35 תשובות
גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירע רע כי אתה עמדי
אמר נבל בלבו אין אלוהים.
שויתי משפט טוב
מחזק אותי המשפט שאומרים בסוף קידוש לבנה
"והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתיים כאור שבעת הימים ביום חבוש ה' את שבר עמו ומחץ מכתו ירפא"
שויתי ה לנגדי תמיד^
שויתי ה לנגדי תמיד
האמת שזה השם שלי
שואל השאלה:
ואו איזה יפה ומרגש זה
שם עם משמעות אדירה
אנונימית
שיויתי זה העמדתי או שמתי (את השם לנגדי תמיד)
כמו שווה בנפשך
לנגדי זה מולי (מול עיני בדוגמא הזו)
שואל השאלה:
יענו השם תמיד מולי ואיתי
כל הזמן השם מולי, אני אף פעם לא מפספס אותו ותמיד זוכר אותו כי הוא מולי
"שויתי השם לנגדי תמיד"

ותגידו יש לכם זמירות/פיוטים יפים שאתם אוהבים? מבית כנסת בכל מיני מועדים או שבתות? מה למשל?
אנונימית
אל אדון בשבת.
יגדל אלוקים חי בסוף תפילת ערבית
יש איזה פיוט ירושלמי שאומרים בפסח "שהוציאנו ממצרים בעדיי עדיים" גם יפה
אנונימי
זה אומר שתמיד האדם צריך לזכור שה' איתו גם בטוב וגם ברע
אנונימית
שואל השאלה:
גאון של אבא אתה מזרחי או אשכנזי?
אנונימית
אבל מתפלל גם אצל אשכנזים ויש להם גם מנגינות יפות מאוד
שואל השאלה:
אהה אז בטח כמעט הכל שונה
אנונימית
שואל השאלה:
איזה מנגינות אתה אוהב אצל אשכנזים? ומתי אתה מתפלל אצלם? למה בכלל? חח
אנונימית
יש את תפילת ערבית של שבת וקבלת שבת שלהם מאוד יפה ומרגשת
אני אוהב קרליבך כזה
שואל השאלה:
אה האמת שבשבת אני לא בבית כנסת רק בחגים, אבל קבלת שבת כיאלו בבית כנסת? או מה שעושים בבית?
וכן קרליבך יש דברים ממש יפים
אנונימית
המנגינות לא משתנות מבית לבית כנסת.
אבל אני הולך כל שבת
(תהלים נה פסוק כג) השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך לא יתן לעולם מות לצדיק

(משלי י פס כב) יראת ה' תוסיף ימים ושנות רשעים תקצורנה

(תהלים לז פס י) ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו

(מסכת חגיגה יב) כל העוסק בתורה בלילה הקדוש ברוך הוא מושך עליו חוט של חסד ביום (אהוב עליי)

(מסכת שבת קנא) על ידי הבכי הולך ומסתלק מאור עיניים

(תהלים מה פס יד) כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה

(פסחים דף קיב עמוד א) יותר ממה שהעגל רוצה לינוק הפרה רוצה להיניק
בס"ד
כל המישיפטים יפים מהתורה ועל בורא עולם יתברך
אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי

מעמד הר סיני. הקב"ה מכנס את כל עם ישראל, אנשים נשים וטף, זקנים ותינוקות, כשלושה מיליון איש, ההר בוער באש, כל העולם זע וחרד מלפני ה' ברגעים אלו. מעמד פלאי שלא היה כמותו מעולם, וגם לא יהיה. עם ישראל עומד ושומע את הקב"ה אומר "אנכי ה' א-לוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים"!

אנכי ה' א-לוהיך, אשר הוצאתיך מארץ מצרים. אני הוא אשר ראית את פעולותיי במצרים, ראית את המכות שחרגו מדרך הטבע. ראית איך הוצאתי אותך, העבד, יחד עם עמך - עם העבדים, מתחת יד המצרים שהיו מעצמה שלטת! מעולם לא נשמע עם עבדים מושפל ונדכא, בידי אומה חזקה, שמטבע הדברים, אין בו האומץ הדרוש אפילו לחשוב על בריחה, שיצא מעבדותו כמו שיצאת אתה. אני שיניתי סדרי עולם בשביל להוציאך משם, ולא יצאת כעבד הבורח, אלא בראש מורם. העם המצרי התחנן וביקש, אנא קח את חירותך וצא מכאן, רבות סבלנו מזה ששעבדנו אותך. ואפילו ברכוש גדול יצאת

אך באמת - אומר ר' יהודה הלוי, אם נעמיק מבטינו, נראה שדווקא יציאת מצרים היא הנקודה היותר מהותית מבחינת אמונתנו אנו בני ישראל, כי כל עם ישראל שהיה במעמד הר סיני, היה נוכח וראה את מעשה ה' במצרים, את יציאת מצרים. עם ישראל ראה בעיניו את השליטה המוחלטת של הקב"ה בחוקי הטבע, ואת השגחתו בעולם. אל הידיעה שה' ברא את העולם, אפשר להגיע מתוך בחינת המציאות בשכלנו, אך את יציאת מצרים ראה עם ישראל בעיניו, חש על בשרו, היה נוכח במאורעות, היש "היכרות" גדולה מזו עם בורא עולם? לכן, יציאת מצרים רלוונטית יותר.

אם כן: אני הוא א-לוהיך, אותו אחד שראית שליטתו על העולם, המשנה חוקי טבע בקריעת ים סוף ובמצרים, אנכי ה' א-לוהיך!

בלשוננו המושג 'אל' מבטא, בין השאר, שליטה. כאשר ביטוי זה מכוון אל ה', כוונתו לבטא את שליטתו בעולם.

התבונן סביבך, עיניך הרואות, העצמים שהן רואות, כלום מעצמם הם נוצרו? כל יפי הבריאה, אני הוא שיצרתי! אנכי ה' א-לוהיך!

התבונן בחייך, כמה פעמים חשת שהנך מובל בידי הקב"ה, כמה פעמים הרגשת שרק השגחה עליונה מנעה ממך נזק, או הובילה אותך להצלחה! ובני האדם שסביבך, כמה פעמים ראית זאת אצלם! כמה פעמים בחיינו רואים אנו במוחש את דבריו של שלמה המלך בקהלת מתממשים: שַׁ֜בְתִּי וְרָאֹ֣ה תַֽחַת־הַשֶּׁ֗מֶשׁ כִּ֣י לֹא֩ לַקַּלִּ֨ים הַמֵּר֜וֹץ וְלֹ֧א לַגִּבּוֹרִ֣ים הַמִּלְחָמָ֗ה וְ֠גַם לֹ֣א לַחֲכָמִ֥ים לֶ֙חֶם֙ וְגַ֨ם לֹ֤א לַנְּבֹנִים֙ עֹ֔שֶׁר וְגַ֛ם לֹ֥א לַיֹּדְעִ֖ים חֵ֑ן כִּי־עֵ֥ת וָפֶ֖גַע יִקְרֶ֥ה אֶת־כֻּלָּֽם. אין דבר מובן מאליו, יש משגיח הנותן לכל אדם לפי מעשיו.

אגב, גם אם לפעמים יש אדם השואל היכן הצדק, מדוע לא השגיח עלי הבורא? לפעמים אין זו שאלה, כיון שלא תמיד רואים אנו את הסוף, לפעמים אירוע מסוים, בתחילתו נראה בעינינו שאינו טוב, ובסוף רואים שהוביל לתוצאה טובה. מסיבה זו אמרו חכמים "חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה". לפעמים האחריות עלינו, כי אם התרחקנו מהבורא, אם לא עשינו פעולות מקרבות כקיום מצוותיו, תפילה אליו, מחשבה עליו, אפילו סתם כך, האם רשאים אנו לשאול שאלה כזו בתביעה? עלינו לקחת אחריות על מעשינו, ולהשתדל להתקרב אליו יותר בעתיד, כדי שישגיח עלינו וישמור צעדינו יותר. על זה אמר שלמה: אִוֶּ֣לֶת אָ֭דָם תְּסַלֵּ֣ף דַּרְכּ֑וֹ וְעַל־ה' יִזְעַ֥ף לִבּֽוֹ
ותמיד תמיד עלינו לזכור: כי לֹ֤א מַחְשְׁבוֹתַי֙ מַחְשְׁב֣וֹתֵיכֶ֔ם וְלֹ֥א דַרְכֵיכֶ֖ם דְּרָכָ֑י נְאֻ֖ם ה'. כִּֽי־גָבְה֥וּ שָׁמַ֖יִם מֵאָ֑רֶץ כֵּ֣ן גָּבְה֤וּ דְרָכַי֙ מִדַּרְכֵיכֶ֔ם וּמַחְשְׁבֹתַ֖י מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶֽם. ואיך נוכל להבין דרכי מי שאפילו את היצירה הכי קלה שלו, אין אדם המבין עד סופה?!

ברור אם כן, משמעות עמוקה יש בחיינו לדיבר הראשון בעשרת הדברות. אדם המצליח לשוות את ה' לנגדו, "שיויתי ה' לנגדי תמיד", מוגן הוא יותר בחייו. הוא מושגח יותר על ידי הבורא, והוא מוגן מנזקי החטאים המצויים.
אנונימי
''ויאמר ה' ויהי אור''
אנונימי
"כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם אלוהים"
שואל השאלה:
גרון של אבא, לא הבנתי..
התכוונתי שאני אשכנזית ואני לא נמצאת בבית כנסת בשבת אז פחות יודעת טוב את המנגינות
אנונימית
למרות שאני שר יפה אני גאון של אבא ולא גרון של אבא חחח
ותבואי לבית כנסת פעם פעמיים ותלמדי את המנגינות
שואל השאלה:
חחחחחח מתה
אני אבוא כנראה אחרי תקופת הקורונה..
הייתי פעם שהייתי ממש קטנה
אנונימית
חחח ממליץ בחום
שואל השאלה:
חחח אני אקח את ההמלצה
אבל בתפילות של יום כיפור וראש השנה אני חזקה אתה מוזמן לנסות
אנונימית
"אם אמרתי מטה רגלי חסדך ה' יסעדני, ברוב שרעפי בקרבי תנחומיך ישעשעו נפשי"
"הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ"
מדהים
אנונימי