2 תשובות
שואל השאלה:
תודה ה!!!!
תודה ה!!!!
במאות ה-17 וה-18 צומחת תנועה רעיונית בשם "תנועה ההשכלה" או "תנועת הנאורות". התנועה כללה הוגי דעות, סופרים, אנשי מדע, פילוסופים וכו' אשר קידמו והובילו את רעיונותיה המרכזיים:
- כל בני האדם נולדו שווים.
- לכל בני האדם מגיעות הזכויות הטבעיות: חופש המחשבה, הקניין והדת, ובפרט גם לגבי חופש לבקר את השילטון.
- האדם כיצור תבוני - הם דגלו בעיקר בזה שהאדם הוא יצור תבוני שלומד את העולם בצורה רציונלית. הוא יכול לחקור וללמוד ובכך להסביר תופעות מדעיות - שכתוצאה מכך האדם הפך למקור הידע בעולם.
התנועה הזו ראתה באדם כמרכז, בניגוד לתפיסה שחלה בעבר.
לפני כן, השילטון ואנשי האצולה נצלו את מעמדם וראו בהם כמרכז. הם קיבלו זכויות יתר ונתפסו כמעל כולם. בנוסף, העם התחייב להסתמך על הכנסייה, שכן שימשה כמקור הידע בעולם - כל תופעה הייתה מוסברת רק על פיה.
לסיכום, מכך נובע כי ההבדל הוא ניכר ומשמעותי: בעבר השלטון, האצולה והכנסייה היו המרכז, מעל כולם. לעומת זאת, תנועת ההשכלה הובילה רעיונות מנוגדים בדיוק- ראתה באדם כמרכז. מאחר וכל בני האדם נולדו שווים, אף אחד הוא לא מעל ולאף אחד לא מגיעות זכויות יתר. לכולם מגיעות הזכויות הטבעיות, שבניהן גם הזכות לקניין. כלומר, כל אדם רשאי לבחור עצמאית את אמונתו ואין שום הכרח על כולם להסתמך על הכנסייה.
- כל בני האדם נולדו שווים.
- לכל בני האדם מגיעות הזכויות הטבעיות: חופש המחשבה, הקניין והדת, ובפרט גם לגבי חופש לבקר את השילטון.
- האדם כיצור תבוני - הם דגלו בעיקר בזה שהאדם הוא יצור תבוני שלומד את העולם בצורה רציונלית. הוא יכול לחקור וללמוד ובכך להסביר תופעות מדעיות - שכתוצאה מכך האדם הפך למקור הידע בעולם.
התנועה הזו ראתה באדם כמרכז, בניגוד לתפיסה שחלה בעבר.
לפני כן, השילטון ואנשי האצולה נצלו את מעמדם וראו בהם כמרכז. הם קיבלו זכויות יתר ונתפסו כמעל כולם. בנוסף, העם התחייב להסתמך על הכנסייה, שכן שימשה כמקור הידע בעולם - כל תופעה הייתה מוסברת רק על פיה.
לסיכום, מכך נובע כי ההבדל הוא ניכר ומשמעותי: בעבר השלטון, האצולה והכנסייה היו המרכז, מעל כולם. לעומת זאת, תנועת ההשכלה הובילה רעיונות מנוגדים בדיוק- ראתה באדם כמרכז. מאחר וכל בני האדם נולדו שווים, אף אחד הוא לא מעל ולאף אחד לא מגיעות זכויות יתר. לכולם מגיעות הזכויות הטבעיות, שבניהן גם הזכות לקניין. כלומר, כל אדם רשאי לבחור עצמאית את אמונתו ואין שום הכרח על כולם להסתמך על הכנסייה.
באותו הנושא: