72 תשובות
זה עיניין של אמונה.
אם זה היה עובדתי כולם היו מאמינים.
כפייה דתית זה סתם מעצבן וגם אם יש אלוהים זה מרחיק אנשים מהדת ולא להפך
ברצוני להזכיר שזוהי לא תקופת התנך וכן כל אחד יכול להאמין במה שהוא רוצה.. ואם זה מפריע למישהו אז אין משהו שאף אחד יכול להרוס כי אי אפשר להכריח להאמין
שואל השאלה:
אל תחסמו אותי, זה ענין של עובדה.

עובדה שלא לכולם היא נעימה, כי היא מחייתב, אז נח להם לכפור באותה עובדה.

את מדברת כאילו כל האנשים - הם ישרים...

כפייה דתית גורמת לכך שיתבצע רצון ה' יתברך...
אנונימי
אבל אנונימי, אתה גר במדינה עם זכויות כמו החופש מדת
יש לכבד את הזכות הזאת
שואל השאלה:
הגיטריסט המגניב, מצות אמונה (כמו שאר מצוות התורה) לא ניתנה לתקופת התנ"ך בלבד. למה שפתאום כל אחד יאמין במשהו רוצה בניגוד לאמת שמסר לנו אלוקים?

אי אפשר להכריח במשהו שהוא לא הגיוני, אבל כן אפשר להגן על האמת.
אנונימי
איזו אמת? אין שום הוכחה לכל מה שאתה אומר..
אתה לא מתבסס כאן על עובדות אלא על השערות
שואל השאלה:
הגיטריסט המגניב ,אני לא אמור לכבד את המ שנוגד את התרוה הקדושה. לאף אחד לא אמורה להיות חופש מדת, כי התורה מחייבת את כל עם שיראל.

אתה מי היחידם שהם חופשיים מן המצוות? המתים, כמו שנאמר "בַּמֵּתִים - חָפְשִׁי" (תהלים פח, ו) ופירשו חכמינ,ו זכרונם לברכה "מאי דכתיב (תהילים פח) "במתים חפשי"? - כיון שמת אדם - נעשה חפשי מן התורה ומן המצוות" (שבת ל ע"א).

עד אז אף אחד לא חופשי, אלא אם כן הוא שיך לקבוצה של חש"ו (חרש, שוטה, קטן) שהם גם פטורים מן המצוות.
אנונימי
טוב לדבר איתך זה כמו לדבר קיר ומי שלא מסוגל לקבל דעות ושופט לרעה אז אין לי מה להגיד
בהצלחה
שואל השאלה:
הגיטריסט המגניב, מה שכל עם שיראל עד לאמיתותו - אינו בגדר "השערות". "העעשרות" - זאת מחשבה אישית של משיהו. פה יש לך עדות של עם שלם. עד למתן תורה. עם שקיבל את את התורה (אותו דור) נקרא "דור דעה", כי הוא ידע את אלוקים (שכן שמע את קולו).
אנונימי
אני מדברת כאילו אף אחד לא ראה את אלוהים או שמע אותו.
אם זה היה עובדה אנשים לא היו קוראים לעצמם "מאמינים".
כמו שיש אנשים שהיום כבר היום מכחישים שואה אז להבדיל אלפי הבדלות ברור שיהיו היום מכחישים להתגלות האלוהית הראשונה בהיסטוריה לעיני עם שלם במעמד הר סיני שהעידו על כך והעבירו את זה מדור לדור
אנונימי
שואל השאלה:
אל תחסמו אותי, מה זה אף אחד לא שמע את אלקוים - כל כל העם שמע אותו?

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם" (שמות יט, ט).
"וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק" (שמות כ, יד).

"אַתֶּם רְאִיתֶם כִּי מִן הַשָּׁמַיִם, דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם" (שמות כ, יח)

גם בדברי התוכחה בספר דברים: "הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ, כַּאֲשֶׁר מַעְתָּ אַתָּה, וַיֶּחִי?" (דברים ד, לג).
אנונימי
אני לא חייב להאמין במשהו שלדעתי לא קיים. אתה מדבר על זה שאלוהים נתן לכולם את התורה אבל אני לא מאמין שיש אלוהים והוא נתן את התורה. אני לא הולך להרוס לעצמי את החיים בגלל שיש אנשים שחושבים שנה קיים. כל אחד שיאמין במה שהוא מאמין.
אנונימי
שואל השאלה:
ואני לא הולך למחול על כבוד ה' יתברך, רק בגלל שיש אנשים הזויים אשר מרשים לעצמם להכחיש את קיומו...
אנונימי
אז אתה על "תמחל" על כבודו. אני באותה מידה יכול להגיד שאתה הזוי,אבל אני לא אומר את זה כי יש לי קצת כבוד לאחרים (דבר שחסר אצלך ברמות) ואני יודע לקבל את דעות ואמונות האחר.
אנונימי
שואל השאלה:
לאונרד הופסטטר, אני הסבתרי למה אמונה באלקוים אצל עם שירלא - זאת לא אמונ אישית - אנחנו עם ששמע את קולו... לא ייתכן שלכולם תהיה אותה "הזיה"...
אנונימי
אבל למה אתה לא יכול להבין שיש אנשים שלא מאמינים בזה!! פשוט לא חושבים שהוא קיים ולא בגלל (ואני בכוונה משתמש בשפה שלך כדי שתראה עד כמה היא מגוחכת) אנשים הזויים שמאמינים שקיים אלוהים אני אהרוג לעצמי את החיים.
אנונימי
אתם מבזבזים את הזמן שלכם
עזבו אל תתנו לזה במה
האם מקובל עליך שיאמרו לך שאתה לא הבן של ההורים שלך שאנשים מתייחסים לאמונה שלך שאתה הבן שלהם כמו לאמונה האישית שלך, ולא כמו למשהו עובדתי?
התשובה ברורה
ואנחנו בהרבה מקומות בחיים מרגישים את ה' מלווה אותנו אין סוף סיפורים של השגחה פרטית גם בימינו וגם בדורות הקודמים נסי ניסים רק צריך לפתוח את הראש
מזכיר לי בדיחה:
מורה אומרת לתלמיד "אני לא מאמינה שיש בורא לעולם כי אני לא רואה אותו
התלמיד: "אז אין לך שכל" המורה:"סליחה!" התלמיד:"במה שאני לא רואה אני לא מאמין"
שואל השאלה:
לאונרד הופסטטר, אם זה אל היה אמיתי - אין סיבה שהעם באמת יאמין בזה. למה שכל העם יסיכם להאמין שהם שמעו את קולו של אלוקים בממעד של שם שלם, אם הם יודעים שזה לא קרה?

הרי מדובר באמונה שמחייבת אותם לשמור תרי"ג מצוות לא קלות, לסכן את הכלכלה בכל הארתץ בשנת המשיטה (אם אל הייתה הבטחה אלוקים על הברכה ביבול לשומרי השמיטה), לסכן את הארץ בזמן שכל הגברים עולים למקום אחד בארץ, ואז הארץ ריקה מן הגברים ונוחה להיכבש ע"י האויבים. מי כבר מדבר על למות על קידוש השם אם צריך (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן קנז, סעיף א)?

וסתם ככה, למה שהאבות בכל עם יעבירו את השקר לבנים כאמת, במלי להגיד שזאת לא האמת. אם זה היה ככה - הייתה לנו מסורת במשפחות שזאת לא האמת, אבל אין לנו מסורת כזאת, אלא יש לנו מסורת כזאת שזאת כן האמת. אין האב מנחיל שקר לבניו.
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימי, כי אני לא מקבל דברים מוזרים.

ראיתי בספר של הרב דב יפה זקוצ"ל "לעבדך באמת", שחאד הגולים אמר שאם הוא לא היה רואה את האפקירוסים במציאות - לא היה מאמין שיש אנשים עם דעות מוזרות כאלו...
אנונימי
האב מאמין בזה אז מבחינתו הוא לא "מנחיל שקר לבניו", אנשים זקוקים לאמונה, לכן היא נוצרה גם. יש לי שאלה, למה יש מוסלמים או נוצרים, למה הם טועים ואתה צודק? גם האבות שלהם מלמדים את הבנים שלהם וגם אצלם יש מצוות.
אנונימי
ועוד שאלה, איך אלוהים לא נראה לך מוזר? איך דברים מבוססים זה דברים מוזרים ואל כל יכול זה לא מוזר?
אנונימי
אני מסכימה עם שואל השאלה. זה לא מקובל עלי כשמתייחסים לאמונה באלוקים כאמונה אישית ולא כמשהו עובדתי.
שואל השאלה:
אנונימי, השאלה מאיפה האמונה מתחילה. המוסלמצים והנוצרים לא מספרים לנביהם את מה שקרה לעם שלהם, אלא מספרים להם משהו שסיפרו להם על אנשים אחרים. אנשים מארץ אאחרת בכלל, ומהדורות הקודמים).

אצלנו האבות מספרים את מה שהם שמעו מאבותיהם עד האבות אשר עברו את אותם דברים אשר קרו לכל עם ישראל. מאז חוגגים פסח, שבוועת וסוכות, ועושים ממצוות אחרות כזכר ליציאת מצרים בכל יום... לא מדובר באירוע ששכחנו אותו, ומישהו הזכיר לנו אותו... (אום זה היה ככה - היינו יודעים מי זה אותו אחד, שהזכיר לנו את זה, כי למה שישכחו את אותו אחד?)
אנונימי
שואל השאלה:
לאונרד הופסטטר, אני לא יודע מה איתך, אבל אני יודע להבדיל.

קיומו של אלוקים - בגדר עובדה לאור מה שהסברתי.

אמונה- זה משהו שאנחנו לא יודעים, כגון מה יקרה בעתיד, או משהו שאין עדים רבים לאמיתות האירוע. במקרה כזה, ניתן להאמין או לא להאמין
אנונימי
שואל השאלה:
לא קראתי מוויקיפדיה, עניתי מן השכל.

ואת?
אנונימי
שואל השאלה:
לאונרד הופסטטר, מתי שממציצאים משהו - ממציאיו משהו קל ולא מחייב (כמו דתות אחרות, דהיינו דתות השקר). לא משהו כמו תר"גי מצוות, ובטח לא משהו שאמרו לסכן את הארץ (הסברתי למעלה), ולא בצורה כזאת שמעבירים את ,השקר" לבנים כאמת גמורה (ועוד בצורה מוחשית, כמו שעושים בליל הסדר)...
אנונימי
שואל השאלה:
למה לא?

רצף ההיסטורי לדברים אשר קרו לכל העם מזמן שזה קרה - הוכחה הטובה ביותר. בלי זה - זה לא היה בצורה כזאת...
אנונימי
בעיני זה עובדה יש כאלה שבעינהם זה לא.
זה מוזר בעיני
ולאנונימי שכתב שהארכאולוגיה סותרת, איפה בדיוק?
שואל השאלה:
לאונרד הופסטטר, מה כל כך קשה בהלאמין ששי יש סדר וחכמה בעולם - אז זה אומר ששי מישהו שעומד מאחורי זה?

מה קשה להאמין על משהו ששי עליו עדות של עם שלם?

להפך, לא הלאמין בזה - זה להאמין בקונספרציות מוזרות וחסרות בסיס...
מי שלא מאמין במה שמוסחק אצל כל העם לאמת - הוא רוצה להוציא מהחזקה - אז נטל ההוכחה אמרו להיות עליו, כי הוא בא לשנות את מה שמוזחק אצלנו ומקובל אצלנו כאמת.

בדיוק כמו שמכחיש שואה - הוא יצטרך לסתור את השואה (אחרי שהיא מוחזקת בעולם כאמת).
אנונימי
מי אתה שתחליט לי במה אני מאמין ובמה לא רם אתה מאמין סבבה תאמין אני לא בא אלייך ומנסה לכפות עלייך להיות אתאיסט נכון? אז למה אתה חושב שזה בסדר לכפות עליי דת? וכן זאת אמונה אישית שלך וזאת בחירה שלי וסיבות שלי לא להאמין
ובוא אני אומר לך יותר מזה גם אהי אראה סנה בוער על פטריות הזיה
שואל השאלה:
elior vasana, הסברתי למה זאת לא אמונה האישי שלי בפירוט. קראת אותו? וכן את שאר התגובות שלי...

כל יהודי היה בשעת מתן תורה ושמע את קולו של אלוקים...
אנונימי
בוא תוכיח לי את זה אין לך הוכחות מוחשיות אז אין לך מה לדבר ביום שתוכיח לי שכל זה מכון אפשר לדבר
באותה רמה מוסלמי יאמר את זה על הקוראן ונוצרי על הברית החדשה אין לך הוכחות אין פה עובדות חוץ מספר שנכתב לפני שחשבו על סבא רבא רבא רבא רבא שלך
שואל השאלה:
לאונרד הופסטטר, למעשה, גם דברים "טבעיים" שי בעולם הםא לא טבעיים בכלל.הסיבה שקוראים להם "טבעיים" - זה בגלל שהתרגלנו לראות אותם, אבל סתם ככה - אין סיבה שזה יהיה דווקא ככה ולא אחרת, אם אל שככה יגזור הבורא יתברך.

אז למה לשואה תא ממאינה למה שמספרים מדור לדור, ולמעמד הר סיני - לא? זה סיפור שעבור מדור לדור, וזה סיפור זה עובר מדור לדור.

היתרן של מעמד הר סיני, שזה קרה לכל עם ישראל, והשואה קרתה רק ליהדות אירופה.

תצלומים וסרטונים - זה לא הוכחה, כי בטכנולוגיה של היום - אפשר לזייף הכל, וכן מכחישי שואה טוענים שזה באמת מזוייף...


הסיבה לאמונה בשואה היא שלא יכול הליות שכולם יביירו את זה מבלי שזה באמת קרה.

אותו דבר מעמד הר סיני....
אנונימי
שואל השאלה:
לאונרד הופסטטר, אני הייתי שם, שכפי שנאמר "וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ, וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם" (דברים כט, יג- יד).

משיהו חי מאותו דור שזה קרה היום? לא, אבל בשביל מה ה' צוה להעביר את זה לדורות? כי ה' יודע שהבנים לא אמורים להטיל ספק במה שהאבות מוסרים בכל העם.

"רַק הִשָּׁמֶר לְךָ, וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד, פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ, וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ, וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ. יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב, בֶּאֱמֹר ה' אֵלַי "הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם, וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָי, אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים, אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה, וְאֶת בְּנֵיהֶם - יְלַמֵּדוּן" (דברים ד, ט-י).

עדות לא תשכח מפי זרעו.

בדורות הבאים גם לא ישארו עדים לשואה. אז מה זה אומר? שאין כבר עדות עליה שעברה מדורו לדור, כי הם כבר מתו? או שעלינו להבין שאם זה לא היה אמיתי - אז זה לא ההי עובר אלינו ככה, ולא הייתה מגיעה אלינו מידע על השואה אשר קרתה באירופה, כי לא יכול להיות שפתאום כל יהודי אריפוה התחילו להאמין שקרתה להם שואה. גם אם אין כבר את העדים של אותו דור בחיים.
אנונימי
כן אנשים כאלה הם בדרך כלל לא רוצים להתחייב אז הם משליכים את זה על הדתיים חרדים כאילו הם ניכללים בזה
שואל השאלה:
אנונימית מבני ברק, את יכולה לפרט את התשובה שלך?
אנונימי
ולמה אתם חושבים שהבן אדם הראשון שכביכול המציא את היהדות עשה את זה? איזה אינטרס יש לו להקים דת עם 613 מצוות? למה שהוא ימציא הכל הוא יכול סתם להגיד יש אלוקים תגידו לו כל יום תודה פעם אחת וזהו זה כל מה שהוא רוצה, זה לא עדיף? אז למה דווקא דת עם 613 מצוות? ובאמת נראלכם שבם אדם יכול להמציא את כל זה? התורה כל כך עמוקה שאתם לא מבינים כמה וכל כך הרבה פרטים ודקויות יש בה.
הנה סרטון שמסביר למה לא יכול להיות שמישהו המציא את היהדות, למה לא יכול להיות שמישהו אמר "פעם אבותיכם האמינו באלוקים והוא התגלה אליכם אבל התורה נשכחה ואני מביא לכם אותה שוב" ואז כביכול הוא ממציא ועובד על כולם שאבותיהם שכחו מהתורה.
ולמה היהדות הכי אמיתית והגיונית
שמע יש אנשים שלא מאמינים וזאת בחירה כמו שאתה בוחר להאמין וזאת זכותי המלאה לא להאמין כמו שאני לא אומר לך אל תאמין אפילו שלדעתי אמונה עיוורת זה לא דבר טוב אז תתעסק בעניינים שלך ואל תדחוף את האף לעניינים של אחרים
שואל השאלה:
אם את אומרת שאין הוכחות לתנ"ך (נגד העדות ששי בכל העם, אשר עוברת מדור לדור) - אז יוצא שאין שום הוכחה לשום אירוע היסטורי אשר קרה בדורות שלפנינו.

השואה - זה לא סיפור דמיוני?

למה החלטת שהתנ"ך - הוא כן (הוא לא!).

אז אם את מאמינה באעירוע היסטוריה כזה או אחר - את מאמינה לכל דבר, ואמנותך היא לא יותר מבוססבת מאמונה של אלה שמאמינים בתנ"ך.
אנונימי
שואל השאלה:
דברים שקרו לכל העם ועוברים במסורת של כל העם מדור לדור - הם בגדר עובדה...
אנונימי
לאונרד
אשמח אם תצפי בסרטון תגידי לי מה חשבת אחרי
למרות שהוא ארוך
ומה את חושבת שיכול לקרות עוד 200 שנה לשואה?
לא יעצבן אותך שיגידו שזה לא קרה? כבר היום יש מחכישי שואה
שואל השאלה:
גם לשואה לא יהיו עדים חיים בעתיד. זא היא צספקי הליות עובדה?

גם לנופוליאון אין עדין חיים היום, ולאירועיום היסטוריה אחרים.

למה בכל זאת היסטוירה נקראית "היסטוריה" וסומכים עליה בכל העולם?
אנונימי
שואל השאלה:
להאמין בתרי"ג מצוות לא קלות - זאת "דרך הקלה"?

ניסית את זה?
אנונימי
דבר ראשון אנחנו נמשיך להאמין בקדוש ברוך הוא ואף אחד לעולם לא יצליח להפריח את האמונה הזאת לפחות לא מבחינתי
מבחינתי אני לא הולכת בדרך הקלה כמו שכולם חושבים כל הזמן, כל יום צריך להתעלות על עצמך עוד ועוד ולבטל דברים בשביל האמונה שהיא כל כך חשובה לי ואני רק מנסה להגיע למעלה ולהצליח כמה שיותר.
כל הזמן חושבים שזאת הדרך הקלה וממש לא, זאת הדרך הנכונה, דרך האמת אבל לא קלה, בנוסף לזה שאומרים שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם זה לא אומר שפה מתחילה ונגמרת האמונה.
דבר שני תמשיכי בחייך
ברור שאנשים יודעים על מה הם צמים מאיפה את מביאה את זה
אנשים שהולכים לבית הכנסת ביום כיפור לא יכולים לפספס את זה, אנשים שלומדים על יום כיפור גם לא יכולים לפספס את זה
או שאת מדברת על מסורתיים?
שואל השאלה:
יש מדרגות בעבודת ה' יתברך. יש כאלה שמחפשים שכר, ויש כאלה שלא, אאל כל רצונם - זה לעשות א תרצון הבורא יבתרך ללא קשר לשכר שיקבלו על כך.

זה קל לעמדו בכל הכללים של תרי"ג מצוות?

אם היית לך קרקע, והמקצוע שלך היה חקלאות - ההי לך קל שלא לעבוד בשה שנה שלמה? (אפילו יותר בגל תוספת שביעית). להפקיר את המ שקודש בקדושת שביעית לאחרים? וכן על זה הדרך.
אנונימי
ברור שזה לא בסדר, בין אדם לחברו זה מאוד חשוב.
אז כיאלו לא יודעת ממש לא כולם כאלה, וגם ידעתי שאלה יהיו מסורתיים שאת מדברת עליהם כי בדרך כלל מסורתיים סתם צמים וזהו כחלק ממנהג, אבל אני לא יכולה לדמיין יום כיפור בלי בית כנסת להתפלל גם לקדוש ברוך הוא.
לדעתי כדי לבקש סליחה בין אדם לחברו לא חייב צום
מבחינתי הצום הוא יותר בשביל הנפש והחשבון עם עצמי ועם ה' ולבקש ממנו סליחה על חטאים ביני לבינו.
זה חבל שהם לא מבינים שזה עובדה קל להכחיש את זה וקל להגיד שאין אלוקים כי מבחינתם הכל קל יותר והכל טוב יותר אבל הם מפספסים את אבא שלהם והם היחידים שמפסידים מישהו שיהיה איתם לתמיד גם שימותו, שיעשו משהו הכי קטן והוא יעשה בשבילם הכל -
"פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם" כל מי שמאמין יש לו זכות והוא זכה, זה שיש כאלה שחושבים שזה אמונה אישית זה רק כי זה נוח להם וקל.. חבל בשבילם.
- -
ממש לא מקובל עליי

זה אחד הדברים שהכי מעצבנים אותי שאפילח יש אצל חלק לא קטן מהדתיים...
אנשים לא מבינים שבסופו של דבר יש אמת אחת מוחלטת וזהו
דרך אגב מאכזב ששאלת מאנונימי
שאלוץ כאלה אלו שאלות טובות שצריך להתגאות בהם ולא לפחד שיציקו לך בקיר
מהסיבה הפשוטה שאם זו הייתה עובדה לא היו קוראים לזה אמונה.
אמונה זה משהו שלא בהכרח קיים.
או שאפשר להגיד קיים, אבל בשביל המאמינים בלבד.
אם זו הייתה עובדה שה' קיים, לא היו וויכוחים וחילוקי דעות בנושא. כי כולם היו יודעים שיש כזה דבר אלוהים והוא אמיתי.
העניין שזה לא עובדה. ואני לא אנסה לשנות את דעתך, כי מבחינתך הוא כן קיים ואני מכבדת את זה.
ולא משנה כמה תאמין וכמה זה אמיתי בשבילך, אי אפשר לדעת אם יש דבר כזה אלוהים או לא כשאין הוכחות.
עכשיו, אתה הולך להגיד שיש הוכחות וכל זה שכתוב בתורה וכו' וכו'.
אנשים שלא מאמינים בספר ושמה שכתוב בו אינו אמת, אז כל דבר אשר כתוב בו מבחינתם לא יהיה אמת כך שאי אפשר לקחת את זה כהוכחה או כעובדה.
אנונימית
^לא נכון
זו עובדה שהעולם עגול ולא תמיד אנשים ידעו את זה וכל יום מתגלים עובדות חדשות שאנחנו לא יודעים...
חוץ מזה יש אנשים שמתכחשים למציאות גם בתי לשים לב ויש גם שטופי מוח אז כן יש אמת אחת קודם כל

עובדה לא בנויה על מה שאנשים חושבים אלא על מציאות
שואל השאלה:
האמונה אינה מתייחס לעצם קיומו של אלוקים (שזה בגדר עובדה ודייעה), אלא לאמונה בשכר ועונש, אמונה שה' רואה את הכל, אמונה שה' יקיים את הבטחתו, אמונה שכל דבריו הם אמת, אמונה שה' עושה צדק ולא עושה עוול. כל הדברים האלה הם בגדר אמונה, כי זה לא משהו שניתן להוכיח, במיוחד אם זה נוגע לעתיד. על זה נאמר אצל אברה םאיבנו (עליו השלום) "וְהֶאֱמִן בַּה'; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ, צְדָקָה" (בראשית טו, ו). במה בדיוק אברהם אבינו האמין שה' דיבר איתו? בזה שהוא קיים? את זה ידע גם לפנ,י והרי הקב"ה דיבר איתו. אלא האמין במה שהקב"ה הבטיח לו בפסוק הקודם.

לגבי ידיעת המציאות של לאוקים כתוב משהו אח לגמרי:

"וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם, מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם" (שמות ו,ז).
"וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי ה'" (שמות י, ב).
"וִידַעְתֶּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" (שמות טז, יב).
"וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת; אֵין עוֹד" (דברים ד, לט). יש עוד הרבה פסוקים גם בספרים אחרים של התנ"ך שיש לדעת את קיומו של אלוקים ולא רק להאמין בזה.

את טוענת שהוכחות מןהתנ"ך עצמו הן לא הוכחות למי שלא מאמין בו, אבל הקטע שאם התנ"ך מתחייב על משהו שאמר ולהיות ידוע לעם (והתנ"ך מתחייב על המון דברים) - אז זה כן הוכחה, כי באופן אחר התנ"ך פשוט לא היה מתקבל אצל העם, כי העם היה רואה שכל אותם דברים שהתנ"ך מתחייב עליהם - נסתר ע"י המציאות...
אנונימי
זה שאתה מאמין במשהו- לא הופך אותו לאמיתי.
גם אם עם שלם יאמין בזה, לא יהפוך אותו לאמיתי.
וגם אם כל העולם יאמין בזה, וגם אם זה יכתב במליון ספרים עתיקים- כל עוד לא תביא לזה ראיות ועדויות מוצקות, זה לא יהפוך אותו לאמיתי.
וגם אם תביא מליון ראיות שתומכות, ואביא לך ראיה אחת שסותרת את כל הסיפור- זה יספיק כדי להפריך את הטענה שלך.
וגם אז- המקסימום שיוכל להגיע אליו, זו תיאוריה. הוכחה קיימת רק במתמטיקה.
זכותך להאמין במה שאתה רוצה. כל עוד אתה לא מגדיר אותו כעובדה אבסולוטית.
שואל השאלה:
אז מה חסר לך? הקלטה מהאירוע או צילום וידיאו? שעם שיראל שמע את קולו של לאוקים? גם זה לא ילך, כי בימינו אפשר לזייף את הכל. וגם אם לא - עדיין יהיה מקום לשלאה (אם נשמע את ההקלטה) - מי אמר שמי מדבר שם - זה אלוקים?

אבל הגיון אומר שאם זה מה ששמע כל העם - אז הוא לא טעה. זה לא משהו שאפשר לשכנע את העם (שמיעת קולו של אלוקים), במיוחד שהעם ראה את מה שהוא שומע בצורה של אותיות.

מה גם, שעד לא הייתה טכנולוגיה אשר היה אפשר ליצרו באמצעותה סימולציה וזיוף וככה לרמות את העם.

הסיבה שאנחנו ממאינים לאירועים היסטוריעם רבים - זה בגלל שיש מסורת שעוברת מדור לדור, שרבים היו עדים לכך שאותו אירוע הוא התרחש. אז גם אם זה היה לפני מאות או אלפי שנים - אם יש את רצף ההיסטורי - מאמינים בזה, וזה נכנס להיסטוריה.
אנונימי
שואל השאלה:
למה שבכל העם יהיו אותם "סיפורי סבתא" שמתחילים מזמן שזה קרה?

הרי כתבת שאת מאמינה לשואה בגלל שיש לך עליה "סיפורי סתבא". אז למה את מתייחסת לשואה כמו לעובדה?
אנונימי
גם למי שטוען שהאבולוציה קרתה ב100% אין הוכחה חד משמעית והוכחה "חיה" מה אתם הייתם בתהליך כזה שהתרחש? הרי אך אחד לא ראה תהליך כזה מתרחש נכון? כי זה קורה באלפי שנים.
גם מי שאומר שהמפץ הגדול בטוח קרה זה לא הוכחה מבחינתי, אתם לא הייתם שם אתם לא יודעים
שואל השאלה:
בטח שיש. לא היו אנשים (גם לא מזמן) שזכו לגילויים מן השמים?

חוץ נזה, אם זה קרה בעבר (וכל העם) - אז למה שזה יספיק להיות עובדה עם הזמן?

אבל אם אתה רוצה עדות שתמיד חיה - אז הסתכלי על העולם, על החכמה שיש בבריאה, ותביני שזה אומר שיש מי שעומד באחורי זה... כי "במקרה" לא נוצרים דברים עם סימני חכמה, כמו משפיגת הדיו במקרה על הנייר - לא יצא מכתב בעל תוכן חכם...

אז זה ראייה שכלית לכל דבר.
אנונימי
שואל השאלה, אני אתייחס לכל פסקה בנפרד
(התשובה מתייחסת לתגובה שכתבת על התשובה שלי)

1.אכן חסר לי קצת יותר מזה, סרטון או הקלטה זה בהחלט לא ראיה אמינה לקיומו של אל. בטח שלא תיעוד בספר. במקרה הזה ספציפית, אני חושבת שרק אם אשמע את קולו של האל אוכל להאמין שהוא קיים, וזאת רק אם אדע בוודאות שזה האל, ואת זה גם אין לי שום דרך לדעת בוודאות. אז כן, אף פעם לא אדע זאת.

2. קודם כל, אין לך שום ראיה לזה שהעם שמע. וגם אין לך שום דרך לדעת שבמידה והיו אותות, הם לא היו סתם דברים שפורשו כאותות.
בנוסף, בטבע אסור להסתמך על היגיון אף פעם.
זה כמו שיתנו לך להוכיח שמשולשים חופפים, ותגיד שהם חופפים כי הם נראים אותו דבר- זה לא הופך אותם לחופפים, וזו טענה שלא תתקבל אצל אף מורה למתמטיקה, ואם תמדוד בסרגל או במד זווית- סיכוי טוב שתגלה שזה בכלל לא נכון.
כמובן שזו דוגמא רטורית אבל אני מקווה זהיא עזרה להעביר את הנקודה.

3. שוב, אין לך שום דרך לדעת שזה באמת היה

4. היסטוריה זה משהו אחד, תנך זה משהו אחר, מדע זה סיפור שונה לגמרי. לא מתייחסים לאף אירוע היסטורי כעובדה מוחלטת, אלא אם כן יש לנו עדויות ממקור ראשון. והרבה עדויות, לא ספר בודד.
ושוב. הוכחה קיימת רק במתמטיקה.
עובדה קיימת רק במתמטיקה.
המקסימום שאתם יכולים להביא זה ראיות מדעיות שתומכות בהשערה.
ואם מישהו יביא ראיית נגד אחת- זה מספק בשביל לפסול את ההשערה שלכם. כמובן שהכל חייב להיות מבוסס ולא מופלץ.
אז מה אם זה דומה
את ראית תהליך כזה קורה במו עינייך?
בדיוק אותו דבר.

ומה גם שאתאיסטים מנסים להגיד לי שאין הוכחה לזה והם מאמינים רק להוכחות, סבבה בחירה שלכם
אבל אי אפשר להוכיח את אלוקים עם הטבע וחוקי הובע והפיזיקה ומה שלא תרצו
כשהוא מעל כל זה! זה לא חל עליו
שואל השאלה:
לאונרד הופסטטר, ולמה להסיק מהדימיון שבין קופים לבני אדם, שבני אדם התפחתו מן הקופים? הגמרא (סנהדרין קט ע"א) שאלה שבנו מגדל בבל - נעשו קופים.

ולפי מה שכתבה לך המגיבה הקודמת, (משולשלים חופפים) דימיון - זה לא הוכחה...
אנונימי
שואל השאלה נראה לי שלא הבנת את כוונתי בדוגמת המשולשים החופפים
הכוונה היא ש*רק* בעזרת הוכחה מתמטית מבוססת תוכל להוכיח שמשולשים חופפים
ושאם תיתן טיעונים אחרים שהם לא מבוססים, לא תוכל להוכיח את זה
אז אותו דבר, אם לא תיתן טיעונים מדעיים מסבוססים לקיומו של אל, לא אאמין לך שהוא קיים
שואל השאלה:
unicorns dont believe in you.

1. אז בעצם פסלת לעצמך כל אפשרות לקבל שיש אלוקים. אם זה ככה - לא תוכלי להגיד לאלוקים שהוא לא נתן לך אפשרות לדעת שהוא קיים, כי הוא יבתרך נתן לנו הרבה הוכחות לקיומו, במיוחד שהוא השמיע את קולו לכל עמנו, וצוה להעביר את זה מדור לדור. פסלת תיעוד בספר? ספרשכל העם היה עד לקבלתו. אם ככה - את לא יכולה להאמין בשום מסמך היסטורי. שלאותו מסמך אין עדות של עם שלם שאותו מסמך הוא אכן אמיתי...

2. אין ראייה שהעם שמע? אם זה מה שעבור בכל העם (מזמן שזה קרה) - אז ההגיון הישר אורמ שזה מה שקרה באמת, כי אחרת העם לא היה משתכנע שהם שמעו קולו של אלוקים - אם עד עכשיו הם אל שמעו על זה שום דבר. לגבי שמעיה ואותיות: אם כל העם גם שומע משהו, וגם רואה את האותיות של משהו שהוא שומע - אז זה לא ראייה טובה? למה שהם גם ישמעו וגם יראו אותו דבר?

3. אין מה להתייחס.

4. בורות מוחלטת. כותב התרוה ההי אמרו להיות מדוע שאם הוא יכתוב בתורה שעל העם שמע את קולו של אלוקים (וזה מה שכתוב בפסוקים רבים) - אז העם לא יקבל את התרוה הזאת ממנו, כי יאמרו לו שהם לא שמעו.

"וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר, וְאֶת הָהָר, עָשֵׁן; וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ, וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק" (שמות כ, יד).

רש"י:
"רואים את הקולות" - רואין את הנשמע, שאי אפשר לראות במקום אחר (מכילתא)

"את הקולות" - היוצאין מפי הגבורה

"אַתֶּם רְאִיתֶם, כִּי מִן הַשָּׁמַיִם, דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם" (שמות כ, יח)

"הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ, כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה, וַיֶּחִי?" (דברים ד, לג).

"וַתֹּאמְרוּ, הֵן הֶרְאָנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת כְּבֹדוֹ וְאֶת גָּדְלוֹ, וְאֶת קֹלוֹ שָׁמַעְנוּ, מִתּוֹךְ הָאֵשׁ; הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ, כִּי יְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם, וָחָי" (דברים ה, כ).
אנונימי
תראה אני מאוד אוהבת להתווכח, אבל כשאני רואה שהדיון מעגלי ולא יוצא ממנו כלום לשני הצדדים- אני פשוט אעזוב אותך ואתן לך להאמין במה שאתה רוצה.
אני אמרתי את דעתי, אתה מוזמן להתייחס אליה, את מוזמן למהתעלם ממנה, אתה מוזמן ללמוד ממנה ואתה מוזמן גם לא להסכים איתה. בהצלחה בחיים ובהמשך הדרך, היה ויכוח מעניין