21 תשובות
אבא אמר לי מובא בספרי ברסלב שרבי נחמן אמר שכול העולם תלוי בראש השנה שלי וכשהוא היה חי היו מתקבצים כול תלמידיו, אחר שנפטר גדול התלמידים שלו היה רבי נתן מברסלב והוא אמר שצריכים ללכת לאומן והצווי של רבי נחמן נשאר, מאז קרוב ל200 שנה משתדלים כול חסידי ברסלב בארץ ובעולם להתקבץ באומן אומנם יש קבוצה קטנה של בעלי תשובה שלא נוסעים לאומן אלא לירושלים (לרבי ישראל אודסר) אבל כאמור כמעט כול חסיד ברסלב נוסע. עוד אמר לי אבא שלי שרבי נחמן אמר אין דבר גדול מי זה לבא אליו בראש השנה. בהצלחה רבה רבה
מישוה אמר לי שלפי שולחן ערוך אין שום היתר לעזוב את הארץ לטובת ראש השנה אומן...
אבל אני לא מקטרג חלילה אני מאמין שהנסיעה יותר גבוהה משולחן ערוך וזה לטובת הצלת הנפש אבל זה באמת עוד נקודה למחשבה...
אבל אני לא מקטרג חלילה אני מאמין שהנסיעה יותר גבוהה משולחן ערוך וזה לטובת הצלת הנפש אבל זה באמת עוד נקודה למחשבה...
מישהו
שואל השאלה:
אז ככה:
1. לגבי שולחן ערוך זה נכון אם הולכים לפי שולחן ערוך אין היתר.
2. לגבי הציווי אנחנו חסידי ברסלב נוסעים ואנו סומכים על צדיקי הדור הרב ברלנד והרב הרוש ועוד רבים וטובים שנוסעים ואנו נשענים וסומכים עליהם!
ולגבי שאלתך:
נכון הנסיעה לאומן לקברו בראש השנה היא לא ציוויו של רבי נחמן אבל רבי נחמן כן ציוה להיתקבץ ולהיות ביחד ואז הוא יהיה איתנו ורבי נחמן כן ציווה לבוא על קברו (באופן כללי) ורבי נתן מברסלב כל ליקוטי הלכות מדבר על המעלה של קברות צדיקים וראש השנה אצל צדיק. אז אנו סומכים על גדולי דורנו הזה שנוסעים לאומן וכך מקיימים ציוויו רבנו להיתקבץ + לבוא על קברו וגם עצת רבי נתן להיות בקברי צדיקים ואצל צדיק בראש השנה... (רבי נחמן זה "ה" צדיק)
נכון שיש צדיקים שבדורם ציוו אחרת בנוסף למי שאמרת יש גם את נין מוהרנת שציווה להיות במרון עד ביאת משיח אבל יש בדורנו צדיקים שבטוח יודעים מה הם עושים וכן אנו מקיימים ציוויי רבנו בשלימות..
נכון שבזמננו זה קצת התבלבל וזה נראה שרבנו נחמן ממש ציווה אבל הנה עשיתי לך קצת סדר
מקווה לראות אותך באומן השנה אם אתה מחפש תיקון נצחי לנשמה!
אז ככה:
1. לגבי שולחן ערוך זה נכון אם הולכים לפי שולחן ערוך אין היתר.
2. לגבי הציווי אנחנו חסידי ברסלב נוסעים ואנו סומכים על צדיקי הדור הרב ברלנד והרב הרוש ועוד רבים וטובים שנוסעים ואנו נשענים וסומכים עליהם!
ולגבי שאלתך:
נכון הנסיעה לאומן לקברו בראש השנה היא לא ציוויו של רבי נחמן אבל רבי נחמן כן ציוה להיתקבץ ולהיות ביחד ואז הוא יהיה איתנו ורבי נחמן כן ציווה לבוא על קברו (באופן כללי) ורבי נתן מברסלב כל ליקוטי הלכות מדבר על המעלה של קברות צדיקים וראש השנה אצל צדיק. אז אנו סומכים על גדולי דורנו הזה שנוסעים לאומן וכך מקיימים ציוויו רבנו להיתקבץ + לבוא על קברו וגם עצת רבי נתן להיות בקברי צדיקים ואצל צדיק בראש השנה... (רבי נחמן זה "ה" צדיק)
נכון שיש צדיקים שבדורם ציוו אחרת בנוסף למי שאמרת יש גם את נין מוהרנת שציווה להיות במרון עד ביאת משיח אבל יש בדורנו צדיקים שבטוח יודעים מה הם עושים וכן אנו מקיימים ציוויי רבנו בשלימות..
נכון שבזמננו זה קצת התבלבל וזה נראה שרבנו נחמן ממש ציווה אבל הנה עשיתי לך קצת סדר
מקווה לראות אותך באומן השנה אם אתה מחפש תיקון נצחי לנשמה!
אנונימי
שואל השאלה:
אז רגע אם אני רותה לצאת ידי חובה ציוויי רבי נחמן אני יכולמ להיתקבץ בירושלים עם חסידי רבי ישראל אודבר שציווה לעשות בירושלים וללכת לשמואל הנביא (צדיק) ופעם אחת בחיי לאו דוקא בראש השנה לקבר רבי נחמן ואני מסודר!
אבל אני מבין שכל דור ודורשיו ובתקופה שלנו כן צריך לסוע כי כל הגדולים נסעים
פשוט זה קצת מוזר כי אני מבין שזה לא מרבנו... כלומר כן מקיימים בנסיעה זו מספר ציוויים שלו אבל הנסיעה לעצמה היא לא ציווי וזה לא ציווי רבי נתן לדורות כי הוא אמר את זה רק לחסידיו שהיו איתו בחול ולא לחסידים בא"י ולא לדורות אחריו כי הוא לא כתב על זה בכלל... אבל הבנתי שיש תלמידים שלו שכן ציווה על כך! ורבני דורנו כן מצויים על כך ולכן זה מה שעושים!
טוב אני עדיין קצת מבובל לגבי מה לעשות אבל פחות או יותר קיבלתי תמונת מצב...
פרטתי והסברתי את עצמי מה שהבנתי כדי שאם טעיתי תתקנו אותי אבל זה נראה לי ברור פשוט עכשיו..
ואני מקווה שעד שאני ימות אני יהיה מתישהו באומן ראש השנה... ליתר בטחון!
אז רגע אם אני רותה לצאת ידי חובה ציוויי רבי נחמן אני יכולמ להיתקבץ בירושלים עם חסידי רבי ישראל אודבר שציווה לעשות בירושלים וללכת לשמואל הנביא (צדיק) ופעם אחת בחיי לאו דוקא בראש השנה לקבר רבי נחמן ואני מסודר!
אבל אני מבין שכל דור ודורשיו ובתקופה שלנו כן צריך לסוע כי כל הגדולים נסעים
פשוט זה קצת מוזר כי אני מבין שזה לא מרבנו... כלומר כן מקיימים בנסיעה זו מספר ציוויים שלו אבל הנסיעה לעצמה היא לא ציווי וזה לא ציווי רבי נתן לדורות כי הוא אמר את זה רק לחסידיו שהיו איתו בחול ולא לחסידים בא"י ולא לדורות אחריו כי הוא לא כתב על זה בכלל... אבל הבנתי שיש תלמידים שלו שכן ציווה על כך! ורבני דורנו כן מצויים על כך ולכן זה מה שעושים!
טוב אני עדיין קצת מבובל לגבי מה לעשות אבל פחות או יותר קיבלתי תמונת מצב...
פרטתי והסברתי את עצמי מה שהבנתי כדי שאם טעיתי תתקנו אותי אבל זה נראה לי ברור פשוט עכשיו..
ואני מקווה שעד שאני ימות אני יהיה מתישהו באומן ראש השנה... ליתר בטחון!
ברסלב
שואל השאלה:
הבנת כמעט נכון:
1. תלמידי רבי נתן שאתה אומר שציוו גם לבוא לאומן ראש השנה זה נכון אבל הם לאו דוקא ציוו לאל בא"י לבוא ולמשל ר' נחמן מטושין ממש נראה לי אמר לחסידי א"י לא לצאת את הארץ לטובת אומן או שבנו אמר כך גם... אבל היום שיש מטוס צדיקי דורנו נוסעים ומצוים כך! ואין להרהר!
2. רבי לוי יצחק בנדר אמר לא לנסוע אבל יש טוענים שהוא לא נוסע ואמר לרבים כן לנסוע וזה לא ברור אבל הרב שכטר לא נוסע ומצדד לנסיעה וזה מראה לך שאפילו אלה שלא נוסעים כן מצדדים.. על הרב בנדר זה לא ברור אם זה נכו שהוא מצדד (כי הוא לא נוסע וכם אמר פעם שלא לנסוע בפירוש מא"י לומן) אבל על הרב שכטר כן ואם מי שלא נוסע אומר כן לסוע אז מה נשאר?
3. אם היית באמת מבין היית עם הלשון בא כל ראש השנה לאומן ואני מקוה לראו אותך כל שנה שמה!
4. החוייה באומן ראש השנה לא ניתנת להסבר במילים!
שבוע טוב ושנה טובה אחינו היקר!
הבנת כמעט נכון:
1. תלמידי רבי נתן שאתה אומר שציוו גם לבוא לאומן ראש השנה זה נכון אבל הם לאו דוקא ציוו לאל בא"י לבוא ולמשל ר' נחמן מטושין ממש נראה לי אמר לחסידי א"י לא לצאת את הארץ לטובת אומן או שבנו אמר כך גם... אבל היום שיש מטוס צדיקי דורנו נוסעים ומצוים כך! ואין להרהר!
2. רבי לוי יצחק בנדר אמר לא לנסוע אבל יש טוענים שהוא לא נוסע ואמר לרבים כן לנסוע וזה לא ברור אבל הרב שכטר לא נוסע ומצדד לנסיעה וזה מראה לך שאפילו אלה שלא נוסעים כן מצדדים.. על הרב בנדר זה לא ברור אם זה נכו שהוא מצדד (כי הוא לא נוסע וכם אמר פעם שלא לנסוע בפירוש מא"י לומן) אבל על הרב שכטר כן ואם מי שלא נוסע אומר כן לסוע אז מה נשאר?
3. אם היית באמת מבין היית עם הלשון בא כל ראש השנה לאומן ואני מקוה לראו אותך כל שנה שמה!
4. החוייה באומן ראש השנה לא ניתנת להסבר במילים!
שבוע טוב ושנה טובה אחינו היקר!
אנונימי
תיזהר
חשש עבודה זרה
חשש עבודה זרה
אני לא ראויה לתת עצה.
אבל לדעתי אין צורך לנסוע לחו''ל לתפילה.
התפילה בארץ ישראל יש לה מעלה גדולה ומיוחדת.
אם את בכל אופן רוצה להיות רגועה, אז לכי קבלי חינם ברכה לשנה טובה מהרבנית הקבליסטית יפה כהן מבני ברק.
שכנה שלי סיפרה לי שהיא קיבלה ממנה ברכה לשנה טובה, והיא הרגישה שכל השנה היתה לה יותר טובה.
אבל אני אישית לא הלכתי אפילו אליה, רק אני מתפללת בבית הכנסת הסמוך למקום מגורי
אבל לדעתי אין צורך לנסוע לחו''ל לתפילה.
התפילה בארץ ישראל יש לה מעלה גדולה ומיוחדת.
אם את בכל אופן רוצה להיות רגועה, אז לכי קבלי חינם ברכה לשנה טובה מהרבנית הקבליסטית יפה כהן מבני ברק.
שכנה שלי סיפרה לי שהיא קיבלה ממנה ברכה לשנה טובה, והיא הרגישה שכל השנה היתה לה יותר טובה.
אבל אני אישית לא הלכתי אפילו אליה, רק אני מתפללת בבית הכנסת הסמוך למקום מגורי
אורנה
שואל השאלה:
אחינו כך מידע רב על ראש השנה בקישורים למטה!
בהצלחה!
אחינו כך מידע רב על ראש השנה בקישורים למטה!
בהצלחה!
קישורים מצורפים:
ברסלב
ראש השנה:
הכל בקישור למטה...
הכל בקישור למטה...
אנונימי
לא מבין מה כל החפירות.?!
שאלה: מי ציווה?
תשובה: רבי נתן מברסלב ממשיך דרך רבי נחמן מברסלב.
הערה: וזה נכון שרבי נתן עצמו לא קרא לחסידי ארץ ישראל.
ואף רבי נחמן מברסלב עצמו שקרא בעודו בחיים לבוא אליו (גוף) בראש השנה לא קרא לחסידים שבארץ ישראל.
וזה גם תשובה ארוכה מידי.
בהצלחה לכם.
שאלה: מי ציווה?
תשובה: רבי נתן מברסלב ממשיך דרך רבי נחמן מברסלב.
הערה: וזה נכון שרבי נתן עצמו לא קרא לחסידי ארץ ישראל.
ואף רבי נחמן מברסלב עצמו שקרא בעודו בחיים לבוא אליו (גוף) בראש השנה לא קרא לחסידים שבארץ ישראל.
וזה גם תשובה ארוכה מידי.
בהצלחה לכם.
שמעון
בס"ד
1. לגבי השאלה האם מותר לצאת מארץ ישראל - מותר ויש על זה תשובות רבות מהחיד"א ואחרים. והא ראיה - שמעולם לא נמנעו גדולי ישראל (גם מארץ ישראל) לסוע לקברי צדיקים ומעולם לא שמענו שמישהו מיחה בהם כל עוד לא נסעו לאומן.
2. לגבי העובדה שרבי נחמן הקפיד על אנשיו לבוא אליו לראש השנה בחייו - מתי נאמר? לא פחות ולא יותר בראש השנה האחרון שלו כשלושה שבועות לפני פטירתו! וידוע שכל הצדיקים האמיתיים יודעים על פטירתם לפחות חודש מראש ורבי נחמן העיד שלוש שנים לפני כן שיסתלק!
אז דווקא עכשיו הוא צועק גיוועלד שלא יעיזו לפספס יותר שום ראש השנה, וזה אומר דרשני ופשיטא שהתכוון לדורות.
ואמרכשלוש שנים לפני הסתלקותו - בעת שחזר מנסיעתו הגדולה שערך אז לעיר נאווריץ' - בא עליו חולי הנקרא "הוסט" - שחפת (שיעול קשה מאוד), ואמר שתיכף שקיבל את השיעול הראשון, ידע שיסתלק, והתחיל לדבר מענין הסתלקותו, ולהכין את עצמו ואת קהל חסידיו ותלמידיו לקראת פטירתו מן העולם.
ומספר רבי נתן: "זה סמוך שמעתי מאחד מאנשי לאדזין ששמע מפיו הקדוש בעת שדיבר עם אנשי לאדזין, בענין החולאת שלו, שמוכרח להסתלק על ידי זה, ודיבר אז מענין קברו, ואז אמר בזה הלשון "אני רוצה להישאר ביניכם ואתם תבואו על קברי וכו'".
"וזה הדיבור יקר בעיני מאד מה שמעתי בשמו בזה הלשון בפירוש שאמר אני רוצה להישאר ביניכם, כי כל העולמות תלויים בזה מה שנשאר בינינו".
"ומאותו הזמן והלאה דיבר הרבה מענין הסתלקותו, ודיבר הרבה מענין קברו. וגילה דעתו כמה פעמים, בכמה מיני לשונות, שיבואו על קברו תמיד, לומר תהילים על קברו, וללמוד שם ולהרבות שם בתפילה ותחנונים, ודיבר עם כמה אנשים מענין זה".
1. לגבי השאלה האם מותר לצאת מארץ ישראל - מותר ויש על זה תשובות רבות מהחיד"א ואחרים. והא ראיה - שמעולם לא נמנעו גדולי ישראל (גם מארץ ישראל) לסוע לקברי צדיקים ומעולם לא שמענו שמישהו מיחה בהם כל עוד לא נסעו לאומן.
2. לגבי העובדה שרבי נחמן הקפיד על אנשיו לבוא אליו לראש השנה בחייו - מתי נאמר? לא פחות ולא יותר בראש השנה האחרון שלו כשלושה שבועות לפני פטירתו! וידוע שכל הצדיקים האמיתיים יודעים על פטירתם לפחות חודש מראש ורבי נחמן העיד שלוש שנים לפני כן שיסתלק!
אז דווקא עכשיו הוא צועק גיוועלד שלא יעיזו לפספס יותר שום ראש השנה, וזה אומר דרשני ופשיטא שהתכוון לדורות.
ואמרכשלוש שנים לפני הסתלקותו - בעת שחזר מנסיעתו הגדולה שערך אז לעיר נאווריץ' - בא עליו חולי הנקרא "הוסט" - שחפת (שיעול קשה מאוד), ואמר שתיכף שקיבל את השיעול הראשון, ידע שיסתלק, והתחיל לדבר מענין הסתלקותו, ולהכין את עצמו ואת קהל חסידיו ותלמידיו לקראת פטירתו מן העולם.
ומספר רבי נתן: "זה סמוך שמעתי מאחד מאנשי לאדזין ששמע מפיו הקדוש בעת שדיבר עם אנשי לאדזין, בענין החולאת שלו, שמוכרח להסתלק על ידי זה, ודיבר אז מענין קברו, ואז אמר בזה הלשון "אני רוצה להישאר ביניכם ואתם תבואו על קברי וכו'".
"וזה הדיבור יקר בעיני מאד מה שמעתי בשמו בזה הלשון בפירוש שאמר אני רוצה להישאר ביניכם, כי כל העולמות תלויים בזה מה שנשאר בינינו".
"ומאותו הזמן והלאה דיבר הרבה מענין הסתלקותו, ודיבר הרבה מענין קברו. וגילה דעתו כמה פעמים, בכמה מיני לשונות, שיבואו על קברו תמיד, לומר תהילים על קברו, וללמוד שם ולהרבות שם בתפילה ותחנונים, ודיבר עם כמה אנשים מענין זה".
arielbs
כל מה שכתבת מחזק המון דברים
אבל מבחינת שלהגיד שרבי נחמן אמר לבוא ראש השנה לאומן אחרי מותו טענותיך קלושים.
או בעצם כלל לא מובן מדבריך מסקנה זו...
תקרא מה שכתבת ותראה לבד..
אבל מבחינת שלהגיד שרבי נחמן אמר לבוא ראש השנה לאומן אחרי מותו טענותיך קלושים.
או בעצם כלל לא מובן מדבריך מסקנה זו...
תקרא מה שכתבת ותראה לבד..
שלומי
נו בטח שטענות קלושות!
הוכחות זה רק ציטטה.
וגם מסתמא שלא יהיה ציטטה
כי אם היה אז ר (בי נתן היה מביא אותה!
כשהוא ניסה לשכנע את חסידי ברסלב (ראש השנה אחרי מותו היה בקושי 60 איש כשהיה חי היה 500) לבוא לאומן אחרי מותו אבר להם" הבנתי שרצונו חזק..."
אז אם אבנו אמר למה שיגיד הבנתי שרצונו?
שיגיד להם רבנו אמר! רבנו ציווה!
וגם ודאי שהוא דיבר לחסידי חו"ל.
וכן אם זה עניין שלמסירות נפש למה לא הודיע על כך בספריו ליקוטי ההלכות?
ועוד שאלות רבות אין ספור אבל עד כאן.
הוכחות זה רק ציטטה.
וגם מסתמא שלא יהיה ציטטה
כי אם היה אז ר (בי נתן היה מביא אותה!
כשהוא ניסה לשכנע את חסידי ברסלב (ראש השנה אחרי מותו היה בקושי 60 איש כשהיה חי היה 500) לבוא לאומן אחרי מותו אבר להם" הבנתי שרצונו חזק..."
אז אם אבנו אמר למה שיגיד הבנתי שרצונו?
שיגיד להם רבנו אמר! רבנו ציווה!
וגם ודאי שהוא דיבר לחסידי חו"ל.
וכן אם זה עניין שלמסירות נפש למה לא הודיע על כך בספריו ליקוטי ההלכות?
ועוד שאלות רבות אין ספור אבל עד כאן.
אח של שלומי
...
שו"ע אוסר נסיעה זו. נכון אולי יבואו פוסקים אחרים ויתירו. אבל מרן אוסר.
לעניין הנסיעה אני לא מבין מה הבעיה הרי אחרי הסתלקותו לא היו למוהרנת תלמידים.
כולם היו תלמידי רבנו. ואם זה היה כל כך ברור מדוע מוהרנת היה צריך לשכנעם קשות כמובא בספר ימי מוהרנת. שכן לבוא להתקבץ בעיר אומאן בראש השנה (ולא בקבר).
ועוד בכלל הקבר לא קיים היום אחרי הפצצה שמחקה את הבית עלמין במלחמת העולם השניי. ה כיום זה רק בניין מחודש. בהשערה של איפה שהיה הקבר לפני שהפצצה עשתה אבק מכל הבית עלמין הענק הזה.
שו"ע אוסר נסיעה זו. נכון אולי יבואו פוסקים אחרים ויתירו. אבל מרן אוסר.
לעניין הנסיעה אני לא מבין מה הבעיה הרי אחרי הסתלקותו לא היו למוהרנת תלמידים.
כולם היו תלמידי רבנו. ואם זה היה כל כך ברור מדוע מוהרנת היה צריך לשכנעם קשות כמובא בספר ימי מוהרנת. שכן לבוא להתקבץ בעיר אומאן בראש השנה (ולא בקבר).
ועוד בכלל הקבר לא קיים היום אחרי הפצצה שמחקה את הבית עלמין במלחמת העולם השניי. ה כיום זה רק בניין מחודש. בהשערה של איפה שהיה הקבר לפני שהפצצה עשתה אבק מכל הבית עלמין הענק הזה.
ריקו שירזי
arielbs חבל שלא היית תלמיד רבנו באותה התקופה.
כי כל זה לא היה ברור בכלל לכל שאר תלמידי רבנו שהיו צריכים את מוהרנת שישכנע אותם לבוא!
כי כל זה לא היה ברור בכלל לכל שאר תלמידי רבנו שהיו צריכים את מוהרנת שישכנע אותם לבוא!
איתי
מה כל התסבוכת.
יש את ראב"ן. ממשיל דעת רבנו הכי קרוב לדורינו ודעתו ברורה וידוע לגי ר"ה לתושבי א"י.
לא לעזוב את הארץ!
יש את ראב"ן. ממשיל דעת רבנו הכי קרוב לדורינו ודעתו ברורה וידוע לגי ר"ה לתושבי א"י.
לא לעזוב את הארץ!
ראובן
כל אלו שמאמינים בפתקה נוסעים לראש השנה ירושלים.
כי הפתקה זה מהסבא כביכול והוא אמר לעשות ר"ה בי"ם.
כי הפתקה זה מהסבא כביכול והוא אמר לעשות ר"ה בי"ם.
סבא
מה אתם מקשקשים כולכם?!?!?
מה 20,000 לא יודעים מה הם עושים?!
ראש השנה באומן זה הצעקה של חסידות ברסלב וזה העיקר והיסוד.
אנחנו הולכים לפי צדיקי הדור שלומדים בספרי ברסלב הר' ברלנד והר' ארוש ועוד...
מה 20,000 לא יודעים מה הם עושים?!
ראש השנה באומן זה הצעקה של חסידות ברסלב וזה העיקר והיסוד.
אנחנו הולכים לפי צדיקי הדור שלומדים בספרי ברסלב הר' ברלנד והר' ארוש ועוד...
חסיד - רק אומן ראש השנה!
מה הבילבול פה?
עיקר חסידות ברסבל זה אומן ראש השנה.
ולכן 25000 איש נוסעים מידי שנה!
עיקר חסידות ברסבל זה אומן ראש השנה.
ולכן 25000 איש נוסעים מידי שנה!
אומ ןאומן
מה הבילבול פה?
עיקר חסידות ברסבל זה אומן ראש השנה.
ולכן 25000 איש נוסעים מידי שנה!
פשוט.
עיקר חסידות ברסבל זה אומן ראש השנה.
ולכן 25000 איש נוסעים מידי שנה!
פשוט.
אומן אומן ראש השנה
למה נוסעים? ביזנס אולי?!
עסקן
באותו הנושא: