43 תשובות
אני מאוד מתעניין בשאלה איך העולם נוצר, ולדעתי זה לא מי ברא את העולם אלא מה ברא את העולם, לא מאמין ביישות עליונה אלא יותר בטבע. אין לי תשובה חד משמעית אני לא לגמרי מאמין גם בתאוריית המפץ הגדול אבל להאמין שמאז ומעולם היה תהו ובהו ואלוהים שוטט אין סוף זמן בתהו ובהו הזה עד שהחליט ב6 ימים ליצור את העולם שלנו סך הכל לפני כמעט 6000 שנים, זה פשוט מאוד לא הגיוני בשבילי.
שואל השאלה:
jony/boy, למה לר הגיוני? זה נכון שיש דברים שמעל למעלה צן השכל שלנו ויש שאלות שאסור לשאול, אבל זה סיבה לשלול את בראית העולם ע"י אלוקים?
אף אחד לא אמור להתעניין בשאלה "מי ברא את העולם" מלבד העולם, שהוא קיים ולכן שואלים את השאלה, יש עוד שני דברים שאינם קשורים כלל, מי, וברא. לפני שנשאל מי ברא, נצטרך לוודא שהעולם אכן נברא. הוא לא. רק לאחר מכן היינו נדרשים לבירור האם מי או מה גרמו לבריאתו. המילה בריאה היא אנושית, ועדיין לא מצאנו שום דבר שניתן לומר עליו "נברא". זה פשוט לא עובד ככה ביקום, דברים אינם נבראים אלא מתפתחים.
שואל השאלה:
זה שאתה מתכחש לביראתו - זה שקר שלך. בעולם יש מספיק דברים שמראים על חכמת האלוקית בבריאה. רבנו בחיי בספרו "חובות הלבבות", שער הבחינה ממחיש את זה בצורה מוחשית (בקישור המצורף)
שואל השאלה:
skyless, אתה מדבר כאילו רוב האנשים בעולם אכפת להם מהאמת... זה ממש לא ככה. ההפך הוא הנכון.
שואל השאלה:
זה אלא אמרו ששומעים בקולו. תלמד את ההיסטוריה מדורו של נח (גם מה שהיה בזמן אברהם אבינו, עליו השלום) ועד ימינו...
כל אחד לדעתי אמור באיזשהו שלב בחיים לשאול את השאלה הזו (ללא קשר לבית חילוני או דתי), להחליט סתם ככה אם יש או אין אלוהים בלי לחקור ולבדוק זה די דפוק בעיניי.

בנוגע לתוצאה הסופית והמסקנות שאליו בן האדם מגיע, זה לא ענייני אלא דבר אישי בין האדם לעצמו.
אני לא חושב שזה מי. כמו שתהליך כימי הוא חסר בינה. לרוב.
שואלים את השאלה הזו וכל אחד מגיע לתשובה אחרת. מה לך אכפת מזה? תאמין במה שבא לך. אתה מאוד חוזר על עצמך בתשובות ובשאלות שלך בלי להבין באמת את הנקודה שמציגים בפניך. אם אתה לא יכול לדסקס משהו בצורה עניינית ולנסות להבין את הצד השני פשוט שחרר מאנשים
אה, זה הזה שרוצה לפתוח k.k.k. לא ראיתי.
לא מעניין אותם כי לא אכפת להם מזה, זה לא משהו שהם רוצים להיכנס אליו והם לא מרגישים חיבור דתי
זה הרבה עבודה לחזור בתשובה ולא אכפת להם עד כדי כך. זה לא משהו משמעותי
"בעולם יש מספיק דברים שמראים על חכמת האלוקית בבריאה" - לא, אין. אפילו לא תוכל להוכיח שהייתה בריאה, בטח לא מי ברא. הידע קיים, והבורות שלך לא תוכל להחזיר אותנו אחורה. אי אפשר לא לדעת מה שכבר יודעים, אפשר רק לא לדעת כמו שאתה עושה מתוך בחירה אישית מוזרה. אנחנו יודעים איך נוצר העולם, אותו כוכב לכת שסובב את השמש. אנחנו יודעים בדיוק מתי הוא נוצר, שהוא נוצר לפני השמש ורוב שאר הכוכבים שאנחנו רואים בשמיים. אנחנו יודעים שהוא לא נברא. אז לא תוכל להציג משהו שמראה את החוכמה האלוקית, כי כזאת לא נדרשת לשום דבר שקרה כאן.
שואל השאלה:
gyro gyro, זנ באמת בעיה: לחיות בעולם בלי להתענים מי בעל הבית שלו. הסיבה שלא רוצים לחקור את זה, כי זה באמת מחייב. לאנשיפ אמיתייפ זה אמרו להיות משמעותי ביותר, כי האדם נותר לתכלית מסוימת ואם לא חוקרים את מה שצריך לחקור- לא מגיעיים לתכלית וזה בזבוז.
אלא אם אנחנו בוחרים את התכלית. אנחנו אמיתיים, וזה לא משמעותי כי אנחנו נמלים לעומתו אם הוא קיים. לך לא איכפת ממושבת נמלים, נכון?
שואל השאלה:
רודף האמת, מה אתם כבר יודעים? אין לי שום בחירה מוזרה - הבחירה שלי - זה להיות מסור לאמת ולקיים את התכלית שלי בעולם הזה.
אתה מדבר על ביראית העולם - כאילו אתה צפית בזה.
סתם ככה: אם התבוננות בביראה לא מיבא את האדם לאמונה - למה הנביא אומר שכן נתבונן?
"שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה" (ישעיה מ, כו).
"הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ" (תהלים יט, ב).
שואל השאלה:
snickers aeternum, אני לא כל כך אכפת לי מנמלים, כי אני לא בראתי אותם, אבל הקב"ה ברא אותנו ויש לזה מטרה.
אז אם יש מטרה והוא כל יכול, אני ממלא את המטרה שלי בלי ידיעתי, ולבחירות שלי אין משמעות, אז אני לא אחראי על המעשים שלי? זה מה שאתה אומר.
אתה יודע מה הבעיה שלך? אתה פשוט הפסקת לחשוב בעצמך. אתה פינית את הבמה של המחשבה שלך למוצא פיו של כל בן אדם עם התואר "רב", והגעת למצב שאתה שותה כל מילה שהאנשים האלה אומרים בכזה צמא שאתה שוכח להפעיל טיפה של ביקורתיות כלפי זה. אי פעם ניסית לשלול את התורה? להסתכל על זה מפרספקטיבות שונות ולחפש סיבות לא להאמין לזה או אפילו לסייג את עצמך מזה טיפה? מניסיון, אם תנסה אתה תצליח וזה אומר המון עליך ועל התורה.



אתה פה מתווכח איתנו כל שני וחמישי ואתה עושה את זה בצורה הכי הכי לא נכונה: אתה פשוט מנסה לכפות בצורה שרירותית את הנכונות של אלוהים והתורה ומביא לנו ציטוטים של אנשים שאנחנו *לא* סומכים עליהם כהוכחה. כשחושבים על זה זה אפילו מגוחך ודי מצחיק, אבל אני קראתי מספיק דברים שכתבת בשביל לא לצפות שבאמת תעשה בדק בית, תראה מה אתה לא עושה נכון ותשפר את הגישה וההתנהלות שלך. זאת ההמלצה שלי אליך ובסוף זו בחירה שלך.
אבל זה משעשע לא פחות. שוש.
חחח כן
^^^מי שעשה לי מינוס, אני מחכה שיכתוב משהו כאן ויגיד למה הוא נגד מה שעניתי.
כי הוא לא מסכים איתך.
no shit. התכוונתי שיגיד למה
אבל הוא לא עונה על דרישות המערכת של זה. אתה לא יכול להריץ קול אוף דיוטי על מחשבון.
שואל השאלה:
snickers aeternum, איך הבנת את זה? יש בחירה לך בחירה ועם הבחירה באה גם האחריות, אבל קידוש ה' יצא מזה: או בדרך טובה (ע,י קיום המוות וזה יגדיל את כבדו ה') או בדרך לרעה (שיבוא העונש על מי שממרה את פי ה' יתברך שזה גם יגדיל את כבוד ה' יתברך).
אבל לפי התיאוריה שלך, הוא גורם לי לעשות את הבחירות האלו, כי הוא לא יכשל בלהציב לי מטרה. אני כמו אבן שהוא זורק כדי לפגוע בעץ. בדיוק כמו שאתה לא יכול להאשים כדור שירית במישהו במעשה, לפי ההגיון שלך אתה לא יכול להאשים אותי בחטאים.
שואל השאלה:
marco reus, למה שאני אחפש איך לשולול את התורה חלילה? יש בזה איסור של "וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם" (במדבר טו, לט) שזה אומר להעלות מחשבה של מינות:
"דתניא: "אחרי לבבכם" (במדבר טו) - זו מינות, וכן הוא אומר (תהילים יד) "אמר נבל "בלבו אין אלהים" (ברכות יב ע"ב).

הסבר האיסור ברמב"ם:
"ולא עבודה זרה בלבד הוא שאסור להיפנות אחריה במחשבה, אלא כל מחשבה שגורמת לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה--מוזהרין אנו שלא להעלותה על ליבנו, ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונימשך אחר הרהורי הלב: מפני שדעתו של אדם קצרה, ולא כל הדעות יכולות להשיג האמת על בורייו; ואם יימשך כל אדם אחר מחשבות ליבו, נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו.

כיצד: פעמים יתור אחר עבודה זרה; ופעמים יחשוב בייחוד הבורא, שמא הוא שמא אינו, מה למעלה מה למטה, מה לפנים מה לאחור; ופעמים בנבואה, שמא היא אמת שמא אינה; ופעמים בתורה, שמא היא מן השמיים שמא אינה. ואינו יודע המידות שידון בהן עד שיידע האמת על בורייו, ונמצא יוצא לידי מינות.

ועל עניין זה הזהירה תורה, ונאמר בה "ולא תתורו אחרי לבבכם, ואחרי עיניכם, אשר אתם זונים, אחריהם" (במדבר טו,לט)--כלומר לא יימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה, וידמה שמחשבתו משגת האמת. כך אמרו חכמים, "אחרי לבבכם", זו מינות; "ואחרי עיניכם", זו זנות. ולאו זה, אף על פי שהוא גורם לאדם לטורדו מן העולם הבא, אין בו מלקות" (משנה תורה, הלכות עבודה זרה, פרק ב, הלכה ג).

אני משוגע להפסיד את חלחקי לעולם הבא?
אני רוצה שאני אהיה כמוך ואתווכח עובדות שלא יכולות להיות מוצמאות בדור מסוים (מעמד הר סיני)?
אני לא השתבשתי, ברוך ה'.
שואל השאלה:
snickers aeternum, זה ממש לא ככה, אתה יכול לבחור את מה שאתה רוצה והתוצאה תהיה בהתאם.
אני נוקטת בעמדה של ספר קהלת שלפיה ה' נתן את החוכמה לאדם כדי שיתענה בה. יוסף דעת יוסיף מכאוב. כלומר כמה שננסה להבין את מציאות החיים הטבעית והאנושית המורכבת לא נצליח, והדבר רק יגרום לתסכול. אישית, אני לא מאמינה ב-ה' אבל אני כן מאמינה בטענה שציינתי. אנחנו לא יודעים מה יצר את העולם, להגיד אלוהים לא עונה על השאלה וזה בעצם להתחמק מהשאלה, באותה מידה ניתן להגיד המפץ הגדול- ומי יצר את הנקודה ההתחלתית? שאלה טובה, מה יצר את אלוהים? אם לכל דבר חייב להיות בורא, לפיכך=יש אלוהים אז זאת טענה שסותרת את עצמה כי אם כך לאלוהים חייב להיות בורא, אי אפשר לעשות exception רק כשזה נוח.

להאמין באלוהים לא פוטר אותך מכלום, להפך, זה מונע מחשבה,מחקר,יצירתיות.
לחשוב שרעידת אדמה/פיצוץ הר געש=עונש מאלוהים זה לסגור את הראש, ככה זה פעל פעם.

אני מרגישה שלכל אחד בראש יש דעה שונה של מי זה/מה זה אלוהים. כן, יש תיאורים, אפילו שונים שלו, דמותו והאופי שלו במקורות שונים וכמו כן רצונותיו אך מי מהם צודק?מה הוא? מי הוא? מה ההיסטוריה שלו? מה המטרה שלו? למה יצר את העולם? אנשים שונים יתנו תשובות שונות אבל האמת היא שאף אחד לא באמת יודע, מחזק את העובדה שהוא המצאה, לא רק זה, אנשים לא סתם המציאו אותו.
הם המציאו אותוכדי להתמודד עם דברים קשים שעברו, בשביל תקווה, בשביל להסביר דברים שלא היה להם מספיק ידע להסביר, בשביל לחמוק מאחריות, בשביל להשיג כוח ושליטה, יש ראיות היסטוריות רבות לכך.

עכשיו נצא מנקודת הנחה שקיים אלוהים, והתורה התרחשה ואמיתית, הכל אמיתי. אני עדיין לא רואה סיבה לעבוד את אלוהים או למה הוא בכלל צריך שאני אעבוד אותו? מה אכפת לו מה אני אעשה? למה הוא יוצר עולם ובני אדם ואז יוצר בו דברים פוגעניים, הרסניים, ומעודד רצח והרג של יצירות שלו. אני חושבת שאלוהים היה צריך ממזמן להבין שבני האדם הם המצאה כושלת ולעבור לגרסא הבאה.
מי שמשחק סימס ומי שמתכנת לדעתי יבין טוב יותר. בסימס אתה כמעין אלוהים, יצרת עולם, ואנשים, יש לך שליטה עליהם ועל חייהם. אתה רוצה שהם יסגדו לך? אתה רוצה להמציא להם חוקים שהם צריכים לעקוב אחריהם ואם לא הם יענשו בנצחיות לאחר המוות? אתה יוצר להם מוות וכאב? למה? למה שנעקוב אחרי החוקים שלו? למה הוא פוגע בנו כל כך אם לא? למה לא פשוט ליצור יצורים צייטנים יותר שימלאו אחר הדרישות שלו.
אם אלוהים קיים אנחנו רק משחק בשבילו, אחרת הוא לא היה פוגע בנו ככה, ומכריח אותנו לעשות דברים. אם הוא באמת רצה רצון חופשי לבני האדם הוא לא היה מתערב, לא היה מבקש, אלא נותן לחלוטין לכל אחד לחיות איך שהוא רוצה. מה זה אומר להאמין באלוהים בכלל? להגיד הוא קיים ו..?למלא אחר הוראות שחצי מהם בכלל נוספו אחר כך על ידי אנשים שרק מנחשים מה הוא רצה? ללכת לרב לשאול, כאילו הרב דיבר איתו? ואם אלוהים רוצה שתעשו משהו למה שתעשו אותו בכלל?
אנונימית
תודה רבה.
מה שהתורה מבקשת היא בעצם בקשה מאוד פראנוידית ופחדנית. אני לא מבין את הרציונל מאחורי זה: איך אפשר להאמין במשהו בלי שיקרת וניסית אותו לפני? על מי אתם חושבים שאתם עובדים בעצם? אומרים לאנשים להאמין במשהו כל כך מורכב, לא ברור ומאוד שנוי במחלוקת ואוסרים עליהם אפילו לחשוב שהאמונה לא נכונה? אם קודם חשבתי שאין הגיון בעניין הזה, עכשיו חיזקת לי את הדעה הזו.


יש בך משהו מאוד נאיבי: אתה מאמין בדברים כל כך גרנדיוזיים, עולם הבא, אלוהים והתורה כשאם תסתכל ימינה ושמאלה תבין שאף אחד לא הוכיח לך כלום. שלחו אותך עם הבטחות בלי שום גיבוי. אני אשאל אותך שאלה קצת אישית: מה גרם לך להאמין באלוהים? זה בגלל שנולדת למשפחה דתייה וקיבלת את אלוהים כברירת מחדל? או שעברת עם עצמך איזשהו תהליך לעבר האמונה הזאת?


אני יכול לומר באותו הגיון שאני בחיים לא אחשוב אפילו שמפלצת הספגטי המעופפת לא קיימת כי מפלצת הספגטי המעופפת אמרה שאם אני אעשה כזה דבר, אני אענש על זה מתי שאמות. אז מה גורם לי בעצם להאמין באלוהים ולא במפלצת?
שואל השאלה:
לא בדיוק הבנתי אותך. מה בדיוק אתה רוצה לחקור ולנסות? (דרך אגב, אסור לנסות את הקב"ה חוץ מהפרשה של מעשר כספים). כל פעם שניסו את הק"cה - זה הביא עונש ופרוענות כי הקב"ה טען את מתי לא ינסו אותו לא יאמינו בו. הק"בה עשה לנו מספיק דברים שבשיל שנאמין בו יתברך.

איך הבנת שאנחנו רוצים לעבוד פה על מישהו? אנונו רוצים לעבוד את ה' יתברך, ולא לעבוד על מישהו. אומרים לאשנים להאמין בתורה שקבילנו אותה במעמד של עם שלם. משהו יותר אמין מזה? היא גם כוללת בתוכה עוד דברים אשר רק אלוקים יכול לעמוד מאחוריה. לפקפ באמונה בתורה - הז להטיל ספרק במה שאתה לא אמור להטיל ספק. למה לך להטיל ספק במשהו שיש לך מסורת מתחילה מעם שלם ששמע את קולו של אלוקים?

מה זה בלי שום גיבוי? בתורה יש הבטחות על כמה דברים שהם נוגעות לעולם הזה. (בזמן העלייה לרגל, ברכה ביבול לשמורי שנת השמיטה). על התרוה ההי לעמדו במבחן האמת או להידחות ע"י העם.

מה גרם לי הלאמין באלוקים? השכל הישר שמייב שלעולם שי בורא, כי העולם לא ברא את עצמו ולא נוצר לבד ויש בו סדר. אמונה פשוטה של על בר דעת. למערי, לא נולדתי במשפחה דתיה, אבל זה לא אומר שאין לי שכל (מאת ה', כמובן) בשביל דלעת שלעולם יש בורא.

אתה לא אמור להאמין במשהו שלא שמעת עליו. זה גם לא הגיוני שמשיהו שהוא כל יכול ולא מוגבל שהיה לו גוף, כי הגוף הוא מגביל. את קוךו של הק"ב שמענו במעמד של עם שלם וזה עבר מדור לדור. איך את מעז לטעון שהעם ישתנע מזה אם הואע אף פעם לא שמע על דבר כזה מאבותיו?
השכל הישר לא מחייב שום דבר, מה שכן מחייב זה מחקר ועובדות והמתמטיקה שמסוגלית לחזות את מה שיקרה בעתיד ויכולים "לראות" מה יש בעבר. השכלח הישר אמר לנו פעם שנשים הן יצור נחות מגבר ושרצח למטרות דתיות הוא מוצדק.
הטיעון של השכל הישר לא רלוונטי כי זה דבר סובייקטיבי בתמיד משתנה בין דורות
שואל השאלה:
gyro gyro, לא חסר בתנ"ך מלא נבואות שהגשמו... (אפשר להביא דומגאות אם צריך)
אבל למה להתווכח עם כל שבהעולם המתוכנן צריך בורא שיתכנן אותו?
כי שום דבר לא מתוכנן ואין דבר כזה נבואות
שואל השאלה:
gyro gyro, לא חסר ראיות לתכנון (עיין בתגובה שלמעלה קישור לשער הבחינה שבספר "חובות הלבבות").
בקשחר לבנואו: היש נבואות בתורה ויש אפילו ספר נביאים. אל תכחיש סתם דברים. נבואה שהיא נכתבה - זה רק נבואה שהיא לדורות: "נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה ושלא הוצרכה לא נכתבה " (מגילה יד עמוד א).
חסר ראיות ואני לא הולך לעיין בשום ספר אתה צריך להגיד מה הראיות
נבואות זה שטויות, יש מיליון נביאים וכולם מדברים באותה צורה מעורפלת ולא ברורה כדי שבעתיד יגידו "הו הם צדקו הם חזו את העתיד"
קוראים לזה להיות מעורפל ולדבר על דברים שתמיד קורים כמו מלחמות ומרידות.
אני מצתער סקיילס מעכשיו כל התשובות שלי יהיו הדבר הכי פשוט בעולם. כי תוצאה הוא מיסיונר שתומך באלימות נגד אתאיסטים ולמרות דיווחים לא עושים לו כלום. אז אני צריך פשוט להיות הכי פחות להשקיע
שואל השאלה:
gyro gyro, מי (חוץ מבורא עולם) יכל להגיד שאחרי הגלות נחזור לארצנו?
והלפך - שבבל מעולם לא תבנה עוד.
ועוד הרבה דברים (השואה, למשל). מי (חוץ מבורא עולם) יכל להצפין את רצח רבין, אילן רמון ועוד דברים?
שואל השאלה:
skyless, מתי אמרתי שאני מסיונר? אני לא מוסך גויים להידות, אני מנסה להחזיר תלמקור שלהם (מהם שהם נלקחו) - לאביהם שבשמים.
דווקא בגלל זה הוא אמור להתעניין,הכל מותר ואין משמעות אמיתית לכל דבר.
אמורים להפעיל את המוח אז
בדיוק חשבתי על זה עכשיו. ואני בטוחה שאם הייתי חילוניה הייתי חושבת על זה. כי זו השאלה הכי גדולה ... שאלת השאלות. ככל הנראה בעקבות השאלה הזו הייתי מתקרבת לדת.
שואל השאלה:
skyless, האתאיסטים הם (או אבותיהם) אלה שהמירו את דתם המקורית. אל שתכח שעבר כל עם ישראל שמר תורה ומצוות. אני סה"כ רוצה שהם יחזרו למקור שלהם. מיסיונר - זה אחד שמושך מישהו זר לדתו הדת שלו.
מיסיונר (מלטינית missio שליחות) הוא איש דת הפועל להפצת דת או אמונה מסוימת (בדרך כלל נוצרית) בקרב בני דת אחרת או בקרב חסרי דת

תוצאה לא יודע לקרוא או שהוא לא יכול להיכנס לוויקיפדיה כי יש לו רימון