9 תשובות
שמירת עיניים, להיות בשמחה תמיד, שמירת לשון הרע, לא להיות בבטלה, "לב טהור", אש בעבודת ה'
אם אתה צריך הסברים על כל דבר, אסביר אם תגיד שאתה צריך
אם אתה צריך הסברים על כל דבר, אסביר אם תגיד שאתה צריך
אנונימית
שואל השאלה:
מה הכוונה לב טהור, לא לדבר רע על אף אחד?
מה הכוונה לב טהור, לא לדבר רע על אף אחד?
אנונימי
בספר קדושת האדם, יש לומד 'לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי' 3 פעמים ולהעביר יד על המצח כל פעם. זוהי סגולה לבטל מחשבות זרות - ובפרט לפני תפילה
אנונימית
שואל השאלה:
יש עוד סגולות להחליש את היצר הרע?
יש עוד סגולות להחליש את היצר הרע?
אנונימי
בקישור זה סיפור קצר שאני ממליצה לך להכנס ולקרוא, אם הסיפור יגרום לך להבין מה המסק שלו, תנסה ללמוד ממנו..
"לימוד התורה הוא התרופה הטובה ביותר כנגד יצר הרע"
"לימוד התורה הוא התרופה הטובה ביותר כנגד יצר הרע"
אנונימית
הגמ' ברכות (ה רע"א) מביאה כמה עצות:
א"ר לוי בר חמא אמר ר"ש בן לקיש לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע (רש"י: שיעשה מלחמה עם יצר הרע) שנא' (תהלים ד, ה) רגזו ואל תחטאו. אם נצחו מוטב ואם לאו יעסוק בתורה שנאמר "אמרו בלבבכם" (לימוד תורה = עבודה שבלב; ספרי דברים לד, מכילתא דרשב"י שמות כה) אם נצחו מוטב ואם לאו יקרא קריאת שמע שנאמר על משכבכם אם נצחו מוטב ואם לאו יזכור לו יום המיתה שנאמר ודומו סלה (רש"י: יום הדומיה הוא יום המות שהוא דומיה עולמית)
גם הגמ' קידושין (ל ע"ב)מדברת על כך: "כך הקב"ה אמר להם לישראל בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו שנאמר (בראשית ד, ז) הלא אם תטיב שאת ואם אין אתם עוסקין בתורה אתם נמסרים בידו שנא' לפתח חטאת רובץ ולא עוד אלא שכל משאו ומתנו בך שנאמר ואליך תשוקתו ואם אתה רוצה אתה מושל בו שנאמר ואתה תמשל בו" עיין שם.
בכל מקרה הניסיון מורה שהנטיות יכולות לעלות גם בלימוד התורה... לכן יש להרחיק כמה שיותר ולהסיח את הדעת עם דברים אחרים. גם אם החשק התגבר תנסה למשוך את הזמן כדי שאולי תתחרט עד שתגיע לזה (תוס' על קידושין מ ע"א). אם באת כבר לידי מעשה מוטב שתפרוק את יצרך בלא הרהור וראיית דברים רעים.
כמובן שהעצה הפשוטה היא להתרחק מהכיעור בכלל כדי לא להגיע לידי ניאוף, אבל מה נעשה ודורנו כה פרוץ.
הכי חשוב שלא תיפול לתסכול ולעצבות בעקבות חטא זה. אני מכיר בחורים עדינים וצדיקים שנופלים בזה. איך אומר ראש הישיבה שלי: "נפילות בהוז"ל בגיל הנעורים הן לא מדד ליראת שמים של הבחור".
א"ר לוי בר חמא אמר ר"ש בן לקיש לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע (רש"י: שיעשה מלחמה עם יצר הרע) שנא' (תהלים ד, ה) רגזו ואל תחטאו. אם נצחו מוטב ואם לאו יעסוק בתורה שנאמר "אמרו בלבבכם" (לימוד תורה = עבודה שבלב; ספרי דברים לד, מכילתא דרשב"י שמות כה) אם נצחו מוטב ואם לאו יקרא קריאת שמע שנאמר על משכבכם אם נצחו מוטב ואם לאו יזכור לו יום המיתה שנאמר ודומו סלה (רש"י: יום הדומיה הוא יום המות שהוא דומיה עולמית)
גם הגמ' קידושין (ל ע"ב)מדברת על כך: "כך הקב"ה אמר להם לישראל בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו שנאמר (בראשית ד, ז) הלא אם תטיב שאת ואם אין אתם עוסקין בתורה אתם נמסרים בידו שנא' לפתח חטאת רובץ ולא עוד אלא שכל משאו ומתנו בך שנאמר ואליך תשוקתו ואם אתה רוצה אתה מושל בו שנאמר ואתה תמשל בו" עיין שם.
בכל מקרה הניסיון מורה שהנטיות יכולות לעלות גם בלימוד התורה... לכן יש להרחיק כמה שיותר ולהסיח את הדעת עם דברים אחרים. גם אם החשק התגבר תנסה למשוך את הזמן כדי שאולי תתחרט עד שתגיע לזה (תוס' על קידושין מ ע"א). אם באת כבר לידי מעשה מוטב שתפרוק את יצרך בלא הרהור וראיית דברים רעים.
כמובן שהעצה הפשוטה היא להתרחק מהכיעור בכלל כדי לא להגיע לידי ניאוף, אבל מה נעשה ודורנו כה פרוץ.
הכי חשוב שלא תיפול לתסכול ולעצבות בעקבות חטא זה. אני מכיר בחורים עדינים וצדיקים שנופלים בזה. איך אומר ראש הישיבה שלי: "נפילות בהוז"ל בגיל הנעורים הן לא מדד ליראת שמים של הבחור".
שואל השאלה:
אני מכיר את שתי הגמרות שהבאת ואני מכיר את כל הסיפורים של רבי יהודה פתיה ואני מכיר כל מה שכותב הזוהר על הנושא, אבל ברגע שאתה באתר פרוץ ורואה מה שאתה רואה אתה חושב על כל מה שאומר הזוהר אבל אתה פשוט עושה את זה ואומר מה זה משנה אם נפלתי פעם אחת או פעמיים או 800, ככה או ככה צריך תיקון של האר"י אז אתה פשוט עושה עוד פעם ואחרי זה אתה עושה תשובה ובוכה ומבטיח לא לחזור לחטא ואחרי כמה ימים...
אני מכיר את שתי הגמרות שהבאת ואני מכיר את כל הסיפורים של רבי יהודה פתיה ואני מכיר כל מה שכותב הזוהר על הנושא, אבל ברגע שאתה באתר פרוץ ורואה מה שאתה רואה אתה חושב על כל מה שאומר הזוהר אבל אתה פשוט עושה את זה ואומר מה זה משנה אם נפלתי פעם אחת או פעמיים או 800, ככה או ככה צריך תיקון של האר"י אז אתה פשוט עושה עוד פעם ואחרי זה אתה עושה תשובה ובוכה ומבטיח לא לחזור לחטא ואחרי כמה ימים...
אנונימי
אתה יכול לצום פ"ד תעניות או תענית של 3 ימים רצופים בשובבי"ם? לדעתי, כל התיקונים הללו גדולים מנשוא בפרט בדורנו. ותמיד תזכור האומר אחטא ואשוב אין מספקים בידו לעשות תשובה.
שואל השאלה:
אני יודע אבל לפי מה שהבנתי היום יש בזה הקלות ואפשר לצום יום אחד ולפדות את השאר בכסף.
ככה שמעתי שהרב מאיר אליהו אמר בשם הבן איש חי
אני יודע אבל לפי מה שהבנתי היום יש בזה הקלות ואפשר לצום יום אחד ולפדות את השאר בכסף.
ככה שמעתי שהרב מאיר אליהו אמר בשם הבן איש חי
אנונימי
באותו הנושא: