14 תשובות
שואל השאלה:
התכוונתי במוסדות חינוכיים
התכוונתי במוסדות חינוכיים
לדעתי לא חובה
כי מי שלא מאמין בזה מה הטעם שילמד את זה
(אני מאמין)
כי מי שלא מאמין בזה מה הטעם שילמד את זה
(אני מאמין)
לדעתי צריכה להיות בחירה
בדיוק כמו שלומדים הסטוריה צריך ללמוד תנך מדובר בלאום יהודי מדינה יהודית וכהנה,אף אחד לא מחייב את התלמידים לקיים, ידע כללי ובסיסי ...
אמצע. תנ"ך הוא בסופו של דבר כלי ספרותי שמספר על התרבות/מסורת/חוקיים/היסטוריה היהודית ולכן לדעתי צריכים ללמד פרשות/פרקים מסוימים במסגרת שיעורי ספרות (חובה).
אבל ללמוד תנ"ך בפני עצמו כמקצוע חובה לבגרות זה מיותר, זה כמו להוסיף עוד מקצוע ספרות-היסטוריה שלא נחוץ ולא רצוי לרוב התלמידים.
וחוץ מזה שתהיה מגמה, כמו כל מה שלא חובה (מדעים, אומנות וכו)
אבל ללמוד תנ"ך בפני עצמו כמקצוע חובה לבגרות זה מיותר, זה כמו להוסיף עוד מקצוע ספרות-היסטוריה שלא נחוץ ולא רצוי לרוב התלמידים.
וחוץ מזה שתהיה מגמה, כמו כל מה שלא חובה (מדעים, אומנות וכו)
אנונימית
אני חושבת שזה חייב
אני חושבת שחובה בגלל שאפשר להסתכל על זה גם כמשהו לא דתי אלא ספר עם ערכים, בבתי ספר חילוניים לרוב לא מלמדים את זה מהצד הדתי לכן אני לא רואה את זה ככפייה דתית. בנוסף זה מה שמאחד אותנו שיהודים, אז חשוב ללמוד גם את זה.
הלוואי ולא הייתי לומדת.
כן, זה חשוב ללמוד על ההיסטוריה של עם ישראל, ולמה לכל דבר אתם קוראים "כפייה דתית" ?? זה ממש לא "כפייה דתית" בסך הכל לומדים על ההיסטוריה היהודית, איך בדיוק זה "כפייה דתית"??
בבתי ספר חילוניים - לא, אלא אם כן מדבור בתלמידים מאמינים וכאלה שרוצה להתחזק. הלימוד ג אמור להיות ע"י מורים יראי שמים.
באופן אחר, אותו לימוד לא רק שהוא לא מועיל, אלא מזיק.
"אין מלמדין תורה לתלמיד שאינו הגון אלא מחזירין אותו למוטב ומנהיגין אותו בדרך ישרה ובודקין אותו ואח"כ מכניסין אותו לבית המדרש ומלמדין אותו" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמו, סעיף ז).
זה נלקח מהגמרא שאוצרת " כל השונה לתלמיד שאינו הגון נופל בגיהנם", שנאמר (איוב כ, כו) "כל חושך טמון לצפוניו - תאכלהו אש לא נופח ירע שריד באהלו", ואין שריד ,אלא ת"ח שנאמר (יואל ג, ה) "ובשרידים אשר ה' קורא" (חולין קלג ע"א). ועוד אמרו שם "כל השונה לתלמיד שאינו הגון כזורק אבן למרקוליס, שנאמר (משלי כו, ח) "כצרור אבן במרגמה - כן נותן לכסיל כבוד" וכתיב (משלי יט, י)" לא נאוה לכסיל תענוג" (שם).
"הרב שאינו הולך בדרך טובה, אע"פ שחכם גדול הוא וכל העם צריכים לו, - אין למדין ממנו, עד שיחזור למוטב" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמו, סעיף ח).
זה לקוח מן הגמרא: " (מלאכי ב, ז) "כי שפתי כהן ישמרו דעת, ותורה יבקשו מפיהו, כי מלאך ה' צבאות הוא". אם דומה הרב למלאך ה' - יבקשו תורה מפיו ואם לאו - אל יבקשו תורה מפיו" (מועד קטן יז ע"א, חגיגה טו ע"ב).
באופן אחר, אותו לימוד לא רק שהוא לא מועיל, אלא מזיק.
"אין מלמדין תורה לתלמיד שאינו הגון אלא מחזירין אותו למוטב ומנהיגין אותו בדרך ישרה ובודקין אותו ואח"כ מכניסין אותו לבית המדרש ומלמדין אותו" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמו, סעיף ז).
זה נלקח מהגמרא שאוצרת " כל השונה לתלמיד שאינו הגון נופל בגיהנם", שנאמר (איוב כ, כו) "כל חושך טמון לצפוניו - תאכלהו אש לא נופח ירע שריד באהלו", ואין שריד ,אלא ת"ח שנאמר (יואל ג, ה) "ובשרידים אשר ה' קורא" (חולין קלג ע"א). ועוד אמרו שם "כל השונה לתלמיד שאינו הגון כזורק אבן למרקוליס, שנאמר (משלי כו, ח) "כצרור אבן במרגמה - כן נותן לכסיל כבוד" וכתיב (משלי יט, י)" לא נאוה לכסיל תענוג" (שם).
"הרב שאינו הולך בדרך טובה, אע"פ שחכם גדול הוא וכל העם צריכים לו, - אין למדין ממנו, עד שיחזור למוטב" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמו, סעיף ח).
זה לקוח מן הגמרא: " (מלאכי ב, ז) "כי שפתי כהן ישמרו דעת, ותורה יבקשו מפיהו, כי מלאך ה' צבאות הוא". אם דומה הרב למלאך ה' - יבקשו תורה מפיו ואם לאו - אל יבקשו תורה מפיו" (מועד קטן יז ע"א, חגיגה טו ע"ב).
כן ברור
כי אנחנו יהודים וזה המסורת שלנו אבותינו חירפו את נפשם כדי להעביר לדורות הבאים את התנך!
כי אנחנו יהודים וזה המסורת שלנו אבותינו חירפו את נפשם כדי להעביר לדורות הבאים את התנך!
כפייה דתית 3> 3> 3>
לא כי זו אמונה. לא משהו שיעזור לך בחיים בתור עבודה או התקדמות כלשהי. בחירה שלך אם לעשות עם זה משהו