15 תשובות
כן.
אנונימית
כן
כן, כי אם מישהו רוצה אז למה לא.
כן
מה זה המתת חסד?
שואל השאלה:
המתת חסד פירושה המתת אדם או בעל חיים מתוך מטרה להיטיב עמו כאשר הוא סובל ממחלה סופנית. ברפואה קיים ויכוח סוער על השימוש בהמתות חסד כדי לזרז את קיצם של חולים סופניים ולגרום למותם, כדי לקצר את תקופת סבלם, הנושא מהווה אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות באתיקה הרפואית.
המתת חסד פירושה המתת אדם או בעל חיים מתוך מטרה להיטיב עמו כאשר הוא סובל ממחלה סופנית. ברפואה קיים ויכוח סוער על השימוש בהמתות חסד כדי לזרז את קיצם של חולים סופניים ולגרום למותם, כדי לקצר את תקופת סבלם, הנושא מהווה אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות באתיקה הרפואית.
לא
לדעתי כן, אבל זה צריך להיות מותנה בהרבה בחנים והגבלות.
ממש לא. הנשמה שייכת לבוראנו, ורק הוא יחיליט מתי לקחת אותנו. ה' ידרוש את מי יהרוג את עצמו:
"וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ, מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ, וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם" (בראשית ט, ה).
רש"י
"ואך את דמכם" - אף ע"פ שהתרתי לכם נטילת נשמה בבהמה את דמכם אדרוש מהשופך דם עצמו
"לנפשותיכם" - אף החונק עצמו אע"פ שלא יצא ממנו דם
"מיד כל חיה" - לפי שחטאו דור המבול והופקרו למאכל חיות רעות לשלוט בהן שנאמר (תהלים מט) נמשל כבהמות נדמו לפיכך הוצרך להזהיר עליהן את החיות
"ומיד האדם" - מיד ההורג במזיד ואין עדים אני אדרוש
"מיד איש אחיו" - מיד שהוא אוהב לו כאח, והרגו שוגג - אני אדרוש אם לא יגלה, ויבקש על עונו לימחל, שאף השוגג צריך כפרה. ואם אין עדים לחייבו גלות, והוא אינו נכנע - הקדוש ברוך הוא דורש ממנו כמו שדרשו רבותינו "והאלהים אנה לידו" במסכת מכות: הקדוש ברוך הוא מזמנן לפונדק אחד וכו'
אומרת המשנה: "ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך, שעל כרחך אתה נוצר, [ועל כרחך אתה נולד], ועל כרחך אתה חי, ועל כרחך אתה מת, ועל כרחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא" (אבות, פרק ד, משנה כב).
אביא כמה הלכות מתוך הספר "קיצור שולחן ערוך":
"הגוסס (פירוש, המעלה לחה בגרונו מפני צרות החזה, וזה יקרה סמוך למיתה, ולשון גוסס הוא מלשון מגיס בקדרה, שהלחה מתהפכת בגרונו, כמו המגיס בקדרה) (תוספות יום טוב, פרק קמא דעירובין) הרי הוא כחי לכל דבריו. ולכן אסור לגע בו, שכל הנוגע בו, הרי זה שופך דמים. למה הדבר דומה. לנר מטפטף, שכיון שנוגע בו אדם, מיד נכבה. ואף-על-פי שהוא גוסס זמן ארך ויש צער גדול לו ולקרוביו, מכל מקום אסור לגרם שימות מהרה, כגון להשמיט הכר והכסת מתחתיו, מחמת שאומרים, שיש נוצות מקצת עופות שגורמים לעכב את המיתה, או לשום מפתחות בית-הכנסת תחת ראשו, כל זה אסור. אבל אם יש שם דבר שגורם עכוב יציאת הנפש, כגון קול דופק וכיוצא בזה, מתר להסירו, דאין בזה מעשה, אלא שמסיר את המונע ואינו נוגע בו" (קיצור שוחן ערוך, סימן קצד, סעיף א).
דינו של מאבד את עצמו לדעת:
"המאבד עצמו לדעת - הוא רשע שאין למעלה ממנו, שנאמר, "ואך את דמכם לנפשותיכם אדרש". ובשביל יחיד, נברא העולם. וכל המאבד נפש אחת מישראל, מאבד עולם מלא. ולכן אין מתעסקין עמו לכל דבר. לא קורעין ולא מתאבלין עליו, ואין מספידין אותו. אבל קוברין אותו, ומטהרין אותו, ומלבישין אותו תכריכין. כללו של דבר, כל שהוא משום כבוד החיים עושין לו (ולעניין אמירת קדיש, עיין בחתם סופר יורה דעה סימן שכו, ואמרי אש סימן קכב. ועיין תשובות רד"ך בית ל)" (קיצור שולחן ערוך, סימן רא, סעיף א).
"וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ, מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ, וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם" (בראשית ט, ה).
רש"י
"ואך את דמכם" - אף ע"פ שהתרתי לכם נטילת נשמה בבהמה את דמכם אדרוש מהשופך דם עצמו
"לנפשותיכם" - אף החונק עצמו אע"פ שלא יצא ממנו דם
"מיד כל חיה" - לפי שחטאו דור המבול והופקרו למאכל חיות רעות לשלוט בהן שנאמר (תהלים מט) נמשל כבהמות נדמו לפיכך הוצרך להזהיר עליהן את החיות
"ומיד האדם" - מיד ההורג במזיד ואין עדים אני אדרוש
"מיד איש אחיו" - מיד שהוא אוהב לו כאח, והרגו שוגג - אני אדרוש אם לא יגלה, ויבקש על עונו לימחל, שאף השוגג צריך כפרה. ואם אין עדים לחייבו גלות, והוא אינו נכנע - הקדוש ברוך הוא דורש ממנו כמו שדרשו רבותינו "והאלהים אנה לידו" במסכת מכות: הקדוש ברוך הוא מזמנן לפונדק אחד וכו'
אומרת המשנה: "ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך, שעל כרחך אתה נוצר, [ועל כרחך אתה נולד], ועל כרחך אתה חי, ועל כרחך אתה מת, ועל כרחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא" (אבות, פרק ד, משנה כב).
אביא כמה הלכות מתוך הספר "קיצור שולחן ערוך":
"הגוסס (פירוש, המעלה לחה בגרונו מפני צרות החזה, וזה יקרה סמוך למיתה, ולשון גוסס הוא מלשון מגיס בקדרה, שהלחה מתהפכת בגרונו, כמו המגיס בקדרה) (תוספות יום טוב, פרק קמא דעירובין) הרי הוא כחי לכל דבריו. ולכן אסור לגע בו, שכל הנוגע בו, הרי זה שופך דמים. למה הדבר דומה. לנר מטפטף, שכיון שנוגע בו אדם, מיד נכבה. ואף-על-פי שהוא גוסס זמן ארך ויש צער גדול לו ולקרוביו, מכל מקום אסור לגרם שימות מהרה, כגון להשמיט הכר והכסת מתחתיו, מחמת שאומרים, שיש נוצות מקצת עופות שגורמים לעכב את המיתה, או לשום מפתחות בית-הכנסת תחת ראשו, כל זה אסור. אבל אם יש שם דבר שגורם עכוב יציאת הנפש, כגון קול דופק וכיוצא בזה, מתר להסירו, דאין בזה מעשה, אלא שמסיר את המונע ואינו נוגע בו" (קיצור שוחן ערוך, סימן קצד, סעיף א).
דינו של מאבד את עצמו לדעת:
"המאבד עצמו לדעת - הוא רשע שאין למעלה ממנו, שנאמר, "ואך את דמכם לנפשותיכם אדרש". ובשביל יחיד, נברא העולם. וכל המאבד נפש אחת מישראל, מאבד עולם מלא. ולכן אין מתעסקין עמו לכל דבר. לא קורעין ולא מתאבלין עליו, ואין מספידין אותו. אבל קוברין אותו, ומטהרין אותו, ומלבישין אותו תכריכין. כללו של דבר, כל שהוא משום כבוד החיים עושין לו (ולעניין אמירת קדיש, עיין בחתם סופר יורה דעה סימן שכו, ואמרי אש סימן קכב. ועיין תשובות רד"ך בית ל)" (קיצור שולחן ערוך, סימן רא, סעיף א).
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימי^^
המתת חסד זה בחירה. זה לא חובה אבל צריך שתהיה את האפשרות הזאת. תחשוב אם מישהו שוכב בבית חולים או בבית סובל מכאבים ומכונות ממשיכות לגרום לו לחיות ואסור לכבות את המכשירים האלה אז הוא ממשיך לסבול. עד שגם המכונות לא עובדות. והמכונטת האלה יכולות להמשיך להחיות אותו במשך ימים, שבועות ואפילו חודשים.
אם אתה לא תרצה לחתום על תופס המתת חסד זה בסדר אבל צריך שתהיה את האפשרות הזאת לאלה לא רוצים לסבול. ואם הסיבה שאין המתת חסד בארץ בגלל מה שאמרת ובגלל הדת, אז זאת כפייה דתית שאין לה מטרה.
אנונימי^^
המתת חסד זה בחירה. זה לא חובה אבל צריך שתהיה את האפשרות הזאת. תחשוב אם מישהו שוכב בבית חולים או בבית סובל מכאבים ומכונות ממשיכות לגרום לו לחיות ואסור לכבות את המכשירים האלה אז הוא ממשיך לסבול. עד שגם המכונות לא עובדות. והמכונטת האלה יכולות להמשיך להחיות אותו במשך ימים, שבועות ואפילו חודשים.
אם אתה לא תרצה לחתום על תופס המתת חסד זה בסדר אבל צריך שתהיה את האפשרות הזאת לאלה לא רוצים לסבול. ואם הסיבה שאין המתת חסד בארץ בגלל מה שאמרת ובגלל הדת, אז זאת כפייה דתית שאין לה מטרה.
שואל השאלה:
^^ סתם עוד מישהי כאן באתר ואני נגה ולא נוגה
למה לא?
^^ סתם עוד מישהי כאן באתר ואני נגה ולא נוגה
למה לא?
לא, אף אדם לא יודע מה ילד יום יכול להיות שבאותו היום הוא היה במצב מדוכא ובמחשבות אובדניות והוא רוצה את ההמתת "חסד" הזאת כל כך כי הוא חושב שזה הטוב בעבורו...
יום למחרת הוא יכול לקום כמו חדש! ולא חסר סיפורים...
חוץ מיזה שחיי שעה של יהודי זה דבר עצום והאדם לא צריך להביא עצמו לאבדון....נקודה למחשבה.
יום למחרת הוא יכול לקום כמו חדש! ולא חסר סיפורים...
חוץ מיזה שחיי שעה של יהודי זה דבר עצום והאדם לא צריך להביא עצמו לאבדון....נקודה למחשבה.
אני לא בעד המתת חסד, דרך ההסתכלות על זה קשורה למי שמאמין בקב"ה ולמי שלא. מי שלא מאמין, אני מבינה לגמרי למה יגיד שכן, מכיוון שהרי שבחיים צריך להנות ולעשות מה שטוב לנו וכו'.. וברגע שבן אדם חולה וסובל הוא מאבד את "מטרת" החיים לכן מוטב לו שימות. מי שמאמין בקב"ה זוהי הדרך שלי. יודע שאין דבר בעולם שהוא לא לטובה, וכל דבר בחיים מתוכנן מראש. גם אם אתה סובל מזה, דע שזה לטובה.. יכול להיות כדי שתפנה לקב"ה ושתעריך את החיים וכו'.. גם כמובן, שהקב"ה מחליט מתי אתה צריך למות ומתי נגמר דרכך בעולם לכן מי שעושה המתת חסד גוזר את דינו ולא סומך על הקב"ה שיכח אותו ברגע שהכי מתאים לו. והשיא הוא שככל שאתה בעולם יש לך זמן לעשות עד מצוות, מהרגע שאתה מאבד את צלם האנוש לא משנה כמה טוב תיהיה את לא תוכל לעשות עד מצוות.
זוהי דעתי:)
זוהי דעתי:)
שואל השאלה:
^^חסרת כינוי שכמותי לא נראה לי שהבנת מה זה המתת חסד... המתת חסד לא קשורה בשום אופן וצורה לאובדניות. המתת חסד מתרחשת כאשר אדם במצב סופני ורק מכונות משאירות אותו חי בני המשפחה יכולות לחתום על תופס שקובע שמנתקים ומכבים את כל המכשירים ונותנים לו למות. זה לא מוות בכאבים כי נותנים לו חומר מרדים ומשככי כאבים. אני מבינה למה אנשים מאמינים אומרים לא ואני מכבדת את הדעה שלהם ואת האמונה שלהם אבל למנוע מאנשים שהם לא מאמינים את האפשרות לשלווה זה אנוכיות. גם ברגע שמשאירים מישהו בחיים רק בעזרת מכונות ובני המשפחה שלו צריכים לראות איך הוא סובל כל רגע זה גם ייסורים בשביל המשפחה. בתור מישהי שראתה קרוב משפחה שלה שרק מכונות החזיקו אותו בחיים אני יכולה לומר שזה מייסר וכואב הרבה יותר מאשר כל מוות אחר. זה לראות את החיים עוזבים לאט לאט את הגוף של מי שאתה אוהב וזה כל כך כואב כי אתה יודע שאין שום דבר שאתה יכול לעשות בשביל לגרום לזה להשתפר.
^^חסרת כינוי שכמותי לא נראה לי שהבנת מה זה המתת חסד... המתת חסד לא קשורה בשום אופן וצורה לאובדניות. המתת חסד מתרחשת כאשר אדם במצב סופני ורק מכונות משאירות אותו חי בני המשפחה יכולות לחתום על תופס שקובע שמנתקים ומכבים את כל המכשירים ונותנים לו למות. זה לא מוות בכאבים כי נותנים לו חומר מרדים ומשככי כאבים. אני מבינה למה אנשים מאמינים אומרים לא ואני מכבדת את הדעה שלהם ואת האמונה שלהם אבל למנוע מאנשים שהם לא מאמינים את האפשרות לשלווה זה אנוכיות. גם ברגע שמשאירים מישהו בחיים רק בעזרת מכונות ובני המשפחה שלו צריכים לראות איך הוא סובל כל רגע זה גם ייסורים בשביל המשפחה. בתור מישהי שראתה קרוב משפחה שלה שרק מכונות החזיקו אותו בחיים אני יכולה לומר שזה מייסר וכואב הרבה יותר מאשר כל מוות אחר. זה לראות את החיים עוזבים לאט לאט את הגוף של מי שאתה אוהב וזה כל כך כואב כי אתה יודע שאין שום דבר שאתה יכול לעשות בשביל לגרום לזה להשתפר.