33 תשובות
מותר ללמוד אבל אסור לכתוב
מותר רק מקצועות קודש... מוזר שעשו את זה כדאי לך להתלונן
ביום שישי את יכולה ללמוד בטוח, בשבת יש בעיה מאוד גדולה בזה. אז אם לא תלמדי-אשרייך, ואם תלמדי-בסדר, זה לא כזה חמור. אבל עדיין עדיף שלא
שואל השאלה:
לכתוב ברור שלא. אבל עשו את זכ בגלל לחץ של בגרויות, כלומר אין איפה ךהכניס את המתכונות בגלל הלחץ והעומס. אז האם מותר ללמוד?
אנונימית
כנראה שהם מצפים שתלמדו כמה מקצועות במקביל...
יש היתר אם כל השבת אתה תהיה לחוץ אתה יכול ללמוד
לא כדאי ללמוד בשבת חומר של יום חול..
אתה יכול להכנס לאתר שבקישור ולקרוא תשובות לשאלות שכתבו שם
"אסור ללמוד בשבת ויום טוב זולת בדברי תורה ואפילו בספרי חכמות אסור ויש מי שמתיר ועל פי סברתו מותר להביט באצטרלו"ב בשבת, (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן שז, סעיף יז).
משנה ברורה
(סה) ויש מי שמתיר - וכן נוהגין להקל וכתב בא"ר דירא שמים ראוי להחמיר בזה כי הרמב"ם והר"ן אוסרים:

לסיכום: אם את ספרדית - אסור לך ללמוד, אבל אם את אשכזנית - את יכולה להקל.
עדיף שלא, אבל אם זה היסטוריה נניח ואת יכולה ללמוד את זה כמו סיפור, זה בסדר.
וזאת בהנחה שאת לא מתעבת את המקצוע, במקרה שאת כן, אסור לך.
תכלס לא,
לגבי היסטוריה:
מה שאסרו לקרוא "ספרי מלחמות" בשבת זה משום "מושב לצים" (!) ודוק: לא משום שטרי הדיוטות (תוס' על שבת קטז ע"ב ד"ה וכל שכן), וגם בחול אסור. אם את לומדת היסטוריה גם בימי חול זה אומר שאת לא נוהגת בזה איסור ולא תהיה בעיה ללמוד בשבת. גם לשיטה ראשונה בהסתמך על הרמ"א (הגה על אורח חיים סימן שז,טז) יהיה ניתן להקל אם את לומדת בעברית.
לגבי שאר חכמות כלליות:
שולחן ערוך (לעיל, סעיף יז) אוסר ומביא שיש מי שמתיר (הרמב"ן והרשב"א) משום שמה שנאסר לקריאה בשבת זה רק שטרי הדיוטות. וכתבו האחרונים (לבוש ומשנה ברורה) שנהגו להקל.
^אז אסור גם לקרוא ספרים בכלל? /:
לפי השולחן ערוך אסור, אבל לפי "פסקי תשובות" מותר להקל לנשים כדי שתהיה להם נחת רוח.
אבל אני לא רואה סיבה לאסור, וכן הרבה מהחכמים היום.
*ספרים שמתארים דברים מיניים אסורים משום הרהור לכל הדעות.
*לא שאלתי על ספרים שמתארים דברים מיניים ולא חשבתי שזה אי פעם מותר -_-
ירושלמי סנהדרין ריש פרק י: "'רבי עקיבה אומר אף הקורא בספרים החיצונים' כגון סיפרי בן סירא וסיפרי בן לענה, אבל סיפרי המירס (=הומרוס, כגון אודיסאה) וכל ספרים שנכתבו מכאן והילך הקורא בהן כקורא באיגרת, מאי טעמא "ויותר מהמה בני היזהר" וגו', להגיון ניתנו ליגיעה לא ניתנו"
שואל השאלה:
אני כבר מבולבלת. מישהו יגול להסביר לי בבקשה בצורה ברורה וחד משמעית?
אנונימית
אם אין צורך לכתוב וכו, כמובן.
שואלת השאלה, מה העדה שלך?
שואל השאלה:
אני ספרדיה.
אנונימית
שואל השאלה:
תודה למי שהסביר !
אנונימית
אז ספרדים - אמורים ללכת על פי שולחן ערוך שאוסר.
שואל השאלה:
אבל זה לא הגיוני. אם אני לא אלמד לאף מתכונת או בגרות אני אכשל בכולם .. איך אין איזשהו היתר? ואני גם לומדת בבית ספר דתי (ספרדי)
אנונימית
שואל השאלה:
וגם יש פה כאלה שטענו שאפשר. אז על מה כל אחד מכם מתבסס
אנונימית
פני למורה צדק שאת מסתמכת על הפסיקה שלו
לטעמי, כל עוד את לא סובלת מללמוד את החומר (זה חומר שאת לא שונאת וכו) זה בסדר.
שואל השאלה:
תודה לעונים תזכו למצוות רבות
אנונימית
שואלת השאלה, תחליטי מה חשוב לך: לקיים את ההלכה או להצליח במבחן?
את שואלת על מה כל אחד מתבסס? יש ראשונים שהתירו הרמ"א כתב שנהגו להקל, כך שאשכנזים יכולים להקל.
שואל השאלה:
אבל זה לא קשור רק למבחן. אם אני לא אלמד לא תהיה לי תעודת בגרות . וזה לא משהו שאפשר לדפדף.
אנונימית
יש כאן מקום של צורך, ומשום שמדובר באיסור שנמשך מאיסור דרבנן יהיה ניתן להקל גם אם את נוהגת לפי שולחן ערוך. אבל בכל מקרה פני לרב.
שואל השאלה:
תודה רבה אפנה לרב! מעריכה ממש את ההשתדלות
אנונימית
אז תחליטי מה חשוב לך, או שתמצאי זמן אחר.
אני אין סמכות להתיר לספרדיה מה שאסר השולחן ערוך. בכל אופן, דברי עם רב (ספרדי) ירא שמים ותגידי שאת ספרדית.