11 תשובות
לדעתי, החרדיים הקיצונים הם אלא שגרמו לאנשים לעזור את הדת.
עם כל הכפייה הדתית שיש פה. זה רק גורם לאנשים לעשות בכוונה.
עם כל הכפייה הדתית שיש פה. זה רק גורם לאנשים לעשות בכוונה.
אנונימית
שואל השאלה:
החרדים הקיצוניים האמיתים הם הם שמקיים רת מה שקיימו מדורי דורות וכך היה נראה עם ישראל. מה קשור "כפייה דתית"? מי שעשוה בכוונה - ממש טיפש, כי זה התאבדות.
החרדים הקיצוניים האמיתים הם הם שמקיים רת מה שקיימו מדורי דורות וכך היה נראה עם ישראל. מה קשור "כפייה דתית"? מי שעשוה בכוונה - ממש טיפש, כי זה התאבדות.
יש משהו במה שאתה אומר.
הבעיה היא שהשלטון של ה"כופרים" מתחבר באופן ישיר עם הארץ (רוב האנשים לא מצליחים להבחין בין מדינה לארץ) ולכן השנאה ל"מדינה" גוברת על האהבה ל"ארץ".
זו בעיה מוכרת מאוד בקרב חוגים קיצוניים ביהדות החרדית ואני לא חושבת שתקבל פה תשובה הולמת (:
הבעיה היא שהשלטון של ה"כופרים" מתחבר באופן ישיר עם הארץ (רוב האנשים לא מצליחים להבחין בין מדינה לארץ) ולכן השנאה ל"מדינה" גוברת על האהבה ל"ארץ".
זו בעיה מוכרת מאוד בקרב חוגים קיצוניים ביהדות החרדית ואני לא חושבת שתקבל פה תשובה הולמת (:
לפי הרגשה אישית שלי- אם מישהו יבוא ויכפה עליי לעשות משהו מסויים, אני אעשה בדיוק ההפך.
אנונימית
^^אנונימית, אף אחד לא כופה עלייך כלום, הרצון שלנו להפחתת המסחר בשבת או לחסוך חילולי שבת לא הכרחיים הוא מובן לגמרי והוא זהה לכעס שאת תרגישי כשתראי חרדי שלא עומד בצפירה כי זה הורס לך את האווירה.
שואל השאלה:
^אנונימית, סימן שאת מרדנית שלא שולטת על היצר שלך. בעיקרון, יש סיבה לכפרות לעשות את המצוה (עיני ברמב"ם, משנה תורה, להכות גירושין, פרק ב). בכל אופן, לא זה מה שגרם למליון וחצי יהודים להתנתק מהדת. רוב הגדול של העולים לארץ מעדות מהזרח ומתימן היו חרדים הדוקים ופה באר. ישראל חינכו את הילדים שלהם בדרך כפרנית והרסו אותם בכוונה. למעשה, זאת הייתה התכלית של הקמת המדינה - עקירת הדת.
^אנונימית, סימן שאת מרדנית שלא שולטת על היצר שלך. בעיקרון, יש סיבה לכפרות לעשות את המצוה (עיני ברמב"ם, משנה תורה, להכות גירושין, פרק ב). בכל אופן, לא זה מה שגרם למליון וחצי יהודים להתנתק מהדת. רוב הגדול של העולים לארץ מעדות מהזרח ומתימן היו חרדים הדוקים ופה באר. ישראל חינכו את הילדים שלהם בדרך כפרנית והרסו אותם בכוונה. למעשה, זאת הייתה התכלית של הקמת המדינה - עקירת הדת.
^^אם חרדי לא יעמוד בצפירה ברור שאני אכעס אבל מילה אני לא אגיד לו.
מה את אומרת. את יודעת כמה כפייה דתית יש בארץ? בחורה שהולכת לפי איך שבאלה את יודעת מה עושים לה? מקללים אותה זורקים עליה אבנים וקורעים לה את הבגדים (לא אמרתי שכולם כאלה)
מה את אומרת. את יודעת כמה כפייה דתית יש בארץ? בחורה שהולכת לפי איך שבאלה את יודעת מה עושים לה? מקללים אותה זורקים עליה אבנים וקורעים לה את הבגדים (לא אמרתי שכולם כאלה)
אנונימית
שואל השאלה:
כי אנחנו לא בהמות בשביל שנלך איך שבא לנו (זה לא אומר שצריך לזרוק את האבנים). שלא צרוה של אדם להתלבש בצצורה חשופה ולא מכובדת. בכל אופן, זה לא קשור לשאלה. בבחורה שמתלבשת בצורה כזאת יודעת שיהיה אנשים (ולא רק אנשים, הקב"ה בעצמו שונא את זה) שישנאו את זה (ובצדק!). אז למה היא עושה את זה?
כי אנחנו לא בהמות בשביל שנלך איך שבא לנו (זה לא אומר שצריך לזרוק את האבנים). שלא צרוה של אדם להתלבש בצצורה חשופה ולא מכובדת. בכל אופן, זה לא קשור לשאלה. בבחורה שמתלבשת בצורה כזאת יודעת שיהיה אנשים (ולא רק אנשים, הקב"ה בעצמו שונא את זה) שישנאו את זה (ובצדק!). אז למה היא עושה את זה?
"הקב"ה בעצמו שונא את זה"
מאיפה אתה יודע מה הקב"ה שונא?
לך תדע איזה מעשים טובים היא עושה?!
מאיפה אתה יודע מה הקב"ה שונא?
לך תדע איזה מעשים טובים היא עושה?!
אנונימית
אנונימית יקרה, אם בחורה תלך בחוסר צניעות במרכז תל אביב לא יעשו לה כלום, אני צודקת?
אבל אם בחורה תלך בהתרסה בלבוש לא צנוע במאה שערים, מובן מאליו שיעשו לה משהו (לא שאני מסכימה עם זה) כי אדם צריך לכבד את הסביבה שהיא נמצא בה, בדיוק באותה צורה שאן אני אהיה באמצע הרחוב כשתתחיל צפירה אני אעמוד ולא משנה מה, אבל בבית לא מחייב.
אני לא מבינה את ההגיון, ברור שאנשים יתעצבנו כשלא מכבדים את הערכים שלהם ואת הסביבה שלהם כשבאים אליהם בלבוש לא צנוע, איפה השאלה? כל אחד והסביבה שלו וצריך לכבד את זה.
אבל אם בחורה תלך בהתרסה בלבוש לא צנוע במאה שערים, מובן מאליו שיעשו לה משהו (לא שאני מסכימה עם זה) כי אדם צריך לכבד את הסביבה שהיא נמצא בה, בדיוק באותה צורה שאן אני אהיה באמצע הרחוב כשתתחיל צפירה אני אעמוד ולא משנה מה, אבל בבית לא מחייב.
אני לא מבינה את ההגיון, ברור שאנשים יתעצבנו כשלא מכבדים את הערכים שלהם ואת הסביבה שלהם כשבאים אליהם בלבוש לא צנוע, איפה השאלה? כל אחד והסביבה שלו וצריך לכבד את זה.
שואל השאלה:
בלעם הרשע (גדול נביאי אומות העולם) ידע מה שונא הקב"ה: "אלהיהם של אלו - שונא זימה הוא" (סנהדרין קו עמוד), ולכן הוא נתן עצה לבלק להפקיר את הבנות.
ואנחנו יודעים שזה גרם למותם של 24,000 בני ישראל (לפי הקבלה, 24,000 תלמידי של רבי עקיבא שעליהם אנחנו מתאבלים בתקופה הזאת - הם הגלגולים שלהם) . גם בדור יותר מאוחר במפורש בנביא מהגורם לבושו לא צנוע: "וַיֹּאמֶר ה': "יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן, וַתֵּלַכְנָה נטוות (נְטוּיוֹת) גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם; הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה, וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה. וְשִׂפַּח אֲדֹנָי, קָדְקֹד בְּנוֹת צִיּוֹן; וַה', פָּתְהֵן יְעָרֶה.
בַּיּוֹם הַהוּא יָסִיר אֲדֹנָי, אֵת תִּפְאֶרֶת הָעֲכָסִים וְהַשְּׁבִיסִים--וְהַשַּׂהֲרֹנִים. הַנְּטִפוֹת וְהַשֵּׁירוֹת, וְהָרְעָלוֹת. הַפְּאֵרִים וְהַצְּעָדוֹת וְהַקִּשֻּׁרִים, וּבָתֵּי הַנֶּפֶשׁ וְהַלְּחָשִׁים. הַטַּבָּעוֹת, וְנִזְמֵי הָאָף. הַמַּחֲלָצוֹת, וְהַמַּעֲטָפוֹת, וְהַמִּטְפָּחוֹת, וְהָחֲרִיטִים. וְהַגִּלְיֹנִים, וְהַסְּדִינִים, וְהַצְּנִיפוֹת, וְהָרְדִידִים. כד וְהָיָה תַחַת בֹּשֶׂם מַק ה', וְתַחַת חֲגוֹרָה נִקְפָּה וְתַחַת מַעֲשֶׂה מִקְשֶׁה קָרְחָה, וְתַחַת פְּתִיגִיל, מַחֲגֹרֶת שָׂק: כִּי תַחַת, יֹפִי. כה מְתַיִךְ, בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ; וּגְבוּרָתֵךְ, בַּמִּלְחָמָה. וְאָנוּ וְאָבְלוּ, פְּתָחֶיהָ; וְנִקָּתָה, לָאָרֶץ תֵּשֵׁב" (ישעיה ג, טז-כו).
מה גם שאי אפשר לשחד את הקב"ה במצוה אחרת שעוברים על מה שהוא צוה, כמו שנאמר "כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים, הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא, אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד" (דברים י, יז).
ספורנו: "וְלא יִקַּח שׁחַד" - "לא יָסִיר כְּלָל מֵענֶשׁ הָעֲבֵרָה בִּשְׁבִיל זְכוּת מִצְוָה שֶׁעָשָׂה הַחוטֵא, כְּאָמְרָם זַ"ל (סוטה כא ע"א) "שֶׁאֵין מִצְוָה מְכַבָּה עֲבֵרָה". וְכָל זֶה יורֶה שֶׁלּא תִּבְטְחוּ, אִם תֶּחֶטְאוּ, לְהִנָּצֵל בְּשׁוּם זְכוּת מִן הָענֶשׁ כְּלָל, זוּלָתִי בַּתְּשׁוּבָה הַשְּׁלֵמָה".
בלעם הרשע (גדול נביאי אומות העולם) ידע מה שונא הקב"ה: "אלהיהם של אלו - שונא זימה הוא" (סנהדרין קו עמוד), ולכן הוא נתן עצה לבלק להפקיר את הבנות.
ואנחנו יודעים שזה גרם למותם של 24,000 בני ישראל (לפי הקבלה, 24,000 תלמידי של רבי עקיבא שעליהם אנחנו מתאבלים בתקופה הזאת - הם הגלגולים שלהם) . גם בדור יותר מאוחר במפורש בנביא מהגורם לבושו לא צנוע: "וַיֹּאמֶר ה': "יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן, וַתֵּלַכְנָה נטוות (נְטוּיוֹת) גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם; הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה, וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה. וְשִׂפַּח אֲדֹנָי, קָדְקֹד בְּנוֹת צִיּוֹן; וַה', פָּתְהֵן יְעָרֶה.
בַּיּוֹם הַהוּא יָסִיר אֲדֹנָי, אֵת תִּפְאֶרֶת הָעֲכָסִים וְהַשְּׁבִיסִים--וְהַשַּׂהֲרֹנִים. הַנְּטִפוֹת וְהַשֵּׁירוֹת, וְהָרְעָלוֹת. הַפְּאֵרִים וְהַצְּעָדוֹת וְהַקִּשֻּׁרִים, וּבָתֵּי הַנֶּפֶשׁ וְהַלְּחָשִׁים. הַטַּבָּעוֹת, וְנִזְמֵי הָאָף. הַמַּחֲלָצוֹת, וְהַמַּעֲטָפוֹת, וְהַמִּטְפָּחוֹת, וְהָחֲרִיטִים. וְהַגִּלְיֹנִים, וְהַסְּדִינִים, וְהַצְּנִיפוֹת, וְהָרְדִידִים. כד וְהָיָה תַחַת בֹּשֶׂם מַק ה', וְתַחַת חֲגוֹרָה נִקְפָּה וְתַחַת מַעֲשֶׂה מִקְשֶׁה קָרְחָה, וְתַחַת פְּתִיגִיל, מַחֲגֹרֶת שָׂק: כִּי תַחַת, יֹפִי. כה מְתַיִךְ, בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ; וּגְבוּרָתֵךְ, בַּמִּלְחָמָה. וְאָנוּ וְאָבְלוּ, פְּתָחֶיהָ; וְנִקָּתָה, לָאָרֶץ תֵּשֵׁב" (ישעיה ג, טז-כו).
מה גם שאי אפשר לשחד את הקב"ה במצוה אחרת שעוברים על מה שהוא צוה, כמו שנאמר "כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים, הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא, אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד" (דברים י, יז).
ספורנו: "וְלא יִקַּח שׁחַד" - "לא יָסִיר כְּלָל מֵענֶשׁ הָעֲבֵרָה בִּשְׁבִיל זְכוּת מִצְוָה שֶׁעָשָׂה הַחוטֵא, כְּאָמְרָם זַ"ל (סוטה כא ע"א) "שֶׁאֵין מִצְוָה מְכַבָּה עֲבֵרָה". וְכָל זֶה יורֶה שֶׁלּא תִּבְטְחוּ, אִם תֶּחֶטְאוּ, לְהִנָּצֵל בְּשׁוּם זְכוּת מִן הָענֶשׁ כְּלָל, זוּלָתִי בַּתְּשׁוּבָה הַשְּׁלֵמָה".