8 תשובות
כי עובדי אלילים זה לא השם האמיתי..
כי זה נכון וזה לא נכון
אנונימי
שואל השאלה:
אבל עובדי אלילים זה כינוי מעליב, ומי אתה שתגיד איזו אמונה נכונה ואיזו לא?
אבל עובדי אלילים זה כינוי מעליב, ומי אתה שתגיד איזו אמונה נכונה ואיזו לא?
אנונימי
שואל השאלה:
פשוט תקרא להם פוליתאיסטים.
המילה אלילים מעליבה, זה כינוי גנאי לאלים אחרים.
פשוט תקרא להם פוליתאיסטים.
המילה אלילים מעליבה, זה כינוי גנאי לאלים אחרים.
אנונימי
שמע, זה מה שכתוב: "כִּי כָּל אֱלֹהֵי הָעַמִּים - אֱלִילִים, וַה' - שָׁמַיִם עָשָׂה" (תהילים צו, ה; דברים הימים א טז, כו).
מצודת ציון (על תהילים תו, ה)
"אלילים" - הוא מלשון אל ולא ר"ל דבר מבלי תועלת וכן רופאי אליל (איוב יג)
רש"י על דברי הימים א טז, כו:
"כי כל אלהי העמים אלילים" - תהו מעשה ידי אדם, ודוגמתו בנבואת (חבקוק ב') "מה הועיל פסל, כי פסלו יצרו וגו'" עד לעשות אלילים אלמים
"וה' שמים עשה" - באלילים כתוב "לעשות", אבל הקב"ה עושה שמים וארץ וכל צבאם
מצודת דוד (על דברי הימים א טז, כו):
"אלילים" - היא מלה מורכבת מאל ולא, ור"ל דבר שאין בו ממש וכן "רועי האליל" (זכריה י"א)
וכן, לכבודה זרה צריך לכנות שם גנאי, כמו שכתוב, "וְלֹא תָבִיא תוֹעֵבָה אֶל בֵּיתֶךָ וְהָיִיתָ חֵרֶם כָּמֹהוּ: שַׁקֵּץ - תְּשַׁקְּצֶנּוּ, וְתַעֵב - תְּתַעֲבֶנּוּ, כִּי חֵרֶם הוּא" (דברים ז, כו).
כך פירשו את הפסוק בגמרא:
"והלא כבר נאמר (דברים יב, ב) "אבד תאבדון"? - אם כן, מה ת"ל "ואבדתם את שמם מן המקום ההוא"? - לכנות לה שם. יכול לשבח? - לשבח, ס"ד? - אלא יכול לא לשבח ולא לגנאי? - ת"ל (דברים ז, כו) "שקץ תשקצנו, ותעב תתעבנו, כי חרם הוא". הא כיצד? היו קורין אותה "בית גליא" - קורין אותה "בית כריא", "עין כל" - "עין קוץ" (עבודה זרה מו ע"א, תמורה כח ע"ב).
רש"י (עבודה זרה מו ע"א)
בית גליא - לשון גובה גלי:
בית כריא - לשון חפירה ושפלות
לסיום (לקינוח), קח הלכה:
"מותר להתלוצץ באלילים" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן קמז, סעיף ה).
מצודת ציון (על תהילים תו, ה)
"אלילים" - הוא מלשון אל ולא ר"ל דבר מבלי תועלת וכן רופאי אליל (איוב יג)
רש"י על דברי הימים א טז, כו:
"כי כל אלהי העמים אלילים" - תהו מעשה ידי אדם, ודוגמתו בנבואת (חבקוק ב') "מה הועיל פסל, כי פסלו יצרו וגו'" עד לעשות אלילים אלמים
"וה' שמים עשה" - באלילים כתוב "לעשות", אבל הקב"ה עושה שמים וארץ וכל צבאם
מצודת דוד (על דברי הימים א טז, כו):
"אלילים" - היא מלה מורכבת מאל ולא, ור"ל דבר שאין בו ממש וכן "רועי האליל" (זכריה י"א)
וכן, לכבודה זרה צריך לכנות שם גנאי, כמו שכתוב, "וְלֹא תָבִיא תוֹעֵבָה אֶל בֵּיתֶךָ וְהָיִיתָ חֵרֶם כָּמֹהוּ: שַׁקֵּץ - תְּשַׁקְּצֶנּוּ, וְתַעֵב - תְּתַעֲבֶנּוּ, כִּי חֵרֶם הוּא" (דברים ז, כו).
כך פירשו את הפסוק בגמרא:
"והלא כבר נאמר (דברים יב, ב) "אבד תאבדון"? - אם כן, מה ת"ל "ואבדתם את שמם מן המקום ההוא"? - לכנות לה שם. יכול לשבח? - לשבח, ס"ד? - אלא יכול לא לשבח ולא לגנאי? - ת"ל (דברים ז, כו) "שקץ תשקצנו, ותעב תתעבנו, כי חרם הוא". הא כיצד? היו קורין אותה "בית גליא" - קורין אותה "בית כריא", "עין כל" - "עין קוץ" (עבודה זרה מו ע"א, תמורה כח ע"ב).
רש"י (עבודה זרה מו ע"א)
בית גליא - לשון גובה גלי:
בית כריא - לשון חפירה ושפלות
לסיום (לקינוח), קח הלכה:
"מותר להתלוצץ באלילים" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן קמז, סעיף ה).
שואל השאלה:
אז אתה מודה שזה לא מכבד להגיד אלילים? יופי.
אז לדעתי כמו שמוחקים הודעות עם יקוק צריך לכתוב הודעות שמגנות אלוהים אחרים וקוראות להם עבודת אלילים (כמובן שרק להזכיר את המונח עצמו לא אומר שהוא מגנה פוליתאיזם, תלוי מאוד בתשובה. אבל אם ככה הוא פשוט מכנה אמונות פוליתאיסטיות ופוליתאיסטים אז זה ממש לא מכבד)
אז אתה מודה שזה לא מכבד להגיד אלילים? יופי.
אז לדעתי כמו שמוחקים הודעות עם יקוק צריך לכתוב הודעות שמגנות אלוהים אחרים וקוראות להם עבודת אלילים (כמובן שרק להזכיר את המונח עצמו לא אומר שהוא מגנה פוליתאיזם, תלוי מאוד בתשובה. אבל אם ככה הוא פשוט מכנה אמונות פוליתאיסטיות ופוליתאיסטים אז זה ממש לא מכבד)
אנונימי
שואל השאלה:
אין לי בעיה שמישהו סתם יצטט פסוקים, יש לי בעיה כשמזלזלים באנשים המאמינים שונה ממך.
אין לי בעיה שמישהו סתם יצטט פסוקים, יש לי בעיה כשמזלזלים באנשים המאמינים שונה ממך.
אנונימי
מודה שזה לא מכבד, ולא מתבייש בזה, כי אני באמת מחפש לרומם את האמת ולהשפיל את השקר.
אתה יכול לתת הצעה לנאמנים ולמערכת האתר (אם זה כל כך חשוב לך).
טוב, שאתה לא מציע למחוק פסוקים מהתנ"ך...
אתה יכול לתת הצעה לנאמנים ולמערכת האתר (אם זה כל כך חשוב לך).
טוב, שאתה לא מציע למחוק פסוקים מהתנ"ך...
באותו הנושא: