68 תשובות
אני מסכימה... אבל במדינה בעייתית כמו ישראל היא ליטרלי הוקמה על בסיס הדת... אז קשה להפריד.
מסכימה
אבל תנך זה כמו היסטוריה אז ימשיכו ללמד את זה,אם כבר,לממוד את זה כחלק מהיסטוריה וחלק מהבגרות ביסטוריה ולא כמקצוע שלם לבגרות
אבל תנך זה כמו היסטוריה אז ימשיכו ללמד את זה,אם כבר,לממוד את זה כחלק מהיסטוריה וחלק מהבגרות ביסטוריה ולא כמקצוע שלם לבגרות
שואל השאלה:
beu,
מדינות רבות באירופה הוקמו גם הן על דת, אין סיבה שיראל תהיה שונה. בעבר הלגיטימיות היחידה שהייתה לממלכות הרבות באירופה היא שכביכול המונארכיה והעומד בראשה ניצבים שם בשל האל, אבל כיום ביטלו את המונארכיה והקימו רפובליקות סקולאריות. ישראל רפובליקה מלכתחילה, אז יהיה אפילו יותר קל לעשות איתה רפובליקה סקולארית.
beu,
מדינות רבות באירופה הוקמו גם הן על דת, אין סיבה שיראל תהיה שונה. בעבר הלגיטימיות היחידה שהייתה לממלכות הרבות באירופה היא שכביכול המונארכיה והעומד בראשה ניצבים שם בשל האל, אבל כיום ביטלו את המונארכיה והקימו רפובליקות סקולאריות. ישראל רפובליקה מלכתחילה, אז יהיה אפילו יותר קל לעשות איתה רפובליקה סקולארית.
מי שחושב שאפשר להפריד את כל הדת מהמדינה פשוט תמהוני... זה לא מציאותי בכלל
אם אתה מפריד דת ממדינה לגמרי, איפה זה עוצר? אין יותר חוק שבות? אין יותר ימי חופש בחגים ושבתות? אין התרות לדתיים בצבא? יש עוד מלא דוגמאות שמראות שהפרדת דת ממדינה בארץ לא אפשרי.
אם אתה מפריד דת ממדינה לגמרי, איפה זה עוצר? אין יותר חוק שבות? אין יותר ימי חופש בחגים ושבתות? אין התרות לדתיים בצבא? יש עוד מלא דוגמאות שמראות שהפרדת דת ממדינה בארץ לא אפשרי.
שואל השאלה:
אלכסשה
האם לא נראה לך אבסורד שילמדו על נפילת החומות של יריכו, כי נפלו כי כביכול הוקפו שבעה פעמים ותקעו מסביבן בשופרות, ועל עמודי אש ועל מזון שמגיע למדבר מהשמיים, ביחד עם מלחמת העולם השניה ועל המהפכות בארה"ב ובצרפת? ביחד עם מקורות הדמוקרטיה באתונה, ועל התפשטות המחשבה המערבית על ידי הרומאים? שילמדו ביחד משהו שיש מצב גדול שבכלל לא קרה ביחד עם יסודות החברה המערבית?
אלכסשה
האם לא נראה לך אבסורד שילמדו על נפילת החומות של יריכו, כי נפלו כי כביכול הוקפו שבעה פעמים ותקעו מסביבן בשופרות, ועל עמודי אש ועל מזון שמגיע למדבר מהשמיים, ביחד עם מלחמת העולם השניה ועל המהפכות בארה"ב ובצרפת? ביחד עם מקורות הדמוקרטיה באתונה, ועל התפשטות המחשבה המערבית על ידי הרומאים? שילמדו ביחד משהו שיש מצב גדול שבכלל לא קרה ביחד עם יסודות החברה המערבית?
תראה
אני אתאיסטית אבל אי אפשר לדעת בווגאות מה קרה ומה לא
ויש חורים בתנך
ויש חורים בתיאוריות שונות
אבל בכל מקרנ,אי אפשר להגיד חד וחלק שזה לא קרה.
בכל מקרה,לא לושבת שזה הזוי שיספרו על דברים שקרו בתנך ביחד עם דברים שקרו בארהב בעבר הרחוק.
אני אתאיסטית אבל אי אפשר לדעת בווגאות מה קרה ומה לא
ויש חורים בתנך
ויש חורים בתיאוריות שונות
אבל בכל מקרנ,אי אפשר להגיד חד וחלק שזה לא קרה.
בכל מקרה,לא לושבת שזה הזוי שיספרו על דברים שקרו בתנך ביחד עם דברים שקרו בארהב בעבר הרחוק.
שואל השאלה:
מישהו שמן
ברור שאפשר. חוק שבות ברור שיהיה, כי היהודים הם לא רק דת, הם גם קבוצה אתנית, כלומר, עם הנכשר לא רק בדת. שבתות וחגים יש גם במדינות סקולאריות כמו ארה"ב ורוב מדינות אירופה (אולם אצלם זה ימי ראשון אבל ההדמייה מספקת), כי זה חלק מהתרבות שלהם בדיוק כמו ששבתות וחגין הם חלק מהתרבות שלנו, אבל עוד פעם, הם לא עובדים רק כי הם רוצים.לא לעבוד, לא כי מחריכים אותם. ולגבי החרדים- אני לא רואה סיבה שהם לא ישרתו בצבא.
מישהו שמן
ברור שאפשר. חוק שבות ברור שיהיה, כי היהודים הם לא רק דת, הם גם קבוצה אתנית, כלומר, עם הנכשר לא רק בדת. שבתות וחגים יש גם במדינות סקולאריות כמו ארה"ב ורוב מדינות אירופה (אולם אצלם זה ימי ראשון אבל ההדמייה מספקת), כי זה חלק מהתרבות שלהם בדיוק כמו ששבתות וחגין הם חלק מהתרבות שלנו, אבל עוד פעם, הם לא עובדים רק כי הם רוצים.לא לעבוד, לא כי מחריכים אותם. ולגבי החרדים- אני לא רואה סיבה שהם לא ישרתו בצבא.
זה שזה חלק מהתרבות לא משנה את העובדה שזה חלק מהדת. אז הפרדת מלאה של דת ממדינה לא מציאותי. הפרדה חלקית כן. למדתי על זה באזרחות. גם מי שחושב שצריך לעשות מדינת הלכה חושב לא מציאותי
כשכתבתי התרות בצבא לא התכוונתי ללא לשרת.
התכוונתי לדברים כמו כשרות בצבא ועוד דברים בצבא שדתיים שמתגייסים חייבים שיהיה
התכוונתי לדברים כמו כשרות בצבא ועוד דברים בצבא שדתיים שמתגייסים חייבים שיהיה
שואל השאלה:
אלכסשה
נתחיל מזה שמה שקרה בארצות הברית זה ממש לא העבר הרחוק. 1776 זה רק לפני כ200 שנים, לעומת התנך שכביכול ניתן לפני כ3000 שנים. אנחנו בקושי יודעים איך העוחם נראה אז, והמקורות היחידים שלנו לדעת מה קרה אז הם כתבי עט בודדים ממצרים, הודו, סין, יוון מסופטמיה ורומא, ופתאום ישנו התנך שטוען שמכיר את ההיסטוריה המלאה של מה שקרה אחד לאחד, וכמובן מכיל בזה גם מיתוסים שאין סיכוי שקרו והרבה ניגודים לעצמו. אחד מהם הוא דבר מוסכם אוניברסלית על ידי אנשים מכל העולם, ואחד לא מוסכם לגמרי אפילו במדינה שלו. אי אפשר ללמד משהו שאוחי לא קרה ביחד עם יסודות החברה המערבית. אלו הם 2 דברים מנוגדים בהחרך, ואם אוניברסיטאות לא מלמדים אותם ביחד אין סיבה שבתי הספר ילמדו אותם כך.
אלכסשה
נתחיל מזה שמה שקרה בארצות הברית זה ממש לא העבר הרחוק. 1776 זה רק לפני כ200 שנים, לעומת התנך שכביכול ניתן לפני כ3000 שנים. אנחנו בקושי יודעים איך העוחם נראה אז, והמקורות היחידים שלנו לדעת מה קרה אז הם כתבי עט בודדים ממצרים, הודו, סין, יוון מסופטמיה ורומא, ופתאום ישנו התנך שטוען שמכיר את ההיסטוריה המלאה של מה שקרה אחד לאחד, וכמובן מכיל בזה גם מיתוסים שאין סיכוי שקרו והרבה ניגודים לעצמו. אחד מהם הוא דבר מוסכם אוניברסלית על ידי אנשים מכל העולם, ואחד לא מוסכם לגמרי אפילו במדינה שלו. אי אפשר ללמד משהו שאוחי לא קרה ביחד עם יסודות החברה המערבית. אלו הם 2 דברים מנוגדים בהחרך, ואם אוניברסיטאות לא מלמדים אותם ביחד אין סיבה שבתי הספר ילמדו אותם כך.
^אבל מה ההבדל בין התנ"ך לכתבי העט האלה שמצאו? אולי גם הם סתם סיפורים
שואל השאלה:
מישהו שמן
זה שזה חלק מהתרבות זה מה שמאפשר הפרדה מהדת. המשפחה שלי, משפחה אתאיסתיט לחלוטין, חוגגת את חנוכה ופסח כי זה מהנה. וכך גם כל שאר מדינות המערב, ולהן יש ניתוק מוחלט. אין סיבה לא לנתק את זה.
ולגבי מה שכתבת על הצבא. הצבא יאפשר להם לעקוב אחרי המנהגים הדתיים שלהם כדי לשמור על מורל גבוה, כמו שעושים צבאות מערביים רבים אחרים. אבל לא צריכה להיות כפיה על אנשים בצהל לאכול כשר או כשר לפסח, כמו שיש עכשיו.
מישהו שמן
זה שזה חלק מהתרבות זה מה שמאפשר הפרדה מהדת. המשפחה שלי, משפחה אתאיסתיט לחלוטין, חוגגת את חנוכה ופסח כי זה מהנה. וכך גם כל שאר מדינות המערב, ולהן יש ניתוק מוחלט. אין סיבה לא לנתק את זה.
ולגבי מה שכתבת על הצבא. הצבא יאפשר להם לעקוב אחרי המנהגים הדתיים שלהם כדי לשמור על מורל גבוה, כמו שעושים צבאות מערביים רבים אחרים. אבל לא צריכה להיות כפיה על אנשים בצהל לאכול כשר או כשר לפסח, כמו שיש עכשיו.
שואל השאלה:
כתבי העט האלו שנמצאו קודם כל תואמים אחד את השני, שנית לא מזכירים דברים אבסורדיים כמו לומה שנופלת כי הסתובבו סביבה 7 פעמים או ים שנחצה לחצי, ושלישית מתחברים באופן מושלם לשאר ההיסטוריה העולמית.
כתבי העט האלו שנמצאו קודם כל תואמים אחד את השני, שנית לא מזכירים דברים אבסורדיים כמו לומה שנופלת כי הסתובבו סביבה 7 פעמים או ים שנחצה לחצי, ושלישית מתחברים באופן מושלם לשאר ההיסטוריה העולמית.
אבל זה מה שאני אומר - כשאתה אומר להפריד דת ממדינה הכוונה היא להוציא מהחוק כל מה שקשור לדת, בלי קשר אם זה קשור גם למשהו אחר. הדת היא חלק מהתרבות של הרבה מהארץ. ויש הרבה אנשים בארץ שלא חוגגים את החגים האלה. החגים האלה קשורים לדת בין אם אתה אוהב את זה ובין אם לא...
אז מה, זה אומר שיהיו יחידות שלא יהיה בהם כשרות? אז דתיים לא יוכלו להתגייס ליחידות האלה? לא הגיוני.
אז מה, זה אומר שיהיו יחידות שלא יהיה בהם כשרות? אז דתיים לא יוכלו להתגייס ליחידות האלה? לא הגיוני.
אוקיי אז אתה יכול להסתכל על התנ"ך בתור ערימה של סיפורים, במה זה שונה מספרות?
שואל השאלה:
אני חוזר בזה שנית, הפרדת דת ממדינה אינה כפיה א-דתית. זה לא שיחריכו אותך לעבוד בשבתות ובחגים. זה פשוט שלא יחריכו אותך לא לעבוד. מי שרוצה להשאר בבית, כלומר כולם בעצם, ישארו בבית. עובדים לא ילכו לעבוד אצל חברות שלא יתנו להם חופש בתאריכים אלו, או תוספת שכר משמעותית על ימים אלו. כמו כן, אם זה לא עובד, הממשלה יכולה להכנס ולהכריח חברות לתת לעובדים מספר ימים מסויים של חופשים בשנה, ואז הם יהיו מחוייבים לשים את זה בזמן החגים, אחרת העובדים ישבתו.
ולגבי היחידות בצהל, יכולים פשוט לספור כמה חיילים רוצים כשר וכמה מהם לא ולהכין בהתאם.
אני חוזר בזה שנית, הפרדת דת ממדינה אינה כפיה א-דתית. זה לא שיחריכו אותך לעבוד בשבתות ובחגים. זה פשוט שלא יחריכו אותך לא לעבוד. מי שרוצה להשאר בבית, כלומר כולם בעצם, ישארו בבית. עובדים לא ילכו לעבוד אצל חברות שלא יתנו להם חופש בתאריכים אלו, או תוספת שכר משמעותית על ימים אלו. כמו כן, אם זה לא עובד, הממשלה יכולה להכנס ולהכריח חברות לתת לעובדים מספר ימים מסויים של חופשים בשנה, ואז הם יהיו מחוייבים לשים את זה בזמן החגים, אחרת העובדים ישבתו.
ולגבי היחידות בצהל, יכולים פשוט לספור כמה חיילים רוצים כשר וכמה מהם לא ולהכין בהתאם.
שואל השאלה:
זה שונה מספרות כי כשאתה קורה סיפור אתה מודע מראש שזה או משהו שמישהו המציא, או סיפור אמיתי שאין בו מיסטיקה. ובאופן כזה או אחר, הוא לא מנסה לשכנע אותך לשנות את דרך חייך ולהשתלט עלייך, וזה לא מעודד אותך להעביר את הסיפור בדורי דורות וזה לא מנסה להראות לך כיצד לבנות חברה. ספרים תיאולוגיים, לעומת זאת, כן.
זה שונה מספרות כי כשאתה קורה סיפור אתה מודע מראש שזה או משהו שמישהו המציא, או סיפור אמיתי שאין בו מיסטיקה. ובאופן כזה או אחר, הוא לא מנסה לשכנע אותך לשנות את דרך חייך ולהשתלט עלייך, וזה לא מעודד אותך להעביר את הסיפור בדורי דורות וזה לא מנסה להראות לך כיצד לבנות חברה. ספרים תיאולוגיים, לעומת זאת, כן.
אבל כשאתה מוחק את הדת מכל החוקים של המדינה הרבה דברים נדפקים.
למה לא עובדים היום בחגים? כי לוח השנה העברי הוא חלק מהחוק במדינה. דגל המדינה מושפע מהדת, סמל המדינה מושפע מהדת. כל כך הרבה דברים במדינה מושפעים מהדת שלמחוק את הדת לגמרי מהחוק פשוט ישנה הכול!
כשרות לא עובדת ככה. בשביל שהאוכל יהיה כשר צריך גם שהמטבח יהיה כשר ושלא יבשלו בו אוכל לא כשר. אז אי אפשר להכין לחלק כשר ולחלק לא מאותו המטבח. זה גם לא יהרוג את השאר לאכול כשר, זה לא עד כדי כך נוראי
למה לא עובדים היום בחגים? כי לוח השנה העברי הוא חלק מהחוק במדינה. דגל המדינה מושפע מהדת, סמל המדינה מושפע מהדת. כל כך הרבה דברים במדינה מושפעים מהדת שלמחוק את הדת לגמרי מהחוק פשוט ישנה הכול!
כשרות לא עובדת ככה. בשביל שהאוכל יהיה כשר צריך גם שהמטבח יהיה כשר ושלא יבשלו בו אוכל לא כשר. אז אי אפשר להכין לחלק כשר ולחלק לא מאותו המטבח. זה גם לא יהרוג את השאר לאכול כשר, זה לא עד כדי כך נוראי
כשאתה לומד תנ"ך בבית ספר אומרים לך לשנות את דרך חייך ומנסים להשתלט עליך? או שאתה פשוט לומד סיפורים?? אני לא רואה איך זה שונה מבחינת הלימודים בבתי ספר חילוניים
ואתה יכול להתייחס למקצוע איך שאתה רוצה, אתה יכול לחשוב שזה אמיתי ולחשוב שזה לא...
ואתה יכול להתייחס למקצוע איך שאתה רוצה, אתה יכול לחשוב שזה אמיתי ולחשוב שזה לא...
שואל השאלה:
בריטניה, לדוגמא, היא מדינה שלדעתי מנותקת לגמרי מהדת. עדיין הדגל שלה מורכב מ3 צלבים. זה סימבוליזם שמסמל את התרבות, ולכן זה מותר.
כמו כן אפשר גם להגיד שהלוח הלועזי מושפע מהנצרות, כי הוא מבוסס על היום בו ישוע נולד. אבל עוד פעם, זה חלק מהתרבות, אז משתמשים בו. כמו כן ניתן עדיין להשתמש בלוח העברי.
לגבי החלק שלך עם האוכל מצהל אני מסכים, אבל אם לדוגמא יש יחידה שאף אחד בה לא אוכל כשר, והמזון המזדמן והזול ביותר הוא נקניק וגבינה, שיתנו את זה במקום. קודם שיקולים כלכליים, לאחר מכן דתיים. אבל עוד פעם, אסור לתת לאף אחד לאכול דבר לא כשר אם הוא לא חפץ בכך.
בריטניה, לדוגמא, היא מדינה שלדעתי מנותקת לגמרי מהדת. עדיין הדגל שלה מורכב מ3 צלבים. זה סימבוליזם שמסמל את התרבות, ולכן זה מותר.
כמו כן אפשר גם להגיד שהלוח הלועזי מושפע מהנצרות, כי הוא מבוסס על היום בו ישוע נולד. אבל עוד פעם, זה חלק מהתרבות, אז משתמשים בו. כמו כן ניתן עדיין להשתמש בלוח העברי.
לגבי החלק שלך עם האוכל מצהל אני מסכים, אבל אם לדוגמא יש יחידה שאף אחד בה לא אוכל כשר, והמזון המזדמן והזול ביותר הוא נקניק וגבינה, שיתנו את זה במקום. קודם שיקולים כלכליים, לאחר מכן דתיים. אבל עוד פעם, אסור לתת לאף אחד לאכול דבר לא כשר אם הוא לא חפץ בכך.
^אבל אז דתיים לא יבואו להתמיין לפלוגה הזאת כי אוכלים שם לא כשר
ואני די בטוח שיש דתיים כמעט בכל מקום בצבא...
אבל שוב, זה שזה חלק מהתרבות לא משנה מזה שזה גם חלק מהדת. אז להפריד *לגמרי* מהדת משמעותו להוציא גם את זה
ואני די בטוח שיש דתיים כמעט בכל מקום בצבא...
אבל שוב, זה שזה חלק מהתרבות לא משנה מזה שזה גם חלק מהדת. אז להפריד *לגמרי* מהדת משמעותו להוציא גם את זה
שואל השאלה:
בזמן שאני אישית לא משנה את דרך חיי, זה עדיין מלומד בבית ספר בתור שיעור חובה, ואנשים רבים רואים בית הספר בתור מוסד שלא יכול לטעות. לכן יש הרבה יותר אנשים שגם מאמינים בזה, שלא היו מאמינים אם לא היו מלמדים אותם בבית הספר. לדעתי זה צריך להיות מקצוע בחירה, שכל אחד יבחר אם הוא רוצה ללמוד או לא.
בזמן שאני אישית לא משנה את דרך חיי, זה עדיין מלומד בבית ספר בתור שיעור חובה, ואנשים רבים רואים בית הספר בתור מוסד שלא יכול לטעות. לכן יש הרבה יותר אנשים שגם מאמינים בזה, שלא היו מאמינים אם לא היו מלמדים אותם בבית הספר. לדעתי זה צריך להיות מקצוע בחירה, שכל אחד יבחר אם הוא רוצה ללמוד או לא.
אני מסכים את האמת שזה צריך להיות בחירה אבל אני לא חושב שזה ביג דיל אם זה לא
שואל השאלה:
אם זה חלק מהתרבות, זה כבר לא רק חלק מהדת.
המוטו הלאומי של אמריקה זה "באל אנו בוטחים (in god we trust)" ולדעתי האישית אמריקה היא דוגמא מושלמת. אם משהו מהדת כבר נחב חלק מהתרבות, אין סיבה להוריד אותו ממקומות סימבוליים.
אם זה חלק מהתרבות, זה כבר לא רק חלק מהדת.
המוטו הלאומי של אמריקה זה "באל אנו בוטחים (in god we trust)" ולדעתי האישית אמריקה היא דוגמא מושלמת. אם משהו מהדת כבר נחב חלק מהתרבות, אין סיבה להוריד אותו ממקומות סימבוליים.
מסכימה עם כל מילה
זה שזה חלק מהתרבות לא אומר שזה לא חלק מהדת, זה לא הגיוני.
ואם זה באמת המוטו הלאומי של אמריקה אז הם לא הפרידו *לגמרי* דת ממדינה
שוב, אני לא נגד הפרדה חלקית אבל הפרדה מלאה לא הגיונית
ואם זה באמת המוטו הלאומי של אמריקה אז הם לא הפרידו *לגמרי* דת ממדינה
שוב, אני לא נגד הפרדה חלקית אבל הפרדה מלאה לא הגיונית
יש סיבה מוצדקת מאוד להשאיר את הדת בלי דת נאבד את מדינת ישראל לערבים התנאי שלנו עם הקב"ה להתיישבות בארץ ישראל היא קיום תורה ומצוות ואם גם נפריד דת ממדינה אין לנו את הזכות המיוחדת להיקרא עם ישראל אם נפריד דת ממדינה אומות העולם ישאלו אותנו "עם ישראל איפה המהות שלכם? מה הבסיס של המדינה שלכם? אם חס ושלום נפריד דת ממדינה מה נענה להם? שהפרדנו דת ממדינה כי לא בא לנו לגמול טובה למי שרצה בטובתנו? והם עוד מעריצים אותנו השאלה על מה הם מעריצים אותנו בדיוק? שהחזקנו מעמד 2000 שנה בחיים בזכות הקב"ה וששמרנו על הדת ? או על זה שהצלחנו להקים מדינה ולשרוד למרות הכול? אני מודה גם לי זה קשה אבל משתדלת בלי דת שזה הבסיס שלנו כול מדינת ישראל תקרוס אני מאוד אוהבת את מדינת ישראל ולא ארשה שדבר כזה יקרה לה אבות אבותיי השקיעו כאן את הכסף שלהם וגם צה"ל כמובן וגם את כול כוחם כדי שבעזרת השם תקום כאן מדינה יהודית לתפארת ואחרי כמה שנים המדינה מנסה להיות בכוח חילונית אם חס ושלום זה באמת יקרה כול הכסף והכוח שהושקע מראשית ימי פריחתה של מדינת ישראל יירד לטימיון
שואל השאלה:
לגבי החרדים שלא יבואו להתמיין לפלוגה, כמו שאמרתי, אף אחד לא יכפה עליהם לא לאכול כשר. הצבא בעצמו יעשה שיכולים כלכליים, האם כדאי לו לייבא להם מזון כשר או האם לה יר את המטבח למטבח כשר. נלרוב כנראה זה יהיה המרת מטבח, אבל אם לא כשר זול יותר וזה לא מפריע לאף אחד, אני לא רואה בזה בעיה.
לגבי החרדים שלא יבואו להתמיין לפלוגה, כמו שאמרתי, אף אחד לא יכפה עליהם לא לאכול כשר. הצבא בעצמו יעשה שיכולים כלכליים, האם כדאי לו לייבא להם מזון כשר או האם לה יר את המטבח למטבח כשר. נלרוב כנראה זה יהיה המרת מטבח, אבל אם לא כשר זול יותר וזה לא מפריע לאף אחד, אני לא רואה בזה בעיה.
הקב"ה נתן לנו את הארץ הזאת על מנת שנשמור את חוקיו, כמו שנאמר "וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם, וַעֲמַל לְאֻמִּים - יִירָשׁוּ. בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו, וְתוֹרֹתָיו - יִנְצֹרוּ" (תהילים קה, מד- מה).
אני לא מדבר על חרדים דווקא.
דתיים זה בדרך כלל איך שקוראים לדתיים לאומיים, כאן התכוונתי גם וגם...
כמו שאמרתי אני חושב שיש כמעט בכל מקום בצבא דתיים ככה שזה לא יהווה הבדל גדול...
דתיים זה בדרך כלל איך שקוראים לדתיים לאומיים, כאן התכוונתי גם וגם...
כמו שאמרתי אני חושב שיש כמעט בכל מקום בצבא דתיים ככה שזה לא יהווה הבדל גדול...
שואל השאלה:
בת של מלך
בואי נתעלם מהעובדה שהאבות המייסדים של הארץ היו בכלל חילונים ואתאיסטים, שקיוו שמדינת ישראל תהיה מדינה סוציאו-דמוקרטית וסקולארית, ושרדנו למרות הכל. לגבי מה ש"אומות העולם" ישאלו אותנו, נגיד להם דפה נולדתי, פה אבא שלי נולד ופה סבתא שלי נולדה, ופה גם סבא רבא רבא רבא שלה. יש לנו לגיטימיות היסטורית להיות פה, לא רק דתית.
לגבי כביכול "עזרה משמים", אני לא מאמין באלוהים, ואני מאמין שאנחנו פה רק מעבודה קשה שלנו, מדם, מכסף ומזיעה שלנו, מהלוחמים האמיצים, מהגנרלים החכמים והמדינאים החזקים שהיו לנו.
בת של מלך
בואי נתעלם מהעובדה שהאבות המייסדים של הארץ היו בכלל חילונים ואתאיסטים, שקיוו שמדינת ישראל תהיה מדינה סוציאו-דמוקרטית וסקולארית, ושרדנו למרות הכל. לגבי מה ש"אומות העולם" ישאלו אותנו, נגיד להם דפה נולדתי, פה אבא שלי נולד ופה סבתא שלי נולדה, ופה גם סבא רבא רבא רבא שלה. יש לנו לגיטימיות היסטורית להיות פה, לא רק דתית.
לגבי כביכול "עזרה משמים", אני לא מאמין באלוהים, ואני מאמין שאנחנו פה רק מעבודה קשה שלנו, מדם, מכסף ומזיעה שלנו, מהלוחמים האמיצים, מהגנרלים החכמים והמדינאים החזקים שהיו לנו.
שואל השאלה:
תוצאה, אני אתאיסט ואני לא מאמין במה שהאל, כביכול אמר.
תוצאה, אני אתאיסט ואני לא מאמין במה שהאל, כביכול אמר.
^^ לגיטימיות היסטורית על פי מה אם לא התנ"ך?
שואל השאלה:
מישהו שמן
כל עוד זה יחסוך קצת כספים שיכחו ללכת למטרה טובה יותר, אין סיבה לא לעשות את זה.
מישהו שמן
כל עוד זה יחסוך קצת כספים שיכחו ללכת למטרה טובה יותר, אין סיבה לא לעשות את זה.
שואל השאלה:
מישהו שמן
על פי ממלכת יהודה שהייתה פה. היא עובדה היסטורית הלא ניתן להתכחש אליה. בנוסף, יהודים חיו פה והיוו פה רוב למשך פרקי זמן ארוכים, גם במהלך הזמן שהרוב היו בגלות.
מישהו שמן
על פי ממלכת יהודה שהייתה פה. היא עובדה היסטורית הלא ניתן להתכחש אליה. בנוסף, יהודים חיו פה והיוו פה רוב למשך פרקי זמן ארוכים, גם במהלך הזמן שהרוב היו בגלות.
אנחנו רק בשר ודם לעומת הקב"ה להילחם מול 9 מדינות ולנצח זה נס שרק הקב"ה יכול לחולל בזכות הקב"ה אנחנו עדיין חיים ואם תחפש טוב בקשר לתנאי תראה שזה באמת נכון אני גם חקרתי על זה
לפי מה אתה יודע שממלכת יהודה הייתה פה? יש הוכחה שלא נלקחה מהתנ"ך?
כן אבל מי אמר שזה נותן לגיטימציה לשאר היהודים? כמות מצומצמת מאוד נשארה כאן
כן אבל מי אמר שזה נותן לגיטימציה לשאר היהודים? כמות מצומצמת מאוד נשארה כאן
שואל השאלה:
בת של מלך
אנחנו לא רק בשר ודם, אנחנו גם מוח חושב. אנחנו עם מלומד ובעל מורל גבוה, שנלחם כנגד 9 מדינות של ברברים שלא בטוחים למה הם פה, אולי חוץ מערבי הארץ.
ותאמיני לי שההחלטה שלי להיות אתאיסט לא נעשתה בקלות ראש. הייתי בעבר דתי למשך זמן ארוך, אבל בסוף נהייתי אתאיסט. זו הייתה החלטה כואבת, כי אחרי הכל, נעים לחשוב שיש מישהו למעלה שדואג לך, ונעים לחשוב שיש חיים אחרי המוות. אבל לא יכולתי יותר להאמין לזה, ובסופו של דבר שכנעתי גם את רוב המדפחה הקרובה. למזלי הם היו פתוחי ראש.
בת של מלך
אנחנו לא רק בשר ודם, אנחנו גם מוח חושב. אנחנו עם מלומד ובעל מורל גבוה, שנלחם כנגד 9 מדינות של ברברים שלא בטוחים למה הם פה, אולי חוץ מערבי הארץ.
ותאמיני לי שההחלטה שלי להיות אתאיסט לא נעשתה בקלות ראש. הייתי בעבר דתי למשך זמן ארוך, אבל בסוף נהייתי אתאיסט. זו הייתה החלטה כואבת, כי אחרי הכל, נעים לחשוב שיש מישהו למעלה שדואג לך, ונעים לחשוב שיש חיים אחרי המוות. אבל לא יכולתי יותר להאמין לזה, ובסופו של דבר שכנעתי גם את רוב המדפחה הקרובה. למזלי הם היו פתוחי ראש.
שואל השאלה:
מישהו שמן
ממלכת יהודה הייתה פה לבטח. הרומאים, הבבלים, המצרים, הערבים, היוונים, האדומים, האשורים, הפרסים, פיניקים, הקרתגיאנים, הארמנים, הברברים והשבאים סיפרו על ממלכת יהודה אשר הונהגה על ידי בידי בית חשמונאי (שהתקיימה אחרי התקופה התנכית, חשוב לציין), ויש לנו גם ממצאים ארכיאולוגיים לאמת כתבי עט ללו.
בנוסף עדיין יש לנו לגיטימיות לארץ מכיוון שאולי נשארו כאן מיעוט מהיהודים, אך עדיין היוונו את הרוב בארץ עד בערך שנת 1600-1700, לפני הגירת ערבי סוריה, כ150-250 שנים בודדות לפני העליות החדשות. בנוסף, גם אחרי שהפסקנו להוות פה את הרוב, המשכנו כמו כן לגור פה, אז הליגיטימיות שלנו לא נפגעת.
מישהו שמן
ממלכת יהודה הייתה פה לבטח. הרומאים, הבבלים, המצרים, הערבים, היוונים, האדומים, האשורים, הפרסים, פיניקים, הקרתגיאנים, הארמנים, הברברים והשבאים סיפרו על ממלכת יהודה אשר הונהגה על ידי בידי בית חשמונאי (שהתקיימה אחרי התקופה התנכית, חשוב לציין), ויש לנו גם ממצאים ארכיאולוגיים לאמת כתבי עט ללו.
בנוסף עדיין יש לנו לגיטימיות לארץ מכיוון שאולי נשארו כאן מיעוט מהיהודים, אך עדיין היוונו את הרוב בארץ עד בערך שנת 1600-1700, לפני הגירת ערבי סוריה, כ150-250 שנים בודדות לפני העליות החדשות. בנוסף, גם אחרי שהפסקנו להוות פה את הרוב, המשכנו כמו כן לגור פה, אז הליגיטימיות שלנו לא נפגעת.
אוקיי אז זה אחלה :)
שואל השאלה:
שמח שהצלחתי לשכנע מישהו :)
שמח שהצלחתי לשכנע מישהו :)
לא שכנעת אותי שצריך להפריד דת ומדינה לגמרי אבל אני פשוט חושב שזה אחלה שיש עוד הוכחות חוץ מהתנ"ך שלא הכי אמין שהיינוכאן פעם
מצטער אם בזבזתי לך פרח חחח
שואל השאלה:
חחח הכל טוב
חחח הכל טוב
זה זה בעיה שלך שאתה לא מאמין. זאת לא הסיבה שאנחנו (מי שכן מאמין) לא נקיים את השתנאי של הקב"ה על הארץ הזאת.
אין סיבה להפוך אתמדינת שיראל כאחת המדינות המערביות (לא עלינו). לא חסר (לצערנו) מדינות כאלה בעולם.
אין סיבה להפוך אתמדינת שיראל כאחת המדינות המערביות (לא עלינו). לא חסר (לצערנו) מדינות כאלה בעולם.
^אז זה הקטע שהוא אמר שלא תהיה בעיה לדתיים להיות דתיים ולעשות מה שבא להם מבחינת הדת עדיין בלי קשר למדינה
וחוץ מזה, זה לא רק המדינה של המאמינים... אני חושב שאתה מודע לזה
וחוץ מזה, זה לא רק המדינה של המאמינים... אני חושב שאתה מודע לזה
שואל השאלה:
לא אמרתי שתהיה כפיה א-דתית... מי שדתי, יוכל בכיף להמשיך לבצע פולחן, אבל לא צריכה להיות כפיה דתית כמו שישנה עכשיו. אל תוציא לי מהפה דברים שלא אמרתי.
לא אמרתי שתהיה כפיה א-דתית... מי שדתי, יוכל בכיף להמשיך לבצע פולחן, אבל לא צריכה להיות כפיה דתית כמו שישנה עכשיו. אל תוציא לי מהפה דברים שלא אמרתי.
אבל בארץ ישראל אנחנו אמורים לדאטוג לאופי היהודי של המדינה, אחרת זה חילול השם בכל העולם. אנחנו לא בחוץ לארץ, ששם המדינה לא אמרוה להתהל על פי היהדות, אלא שחיהודים יש את זכות לחיות על פי דתם בחיים בפרטים שלהם, בלי קשר למדינה. זה לא המצב שאמור להיות בארץ. פה - זאת המדינה שלנו (של עם שיראל) ואם כן היא אמרוה להיות יהודית.
מי שלא מאמין (לא עלינו!) - אין לו סיבה לרצות להיות פה דווקא, מי שכן - כן.
מי שלא מאמין (לא עלינו!) - אין לו סיבה לרצות להיות פה דווקא, מי שכן - כן.
^^ גם עכשיו (לצערי) אין כפייה דתית על הפרט. יש בתחומים מסוימים אופי יהודי של המדינה. בשביל לשמור על אחדות העם ושלא תהיה בעיה להיד אוכל כשר, הנראה מאיסורי שבת.
יש לו סיבות לרצות להיות כאן
כאן העם שלו גר, כאן הוא נולד, כאן המשפחה שלו גרה ועוד ועוד
כאן העם שלו גר, כאן הוא נולד, כאן המשפחה שלו גרה ועוד ועוד
שואל השאלה:
לדאוג לאופי יהודי? כן. כי אנחנו עם יהודי. חשוב לשמור על *תרבות* יהודית, כמו שצרפת שומרת על הצרפתית, גרמניה על גרמנית ואיטליה על איטלקית.
לדאוג לאופי דתי? לא. כל אחד יחליט בעצמו לעצמו האם לאמין או לא, ואילו פולחנים לבצע או לא.
ראיתי הרגע בתגובה מתחת שאתה בעד כפיה דתית. אני לא מבין את ההגיון. אמינה בכפיה אינה אמונה אמיתית, האם זה שווה משהו?
לדאוג לאופי יהודי? כן. כי אנחנו עם יהודי. חשוב לשמור על *תרבות* יהודית, כמו שצרפת שומרת על הצרפתית, גרמניה על גרמנית ואיטליה על איטלקית.
לדאוג לאופי דתי? לא. כל אחד יחליט בעצמו לעצמו האם לאמין או לא, ואילו פולחנים לבצע או לא.
ראיתי הרגע בתגובה מתחת שאתה בעד כפיה דתית. אני לא מבין את ההגיון. אמינה בכפיה אינה אמונה אמיתית, האם זה שווה משהו?
העם שלו גר כאן? אז למה הוא רוצה להתנק מהדרך של העם שלו, הדיינה דרך ה' (שמירת התורה והמצות). אם הוא רוצה להיות פה בגלל העם - אז שיתנהג כמו שהעם אמור להתנהג.
הוא נולד כאן? בזכות מה הוא מולד פה? לא בזכות זה שההורים שלו עלו לפה בשביל לחיות במדינה יהודית?
כנ"ל המשפחה.
הוא נולד כאן? בזכות מה הוא מולד פה? לא בזכות זה שההורים שלו עלו לפה בשביל לחיות במדינה יהודית?
כנ"ל המשפחה.
^^ האם כפייה דתית (בלי אמונה אמיתית) שווה משהו?מבחינת ביצוע המצוה - לא. אי אפשר לזכות לקיום המצוה בלי הלאמין באותה מצוה (מצוות צריכות כוונה).
מבחינת זה שלא יהי חילול השם? - כן, לא הלראות לכולם שלא אכפת לנו מהחקוים של ה' יתברך.
מבחינת זה שלא יהי חילול השם? - כן, לא הלראות לכולם שלא אכפת לנו מהחקוים של ה' יתברך.
העם שלו זה מעבר לדת. אני די בטוח שלא תסכים איתי בזה אבל ככה אני חושב וככה גם עוד רבים אחרים, שהעם היהודי בארץ ישראל הוא כל האנשים, לא רק הדתיים.
נכון, מדינה יהודית, לא דווקא מדינה יהודית דתית. יהדות זה גם קבוצה אתנית, לא רק דת
נכון, מדינה יהודית, לא דווקא מדינה יהודית דתית. יהדות זה גם קבוצה אתנית, לא רק דת
שואל השאלה:
עלינו פה כי מבחינת דם אנחנו חצי יהודים, וכי זהו מקום מפלט בטוח לעם היהודי. לא כי רצינו להיות דתיים.
עלינו פה כי מבחינת דם אנחנו חצי יהודים, וכי זהו מקום מפלט בטוח לעם היהודי. לא כי רצינו להיות דתיים.
אבל אין משמעות לעם ללא דת. בלי הדת נהינו מעלמים גם כעם. אסיים בדברי הרב סעיה גאון ז"ל, "לפי שאומתינו בני ישראל אינה אומה, אלא בתורותיה" (אמונות ודעות, מאמר שלישי, פרק ז).
^^ אז אני (ולא חסר כאלה גם אחרים) עליתי לפה כדי להיות במדינה יהודית.
למה? יכולות להיות הרבה משמעויות לעם בלי קשר לדת
שואל השאלה:
אמרו גם הרומאים כששאלו אותם מה הופך אותם לעם... אז הם זנחו את אליהם כמו מארס ונפטון (אך לא את תרבותם!) ואימצו את הנצרות. התרבות הלטינית קיימת גם 2000 שנה אחרי זה. טיפה שונה מהמקור, טיפה מפולגת, אבל חייה וקיימת. צרפת, ספרד, פורטוגל ואיטליה כולן מדינות עשירות וחזקות, וכולן היו אימפריות סובבות עולם ב300 שנים האחרונות.
אמרו גם הרומאים כששאלו אותם מה הופך אותם לעם... אז הם זנחו את אליהם כמו מארס ונפטון (אך לא את תרבותם!) ואימצו את הנצרות. התרבות הלטינית קיימת גם 2000 שנה אחרי זה. טיפה שונה מהמקור, טיפה מפולגת, אבל חייה וקיימת. צרפת, ספרד, פורטוגל ואיטליה כולן מדינות עשירות וחזקות, וכולן היו אימפריות סובבות עולם ב300 שנים האחרונות.
היינו פשו נעלמים כעם. כמו שקרה לעמים רבים. פשוט יש הבטחה של ה' יתברך שזה לא יקרה לעולם, וזה, כמובן, מתקיים, לאורך כל הדורות. למרות כל הגלויות וגל הגזריות: בין גזירות השמד הפיזיות, בין רוחניות.
"כָּל כְּלִי יוּצַר עָלַיִךְ - לֹא יִצְלָח, וְכָל לָשׁוֹן תָּקוּם אִתָּךְ לַמִּשְׁפָּט - תַּרְשִׁיעִי", 0 זֹאת נַחֲלַת עַבְדֵי ה', "וְצִדְקָתָם מֵאִתִּי", - נְאֻם ה'" (ישעיה נד, יז).
רש"י
"כל כלי יוצר עליך" - כל כלי זיין אשר ילטשוהו ויחדדהו בשבילך להלחם בך
מלבי"ם
"כל כלי", אשר "יוצר" ויעשה להיות מזומן "עליך לא תצלח", וכן אם ירצה מי לנצחך במשפט תרשיעי אותו, ר"ל בין מי שירצה להטותך מאמונתך בחרב וביד חזקה, בין מי שירצה להטותך ע"י וכוחים וטענות לא יצלח, "זאת נחלת עבדי ה'" (מאתי) (וזאת נחלת) "צדקתם מאתי", זאת יהיה להם שכר בעבור שהם עבדי ה', ובעבור הצדק והמע"ט שלהם:
"כָּל כְּלִי יוּצַר עָלַיִךְ - לֹא יִצְלָח, וְכָל לָשׁוֹן תָּקוּם אִתָּךְ לַמִּשְׁפָּט - תַּרְשִׁיעִי", 0 זֹאת נַחֲלַת עַבְדֵי ה', "וְצִדְקָתָם מֵאִתִּי", - נְאֻם ה'" (ישעיה נד, יז).
רש"י
"כל כלי יוצר עליך" - כל כלי זיין אשר ילטשוהו ויחדדהו בשבילך להלחם בך
מלבי"ם
"כל כלי", אשר "יוצר" ויעשה להיות מזומן "עליך לא תצלח", וכן אם ירצה מי לנצחך במשפט תרשיעי אותו, ר"ל בין מי שירצה להטותך מאמונתך בחרב וביד חזקה, בין מי שירצה להטותך ע"י וכוחים וטענות לא יצלח, "זאת נחלת עבדי ה'" (מאתי) (וזאת נחלת) "צדקתם מאתי", זאת יהיה להם שכר בעבור שהם עבדי ה', ובעבור הצדק והמע"ט שלהם:
פעם כן אתה צודק, האמונה בדת בהחלט עזרה לעם שלנו לשרוד ולא להתפרק
אבל היום זה שונה... יש לנו כבר מדינה עם הרבה דברים אחרים להאמין בהם שישמור עלינו כעם. ציונות לדוגמא
אבל היום זה שונה... יש לנו כבר מדינה עם הרבה דברים אחרים להאמין בהם שישמור עלינו כעם. ציונות לדוגמא
בלי הדת (לא שזה יקרה במציאות, כי ה' הבטיח שלא) יחתנו כם הגויים, מה שיגרום לניתוק מהיהדות שלב כזה או אחר. למי כבר יהיה אכפת מהיהדות שלו?
גם הרעיון ש להקומוזים במקור זה בא מהיהודים. ראית מה זה עשה ולאן זה הוביל.
גם הרעיון ש להקומוזים במקור זה בא מהיהודים. ראית מה זה עשה ולאן זה הוביל.
ישראל תמיד הייתה ותמיד תהייה מדינה דתית אנחנו באנו לפה כדי להקים מדינה יהודית לא מדינה חילונית
אם מפרידים דת ומדינה אז בוא לא נהיה צבועים ונפריד עד הסוף.
זה אומר שלא יהיה לך יום אחד בשבוע חופש כי הרי יום השבת היא בזכות הדת והתורה שכתוב "ביום השביעי שבת וינפש" וזה אומר שגם לא יהיו לך חופשים בחגים והרי כולם חייבים את המנוחה הזאת
אפילו דתיים לא יתגייסו לצבא וחצי מהצבא ומהקרביים דתיים
אם לא יתנו שקל לחרדים אז אתה תאבד הרבה חרדים שמתנדבים במדא כי הם לא יוכלו לחיות אם אתה מפקיר אותם עד הסוף כי באמונה של החרדים אם יש שנייה אחת בעולם שהיא בלי תורה אז העולם לא מתקיים וחוץ מיזה זה יפה שיש שילוב בין תורה לבין כאלה שמשרתים ככה יש איזון.
בכל מקרה את הערבים המוסלמים אתה לא תצליח להפריד להם שום חוק כי הם חיות בהמות והם עושים מה שבאלהם
תיתן חופש למוסלמים ולא ליהודים במדינת היהודים?
זה אומר שלא יהיה לך יום אחד בשבוע חופש כי הרי יום השבת היא בזכות הדת והתורה שכתוב "ביום השביעי שבת וינפש" וזה אומר שגם לא יהיו לך חופשים בחגים והרי כולם חייבים את המנוחה הזאת
אפילו דתיים לא יתגייסו לצבא וחצי מהצבא ומהקרביים דתיים
אם לא יתנו שקל לחרדים אז אתה תאבד הרבה חרדים שמתנדבים במדא כי הם לא יוכלו לחיות אם אתה מפקיר אותם עד הסוף כי באמונה של החרדים אם יש שנייה אחת בעולם שהיא בלי תורה אז העולם לא מתקיים וחוץ מיזה זה יפה שיש שילוב בין תורה לבין כאלה שמשרתים ככה יש איזון.
בכל מקרה את הערבים המוסלמים אתה לא תצליח להפריד להם שום חוק כי הם חיות בהמות והם עושים מה שבאלהם
תיתן חופש למוסלמים ולא ליהודים במדינת היהודים?
אנונימי
שואל השאלה
יופי שאם יהיה רוב ביחידה שאוכל לא כשר אז המטבח יהיה לא כשר ויביאו אוכל לא כשר.. אבל חיילים מתחלפים אתה יודע.. ואז יבואו חיילים דתיים ומה? הם לא יוכלו לאכול במטבח הזה כי הוא לא כשר, כי החיילים הקודמים לא אכלו כשר אז לא עשו מבטח כשר, אתה חושב שיש לצבא כסף וזמן כל פעם שמתווספים חיילים דתיים להכשיר מחדש?
פשוט שיהיה מבטח כשר מה הבעיה בזה? אנשים כל כך סובלים? לא ניראלי
יופי שאם יהיה רוב ביחידה שאוכל לא כשר אז המטבח יהיה לא כשר ויביאו אוכל לא כשר.. אבל חיילים מתחלפים אתה יודע.. ואז יבואו חיילים דתיים ומה? הם לא יוכלו לאכול במטבח הזה כי הוא לא כשר, כי החיילים הקודמים לא אכלו כשר אז לא עשו מבטח כשר, אתה חושב שיש לצבא כסף וזמן כל פעם שמתווספים חיילים דתיים להכשיר מחדש?
פשוט שיהיה מבטח כשר מה הבעיה בזה? אנשים כל כך סובלים? לא ניראלי
אנונימית
לא מסכימה .
צריך ללמוד תנך ועם לא בא לכם תעשו עם זה אחר כך מה שתרצו , זה כמו שלומדים בהיסטוריה על מדינות אחרות , זה לא מעניין אותנו אבל חייבים לדעת את העבר של העולם כדי לא לחזור על טעויות שיקרו בעתיד , ככה גם תנך . זה ההיסטוריה של העם שלנו עם נרצה ועם לא וצריך ללמוד אותו ומי שלא מאמין שלא יאמין אבל זה עדיין ההיסטוריה שלנו וצריך ללמוד אותה ולדעת אותה וגם להיבחן עליה כמו כל מקצוע אחר וזה המקצוע הכי חשוב שיש לא רק בקטע דתי אלא בקטע של ידע , כי זה ההיסטוריה של העם היהודי , ולא צריך להפריד דת עם מדינה במיוחד לא אצלנו כי קיבלנו את המדינה מה' שבחר אותנו מכל העמים וקיבלנו זכות ולמה שלא נמשיך ונקיים את המצוות שנתן לנו ה' במדינה שנתן לנו ה'? מי שלא מעוניין לקיים מצוות זה שלו וזה בסדר לא חובה להאמין , בשביל זה יש עוד אלף מדינות שבהם הדת לא שקורה למדינה , אבל בכל מקרה אני מכבדת את דעתך
צריך ללמוד תנך ועם לא בא לכם תעשו עם זה אחר כך מה שתרצו , זה כמו שלומדים בהיסטוריה על מדינות אחרות , זה לא מעניין אותנו אבל חייבים לדעת את העבר של העולם כדי לא לחזור על טעויות שיקרו בעתיד , ככה גם תנך . זה ההיסטוריה של העם שלנו עם נרצה ועם לא וצריך ללמוד אותו ומי שלא מאמין שלא יאמין אבל זה עדיין ההיסטוריה שלנו וצריך ללמוד אותה ולדעת אותה וגם להיבחן עליה כמו כל מקצוע אחר וזה המקצוע הכי חשוב שיש לא רק בקטע דתי אלא בקטע של ידע , כי זה ההיסטוריה של העם היהודי , ולא צריך להפריד דת עם מדינה במיוחד לא אצלנו כי קיבלנו את המדינה מה' שבחר אותנו מכל העמים וקיבלנו זכות ולמה שלא נמשיך ונקיים את המצוות שנתן לנו ה' במדינה שנתן לנו ה'? מי שלא מעוניין לקיים מצוות זה שלו וזה בסדר לא חובה להאמין , בשביל זה יש עוד אלף מדינות שבהם הדת לא שקורה למדינה , אבל בכל מקרה אני מכבדת את דעתך
מדינה יהודית כך נאמר בקום מדינה . מדינה יהודית יהדות זה לאום וזה דת .
מי שאינו מוכן לקבל את זה שאנחנו מדינה יהודית אני לא מתכוונת לפגוע אבל יש מלא ארצות שאין בהם דת ואפשר ללכת לגור שם.
זה מדינה ללאום יהודי ומין ההכרח שישהיה פה מינימום של דת כמו חמץ פסח בחנויות המרכזיות כמו תחבצ בשבת בתוך ערים חרידיות וכו .
המדינה הוקמה כמדינת יהודית . אי פשר להפריד דת מהמדינה במצב כזה.
מי שאינו מוכן לקבל את זה שאנחנו מדינה יהודית אני לא מתכוונת לפגוע אבל יש מלא ארצות שאין בהם דת ואפשר ללכת לגור שם.
זה מדינה ללאום יהודי ומין ההכרח שישהיה פה מינימום של דת כמו חמץ פסח בחנויות המרכזיות כמו תחבצ בשבת בתוך ערים חרידיות וכו .
המדינה הוקמה כמדינת יהודית . אי פשר להפריד דת מהמדינה במצב כזה.
אני בעד הפרדת דת ומדינה ובעיני כן חשוב ללמוד תנ"ך. מעבר לעובדה שלא לדעת על התנ"ך זו בורות נורא גדולה כי הוא אחד הספר המשפיע ביותר על ההיסטוריה שלנו, יש לישראל קשר היסטורי חזק לתנ"ך ובתור אזרח ישראלי מן הראוי שתלמד עליו.
(אגב, איני מאמינה שמטרת המדינה היא להיות מדינה דתית- מקימי המדינה היו חילונים בעצמם.)
(אגב, איני מאמינה שמטרת המדינה היא להיות מדינה דתית- מקימי המדינה היו חילונים בעצמם.)