5 תשובות
צריך להסביר בשאלה על שני השלבים של התנועות הלאומיות על השלב השני של הפצת הרעיון בעזרת תנועות נוער לדוגמה בתי ספר וכל זה ועל השלב השלישי שכולל מאבק צבאי ומאבק דיפלומטי
את מדברת אולי על דפוסי פעולה? שלב ההיערכות, הרחבה, מאבק מדיני ועממי?
שואל השאלה:
הניסוח המדוייק של השאלה הוא
הסבר את המטרה של התנועות הלאומיות באירופה במאה ה19, והצג שתי דרכים שבהן פעלו להגשמת מטרתן.
את החלק הראשון של השאלה אני יודעת אבל נתקעתי עם החלק השני.
הניסוח המדוייק של השאלה הוא
הסבר את המטרה של התנועות הלאומיות באירופה במאה ה19, והצג שתי דרכים שבהן פעלו להגשמת מטרתן.
את החלק הראשון של השאלה אני יודעת אבל נתקעתי עם החלק השני.
אנונימית
המטרה של התנועות הלאומיות באירופה במאה ה19 היא להקים מדינה עצמאית משלהם, להשתחרר מהשלטון הישן וללכד את בני הלאום.
תנועת ההשכלה והחילון - הם הפכו למשכילים, עזבו את הדת והבינו שהאדם עומד במרכז העולם ומגיעות לו זכויות. הזכות לחופש, הזכות לביטחון, לרכוש פרטי....
התנועה הרומנטית - רצתה מדינה משלה ודיברה על אהבה למדינה, לשירה, להמנון. הדגישה את הרגש, הדמיון והלב ולא את ההיגיון. הייתה מוכנה להלחם ולעשות הכל כדי להגיע למדינה משלהם מתוך אהבה ורגש.
המהפכה הצרפתית - מאבק בשלטון האכזר בצרפת. המהפכנים לחמו על חירות, שוויון, ואחווה שהיוו מוקד לגיבוש לאומי ולזהות לאומית משותפת של בני הלאום הצרפתי. המהפכה הרסה את המשטר הישן והקימה מוסדות שלטון הנבחרים על ידי העם.
כיבושי נפוליאון - נפוליאון כבש שטחים ומדינות והפיץ את רעיונות המהפכה הצרפתית שהם ערכי החירות, השוויון, והאחווה לכל מקום אליו הגיע. הוא הביא לאירופה את רעיונות תנועת ההשכלה והחירות. כבש עמים ושלל מהם את חירותם, מה שעורר התנגדות בקרב העמים הכבושים וחיזק אצלם את תחושת הייחוד והשאיפה לעצמאות.
המהפכה התעשייתית - הכניסה טכנולוגיה לחקלאות ולתעשייה. נבנו מסילות ברזל, הוקמו בתי חרושת שהחליפו את בני האדם, התפתחו מכונות וכלי תקשורת. הטלפון והרדיו סייעו בהעברת מידע בקלות ובמהירות ממקום למקום. הידיעות הגיעו לכל מקום והיה אפשר להתעדכן במה שקורה בקלות. תהליך התיעוש הוביל להגירה, לעיור.
שתי דרכים שבהן פעלו להגשמת מטרתן הן:
1.מאבקים - הן נאבקו נגד גורמים חיצונים כמו שלטון זר ונגד גורמים פנימיים שהתנגדו לשינוי כמו המלוכה, הצבא, או הכנסייה.
2.פעולות לחיזוק התודעה הלאומית - התנועות הלאומיות השתמשו בסמלים לאומיים. הייתה התעוררות של השפה הלאומית, התייחסות לעבר ההיסטורי של העם. זה נעשה בדרך כלל בעזרת החינוך - בתי ספר, ספרים, ועיתונים.
תנועת ההשכלה והחילון - הם הפכו למשכילים, עזבו את הדת והבינו שהאדם עומד במרכז העולם ומגיעות לו זכויות. הזכות לחופש, הזכות לביטחון, לרכוש פרטי....
התנועה הרומנטית - רצתה מדינה משלה ודיברה על אהבה למדינה, לשירה, להמנון. הדגישה את הרגש, הדמיון והלב ולא את ההיגיון. הייתה מוכנה להלחם ולעשות הכל כדי להגיע למדינה משלהם מתוך אהבה ורגש.
המהפכה הצרפתית - מאבק בשלטון האכזר בצרפת. המהפכנים לחמו על חירות, שוויון, ואחווה שהיוו מוקד לגיבוש לאומי ולזהות לאומית משותפת של בני הלאום הצרפתי. המהפכה הרסה את המשטר הישן והקימה מוסדות שלטון הנבחרים על ידי העם.
כיבושי נפוליאון - נפוליאון כבש שטחים ומדינות והפיץ את רעיונות המהפכה הצרפתית שהם ערכי החירות, השוויון, והאחווה לכל מקום אליו הגיע. הוא הביא לאירופה את רעיונות תנועת ההשכלה והחירות. כבש עמים ושלל מהם את חירותם, מה שעורר התנגדות בקרב העמים הכבושים וחיזק אצלם את תחושת הייחוד והשאיפה לעצמאות.
המהפכה התעשייתית - הכניסה טכנולוגיה לחקלאות ולתעשייה. נבנו מסילות ברזל, הוקמו בתי חרושת שהחליפו את בני האדם, התפתחו מכונות וכלי תקשורת. הטלפון והרדיו סייעו בהעברת מידע בקלות ובמהירות ממקום למקום. הידיעות הגיעו לכל מקום והיה אפשר להתעדכן במה שקורה בקלות. תהליך התיעוש הוביל להגירה, לעיור.
שתי דרכים שבהן פעלו להגשמת מטרתן הן:
1.מאבקים - הן נאבקו נגד גורמים חיצונים כמו שלטון זר ונגד גורמים פנימיים שהתנגדו לשינוי כמו המלוכה, הצבא, או הכנסייה.
2.פעולות לחיזוק התודעה הלאומית - התנועות הלאומיות השתמשו בסמלים לאומיים. הייתה התעוררות של השפה הלאומית, התייחסות לעבר ההיסטורי של העם. זה נעשה בדרך כלל בעזרת החינוך - בתי ספר, ספרים, ועיתונים.
הדרכים שבהם פעלו-
1.טיפוח התודעה הלאומית בקרב בני הלאום- הם פעלו לחיבור העם למסורת, מנהגים, שפה, דת. הם הקימו מוסדות חינוך ועשו פעילויות חינוכיות בהם העבירו את ההיסטוריה ומסורת העם המשותפת. כל זה על מנת ליצור עם מאוחר ומקורב ללאום שלו, בכך הם יוכלו להתלכד למאבק.
2. הקמת מדינת לאום עצמאית- הם רצו בזופו של דבר שללאום תהיה מדינה ריבונית משלו, רצו לסלק את השלטון העריץ. לכן הם ניהלו מאבקים נגד כל מי שהתנגד לכך, השלטון העריץ.
1.טיפוח התודעה הלאומית בקרב בני הלאום- הם פעלו לחיבור העם למסורת, מנהגים, שפה, דת. הם הקימו מוסדות חינוך ועשו פעילויות חינוכיות בהם העבירו את ההיסטוריה ומסורת העם המשותפת. כל זה על מנת ליצור עם מאוחר ומקורב ללאום שלו, בכך הם יוכלו להתלכד למאבק.
2. הקמת מדינת לאום עצמאית- הם רצו בזופו של דבר שללאום תהיה מדינה ריבונית משלו, רצו לסלק את השלטון העריץ. לכן הם ניהלו מאבקים נגד כל מי שהתנגד לכך, השלטון העריץ.
באותו הנושא: