5 תשובות
יש מצווה מהתורה לקרוא קריאת שמע בבוקר ובערב (כולל 3 הפרשיות; שמע, והיה,ויאמר) ואז לפני שהולכים לישון להגיד ברכת "המפיל" אם זה לפני חצות ולאמר קריאת שמע (אפשר רק את הפרשיה הראשונה עד "והיה אם שמוע")
זה תלוי מנ את קוראת
אם את קוראת רק קריאת שמע אז את יכולה לקרוא מתי שבא לך ולעשות
ואם את קוראת קריאת שמע שעל המיטה שזה מתחיל ב'ריבונו של עולם' ואז ברכת המפיל וכל הקטע עם הווידויים וזה אז זה צריך להיות לפני שאת הולכת לישון, אם עדין לא הבנת תפני אלי בפרטי אני אשמח לעזור לך הכי
אם את קוראת רק קריאת שמע אז את יכולה לקרוא מתי שבא לך ולעשות
ואם את קוראת קריאת שמע שעל המיטה שזה מתחיל ב'ריבונו של עולם' ואז ברכת המפיל וכל הקטע עם הווידויים וזה אז זה צריך להיות לפני שאת הולכת לישון, אם עדין לא הבנת תפני אלי בפרטי אני אשמח לעזור לך הכי
מחלוקת בין אמוראים ב-בבלי (ברכות כח) אם ק"ש דאוריתא או דרבנן (יש שכתבו שלכ"ע דרבנן) מהירושלמי בכ"מ נראה שהוא דאורייתא (מחבר חרדים סובר שיכול להיות שנמצאת בירושלמי הדעה שק"ש דרבנן), וכן נראה מסתימת הבבלי ומהתוספתא. כתבו הרי"ף והרמב"ם שקריאת שמע דאורייתא וכ"פ הר"י קארו. אמנם רב אחאי גאון (שאילתות), בעלי התוספות ו"שאגת אריה" דעתם שקריאת שמע דרבנן.
נשים פטורות ממצוות קריאת שמע (משנה, ברכות ג, ג) מפני שהן אינן חייבות בתלמוד תורה, וקריאת שמע היא קיום של מצוות תלמוד תורה (ירושלמי, ברכות ג, ג; עייני בבלי מנחות צט ע"ב) או משום שקריאת שמע היא מהמצוות התלויות בזמן שנשים פטורות מהן (בבלי ברכות כ ע"ב).
אם רצתה לעשות מצווה שאינה חייבת בה רשאית לעשות אותה (תורת כהנים, נדבה ב; בבלי עירובין צו ע"ב, ר"ה לג ע"א) ומקבלת שכר (בבלי קידושין לא ע"א: אר"ח, גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה).
יש לקרוא את שמע פעמיים בכל יום בזמן הקימה ובזמן השכיבה. עוד הוסיפו חכמים ואמרו שמצווה לקרוא פרשה ראשונה של שמע על המיטה ותיקנו לברך לפני הקריאה את ברכת המפיל (ירושלמי ברכות א, א; בבלי ברכות ד ע"ב, ס ע"ב).
בירושלמי (הנ"ל) אמרו שמותר לומר דברים (לדעת ר"ש ליברמן פירושו קילוסים ודברי שבח) אחרי קריאת שמע על המיטה (אצלם זו הייתה קריאת שמע של הערב), ומוכח שמותר ללמוד תורה אחר כך ולקרוא מזמורים.
דעת הרמ"א שצריך לישון מיד אחרי ק"ש על המיטה ואין לאכול, לשתות או לדבר, ואם לא יכול לישון מיד יחזור ויקרא עד שיירדם (או"ח סי' רלט, עפ"י ירושלמי הנ"ל והגהות מיימוניות). אם הדבר נחוץ מותר לדבר, לאכול או לשתות (מ"ב שם , סק"ד).
נשים פטורות ממצוות קריאת שמע (משנה, ברכות ג, ג) מפני שהן אינן חייבות בתלמוד תורה, וקריאת שמע היא קיום של מצוות תלמוד תורה (ירושלמי, ברכות ג, ג; עייני בבלי מנחות צט ע"ב) או משום שקריאת שמע היא מהמצוות התלויות בזמן שנשים פטורות מהן (בבלי ברכות כ ע"ב).
אם רצתה לעשות מצווה שאינה חייבת בה רשאית לעשות אותה (תורת כהנים, נדבה ב; בבלי עירובין צו ע"ב, ר"ה לג ע"א) ומקבלת שכר (בבלי קידושין לא ע"א: אר"ח, גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה).
יש לקרוא את שמע פעמיים בכל יום בזמן הקימה ובזמן השכיבה. עוד הוסיפו חכמים ואמרו שמצווה לקרוא פרשה ראשונה של שמע על המיטה ותיקנו לברך לפני הקריאה את ברכת המפיל (ירושלמי ברכות א, א; בבלי ברכות ד ע"ב, ס ע"ב).
בירושלמי (הנ"ל) אמרו שמותר לומר דברים (לדעת ר"ש ליברמן פירושו קילוסים ודברי שבח) אחרי קריאת שמע על המיטה (אצלם זו הייתה קריאת שמע של הערב), ומוכח שמותר ללמוד תורה אחר כך ולקרוא מזמורים.
דעת הרמ"א שצריך לישון מיד אחרי ק"ש על המיטה ואין לאכול, לשתות או לדבר, ואם לא יכול לישון מיד יחזור ויקרא עד שיירדם (או"ח סי' רלט, עפ"י ירושלמי הנ"ל והגהות מיימוניות). אם הדבר נחוץ מותר לדבר, לאכול או לשתות (מ"ב שם , סק"ד).
שואל השאלה:
יש לי שאלה? חייב לקרוא קריאת שמע של המיטה או רק קריאת שמע רגילה? כי קשה לי ישר להירדם בלי לדבר ובלי טלפון. זה מותר?
יש לי שאלה? חייב לקרוא קריאת שמע של המיטה או רק קריאת שמע רגילה? כי קשה לי ישר להירדם בלי לדבר ובלי טלפון. זה מותר?
מדין התלמוד (בבלי ברכות ס ע"ב), יש לברך המפיל ולקרוא פרשה ראשונה (שמע עד והיה אם שמוע לא כולל), אפשר להוסיף פסוק רחמים (דף ד) ור' יהושע בן לוי היה קורא את מזמורים צ"א וג' מתהלים (בבלי שבועות טו ע"ב).
רבי נחוניה בן הקנה אומר שהאריך ימים בין היתר משום שלא עלתה על מיטתו קללת חברו, וביארו שהכוונה היא כמו מה שהיה נוהג מר זוטרא לומר כשהיה עולה על מיטתו שהוא סולח לכל מי שציער אותו (בבלי מגילה כח ע"א), וכך נהגו ישראל לעשות.
נמצא שצריך לקרוא פרשה ראשונה ולברך המפיל. דבר טוב הוא לומר פסוקי רחמים ולסלוח לכל מי שפגע בנו.
לגבי הטלפון, אם זה נחוץ להירדמות אז נראה שמותר.
רבי נחוניה בן הקנה אומר שהאריך ימים בין היתר משום שלא עלתה על מיטתו קללת חברו, וביארו שהכוונה היא כמו מה שהיה נוהג מר זוטרא לומר כשהיה עולה על מיטתו שהוא סולח לכל מי שציער אותו (בבלי מגילה כח ע"א), וכך נהגו ישראל לעשות.
נמצא שצריך לקרוא פרשה ראשונה ולברך המפיל. דבר טוב הוא לומר פסוקי רחמים ולסלוח לכל מי שפגע בנו.
לגבי הטלפון, אם זה נחוץ להירדמות אז נראה שמותר.
באותו הנושא: