37 תשובות
אני חושבת שאלוהים לא בחר סתם!!
תשים לב שבנתיים כל מלחמה שהייתה לעם ישראל ישראל ניצחו!! *עם ישראל חי!!*
אנחנו כולנו עם אחד פשוט כל אחד מתנהג בצורה אחרת אבל אנחנונעדיין נחשבים יהודים
שואל השאלה:
אני לא אומרת שעם ישראל זה לא העם הנבחר...אני רק אומרת שיש לי ספק שאנחנו עם ישראל כי אולי עם ישראל האמיתי הוא אבוד
אנונימית
אני חושבת שעם ישראל זה שם כללי של העם שאנחנו רוצים להיות .. זה לא השם שלנו אלא העם שאנחנו שואפים להיות
אנחנו מיוחדים ויש לנו אחדות
עברנו הרבה דברים וניסיונות להשמדה
אבל אני לא חושבת שאנחנו "העם הנבחר" ושאלוהים בחר אותנו בזכות ה"סגולה" שלנו
אני חושבת שאנחנו יצרנו לעצמו תרבות והיסטוריה מסוימת מאוד מאוחדת שהופכת אותנו לאחידים ולמיוחדים
הסיבה הראשונה שגורשנו מישראל הוא בגלל שחטאנו. ריכלנו. פגענו אחד בשני. השתמשנו בבית המקדש בשביל לעשות עסקים.
כשדתיים אוהבים לספר למה גורשנו הם מצטטים את ספר ויקרא וגם מספרים את הסיפור של כיפא וכיפה.
אבל מה? התנ"ך אומר שבני אדם זה דבר עקשן . "רע מנעוריו" . עם לב אבן שרוצה הרבה פעמים לדאוג לצרכים האגואיסטים שלו והתנ"ך אפילו קורא לנו היהודים "עם קשה עורף" .
כמו שאת רואה כמו פעם גם היום בני אדם חושבים שהם חכמים יותר מבינים יותר כל אחד יכול לעשות מה שבא לו ואז כל החברה מתחילה להדרדר אבל מבחינתם הם תמיד בסדר והכל טוב זה הדת שהיא רעה ולא הלב שלהם .

"אין שום דבר חדש תחת השמש. מה שהיה זה מה שיהיה" שלמה המלך.
שואל השאלה:
אז אתה חושב שאנחנו עם ישראל האמיתי?
אנונימית
פשוט התכונות הללו הן מאפיינים לא מהותיים לעם ישראל. ישראל יכול להיות רשע ואכזרי אין בכך ניגוד ליהודיות שלו.
אורות מאפל - האמת שיש בגלל למרות שליהודי רשע עדיין היה או יש את הפוטנציאל להיות יהודי טוב (כל עוד הוא לא עבר חטאים חמורים) זה מנוגד למטרה של העם היהודי "אור לגויים" .
המטרה בעם זה לא הגנטיקה, אלא הערכים. בגלל זה אנחנו מקבלים מתגיירים.
אני בטוח שאנחנו העם הישראל האמיתי כי גורשנו והוחזרנו כמו שהובטח בתנ"ך.
אנחנו פשוט עקשנים וכנראה כשמשיח יגיע יהיה הרבה יהודים שלא יהיו חלק ממה שהוא יקים .
אולי יהודיות (לפי דברי חכמים) מתאפיינת בתכונות נפשיות מסוימות. אך זה לא אומר שפשרו של יהודי זה תכונות א' ב' ג' בנפש.
בוודאי שכן. זה מה שעושה אותנו יהודים. בנוסף למצוות זה גם תכונות נפש שאמורות להיות שעוזרות לקיים את המצוות. זה מגיע ביחד.
אז לשיטתך יהודי הוא מי שמקיים מצוות ויש לו תכונות מסוימות בנפש?
בוודאי. הרי בשביל מה יש לך למשל עונש כרת ?
בשביל הרצון האלוהי. ומה הקשר לנדון?
אורות מאפל עונש כרת זה "כרת נכרתת מעמך". אלוהים כורת אדם מהעם היהודי זאת אומרת הוא כבר לא נשאר יהודי למה? כי ביצע עברה מסוימת שזה העונש שלה.
לא. סתם התנשאות ויהירות.
היכרת משמעו מיתה בקיצור ימים או אובדן עולם הנשמות לחוטא.
ועדיין, מה הקשר, איך זה שיהודי ערל (שנחשב לנימול) מקבל עונש היכרת קשור לתכונות נפשיות רעות שלו?
המילים המפורשות הם "כרת נכרת מעמו". האדם "נכרת" מעם ישראל.
ו..? ערל שחייב בהכרת מצינו שנחשב לישראל (נדרים ג,יא). איפה נכנסות כאן תכונות נפשיות?
על מנת להיות בן אדם בכלל אתה צריך תכונות נפשיות באופן כללי... ועל מנת לקיים מצוות ספציפית אתה צריך תכונות ספציפיות. למשל על מנת לשמור שבת אתה חייב דחיית סיפוקים כי זה דורש הרבה שליטה עצמית. אדם שלא מסוגל בעצמו לדחות סיפוקים לא יוכל הרי לשמור שבת נכון?
ואנשים בכתבים הבינו את זה "אל תתור אחר עיניך ואחר לבבך אשר את "זן" אחריהם "
שלמה המלך -"איזהו הגיבור? הכובש את יצרו" זאת אומרת שתכונה אחת למשל שנדרשת על מנת להיות יהודי זה דחיית סיפוקים. משהו שלא בהכרח קיים בדתות אחרות..
גם אם לא יהיו לי ידיים לא אוכל להניח תפילין, ואז אהיה פטור. באמת מי שלא מסוגל לדחות סיפוקים, כמו כאלה שיוגדרו בהלכה כשוטים, אינו חייב בקיום המצוות.
אין כזה דבר אורות מאפל. הוא אמור לקיים את המצוות אי אפשר עכשיו להתיר למשל לבן אדם הזה לקיים יחסי מין לפני חתונה ואולי להחטיא רבים רק בגלל שהוא יגיד שהוא לא מסוגל לשלוט בעצמו. אתה פותח פתח לשרץ . אתה אומר שאלוהים צריך לשנות את הסטנדרטים שלו בשביל בני אדם במקום הפוך או במקרה אחר שהאדם פשוט לא מתאים להיות יהודי.
שתבין שלהניח תפילין בגלל שאין לך ידיים לא אומר שאין לך עדיין את התכונות אופי שצריך... פשוט אין לך ידיים.
א' כן, תקרא על פילגש, אבל לא אתיר לו בגלל שהוא לא יכול לשלוט בעצמו. ב' מה שאני מתכוון לומר הוא שאם יש אדם שאין לו את היכולת הנפשי לדחות סיפוקים (לא נראה לי שיש כזה) הוא אכן יהיה פטור. וגם אצל גויים יש את התכונה הזו של דחיית סיפוקים, מה שאומר שהיא איננה מיוחדת ליהודים.
אורות מאופל... אמרתי שליהודים יש "תכונות" ספציפיות. לא אמרתי שיש תכונה אחת ספציפית . כתבתי את זה במפורש. ונתתי רק דוגמא של תכונה לשם הדוגמא...
אדם שלא מסוגל למשל לדחות סיפוקים ורוצה לגנוב כסף לא פטור מלא תגנוב הרי נכון? זה בדיוק מה שאני אומר. זה הרבה יותר מורכב מכל מיני חלקים שאמורים להתחבר וכולל את הדוגמא של פילגש שנתת שהיא מדברת על מצב ספציפי כמו למשל של אברהם וכי שרה הייתה עקרה.. הפילגש נועדה למען סיפוק הצורך בסיסי של התרבות. ובאופן כללי אם טובת הכלל בסיכון טובת הכלל תופסת קודם בגלל זה להגיד פשוט שעכשיו אדם שעושה עבודה זרה - חטא חמור מכל בחינה עם עונש חמור זה בסדר גמור כי הוא לא שולט בעצמו זה לא מתקבל מן הסתם כמו שאתה קורא בתנ"ך.
אתה אומר שמי שהוא קלפטומן הוא לא יהודי?
אתה מודע שאדם שהוא קלפטומן - זאת אומרת גונב כפייתי, לא תוכל להרשות לו להשאר חופשי ולגנוב מאנשים כול הזמן נכון ?
ודאי שאני מודע לכך. אבל הוא עצמו (אם איננו יכול להתגבר על כך) לא מחויב, אונס רחמנא פטריה.
אין כזה דבר אבל . זה לא חטא של בינו ובין אלוהים. אתה מדבר על חטא שבו הוא פוגע באחרים ולכן הוא מחויב.
מבחינת נזיקין הוא חייב בגלל שהווה ליה לאסוקי אדעתיה שהוא יגנוב ולכן היה צריך לשמור עצמו. אבל במקרה שלא היה סביר שיעלה על דעתו שיזיק הוא פטור.
אורות - קלפוטמן זה אחד שכל הזמן יגנוב. אתה חושב שבגלל שיש לו בעיה צריך לקבל אותו שיגנוב שוב ושוב ושוב ויפריע לשלווה בחברה?
זה שאולי מבחינת חשבונות שמים הוא יהיה פטור במידה וזה באמת היה מחוץ לשליטתו זה כבר עניין של אלוהים. מבחינת תורה ועונש הוא לא פטור.
תשמע אני רואה שאנחנו לא מגיעים אחד לשני ואנחנו כנראה לא נסכים אז זה יהיה דיון מיותר.

תחשוב פשוט על המשפט "מרחם על מתאכזרים סופו להתאכזר על רחמנים" . משפט שאומר הרבה על כמעט כל דבר בעולם הזה בתחום המוסר.
יסוד בדיני נזיקין: חייבים רק על פשיעה. לגבי הנדון דידן, אם יש לו את היכולת להתגבר על הרצון שלו להזיק/ למנוע מעצמו יכולת לגנוב ולא עשה זאת אזי זו פשיעה. אם לא הוא פטור.
יש נבואה שעם ישראל ישראל לעולם.
פשוט נכנסו לתכו הרבה ערב רב, והם הרבה יותר מעם ישראל עצמו.
אורות מאפל - אבל אדם קלפטומן שלא גנב אז הוא לא חטא והוא גם לא קלפטומן כי קלפטומן גונב. אז קלפוטמן לא פטור מלא לגנוב.. ואם גנב יענש. פשוט עזוב הושענא זה הופך להיות באמת דיון סרק.