4 תשובות
לקראת סוף המאה ה-18 החלו באנגלייה שינויים בתחום תהליכי הייצור והם סימנו את תחילת התהליך הנקרא " המהפכה התעשייתית", תהליך איטי והדרגתי של מעבר משיטת ייצור מיושנת לשיטת ייצור חדשה.
ראשיתה של המהפכה התעשייתית קשורה בשימוש בקיטור כמקור אנרגיה.
החלו להשתמש בקיטור להפעלת מנועים בתעשייה ובתחבורה, עד אז הכלכלה הייתה מבוססת על עבודת אדמה ועל עבודת כפיים קשה ומאומצת, ויכולת הייצור הייתה מוגבלת.
מעתה, יכלו להתבסס על ייצור תעשייתי בכמויות גדולות יותר בעזרת מכונות. תהליך זה נקרא "מיכון".
במקום שבעל מלאכה אחד יהיה אחראי לייצור מוצר שלם, התוצאה מן התיעוש הייתה שכל פועל נעשה מומחה לשלב מסויים בתהלי הייצור.
ג'יימס ואט המציא את מנוע הקיטור בשנת 1774, ממציא סקוטי שעל שמו נקראת יחידת ההספק ואט.
השימוש במנוע הקיטור חולל שינויים רבים בתעשייה, המהיר שבהם התחולל בתעשיית הטקסטיל.
בתי מלאכה לטוויה ליצירת חוטים מצמר, מכותנה או מכל חומר אחר היו הצרכנים הגדולים ביותר של מנועי הקיטור.
הכותנה שעד אז הייתה תעשייה ביתית וידנית - עברה לבתי חרושת וגדלה במהירות רבה.
גם בתחום התחבורה התחולל שינוי אדיר בעקבות מנוע הקיטור - השייט בים השתנה מחתירה במשוטים באוניות מפרש שתלויות בעוצמת הרוח למעבר במנוע קיטור ובנוסף על אוניות קיטור היה אפשר לטעון מטען גדול וכבד יותר מאוניות מפרש רגילות.
כלי התחבורה המסמל יותר מכל את המהפכה הינו הרכבת, הרכבת שימשה להובלת משאות ומאוחר יותר גם לתחבורה.
יש כאן מעבר משימוש בסוס ועגלה או ספינות מפרש לרכבת וגם ברכבת חלו שינויים מהנעה על מסילות בעץ, מעבר למסילות ברזל.
מהפכה שבא כל הייצור הידני הפך למכונות ולכן היה מחסור בעבודה (הרבה בטלנים ועניים)
מודרניזציה- המהפכה התעשייתית - המעבר מהכפרים לעיר הרס את תופסי החיים המסורתיים ויצר מסגרות חברתיות כלכליות חדשות. המעבר לעיר הגביר את תחושת הניתוק והניכור והגביר את הרצון להזדהות ולהשתייכות לקבוצה. הלאומיות הקנתה תחושה של שייכות והעניקה ביטחון וגאווה להמון, ובכך הפכה למוקד הזדהות. באמצעות התחבורה והתקשורת הופצו רעיוניות חדשים בכל אירופה.