לראות את חוקי המשפט העברי בנוגע לאונס למשל, והויכוח מסתיים במקום. שלושה מקרים מובדלים לאונס ביהדות:
1. אשה נשואה נאנסה בתוך העיר - במקרה הזה בודקים האם יש להעניש את האשה או לא (לא, לא טעיתי, לאחר האונס האשה נשפטת ביחד עם הגבר). אם היא מוכיחה שהיא צעקה ע"י מישהו ששמע אותה, היא לא נענשת, אבל אם לא תצליח להוכיח שצעקה, היא מוצאת להורג כי איך נדע אם נאנסה או סתם בגדה, הגיוני בסה"כ, מעקרונות הפמיניזם..
2. אשה נשואה נאנסה בשדה - כאן מערכת הצדק המוסרית כבר מבינה שאשה צועקת בשדה לא תישמע, ונותנים לה להנות מהספק שהיא נאנסה ולא בגדה, ולא מוציאים אותה להורג (אז לזכור בנות, אם להיאנס אז רק בשדות, מי דואג לכן אהה?).
3. רווקה נאנסת - שוב המוסר האלוהי שבלעדיו היינו חיות מופרעות נחלץ בהגיון שמימי למען הנערה, והיא בכלל לא מואשמת (אולי כי במקרה כזה אין גבר זועם שאנסו את אשתו?). אבל זה בטח לא אומר שמישהו מתעניין בה. אז החוק העברי הולך ככה, קודם כל האנס משלם קנס. כלומר משלם לאבי הנאנסת כמובן, הרי מה אשה תעשה עם כסף? לאחר מכן מתקבלת החלטה האם האנס יתחתן עם הנאנסת על מנת שהילד שאולי יווצר מהאונס לא יהיה ממזר (אף פעם לא הבנתי את הבעיה בממזר, הוא לא אשם בניאוף של הוריו, אבל זה דיון אחר) וכמובן על מנת לדאוג לאומללה שלאחר האונס כבר אינה בתולה, "ומי ייקח אותה עכשיו? תראה מה עשית, תתחתן איתה, איזה יופי משפחה אתה כמו בן בשבילי".
1. אשה נשואה נאנסה בתוך העיר - במקרה הזה בודקים האם יש להעניש את האשה או לא (לא, לא טעיתי, לאחר האונס האשה נשפטת ביחד עם הגבר). אם היא מוכיחה שהיא צעקה ע"י מישהו ששמע אותה, היא לא נענשת, אבל אם לא תצליח להוכיח שצעקה, היא מוצאת להורג כי איך נדע אם נאנסה או סתם בגדה, הגיוני בסה"כ, מעקרונות הפמיניזם..
2. אשה נשואה נאנסה בשדה - כאן מערכת הצדק המוסרית כבר מבינה שאשה צועקת בשדה לא תישמע, ונותנים לה להנות מהספק שהיא נאנסה ולא בגדה, ולא מוציאים אותה להורג (אז לזכור בנות, אם להיאנס אז רק בשדות, מי דואג לכן אהה?).
3. רווקה נאנסת - שוב המוסר האלוהי שבלעדיו היינו חיות מופרעות נחלץ בהגיון שמימי למען הנערה, והיא בכלל לא מואשמת (אולי כי במקרה כזה אין גבר זועם שאנסו את אשתו?). אבל זה בטח לא אומר שמישהו מתעניין בה. אז החוק העברי הולך ככה, קודם כל האנס משלם קנס. כלומר משלם לאבי הנאנסת כמובן, הרי מה אשה תעשה עם כסף? לאחר מכן מתקבלת החלטה האם האנס יתחתן עם הנאנסת על מנת שהילד שאולי יווצר מהאונס לא יהיה ממזר (אף פעם לא הבנתי את הבעיה בממזר, הוא לא אשם בניאוף של הוריו, אבל זה דיון אחר) וכמובן על מנת לדאוג לאומללה שלאחר האונס כבר אינה בתולה, "ומי ייקח אותה עכשיו? תראה מה עשית, תתחתן איתה, איזה יופי משפחה אתה כמו בן בשבילי".
אתה באמת הפכת את זה לדיון על האנס בזמן שאתה מנסה להסביר לי למה היהדות אינה שוביניסטית?! מה אכפת לי כמה יאנסו?! בארה"ב יש גזר דין מוות על רצח, אתה באמת חושב שאין רציחות? לתוכן שלך עצמו, הוא לא פחות ממזוויע, בוא נסתכל מהצד השני, אתה יודע של ההיא שנאנסה - בוא תספר לה שעכשיו האנס שלה חייב לומר לה מילים יפות - אתה אמיתי?! בוא תספר לה שהיא צריכה לישון כל לילה עם האיש שאנס אותה, ולראות אותו כל בוקר, כיצד תעבור מהטראומה? וכמובן יש את עניין מימוש הנישואים - אתה באמת מצפה מנאנסת להמשיך ולשכב עם האנס שלה במשך כל החיים, ואתה קורא לזה לא שוביניסטי? עזוב שוביניזם, איך זה בכלל נחשב מוסרי? אתה עוד כותב לי לחשוב - זה מגוחך!
"תחשוב, שכשאדם היה אונס.
הוא היה יוצא מנקודת הנחה,
שיש מצב שכרגע הוא הולך להשתעבד כל החיים לאישה הזאת שהוא אונס רגע." - נו, בוא נראה. נתקלת פעם במישהו שרוצה מישהי אבל היא לא רוצה אותו? זה טבעי וקורה כל הזמן. אז אם אני "מאוהב" במישהי שלא מחזירה לי אהבה, אביה לא מעוניין לשדך לי אותה, ויש מישהו אחר שהיא אוהבת, אביה מחבב, ומעמדו בחברה גבוה. ברור לי שמהר מאוד הם יחותנו, ואני אאבד אותה לנצח. אבל אז קופץ לי פתרון הקסם - אאנוס אותה, ואז אני אתחתן איתה, אני אדאג לכל צרכיה, אני אומר לה מילים טובות, מה הבעיה ולמה שלא אעשה זאת? זה כל מה שחלמתי עליו. מצטער, נתת תמריץ לאונס לא כלי להפחתתו.
הוא היה יוצא מנקודת הנחה,
שיש מצב שכרגע הוא הולך להשתעבד כל החיים לאישה הזאת שהוא אונס רגע." - נו, בוא נראה. נתקלת פעם במישהו שרוצה מישהי אבל היא לא רוצה אותו? זה טבעי וקורה כל הזמן. אז אם אני "מאוהב" במישהי שלא מחזירה לי אהבה, אביה לא מעוניין לשדך לי אותה, ויש מישהו אחר שהיא אוהבת, אביה מחבב, ומעמדו בחברה גבוה. ברור לי שמהר מאוד הם יחותנו, ואני אאבד אותה לנצח. אבל אז קופץ לי פתרון הקסם - אאנוס אותה, ואז אני אתחתן איתה, אני אדאג לכל צרכיה, אני אומר לה מילים טובות, מה הבעיה ולמה שלא אעשה זאת? זה כל מה שחלמתי עליו. מצטער, נתת תמריץ לאונס לא כלי להפחתתו.
כן כן. תספר את זה לעצמך. זה גם לא מתואר כך בכתב, וגם לא תואם למציאות שהייתה אז, בה לאף נערה כמעט לא ניתנה זכות דיבור לגבי מי יהיה המחותן שלה. באמת שאני לא מבין איך ניתן להגן על השיטה המטומטמת הזאת, כבר הגנו עליה בעבר לפניך, ולכולכם דבר משותף - כולכם גברים, ומכולכם ביקשתי (ממך עכשיו) להציג נשים שיתמכו בזה. היכן אותה נערה שאתה מכיר שטוענת שלאחר שנאנסה הדין העברי מוסרי או לא שוביניסטי כלפיה. איפה הן? אהה נכון, לא שאלתם אותן, מבין כבר למה?
כדאי שתבין ששנינו מיותרים פה. כשתמציא את הנשים שתומכות בהלכה הזאת נמשיך בדיון.