57 תשובות
מה קשור טרנד מה
יש אנשים שפשוט לא מאמינים וזאת זכותם.
והרוב באמת מאמינים
זה לא טרנד
באמת הגיע הזמן לדבר על זה
אנונימית
איכס . אז אל תהיי מודרנית
זה לא טרנד,
פשוט יש כאלה שלא מאמינים
שואל השאלה:
לא טרנד? כל מקום שאתה כותב שאתה מאמין ב-ה' יורד ממך.
דיברתי עם מישהו והוא אמר לי שאני ממש חכמה ואינטליגנטית וכיף לדבר איתי
ואז שהוא שאל מה אני חושבת על הדת אמרתי שאני מסורתית והוא רשם "עזבי כנראה שטעיתי".
מה-
על מה המינוסיםם אלוהיםם כי רשמתי שאני מאמינה ב-ה'???????
אנונימית
שואל השאלה:
לגמרי
גם לי יש כמה חברים אתאיסטים וזה לא מזיז לי שיחשבו מה שבא להם
אבל כשאני מדברת עם מישהו והוא פוסל אותי וחושב שאני לא אינטיליגנטית בגלל שאני מאמינה ב-ה' כאילו מהה
אנונימית
זה בגלל שהאתאיזם בזמן האחרון תפס תאוצה וזה גרם לאתאיסטים להרגיש סוג של עליונות מוגזמת ולא ממקום בריא אז זה מגיע עם המון התנשאות וכמו סוג של "בילוי".
יש אנשים שמאמינים ויש שלא, לא צריך להיות טרנד להדבק לצד אחד, בעיקרון עלוב לראות את הטרנדיות שיש באתאיזם, טבעונות וכד', אנשים צריכים ללכת אחרי האמונות והערכים שלהם ולא בגלל שזה מגניב יותר.
אבל באמת יש התנשאות מסוימת מצד אתאיסטים שהם כביכול מאמינים יותר במדע ואוהבים דברים ריאליים יותר ושהם אינטילגנטיים יותר, זה לא נכון, אני לא אתחיל להגיד כמה חברים חכמים ואינטלגנטיים שמאמינים באלוהים יש לי כי זה מיותר, צריך להבין שאין קשר בין אמונה דתית לבין אינטלגנציה ואין טעם להתנשא כי אין פה צד טוב יותר.
זאת התנשאות שמוטמעת בהם אבל גם למאמינים לא חסר, צועקים לאתאיסטים שהם חסרי מסורת ועוכרי ישראל, לא מכובד, כל אחד והערכים והאמונות שלו.
אני מניחה שזה מעין טרנד לשנוא את הדת כי מההתנשאות הזאת הם גורמים לעצמם להרגיש יותר אינטלגנטיים, כמו שיש מעין טרנד או שאיפה אצל בנות (מעטות מאוד, מהסוג שמנסות להוכיח שהן טובות או חכמות בכוח) שהן חכמות, אני נתקלתי במישהי שניסתה להוריד מהנשיות שלה באופן די עלוב כדי להציג את עצמה כאינטילגנטית יותר, היא אמרה ששאלו אותה מה זה מסקרה והיא אמרה לא יודעת, לא יודעת מה זה מסקרה, משהו של עיניים. אם היא יודעת שזה משהו של עיניים - היא יודעת מה זה, זה די שוביניסטי מצדה, לרצות להוכיח שהיא כמה שפחות נשית וככה היא יותר אינטלגנטית וחכמה, יכול להיות שלא תראו את הקשר אבל זה עניין של הכרות עם הילדה הזאת, בכל מקרה, אנשים מנסים להבליט תכונות שאפילו לא בהכרח יש להם כדי להציג את עצמם באור מסוים.
אז את חושבת שמבחינת מעשים בפועל כשאתאיסטים רוצים להפריד את הזהות של המדינה מהדת ולהפוך אותה לכל אזרחיה זה מבחינתך לא "חסר מסורת" ו"עיכור ישראל" ?
דרך אגב, אני לא אתאיסטית, אני מאמינה באלוהים ועדיין חושבת שזה רעיון טוב וחיוני למדינת ישראל להפריד דת ממדינה, על מנת ליצור שיוויון ולמנוע דברים שקורים בגלל שאין את ההפרדה הזאת, אתה מסתכל על זה ככה, כאילו הפרדת דת ממדינה זה לאסור על קיום דת במדינה, זה לא נכון, זה מפריד את השימוש בדת בדברים הקשורים למדינה וככה מונע אפליית נשים, שוביניזם, פגיעה בזכויות להט"ב. אנשים חותרים לכך שהמסורת היהודית ודת תהיה 'אסורה' וזה לא נכון, זה ימשיך להתקיים באופן דומה ואנשים ישמרו על המסורת כי היא חשובה להם, גם אתאיסטים, חלקם לפחות, עושים חגים שזה דבר שמאחד את המשפחה ומפגיש אותה, ההזדמנות היחידה בערך, אנשים שרוצים לשמור את החגים ולקיים ארוחות חג משפחתיות יעשו זאת ומי שלא לא, הפרדת דת ממדינה לא נוגעת בזה, היא תועיל בפתיחת החברה הישראלית לרעיונות ליברליים וזכויות אדם ותאפשר דברים רבים שכרגע לא אפשריים.
זו לא חוסר מסורת ולא עכירת ישראל אלא דאגה לכל אזרחי המדינה, גם הדתיים, גם החילוניים, נשים וגברים כאחד, הטרוסקסואליים והומוסקסואליים כאחד, יהודים וערבים.
כשאת רוצה להפריד את הדת היהודית מהמדינה היהודית ולעקור את הזהות שלה את עושה בדיוק מה שעוכר ישראל וחסר מסורת עושה - הוא בעד פעולות שעוכרים את ישראל ופוגעים בו, במדינה שלו או בדת שלו. תחת הגדרה - זה עכירת ישראל.
שואל השאלה:
^מורא
אני כן חושבת שכשאתאיסטים רוצים להפריד את זהות המדינה מהדת זה חסר מסורת ועיכור ישראל
אנונימית
שואלת השאלה - זה על פי הגדרה הם ככה.
עוכר ישראל זה אדם שפועל לפגוע בעם ישראל, החוקים שלו, חגים ומסורת.
חסר מסורת זה אדם שאין לו ערך או כבוד למסורת.
שואל השאלה:
^אהה הבנתי
תדע שאנשים שהם חכמים כמוך שיודעים לנהל דיון בצורה יפה וגם מאמינים בדת עושים אותי מאושרתת
אנונימית
אני הגעתי לדת מתוך מחקר והרבה קריאה. אני שמח שאני מצליח לגרום לך להרגיש גאה.
שואל השאלה:
^אנונימית
זה תפס תאוצה לאחרונה ואי אפשר להגיד שלא
דיי להיות גויים נשבר מזה כבר זו מדינת היהודים
נראה לך הגיוני שכשמלמדים *יהודים* *תורה* קוראים לזה כפייה?
אנונימית
לא טרנד
אני אגלה לך סוד
לא כולם מאמינים באלוהים. ולא כולם אוהבים את הדת.
וזכותם
זה לא טרנד כמו הסליים או הוסקו גירלס
זה פשוט אנשים עם דרכי חשיבה שונה
אנונימית
ילדה מקסימה אמרה שאנשים מאמינים טועים כשהם אומרים שאתאיסטים בדרך כלל עוכרי ישראל בגלל הדברים שהם תומכים בהם אז התחלתי איתה דיון בעניין.
שואל השאלה:
^סבבה חחח
מה השאלה? לא הבנתי
אנונימית
אני חושב שצריך להפריד דת ממדינה, ועדיין להגדיר את מדינת ישראל בראש ובראשונה כמדינה יהודית. יהודית לא מתוך דת (גם, אבל לא רק) אלא יהודית מתוך מורשת היסטורית ארוכת שנים והלאום היהודי.
אנונימי - בגלל שגם במצב של חופש מוחלט כמו למשל בארה"ב שם יש מעל 50% התבוללות יהודים אז מתקרבים יותר לדת?
^אני חולק עליך. בין אם אתה אדם מאמין או לא, יש לדת המון צדדים חיוביים. חשוב לזכור שהדת לא גורמת לרוע. האנשים גורמים לרוע ומתרצים זאת בסימוכים דתיים. דת בבסיסה היא דבר חיובי. יש אנשים רעים, שרצה הגורל והם במקרה מאמינים.
אני מכוון את התגובה שלי לאנונימי^
מורא - אני עצמי מגיע ממשפחה מסורתית. ואני חושב שיש ערך ליהדות כדת. יחד עם זאת היא תישאר גם בלי פיקוח המדינה, ויתרה מזאת, אני מאמין באמת ותמים שדווקא במקום בו אין כפייה והדת מיושמת מתוך רצון אמיתי, רק אז היא תפרח.
במצב של חופש מוחלט אנשים מתחברים למסורת מרצונם. החופשי , אחוזי ההתבוללות בארצות הברית לא יהיו בארץ זה מצב שונה .
אני לא אומר מה דעתי , רק אומר שבהתחשב בכפייה שיש במדינה היא עושה הרבה יותר נזק מתועלת, הרבה יותר פילוג , שנאת דת או דתיים בכלל , גורמת לאנשים לרצות לעזוב את המדינה ובפועל היא לא באמת שומרת על הדת, מי שרוצה נישואים אזרחיים עושה את זה בחול , מי שרוצה לחלל שבת עושה את זה גם בלי תחבורה ציבורית , מי שרוצה להתבולל עושה את זה בלי להתחתן או עם חתונה בחול , להטב עושים מה שהם רחצים רק שלא מקבלים זכויות , תסביר לי מה הטעם בכפייה הזאת ?
אנונימי
אני לא טענתי שהדת רעה, טענתי שהכפייה היא רעה ועושהנשל רע לדת .
אנונימי
גרביל מטוגן - אם מה שאתה אומר היה נכון אז בארה"ב היה אמור להיות הקהילה הכי פורחת ומשגשגת שיש - וזה הקהילה הכי גוססת אצל היהודים.
ולגבי ארצות הברית, היא לא מוגדרת מבסיסה כמדינה יהודית, והאינטראקציה עם לא יהודים ביום יום היא בלתי נמנעת. לעומת זאת במדינת ישראל, שבה יש רוב יהודי, ומתוך היהודים רוב מאמין, זאת לא תהיה בעיה מכיוון שגם במקרה שבו אדם אתאיסט לחלוטין ככל הנראה הוא יבחר לגור ולהתחתן עם יהודי/ה אחר/ת דווקא בגלל החיכוך המתמיד שלנו עם יהודים אחרים.
אנונימי - אתה טוען שאתה רוצה את אותו החופש כמו שיש היום בארה"ב. אז הניסוי הזה כבר נעשה והתוצאות הן שהקהילה היהודית בארה"ב גוססת. אז למה אתה מצפה שהמצב בארץ יהיה יותר טוב?
גרביל מטוגן - ברגע שתקח את החוקים שקובעים שזה מדינה יהודית כולל אלה שמדגישים את הזהות שלה כמו חגים ושבת אתה תשדר יותר את האווירה שזה מדינת כל אזרחיה, כזאת שבסוף כמו בארה"ב והמערב תקבל כל אזרח או כזה שהתחתן עם יהודיה או יהודי שאז הילדים שלהם שחוגגים חגים של דתות אחרות גם יתחתנו עם יהודים ואז - קיבלת קהילה מתבוללת.

העניין הוא עובדתי - אם חופש היה תורם לרצון של אנשים יותר להתמיד גם אם בארה"ב יש הרבה אנשים מדתות אחרות הם היו אמורים עדיין לרצות לפי ההגדרה שלכם לשמור יותר - העובדה שהם רוצים לשמור פחות. זה פשוט נתון עובדתי.
בגולה, בין לא יהודים אם אנחנו רוצים לשמר את יהדותנו אנחנו מחויבים חובה מוסרית להגן בכל היקר לנו על הדת ועל כתבי הקודש, כי אלה הדברים היחידים בגולה שמחברים בינינו כעם. לעומת זאת, בארץ ישראל, כאשר יש אינספור מיתוסים מקומיים שכולנו גדלנו עליהם, תרבות ייחודית רק לנו, שפה, ורוב יהודי, אנחנו נשמור על עצמנו כעם גם ללא הכרח דתי (למרות שהוא יהווה עוד בסיס להסתמך עליו כדבק שמאחד בינינו) ולכן אין חובה במדינת ישראל להיות אדם מאמין כדי להשתייך לעם.
ודרך אגב - הטענה שלכם שבלי הקפדה על הדת ואנונימי רוצה נישואין אזרחיים מה שאומר יותר התבוללות כי זה יהיה יותר קל אתם טוענים שעם החופש המוחלט הזה בו אנשים יעשו מה שבא להם ואז כבר מבחינתם מה כבר יהיה יהודי בהם אתם טוענים שיהיה שמירה גדולה יותר של זהות - אז שוב, ארה"ב וגם אירופה הם דוגמאות שזה לא נכון.
גרביל מטוגן - אבל שוב... הדוגמא של ארה"ב שאמרת "יש לנו חובה מוסרית לשמור על הזהות שלנו" עובדתית כשיש שם את החופש שיש שם זה לא קורה. לא רק שזה לא קורה הקהילה שם גוססת. עכשיו אז אתה אומר לי שכאן אם ניתן חופש ומוחלט ויהודים יתחילו להתחתן חופשי עם אנשים מדתות אחרות ולאזרח אותם והכל יהיה פרוץ אכשהו כאן התוצאה תיהיה שונה רק בגלל שהרוב כאן יהודי למרות שבאירופה וארה"ב למרות שהרוב שם נוצרי מוחלט קיים המון התבוללות ואיבוד זהות.

לכן על מנת לטעון את מה שאתה ואנונימי טוענים כדבר נכון זה אמור להראות לי שהתוצאה בארה"ב ואירופה דווקא שונה - והיא לא.
יש הבדל בין יהודי (חלק מהיהדות) לבין יהודי שהוא יהודי כי אבותיו יהודים והוא חלק מהמורשת ההיסטורית הזאת, מבלי להתייחס לפן הדתי.
שנאת הדת מקורה בכפייה הדתית שיש במדינה הזאת , דת אמורה להיות מסורת של כולם ובפועל היא גורמת לאנשים לכל כל הרבה פגיעה בחיי היום יום שאנשים פשוט שונאים אותה , וגם בגלל האנשים שמדברים בשם הדת שמציגים דעות פרימיטיביות, לא הוגנות ...
אנונימי
גרביל מטוגן - אך אתה רוצה להיות יהודי בלי שום סממן יהודי שעושה אותנו יהודים?
אבל במצב בין מדינת ישראל לארצות הברית הוא שונה לחלוטין. שוב פעם, בגולה, כשאנחנו מיעוט, על מנת שלא ניבלע בתוך עמים אחרים יש לנו אחריות מוסרית עליונה לעצמנו, למצוא דבק שמאחד אותנו. הדבק הזה הוא הדת וכתבי הקודש שבמשך אלפי שנים בגולה איחדו אותנו כעם. כאשר אנחנו גרים במדינת ישראל, בין רוב יהודי, ורוב מאמין, יש לנו כל כך הרבה סוגי "דבקים" אחרים שמאחדים את העם שלנו מלבד הדת שזה כבר לא הכרחי לנו על מנת לשרוד. הדת עדיין בבסיסה דבר חיובי, אבל מרגע שהתבטל ההכרח, אנחנו חופשיים לשמור אותה (או שלא) כאוות נפשנו, ודווקא מתוך החופש הזה, תגדל האהבה האמיתית לדת.
שואלת השאלה, מדברים שרשמת מסתמן שאת מתנגדת לכך שיש אנשים שלא מאמינים, זה אורח החיים שלהם ואת צריכה לכבד את זה, כן יש איזשהי התנשאות לא מוצדקת מאתאיסטים לתאיסטים שנובעת מסטיגמות שטחיות בלבד אבל מה שאת אומרת מצביע על כך שאת לא מסכימה עם קיום אנשים כאלה, שלדעתך כולם חייבים להיות מאמינים ושומרי מסורת. אך יש סקלה ארוכה של אנשים שונים עם אורח חיים שונה ואמונות שונות, מאתאיסטים מוחלטים ועד דתיים לאומיים וחרדים, כל אחד מאמין בדרך שלו, יש גם אנשים ששומרים חלק מהמצוות ויש אנשים שגם לא שומרים אבל מאמינים באלוהים, יש כל כך הרבה סוגים ומגוון גדול על הסקלה.
שואל השאלה:
^ילדה מקסימה
סליחה זו לא הייתה הכוונה שלי. כמובן שאני יודעת שישנם אתאיסטים שזה אורח החיים שלהם ואין דבר שאוכל לעשות בנושא.
מה שמפריע לי זה שיש לאחרונה ממש ניגוד קיצוני לדת, *במדינת היהודים* למשל הדוגמא שאמרתי על כפייה
ולא יודעת איך להסביר, מפריע לי שהדת נראית כמו משהו רע בעיני אנשים והם מציגים אותה כדבר שלילי כשבעצם הדת זה עולם ומלואו של ערכים ומוסרים וזה הופך כל כך הרבה אנשים לטובים יותר
אנונימית
שואל השאלה:
אשכרה יש פה 10 נעצים ו44 תגובות
ויש בחמות שאלה עם 8 נעצים ו13 תגובות
וזה לא בחמות
מה הקטע וואיי זה גם שאלה הרבה יותר מעניינת וחשובה ממה שיש בחמות
אנונימית
הקהילה שלם גוססת כי הקהילה שם נמצאת בין רוב לא יהודי וחסר לה הדבק שיאחד אותה. המצב שונה לחלוטין בארץ
ילדה מקסימה - מתוקף הגדרה אדם שרוצה שהמדינה תהפוך ל"חגיגה אחת גדולה" הוא כזה שרוצה לפגוע במוסר והזהות והמסורת היהודית ולכן הגיוני שיהיה לה בעיה עם זה.
גרביל - מוסר זה כללי התנהגות מנחים להתנהגות ראויה. זה ההגדרה של מוסר ולכן הדת כן קשורה למוסר. אחת הסיבות שיש לך מוסר כמו שיש לך הוא בין השאר המקום בו גדלת שמבוסס על ערכים יהודים מאשר במקום אחר שבו יכול להיות שהיית מקריב ילדים או אוכל בני אדם.
אתה לא חושב שאנשים שמשתמשים בשם הדת (לא משנה איזו דת אבל לשם הדיון היהדות.) רוע שהם גורמים הם אנשים רעים?
אני לא טענתי שהדת לא קשורה למוסר. מה שכן אמרתי שעל מנת להיות אדם מוסרי או טוב הוא לא בהכרח צריך להיות אדם מאמין
גרביל - אבל זה תלוי מה אתה מגדיר בתור רוע. זה העניין. מבחינתך רוע זה לרצות להחיל את חוקי היהדות והמוסר והמסורת היהודים בארץ אבל מבחינת הדתי זה רק היגיון שהעם היהודי צריך לשמור על חוקים ומוסר יהודי.

ולגבי ההודעה השניה שלך - מה שאתה צריך להבין וזה אחד הסיבות למה להיות אתאיסט זה לא הגיוני זה בשביל להגיד לי שאדם הוא מוסרי או טוב אתה צריך קודם להגדיר מה זה להיות מוסר או טוב אחרת אך אתה יודע שאתה מוסרי או טוב? אתה לא. אתה פשוט אוהב לחשוב על עצמך ככזה. אז כשאתה מיישם חלקית חלק מהעקרונות של היהדות זה לא בגלל שאתה אדם נעלה וזה מי שאתה - גדלת כאן. אם היית גודל באפריקה היית יכול להיות קניבל ולאכול בני אדם כמו חלק מהשבטים שם .
אל תשים מילים שלא אמרתי בפה שלי. ואל תביע דעות בשמי. אני לא מגדיר "לרצות להחיל את חוקי היהדות בארץ" כרוע. ומעולם לא טענתי שאני אתאיסט. ואדם יכול להיות מוסרי, ערכי וטוב גם מבלי להיות מאמין, ממש כמו שאדם יכול להיות חרא גרוס גם אם הוא מאמין.
גרביל - אני לא אמרתי שזה מה שאתה אמרת. אני אמרתי שזה מה שאני חושב כלא הגיוני ואמרתי שאתה עלול להגדיר כרוע יכול להיות שונה ממה שהדת מגדירה כרוע.

ואם אתה לא חושב שלהחיל את החוק היהודי על הארץ זה רוע אז מה בדיוק הבעיה שלך איתה?

ומתוקף העניין שאדם לא מאמין אין לו משהו שמדריך אותו מוסרית חוץ מהרגשות שלו אך הוא מגדיר מה זה טוב? אדם מאמין שעושה דברים רעים שאני ואתה והדת תסכים שהם רעים כמו לרצוח, לגנוב, להרביץ הוא עושה את הדברים האלה למרות שהדת אוסרת אותם.
לעומת זאת אם אתאיסט עושה משהו טוב כמו לתת כמה כסף שהוא יכול להרשות לעצמו בלי לפגוע בעצמו לצדקה הוא עושה את זה למרות שאין לו שום דבר שמנחה אותו לעשות את זה. (ודרך אגב, לכן עובדתית אנשים דתיים נוטים לתת יותר צדקה מאשר אתאיסטים מבחינה סטטיסטית במערב ). אדם דתי יתן צדקה על סמך העיקרון הדתי של נתינת מעשר ובנוסף אם הוא חקלאי אז הוא משאיר את הפאות של השדה שלו לאנשים רעבים.
שואל השאלה:
^גרביל מטוגן
כמובן שעל מנת להיות אדם מוסרי או טוב הוא לא בהכרח צריך להיות אדם מאמין
אבל מנקודת הראייה שלי יש קשר ברור בין הטוב של הבן אדם והערכים שעל פיו פועל לבין הדת שהוא מאמין בה
התחזקתי בדת בשנתיים האחרונות והפכתי לאדם הרבה יותר מוסרי וערכי וזה שינה אותי בככ הרבה מובנים ולכן הזכרתי את זה
מחוויה *אישית שלי* ההתקרבות שלי לדת גרמה לי להיות בן אדם הרבה יותר נעים ועוזר לסביבה ושיניתי בעזרתה את כל האופי שלי ואת צורת ההתנהגות שלי.
אנונימית
אנונימית - העניין שבמחינת היגיון , אך אתאיסטים או חילונים מגדירים אדם טוב ? אין להם הרי ספר או סט מוסר אחיד - אז מה זה טוב ?
שואל השאלה:
^מורא
כן... יש בזה משהו
אנונימית
זה בסיסי. אני אתן לך דוגמא על המדינה שכל האתאיסטים אוהבים לציין בגלל שיש בה חופש דת - אמריקה. מי שהקים את אמריקה אמר שהדרך היחידה לקיים אותה היא רק עם "אנשים מוסריים עם אופי טוב" . והם היו נוצרים וחלק קטן יהודים דתיים מאמינים. דמוקרטיה ומדינה בלי סדר אף פעם לא תשרוד ותיפול למלחמה פנימית בגלל שהם לא יהיו מסוגלים להגדיר מה זה טוב.
אני מסכים איתך חלקית. למרות שאין "ספר" שמכוון אתאיסטים, מערכות החוק, המשפט והנורמות החברתיות בעולם המערבי מגדירות מוסר בצורה יותר אוניברסלית. ולכן למרות מחסור ב"ספר" מסוים, אתאיסטים לא סובלים ממחסור בכללי מוסר מנחים.
גרביל שוב - אבל אם אתה תאפשר חופש מוחלט זה יכלול איבוד זהות והליכה לדתות ותרבויות אחרות כמו שקורה באופן טבעי כולל התבוללות ושינוי המרקם הדמוגרפי של המדינה בנוסף החוסר חשיבות של אנשים בצורך לשמור על המסורת כי מה היא תיהיה בחיים שלהם לכן בדיוק כמו שקורה בארה"ב - המדינה והיהודים בה יזנחו את הזהות שלהם כי זה מה שקורה בחופש - אנשים יראו את הדת כשמשהו סתמי ושולי. אז אם רואים שהתוצאה של חופש תיהיה כישלון אין שום היגיון להציע משהו שלא עובד....
זה לא משנה שהיא בקרב רוב לא יהודי. לפי המשוואה שלכם חופש יהיה שווה התקרבות לדת ולא משנה מה יהיה הסיטואציה כי חופש אומר התקרבות מתוך אהבה . המשוואה הזאת לא עובדת כי אחרת היא הייתה עובדת גם תחת רוב של עם אחר - וזה לא עובד.
שואלת השאלה - עם כמה שאני חושב שהדת היא דבר חיובי, הדת לא קשורה למוסר בני האדם, אלא מהווה אוסף כללים מנחים להתנהגות ראויה. ולכן אינה אחראית על טובם של המאמינים בה ואינה אחראית גם על הרוע שאנשים גורמים בשמה. אנשים אחראים להתנהגותם ולא האמונה שלהם. לטוב ולרע.
גרביל - המוסר שאתאיסטים מסתמכים עליו כרגע וזה כולל משפט ונורמות חבריות זה שאריות מתפוררות של המוסר היהודי נוצרי.
בגלל שלאתאיסטים וחילונים אין ספר מוסר רואים כל דור ודור את הערכים שלהם משתנים - והשבוע בבריטניה החילונית אתאיסטית נעצר גבר בחשד ל"פשע שנאה" על זה שסירב לקיים יחסי מין עם גבר טרנסג'נדר. אין לאתאיסטים שום הגדרה לגבי מה הם מעבר ל"בני אדם" שאת זה הם לא יכולים להגדיר מה זה אומר מוסרית.