4 תשובות
אממ בכללי יש הסבר לזה אבל קצת מפגר

כאילו נגיד יש חוק בבית ספר שאסור לצאת מהכיתה בשיעור ומי שיוצא מקבל עונש
אז אתה יכול לצאת ופה הבחירה שלך לצאת ולקבל עונה כי בתאכלס אף אחד לא מחזיק אותך בכוח
אז אתה יכול לבחור לצאת למרות הסיכון שתקבל עונש
^אני יותר הייתי מדמה את זה למישהו שמכוון לך אקדח לרקה ואומר לך שאם לא תציית לו הוא ירה בך, אבל זה בסדר ולא לוקח לך מחופש הבחירה כי יש לך עדיין בחירה חופשית האם לציית לו או לא.
הבחירה למצוות ולעבירות - זה לא ליגיטימציה לעבירות (כי זה לא אמור להיות ליגיטימי לעבור עבירות) או לאי עשיית המצוות (שהרי חובה לעשות אותם), אלא שהבחירה היא ביד האדם האם לעשות את מה שהוא *חייב* לעשות או לא, וכן האם להימנע מהדברים ש*אסור* לו לעשות או לא. כלומר, ה' לא מונע בכח מאדם לפעול כרצונו (למעט מקרים אחרים או לזהק לאחרים, כאשר ה' לא חפץ שאותו אחר יוזק), אלא מאפשר לו (מבחינה פיזית) לפעול כרצונו והתוצאות תהיינה בהתאם לבחירה שלו.

אין מקום בכלל לקושיא שלך, כי זאת בדיוק המטרה של חופש הבחירה - לאפשר לנו לעשות מצוות ולהימנע מעיברות מתוך הבחירה. רק ככה יש סיבה לתת לנו שכר על המצוות ועונש על עבירות. מי שעשה את המצוות ע"י כך שה' ההי מזיז לו את האיברים בכח - לא מגיע לו שכר, כי הוא לא בחר לעשות את המצוה. ככה שבגלל שיש חופש החבירה - יש מקום לשכר ועונש (שהרי האדם נברא כדי להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינותו, ובשביל זה הוא צריך לעשות מצוות על מנת שלא יתבייש לקבל שכר בחינם, כי זה נקרא לחם של בושה, ובואופן כזה האדם לא יהנה מהשכר וזה הפסד של המטרה).

נ.ב. עיינו בספר "מסילת ישרים", פרק א
יש לכל אדם את הזכות לחופש הביטוי, חופש התנועה וכו' שאלו זכויות טבעיות שניתנות לכל אדם בגלל שהוא אדם, אבל במקרים שמימוש הזכויות פוגע באחרים או בזכות אחרת חשובה יותר ניתן להגביל את הזכויות האלה על פי חוק.