30 תשובות
נוראי
בכללי על כפייה
שאי אפשר לכפות שום דבר על אף אחד
זה פשוט לא נכון.
שאי אפשר לכפות שום דבר על אף אחד
זה פשוט לא נכון.
שזה לא טוב, צריך רק לכפות על החרדים להיות חילוניים כי הם הורסים תמדינה כולם עניים עם אמונות לפני 2000 שנה
או שילכו לאמריקה נמאס
או שילכו לאמריקה נמאס
אנונימי
וואלה לא יודעת זה נשמע רע אבל בגלל שזה לא פוגע בי לא אכפת לי
אנונימית
לא אוהבת את זה, אני לא מאמינה בדת עצמה למרות שיש מנהגים שאני כן עושה. חוץ מזה כפייה דתית מבטלת את זה שאין לי מגדר.
כפייה זה בכלל נוראי
הדיעה שלי על כפייה זה שהיא נוראית.
לא משנה אם זה כפייה דתית או כפייה על משהו אחר.
לא משנה אם זה כפייה דתית או כפייה על משהו אחר.
מזעזע. מימין יש לנו כפייה חרדית, ומשמאל יש לנו כפייה פל0טינית. ואנחנו השפויים נמחצים באמצע.
חוקים של הקב"ה אמורים להיות נאכפים. מה אתם כל כך עוןשים עניין מכפייה?
אין חוק שהוא לא כפייה. אם לא היו רוצים לכפות - לא היה צריך בחוק. אז למה רק שמדובר בחוקים של ה' - צריך להציג את זה בצורה "נוראית"?
אין חוק שהוא לא כפייה. אם לא היו רוצים לכפות - לא היה צריך בחוק. אז למה רק שמדובר בחוקים של ה' - צריך להציג את זה בצורה "נוראית"?
אנונימי, שכח מזה. נראה לך שמישהו יצליח להזיז את עם ישראל מדתו? חבל על המאצץ (עיין בישעיה נד, יז ובפירוש המלבי"ם שם).
למה שאנחנו נלך לאמריקה? הקב"ה נתן לנו את ההארץ הזאת, אל את אמריקה. מי שלא רוצה להחיות כמו היודי - שהוא יחיה באמריקה, כי הקב"ה נתן לנו את הארת הזאת על מנת שנשמור את חוקיו.
למה שאנחנו נלך לאמריקה? הקב"ה נתן לנו את ההארץ הזאת, אל את אמריקה. מי שלא רוצה להחיות כמו היודי - שהוא יחיה באמריקה, כי הקב"ה נתן לנו את הארת הזאת על מנת שנשמור את חוקיו.
נגד
כפייה דתית היא דבר רע, לאנשים יש את הזכות לחיות לפי אמונתם ודרך חייהם, יש אנשים שמאמינים בדת מסויימת אבל לא מוצאים את עצמם בכל הציווים והמצוות ויש אנשים שפשוט לא מאמינים, ואין שום צדק לכפות עליהם את האמונה הזאת.
אין הבדל בין להעניש את מי שלא עובד את הבעל לבין להעניש את מי שלא עובד את אדוני.
אין הבדל בין להעניש את מי שלא עובד את הבעל לבין להעניש את מי שלא עובד את אדוני.
אנונימי
אנונימי, אתה חצוף. לאנשים אין זכות למרוד במלך העולם!
העולם הוא לא הפקר! מי שנמצא בעולם הזה - עליו לצית לחוקים של הקב"ה.
אלוקים - הוא לא אליל, הוא א-ל חי. בעל לא קיים. התבייש על השוואה.
העולם הוא לא הפקר! מי שנמצא בעולם הזה - עליו לצית לחוקים של הקב"ה.
אלוקים - הוא לא אליל, הוא א-ל חי. בעל לא קיים. התבייש על השוואה.
איכ
כמו שאני לא תוקעת בייקון במצות של אנשים אני מצפה שלא יעשו לי ההפך.
אני חצוף כי אני מקבל את העובדה שיש אמונות שונות בעולם? יש מספר רב של אנשים המאמינים האלים אחרים, ויקנים, הינדואיסטים, שינטואיסטים וניאו-פגאנים.
אתה פשוט לא מסוגל לראות מעבר לאמונה האישית שלך.
האנשים האלה בטוחים שהאלים שלהם קיימים וששלך לא כמו שאתה בטוח הפוך, למה שהם לא יאכפו את חוקי האלים שלהם עליך? איזבל מהתנ"ך האמינה בלב שלהם בבעל, אז זה אומר שזה היה מוצדק לגמרי שהיא רצחה את נביאי אדוני? זה לא משנה אם הבעל לא קיים בסופו של יום כי היא האמינה שהוא כן והייתה בטוחה בצידקתה כמוך.
ואל תטרח לכתוב עוד הודעה של "אבל האל שלי אמיתי ושלהם לא" כי זה פשוט אומר שלא הבנת את מה שכתבתי כלל.
אתה פשוט לא מסוגל לראות מעבר לאמונה האישית שלך.
האנשים האלה בטוחים שהאלים שלהם קיימים וששלך לא כמו שאתה בטוח הפוך, למה שהם לא יאכפו את חוקי האלים שלהם עליך? איזבל מהתנ"ך האמינה בלב שלהם בבעל, אז זה אומר שזה היה מוצדק לגמרי שהיא רצחה את נביאי אדוני? זה לא משנה אם הבעל לא קיים בסופו של יום כי היא האמינה שהוא כן והייתה בטוחה בצידקתה כמוך.
ואל תטרח לכתוב עוד הודעה של "אבל האל שלי אמיתי ושלהם לא" כי זה פשוט אומר שלא הבנת את מה שכתבתי כלל.
אנונימי
^בקיצור אתה יודע את התשובה האמיתית ולא רוצה לשמוע אותה. אז מה עשית בזה?
למה אתה לא מתייחס לסוף של הסיפור: לכך שאליהו הבניא צוה על אחאב שיקבץ אץ כל העם על הר הכרמל ושם העם יראו מי האלוקים האמיתי? אלוהים שלהם עשה משהו? השמיע את קולו לפחות?
"וַיִּקְרְאוּ בְשֵׁם הַבַּעַל מֵהַבֹּקֶר וְעַד הַצָּהֳרַיִם לֵאמֹר "הַבַּעַל, עֲנֵנוּ", וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה; וַיְפַסְּחוּ, עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה" (מלכים א יח, כו).
"וַיְהִי, כַּעֲבֹר הַצָּהֳרַיִם, וַיִּתְנַבְּאוּ, עַד לַעֲלוֹת הַמִּנְחָה; וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה, וְאֵין קָשֶׁב" (מלכים א יח, כט).
ומה קרה שאליהו הנביא (זכור לטוב!) קרא בשם ה'?
"וַתִּפֹּל אֵשׁ ה', וַתֹּאכַל אֶת הָעֹלָה וְאֶת הָעֵצִים, וְאֶת הָאֲבָנִים, וְאֶת הֶעָפָר; וְאֶת הַמַּיִם, אֲשֶׁר בַּתְּעָלָה, לִחֵכָה" (מלכים א יח, לח).
תגובת עם ישראל: "וַיַּרְא, כָּל הָעָם, וַיִּפְּלוּ, עַל פְּנֵיהֶם; וַיֹּאמְרוּ: "ה' הוּא הָאֱלֹהִים, ה' הוּא הָאֱלֹהִים" (צלכים א יח, לט).
מה אליהו הנביא (זכור לטוב!) אמר לעשות לנביאי הבעל?
"וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לָהֶם: "תִּפְשׂוּ אֶת נְבִיאֵי הַבַּעַל, אִישׁ אַל יִמָּלֵט מֵהֶם"--וַיִּתְפְּשׂוּם; וַיּוֹרִדֵם אֵלִיָּהוּ אֶל נַחַל קִישׁוֹן, וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם, (מלכים א יח, מ).
למה אתה לא מתייחס לסוף של הסיפור: לכך שאליהו הבניא צוה על אחאב שיקבץ אץ כל העם על הר הכרמל ושם העם יראו מי האלוקים האמיתי? אלוהים שלהם עשה משהו? השמיע את קולו לפחות?
"וַיִּקְרְאוּ בְשֵׁם הַבַּעַל מֵהַבֹּקֶר וְעַד הַצָּהֳרַיִם לֵאמֹר "הַבַּעַל, עֲנֵנוּ", וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה; וַיְפַסְּחוּ, עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה" (מלכים א יח, כו).
"וַיְהִי, כַּעֲבֹר הַצָּהֳרַיִם, וַיִּתְנַבְּאוּ, עַד לַעֲלוֹת הַמִּנְחָה; וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה, וְאֵין קָשֶׁב" (מלכים א יח, כט).
ומה קרה שאליהו הנביא (זכור לטוב!) קרא בשם ה'?
"וַתִּפֹּל אֵשׁ ה', וַתֹּאכַל אֶת הָעֹלָה וְאֶת הָעֵצִים, וְאֶת הָאֲבָנִים, וְאֶת הֶעָפָר; וְאֶת הַמַּיִם, אֲשֶׁר בַּתְּעָלָה, לִחֵכָה" (מלכים א יח, לח).
תגובת עם ישראל: "וַיַּרְא, כָּל הָעָם, וַיִּפְּלוּ, עַל פְּנֵיהֶם; וַיֹּאמְרוּ: "ה' הוּא הָאֱלֹהִים, ה' הוּא הָאֱלֹהִים" (צלכים א יח, לט).
מה אליהו הנביא (זכור לטוב!) אמר לעשות לנביאי הבעל?
"וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לָהֶם: "תִּפְשׂוּ אֶת נְבִיאֵי הַבַּעַל, אִישׁ אַל יִמָּלֵט מֵהֶם"--וַיִּתְפְּשׂוּם; וַיּוֹרִדֵם אֵלִיָּהוּ אֶל נַחַל קִישׁוֹן, וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם, (מלכים א יח, מ).
אנונימי, זה שיש אמונות שונות בעולם, זה לא אומר שיש להן זכות קיום. זה לא משנה במה כל אחד מאמין. מה שמשנה - היא מה האמת ומה ההוכחות של הצד שטוען שאמת אצלו. וברור שמי שיש לו הוכחות שהאמת שאצלו והוא יכול להוכיח אותה - אז הוא אמור לעשות את זה ולדאוג לכך שיקיימו את רתון של אלוקי אמת.
למה אמרתי שאתה חצוף? כי להשוות את הקב"ה לאליל - זה חירוף וגדוף כלפי מעלה וצריך לקרוע ששומעים דבר כזה מישראל:
עיין במלכים ב יח, כט-לד ששם רבשקה השווה את הקב"ה לאלילים ואמר כמו שהם לא הצילו את עמם מיד סנחריב (כאילו הם קיימים בכלל) - כך גם הקב"ה לא יצלינו מיד סנחריב.
אחרי דיבור כזה, שבנא הסופר ויואח בן אסף וחזקיהו המלך קרעו את בגדיהם כמי שכתוב בפסוקים הבאים. למה? כי שמעו דברי חירוף כלפי ה'.
"אוּלַי יִשְׁמַע ה' אֱלֹהֶיךָ אֵת כָּל דִּבְרֵי רַבְשָׁקֵה, אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֲדֹנָיו לְחָרֵף אֱלֹהִים חַי" (מלכים ב יט, ד).
תגובת המלך חזיקיהו:
"הַטֵּה, ה', אָזְנְךָ וּשְׁמָע, פְּקַח ה', עֵינֶיךָ וּרְאֵה; וּשְׁמַע, אֵת דִּבְרֵי סַנְחֵרִיב, אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ, לְחָרֵף אֱלֹהִים חָי. יז אָמְנָם, ה': הֶחֱרִיבוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר, אֶת הַגּוֹיִם--וְאֶת אַרְצָם. יח וְנָתְנוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם, בָּאֵשׁ: כִּי לֹא אֱלֹהִים הֵמָּה, כִּי אִם מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן--וַיְאַבְּדוּם. יט וְעַתָּה, ה' אֱלֹהֵינוּ, הוֹשִׁיעֵנוּ נָא מִיָּדוֹ; וְיֵדְעוּ כָּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ, כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהִים לְבַדֶּךָ" (מלכים ב יט, טז-יט).
למה חזקיהו המלך התפלל לה' מה שאתה אמרת לי לא להגיד - אם אתה "צדוק" (אתה לא ) בדבריך ולא אני?
למה אמרתי שאתה חצוף? כי להשוות את הקב"ה לאליל - זה חירוף וגדוף כלפי מעלה וצריך לקרוע ששומעים דבר כזה מישראל:
עיין במלכים ב יח, כט-לד ששם רבשקה השווה את הקב"ה לאלילים ואמר כמו שהם לא הצילו את עמם מיד סנחריב (כאילו הם קיימים בכלל) - כך גם הקב"ה לא יצלינו מיד סנחריב.
אחרי דיבור כזה, שבנא הסופר ויואח בן אסף וחזקיהו המלך קרעו את בגדיהם כמי שכתוב בפסוקים הבאים. למה? כי שמעו דברי חירוף כלפי ה'.
"אוּלַי יִשְׁמַע ה' אֱלֹהֶיךָ אֵת כָּל דִּבְרֵי רַבְשָׁקֵה, אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֲדֹנָיו לְחָרֵף אֱלֹהִים חַי" (מלכים ב יט, ד).
תגובת המלך חזיקיהו:
"הַטֵּה, ה', אָזְנְךָ וּשְׁמָע, פְּקַח ה', עֵינֶיךָ וּרְאֵה; וּשְׁמַע, אֵת דִּבְרֵי סַנְחֵרִיב, אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ, לְחָרֵף אֱלֹהִים חָי. יז אָמְנָם, ה': הֶחֱרִיבוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר, אֶת הַגּוֹיִם--וְאֶת אַרְצָם. יח וְנָתְנוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם, בָּאֵשׁ: כִּי לֹא אֱלֹהִים הֵמָּה, כִּי אִם מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן--וַיְאַבְּדוּם. יט וְעַתָּה, ה' אֱלֹהֵינוּ, הוֹשִׁיעֵנוּ נָא מִיָּדוֹ; וְיֵדְעוּ כָּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ, כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהִים לְבַדֶּךָ" (מלכים ב יט, טז-יט).
למה חזקיהו המלך התפלל לה' מה שאתה אמרת לי לא להגיד - אם אתה "צדוק" (אתה לא ) בדבריך ולא אני?
אתה נותן את התיעוד של התנ"ך, ספר שנכתב מהזווית של מאמיני אדוני, בערך בתקופת בית שני, הרבה אחרי המאורע הזה, לגבי אירוע שבו אליהו הכין שתי עולות בעצמו ועל שלו הוא שפך מים (ואי אפשר לדעת אם אלו באמת היו מים או לא אם הסיפור בכלל מבוסס על מאורע אמיתי) שבו הוא הצליח להבעיר אותו באמצעות תפילה בניגוד לנביאיו של בעל-הדד.
היו אנשים, באותה תקופה, שטענו שהבצרות היא מעשי ידה של מלכת השמים, אסתר ככל הנראה, בשל הפסקת פולחנה.
ותוכל לראות סיפורים של האלים מתגלים לפני אנשים כל שני וחמישי בכמעט כל מיתולוגיה שתרצה.
אה, וכמובן שכיום יש גם סיפורי ניסים ונפלאות של התגלויות של ישוע ומלאכי השמיים, של בודהיסטים והינדואיסטים שמרחפים ומרפאים אנשים להמונים מאמינים בהם.
תוכל להראות עדות מוצקה לדברים הללו? מספר מקורות בלתי תלויים שמתארים את נס יחד עם אולי כמה ראיות לנס? כי אני לא סומך על ספר *אחד* שנכתב מזווית מאוד ברורה, וחוקרים מאשרים שהתנ"ך אוגד ונכתם רק בסביבות בית שני, לגבי מאורע שאין לי באמת גישה אליו בתקופה שלאנשים היה הרבה פחות ידע.
אז לא, אני לא סומך על התיאור של נס מלפני יותר מאלפיים שנה על ידי ספר אחד כשגם לכתבים של כל מיתולוגיה אחרת יש את הניסים והנפלאות שלה.
היו אנשים, באותה תקופה, שטענו שהבצרות היא מעשי ידה של מלכת השמים, אסתר ככל הנראה, בשל הפסקת פולחנה.
ותוכל לראות סיפורים של האלים מתגלים לפני אנשים כל שני וחמישי בכמעט כל מיתולוגיה שתרצה.
אה, וכמובן שכיום יש גם סיפורי ניסים ונפלאות של התגלויות של ישוע ומלאכי השמיים, של בודהיסטים והינדואיסטים שמרחפים ומרפאים אנשים להמונים מאמינים בהם.
תוכל להראות עדות מוצקה לדברים הללו? מספר מקורות בלתי תלויים שמתארים את נס יחד עם אולי כמה ראיות לנס? כי אני לא סומך על ספר *אחד* שנכתב מזווית מאוד ברורה, וחוקרים מאשרים שהתנ"ך אוגד ונכתם רק בסביבות בית שני, לגבי מאורע שאין לי באמת גישה אליו בתקופה שלאנשים היה הרבה פחות ידע.
אז לא, אני לא סומך על התיאור של נס מלפני יותר מאלפיים שנה על ידי ספר אחד כשגם לכתבים של כל מיתולוגיה אחרת יש את הניסים והנפלאות שלה.
אנונימי
לא אכפת לי מהחוקרים. הרי ברור שכל אחד מספרי התנ"ך אמור להכיתב ע"י נביא שמדבר שם וע"י העם להכיר את זה. למה שבדור יותר מאוחר מישהו יתן להם ספרי תנ"ך שלפי מה שכתוב בתוך הספרים עצמם - אמורים להיות מוכרים לעם עוד באותו דור? הם היו אמורים לטעון לאותו אחד שאותו ספרים לא מוכרים להם וזה נוגד את מה שכתוב בהם.
לא אכפת לך מ החוקרים, אכפת לך מהמסורות והאמונות לגבי הקאנון שיש לך.
הראיות מצביעות שהסיפורים הללו נכתבו עד בית שני ושם נכתמו על ידי הפרושים כדי למנוע קבלה של סיפורים חדשים לתנ"ך שהתנגשו באמונה שלהם.
כשכן יהיה לך אכפת ממחקר וראיות,ולא רק דבריהם של אנשי דת ופילפולים, אולי נמשיך את הדיון הזה.
הראיות מצביעות שהסיפורים הללו נכתבו עד בית שני ושם נכתמו על ידי הפרושים כדי למנוע קבלה של סיפורים חדשים לתנ"ך שהתנגשו באמונה שלהם.
כשכן יהיה לך אכפת ממחקר וראיות,ולא רק דבריהם של אנשי דת ופילפולים, אולי נמשיך את הדיון הזה.
אנונימי
אם אלוהים נותר את הזכות לא להאמין, לכאורה, מי אתה שתפר אותה???
אנונימי
❤yolo❤, מי אתה חושב שאתה שאתה מתעלם מהחובה שלך להאמין באלוקים ולקיים את מצוותיו?!
מה זה משנה מה יש בעולם, משנה מה אמור להיות. העולם עדיין לא הגיע לתיקון שלו, עדיין לא קרה מה שאמור לקרות - "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ, עַל כָּל הָאָרֶץ; בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט).
ולא, לשקר אין זכות קיום, רק לאמת.
אתה זה שמנסה לגרום לקבל טעמה שקרית (לא שזה יקרה) כאילו שפתאום בדורנו כבר "לא נעונה", חס ושלום. אין דבר כזה. אתה יודע למה? כי האמת היא לא משתנה. אם מפורשת בה (וזה אחד מעיקרי האמונה שכל יהודי חיב להאמין בהם) בעצמה שהיא ניתנה לנו לכל הדורות לעולם, כמו שכתוב "וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח) - אז מי אתה שתגיד לי שזה לא ככה ועוד מצפה ממני שזה אסכים איתך? הרי זה לא אומר לקרות, כי אני יודע שהטעמה שלך אין לה מקום ומי שטוען את מה שאת טוען - הוא כופר בתורה ואין שום סיבה לקבל את טענותיו.
מה זה משנה מה יש בעולם, משנה מה אמור להיות. העולם עדיין לא הגיע לתיקון שלו, עדיין לא קרה מה שאמור לקרות - "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ, עַל כָּל הָאָרֶץ; בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט).
ולא, לשקר אין זכות קיום, רק לאמת.
אתה זה שמנסה לגרום לקבל טעמה שקרית (לא שזה יקרה) כאילו שפתאום בדורנו כבר "לא נעונה", חס ושלום. אין דבר כזה. אתה יודע למה? כי האמת היא לא משתנה. אם מפורשת בה (וזה אחד מעיקרי האמונה שכל יהודי חיב להאמין בהם) בעצמה שהיא ניתנה לנו לכל הדורות לעולם, כמו שכתוב "וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח) - אז מי אתה שתגיד לי שזה לא ככה ועוד מצפה ממני שזה אסכים איתך? הרי זה לא אומר לקרות, כי אני יודע שהטעמה שלך אין לה מקום ומי שטוען את מה שאת טוען - הוא כופר בתורה ואין שום סיבה לקבל את טענותיו.
אנונימי, לא יודע על מה אתה מדבר. זה שהתנ"ך נחתם והבניא האחרון הוא מלאכי (יש אומרים שהוא עזרא הסופר) ואי אפשר יותר להוסיף ספרים לתנ"ך - אז מפה להסיק שכל התנ"ך נכתב באוהת תקופה? מה זה השטויות האלה?
אנונימי, אפשרות הבחירה אינה אמורה לסתור את הזכות שלי ואת החובה להגן על כבוד ה'. אם אני מנסה לדחוף אותך לתוך האמונה - זה עדיין לא מונע ממך את הבחירה.
כבר גילו שהתנ"ך הוא אוסף של סיפורים שונים שנכתבו על ידי סופרים שונים, נערכו, ונחתמו בתקופת בית שני כדי ליצור קאנוניזציה.
בנוגע לזכות הבחירה, אם אלוהיך בכבודו ובעצמו לכאורה נותן לי את הזכות לא להאמין מי אתה שתכפה עליי להאמין?
בנוגע לזכות הבחירה, אם אלוהיך בכבודו ובעצמו לכאורה נותן לי את הזכות לא להאמין מי אתה שתכפה עליי להאמין?
אנונימי
אנונימי,
1. שקר.
2. לא, אלוקים לא נתן לך זכות לא להאמין, הוא פשוט מאפשר למי שרוצה לטעות - לטעות, כדי נאמין בו מתוך בחירה. בלי בחירה- אין מקום לשכר ועונש.
1. שקר.
2. לא, אלוקים לא נתן לך זכות לא להאמין, הוא פשוט מאפשר למי שרוצה לטעות - לטעות, כדי נאמין בו מתוך בחירה. בלי בחירה- אין מקום לשכר ועונש.
למה לו לאפשר לי לטעות? אם אני טועה זאת בעיה שלו שהוא נתן לי את האפשרות הזו. אני לא אמור להענש על זה. אם הוא לא היה רוצה שאטעה, הוא לא היה נותן לי לטעות.
נסיך קטן, בשביל שבתחר בלא לטעות מרצון (אם אתה רוצה - אתה יכול שלא לטעות).
למה שתקבל שכר על המצוות אם זה לא נעשה מבחירה, אלא היית נשלט כמו רובוט?
בגלל שהעבריות שלך - הן תוצאה של הבחירה הרעה שלך - יש מיסבה מוצדקת להעניש אותך, כי אם זה לא היה ככה - "אנוס רחמנא פטריה" (בבא קמא כח ע"ב).
הקב"ה לא רוצה שתטעה, אבל הוא רוצה שאתה תהיה זה שתבחר ולא לטעות. רק שמונחת בפניך אפשרות לטעות - יש לך את האפשרות לבחור בלא לטעות.
למה שתקבל שכר על המצוות אם זה לא נעשה מבחירה, אלא היית נשלט כמו רובוט?
בגלל שהעבריות שלך - הן תוצאה של הבחירה הרעה שלך - יש מיסבה מוצדקת להעניש אותך, כי אם זה לא היה ככה - "אנוס רחמנא פטריה" (בבא קמא כח ע"ב).
הקב"ה לא רוצה שתטעה, אבל הוא רוצה שאתה תהיה זה שתבחר ולא לטעות. רק שמונחת בפניך אפשרות לטעות - יש לך את האפשרות לבחור בלא לטעות.
מה זה אם אני רוצה אני יכל שלא לטעות? אתה יודע מה זה טעות בכלל? [עח] פעולה על סמך סברה שדבר מסוים הוא נכון שעה שלמעשה איננו נכון, או על סמך סברה שהוא איננו נכון שעה שלמעשה הוא נכון.
איך אני יכל לבחור לא לטעות? חכם חלם. אם הייתי יודע שזו טעות לא הייתי טועה.
איך אני יכל לבחור לא לטעות? חכם חלם. אם הייתי יודע שזו טעות לא הייתי טועה.