61 תשובות
הוא היה נולד בכל מקרה בתור בנאדם
להיות יהודי מבחינתו זו לא זכות אז להגיד שהוא יהודי רק בגלל שיהודים האמינו בה' זה ממש לא מזיז לו
להיות יהודי מבחינתו זו לא זכות אז להגיד שהוא יהודי רק בגלל שיהודים האמינו בה' זה ממש לא מזיז לו
יהדות זה כבר מזמן לא רק דת, זה גם לאום. אני נולדתי להורים יהודיים מה שהופך אותי גם לאחת, זה גם כתוב לי בדרכון. אבל מבחינת דת ואמונה אני אתאיסטית, זה ממש לא סותר אחד את השני.
אף אחד לא יכול לבחור בתור מה להיוולד, זה שאני נולדתי יהודיה ורשום לי בת.ז שאני יהודיה, לא אומר שאני חייבת להאמין באלוהים.
אני אאמין או לא אאמין במה שאני רוצה, יש לי את חופש הבחירה שלי לחשוב מה שאני רוצה.
אני אאמין או לא אאמין במה שאני רוצה, יש לי את חופש הבחירה שלי לחשוב מה שאני רוצה.
יהדות היא לא רק דת אלא תרבות ההורים שלי הם יהודים וכול המשפחה שלי יהודים אבל זה שאני אתאיסט לא אומר שאני לא יהודי
כנראה שיש בו נשמה של ערב רב.
~sorry cory, אז זה נראה לך הגיוני להתכחש למה שאבותיך ראו ושמעו בתור עם שלם?
עם ישראל - הוא העם של הקב"ה, כל העולם יודע את זה...
עם ישראל - הוא העם של הקב"ה, כל העולם יודע את זה...
אני לא מי שרשמת לה אבל אני מסכימה עם האתאיסטים שרשמו ומחזיקה אותה דעה בעצמי. נולדתי לתוך עם ואנשים שאומרים לי מה שאני אמורה להיות. אבל עם כל הכבוד לאותם אנשים, לא בחרתי להיות יהודיה, לא בחרתי את העם הזה, ולא בחרתי להאמין דווקא באל שלכם. מבחינתי אני לא יהודיה ולא כלום אני אני.
ולשאלתך לילדה ההיא- האמת היא שממש נראה לי הגיוני להתכחש לכך, זה אפילו לא להתכחש כי מבחינתי זה לא אמת. אתה לא יודע מה אבותיך שמעו וראו, אתה מנחש, מאמין לסיפורים שסיפרו לך בילדות, אני בוחרת לא להאמין לסיפורים האלה בדיוק כמו שאני בוחרת לא להאמין לפיית השיניים ולסנטה קלאוס. כל אחד והאגדות שהוא מספר לעצמו. "עם ישראל הוא העם של הקב"א, כל העולם יודע את זה". באמת? כל העולם? וואי לא ידעתי שהערבים והאמריקאים וההודים והאפריקאים שבחיים לא שמעו עלינו בשבט נידח כולם יודעים את זה.
זה די ברור למעשה שלא כולם יודעים את זה,רבים מתנגדים לזה, ולכל עם ואדם למעשה יש את האמת שלו, בין אם הוא מאמין באלוהים כזה או אחר, אולי באלילים ופסלים בכלל, אולי לא מאמין בכלום. מה הופך דבר שאתה ספציפית מאמין, או שיצא שנולדת במקום שבו זאת האמונה שמסופרת, מה הופך את זה לאמת האחת והיחידה מלבד הרצון שלך שכך יהיה הדבר?
זה חסר טעם לנסות להתווכח על זה, אתה לא תשכנע אותי אני מבטיחה לך, שמעתי וקראתי והבנתי יותר מידי בשביל להתחיל להאמין עכשיו, ואני די בטוחה שגם לא אצליח לשכנע אותך. אז נסכים שלא להסכים.
ולשאלתך לילדה ההיא- האמת היא שממש נראה לי הגיוני להתכחש לכך, זה אפילו לא להתכחש כי מבחינתי זה לא אמת. אתה לא יודע מה אבותיך שמעו וראו, אתה מנחש, מאמין לסיפורים שסיפרו לך בילדות, אני בוחרת לא להאמין לסיפורים האלה בדיוק כמו שאני בוחרת לא להאמין לפיית השיניים ולסנטה קלאוס. כל אחד והאגדות שהוא מספר לעצמו. "עם ישראל הוא העם של הקב"א, כל העולם יודע את זה". באמת? כל העולם? וואי לא ידעתי שהערבים והאמריקאים וההודים והאפריקאים שבחיים לא שמעו עלינו בשבט נידח כולם יודעים את זה.
זה די ברור למעשה שלא כולם יודעים את זה,רבים מתנגדים לזה, ולכל עם ואדם למעשה יש את האמת שלו, בין אם הוא מאמין באלוהים כזה או אחר, אולי באלילים ופסלים בכלל, אולי לא מאמין בכלום. מה הופך דבר שאתה ספציפית מאמין, או שיצא שנולדת במקום שבו זאת האמונה שמסופרת, מה הופך את זה לאמת האחת והיחידה מלבד הרצון שלך שכך יהיה הדבר?
זה חסר טעם לנסות להתווכח על זה, אתה לא תשכנע אותי אני מבטיחה לך, שמעתי וקראתי והבנתי יותר מידי בשביל להתחיל להאמין עכשיו, ואני די בטוחה שגם לא אצליח לשכנע אותך. אז נסכים שלא להסכים.
אנונימית
^ לא צריך להתווכח, אבל אל תתני הסבר הגיוני לאי אמונה שלך (אנלוגיה שגויה ען סנטה -קלאוס).
מה שכן, מה זה "שמעתי בילדות" (האמת שלא, אבל לא משנה). זה לא משהו שרק אני שמעתי, זה בכל העם. האבות לא אמורים לספר להם שהם שמעו את זה מבאבותיהם דור אחרי דור אם זה לא קרה. אי אפשר לשקר בשם כל העם, כי השקר יתגלה.
לגבי כ להעום: כן, גם הנוצרים וגם המוסלמים יודעים שאלוקים דביר עמנו פנים בפנים ושהוא בחר בנו, אב להם טוענים שהוא עזב אותנו ועבר אליהם (נראה לך הגיוני להאמים למי שטוען כזאת טענה, אם אלוקים לא אמר להם את זה במעמד של כל העם?).
מה שכן, מה זה "שמעתי בילדות" (האמת שלא, אבל לא משנה). זה לא משהו שרק אני שמעתי, זה בכל העם. האבות לא אמורים לספר להם שהם שמעו את זה מבאבותיהם דור אחרי דור אם זה לא קרה. אי אפשר לשקר בשם כל העם, כי השקר יתגלה.
לגבי כ להעום: כן, גם הנוצרים וגם המוסלמים יודעים שאלוקים דביר עמנו פנים בפנים ושהוא בחר בנו, אב להם טוענים שהוא עזב אותנו ועבר אליהם (נראה לך הגיוני להאמים למי שטוען כזאת טענה, אם אלוקים לא אמר להם את זה במעמד של כל העם?).
זה שאתם מכחישים את האלים הכנענים שקדמו לאל החדש שלכם זה בעיה שלכם, ובתורה שלכם גם כתוב שהוא הגיע מהרי פראן והרי שעיר.
מאיפה לך שהוא לא שיקר למשה על אברהם, יצחק ויעקב? שהוא מכר לבני ישראל שהוא אלוהי אבותיהם? שהוא עיוות את ההיסטוריה אולי אפילו שיחק להם בזיכרון? הרי ההיסטוריה לא מתאימה בכלל לספר בראשית, זה מובן מאליו שהוא לא מספר לכם את כל הסיפור...
מאיפה לך שהוא לא שיקר למשה על אברהם, יצחק ויעקב? שהוא מכר לבני ישראל שהוא אלוהי אבותיהם? שהוא עיוות את ההיסטוריה אולי אפילו שיחק להם בזיכרון? הרי ההיסטוריה לא מתאימה בכלל לספר בראשית, זה מובן מאליו שהוא לא מספר לכם את כל הסיפור...
אנונימי
למה שלאלקוים ישקר (התבייש לך!)? אין לו שום אינטרס. הוא כל יכול הוא לא צריך לשקר בשביל להשגי את כל מה שהוא רוצה.
חוץ מזה, הוא הוכיח תא נאמנותו אלינו אין ספור פעמים..
ומה בדיוק לא מתאים לספר בראשית?
חוץ מזה, הוא הוכיח תא נאמנותו אלינו אין ספור פעמים..
ומה בדיוק לא מתאים לספר בראשית?
יש חובה מוסרית גם בשביל כל בן אדם לחיות איך שהוא בוחר לחיות , בין אם הוא יהודי מאמין ובין אם הוא יהודי אתאיסט , תקשיב אתה לא יכול לשפוט בן אדם רק בגלל שהוא לא מאמין ,אני לא מאמינה, ואני עדיין יהודיה , אתה לא יכול לשפוט אנשים לפי זה שהם מאמינים או לא , יכול להיות שקראו דברים בעבר של מי שלא מאמין שגרמו לו לא להאמין ,בהבנה שאותו אדם הוא היחידי שהוא יכול לסמוך אליו והוא לא יכול לסמוך על אלוהים , אין לך זכות לשפוט אותם להגיד שזה חובה מוסרית להאמין, זה ממש לא נכון וזה לא יפה, כי אז אתה בעצם גורם לאנשים להאמין שהם לא בסדר בגלל החיים שהם בחרו בשביל עצמם בלי האמונה . ורק לצורך העניין אנחנו קיימים בגלל שיש המשפחות שלנו שרדו , אחרי כל מה שעשו להם בגלל שהם יהודים , ואני אגיד לך דבר אחר סבתא רבא שלי הייתה ניצולת שואה כשהתחילה השואה היא הייתה מאוד הדוקה גם המשפחה שלה וכשהמלחמה נגמרה , והיא הייתה היחידה במשפחה שלה ששרדה , היא לא האמינה יותר היא לא יכולה להאמין שאלוהים יעשה דבר כזה לכל האנשים חסרי הישע שמתו בלי סיבה, תאמין לי העובדה שהיא חא האמינה הצילנ אותה , קיום המשפחה שלנו חיים בסדר גמור בלי האמונה , החובה שלנו היא לקחת את העובדה שהיא שרדה בזכות עצמה ושכך גם אנחנו צריכים .
ברור שיש לו, הוא רוצה שיעבדו אותו, שיפארו אותו, הוא מנהל אתכם בתוך מערכת של התעללות ודיכוי, ממציא לכם חטאים כל פעם שקורה משהו רע אותם נופלים בפח הזה.
כל יכול... הוא בהחלט עוצמתי אך לכוחות יש גבול, הוא פשוט לא מראה לכם את זה, הוא משתמש בניסים ונפלאות כדי לשכנע אתכם כמה עוצמה יש לו ומעניש אתכם כל פעם שאתם בוחרים נתיב שונה משלו בשביל לנתק אתכם מהאלים האמיתיים.
כל יכול... הוא בהחלט עוצמתי אך לכוחות יש גבול, הוא פשוט לא מראה לכם את זה, הוא משתמש בניסים ונפלאות כדי לשכנע אתכם כמה עוצמה יש לו ומעניש אתכם כל פעם שאתם בוחרים נתיב שונה משלו בשביל לנתק אתכם מהאלים האמיתיים.
אנונימי
לא הבנתי "אל תתני הסבר הגיוני לחוסר האמונה שלך" - לא, כי למאמינים יש הסברים מאוד "הגיוניים" לאמונה שלהם. האתאיזם ברחבי העולם רק הולך וגדל ככל שאנשים נהיים משכילים יותר הם מתחילים להבין שאין אלוהים, ולראות מבעד לסיפורים.
תקשיב כל מה שאתה אומר- האבות- מי הם בדיוק האבות, אפשר שמות מדויקים? עצם זה שאתה אומר ש"כולם", כולם מאמינים, כולם מספרים. אבל לא כולם, זה אף פעם לא כולם, אני ועוד רבים מהעם, אמנם כרגע לא הרוב אבל יש מספיק אנשים כדי שיחשב שלא "כולם" יודעים. מי שמע? איך אתה יודע ששמעו? למה אתה מאמין למשהו שאחרים שמעו ואתה לא? אני משערת, שנולדת וסיפרו לך על אלוהים, בבית הספר, בבית. אחרת איך שמעת? למה אתה מאמין דווקא בגרסאת היהדות ולא בגרסא של הנצרות?
איך אתה יודע מה כל הנוצרים מאמינים? ולא נתת אפילו פיתרון באשר לשאר אוכלוסיית העולם- לא כולם מוסלמים, נוצרים, יהודים. יש הרבה סוגי דתות, הרבה אנשים שמאמינים בכמה אלים ואלים שונים. מה איתם? למה הם לא צודקים?
לכל דת יש גרסא שונה וחוקים קצת שונים למה הם לא נכונים ושלך נכון?
"אלוקים" אמר להם דברים מאיפה לך? שמעת אותו? איך הוא אמר להם? מה ההוכחה שלך שזה קרה?
נשמע שעד עכשיו כל המילים שיוצאות מהפה שלך הן הכללות מאוד מאוד גדולות שנראה שבאופן נוח מתאימות ספציפית לאג'נדה שלך כאשר מציאות החיים היא למעשה מורכבת מזה בכמה רמות. עדיין לא הבנתי מאיפה לך מה אלוהים אמר, מה *כל העם* שמע, אתה שמעת? ההורים שלך אמרו לך שכולם שמעו? אולי דיברת עם כל אחד ואחד בעם הזה וכולם אמרו לך?
ואם כולם אמרו אז מה? זה נכון רק כי הרוב מאמין בזה? אף פעם לא קרה שהייתה תפיסה מקובלת שהוכחה כשגויה? כדור הארץ שטוח אם כך? בשלב מסוים האמינו בכך הרוב המוחלט של העם, האם אמונה של מישהו או אמונה במשהו גם אם בהיקף גדול הופכת את אותו דבר לאמת בהכרח?
תקשיב כל מה שאתה אומר- האבות- מי הם בדיוק האבות, אפשר שמות מדויקים? עצם זה שאתה אומר ש"כולם", כולם מאמינים, כולם מספרים. אבל לא כולם, זה אף פעם לא כולם, אני ועוד רבים מהעם, אמנם כרגע לא הרוב אבל יש מספיק אנשים כדי שיחשב שלא "כולם" יודעים. מי שמע? איך אתה יודע ששמעו? למה אתה מאמין למשהו שאחרים שמעו ואתה לא? אני משערת, שנולדת וסיפרו לך על אלוהים, בבית הספר, בבית. אחרת איך שמעת? למה אתה מאמין דווקא בגרסאת היהדות ולא בגרסא של הנצרות?
איך אתה יודע מה כל הנוצרים מאמינים? ולא נתת אפילו פיתרון באשר לשאר אוכלוסיית העולם- לא כולם מוסלמים, נוצרים, יהודים. יש הרבה סוגי דתות, הרבה אנשים שמאמינים בכמה אלים ואלים שונים. מה איתם? למה הם לא צודקים?
לכל דת יש גרסא שונה וחוקים קצת שונים למה הם לא נכונים ושלך נכון?
"אלוקים" אמר להם דברים מאיפה לך? שמעת אותו? איך הוא אמר להם? מה ההוכחה שלך שזה קרה?
נשמע שעד עכשיו כל המילים שיוצאות מהפה שלך הן הכללות מאוד מאוד גדולות שנראה שבאופן נוח מתאימות ספציפית לאג'נדה שלך כאשר מציאות החיים היא למעשה מורכבת מזה בכמה רמות. עדיין לא הבנתי מאיפה לך מה אלוהים אמר, מה *כל העם* שמע, אתה שמעת? ההורים שלך אמרו לך שכולם שמעו? אולי דיברת עם כל אחד ואחד בעם הזה וכולם אמרו לך?
ואם כולם אמרו אז מה? זה נכון רק כי הרוב מאמין בזה? אף פעם לא קרה שהייתה תפיסה מקובלת שהוכחה כשגויה? כדור הארץ שטוח אם כך? בשלב מסוים האמינו בכך הרוב המוחלט של העם, האם אמונה של מישהו או אמונה במשהו גם אם בהיקף גדול הופכת את אותו דבר לאמת בהכרח?
אנונימית
שואל השאלה:
^^^לא ביקשתי להאמין, רק ציינתי שיש לכבד את היהדות כי זה הסיבה שהעם קיים. אם כך, למה בכל זאת לא מכבדים?
^^^לא ביקשתי להאמין, רק ציינתי שיש לכבד את היהדות כי זה הסיבה שהעם קיים. אם כך, למה בכל זאת לא מכבדים?
אנונימי
באיזה מובן אתה מתכוון שלא מכבדים?
אני חושב שהיהדות התפתחה כבר מעבר לדת בעידן של היום. חוץ מזה, הרצל, מי שחשב על הרעיון של המדינה אפילו לא היה דתי בעצמו, הסיבה היחידה שהוא הסכים בכלל לסטטוס קוו היא שהוא היה חייב את הדתיים שיתמכו ברעיון שלו כדי שהרעיון יצא לפועל והיה צריך את התרומות והאנשים. הוא בעצמו היה חילוני, לא חשב על מדינת דת ומבחינתו המדינה יכלה להיות באוגנדה אם זה היה מתאפשר.
המטרה שלו במדינה- זה מקלט ליהודים. ויהודים בתקופת האנטישמיות מספיק אנשים שההורים שלהם נחשבו יהודים, כחלק משבט מסוים או קבוצת אנשים שהתפצלו מקבוצה אחרת לפני המון שנים והחליטו לקרוא לעצמם ככה.
ככה שזה לא קשור באופן ישיר לדת, מדינתנו לא קמה על סמך דת אלא לאום. אין שום חובה מוסרית כזו או אחרת לחייב דת או לכבד דת.
מי שרוצה שיאמין מי שלא רוצה שלא יאמין. אני לא מכבד את הדת בכלל, אבל אני מכבד אנשים- כל אדם באשר הוא ואת הזכות של כל אחד להאמין או לא להאמין במה שירצה.
אני מכבד יהודי מאמין בדיוק כמו מוסלמי מאמין ונוצרי מאמין. קודם כל זה בן אדם שמגיע לו כבוד, מה אכפת לי מה הוא מאמין. העיקר שלא יכפו עליי דברים וישפיעו על אורח החיים שלי לאור האמונות שלהם.
אני חושב שהיהדות התפתחה כבר מעבר לדת בעידן של היום. חוץ מזה, הרצל, מי שחשב על הרעיון של המדינה אפילו לא היה דתי בעצמו, הסיבה היחידה שהוא הסכים בכלל לסטטוס קוו היא שהוא היה חייב את הדתיים שיתמכו ברעיון שלו כדי שהרעיון יצא לפועל והיה צריך את התרומות והאנשים. הוא בעצמו היה חילוני, לא חשב על מדינת דת ומבחינתו המדינה יכלה להיות באוגנדה אם זה היה מתאפשר.
המטרה שלו במדינה- זה מקלט ליהודים. ויהודים בתקופת האנטישמיות מספיק אנשים שההורים שלהם נחשבו יהודים, כחלק משבט מסוים או קבוצת אנשים שהתפצלו מקבוצה אחרת לפני המון שנים והחליטו לקרוא לעצמם ככה.
ככה שזה לא קשור באופן ישיר לדת, מדינתנו לא קמה על סמך דת אלא לאום. אין שום חובה מוסרית כזו או אחרת לחייב דת או לכבד דת.
מי שרוצה שיאמין מי שלא רוצה שלא יאמין. אני לא מכבד את הדת בכלל, אבל אני מכבד אנשים- כל אדם באשר הוא ואת הזכות של כל אחד להאמין או לא להאמין במה שירצה.
אני מכבד יהודי מאמין בדיוק כמו מוסלמי מאמין ונוצרי מאמין. קודם כל זה בן אדם שמגיע לו כבוד, מה אכפת לי מה הוא מאמין. העיקר שלא יכפו עליי דברים וישפיעו על אורח החיים שלי לאור האמונות שלהם.
bay, אכל יש חובה מוסרית להאמין במי ברא אותך ונתן לך את הכל וברור שהיחס לאדם (טוב או רע) אמור להיות תלוי האם הוא מאמין בכל י"ג עיקרי האמונה שכל היודי אמור להאמין בהם. אז בניגוד למה שאמררת - כן צריך לשפוט על סמך אמונה אי אמונה בי"ג עיקרי האמונה, שכך כתב הרמב"ם בהקדמת פירושו לפרק "חלק" במסכת סנהדרין:
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט". (הקדמת הרמב"ם לפירושו לפרק "חלק" במסכת סנהדרין).
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט". (הקדמת הרמב"ם לפירושו לפרק "חלק" במסכת סנהדרין).
אנונימית, אני עוזב אותך (כי אין הגיון בדברייך), אבל אני אגיד לך שיש הבדל כך שקבוצה גדולה של אנשים מאמינה במשהו (דבר שאי אפשר באמת לדעת אם הוא נון או לא) לבין כל שהם מאמינים שהם שמעו את קולו של אלוקים (ואפילו ראו את מה ששמעו: "רואים את הקולות"). בזה אי אפשר לטעות...
אפשר להגיד את זה על אתאיסטים מכל דת.
דת זה המצאה של האדם, בדיוק כמו אלוהים.
דת זה המצאה של האדם, בדיוק כמו אלוהים.
אין טעם להתווכח על אמונה, זה מטומטם להתווכח על זה.
אני נולדתי יהודיה אבל זה לא אומר שאני חייבת להאמין באלוהים.
יש לי את החופשיות לבחור אם אני מאמינה או לא.
תלמדו לקבל דעות של אנשים שקצת שונות מהדעות שלכם.
אני נולדתי יהודיה אבל זה לא אומר שאני חייבת להאמין באלוהים.
יש לי את החופשיות לבחור אם אני מאמינה או לא.
תלמדו לקבל דעות של אנשים שקצת שונות מהדעות שלכם.
תוצאה, הכל בא מנקודת המבט שלך ונראה שאתה ממש בטוח שיש אמת אחת ויחידה והיא במקרה האמת שנולדת לתוכה ואמרו לך אותה מילדות, וואי איזה מזל הא? מזל שלא נולדת למשפחה מוסלמית אחרת בטוח היית הולך לגיהנום כי זאת הדרך השגויה להאמין בה'.
הבעיה היא שאתה לוקח אמונה אישית שלך ומתייחס אליה כאמת בלתי מעורערת עבור כלל האנשים. אמרת לbay שיש חובה מוסרית להאמין במי ברא אותך, אבל לדעתו ה' לא ברא אותו. חוץ מזה גם לדעתך אלוהים לא ברא אותך, כשזרע פוגש ביצית נוצר בן אדם אני יכול להסביר לך את התהליך אם תרצה.
חשוב מאוד לסגוד ולהתפלל להורים שלנו כל יום ולבצע מצוות שהם מצווים עלינו כי הם בראו אותנו נכון? הם אפילו יותר בראו אותנו מה' הם הגורם היחיד והישיר לקיומנו!
אתה טוען שהיחס לאדם אמור להיות תלוי באם הוא מאמין או לא? למה אנחנו לא רואים את זה קורה בפועל? יש אנשים מאמינים ואנשים לא מאמינים בשני הצדדים- משגשגים ועניים, מאושרים ומדוכאים. אין שום קשר אחד ישיר וברור בין אמונה ובין איכות חיים גבוהה יותר. אז מה אלוהים לא מקשיב לחוקים של עצמו? אבל בעצם, בגלל שמציאות החיים הטבעית והאנושית לא עונה לחוקים שהמצאת כחלק מהאמונה שלך בטח תעשה מה שרוב המאמינים עושים כשדוחפים אותם לפינה- להמציא משהו שלא ניתן להוכיח או להפריח ולהגיד פשוט "יש עולם הבא, לא יודעים כלום עליו, לא רואים אותו, אף אחד לא באמת הלך לשם כדי לספר אבל שם האנשים יקבלו עונש/שכר לפי הספר שלי שאומר את זה" (ומוות קליני לא נחשב זה ממזמן הופרך, המוח לא לגמרי מת במוות קליני זה כמו חלומות).
בקיצר תוצאה, אתה חי בחברה שתאהב את זה או לא, יהיו בה אנשים שמחזיקים דעה דומה לשלך וכאלה שיחזיקו בדעה הפוכה וצריך לכבד את כולם כדי שנוכל לחיות בשלום.
הבעיה היא שאתה לוקח אמונה אישית שלך ומתייחס אליה כאמת בלתי מעורערת עבור כלל האנשים. אמרת לbay שיש חובה מוסרית להאמין במי ברא אותך, אבל לדעתו ה' לא ברא אותו. חוץ מזה גם לדעתך אלוהים לא ברא אותך, כשזרע פוגש ביצית נוצר בן אדם אני יכול להסביר לך את התהליך אם תרצה.
חשוב מאוד לסגוד ולהתפלל להורים שלנו כל יום ולבצע מצוות שהם מצווים עלינו כי הם בראו אותנו נכון? הם אפילו יותר בראו אותנו מה' הם הגורם היחיד והישיר לקיומנו!
אתה טוען שהיחס לאדם אמור להיות תלוי באם הוא מאמין או לא? למה אנחנו לא רואים את זה קורה בפועל? יש אנשים מאמינים ואנשים לא מאמינים בשני הצדדים- משגשגים ועניים, מאושרים ומדוכאים. אין שום קשר אחד ישיר וברור בין אמונה ובין איכות חיים גבוהה יותר. אז מה אלוהים לא מקשיב לחוקים של עצמו? אבל בעצם, בגלל שמציאות החיים הטבעית והאנושית לא עונה לחוקים שהמצאת כחלק מהאמונה שלך בטח תעשה מה שרוב המאמינים עושים כשדוחפים אותם לפינה- להמציא משהו שלא ניתן להוכיח או להפריח ולהגיד פשוט "יש עולם הבא, לא יודעים כלום עליו, לא רואים אותו, אף אחד לא באמת הלך לשם כדי לספר אבל שם האנשים יקבלו עונש/שכר לפי הספר שלי שאומר את זה" (ומוות קליני לא נחשב זה ממזמן הופרך, המוח לא לגמרי מת במוות קליני זה כמו חלומות).
בקיצר תוצאה, אתה חי בחברה שתאהב את זה או לא, יהיו בה אנשים שמחזיקים דעה דומה לשלך וכאלה שיחזיקו בדעה הפוכה וצריך לכבד את כולם כדי שנוכל לחיות בשלום.
תוצאה , אני מאוד מודה על מי שברא אותי שאלה ההורים שלי , לא מעבר לזה , קודם כל ושתיים אין לך שום זכות לשפוט אותי לפי האמונה שלי , אוקיי אני לא אומרת לך אל תאמין ודברים כאלה, אתה לא יכול להגיד לי להאמין , כל הרעיון כאן זה שאם אתה הולך בדיוק לפי התנך , אז קודם כל ,לי אין זכות דיבור ושתיים צריך כרגע לסקול משהו כמו 90% ואולי יותר מהעולם ולפחות 60% מהמדינה, אני לא אומרת לך איך לחיות את החיים שלך, אני רק אומרת שיש דעות שונות , ולך אין שום זכות להגיד לי איך לחיות את החיים שלי , כמו שאני לא אומרת לך איך לחיות את החיים שלך, ככה זה , תכבד את הבחירה שלי את חוסר האמונה שלי , כמו שאני מכבדת את האמונה שלך .
תוצאה, "הם מאמינים שהם שמעו" - לא ענית לי על זה , מי מאמינים שהם שמעו? ולא סיסמאות כמו "העם", "האבות" מי בדיוק ואיזה הוכחה אפילו לא שזה קרה אלא רק שהם מאמינים שהם שמעו. מתי הם שמעו? יש לך תאריך מדויק.
מה המקור שלך שהם שמעו? מישהו היום בעידן של היום 2020 שמע? מישהו ב1900 שמע? מי שמע? מה שמע? מתי שמע? ומה ההוכחה שזה קרה.
אתה לא יכול סתם לזרוק טענות לשמיים.
מה המקור שלך שהם שמעו? מישהו היום בעידן של היום 2020 שמע? מישהו ב1900 שמע? מי שמע? מה שמע? מתי שמע? ומה ההוכחה שזה קרה.
אתה לא יכול סתם לזרוק טענות לשמיים.
אנונימית
אני פשוט לא מגדירה את עצמי. אני כן יהודיה בקטע שנולדתי לאם יהודיה, חגים, מסורת וכו, אבל אני פשוט שונאת "הגבלות" שהדת מציבה- לכן אני מתנערת מהן ולא רוצה שום קשר אליהן.
"בעיה היא שאתה לוקח אמונה אישית שלך ומתייחס אליה כאמת בלתי מעורערת"
- היהדות - היא ממש לא אמונה אישית שלי (אתה אומר את זה כאילו אני המצאתי את זה), אלא אמונה של כל שם ישראל. זה שאתה ואחרים בחרו להתנתק ממה שכל עם ישראל - זה בחירה רעה שלך. אם תבדוק בכמה דורות אחורה - תדלה שעם ישראל ברובו ככולו היה שומר תורה ומצוות.
אם יש מישהו שחשוב שה' לא ברא אותו (לא עלינו) - אז "ההגיון" שלו הוא לקוי (לא שלי) והוא כפי טובה למי שברא אותו. הרי מה זה להיות כפוי טובה? זה להכחיש את הטובה שעשו לך...
" חוץ מזה גם לדעתך אלוהים לא ברא אותך, כשזרע פוגש ביצית נוצר בן אדם אני יכול להסביר לך את התהליך אם תרצה."
- ההורים שלנו נותנים לך חלק מהדברים, אבל מה עם הרבה דברים שמגיעים מהקב"ה?
"תנו רבנן: שלשה שותפין יש באדם: הקב"ה ואביו ואמו .אביו מזריע הלובן שממנו עצמות וגידים וצפרנים ומוח שבראשו ולובן שבעין, אמו מזרעת אודם שממנו עור ובשר ושערות ושחור שבעין והקב"ה נותן בו רוח ונשמה וקלסתר פנים וראיית העין ושמיעת האוזן ודבור פה והלוך רגלים ובינה והשכל, וכיון שהגיע זמנו להפטר מן העולם - הקב"ה נוטל חלקו, וחלק אביו ואמו - מניח לפניהם" (נידה לא עמוד א).
וכן, יש עולם הבא ואין שום הגיון לחשוב שלא (עיין בספר "מסילת ישרים, פרק א) והקב"ה נותם לרשעים את השער בעול םהזה על מעט מצוות שהן עשו כדי שלא ישאר להם כלום לעולם הבא, ולצדיקים הוא נותן עונש בעולם הזה, כדי שלעולם הבא הם יהיו נקיים מן העבירות. במקום ללמוד קול וחמור לעונש שמחכה לרשעים לעתיד לבוא מהצדיקים שמקבלים אותו בעולם הזה ואת את השכר שמחכה לצדיקים לעולם הבא ומהשכר שקמבלים הרשעים בעולם הזה בחרת לכפור? בחירה לא חכמה. דוד המלך (עליו השלום) אמר שמי שלא מבין את זה - אז הוא כסיל: "אִישׁ בַּעַר, לֹא יֵדָע; וּכְסִיל - לֹא-יָבִין אֶת זֹאת. בִּפְרֹחַ רְשָׁעִים, כְּמוֹ עֵשֶׂב, וַיָּצִיצוּ, כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן: לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי עַד" (תהילים צב, ז-ח).
רש"י
"איש בער לא ידע" - את האמור למטה
"בפרח רשעים כמו עשב" - אינם יודעים שהפרחתם - אינה, אלא להשמידם עדי עד שמשלם לשונאיו על פניהם להאבידם
מצודת דוד
"איש בער וגו'" - וחוזר ומפרש וכסיל לא יבין את זאת והיא האמורה למטה
מצודת דוד
"כמו עשב וגו'" - לא יבין אשר הכוונה היא להשמידם עד עולם כי משלם להם מעט שכר צדקתם לטרדם מעוה"ב
"בפרוח" - במה שהרשעים מפריחים
מלבי"ם
(ז-ח) "איש בער לא ידע ושהכסיל לא יבין" כי "בפרוח רשעים כמו עשב" הוא כדי "להשמדם עד עד", שהצלחת הרשעים בעוה"ז הוא שעי"ז ישמדו לעד, וזאת לא יבין הבער והכסיל, וזאת עצמו מעומק מחשבות ה' בעולמו שהכסיל לא יבין זאת כדי שיהיה מקום לבחירה ולשכר ועונש:
"וצריך לכבד את כולם כדי שנוכל לחיות בשלום."
ממש לא צריך לכבד (ואפילו אסור לכבד) את מי שולך בדרך שנוגדת את התורה:
""והמכשולות הנמצאים בכבוד הרשעים, רבים וידועים, כי יש בכבודם:
1. חילול התורה והעבודה, והוא העוון המכלה מנפש ועד בשר.
2. והשנית, כי רבים נמשכים אחריהם ואוחזים מעשיהם.
3. והשלישית, כי המתחברים להם, אף על פי שאינם עושים כמעשיהם, מקבלים פורעניות כיוצא בהם, כאשר זכרנו כבר.
4. והרביעית, כי הם מכניעים כבוד אנשי אמת, ומבטלים העבודה. ואין הצלחה לכבוד הצדיקים זולתי אחרי השפלת כבודם, כמו שכתוב (משלי יד יא): "בית רשעים יישמד, ואוהל ישרים יפריח". ונאמר (משלי יא יא): "בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס". (שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב).
- היהדות - היא ממש לא אמונה אישית שלי (אתה אומר את זה כאילו אני המצאתי את זה), אלא אמונה של כל שם ישראל. זה שאתה ואחרים בחרו להתנתק ממה שכל עם ישראל - זה בחירה רעה שלך. אם תבדוק בכמה דורות אחורה - תדלה שעם ישראל ברובו ככולו היה שומר תורה ומצוות.
אם יש מישהו שחשוב שה' לא ברא אותו (לא עלינו) - אז "ההגיון" שלו הוא לקוי (לא שלי) והוא כפי טובה למי שברא אותו. הרי מה זה להיות כפוי טובה? זה להכחיש את הטובה שעשו לך...
" חוץ מזה גם לדעתך אלוהים לא ברא אותך, כשזרע פוגש ביצית נוצר בן אדם אני יכול להסביר לך את התהליך אם תרצה."
- ההורים שלנו נותנים לך חלק מהדברים, אבל מה עם הרבה דברים שמגיעים מהקב"ה?
"תנו רבנן: שלשה שותפין יש באדם: הקב"ה ואביו ואמו .אביו מזריע הלובן שממנו עצמות וגידים וצפרנים ומוח שבראשו ולובן שבעין, אמו מזרעת אודם שממנו עור ובשר ושערות ושחור שבעין והקב"ה נותן בו רוח ונשמה וקלסתר פנים וראיית העין ושמיעת האוזן ודבור פה והלוך רגלים ובינה והשכל, וכיון שהגיע זמנו להפטר מן העולם - הקב"ה נוטל חלקו, וחלק אביו ואמו - מניח לפניהם" (נידה לא עמוד א).
וכן, יש עולם הבא ואין שום הגיון לחשוב שלא (עיין בספר "מסילת ישרים, פרק א) והקב"ה נותם לרשעים את השער בעול םהזה על מעט מצוות שהן עשו כדי שלא ישאר להם כלום לעולם הבא, ולצדיקים הוא נותן עונש בעולם הזה, כדי שלעולם הבא הם יהיו נקיים מן העבירות. במקום ללמוד קול וחמור לעונש שמחכה לרשעים לעתיד לבוא מהצדיקים שמקבלים אותו בעולם הזה ואת את השכר שמחכה לצדיקים לעולם הבא ומהשכר שקמבלים הרשעים בעולם הזה בחרת לכפור? בחירה לא חכמה. דוד המלך (עליו השלום) אמר שמי שלא מבין את זה - אז הוא כסיל: "אִישׁ בַּעַר, לֹא יֵדָע; וּכְסִיל - לֹא-יָבִין אֶת זֹאת. בִּפְרֹחַ רְשָׁעִים, כְּמוֹ עֵשֶׂב, וַיָּצִיצוּ, כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן: לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי עַד" (תהילים צב, ז-ח).
רש"י
"איש בער לא ידע" - את האמור למטה
"בפרח רשעים כמו עשב" - אינם יודעים שהפרחתם - אינה, אלא להשמידם עדי עד שמשלם לשונאיו על פניהם להאבידם
מצודת דוד
"איש בער וגו'" - וחוזר ומפרש וכסיל לא יבין את זאת והיא האמורה למטה
מצודת דוד
"כמו עשב וגו'" - לא יבין אשר הכוונה היא להשמידם עד עולם כי משלם להם מעט שכר צדקתם לטרדם מעוה"ב
"בפרוח" - במה שהרשעים מפריחים
מלבי"ם
(ז-ח) "איש בער לא ידע ושהכסיל לא יבין" כי "בפרוח רשעים כמו עשב" הוא כדי "להשמדם עד עד", שהצלחת הרשעים בעוה"ז הוא שעי"ז ישמדו לעד, וזאת לא יבין הבער והכסיל, וזאת עצמו מעומק מחשבות ה' בעולמו שהכסיל לא יבין זאת כדי שיהיה מקום לבחירה ולשכר ועונש:
"וצריך לכבד את כולם כדי שנוכל לחיות בשלום."
ממש לא צריך לכבד (ואפילו אסור לכבד) את מי שולך בדרך שנוגדת את התורה:
""והמכשולות הנמצאים בכבוד הרשעים, רבים וידועים, כי יש בכבודם:
1. חילול התורה והעבודה, והוא העוון המכלה מנפש ועד בשר.
2. והשנית, כי רבים נמשכים אחריהם ואוחזים מעשיהם.
3. והשלישית, כי המתחברים להם, אף על פי שאינם עושים כמעשיהם, מקבלים פורעניות כיוצא בהם, כאשר זכרנו כבר.
4. והרביעית, כי הם מכניעים כבוד אנשי אמת, ומבטלים העבודה. ואין הצלחה לכבוד הצדיקים זולתי אחרי השפלת כבודם, כמו שכתוב (משלי יד יא): "בית רשעים יישמד, ואוהל ישרים יפריח". ונאמר (משלי יא יא): "בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס". (שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב).
זה לא עובד ככה אתם כל הזמן אומרים שיהודים היו נכחדים בגלל התבוללות כאילו זה דבר רע,מי שהיה מאמין היה נשאר מי שלא לא היה מאמין ולכם זה מפריע שהוא או היא יהיו עם לא יהודי, זה רע להיות טורקי? גרמני? צרפתי? זה יותר גרוע מלהיות יהודי או ישראלי ? לא זה לא מספיק לנסות לסכסך בין לא יהודים ויהודים ולהפריד כל הזמן ולקרוא ליהודים לא מאמינים גויים כדרך ללעוג להם אתם אנשים עצובים מסכנים ובלתי נסבלים.
bay, "כל הרעיון כאן זה שאם אתה הולך בדיוק לפי התנך , אז קודם כל ,לי אין זכות דיבור ושתיים צריך כרגע לסקול משהו כמו 90% ואולי יותר מהעולם ולפחות 60% מהמדינה"
- אז על פי מה אני אלך אם לא על פי דברי אלוקים חיים? אז את ידועת את האמת ומבקשת ממני להתעלם ממנה?
"ולך אין שום זכות להגיד לי איך לחיות את החיים שלי"
-אין לי את הזכות להגיד את מה שאלוקים דורש מעמך? את לא חושבת שא חצופה?
" תכבד את הבחירה שלי את חוסר האמונה שלי , כמו שאני מכבדת את האמונה שלך ."
- בתשובה הקודמת כבר הסברתי (בשם "שערי תשובה", לחלק ג, סימנים קמט-קנב) שאני ממש לא אמרו לכבד את הבחירה רעה שלך.
- אז על פי מה אני אלך אם לא על פי דברי אלוקים חיים? אז את ידועת את האמת ומבקשת ממני להתעלם ממנה?
"ולך אין שום זכות להגיד לי איך לחיות את החיים שלי"
-אין לי את הזכות להגיד את מה שאלוקים דורש מעמך? את לא חושבת שא חצופה?
" תכבד את הבחירה שלי את חוסר האמונה שלי , כמו שאני מכבדת את האמונה שלך ."
- בתשובה הקודמת כבר הסברתי (בשם "שערי תשובה", לחלק ג, סימנים קמט-קנב) שאני ממש לא אמרו לכבד את הבחירה רעה שלך.
תוצאה, "הם מאמינים שהם שמעו" - לא ענית לי על זה , מי מאמינים שהם שמעו? ולא סיסמאות כמו "העם", "האבות" מי בדיוק ואיזה הוכחה אפילו לא שזה קרה אלא רק שהם מאמינים שהם שמעו"
איף אפשר להאמין (לא מישהו ספציפי, אל עם שלם) שהם שמעו את קולו של לאוקים אם זה לא קרה? מה, היו להם אותם דמיונות?
"מתי הם שמעו? יש לך תאריך מדויק."
ובסיוון (ויש דעה ז ביוון) בשנת 2448.
איף אפשר להאמין (לא מישהו ספציפי, אל עם שלם) שהם שמעו את קולו של לאוקים אם זה לא קרה? מה, היו להם אותם דמיונות?
"מתי הם שמעו? יש לך תאריך מדויק."
ובסיוון (ויש דעה ז ביוון) בשנת 2448.
איף אפשר להאמין (לא מישהו ספציפי, אל עם שלם) שהם שמעו את קולו של לאוקים אם זה לא קרה? מה, היו להם אותם דמיונות?
_
כן לחלוטין היסטריה המונית יכולה להתרחש כך ובעזרת הצעה, לחץ והרבה אנשים באותו מקום יכול להיות תיעוד של אירוע שלא באמת קרה, אצרף דוגמה למשהו כזה מתקופת מלחמת העולם הראשונה שהמוני אנשים חשבו שהם ראו שהשמש רוקדת ומשנה צבעים רק בגלל היסטריה המונית
_
כן לחלוטין היסטריה המונית יכולה להתרחש כך ובעזרת הצעה, לחץ והרבה אנשים באותו מקום יכול להיות תיעוד של אירוע שלא באמת קרה, אצרף דוגמה למשהו כזה מתקופת מלחמת העולם הראשונה שהמוני אנשים חשבו שהם ראו שהשמש רוקדת ומשנה צבעים רק בגלל היסטריה המונית
וחוץ ממסורת שיש על זה שלפני אלפי שנים אבות אבותיכם פגשו אותם איזה ראיה יש לכך? זהו? אתה מסתמך על המספר שכתוב בספר שעובר משטר לדור? לדעתי זה פשוט נאיבי...
אנונימי
the procrastinator, בשביך שתבין מה ההבדל בין הדברים - אתם לך לקרוא כמה מאמרים (באתרים רציו ולדעת להאמין).
https://rationalbelief.org.il/%d7%a2%d7%9c-%d7%a0%d7%a1%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%94%d7%aa%d7%92%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%91-%d7%91%d7%93%d7%aa%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%95%d7%aa/
https://rationalbelief.org.il/%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%9e%d7%aa%d7%9f-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%95-%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%99%d7%94-2/
https://rationalbelief.org.il/%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%9e%d7%aa%d7%9f-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%95-%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%99%d7%94-1/
https://rationalbelief.org.il/%d7%a9%d7%90%d7%9c%d7%94-%d7%a2%d7%9c-%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a2%d7%9e%d7%93-%d7%94%d7%a8-%d7%a1%d7%99%d7%a0%d7%99/
https://www.knowingfaith.co.il/%d7%99%d7%a1%d7%95%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94/%d7%9e%d7%a2%d7%9e%d7%93-%d7%94%d7%a8-%d7%a1%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%9b%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%a2-%d7%94%d7%99%d7%a1%d7%98%d7%95%d7%a8%d7%99
זה גם לאחרים...
https://rationalbelief.org.il/%d7%a2%d7%9c-%d7%a0%d7%a1%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%94%d7%aa%d7%92%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%91-%d7%91%d7%93%d7%aa%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%95%d7%aa/
https://rationalbelief.org.il/%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%9e%d7%aa%d7%9f-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%95-%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%99%d7%94-2/
https://rationalbelief.org.il/%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%a8-%d7%9e%d7%aa%d7%9f-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%95-%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%99%d7%94-1/
https://rationalbelief.org.il/%d7%a9%d7%90%d7%9c%d7%94-%d7%a2%d7%9c-%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a2%d7%9e%d7%93-%d7%94%d7%a8-%d7%a1%d7%99%d7%a0%d7%99/
https://www.knowingfaith.co.il/%d7%99%d7%a1%d7%95%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94/%d7%9e%d7%a2%d7%9e%d7%93-%d7%94%d7%a8-%d7%a1%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%9b%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%a2-%d7%94%d7%99%d7%a1%d7%98%d7%95%d7%a8%d7%99
זה גם לאחרים...
אני מסכים עם כותב השאלה בלי קשר לחלק הראשון, מה שהחזיק אותנו ביחד 2000 שנים היה היהדות ותורה ואני חושב שלא משנה מה אתם צריך לכבד את זה, באותה מידה שצריך לכבד את אבות אבותינו ששימרו את המסורת שלנו.
אין מה לעשות יש אנשים עקומים בעולם שלא מרגישים את החובה המוסרית הזאת
ולך אין שום זכות להגיד לי איך לחיות את החיים שלי"
-אין לי את הזכות להגיד את מה שאלוקים דורש מעמך? את לא חושבת שאת חצופה?
לא, אין לך את הזכות הזאת, אתה אינך שליח, מעמדך נמוך יותר משל בהמה מול ה' אז מי אתה שתהיה לך את הזכות הזאת?
היחיד שחצוף פה זה אתה, ולכל האנשים שאומרים שתוצאה הוא מההתחלה ככה אז לא, הוא היה חילוני גמור לפני שחזר בתשובה.
-אין לי את הזכות להגיד את מה שאלוקים דורש מעמך? את לא חושבת שאת חצופה?
לא, אין לך את הזכות הזאת, אתה אינך שליח, מעמדך נמוך יותר משל בהמה מול ה' אז מי אתה שתהיה לך את הזכות הזאת?
היחיד שחצוף פה זה אתה, ולכל האנשים שאומרים שתוצאה הוא מההתחלה ככה אז לא, הוא היה חילוני גמור לפני שחזר בתשובה.
אנונימי
כל יהודי - הוא שליח ה' בשביל מה ה' בחר בנו? וכאן - זה לא אני מול ה', אלא מול מי שכופר בו ומורד בו. ממעדם של אחד כזה הוא פחות מבהמה (עיין בספר "חובות הלבבות, שער הבחינה, פרק ב).
ומה זה מה משנה מה הייתי לפני חזרתיבתשובה? (עיין במסכת בבא מניעא נח ע"ב, ששם כתבו מפורש שאסור לומר לבעל תשובה "זכור מעשיך הראשונים"). מה שמשנה, זה מה שאני עכשיו. ולא שהייתי עד חזרתי בתשובה לגמרי חילוני גמור. פשוט התקדמתי, ברוך ה'. עשיתי מעשה בוגר (מה איתך?). בכל אופן, זה לא רלוונטי לדיון.
ומה זה מה משנה מה הייתי לפני חזרתיבתשובה? (עיין במסכת בבא מניעא נח ע"ב, ששם כתבו מפורש שאסור לומר לבעל תשובה "זכור מעשיך הראשונים"). מה שמשנה, זה מה שאני עכשיו. ולא שהייתי עד חזרתי בתשובה לגמרי חילוני גמור. פשוט התקדמתי, ברוך ה'. עשיתי מעשה בוגר (מה איתך?). בכל אופן, זה לא רלוונטי לדיון.
אמרתי לאחרים כי הם טועים שאומרים שנולדת לזה
וה' בחר בנו אבל תגיד לי, איפה כתוב שאנחנו צריכים להיות שליחים?
יש לאלוהים שליחים משלו למה אנחנו צריכים גם?
אני שונה מכל אדם אחר שנמצא פה ואני לא רלווטי לזה.
וה' בחר בנו אבל תגיד לי, איפה כתוב שאנחנו צריכים להיות שליחים?
יש לאלוהים שליחים משלו למה אנחנו צריכים גם?
אני שונה מכל אדם אחר שנמצא פה ואני לא רלווטי לזה.
אנונימי
^ "עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי, תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ" (ישעיה מג, כא).
אם תסתכל טוב
הוא אומר שתהילתי יספרו אבל אף אחד לא אומר שאנחנו צריכים להיות שליחים רק לספר את הסיפורים שלו, מתוך הבחירה של האדם, בחרתם לכפות ואתם אומרים שזה הרצון שלו אבל לא כתוב פה כלום על כפייה ולא אומרים פה כלום על שליחים.
הוא אומר שתהילתי יספרו אבל אף אחד לא אומר שאנחנו צריכים להיות שליחים רק לספר את הסיפורים שלו, מתוך הבחירה של האדם, בחרתם לכפות ואתם אומרים שזה הרצון שלו אבל לא כתוב פה כלום על כפייה ולא אומרים פה כלום על שליחים.
אנונימי
שמע, אי פאפשר ככה על רגל אחת. אתה צריך הליות ביקא בהלכות תוכחה ומחאה, בדיון של "כופין אותו עד שאימר "רוצה אני" (משנה, ערכין, פרק ה, משנה ו) ועוד הרבה דברים...
עצוב שיש אנשים שמכחישים...
אנונימית
^ אלוהי כנען? שלעולם לא שמענו אותם?
א-ל חדש? שהיה תמיד וישמיך להיות תמיד? ששמענו את קולו במעמד של עם שלם?
"אַתֶּם עֵדַי", - נְאֻם ה', "וְעַבְדִּי אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי לְמַעַן תֵּדְעוּ וְתַאֲמִינוּ לִי וְתָבִינוּ, כִּי אֲנִי הוּא; לְפָנַי לֹא נוֹצַר אֵל, וְאַחֲרַי - לֹא יִהְיֶה" (ישעיה מג, י).
א-ל חדש? שהיה תמיד וישמיך להיות תמיד? ששמענו את קולו במעמד של עם שלם?
"אַתֶּם עֵדַי", - נְאֻם ה', "וְעַבְדִּי אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי לְמַעַן תֵּדְעוּ וְתַאֲמִינוּ לִי וְתָבִינוּ, כִּי אֲנִי הוּא; לְפָנַי לֹא נוֹצַר אֵל, וְאַחֲרַי - לֹא יִהְיֶה" (ישעיה מג, י).
זה נראה לך הגיוני להתכחש לאלוהי כנען שהם האבות של כל יושבי הארץ הזאת? כולל היהודים? רק בשביל אל חדש ונוצץ שהם מצאו במדבר?
אנונימי
אתה יודע שאפשר להגיד שאתה מאמין כי כפית אבל אז אותו אדם עושה עבירה ומשקר ומהכפייה לא יוצא כלום?
וצודק, הדיון של הכפייה לא רלווטי
וצודק, הדיון של הכפייה לא רלווטי
אנונימי
לא בחרתי להיות יהודיה כפרה
^ אז ה' בחר בך ואת לא מעריכה את זה וכופרת בו יתברך, לא עלינו...
ה' לא בחר בי כי ה' לא קיים :)
אבל את קיימת (כו העולם). זה אומר שיש לך (וכל העולם בורא).
אם לא ההי בורא - כלום לא היה קיים.
אז למה להכחיש את מה שהשכל דורש? (לעולם יש בורא!)
אם לא ההי בורא - כלום לא היה קיים.
אז למה להכחיש את מה שהשכל דורש? (לעולם יש בורא!)
זה לא להכחיש את מה שהשכל דורש יש לך טעות קטנה..
זה מה שהרגש דורש
השכל דורש תשובות והיגיון
אני בעצמי לא מאמין באלוהים ולא באלים
(גם האנושות מדרדרת)
אז אני מחכה לרגע הנכון
זה מה שהרגש דורש
השכל דורש תשובות והיגיון
אני בעצמי לא מאמין באלוהים ולא באלים
(גם האנושות מדרדרת)
אז אני מחכה לרגע הנכון
אנונימי
מפלצת הספגטי בראה אותי ואני סוגדת רק לה
החשיבה שהכל דורש יוצר היא האנשה, רק צרי חשיבה לא יראו את האמת הקשה שאין לקיומנו סיבה וליקום לא אכפת מאיתנו.
אתה רוצה להתעטף במסורות מהעבר ולהאמין בעל החב שבגלל שיש מסורת שספר מסויים נמסר מדור לדור אז מה שכתוב בו הוא אמת מוחלטת ולא ערוכה ומה שכתוב בו מציין אירוע שלפי המספר שהספר מציין היה מאות אנשים אז מה שכתוב בו נכון. אז תחיה את המסורת הזאת, תאמין בה, אל תנסה לערער ולחשוב על סיבות אחרות ליצירתה מעבר לסיבות של המסורת עצמה.
אבל אין לך זכות להכיל אותה על מי שלא בוחרנבה, האל הזה כלל לא מוכח ואם תתחיל לחשוב ביקורתי תבין שאתה אוחז בערפל. אמונה היא דבר אישי, והיהדות אינה מדע ואינה מוכחת.
אתה רוצה להתעטף במסורות מהעבר ולהאמין בעל החב שבגלל שיש מסורת שספר מסויים נמסר מדור לדור אז מה שכתוב בו הוא אמת מוחלטת ולא ערוכה ומה שכתוב בו מציין אירוע שלפי המספר שהספר מציין היה מאות אנשים אז מה שכתוב בו נכון. אז תחיה את המסורת הזאת, תאמין בה, אל תנסה לערער ולחשוב על סיבות אחרות ליצירתה מעבר לסיבות של המסורת עצמה.
אבל אין לך זכות להכיל אותה על מי שלא בוחרנבה, האל הזה כלל לא מוכח ואם תתחיל לחשוב ביקורתי תבין שאתה אוחז בערפל. אמונה היא דבר אישי, והיהדות אינה מדע ואינה מוכחת.
אנונימי
אתה אומר רגש, אבל הרמב"ם (הלכות יסודי התורה, פרק א) קורא לזה "עמוד החכמות" ולא "רגש". הרב אלנחן וסרמן הי"ד (בספרו "קבות מאמרים ואגרות, מאמר האמונה) כתב שאמונה בלאוקים אמרוה להיות פשוטה לכל אדם אשר אינו בגדר שוטה.
אז למה לייחס את זה רק לרגש (את הידעיה שאלוקים קיים)?
ולאיזה רגע בדיוק מחכה? שיבוא המשיח (או שתגיע לבית דין של מעלה) ואז יהיה מאוחר מדי לקבל החלטה נכונה?
אז למה לייחס את זה רק לרגש (את הידעיה שאלוקים קיים)?
ולאיזה רגע בדיוק מחכה? שיבוא המשיח (או שתגיע לבית דין של מעלה) ואז יהיה מאוחר מדי לקבל החלטה נכונה?
אני מחכה לרגע שלא עניינך ולא עניין של אף בן אדם חי.
אנונימי
אנשי המסורת שלך שויתרו לרגש ינסו למתג אותו כשכל, כמו שאתה עושה ברגע זה.
אנונימי
^^ החוקים של אלוקים ברור שהם אמרוים לחול על כולם, הם לא פחות חשובים (הם יותר) מהחוקים ש להמדינה, שמחייבים את כל אזרחיה: בן אלה שממאינים בחוקים של אותה מדינה, בין על אלה שלא, ומי שלא מאמין בחוקי המדינה והולך נגד- מטפלים בו. אין יסבה שחקוי ה' (שהוא מלך העולם) יהיו "הפקר", חס ושלום.
אמונה באלוקים - זה לא דבר אישי, כי לא מדובר בדמיון שלי, אלא במסורת של כל העם...
אמונה באלוקים - זה לא דבר אישי, כי לא מדובר בדמיון שלי, אלא במסורת של כל העם...
כי הוא לא מאמין וזאת זכותו יש לו את זכות הבחירה והוא יכול לחשוב מה שהוא רוצה לחשוב
אתה מזלזל במפלצת הספגטי המעופפת והקדושה
אתה תקבל עונש בגיהנום הספגטי
אתה תקבל עונש בגיהנום הספגטי
^ המקללת של סטיפס, זה לא זכותו (זכי זה להיות כפוי טובה) ,אב לכן - יש לו אשפרות של בחירה ומי שכופר - בוחר ברע, מה שאומר שהוא נכשל.
וכן, הוא יכול (יש לו כזאת אפשרות טכנית) לדמיין מה שהוא רוצה, אבל זה לא יהפוך את הדימיון לאמת.
מי שטומן את הראש בתוך החול - זה לא אומר שלא ימצאו אותו, בטח שזה לא אומר שאלוקים לא יתפוס אותו ברגע שהוא יחליט שהגיע הזמן...
וכן, הוא יכול (יש לו כזאת אפשרות טכנית) לדמיין מה שהוא רוצה, אבל זה לא יהפוך את הדימיון לאמת.
מי שטומן את הראש בתוך החול - זה לא אומר שלא ימצאו אותו, בטח שזה לא אומר שאלוקים לא יתפוס אותו ברגע שהוא יחליט שהגיע הזמן...
איזה אירוני אתה
אנונימי
אתה מדבר עלי במקרה?
אני יכול גם להבטיח לך ש"הזמן" שלדעתי הוא הרגע הנכון זה אפשר להגיד, מעבר להבנה וההיגיון
אני יכול גם להבטיח לך ש"הזמן" שלדעתי הוא הרגע הנכון זה אפשר להגיד, מעבר להבנה וההיגיון
אנונימי
שואל השאלה, יש לך שגיאה בניסוח השאלה, ולכן אתה רואה בעיה. מבחינתך כמאמין, העם היהודי החל להתקיים רק בגלל האמונה בה'. זו כמובן טעות גם מתוך מבט של אמונה (שבט יהודה היה חלק מעם ישראל והוא זה שקיבל את התורה. כלומר שבט יהודה היה קיים גם לפני, ויכל להתקיים גם ללא קבלת התורה והאמונה בה'), אבל זו טעות חמורה יותר מנקודת מבט של לא מאמין, מבלי להתווכח כרגע מי צודק, אלא רק בהתייחסות לשאלה שלך. עפ"י העדויות שברשותינו, שבט יהודה הוא אחד מהמון שבטים שחי כאן הרבה לפני האמונה בה', ואף עבד אלים אחרים. בנקודת זמן מסוימת, הוא התחבר לשבטים אחרים והתאגד כממלכה אחת, והממלכה הזאת פיתחה לעצמה תרבות, שכללה גם את תחילתה של הדת היהודית, כלומר האמונה בה' ובחומשי התורה. העם המשיך לשרוד ולהתפתח, כמו גם הדת שלו, אבל העם אינו תלוי בדת עצמה. העם הוא יהודי כי יהודה הוא אב השבט לכאורה, ועל שמו נקרא העם. האמונה בה' לא יצרה את העם, אלא ליוותה אותו כשם שדתות אחרות מלוות עמים אחרים. אז אין שום בעיה שאהיה יהודי, כחלק מהעם היהודי, אבל אראה את עצמי קודם כאדם. אדם שיש לו זכות אישית להאמין במה שבא לו, וחשוב יותר לא להאמין במה שלא בא לו. במבט על ההיסטוריה, הדת עיכבה את העם שלי יותר מאשר קידמה אותו, אז לא ברור לי מדוע כלא מאמין עליי לכבד משהו שאיני מאמין בו או בתועלתו?
אתאיסטים יקרים תיהיו מי שאתם ומה שאתם רוצים להיות ואף אחד לא רשאי לשנות זאת אני למשל יהודי אבל אתאיסט ויש מלא כמוני אני כן שייך לעם היהודי אבל לא מאמין באמונה הזאת הדת היא המצאה של היהודים בדיוק כמו אלוהים (מישהו כבר אמר את זה ואני מסכים אם זה)
יהודי הוא מי שאמא שלו יהודיה או שהוא התגייר כהלכה..
היהודים האתאיסטים הם נולדו לאם יהודיה ולכן נחשבים יהודים, אם חפץ רצונם לא להאמין בה' או בדת היהודית זו בחירה שלהם
היהודים האתאיסטים הם נולדו לאם יהודיה ולכן נחשבים יהודים, אם חפץ רצונם לא להאמין בה' או בדת היהודית זו בחירה שלהם