15 תשובות
אני הולכת עם אלה שלא מאמינים באל או כמו שאתה קורא להם חוטאים ואומר שאנחנו צריכים להישרף, אבל אני אשאל אותך שאלה אחרת
אם אלוהים היה רוצה שבאמת כולנו נאמין בו, אבל לצד זה נעמוד בהכל ונתפתח, אז מדוע הוא המציא את האנשים שמורדים בו? מדוע הוא לא יכל להישאר עם נושא הדתות שכן בסופו של דבר כולם מאמינים באותו אל? אם מטרתו הייתה שנהיה חזקים באמונה היהודית, אני חושבת שעיניין הדתות היה מספיק , הוא לא היה צריך להמציא ולהכין אותנו מחדש( אנחנו גם ככה לא נודה לו על זה )אז מדוע? חוץ מזה במשל שלך בכלל לא אמרת מי המלך ומי המורדים, ככה שיכולות להיות שתי תשבות, תשובה של אני הולכת עם המלך(שאינו מאמין )והמורדים הם המאמינים, ושאני הולכת עם המורדים( שאינם מאמינים) נגד המלך ( שמאמין) ולכן משלך מאוד בעייתי.

נ.ב
זה לא נראה לך שגוי שאלוהים ישרוף יצירה שלו ? גם אם היא לא מאמינה בו הוא יכול לצפות בה מתפתחת, ולשלוט על חייה ולכן מדוע לו אחרי שהרג אותה, גם לשרוף אותה? הרי היא יצירה שלו והוא יכל ליצור עם אותם חומרים אנשים אחרים יותר טובים אשר מאמינים בו ,לא כן?
שואל השאלה:
ה' נתן בחירה לאדם להיות רשע או צדיק.

במשל לגבי המלך התכוונני לקב"ה - שהוא מלך העולם, כידוע.

נ.ב. יש עיברה ויש עונש. על הכפירה צריך שלם. ולא, לה' אין עניין לעשת מאשנים רובטים מבלי שיהיה רצון מצד של האנשים עצמם לעבוד את ה'. אין בזה טעם, כי לא מגיע שכר ועונש למי שלא פעל מתוך בחירה. לכן, ה' לאקובע לנו בדענו שנאנין בו בעל כרחנו, אלא נתן לו בחירה (יחד עם היכולת לדעת שהוא קיים, אבל הוא השאיר את המקום למי שרוצה לטעות לטעות).
אם הכוונה היא המלך זה הצד המאמין , אז אני עם המורדים... ורק שתדע... כבר קרו מקרים שבהם המורדים ניצחו.
עכישו לשאלות ששאלתי: מה זה אומר אלוהים נותן לי את הבחירה בין רשע או צדיק? ואיך זה בדיוק עונה על מה ששאלתי?

נ.ב
מה שכתבת לא מובן בעליל, ומרגיש יותר כמו ניסיון התעלמות ואצבע מאשימה כלפי ה"כופרים" אשר צודקים באורח החיים שקשור להם , כי הרי לכל אדםיש זכות לחשוב ולהחליט לבדו ,לא?
משל מטופש. איזה מן פחדן ילך לצד החזק יותר? אני הייתי הולך עם העקרונות שלי. אם המלך לא עושה את העבודה שלו או עושה רק את מה שהוא רוצה בלי לשאול את העם, אז כמובן שאלך עם המורדים! אם המורדים רק מחפשים כוח ולהפיל את המלך, אלך עם המלך!
אבצע את הבחירה הזאת גם אם הצד השני הוא החזק יותר.
שואל השאלה:
chanel oberlin, הכוונה שה' לא אמור לבורא אותנו צדיקים, עלינו לעבוד על מנת להגיע לכך.

נ.ב. אם לא הבנת את מה שכתבתי - בעיה שלך, אני אמרתי את מה שאני יודע. וברור שיש במה הלאשים את הכופרים - בגלל קיימת בחירה - אז הבחירה הרעה שלהם - היא תומאה של רצון הרע שלהם וחוסר רצון הטוב שלהם. הם אלה שמתעלמים ממה שצוה ה' יתברך. ה' נתן לנו את הבחירה על מנ תהתהיה לנו אפשרות לבחור ברע מתוך בחירה ולא בשביל לתת איזה ליגיטימציה בלבחור ברע (לרמות שאפשרות כזאת היא קיימת ועלינו לדעת שאסור לנו לבחור בה).
ברור שצריך להאמין ומי שלא מאמין הוא עיוור או שעושה עיוורון רצוני שמעדיף לא להאמין למרות שיש הוכחות
אני לא אבחר בשום צד מהסיבה שאני לא מאמין ב"מלך".

יש 2 צדדים אבל, את אלו שחושבים שהמלך קיים, ואת אלו שלא חושבים שהמלך קיים.

מה זאת אומרת לבחור צד? אתה שואל אותי איזה רצח המוני עדיף?

אני אבחר את הצד ההגיוני יותר בכל מקרה.
להאמין באלוהים זה כמו להאמין בסופרמן, אתה אפילו לא יודע במה אתה מאמין, אף אחד לא יודע. ככל שאני שומעת יותר מאמינים אני יותר בטוחה בעצמי שאני צודקת שאני לא מאמינה. לכל אחד יש תמונה אחרת שלו בראש, כל אחד מאמין שה' רוצה דבר אחר, שאלוהים עצמו הוא דבר אחר. קל לפתור את כל הבעיות בראש כשחושבים שיש משהו גדול ממך שאתה פשוט לא מסוגל להבין שהוא התשובה לכל. כן ברור הרי בני האדם פשוטים מידי ולכן לא יכולים לתפוס מה זה אלוהים-זה ישות, מה זה ישות?מה זה נשמה? בני האדם ממציאים איזה סיפורים שעוזרים להם לישון בלילה, ומשתמשים באלוהים כדי לפתור מלא מהבעיות שלהם ולברוח מאחריות לדברים.

אני מעדיפה להיות עם המורדים, עם אנשים שהם בשר ודם שאני רואה אותם ויכולים לדבר איתי ולהגיד לי מה הם רוצים במקום שאצטרך לנחש או להקשיב לאחרים שחושבים שהם יודעים מה דמות שאף פעם לא ראיתי/שמעתי שמסתבר שיש לה כוחות בלתי מוגבלים והיא יצרה הכל ויש לה את התשובות לכל רוצה.
אנונימית
להיפך אתם ממציאים סיפורים שאין אלוהים כדי לישון טוב בלילה כי אם יש אלוהים אז זה מחייב אותנו אבל אם אין אלוהים אז כל אחד עושה מה שבא לו
^אני יכול להגיד אותו דבר על האמונה שלך בזאוס, תור, אפולו, אדוניס, ארנס, אתינה, סיוה, וישנו....

אתה לא מאמין בהם רק כי אתה רוצה לחטוא ולא לעשות את מה שהם מצפים ממך^

נו באמת, קצת לחשוב אנשים, קצת.
גם כשהאמנתי רוב החיים שלי, אני לא עשיתי מצוות ולא שמרתי שבת, ולמעשה היתה את הפעולה ההפוכה למה שאתה אומר.

מצאתי נחת בדברים כמו העולם הבא, והעובדה לכאורה שאראה את האנשים האהובים שלי שמתו, והעובדה לכאורה שמשגיחה עליי ישות שיודעת עליי הכל, או העובדה שאני יכול לבקש ממנה דברים..

כל הדברים האלו הם באמת מאוד נחמדים, אבל כמו שבן שפירו אומר: "לעובדות לא אכפת מהרגשות שלך".

לי אכפת מהאמת, ואני צריך להבין שאם יש משהו שגורם לי נחת, הוא לא בהכרח האמת.
אחרי שהבנתי את זה, והסתכלתי על הדברים שאני כבר מאמין בהם, באמצעות חשיבה ביקורתית וסקפטיות - האמונה חלפה.

מה שאתה בעצם טוען זה שאני שקרן, זה פשוט דוחה.
בן שפירו אכן גאון לא מוערך בדורנו
שואל השאלה:
?why are we here, הטכנה היא לא שלו, הרב אליהו דסלר זקוצ"ל כתב בספרו "מכתב מאליהו" שמעולם לא ההי אפיקורוס אמיתי (מישהו שבאמת לא מאמין). למה? כי כל הבריאה צועקת שה' הוא האלוקים. האמת כל כך כואבת לך עד כדי כך שמי שאומר לך אתה בפנים - הוא דוחה אותך?

אתה אורמ שפעם האמת ולא שמרת מצוות. אולי שגדלת - הבנת שזה טיפשי לבטוח בה' ולמרוד בו (רבנו בחיי, בספרו "חובות הלבבות", שער הביטחון כתב את זה במפורש. ככה גם בספר "אורחות צדיקים"). הרי למה שתרגיש טוב עם בטוח שה' יזעור לך - אם אתה הולך נגדו?
לא, האמת לא כואבת. האמת היא לאן שאני שואף אליה.
וזה שרב כתב את זה בספר לא מעניין אותי. האם הוא נתן לכך ראיה?

נכון, אני לא יכול להוכיח לך שאני לא מאמין, אבל מי באמת יודע מה עובר לי בראש יותר טוב? רב שלא מכיר אותי שכתב ספר או אני?

אז או שאתה סומך עליי בנוגע לאמונות שלי, או שאתה פשוט קורא לי שקרן ללא סיבה. ובחרת לקרוא לי שקרן, וזה הדבר שדוחה.

אתה לא יכול לטעון "כי הבריאה צועקת אלוהים", זה שאתה עברת אינדוקטרינציה ואתה לא יכול לדמיין נקודת מבט קצת שונה משלך, זה לא אומר שכולם כמוך. חלקנו רצו באמת לחקור על האמת, והתחילו לחקור. אתה תצטרך להראות למה סביר להאמין באלוהים, לא הראית דבר כזה עד עכשיו.

אז חקרתי על העולם הטבעי ועל היגיון, ואז הגעתי למסקנה שאין סיבנ להאמין באלוהים, ואיכשהו חשבתי לעצמי "אה זה לא הגיוני להאמין באלוהים ולהישאר חילוני, ולכן פשוט אגיד שאני לא מאמין באלוהים.." ?

לא רק שאתה מנסה להוציא אותי שקרן, אתה גם מנסה להוציא אותי מטומטם, הרי אם אני באמת מאמין באלוהים, ואני מאמין שהוא יודע שאני מאמין בו, אבל בכל זאת מנסה לשקר - אני גם בטח חושב שהוא הולך להעניש אותי על השקרים שלי או משהו, הרי אי אפשר לשקר לאלוהים..

בקיצור, זה רק מראה שאתה בוחר כל מה שמתאים לאמונה הקודמת שלך ומעיף כל מה שלא מסתדר, מבלי באמת לחפש אחר האמת.
שואל השאלה:
?why are we here, אכן זה ברור אצלי שהאפיקורסים הם שקרנים, זאת הסיבה שהם לא יצאו זכאים ביום הדין. וידוע שהתורה לא מחייבת באעונשים את מישהו שהוא אנוס וחף מפשע. התורה כן מתחשבת באנשים כאלה ובמלחמה התורה התירה לחיל היהודי אשת יפת תואר. יחד עם זאת, התורה לא מתחשבת באנשים שכורפים במציאות של אלוקים, כי זאת האשמה של הנגיעה שלהם בלבד. היו בהיסטוריה אנשים יותר גדולים ממך (ראשי אלפי ישראל) והם נכשלו, למשל המרגלים. למרות ההבטחה של הקב"ה שאנשחנו ניכנס לארץ ישראל - שהם באו לרגל כאן - הם ראו בו הרבה הלוויות ואמרו על ארץ ישראל שהיא "אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא" (במדבר יג, לג). מה הם שיקרו בשקר גלוי? לא , הם באמת ראו פה הלוויות, אבל בגלל הנגיעה האישת שלהם פירשו אותה לא נכון. הקב"ה באמת גרם לכך שבאותו יום ימותו פה הרבה אנשים בשביל יושבי הארץ יתעסקו בהלוויטת ולא ישימו לב למררגלים והמרגלים פירוש את זה בצורה לא נכונה, כאילו ארץ ישראל אוכלת יושביה, חס ושלום. מה הייתה הנגיעה שלהם? שהם היו במדבר - אז הם הניו המנהגים של העם והם פחדו שבארת ישראל יחליופו אותם - אז אותה נגיעה גרמה להםפ הלבין משהו לא נכון. מה האשמה לשהם? אם הקב"ה הבטיח לנו שאנחנו ניכנס לארץ ישראל - אז אין יסבה שזה לא יקרהו הקב"ה וודאי שלא חפץ להמתינו, חס ושלום. אפשר להביא עוד דוגמאות (של התכחשות לאמת ברורה ע"י אנשים פיקחים).
ובאמת רבותינו, זכרונם לברכה אמרו: "ריש לקיש אמר: "אין אדם עובר עבירה אא"כ נכנס בו רוח שטות שנא' (במדבר ה) "איש איש כי תשטה אשתו" (סוטה ג עמוד א).
אני לא משקר, ואין לי טעם לדבר עם אנשים שהטענות היחידות שלהם זה "אתה כנראה משקר בנוגע לאמונה שלך".
אתה כבר יודע שאני מחפש אמת שיביאו לי, ואני לא מתעסק עם אנשים שרק מכיוון שהם לא מבינים נקודת מבט קצת שונה, הם חושבים שאחרים הם שקרנים. זה רק מראה ומחזק לי כמה רחוק אתה מהמציאות.

ואלוהים לכאורה נתן לי את השכל שלי, בעיה שלו שזה הדבר היחיד שאני יכול להשתמש בו.