71 תשובות
צודקת זה ממש לא לעניין.
אנונימית
צודקת!
אבל אנחנו לא יכולים להכריח אנשים.
"כול אחד באמונתו יחיה"!!
דווקא לי יוצא לראות בחמות יותר שאלות על "למה אתאיסטים חושבים ___?? לא הגיוני!" או "למה אתאיסטים לא מכבדים את הקבה שיצר אותם? בושה!" או שאלות לגבי האם יש כפייה דתית או חילונית.

לדעתי בכלל רוב השאלות האלו נכתבות על ידי אנשים שרוצים ליצור ריבים ולסכסך ואפשר לראות את זה לפעמים שיש הרבה שאלות דומות על דת או אמונה שנכתבות ברצף
פשוט נורא ואיום.
שואל השאלה:
שטויות.
כל דבר פה יוצאים על אלוהים וזה נראה לכם בסדר ורגיל.. ברגע שמישהו אומר משהו על להאמין באלוהים כולם יוצאים עליו ומזלזלים בו
אנונימית
כל אחד אומר את דעתו. מכבדת את מי שמאמין אבל זה שהאנשים פה שלא מאמינים יורדים ומזלזלים הם בסך הכל אומרים את דעתם וכן אנחנו רוצים שיכבדו את דעתנו ולא יכפו עלינו דת. מי שמאמין באלוהים זאת דעתו ואני מכבדת אותה
דווקא להפך יש באתר משתמש מסוים שדואג לכתוב עמודי טקסט על כמה אלוהים אדיר ועל כל שאתאיסטים הם כפויי טובה ושזו מצווה לשנוא אותם(כלומר בחור אקטיבית מסית נגד לא מאמינים בכוונה ובצורה מודעת כי הוא מעלה את הנושא בעצמו ).
לי לא אכפת אם את או כל אדם אחר מאמינים כח עוד אני לא מזמין אתכם למשהו או נותן לכם אוכל בדרך כלל ודווקא לו זה כן יפריע אם אני לא מאמין או לא.
אני מסכימה שיש תגובות ממש מזלזלות וזה לא בסדר
אני דג- להגיד את הדעה זה בסדר אבל לא בצורה מזלזלת , זה כבר לא בסדר

זבוב חמאה- אי אפשר להכריח אנשים להאמין אבל גם לא לזלזל כמו חלק מהתגובות שיש
אנונימית
שואל השאלה:
משתמש אחד לעומת רבים אחרים
אנונימית
אדם אחד שמסית ועונה על כל שאלה הקשורה לאמונה או יהדות ודואג לענות עד עשרים פעמים לאותה השאלה בצורה מזלזלת ולא מכבדת וכמה נוספים שמגבים אותו בדבריו ודואגים לקרוא ללא מאמינים בכינויי גנאי או להתנסח בצורה מזלזלת כגון "כל מי שיש לו מח בראש יראה שהקבה הגדול ביותר"
מספיק נוכחות כדי שזה יפריע לאנשים, בניגוד לכך לא יצא לי לראות תשובות הלועגות למאמינים בצורה שחוזרת על עצמה, קורה פעם ב..
שואל השאלה:
אתם אפילו לא רואים את הבעיה טוב מה מפתיע ששאלתי פה אם הרוב פה ככה
אנונימית
אם אנחנו לא רואים את הבעיה, אולי תנסי להבין היכן את טועה. מניח שאני מאלו שמזלזלים כאן, גם אם לא התכוונת אליי. כשעונים לך, את כותבת "שטויות", או שמדובר רק באדם אחד, ואח"כ עברת לכך שהבעיה היא שאנחנו לא מבינים, וכמובן שהיית חייבת להוסיף "טוב מה מפתיע". אז את באמת לא רואה את הזלזול שאת מציגה? אז רק אולי, הבעיה אינה בזלזול? מדוע שלא אזלזל במשהו שלא רק אינו קיים מבינתי, אלא אף מוביל לפגיעה בי? לפגיעה בחברה? מדוע שלא אזלזל ביישות שקובעת שלהחזיק עבדים זה מוסרי? שלרצוח אשה נשואה שנאנסה זה מוסרי? שלחתוך איברי מין של תינוקות זה מוסרי? שלתת לשליש מהעם הנבחר שלו למות זה מוסרי? שלסקול אנשים על כך שחיללו שבת זה מוסרי? מדוע שלא אזלזל בהתעלמות מוחלטת מידע מוכח והיצמדות לשטויות כגון העולם בן 6000 שנים, האדם נברא, השמש נוצרה לאחר העולם ולאחר הצמחים? מדוע שלא אזלזל בעמדות הנובעות מהאמונה כגון הומופוביה והתנגדות להטבית בכללותה? שוביניזם? גזענות? ובחיי שזו רשימה חלקית בלבד, אפשר להמשיך אותה כאורך כתבי הקודש. אז בנוסף לתגובה שלך לדבריי, אם תרצי להגיב, אשאל גם שאלה - מדוע את מכבדת את כל מה שכתבתי מעל? מדוע הדברים הללו נראים לך תקינים וראויים לכבוד?
רודף אמת
אויש ני אתה סתם לוקח את זה למקום קיצוני עכשיו ומוציא מהקשר השאלה
אם בן אדם רושם שהוא מאמין ורושם את הדעות שלו למה שכן תזלזל? זה האמונה שלו למה שתהיה לך את הזכות לזלזל בו? אפילו אם אתה חושבת שזה לא מוסרי ועוד כל מיני
למה שתזלזל בדיוק?
אנונימית
לא, את לוקחת את זה למקום קיצוני, הרי אני לא נכנס סתם להצהרת אמונה ומזלזל בה. אני מציג את עמדותי בהקשר לשיחה. אם בן אדם רושם שהוא מאמין ובגלל זה יש צורך לכפות עליי היעדר תחב"צ בשבת, אז יגיע הזלזול, ולא מובן לי על איזו קיצוניות את מדברת - האם מישהו אחד נתן את ההוראה לא לבצע מלאכה בשבת, ומישהו אחר את ההוראה לסקול מחללי שבת? לא, זה אותו אל שכתב את דבריו בתורה (לא דיברתי על הלכה, כל המוזכר הוא מחומשי התורה שהוכתבו על ידי האל עצמו, כל מילה בחמשת החומשים היא מילתו של האל). ולכן בטח שאזלזל, אותו אחד כופה עליי התנהגות בשם יישות שמנהיגה תרבות שאינה מוסרית, אינה שיוויונית, ופוגעת בי באופן ישיר, למה שאכבד זאת? אם היית מחזיקה באמונה בעלת דיבר אחד, מצווה אחת, אך ורק דרך אחת להגיע לגן עדן - תחיה את החיים שלך כרצונך כל עוד לא פגעת באחר - לא היית נתקלת בזלזול, לא היית נתקלת בכלום למען האמת, למי אכפת במה את מאמינה? אבל כשהאמונה שלך היא גם שגויה עובדתית, וגם כופה עלינו התנהגות, אנחנו נזלזל בה לעומק, ונעקור אותה מהשורש.
אלה זכה ממש לא קשור לשאלה כל מה שאתה אומר לי פה
דבר ראשון תפנימו שלא כל הדתיים זה אשמתם שאין תחבורה בשבת הם אזרחים כמוך וכמו שאתה לא יכול לשנות את זה לבד
גם הם לא אז מה אתם רוצים מהם? זה לא שהם קבעו את החוק הזה
ודבר שני אני מדברת על ההגזמה שאתה עושה וזה בכלל לא קשור לשאלה
שואל השאלה כולה אמרה למה יש זלזול כלפי מאמינים *בסטיפס* בשאלות
אז אם מישהו ירשום את הדעה שלו למה שאת תזלזל בו?
אנונימית
זה לא זלזול אנשים לא מאמינים אי אפשר להכריח אנשים להאמין
#אלוהים_מת
אם זה היה בריא כמו שאומרים היו עושים את זה גם מחוץ לאמריקה אבל זה לא קיים מחוץ לאמריקה באופן המוני וזה הולך ופוחת גם באמריקה.
באמריקה רוב האנשים שעברו את זה הם בוגרים ועשו להם או להורים שלהם את זה בלי לשאול בגלל שהאמינו שזה טוב בגלל שזה מונע אוננות, להשתמש באמריקה כדוגמה זה מטופש ומצביע על בורות כמעט כמו להגיד "מחוץ לישראל גם עושים את זה" כשרוב האחרים מוסלמים
אנונימי
שואל השאלה:
מה כנה קצת? איפה שיקרתי? זה לא כמה אנשים אני תמיד רואה את זה
הדוגמא הכי פשוטה שהיום כתבו שאלה למה אומרים על אלוהים שהוא מושלם איפה הוא היה בשואה משהו בסגנון אם זה לא זלזול מבחינתך אז אולי אתה לא יודע מה המילה זלזול אומרת כי תמיד יש דאלות בסגנון
אנונימית
שואל השאלה:
סבבה אני בורה מה שתגיד
אנונימית
אז מה אתה רוצה שדתיים או חרדים יצביעו למפלגה חילונית גמורה? כל אחד מצביע במה שהוא מאמין
למה אתה תצביע למפלגה שאתה לא מאמין בה? לא אז למה שהם ישנו את ההצבעה שלהם למשהו שלא קשור אליהם והם לא מאמינים בו? איזה שטויות אל תהיה יפה נפש ותגיד שהם צריכים לשנות את ההצבעה והדעה שלהם
הנה מה שרשמת: " כל אלו אחראים לאותה לכפיה דתית כל עוד לא ישנו את הצבעתם"
וזה לא אשמת הדתיים שמצביעים למפלגות אלא אולי אשמת הנציגים של המפלגות של הכנסת.
דבר שני כמו ששואלת השאלה רשמה, רשמת למה לכבד דברים כל כך נוראיים, שחצי מהם אף אחד לא עושה היום כמו "סקילה של אנשים שלא שומרים שבת" כיאלו שראית אי פעם מישהו עושה את זה
וכן אתה צריך לכבד את הדעות של אחרים כמו שאחרים מכבדים דעות שלך
האמונה הזאת לא מעוניינת להגביל אותך בכלום
תראה איזה יופי אלפי אנשים שלא חיים כדתיים מסתדרים יופי יופי
בניגוד למה שאתה חושב לא הכל קשור אליך, במה שהדתיים עושים והם לא כל היום חושבים איך נגביל את החילונים והאתאיסטים למען האמת הם לא חושבים על זה בכלל
די להתפל אליהם, כמו שאתה רוצה שיכבדו אותך שאתה לא מאמין אתה גם צריך לכבד אותם כשהם אומרים את הדעות והאמונות שלהם
אנונימית
אנונימי סבבה אז זה לא באמת בריא מה אכפת לך שהם עושים את זה? אמונה שלהם ודעה שלהם
אתה לא חייב לעשות את זה לילד שלך
אנונימית
בטוח שזו לא אשמת הדתיים?! בוודאי שלא כולם, ואין לי עניין עם הדתיים כקבוצה, זה לא שנכנסתי למשפחה רנדומלית בערב שבת הביתה והתחלתי לומר להם שהקידוש מיותר כי אין אלוהים והם טמבלים שהם מאמינים בזה. אבל למפלגות הדת, יש כ 25 מנדטים כדרך קבע השווים כיום כתשע מאות אלף איש. מתוך ארבעה מיליון מצביעים, מתוך שישה מיליון בעלי זכות הצבעה. כל אלו אחראים לאותה כפייה דתית, כל עוד לא ישנו את הצבעתם. אז להיתמם כאילו כל אחד חי את חייו מבלי לפגוע בי זה מה שלא קשור. שאלת שאלה, לא אשמתי שהתשובה כואבת, זאת האמת. כשתחליטו להאמין מבלי לנסות להחיל את האמונה שלכם על כולנו, נוכל להתקדם. עד אז, לא ברור (וגם לא ניסית לענות) מדוע עליי לכבד דעה שבאופן מוצהר מעוניינת להגביל את חיי?
שואל השאלה:
רודף האמת
אתה אחת ההוכחות לזה שיש פה זלזול באלוהים
קודם כל, ברית מילה זה בריא והיהודים לא היחידים שעושים את זה לדוגמא גם באמריקה יש כאלה שעושים את זה
אם לא היה שואה לא היה לנו מדינה כרגע וזה ידוע אגב מצחיק שפתאום בזה כן אלוהים אשם.. הרי הוא "לא קיים"
מי סקל אותך על זה שלא שמרת שבת? ממתי זה משהו שעושים אותו אנשים שפויים?
אף אחד לא מכריח אותך להאמין אבל הינה אתה בעצמך מזלזל באמונה שלנו איפה פה זילזלתי בזה שאתה לא מאמין באלוהים?
זכותך לא להאמין אבל אתה החלטת שאני מזלזלת על דעת עצמך תוך כדי זלזול באמונה שלי
בנוסף לכך זה שאני מאמינה ישירות אומרת שאני כופה עלייך את דעותיי? זה אומר שזה שאתה לא מאמין אתה כופה גם עליי את דעותייך לא ככה?
ותזכיר לי איפה אמרתי במפורש שעלייך להאמין ולקיים את כל המצוות?
אנונימית
תהיי כנה קצת, היכן את רואה את רוב הזלזול (כי הרי לא התלוננת על שניים שלושה ילדים שסתם מטרילים כאן, נכון? התייחסת לכך כתופעה)? בשאלות שמוצגות בהן דעות דתיות שנוגעות רק לדתי? או שבשאלות הנוגעות לחברה כולה? כפייה דתית? שאלות ספציפיות על הוכחות והיגיון, וכד'.
אכפת לי כי מאמינים מציקים להורים שלא רוצים לעשות כדי שיעשו.
לא רק שעשו את להורים שלי בנוגע אלי אלא גם הייתי בוגר מספיק כדי להיות עד לכך שמאמינים שההורים שלי מכירים ניסו לגרום להם לעשות את זה לאח שלי.
שלא יציקו לאנשים שלא רוצים לעשות את זה לילד שלהם ולא יהיה לי אכפת אבל בוחרים לדחוף את האף.
אנונימי
התשובה נמצא בתגובה של אחד הכופרים פה.
בורא עולם (ישתבח שמו לעד!) צוה אותנו על המון מצוות (והם, הכפויי טובה האלה לא מודים לו על כך) וכל זה לטובתנו, כמו שנאמר במשנה: "רבי חנניה בן עקשיה אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל; לפיכך הרבה להן תורה ומצוות, שנאמר "ה' חפץ, למען צדקו; יגדיל תורה, ויאדיר" (ישעיהו מב,כא)" (משנה, מכות, פרק ג, משנה טז). זאת הדרך של בורא עולם (ישתבח שמו לעד להביא אותנו לעולם הבא -בזכות המצוות אשר נקיים). אתאיסטים רוצים חיים קלים עבר עכשיו בעולם הזה והעובדה שברוא עולם שצוה אותנו על המצוות מפריעה להם. לכן הם כקודם קודם מכחשים את עבודת קיומו של אלוקים מההעובדה ומורידים את העובדה שהוא קיים (עובדה ולא אמונה) לאמונה של אנשים מסוימים. זה במקרה טוב. במקרים יותר גרועים מכחישים את קיומו לגמרי. הרי אם היה מדובר באמונה אישית - איזה זכות יש למאמין לכפות את האמונה שלו על אחרים?! אם מישהו מאמין במשהו - זה לא הופך את זה לעובדה ובטח שזה לא אמור לחייב את אחרים. לכן הם מורידים את מציאות שבורא עולם מעבודה לאמונה של אנשים מוסימים, בשביל שהחוקים של בורא עולם לא יחייבו אותם. עד כאן הסיבה לכפירה. הסיבה לזלזול - זה להוריד את החשיבות של בורא עולם בעיני האנשים (כי מי ירצה לקיים הוראות של מישהו הוא לא חשוב, למרות שבורא עולם - הוא יותר חשוב מכולם, כי הוא ברא את הכל וכל זה לטובתנו) כדי שהם לא יתנו חשיבות למצוותיו (שהרי הוראה שלך מלך העולם - זה דבר מחייב), ובכך הם מחפשים לחיות בשקט כדי להתמחק מהחובות שלהם לבורא עולם. ידוע שלסביבה יש השפעה (עיינו במשנה תרוה לרמב"ם, הלכות דעות, פרק ו וכן בספר "מסילת ישרים", פרק ה) - אז הם מסנים להשפיע לרעה. מה עלינו לעשות? את ההפך מהם - לרומם את האמת ולהשפיל את השקר:
" וכשאדם משתדל לאחוז בידו האמת, ויחזיק ידי אנשי אמת וישא ראשם, וישפיל אנשי השקר ויגיעם עד העפר הנה אלה דרכי קידוש השם. והנה כשיתעורר אדם במידת האמת, אז יסלח לו עון החילול עם התשובה" (אורחות צדיקים, שער התשובה, עניין השבעה עשר).
זה מאוד מוזר
גם אני הייתי מצפה ליותר כבוד למי שמכנים את עצמם "פלורליסטים".
לצערי יש הרבה שיודעים להקשיב ולדבר על רק
הדעות של עצמם בכבוד.
אנונימי
בסדר אבל זה ממש לא כולם
ובסוף אתה לא חייב להסכים
אנונימית
שואל השאלה:
טוב מה שתגיד לי אין מודעות הא יש לי סבתא ניצולת שואה אני לא סתם מדברת וזה כן זלזול
אנונימית
אני לגמרי מסכימה עם המשפט "איש איש באמונתו יחיה", אבל בתור דתייה בלתי זה בלתי אפשרי להיות פה בלי לראות כל רגע ירידות על ה'. לא מכריחה אף אחד להאמין, אבל אל תזלזלו באמונה של אנשים אחרים!
אנונימית
מסכימה... תכלס יש פה כמה אנשים שלא באמת אכפת להם מכלום וכל שאלה שרק מוזכר בה אלוקים הם ישר צועקים אנחנו לא מאמינים והוא לא קיים כאילו זה באמת מעניין מישהו.
"הדוגמא הכי פשוטה שהיום כתבו שאלה למה אומרים על אלוהים שהוא מושלם איפה הוא היה בשואה משהו בסגנון אם זה לא זלזול מבחינתך אז אולי אתה לא יודע מה המילה זלזול אומרת" - באמת? לשאול איפה אלוהים היה בשואה זה לזלזל באלוהים?! זה מגוחך. שישה מיליון יהודים נרצחו, אם יש זלזול במישהו זה בהם. אחת התגובות הכי חסרת מודעות שנתקלתי בהן.
אנונימית, את מבלבלת בין זלזול באדם, לבין זלזול בדעה שלו. כתבת את שני הדברים באותה תגובה כאילו היו אחד. הם לא. כאן בכלל מדובר על הזלזול באלוהים ולא בבן אדם, אז לא מבין לאן הלכת. אני לא מזלזל באדם רק בגלל שהוא חושב אחרת ממני, זה דווקא שמור לכל מיני אחרים מהצד של המאמינים. אני זה שסופג זלזול כאתאיסט (שוטה, לא ראוי להיקרא אדם ועוד פנינים). אני כן אזלזל ברעיונות ודעות שבאופן ברור ומוכח אינן קשורות למציאות, וכאמור, בטח אם אותם רעיונות מנסים להשפיע על מהלך חיי. את נגיד, כתבת שאני אדם מגעיל, לא זכור לי שכתבתי משהו דומה לך או לשואלת השאלה, אז פוגענות אישית זה סבבה, וזלזול בדעה זה בל יעבור? לא חבל על הצביעות? אז לא מזלזל באדם, כן יכול לזלזל בדעות מסוימות שלו, אין עם זה שום בעיה, אלא אם תצליחי להסביר לי אחרת, רצוי בלי המילה מגעיל.
לשאלתך - את סותרת את עצמך. כתבת שהדתיים לא מעוניינים בכפייה דתית, ולא מעוניינים ביחס לא הוגן ללהטבים ונשים. אז איך בדיוק הצבעה למפלגות הדתיות מוגדרת כהצבעה למה שאתם מאמינים בו? מדוע דתי מחויב להצביע למפלגה דתית? אין דתיים במפלגות אחרות? אין מפלגות שיוכלו לייצג את עמודתיכם הפוליטיות?! אבל לא, אתם בוחרים להצביע לאותן מפלגות שחרטו על דגלן את כל הערכים הבזויים האלה, שאת טוענת בעצמך שאת נגדם. אז בטח שאני לא רוצה שמישהו יצביע בניגוד למצפונו, אבל אם מצפונו הוא שיוויון ללהטבים, אז הצבעה למפלגות הדתיות היא בדיוק ההיפך מהצבעה מצפונית.
צר לי על סבתך, אבל שוב, את זאת שמעלה את המקרה שלה, למרות שאין לו שום קשר לנושא, ומנסה באמצעות כך לטעון שאת מבינה על מה את מדברת. אז הנה, שוב זלזלת בשואה, הפעם גם באופן אישי בסבתך. במקום להתעצבן תבחני את הנושא שוב. סבתא שלך ניצולת שואה, וחברי משפחה אחרים שלה לא, אז מה תאמרי לנכדה של זאת שלא ניצלה? איפה אלוהים היה על מנת להציל אותה? זו נראית לך כמו תהיה מזלזלת? כל החיים מוכרים לנו שאלוהים אוהב את עמו, שומר עליו ו"מצילנו מצרה", אז מה קרה הפעם? שליש מהעם הושמד, אז שוב, אם יש זלזול, הוא באותם שישה מיליון, והוא לא מגיע ממני.
ותגידי, למה את מתעלמת משאלה פשוטה ששאלתי אותך? מחר את מתקבלת להיות אלוהים בזמן השואה, לא תתערבי? ילד נאנס, לא תמנעי? איזה מין אל מכריז בגאון שהוא בוחר בנו, שומר עלינו ואוהב אותנו, אבל יהודים מתים דווקא נראה כתחביב שלו?
בנוסף, את צריכה לקבל את עובדת חוסר האמונה שלי, אני לא מאמין שקיים אל כלשהו, ולכן אני לא יכול לזלזל בו, אלא ברעיון שלו. ומה לעשות, הרעיון שלו ילדותי, פרימטיבי, לא מוסרי, ומעצים בורות. גם את תזלזלי בכל רעיון שתחשבי לגביו את הדברים הללו, אז מדוע שאני אהיה שונה? רק בגלל שזו האמונה שלך? זה לא נראה שכשהאמונה שלך פוגעת בי, את משנה אותה. אז אולי, רק אולי, לכל אחד מותר לומר מה שבא לו, בטח כשמציגים מולו רעיון שאמור לקבוע את מהלך חייו, התנהגותו, קבלת זכויות שוות מהממשלה שלו שלא קשורה בכלל לדת.
אנשים מאמינים שהעולם שטוח, אני אמור לא לזלזל בזה?
אנשים מאמינים באסטרולוגיה, אנ יאמור לא לזלזל בזה?
אנשים מאמינים שלחתוך דגדגן של ילדות זה מוסרי, ועל פי ציווי אותו אל שאת מאמינה בו, ואני אמור לא לזלזל בזה?
אתה לא אמור לזלזל בבן אדם שבא ואומר לך את הדעה שלו
ממש לא אמור לזלזל ואם אתה חושב שזה בסדר לזלז בדעה של מישהו אחר אתה בן אדם מגעיל.. סליחה על המילה, לא מזלזלים בדעה אחרת של בן אדם
וגם אתה לא ענית על שאלה פשוטה ששאלתי אותך
למה אתה חושב שדתיים צריכים לשנות את ההצבעה שלהם למפלגה שהם לא מאמינים בה? בדיוק כמו שאתה לא תשנה את ההצבעה שלך למשהו שאתה לא מאמין
אנונימית
רודף האמת, אכן לבבוא לטענות לבורא עולם (כאילו שהוא עשה משהו "לא בסדר", חב ושלום) - זה נקרא לזלזל בו, לא עלינו. אלוקים יודע דברים שאתה לא יודע והוא יודע צה שהוא עשה. היו סיבות לשואה, שכן הוזהרנו עלינו מראש. בעיה שלנו שלא התייחסנו לאותן אזהרות והלכנו בשרירות לבנו. מה קשור זלזול בניצולי שואה? הנושא פה זה זלזול באלוקים (דבר חמור ביותר)

בכל אופן, שי לב שעם כל מהיסורים האלה - ה' עדיין שומר עלינו ולא משמיד אותנו, ואליו עמים אחרים, שהיו הרבה יותר עצומים מאיתנו ואף אחד לא רדף אותם - נכחדו. אז במקום להודות לבורא עולם - אתה בא עליו בטענות?

"כִּי אִתְּךָ אֲנִי", - נְאֻם ה', לְהוֹשִׁיעֶךָ, כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֲפִצוֹתִיךָ שָּׁם,אַךְ אֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה; וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט, וְנַקֵּה - לֹא אֲנַקֶּךָּ" (ירמיה ל, יא).

רש"י
"ויסרתיך למשפט" - בדין חסוך

"ונקה לא אנקך" - ל' טיאוט השמד

מלבי"ם
"כי אעשה כלה בכל הגוים" בכשדים ואשור "שהיית מודח שם" בגולה, ולכן אין מחריד במציאות כי יכלו כולם, "ואותך לא אעשה כלה", כי הגם "שאיסר אותך" ביסורים, זה יהיה רק "למשפט" על עונך כדי "נקה לא אנקך" שע"י היסורים יתכפרו עונך ולא אעשה אותך כלה, כמ"ש "רק אתכם ידעתי וכו' ע"כ אפקד עליכם את כל עונתיכם" , משא"כ יתר העמים שלא נפרע מהם תיכף נתמלא סאתם ויאבדו:


מצודת דוד
"אעשה כלה" - אביא כליון על כל הגוים וגו', ורק אותך לא אכלה, אבל איסר אותך במשפט הראוי לגלות אוזן למוסר, ולא אנקה אותך מן העולם שישאר העולם נקי ממך ר"ל "לא אכריתך מן העולם"

יש בירמיה גם פסוק אחר שהוא די דומה לפסוק שהבאתי עכשיו:

"אַתָּה אַל תִּירָא, עַבְדִּי יַעֲקֹב", - נְאֻם ה', כִּי אִתְּךָ אָנִי, כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדַּחְתִּיךָ שָׁמָּה, וְאֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה, וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט, וְנַקֵּה - לֹא אֲנַקֶּךָּ" (ירמיה מו, כח).

רש"י
"למשפט" - בדין חסוך מעט מעט
"ונקה" - לשון טיאוט והשמד וכן תירגמו יונתן לשון כלייה

מלבי"ם
"אתה אל תירא" הגם שבעת כבש נבוכדנצר את מצרים - נהרגו כל בני ישראל שהיו במצרים (כנ"ל סי' מ"ג מ"ד), בכ"ז אתה כלל יעקב לא תירא, כי ישארו אלה שנפוצו בין יתר העמים חוץ ממצרים, שהגם "שאעשה כלה בכל הגוים אשר הדחתיך שם אותך לא אעשה כלה ויסרתיך" ביסורים רק "למשפט" כפי עונך כדי "שלא אנקך" ותקבל עונש עונך לכלא פשע ולהתם חטאת:

שים לב: נכון, בהרבה מעם ישראל שבאירופה הושמדו, אבל ה' לא נגע ביהודים של עדות המזרח...

מצודת דוד
"ויסרתיך למשפט" - אייסר אותך במשפט הראוי לגלות אוזן למוסר ולא אנקה אותך מן העולם שישאר העולם נקי ממך ר"ל לא אכריתך מן העולם

"כי אעשה כלה" - ר"ל אף אם אעשה כלה וגו' הנה אותך לא אכלה עם כי תהיה בארצם
רודף האמת, "אני לא מזלזל באדם רק בגלל שהוא חושב אחרת ממני, זה דווקא שמור לכל מיני אחרים מהצד של המאמינים"
- גם המאמינים לא אמורים לזלזל באדם (מי שראוי להיקרא כך) רק בגלג שהוא חושב אחרת מהם. יש לכבד כל דעה כל עוד היא ליגיטימית על פח התורה הקדושה. אבל מי שחוקלת על התורה, שזה לחלוק על ה' יתברך - זה כבר משהו אחר. זה לא בגלל שדעתם ארחת מדכתם של המאמינים, זה בגלל שדעתם של אותם אנשים מתנגדת למה שאמר אלוקים. אזה זה בעיה שלהם, כי הם החוצפנים שמרשים לעצמם לחלוק על אלוקים וברור שכבודו של אלוקים למעלה מהכל וצריך לגנות דברים שנוגדים את רצונו של אלוקים.
"גם המאמינים לא אמורים לזלזל באדם (מי שראוי להיקרא כך)" - תודה שהדגמת את כוונתי. אנונימית ושואלת השאלה, הנה הוצגה כאן דעה, אני אמור לכבד אותה? אתן מכבדות אותה? גם בעינכן מי שאינו מאמין באלוהים אינו ראוי להיקרא אדם?
אני מכבדת אותך ואת הדעות שלך בניגוד למה שאתה חושב ואין לי בעיה עם אתאיסטים בכלל, וכן כל אחד הוא נקרא אדם ואף אחד הוא לא פחות או יותר
בקשר למפלגות הם מצביעים למפלגות דתיות כי הן תאומות את הסגנון חיים שלהם
ולא כולם מצביעים למפלגות שהם רק דתיות
אבל אם אתה מצפה ממישהו להצביע למפלגה שלא קשורה אליו בכלל ולא תאומת את סגנון החיים שלו בכיף..
זה לא סותר כי אולי יש כאלה שזה פחות ישנה להם אם יהיה מותר ללהטבים להתחתן, זה לא מה שחלקם מאמינים בו אבל לחלק גם לא יהיה אכפת אם ירשו את זה..
והם לא ישנו את ההצבעה שלהם כמו שאתה לא תשנה
עוד משהו, חבל שאתה לא רואה את הזלזול שיש לך בחלק מהתגובות כי לזלז בדעות של בם אדם זה גם לזלזל בו, אם תבוא למישהו ותגיד לו הגעות האלה חשוכות או לא טובות או מה אתה חושב ככה? בן אדם מוזר אן לא יודעת מה זה גם לזלזל בו
לא רציתי להגיד מגעיל אבל לא הצלחתי למצוא מילה אז אני מצטערת ולוקחת את המילה בחזרה
אנונימית
^^ ברור שלא, אפילו את זה לא הצלחת להבין? שואלת השאלה אמנם מאמינה אך ממש לא מהסוג שלך. כתבתי את זה לה כתגובה לדברים שלה, כי היא טוענת שכל אחד צריך לכבד כל דעה. תתעניין בשיחות, אולי גם תבין על מה מדברים.
"זה שאנשים עושים משהו שהם מאמינים בו וזה לא פוגע בל ישירות זה לא אמור להפריע לך בכלל" - נו מצוין, וזה כל מה שאני עושה, מדבר על פי מה שאני "מאמין" בו, ולכן זה לא אמור להפריע לך בכלל. לפחות אני רק מדבר, אתם ממש חותכים את איבר המין של התינוק. את באמת לא רואה מה יותר פוגעני?
שואל השאלה:
אף אחד לא מכריח אותך לעשות ברית מילה ת נ ש ו ם
אנונימית
ממש לא מפריע לי שאתה עושה מה שאתה מאמין בו למה אתה ממציא דברים בשמי?
וכמו ששואלת השאלה אמרה
מה נתקעת על ברית מילה? אך אחד לא מכריח אותך מה יש לך אלוהים
אנונימית
ומה זה בדיוק לא מהסוג שלי? אתה אפילו לא מכיר אותי וגם לא אותה חחח
אנונימית
אף אחד לא מכריח אותו לעשות ברית מילה לעצמו או בעצמו?
כי לו יכול להיות שעשו, ואם כן הוא בטח שלא השתתף בהחלטה.
מה? לא הבנתי כלום תנסח את עצמך יותר טוב
דיברתי עלייך שאתה לא חייב לעשות ברית מילה לבן שלך
אנונימית
"ומה זה בדיוק לא מהסוג שלי? אתה אפילו לא מכיר אותי וגם לא אותה חחח" - רשמתי שני ^^ כלומר מכוון לתגובה השניה שמעל ולא הראשונה. דיברתי לתוצאה, לא אלייך. יכול רק לקוות שגם את לא מהסוג שלו.
שואל השאלה:
אף אחד לא מכריח אותו לעשות לבן שלו והוא לא יכול להאשים את הדת בזה זה ההורים שלו בחרו לעשות לו ברית מילה אף אחד לא כפה עליהם כמו שאף אחד לא כופה עליו לעשות לבן שלו
אנונימית
ולגבי "אתה לא חייב לעשות", מה הקשר? את חושבת שאכפת לי מה את עושה לעצמך? אבל את תעשי את זה למישהו אחר, וזו כבר פגיעה בחסר ישע. גם אף אחד לא מכריח אותך לעשות מילת נשים, אבל ברור שמפריע לך כשעושים זאת לילדות חסרות ישע. מה ההבדל?
שואל השאלה:
אתה אמיתי איתי? התינוק יהיה יותר בריא והוא לא יזכור כלום
אנונימית
כלומר, אני מדבר, כותב מילים, ואתם נפגעים וצריך לכבד את זה. אתם חותכים איברי מין של ילדים, והם נפגעים, אבל גם את זה אני צריך לכבד. אז יוצא שאתם לא טוענים שצריך לכבד כל דעה, אלא רק את דעתכם. אם דעתכם נפגעת, צריך לכבד ולא לפגוע יותר. אם דעתכם פוגעת, צריך לכבד ולתת לכם להמשיך לפגוע בשקט. אוי כמה צביעות יש בדת.
התינוק יהיה יותר בריא? מגוחך, היכן המקור הרפואי לכך?!
יכולה לפחות להסביר? איך הוא יהיה יותר בריא?
את אולי מתכוונת שכשאני מזלזל בדעה של מישהו אז הוא יכול להיפגע מזה ולהרגיש שאני מזלזל גם בו. נו אז מה? האם אני אחראי לכל תחושות אנשים העולם? או שזה מצטמצם רק לדעות האישיות שלך? אני לא סתם אומר חשוכות ובורח, אני כאן כדי להסביר מדוע, להקשיב לצד השני ולפתח שיחה. אם תוך כדי נפגעים, זה בכלל לא רלוונטי. אולי נפסיק ללמד בשיעורי פיזיקה שהעולם עגול? יש תלמידים שמאמינים שהעולם שטוח וזה פוגע בהם הזלזול הזה. אז מה? האמת אחראית לרגשות של מישהו? מי שנמצא בסטיפס אמור להבין שהוא ישמע דעות שונות ומכל מיני כיוונים. אם הוא פגיע מדי שיישאר בסביבה הבטוחה שלו, אבל ככה הוא בטוח לא ילמד דברים חדשים ויתפתח. ולפעמים, כדי ללמוד דברים חדשים, עלינו להיפגע קצת, כשהופכים את הדברים שהאמנו בהם. לא נורא, זה עובר. אבל לפחות ניפטר מפנטזיות ושטויות שמלמדים אותנו אלפי שנים אחורה, מבלי שיהיה למלמדים פיסה קטנה מהידע שיש לנו היום. ומה לגבי המצב ההפוך? למישהו אכפת אם אני נפגע מדברי הדת? הרי דתי אמור לכבד את דעתי האתאיסטית, ולא לומר לידי שחיתוך איברי מין הוא דבר מוסרי וחשוב. בכל פעם שאני מודע לברית מילה, אני נפגע, זה מזיז למישהו? זה אמור להזיז למישהו? מה קשור הרגש האישי שלי לפעולות של אחרים? אז כל עוד ממשיכים בטקס הברברי והפוגעני הזה, תנסי להתרכז בו כי הוא כולל אלימות, כירורגיה ואונס במעשה אחד, ובי זה פוגע. אני בסה"כ אומר כמה מילים על אלוהים ודרכיו. כשתסיימי להדריך את כולם שאסור להם לחתוך איברי מין יותר, אני אהיה מוכן להתחשב יותר ברגשות של אחרים. מה אומרת?
רודף האמת, "הרי דתי אמור לכבד את דעתי האתאיסטית".
- ממש לא. כבר הסבתרי לך שדתי לא אמור לכבד את דעתך האתאיסטית, כי כבוד לדעות כאלה פוגעות כבוד שמים, כמבואר בספר "שערי תשובה", חלק ג, סימנים קמט-קנב. שכחת מזה?
זה שאנשים עושים משהו שהם מאמינים בו וזה לא פוגע בל ישירות זה לא אמור להפריע לך בכלל
טוב עזוב אתה לא ממש מבין מה ההבדל בין זלזול לבין להגיד את הדעה
ואין לי כוח להסביר יותר ואין לי כוח לשיחה הזאת כי היא מיצתה את עצמה
אנונימית
אהה חחח אופס חשבתי דיברת אליי
ולא אני לא כמוהו
אנונימית
כבר אמרתי לך שאני מכבדת כל בחירה שבח אדם יעשה בחייו כי אלה החיים שלו, למה אתה ממשיך להגיד שאני לא מכבדת כשאני כן מכבדת?
ואתה יכול להגיד את הדעה כל עושה זה בצורה יפה אני לא אפגע, אם תגיד את הדעה שלך בצורה מכוערת ולא מכבדת זה לא יהיה נעים ואולי זה גם יגרום לכעס או עלבון או לא יודעת מה
אנונימית
"אני לילדים שלי אעשה כי זה הילד שלי" - אז מה? אז מותר לך לעשות לו מה שבא לך? מותר לך להרביץ לו? מותר לך לאנוס אותו? הוא שלך, אז את אמורה להגן עליו, למשל ממי שרוצה לפגוע לו באיבר המין.
מאיפה הבאת שאני כופה עלייך משהו? את תעשי מה שבא לך במסגרת החוק, וכרגע החוק מתיר את המילה. אני שואל, מדוע עליי לכבד את זה? כלא מאמין, אין באמת ברית מול אל, ויש רק חיתוך תינוקות, מדוע עליי לכבד זאת? כי כתוב בספר שאחד האבות שלנו היה חלש במשא ומתן? עגיל, צמיד אדום, קעקוע לא היו מספיקים? חייבים להשחית איבר? ועוד לתרץ שהוא יהיה יותר בריא? אין פה צשום כפיה, מדובר על כבוד לדעות ואמונות.
שואל השאלה:
תודה רודף האמת שאתה רק מוכיח שהטענה שלי בשאלה היא בהחלט נכונה
אנונימית
"כבר אמרתי לך שאני מכבדת כל בחירה שבח אדם יעשה בחייו כי אלה החיים שלו, למה אתה ממשיך להגיד שאני לא מכבדת כשאני כן מכבדת?" - זו אחת הסיבות שאני מתעקש לערב את ברית המילה בדיון. בעקבות האמונה שלך את עושה בחירות עבור אדם אחר, ולא עבורך. אלו החיים שלו ולא שלך. אז את לא מכבדת אותו לכל הפחות. בנוסף, לא אמרת את דעתך על נושאים שהעליתי כגון מילת נשים - חיתוך הדגדגן לילדות. את מכבדת מעשה כזה?! בכנות? זו בחירה שאדם עשה עבור בתו, אז אין לך בעיה עם זה? ואם יכרות את ידה? את ראשה? איפה עובר הגבול אם יש כזה?
"תודה רודף האמת שאתה רק מוכיח שהטענה שלי בשאלה היא בהחלט נכונה" - טענתי אחרת? שאלת למה יש זלזול, ציפית שאתכחש ואומר שאין זלזול? אני מזלזל בהמון עמדות שאינן מחוברות למציאות, אבל לא צבוע. כמובן שבהמשך השווית בין זלזול לכפייה דתית, ולא ברור הקשר, ולכן את טועה בטענה הזו. אם לא הייתם כופים עלינו את הדת, הייתם שומעים הרבה פחות זלזול. כל אחד זכאי להאמין במה שבא לו, אבל אין לו שום זכות לכפות את האמונה הזאת על אחרים. הסברתי מהתגובות הראשונות בדיוק את זה, אבל למה שתקראו ברצינות ותחשבו על זה? אתן במוד ריב, לא משנה מה, העיקר שלא יזלזלו באלוהים שאתן מאמינות בו. לא תכפו, נזלזל הרבה פחות, או לפחות נציג את הזלזול הרבה פחות. לאמונה בפנטזיות יש מחיר, הן מגוחכות בעיני מי שמבין ההיפך, וכשמנסים לכפות עליו את אותם עקרונות חסרות ביסוס, זה גורר תגובות מזלזלות.
שואל השאלה:
איך בדיוק זה לכבד רק את דעתי? אתה זה שכופה עלינו לא לעשות ברית מילה לאחרים.. הרי איפה בשיחה אמרתי שאתה חייב לעשות? אני לילדים שלי אעשה כי זה הילד שלי אתה זה שמתערב וכופה עךיי לא לעשות ואחרכך מדבר על כפייה דתית מצחיק לא? הכפייה החילונית שלך לא שונה
איפה יש לך הוכחה שזה רק עושה רע ? אני בטוחה שעד היום כואב לך ויש לך טראומה
וואו איזה השוואה מטומטמת זה בכלל לא אותו הדבר אבל אתה בור שלא מקבל דעות של אחרים ברגע שאתה משווה ברית מילה לאונס של אישה באמת אין עם מי לדבר
אנונימית
עגיל, צמיד אדום, קעקוע לא היו מספיקים?
קעקוע אסור אבל ברית מותר כי אלוהים ביקש אני לא יודע מה הבעיה שך סהכ עור מיותר ועודף מי רוצה בילבל שנראה כמו חדק של פיל
אנונימי
^^ נו, כבר אנחנו מסכימים על משהו :)
והוא לא יזכור כלום - גם כשאני מכניס סם אונס למשקה של נשים בברים הן לא זוכרות כלום, לא תדווחי עליי כאנס?!
סבבה אז אני יעשה ברית מילה לבן שלי כי ככה ה' ציווה זאת האמונה שלי ושל עוד הרבה יהודים בארץ ובעולם
ובנוסף זאת הברית בנינו לבין הקב"ה ואלה האמונות שלי
סבבה? סגרנו?
אנונימית
ברית מילה לגברים וברית מילה לנשים זה דברים שונים לגמרי בהשפעות שלהן
אני מבינה מה אתה מנסה להגיד ובכל זאת זה משהו אחר
ואני לא במוד לריב אני פשוט ניסיתי להסביר לך וזה לא עבד
אנונימית
"ברית מילה לגברים וברית מילה לנשים זה דברים שונים לגמרי" - לא הם לא, מה ההבדלים לדעתך? מדובר בהסרה של אותו איבר בדיוק רק בהקבלה בין איבר נשי לאיבר גברי. זה לא משהו אחר, ואת לא מבינה מה אני אומר, את מתעלמת ממה שאני אומר ומחפשת תירוצים. רוצה לעשות ברית מילה לבן שלך כי אלוהים ציווה? תעשי, אבל לפחות אל תעטפי את זה במסווה של משהו חיובי מלבד נסיבה הזאת, פשוט אין. או שתתני לבן שלך להחליט בעצמו כשיגדל מה ברצונו לעשות עם איבר המין שלו, קטע כזה של זכות האדם על גופו.
"קעקוע אסור אבל ברית מותר כי אלוהים ביקש" - מצוין, זו כבר תשובה ללא צביעות, "אלוהים ביקש". זהו, אין עוד תירוצים למעשה הזה. ובכל זאת חיפשת שניים כאלו, שכמובן שגויים מהיסוד:
1. סה"כ עור מיותר - מי אמר לך שהוא מיותר? לעורלה מספר תפקידים, וממש לא מדובר במשהו מיותר.
2. בילבל של פיל - העורלה אינה מגדילה את איבר המין, כדאי ללמוד מהי עורלה ובמה בכלל מדובר. העורלה מכסה את חלקו החיצוני של איבר המין, ואינה מוסיפה לגודלו.
תחפשו פירוט לגבי הדברים, כמבוגר אני משתדל להימנע בסטיפס מפירוט דברים בנוגע למין, במיוחד כשאני מדבר עם שתי נערות.