29 תשובות
יאפ , כמו כל אזרח במדינה הזאת
לא, אם הם לא רוצים שלא יתגייסו זכותם.
כן, הם חלק מהמדינה הזאת.
כן, במה הם שונים מכולם?
^ben. אבל אתה לא יכול להגיד את זה לחילוניים "הם לא רוצים שלא יתגייסו זכותם" בגלל שזה לנו חובה, להם לא. מה ההבדל בינינו לבינם? שנינו חיים במדינה הזאת ואנחנו שומרים עליה והם לא.
אנונימית
יש חוק שנקרא תורתו אמונתו . שכל חרידי שלא רוצה להתגייס חייב ללמוד תושה 10 שנים בישיבה וכך יקבל פטור מגיוס . בן גוריון אמר בעצמו כי גם התורה היא חלק חשוב מהמלחמה של עם ישראל ואם הם יכולים לתרום בכך אז שיעשו זאת !
מי שתורתו אומנותו - לא, יש להם תפקיד אחר (ללמוד תורה). כמו שלא הגיוני לבקש מהטייס בצבא - שיהיה גם טבח, כי התפקיד של הטייס - זה להיות טייס, ולא משהו אחר - כך התפקיד של הבן תורה - זה ללמוד תורה, וזה מה ששומר עלינו ומביא לנו את הישועה. זה תפקיד הכי חשוב שקיים (ללמוד תורה), למרות שזה חבוה כל יהודי, אבל לא כולם מסוגלים למוד כל היום במסירות נפש וביטחון בקב"ה.

לגבי אחרים, אם יש תנאים הילכתיים (צבא על פי דעת תורה) מתאימים - אז כן.
אנונימי
בן גוריון חוקק את החוק הזה מכיוון שהיו מעטים חרדים שעלו לארץ לאחר השואה ורצה משהו שיתאים להם, הוא לא חשב שהם יתרבו ככה. עברו 72 שנה מאז והחרדים רק גדלו וגדלו וכל אחד מהם מוליד איזה 9 ילדים.
אני חושבת שהחוק שאז בן גוריון חוקק לא רלוונטי לשנה שבה אנחנו נמצאים. מאות חיילים נפטרים מידי שנה והופכים לחללים רק כי רצו להגן על המדינה שלנו והם מתפללים ולא אשכרה פועלים בשטח ומסכנים את עצמם. אני חושבת שזה הזוי.
אנונימית
תחשבו עליהם אבל קצת ..
אם הצבא היה צבא של חרדים , חילונים היו הולכים אליו ? אל תגידו ישר כן זה לא כזה בטוח ..

חוץ מזה שהצבא לא צריך אותם .. ויש גם מלט משתמטים חילוניפ
מה זה "הצבא לא צריך אותם?" אנחנו מתגייסים ונלחמים על המדינה והבית שלנו ומסכנים את החיים שלנו גם בשבילם והם מתפללים ולא אשכרה פועלים פיזית. אני חושבת שמחובתם לפחות לעשות צבא. אחריי זה ולפני זה, שיעשו מה שהם רוצים.
אנונימית
ובכלל לא הגעתי על זה שחרדים קיצוניים זורקים אבנים על חיילים. פשוט חוצפה
אנונימית
אין לי ממש דעה בנושא
כולם מכירים את הטענות בעד הגיוס אז החלטתי לבדוק מה הם טענות הנגד.
חשוב לי להגיד שאני לא מזדהה או מתכחש לכתוב בשום צורה.

זה נושא שגורם למחלוקת עזה בציבור הישראלי בין החרדים והאנשים שנגד הגיוס בחברה ובין האנשים שבעד הגיוס, בין חילונים ודתיים, ימנים ושמאלנים, ציונים דתיים וחרדים, והביא אפילו להפלת ממשלה. בישראל חיים 45,000 חרדים בגיל גיוס, אך רק כ 3,000 מהם מתגייסים לצה"ל, לעומת כ70% מהאוכלוסייה היהודית (לא כולל נשים, ערבים, חרדים ודרוזים) שכן מתגייסים. ישנם אנשים (ובעיקר החרדים עצמם) שחושבים שזה טוב, שהחרדים לא צריכים להתגייס וצריך שיעזבו אותם בשקט, ולעומתם ישנם הסבורים כי החרדים צריכים להתגייס, גם בכפייה.

תורת ישראל היא דבר נצחי והיא זאת ששומרת על עם ישראל לאורך כל הדורות. מעולם לא הפסיק עם ישראל ללמוד תורה. גם כשהיו נתונים בסכנת שמד, חרפו יהודים את נפשם כדי ללמוד תורה, קל וחומר שהיום כשעם ישראל יושב בארצו לבטח, אין להפסיק את הרצף הבסיסי כל כך והחיוני לשמירה על עם ישראל. תלמידי הישיבות מקדישים את חייהם לתורת ה' ועבודת ה' למען כלל עם ישראל. בסוף הלכות שמיטה ויובל פוסק הרמב"ם: "החובה מוטלת עליהם להמשיך את לימודם, ולא יתבטלו מן התורה אף למלחמת מצווה", ומי אנחנו שנתווכח עם הרמב"ם??

כמו כן, מעט מאוד חרדים מתגייסים. גם אלו שמתגייסים , מתגייסים בדרך כלל עם מוטיבציה נמוכה. במידה ויתחילו לכפות גיוס על החרדים, המוטיבציה שלהם להתגייס תרד, וכתוצאה מכך מספר המתגייסים יירד. יש להניח להם לפעול לפי שיקול דעתם ולא ללחוץ עליהם יותר מדי בעזרת חוקים שונים, ואם נעשה זאת יעלה מספר המתגייסים בעלי המוטיבציה הגבוהה באופן משמעותי תוך שנים ספורות. בנוסף, העם התקשורת מראה רק את הצד החילוני בנושא. כל הזמן מספרים על הפגנות הפלג הירושלמי הקיצוני ועל כמות הנפצעים והעצורים בהפגנות. אף אחד לא קם ומסביר את דעתם ונימוקיהם של החרדים ולכן סוגיית הגיוס מצטיירת בעיני החברה הישראלית ככפיות טובה וגורמת לפגיעה קשה ביותר בתדמית הציבור החרדי ולרדיפתו. החרדים, שרואים את ההתקפות עליהם, מתרחקים ומתקפלים בינם לבין עצמם, מה שרק מגדיל את הנתק. נתק זה גורם לחרדים לא לרצות להתגייס לצה"ל שמצטייר כחילוני מובהק.

בנוסף, לחרדים המשרתים בצבא יש צרכים מיוחדים, בעלי עלויות מיוחדות, כך ששירות החרדים יותר יקר למדינה משירותם הצבאי של ציבורים אחרים - צריך להקים בשבילם יחידות נפרדות לגברים ולנשים, אוכל בכשרות מיוחדת (מהדרין), חופש קבוע בשבת, ועוד אינספור דברים שפשוט לא שווים את המאמץ, ולוקחים נתח ניכר מתקציבה של מדינת ישראל בכלל וצה"ל ומשרד הביטחון בפרט, ולכן כבר עדיף לנו שהם לא יתגייסו מאשר שהם יתגייסו וזה ייקח הרבה השקעה, כסף וזמן מהמדינה.
יתר על כן, אם צעיר חרדי אינו לומד בישיבה הוא חייב להתגייס, ולכן יותר ויותר חרדים יפנו לישיבות כדי לא להתגייס, מה שיוביל להישארותם בישיבה לטווח הארוך, חוסר השתלבותם בשוק העבודה, וכתוצאה מכך לפגיעה קשה בכלכלתה של מדינת ישראל.

ובנוסף לכל- הציבור החרדי תורם רבות לציבור בישראל, בדרכים אחרות, כגון הקמה ותפעול של ארגוני חסד שונים. לדוגמא: יד שרה, זק"א, איחוד והצלה, עזר מציון,שלוה, זכרון מנחם ועוד. ארגונים אלה מהווים חלק חשוב שמסייע רבות לחברה הישראלית שרואה אותם כמובנים מאליהם. ולכן הוא לא בהכרח חייב לתרום למדינה בנוסף לכל הדברים האלה גם בפן הצבאי ביטחוני, הוא עושה הרבה דברים חשובים שפועלים לרווחתם של כלל ישראל גם ככה.
נכתב במסגרת שיעור עברית...
^^^^ צודקת
אנונימית, החוק של "תורתו אומנותו" - לא קשור לכמות של הלמודים, אלא לעיקרון: מי שעסוק אך ורק בתורה - פטור משירות צבאי כל עוד תורתו אומנותו.

ולמה את מזלזלת בפעילות שלהם בלימוד התרוה והתפילה? מה, זה פחות תורם להצלחתנו מאשר החיילים אשר נמצאים בחזית? ההפך הוא הנכון.

מה זה קשור לסיכון? העיקר שהם פועלים למעננו. לא פחות מהחיילים בצבא, אל אף יותר. העיקר - זה התועלת, ולא סיכון.

למה להציג את זה כאילו רק החיילים פועלים למען אלה שלומדים, אבל להתעלם מזה שהלומדים פועלים למען אלה שנלחמים?

"אילמלא דוד - לא עשה יואב מלחמה, ואילמלא יואב - לא עסק דוד בתורה דכתיב (שמואל ב ח, טו) "ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו, ויואב בן צרויה - על הצבא". מה טעם "דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו"? - משום ד"יואב על הצבא". ומה טעם "יואב על הצבא"? - משום ד"דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו" (סנהדרין מט ע"א).

"א"ר יהושע בן לוי מאי דכתיב (תהלים קכב, ב) "עומדות היו רגלינו בשעריך, ירושלם"? - מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? - שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה" (מכות י ע"א).
אנונימי
זה בכלל לא אמור להיות חובה
אנונימי
caffeine queen, גם אני כיול להגיד לך (ובצדק) שלהיות חילוני (כאילו שזה "ליגיטימי" להיות חילוני) - זה לא פותר אותך מהחובה שמוטלת על כל יהודי - לשמור תורה ומצוות.

לגבי בני תורה: הסברתי שהם משרתים בקודש. כל אחד בתפקיד שלו.

האאולכ בצבא לא בדיוק כשר, מתשפרים על כשרויות שהם לא משהו. אני כבר לא מדבר על המכשולות של בישולי גויים, ועל כך שהבשר ועופות של כל הבד"צים - ניבלות וטריפות (יש המון הוכחות לכך).

זמן תפילה - זה לחץ, אי אשפר להתפלל ען כונה כמו שצריך, אם אתה חשוב שמוודים לך את הזמן...

כולנו צריכים לעבוד את ה' יתברך כאחד.
אנונימי
1. לדעתי צריך להיות אצלם חובה שנה-שנתיים שירות למדינה בכל תחום שירצו. יש המון עמותת חרדיות.

2. לא לכל החרדים יש דרך ארץ וזה עיקר הדברים שמפריעים לי. אני מסכימה עם האמונה "תורה עם דרך ארץ" וברגע שיש קיצוניים שזורקים אבנים על חיילים. או משפחות שמתנתקות מהילד שלהם כי סהכ התגייס לצבא. - לא מקובל בעייני.

3. אם הם באמת לומדים תורה וכו.. אז אני בסדר עם הפטור. אבל זה לא המצב. לא כולם "עילויים" גדולים. ולתרום שנתיים מחייהם זה לא משהו רע. בייחוד שיש להם אפשרות לשלב בין הדברים ויחידות חרדיות בלבד.

תשובה לזאת שאחריי, אני דתייה ומתגייסת. אבל זה לא אומר שזה קל לי מבחינה דתית לבוא למקום ששונה ממה שאני רגילה. מעבר לזה, שירות לאומי יכול להיות לא פחות חשוב מהצבא. (אגב לדעתי גם פה צריך לחייב שנתיים)
אנונימית
הכוונה שלי הייתה שצהל כן מתחשב בדתיים למרות שבצבא הרוב הוא חילוני. כך שחייל דתי כן יכול להשתלב בצבא בלי בעיות של דת.
ולדעתי זה שמישהו לומד בישיבה לא תורם למדינה כמו לעשות צבא ולהגן עליה. אם זה חשוב לו אין בעיה זה חשוב גם למדינה אבל לא צריך לוותר על צבא בשביל זה. יכול ללמוד בישיבה כשיסיים את הצבא
לדעתי זה לא פייר שחילוניים מחוייבים בגיוס ודתיים לא. זוהי דעתי
לאנונימי שענה לי "הדתייה שמתגייסת":❤

אם אתה באמת דתי אתה יודע שיש חובה עפ הרמבם אפילו על כלה שהתחתנה לצאת למלחמת מצווה. הרדבז פירש את הרמב"ם ואמר שהתכוון לזה שהנשים משתתפות במלחמה אך לא בלחימה של ממש.
וכמובן שיש היום לא מעט רבנים שמתירים לבנות דתיות להתגייס לצבא (כאמור, בעיקר לתפקידים עורפיים).

אני רואה את זה כשליחות להראות שאפשר גם אחרת, יש היום המון דתיים בצבא וגם לא מעט דתיות, אפשר להסתדר ולהיות נאמנה לעקרונות שלי.
דוגמא שלילית? לא נראה לי. אני מתקנת את הרושם הלקוי שיש אצל לא מעט בחברה הישראלית. (כלפי דתיים)
מעבר לזה, לאחר השירות הצבאי/לאומי או מה שיהיה, באוניברסיטה לא יהיו גברים? בעבודה לא נמצא עם בוס ממין זכר שומו שמיים?

"מאבק נגד גיוס בנות". נו באמת. אני לא אענה על זה אפילו.

בנוגע לתורתו אמונותו, צודק טעיתי קצת בתיאור שלי, לא התכוונתי לכישרון כי אני יודעת שלימוד תורה וגמרא זה לא פשוט וקל לכולם. אין לי בעיה אם הוא לומד תורה יום שלם, דקה או 8 שעות. לי חשוב שיהיה בו כבוד לכל אדם. אם הוא יכבד אותי אני גם אכבד את הבחירה שלו והדרך בה הוא בחר בשמחה.
לזרוק אבנים? נידוי מהמשפחה? להפגין מתחת ללשכת גיוס? זו גם לא דרך התורה.
אם אתה בוחר ללמוד תורה על פני שירות צבאי למדינה אז צריך להתנהג בדרך התורה. אין טעם לדקלם מילים בלי לקיים באופן מעשי אותם.
אנונימית
"מעבר לזה, לאחר השירות הצבאי/לאומי או מה שיהיה, באוניברסיטה לא יהיו גברים? בעבודה לא נמצא עם בוס ממין זכר שומו שמיים?"

-אבל שם את לא ברשותם, בצבא - כן. לספק מים ומזון - זה דבר אחד, אבל להיות במסגרת מחייבת וברשותה - זה משהו אחר.

אני לא תוצך בלזורק את אבנים, אני אני מבין את הרעיון של ההפגנות - להראות שנאחנו מתנגדים לאלה שורצים לשמד אותנו בצבא... בשביל זה הם רוצים לגיס את החרדים. לא בגלל שחסר להם חיילים.

בהצלחה!:)
אנונימי
caffeine queen, הם לא אשמים שאת לא מאמינה במה שכל עם ישראל אמור להאמין (שלימוד התורה - הוא שומר עלינו באמת).

הם הולכים בדרך המקורית של עם ישראל, דרך שהוכיחה את עצמה מדורי דורות. את (או המשפחה שלך) התנקת מאותה דרך. יכול להיות שזה לא באשמתך, שזה מה שגדילו אותך לזה, אבל הם ידועים מה שהם עושים. יש להם מסורת מדורי דורות. הניחי להם...
אנונימי
לא, אם הם לא רוצים שלא יתגייסו
לאנונימית התדייה שמתגייסת. אם את באמת דתייה - את אצרוה לדעת שכל גדולי שיראל (בלי יוצא מן הכל) מכל העדות והחוגים פסקדו שגיוס בנות לצבא - הוא אסר בהירג ואל יעבור. אז אם את עוברת על הפסק החמור של גדולי שיראל - אל תגידי לאחרים מה לעשות, כי את נותנת דוגמא שלילית, ובוגדת במאבק נגד גיוס בנות.

לגבי מי שתרותו אומנתו: אם אל הבנת, מי שאמרו הליות פטור מהגיוס - זה מש לא עילויים. זה בכלל לא קשור לכישרון של הלומד. זה תלוי בכך האם הוא לומד תורה וקביל על עצמו עול תורה מלא או לא. אם זה אחד שקביל על עצמו ללמדו תורה יום מלא - אז הוא אמרו הליות פטור משירות צבאי, גם אם בקושי מבין את מה שהוא לומד. הקב"cה משל שכר על העמל, ולא על הידיעה. זה פועל בשמים.
אנונימי
לדעתי להיות דתי לא פותר אותך מלשרת את המדינה כמו כולם. זה לא שוויוני ולא הגיוני.
האוכל בצבא כשר, יש תפקידים עם הפרדה, נותנים זמן לתפילה, בחדר אוכל בשבת אסור להיות עם טלפון אז בואו. אין סיבה שהם לא יתגייסו. כולנו צריכים לשרת את המדינה כאחד
לדעתי זה פשוט לא פייר, איפה הציונות והרצון לשמור על העם? ואשכרה לשמור ולעמוד מול האויבים שלנו ואשכרה להגן על המדינה?? וממש לא חסר לנו אויבים.
פשוט אומרת שלא יקרה כלום אם שנתיים שלוש מהחיים שלהם גם הם יקדישו למען הצבא. יכולים ללמוד תורה עד סוף חייהם ואפילו שימצאו להם זמן בצבא ויסדרו את זה באופן שיתאים לשני הצדדים.
ברור שאני מכיר את כל הזה, אני אני מכיר גם את מה שאמר רבי נחוניא בן הקנה:

"רַבִּי נְחוּנְיָא בֶּן הַקָּנֶה אוֹמֵר: כָּל הַמְּקַבֵּל עָלָיו עֹל תּוֹרָה - מַעֲבִירִין מִמֶּנּוּ עֹל מַלְכוּת, וְעֹל דֶּרֶךְ אֶרֶץ. וְכָל הַפּוֹרֵק מִמֶּנּוּ עֹל תּוֹרָה - נוֹתְנִין עָלָיו עֹל מַלְכוּת, וְעֹל דֶּרֶךְ אֶרֶץ" (אבות, פרק ג, משנה ה).
אנונימי
כן ברור. והיום בימינו יש הרבה חיילים חרדים שמתגייסים לצבא רק התקשורת לא מראה את זה, ומראה דברים אחרים לצרינו.
מדהים שלא התייחסת למילה שאמרתי. תפקיד עורפי. מלחמת מצווה. רבנים שהתירו. או שהרמב"ם לא נחשב מבחינתך?

הפגנות זה אקט מחאה של חופש ביטוי והוא גם חיובי בהמון מובנים. אבל העובדה שאתה בא ואומר שאתה מתנגד לאלה שרוצים לשמד אתכם? עכשיו אנשים מהעם הם גם אויבים שלכם? אם היו רוצים "לשמד" אותך אז היו עושים כל כך הרבה פטורים והקלות לחרדים? היו עושים יחידות נפרדות? נו באמת.

אני לא יודעת מה המניעים שלהם, מבחינתי זה קולקטיביות לאחד את העם בין שווים. ומאידך כמו שאמרת אין צורך בחיילים, לכן, דעתי הסופית היא שגבר חרדי יכול לעשות שירות לאומי. סהכ לתרום שנה שנתיים מחייו למדינה שהגנה עליו במשך השנים. זה הכל.

אני מאמינה מאוד בתורה עם דרך ארץ. תראה בעבר כל החכמים היו גם רבנים וגם משכילים. הרמב"ם לדוגמא.

"אל תעשם עטרה להתגדל בהן, ולא קרדם לחפור בהם", "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ". מאמינה שאתה מכיר את הציטוטים אז בוא ותגיד לי מה הבעיה היום בקהילה שלך בלי ישר לחפש פגמים באחר. בדק בית.
פעם רבנים היו תלמידי חכמים וגם אנשי מקצוע. הרמב"ם לדוגמא היה גם רופא וגם חכם.
אין פה ניגוד.

אנונימי שיהיה לילה טוב
אנונימית